47.87M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
2️⃣ قسمت دوم
برخی محورهای گفتگو:
برائت و نسبت آن با احکام جزایی
تفاوت های فضای عبد و مولا و فضای قانونی
تفاوت تمرد علی المولا در فضای قانونی و فضای عبد و مولا
ولایت، پشتوانه قانون
ملاک احکام، مصلحت عقلایی است یا قرب و بندگی؟
آیا مصلحت احکام به غیر از پرستش برمی گردد؟
تفاوت قوانین عقلایی و قوانین شریعت
ملاکات در اختیار شارع است و وظیفه عبد، امتثال است
🏠@ostadmadadi
50.56M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
3️⃣ قسمت سوم:
برخی محورهای گفتگو:
نسبت مصادر تشریع و قانونگذاری
احاطه وحی بر علم، فلسفه، عرف و عرفان
وحی، دخالت در علم و... می کند یا هدایت؟
وحی، کل عقل و حس و تجربه را هدایت می کند
نسبت وحی و علم در قرآن
🏠@ostadmadadi
50.72M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
4️⃣ قسمت چهارم:
اسناد آیات به اسماء الهی
چگونگی قاعده مند کردن فضاهای حاکم بر علم اصول
فهرست علم اصول موجود
محورها و مراحل حکم
آیا از مبادی حکم می توان حکم را استفاده کرد؟
اصول فقه ولایی و تفاوت آن با اصول فقه استنباطی
تأثیر محورهای حکم بر فقه ولایی
🏠@ostadmadadi
4_5971965928450035512.mp3
28.06M
جلسه چهل و پنجم (کم حجم)
🎙 آیة الله سید احمد مددی الموسوی
🔰 مقدمه ای در باب برخی مصادر اولیه حدیثی، ادامه بحث روایت استحلاف، مباحثی در فقه ولایی، بحث ترجیح متون در اختلاف المتون
جلسات آیة الله سید احمد مددی الموسوی
🏠@ostadmadadi
🌐 دو ملاحظه در باب فقه المقاصد
مبتنی بر اندیشه های آیت الله سید احمد مددی دامت برکاته
🔸یحیی عبدالهی
از پایگاه مبانی آیت الله سید احمدمددی می توان دو ملاحظه بر اندیشه فقه المقاصد را مطرح کرد. دراینجا دیدگاه های آیت الله علیدوست را در کتاب فقه و مصلحت مبنا قرار داده ایم. آنچه در ادامه می آید درک یکی از شاگردان دو استاد معظم است که ممکن است نیازمند اصلاح و تصحیح باشد.
شاید بتوان ملاحظه اول را ناظر به مقام ثبوت مقاصد و حکم شرعی و ملاحظه دوم را ناظر به مقام اثبات (درک) آن دانست.
❇️ آیت الله علیدوست بر این نکته تفطن دارند که نمی توان از مقاصد، به حکم شرعی رسید بلکه می توان از مقاصد در مقام استظهار و جمع بندی ادله استفاده کرد. به عنوان مثال نصوص مبین مقاصد می تواند، اطلاق دلیل نصوص مبین حکم را بشکند.
حال سوال این است که به چه دلیل نصوص مبین مقاصد را بر نصوص مبین حکم مقدم می داریم؟
پاسخ می دهند: اولاً می دانیم احکام بر مقاصد شریعت مبتنی است، ثانیاً این روال عقلایی است که در فهم کلام متکلم، مقاصد او را ملاحظه می کنند.
اشکال این است هرچند احکام بر مقاصد مبتنی است اما نصوص مبین احکام دارای «جعل قانونی» است، لذا حجت است و قابل تمسک می باشند، برخلاف نصوص مبین مقاصد.
توضیح اینکه حکم دارای مراتبی است، که برخی از آنها قبل از جعل است مثل : مصالح و مفاسد، حب و بغض و اراده و کراهت . سپس مرحله «جعل» است و برخی هم بعد از جعل مثل: ابلاغ، فعلیت و تنجز و امتثال (فعلاً به اختلاف فقها در شمارش این مراتب نظر نداریم).
نصوص مبین مقاصد از مرتبه قبل از «جعل حکم شرعی» اخبار می کند و می دانیم تلازمی بین «مقاصد» و «جعل حکم» وجود ندارد، چرا که ممکن است یک حکم فی نفسه مصلحت داشته باشد اما جعل آن به عنوان یک حکم شرعی ملازمات و منافراتی داشته باشد که مانع جعل شود، مثلاً مسواک برای نماز مصلحت دارد اما چون موجب مشقت می شود، جعل الزامی به آن تعلق نمی گیرد:
قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص لَوْ لَا أَنْ أَشُقَّ عَلَى أُمَّتِي لَأَمَرْتُهُمْ بِالسِّوَاكِ عِنْدَ كُلِّ صَلَاةٍ «المحاسن، ج2، ص: 561».
بنابراین میان «مبادی حکم شرعی» با «جعل حکم شرعی» تلازمی وجود ندارد. در اینصورت چگونه می توان مقاصد را در استنباط نصوص مبین حکم شرعی دخالت داد؟ چه بسا شارع متعال مقاصدی داشته است اما در مقام تزاحم با دیگر مصالح و مفاسد، از آن رفع ید نموده و به جعل و تشریع نرسیده باشد و به بیان دیگر نسبت به آنها اعمال مولویت نکرده است، حال آیا می توان این مقاصد را بر احکامی که شارع، جعل و اعمال مولویت نموده، حاکم کرد؟!
بله استفاده غیرالزامی ممکن است چنانچه فقها از روایت مذکور، استحباب مسواک را استفاده کرده اند.
به بیان دقیق تر، مقاصد شارع که در مرحله مبادی حکم قرار دارد، ملاحظاتی پیدا می کند تا به مقام جعل قانونی برسد و نتایج آن در قالب احکام قانونی ابراز می شود، لذا آنچه برای ما حجیت دارد، ابرازات قانونی شارع (نصوص مبین احکام) است.
ممکن است گفته شود: ما به همه این ملاحظات و کسر و انکسارها واقف می شویم.
جواب اینکه اگر این مقاصد در نصوص آمده باشد و بتوان جامعیت آن را اثبات کرد قابل پذیرش است، اما عقل، چنین امکانی را ندارد (در اینجا اشکال دوم قابل طرح است).
❇️ نکته دوم اینکه در اندیشه استاد علیدوست، حکم قطعی عقل در مصالح و مفاسد حکم شرعی معتبر است و می تواند در فرایند استنباط از نصوص مبین حکم به کار آید.
سوال این است که به چه دلیل می توان اثبات کرد که عقل توانسته است همه جوانب مصالح و مفاسد یک حکم را درک کند که آن ادراک را در فرایند استنباط دخالت دهیم؟
پاسخ می دهند: اعتبار حکم عقل در اینجا به حجیت عقل و یا حجیت قطع برمی گردد.
دراینجا این بحث مبنایی مطرح می شود که آیا عقل مستقل از کتاب و سنت، جزو منابع دین به حساب می آید؟ بنابر نصوص و ادله متعددی، منابع شریعت منحصر در کتاب و سنت است و عقل، شأنی در عرض کتاب و سنت ندارد، هرچند برای فهم کتاب و سنت به کار می آید. براین اساس همچنانکه فقها در حجیت اجماع به عنوان منبع شریعت مناقشه کرده اند، حجیت عقل نیز به عنوان منبع شریعت نیازمند بازنگری است.
همچنین حجیت قطع به نحو مطلق، محل مناقشه است. درنظامات عقلایی نیز قطع را به نحو مطلق حجت نمی دانند، به عنوان مثال اگر قانونی وضع گردید و ابلاغ شد، پذیرفته نیست که متخلفی بگوید: من قطع به خلاف داشتم! و مشمول جریمه می گردد. دیدگاه مختار در این باب نیازمند مجال دیگری است.
بنابراین فهم ملاکات و مقاصد شریعت منحصر در کتاب و سنت است، و مسلک فقها نیز چنین بوده است که : لایعرف الملاکات الا بالخطابات.
🏠@ostadmadadi
💢نظام قانونی فقه و اصول [19]
💠 انسجام و تسانخ در «فضای قانونی»
از ویژگیهای «فضای قانونی»، ترابط و تسانخ قانونی است. در ادبیات «عبد و مولا» تسانخ قانونی کاملاً رعایت نمیشود لذا در اصول موجود نسبت ادله حداکثر با «تخصیص، تخصص، حکومت و ورود» و یا «ضد» و «مقدمه واجب» و... ملاحظه شده است، اما «ترابط قانونی» در کل شریعت برقرار است به گونهای که «یفسّر بعضه بعضاً». امروزه در قوانین اجتماعی دادگاه قانون اساسی و امثال آن قرار می¬دهند تا تنافی بین قوانین برداشته شود، چون معتقدند قانون روحی دارد که هماهنگ است تا بتواند در طول زمان جاری باشد.
هماهنگی و انسجام کتاب و سنت بهعنوان مرجع امت تا روز قیامت
این هماهنگی بر محور ثقلین پدید میآید و حدیث ثقلین ناظر به همین حرف است.1️⃣ معنای این حدیث آن است که مرجعیت کتاب و سنت باید تا قیام قیامت باشد. ما معتقدیم: «إِنَّ کلَامَ آخِرِنَا مِثْلُ کلَامِ أَوَّلِنَا وَ کلَامَ أَوَّلِنَا مُصَادِقٌ لِکلَامِ آخِرِنَا»، این با روح واحد و تسانخ قانونی می¬سازد. قبلش دارد: «فَلَا تَقْبَلُوا عَلَینَا خِلَافَ الْقُرْآنِ، فَإِنَّا إِنْ تَحَدَّثْنَا حَدَّثْنَا بِمُوَافَقَةِ الْقُرْآنِ وَ مُوَافَقَةِ السُّنَّةِ»،2️⃣ یعنی مجموع کتاب و سنت دارای روح واحدند.
عدم هماهنگی و انسجام میان فرامین مولا به عبد
در فضای «عبد و مولا» لازم نیست که اوامر مولا و اعتباراتش انسجام داشته باشد؛ ممکن است صبح چیزی بگوید و شب چیز دیگری بگوید، به عبد ربطی ندارد. در این فضا، تأخیر و کوتاهی در انجام اوامر مولا مستلزم عقوبت است و معیار عقوبت به حسب نظر مولاست. اما در «نظام قانونی» میبایست نوعی انسجام و هماهنگی میان قوانین باشد درحالیکه در نظام «عبد و مولا» چنین نیست و مثلاً به مولا نمیگویند: شما از این لحظهای که عبد را خریدی تا مدت سیسال که میخواهی او را نگهداری کنی باید یک قانون منسجم برایش بریزی و الآن با سی سال بعد هماهنگ باشد! ولی «نظام قانونی» باید منسجم باشد.
#نظام_قانونی
1️⃣ . «در کتاب موطأ دارد: «ترکت فيکم أمرين لن تضلّوا ما مسکتم بهما: کتاب الله وسنة نبيّه» (الموطأ، ج 2، ص 899، ح 3.) در صحیح مسلم «کتاب الله وعترتي» است و برخی فقرات را ندارد؛ «...، وأنا تارک فيکم ثقلين أوّلهما کتاب الله فيه الهدی والنور، فخذوا بکتاب الله واستمسکوا به، فحثّ علی کتاب الله ورغّب فيه ثمّ قال: وأهل بيتي، أُذکرکم الله في أهل بيتي، أُذکرکم الله في أهل بيتي، أُذکرکم الله في أهل بيتي.» (صحيح مسلم، ج 7، ص 123.) واضح است به خاطر ترس از حکومت هرکس تکه¬ای را حذف کرده است!»
2️⃣رجال الکشي - إختيار معرفة الرجال، ص: 224»
🏠@ostadmadadi
هدایت شده از استاد مددی
خاطرات اعلام نجف وادیب اول و دوم.m4a
34.68M
💢پرسش و پاسخ
🔸 معنای باب مفاعله در لاضرر و لاضرار
🔸خاطراتی از ادیب اول
🔸 ذکر حوادثی از اعلام نجف
🏠@ostadmadadi
با سلام به استحضار می رساند شروع دروس خارج فقه و اصول فقه فقیه عالیقدر حضرت ایت الله استاد حاج سید احمد مددی الموسوی حفظه الله در سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ ان شاالله تعالی به حول و قوه الهی از روز سه شنبه ۱۴۰۲/۷/۴ می باشد.
خارج اصول فقه : صحیح و اعم
ساعت : ۹-۱۰
خارج فقه : مکاسب بیع مکره
ساعت : ۱۰-۱۱
مکان : صفائیه کوچه ۱۷ پلاک ۳۳ معهد الامام المهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف
ان شاالله به حول و قوه الهی روزانه صوت و تقریرات و متن کامل مطابق با صوت دروس در سایت منتخب و گروه منتخب در واتساپ و کانالهای منتخب در ایتا و سروش و تلگرام ارائه می گردد.
بحمدلله امکان پخش زنده تصویری دروس بر روی موبایل هم کما فی السابق برای اعزه گرامی و سروران گرانقدر فراهم می باشد.
برای دریافت اپلیکیشن مخصوص پخش زنده تصویری دروس و تنظیمات اپلیکیشن با شماره ۰۹۱۹۱۵۹۲۸۷۵ هماهنگی حاصل بفرمایید.
www.madadialmusavi.com
📚 نگاهی اجمالی به ویژگیهای برخی دروس خارج (5)
ویژگیهای درس خارج فقه آیتالله استاد سیداحمد مددی
اشاره:
درس خارج فقه و اصول جناب استاد آیتالله سیداحمد مددی یکی از دروس متمایز بین دروس خارج موجود است. سبک تدریس، نوع محتوای ارائه شده و دیگر خصوصیات این درس را بهصورت کلی متمایز میکند.
1. توجه به تاریخ مندی مسئله
علم فقه از منظر استاد علمی تاریخ مند است که در بستر تاریخ پدید آمده، رشد و نضج داشته است. این توجه موجب میشود مسئلهها در خلاء و بریده از سیر تاریخی خود بررسی نمیشود. توجه به تاریخ مندی باعث توجه به زمینه پيدايش مسئله، تطور انظار و آراء نسبت به آن و ریشههای بحث دارد که همه موجب پدید آمدن تحلیلی دقیق تر از مسئله میگردد.
2. کتابشناسی و منبع شناسی
جناب استاد یک کتابشناس خبره است. بر منابع فقهی، اصولی، حدیثی و رجالی اشراف ویژهای دارند و این تسلط موجب میشود در بخشهای مختلف به منبعشناسی و معرفی کتب و جایگاه تاریخی و علمی آن میپردازند.
3. تحلیل روایات بر اساس زمینه صدور
توجه به تاریخ مندی علم فقه موجب شده است روایات را در بستر تاریخی آن تحلیل کنند. توجه زمینه صدور روایات، موقعیت تاریخی، اجتماعی و جزئیاتی از این دست تحلیل را نزدیکتر به واقع میکند.
4. نظارت به فقه اهل سنت
جناب استاد اشراف ویژهای بر منابع اهل سنت دارند، ازاینرو درس ایشان در موارد بسیاری ناظر به مباحث اهل سنت فقها و اصولاً است. اعتنا به منابع اهل سنت از جهت نکته قبل که توجه به زمینه صدور روایات است دارای اهمیت خواهد بود.
5. عدم تتبع مرسوم در اقوال
درس جناب استاد مددی مانند دروس رایج خارج متکی به تتبع گسترده اقوال نیست. معمولاً در فقه متن مکاسب شیخ محور است و در کنار آن به برخی حواشی مکاسب چون حاشیه ایروانی و انظار مرحوم آیتالله خویی اشاره میشود. تتبع ایشان بیش از آنکه بر اقوال متمرکز باشد، بر تاریخ مسئله تمرکز دارد.
6. تحقیقات گسترده رجالی
استاد مددی ید طولایی در تحقیقات و مطالعات رجالی دارند و هنگامی که وارد بحث از یک راوی میشوند بر اساس مطالعات گسترده، نکات بدیع و دقیقی را بیان میکنند که در کمتر جایی بهدست میآید.
7. قرابت به منهج و مکتب قم
هرچند استاد مددی از شاگردان آیتالله خویی بهشمار میآید اما منهج وی بهنوعی امتداد و تکامل مکتب فقهی قم و ممشای آیتالله بروجردی است. هرچند نمیتوان ایشان را دقیقا نماینده مکتب فقهی آیتالله بروجردی دانست، اما عناصر موجود در سبک اجتهادی ایشان شباهتهای متعددی خصوصا در ناحیه تمرکز بر تاریخ مندی فقه به سبک آیتالله بروجردی دارد.
8. عدم پیروی از سبک مرسوم و مدرسی درس خارج
همانطور که گذشت سبک تدریس ایشان متفاوت با شیوههای مرسوم است. مطالعات پردامنه ایشان در حوزههای مختلف موجب شده است مباحث علمی ایشان دقیقا بر اساس کتب رایج حوزوی پیش نرود و متعرض ابعاد مختلفی از یک بحث و حتی زوایای بدیعی شود. ازاینرو مباحث بهصورت منسجم و مدرسی ارائه نمیشود بلکه نتایج آخرین تحقیقات و مطالعات استاد است که در درس ارائه میگردد.
🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻
📚 کانال قبسات
https://eitaa.com/ghabas
💠 قتل صحابه یا لعن صحابه؟
جلد 1 فتح الباری که برای ابن حجر است نگاه کنید، یک لیست از اعتراضاتی که به بخاری وارد شده است بخاطر رواتی که بخاری از آن ها حدیث نقل می کند و آن ها طعن دارند، به ترتیب حروف الفبا آورده است. این ها مثلا به شیعه اشکال می کنند که سب صحابه می کنید یا لعن صحابه، مروان ابن حکم (مروان معروف)، معروف است که در جنگ جمل طلحه را او کشت! حالا خنده دار هم هست چون طلحه و مروان و پسر عثمان و عائشه برای خونخواهی عثمان آمدند، همه هم در یک ارتش اند برای این که خونخواهی عثمان بکنند و انتقام خون عثمان را بگیرند، آن وقت مروان حس می کند طلحه حواسش نیست از عقب او را با تیر می زند، به پایش هم تیر می زند، مروان را، یعنی یکی از عشره مبشره را می کشد. بالاتر از این هم داریم؟ سب صحابه مشکل درست می کند، کشتن یکی همچون طلحه که جزء عشره مبشره هست، مشکل نیست؟! آمده است که افتاده بود و ناله هم می کرد در ارتش خودش، ارتشی که خودش فرمانده اش بود، اینقدر خون از او رفت تا مرد. این هم از سو اعمال و سو رفتار و آثار مخالفت با امیرالمومنین ع، است. حتی دارد که نیم خیز بود، هِی سفارش می کرد بیایید پایین، هیچ کس به او اعتنا نمی کرد.
حتی در یک متنی - البته در همه کتب تاریخ نیامده- دیدم که مروان رو می کند به پسر عثمان می گوید: کفیتک احد قتلة ابیک، انتقام یکی از قاتل های پدرت را گرفتم. طلحه آمده به عنوان خونخواهی، این به او می گوید این قاتل پدرت است، تبعا ابن حجر به دست و پا افتاده چطوری مروان را تأیید کند، چطور بخاری می آید از همچین شخصی نقل می کند؟!
📚درس خارج اصول فقه ؛ سه شنبه: 18/10/1397
🏠@ostadmadadi
معهد الامام المهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف
فقیه عالیقدر حضرت ایت الله استاد حاج سید احمد مددی الموسوی حفظه الله
ادرس دفتر : قم صفاییه کوچه ۱۷ پلاک ۳۳
معهد الامام المهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف
۰۲۵۳۷۷۴۰۹۶۰
ادرس وب سایت :
www.madadialmusavi.ir
ارتباط با مسئول کانال Smjmadadi@
۰۹۱۹۱۵۹۲۸۷۵
https://eitaa.com/mahadalemamalmahdi
لوکیشن معهد👇
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌐 یک نکته از قاعده «العقود تابعه للقصود»
📚 درس خارج فقه، ۱۴۰۲/۰۷/۰۸
🏠@ostadmadadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌐 مفهوم شناسی ضرر، اضطرار، حرج
📚 درس خارج فقه ۱۴۰۲/۰۷/۹
🏠@ostadmadadi
✔️ درس خارج اصول آیت الله سید احمد #مددی (حفظهالله تعالی)
1397/10/17
🔸 مرحوم شیخ {انصاری} دو دختر بیشتر نداشت، یکی از دخترهایشان را به یکی از علمای شوشتر میدهند و یک دختر را هم به یکی از سادات میدهند، لذا این دو خانواده به سبط الشیخ معروف شدند.
🔹 آقا شیخ احمد سبط الشیخ که نوه دختری شیخ بود میگفت جدّ ما نجف که بود، یک سفری به ایران میآید و هنوز کتابهای شیخ مثل مکاسب به خطّ شیخ موجود بود. در فکر بود که برگردد به نجف. بعد نگذاشتند که برگردد. لذا همه کتابها تلف شدند. لذا چیزی از مکاسب وجود ندارد.
🔸 شنیدم قطعهای از آن ادعا شده که در آستان قدس هست، اما آقا شیخ احمد سبط الشیخ برای من گفت که همه نسخهها تلف شد...
🔹 {رسائل هم} به صورت رساله رساله است: «رسالة حجیة المظنة، رسالة البرائة و الإشتغال، رسالة الإستصحاب، رسالة التعادل و الترجیح» این چهار رساله است که بعدها توسط یکی از شاگردان شیخ -در آن نسخهای که حاشیه آشتیانی دارد- ایشان رسائل را عنوان فرائد الاصول میدهد.
🔸 {فرائد الأصول} اسمی نیست که شیخ گذاشته باشد. بعدها این اسم را گذاشتهاند. از کارهایی که انجام گرفت این بود که از آن حالتِ رساله- رساله در آوردند و به این صورت، انسجام دادهاند. در حقیقت {به این انسجام} تألیفِ شیخ نیست. بعد از شیخ این جا افتاد...
🔹 کفایه آمد و حرفهای شیخ را با حرفهای قدما تنظیم کرد. مباحث الفاظِ شیخ توسط شاگرد ایشان مرحوم کلانتر به اسم «مطارح الأنظار» نوشته شد، ولی آنچه که به قلم شیخ بود، این چهار رساله است. این چهار رساله بعداً منسجم شد و این چهار رساله با هم ربط پیدا کردند، ولی در اصل چهار رسالهی غیر مرتبط بودند...
🔸 البته در {این} اثناء تعدیلاتی هم شده است، مثلا مرحوم آقای محقق اصفهانی می گفت چهار فصلش بکنیم و بعضی از مباحث -مثل مشتق- را از مقدّمات خارج کرد و در ظهورات انداختند...
#اصول
#رسائل
#مکاسب
@Nardebane_feghahat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌐 تمسک به اطلاق قرآن و سنت (دیدگاه اخباریون)
📚 درس خارج اصول ۱۴۰۲/۰۷/15
🏠@ostadmadadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌐 حقیقت عرفیه بودن مفاهیم شرعی (نفی حقیقت شرعیه)
📚 درس خارج اصول ۱۴۰۲/۰۷/15
🏠@ostadmadadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌐 اقسام اطلاق (1. لفظی تصوری 2. لفظی تصدیقی 3. مقامی)
📚 درس خارج اصول ۱۴۰۲/۰۷/15
🏠@ostadmadadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌐 دیدگاه مختار در بحث اطلاق؛ 1.مقام بیان اصل تشریع 2. مقام بیان قانونی
📚 درس خارج اصول ۱۴۰۲/۰۷/15
🏠@ostadmadadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌐 برای مطالعه کفایه، باید کتاب فصول را دید
📚 درس خارج اصول ۱۴۰۲/۰۷/۱۶
🏠@ostadmadadi
45.75M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌐 استفاده مبنای اصولی از فتوای فقهی قدما
🔸 تفاوت اماره و اصول
📚 درس خارج اصول ۱۴۰۲/۰۷/۱۷
🏠@ostadmadadi
💢رجال
💠 بكير بن أعين
پدر عبدالله و برادر زراره است. درباره زراره گفته شده است ده تا، دوازده تا، شانزده تا، هجده تا برادر بودند، یکی دو تایشان را می گویند سنی اند. به هر حال با قطع نظر از سنی و شیعه شان سه تایشان دارای شخصیت اند یکی بُکیر است، یکی زراره است، یکی هم حمران است. از بعضی از روایات نیز معلوم می شود1️⃣. حمران خیلی جلیل القدر است، ولی این قدر شهرت پیدا نکرده است. این سه تا برادر در بقیه اولاد أعین ممتازند، این ها هم رومی هستند، شیبانی ولائا هستند، روم در این جا مراد روم شرقی است که همین ترکیه فعلی باشد.
خود بکیر و بقیه برادران، مخصوصا خود بکیر، خاندانی در کوفه داشتند، خاندان معروفی هم بودند. ابوغالب زراری، نوه همین بُکیر است. ابوغالب، لکن می گوید چون امام هادی و امام عسگری، تعبیر از من است، به جد ما نامه ای که نوشت خطاب کرد زراری، ما هم لقبمان شد زراری به برکت امام و چون زراره در این ها معروف بود تمام خاندان که از برادر های دیگر بودند معروف به زراری شدند. علی ای حال بکیر بن اعین جزو اجلاست.
📚 درس خارج اصول فقه، سه شنبه: 2/7/1398
1️⃣في إخوة زرارة حمران و بكير و عبد الملك و عبد الرحمن بني أعين.
270 - حَدَّثَنِي مُحَمَّدُ بْنُ مَسْعُودٍ، قَالَ: حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ نُصَيْرٍ، قَالَ: حَدَّثَنِي مُحَمَّدُ بْنُ عِيسَى بْنِ عُبَيْدٍ. وَ حَدَّثَنِي حَمْدَوَيْهِ بْنُ نُصَيْرٍ، قَالَ حَدَّثَنَا: مُحَمَّدُ بْنُ عِيسَى ابن عُبَيْدٍ، عَنِ اَلْحَسَنِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ يَقْطِينٍ، قَالَ: حَدَّثَنِي اَلْمَشَايِخُ: أَنَّ حُمْرَانَ وَ زُرَارَةَ وَ عَبْدَ اَلْمَلِكِ وَ بُكَيْراً وَ عَبْدَ اَلرَّحْمَنِ بَنِي أَعْيَنَ كَانَ مُسْتَقِيمِينَ ، وَ مَاتَ مِنْهُمْ أَرْبَعَةٌ فِي زَمَانِ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ وَ كَانُوا مِنْ أَصْحَابِ أَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِ السَّلاَمُ، وَ بَقِيَ زُرَارَةُ إِلَى عَهْدِ أَبِي اَلْحَسَنِ فَلَقِيَ مَا لَقِي. (اختیار معرفة الرجال. جلد:۱. صفحه:۳۸۳)
#بکیر_بن_اعین
🔸فهرست اسامی
🏠@ostadmadadi
هدایت شده از استاد مددی
🔸 الف:
ابان بن عثمان / ابان بن تغلب / ابراهیم بن اسحاق / ابراهیم بن علی/ ابن غضائری/ ابن بطه/ ابن فضال/ابی بکر حضرمی/ ابوعلی راشد/ابوخدیجه/ ابوالجارود/ ابن نوح/ احمد بن حسین/ احمد بن الحسین بن سعید الاهوازی/ احمد بن زیاد بن جعفر الهمدانی/ أحمد بن عبدالله بن مهران/أحمد بن محمد بن داود/ احمد بن محمد بن الحسن/ اسحاق بن عمار/ اسماعیل بن جابر
🔸 ب:
بکیر بن اعین
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 معنای «غیبت»؛ معنای عرفی یا حقیقت شرعیه؟
📚 درس خارج اصول ۱۴۰۲/۰۷/۲۲
🏠@ostadmadadi