eitaa logo
پاسخ شبهات و پرسش ها - متن
292 دنبال‌کننده
60 عکس
39 ویدیو
9 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
پرسش: وقتی اینهمه فقیر در كشور خودمان داریم چرا به فلسطین و یمن کمک می کنیم یا سپاه در برقراری امنیت سوریه، لبنان و عراق مشارکت می کند؟ پاسخ: 1 – لطفا این مثال ساده را با دقت بخوانید: یک خانواده 5 نفره را تصور کنید که در یک مجتمع مسکونی 50 واحدی زندگی می کنند و یک سرایدار درستکار و وظیفه شناس هم دارند. مجموع درامد ماهانه این خانواده 10 میلیون تومان است و والدین از این 10 میلیون تومان، هر ماه 8 میلیون تومان را عادلانه برای همه اعضای خانواده خرج می کنند، 100 هزارتومن صدقه میدهند و 200 هزارتومن به عنوان شارژ ساختمان و حقوق سرایدار می پردازند اما بقیه را مجبورند برای یکی از فرزندان خانواده که معتاد، شرور و دردسرساز است خرج کنند و اگر برایش خرج نکنند او خودش به شیوه های خاصی همچون توسل به خشونت و آبروریزی، مبلغ بیشتری را تصاحب خواهد کرد. با اینکه کل مخارج این خانواده قاعدتاً نباید بیش از 8 میلیون تومان شود ولی هر ماه یک میلیون کم می آورند و بعضی از فرزندانِ شایسته و کوشای خانواده برای مخارج ضروری تحصیل و ... به مشکل بر می خورند. پدر خانواده جلسه ای برای بررسی مشکلات برگزار می کند ولی همان فرزند معتاد و شرور می گوید: "پدر جان! چرا اینهمه صدقه میدهید؟! آیا هزینه تحصیل فرزندانتان مهمتر است یا صدقه دادن به غریبه ها؟! مگر نگفته اند چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است و ...؟! وقتی در محله ما خبری از دزدی و ناامنی نیست پس ساختمان ما نیازی به سرایدار ندارد تا به او حقوق ماهانه بدهیم و ..." وقتی پدر خانواده می خواهد واقعیت را بیان کند تا همه بفهمند که علت مشکلات، دقیقاً ولخرجی و اعتیاد همین پسرِ ناخلف است، او با شلوغکاری و هیاهو جلسه را به هم می زند تا موضوع شفاف نشود. داستان بالا نمادی از ماجرای مشکلات کشور ما طی دهه های اخیر است. یعنی مبلغی که کمک به فلسطين و يمن ... می شود واقعا ناچیز است و در مقایسه با مبالغ هنگفتی که برخی از اختلاسگران و مدیران فاسد و ناباب، به هدر میدهند اساسا به حساب نمی آید. اگر مجموع کمک سالانه ایران به مظلومان فلسطین را محاسبه کنیم تقریبا معادل اینست که هر ایرانی، ماهانه پول یک پفک را برای این کار خیر کنار بگذارد و هزینه کند. نکته جالب اینست که متأسفانه هر وقت قرار می شود یقه مفسدان دانه درشت و مدیران نالایق را بگیرند فوری در فضای مجازی موضوع «کمک به آوارگان مظلوم فلسطین» را به عنوان «ولخرجی و هزینه غیرضروری» و «ریشه اصلی مشکلات کشور» مطرح می کنند. امروزه وزارت خارجه و سپاه تقریبا نقش همان سرایدار خانه و نگهبان امنیت کشور را دارند که مخارجشان اولا نسبت به بودجه کل کشور، بسیار ناچیز است و ثانیا هزینه برای امنیت، ارتباطات خارجی و دیپلماسی عمومی، از هزینه های اجتناب ناپذیر برای هر کشور مقتدری به شمار می آید(گویا بودجه سپاه قدس بخشی از بودجه دیپلماسی عمومی وزارت خارجه به شمار می آید). 2 - راه حل این نیست که دست از حضور نظامی و امنیتی در منطقه یا کمک به فلسطینی ها و یمنی ها برداریم و بودجه وزارت خارجه را قطع کنیم یا حتی هزینه های زیباسازی و فضای سبز را حذف کنیم زیرا اینها هزینه های امنیتی، بین المللی، انسان دوستانه و ضرورت های اجتماعی هستند و نوعی سرمایه گذاریِ درازمدتِ مادی و معنوی برای کشور به شمار می آیند. صرفه جویی از طریق حذف کردن چنین هزینه هایی ناشی از یک نگاه تَک بُعدی و شتابزده است. برای رفع مشکلات کشور باید کاری کرد که مفسدان و مدیران نالایق نتوانند ردیف های بودجه داخلی کشور را که حقوق محرومان در آن مقرر شده است حیف و میل کنند یا هدر بدهند. ایجاد اشتغال، ساخت مسکن ارزان، آبادسازی شهرها و روستاهای دور و تأمین ارزاق نیازمندان، همگی دارای ردیف های خاصی در بودجه کشور هستند. برای اینکه این امور ضروری انجام شود باید جلوی هدر رفتن بیت المال و اختلاس و سوءمدیریت در داخل گرفته شود نه اینکه بودجه های ضروری دیگر که اتفاقا به درستی و به جا هزینه می شوند حذف گردند. 3 - جالب اینست که بسیاری از رسانه هایی که آدرس غلط می دهند و می گویند مشکل ما ناشی از کمک به فلسطین است یا برای کاهش بودجه نهادهای نظامی و امنیتی تبلیغ می کنند غالبا همراستا و همدست با مسؤولان ناکارآمد، مدیران فاسد و ... هستند که نمی خواهند ریشه اصلی مشکلات یعنی سوء مدیریت، رانتخواری و فساد مدیران، نقد و اصلاح شود. همواره بخش مهمی از مفسدان و مدیران ناکارآمد، با رأی مردم به نفوذ و قدرت رسیده اند زیرا هم پیمانان بسیاری در رسانه های داخل و خارج دارند و در فضای مجازی از انواع دروغ ها و مغالطه ها برای جلب آرای مردم و نفوذ در نهادهای مختلف استفاده می کنند. ... ادامه را در مطلب بعدی ببینید: https://eitaa.com/pasokhtext/278 منبع اصلی: وبلاگ پاسخها http://pasokhha57.blogfa.com/post/9 http://pasokhha57.blogfa.com/post/9
ادامه مطلب قبلی درباره «کمک به فلسطین با وجود اینهمه فقیر در ایران»: ... همواره برخی از مفسدان و مدیران ناکارآمد، با رأی مردم به نفوذ و قدرت می رسند زیرا هم پیمانان بسیاری در رسانه های داخل و خارج دارند و در فضای مجازی از انواع دروغ ها و مغالطه ها برای جلب آرای مردم و نفوذ در نهادهای مختلف استفاده می کنند. 4 - محاسبات نشان می دهد اگر مجموع مبالغی که ملت و دولت ما به برخی از مظلومان فلسطین می پردازند بر کل جمعیت ایران تقسیم کنیم کمکی که هر ایرانی ماهانه به مظلومان و آوارگان فلسطین میکند تقریبا معادل «قیمت یک پفک» است. این در حالی است که گاهی یک قلم اختلاسِ فلان مسؤول اقتصادی یا بستگان رانتخوار او، ده برابر کل کمک سالانه کشور به ملت فلسطین است! راستی آیا باورتان می شود مثلا خسارتی که خیانت یا ناکارآمدی برخی وزرا یا مدیران کل در ماجرای کِرسِنت به اقتصاد کشور زدند شاید هزار برابر کل مبلغ کمک ما به فلسطین باشد؟ عضویت در کانالها در ایتا و تلگرام👇 @pasokhvoice @pasokhtext @shenakhtehadis عضویت در کانال:👇 https://chat.whatsapp.com/Bey1d0OTb0SEA6CVUpVMs0
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
آفرین به این شجاع که بر ضد ، و کفرگویی کرد عضویت در کانالها در ایتا و تلگرام👇 @pasokhvoice @pasokhtext @shenakhtehadis عضویت در کانال:👇 https://chat.whatsapp.com/Bey1d0OTb0SEA6CVUpVMs0
پرسش: وقتی حضرت آدم (ع) گندم خورده و مرتکب گناه شده اند چرا ما که نوادگان او هستیم باید تاوان بدهیم و گرفتار این زندگی دنیایی شویم؟ اساسا هدف از بیان داستان آدم (ع) در قرآن چیست؟ پاسخ: 1 - دلیل قاطعی نداریم که بگوییم درخت ممنوعه ای که آدم (ع) از میوه آن خورد گندم یا سیب یا انگور یا ... بوده است. آنچه قطعیست اینست که درختی بوده که خدا فرمود: از این نخورید! جنس میوه در آیات قرآن یا احادیث معتبر نیامده زیرا اهمیت نداشته و یک بحث حاشیه ای بوده است. آنچه مهم است اینست که انسان باید بفهمد هرچه که خدا از آن نهی کرده، ممنوع است و ناپرهیزی از حرام ها، در نهایت به محرومیت و سختی منجر خواهد شد. 2 - حضور ما در زمین در واقع به خاطر مجازات اشتباه آدم (ع) نیست گرچه در نظر اول، اینگونه به نظر می آید. آدم (ع) از همان آغاز برای زندگی زمین آفریده شده بود و حضورش در بهشت، موقتی و برای آشنایی بود. خدا از همان آغاز به فرشتگان فرموده بود که می خواهم جانشینی در زمین قرار دهم(اِنّی جاعِلٌ في الارضِ خلیفةً). 3 - حضور همه ما در زمین با هدف گذراندنِ آزمایش های الهی و تکامل و شکوفا شدنِ استعدادهای بشر است و اگر آدم (ع) و همسرش آن میوه را نمی خوردند باز هم خداوند به بهانه دیگری آنان یا افراد دیگری را به زمین می فرستاد و نسل بشر در زمین گسترده می شد زیرا خدا می خواست موجودی در زمین خلق کند که ترکیبی از عقل و معنویت فرشتگان و غرایز و شهواتِ حیوانات باشد و گرایش های معنوی و مادی در درونِ او با هم در تعامل و تقابل باشند. 4 - حضور آدم (ع) در بهشت، یک دوره موقتِ آموزشی بود تا هم با نعمتهای خدا آشنا شود و هم تجربه تلخِ اطاعت از شیطان و محرومیت از نعمتهای بهشتی را کسب کند و سپس در زمین برای بازگشت به بهشت بکوشد. تفاوت آدم (ع) با فرزندان و نوادگانش اینست که خلقتِ او بدون والدین بوده پس برای تربیت شدن- علاوه بر وحی الهی - به تجربه عملیِ گناه نیاز داشت. او نیاز داشت تا اشتباه کند، سرش به سنگ بخورد، از خباثتِ ابلیس باخبر شود و تجربه تلخ گناه، درس عبرتی برای فرزندان و نوادگانش باشد. 5 - اگر ما هم به جای آدم (ع) بودیم فریب می خوردیم چون ترکیب وجودی ما با تفاوت ذاتی و جوهری با ترکیب وجود آدم (ع) ندارد. اینکه داستان آدم (ع) برای ما بیان می شود برای اینست که همه ما شبیه آدم(ع) هستیم و تجربیاتی شبیه آدم داریم یعنی در معرض وسوسه ابلیس هستیم و ساده لوحانه توصیه شیطان را باور می کنیم و دچار محرومیت و رنج می شویم. بنابراین ماجرای آدم (ع) نمادی از سرگذشت همه افراد بشر است. همه ما ترکیبی از عناصر مادی(خاک) و اَبعاد معنوی(روح الهی) هستیم؛ گاهی تحت تأثیر شهوت و غریزه و تمایلات حیوانی، شتابزدگی، جهل و ساده لوحی، فریبِ شیاطین را می خوریم و گاهی با پیروی از فطرت پاک توحیدی به نیازها و گرایش های معنوي خود توجه می کنیم و برای تکامل خود به توصه های وحیانی عمل می کنیم و رشد می یابیم. 6 - حضور ما در این دنیای مادی، لزوما مجازات نیست بلکه فرصتی طلایی برای تکامل است. این زندگی گرچه ترکیبی از تلخی ها و شیرینی هاست اما اگر همانند آدم (ع) اشتباهات خود را جبران و در راه خدا استقامت و صبر کنیم مجددا به بهشت می رسیم با این تفاوت که این بار، هیچ آزمایشی در بهشت وجود ندارد و کسی از آن اخراج نخواهد شد. (ع) عضویت در کانالها در ایتا و تلگرام👇 @pasokhvoice @pasokhtext @shenakhtehadis عضویت در کانال واتساپ:👇 https://chat.whatsapp.com/Bey1d0OTb0SEA6CVUpVMs0
پرسش: اخیرا تأکید می شود که در روزهای محرم برای هریک از شخصیتهای کربلا صلوات را مطابق محاسبات ابجد به آنان هدیه کنید. مثلا در روز اول محرم 170 صلوات به حضرت مسلم(ع) هدیه کنیم زیرا ارزش ابجدی حروف نام ایشان همین عدد است یا در روز ششم محرم 201 صلوات مطابق حساب ابجد نام حضرت قاسم (ع) هديه شود و ... آیا این شیوه در احادیث توصیه شده است؟ پاسخ: 1 - محاسبات ابجد (حساب جُمَّل) در احادیث معتبر از معصومان(علیهم السلام) نقل نشده و صرفا یک سری محاسبات ذوقی و سلیقه ای است. 2 - صلوات و ذکرها را به هر تعدادی بفرستیم سودمند است. 3 - تأکید بر عدد های ابجد برای تکرار اذکار اگر به نحوی باشد که به معصومان (ع) منسوب شود یا به عنوان مستحبات اسلامی وانمود گردد، مصداق تحریف دین یا بدعت است. 4 - اعدادی که در روایات اهل بیت (ع) برای اذكار یا صلوات توصیه شده معمولا اعداد کثرت همچون 3 ، 7 ، 10 ، 33 ، 34 ، 40 ، 100 و ... است که هیچیک از آنها با ارزش ابجدي اذکار و کلمات همسان نیستند. عضویت در کانالها در ایتا و تلگرام👇 @pasokhvoice @pasokhtext @shenakhtehadis عضویت در کانال واتساپ:👇 https://chat.whatsapp.com/Bey1d0OTb0SEA6CVUpVMs0
🔻 چرا عرب‌ها، ایرانیان را موالی می‌نامیدند؟ آیا واژه‌ای توهین آمیز است؟ پاسخ را بخوانید 🙏🏻🌺 - - - - - - - - - - - ✅‌ ترین مطالب تاریخی را در کانال ما بخوانید. @hoviyat
🔺 قابل تأمل ▫️پسر : پدر چرا بعضیا با اسلام مخالف هستن؟! - پدر : اسلام کهنه‌ست، مال اعراب ۱۴۰۰ سال پیشه و خرافه‌ست پسرم... فقط گفتار نیک، پندار نیک، کردار نیک. ▫️پسر : جمله ای که گفتین از کیه؟ - پدر : زرتشت گفته. ▫️پسر : زرتشت کی هست؟ - پدر : پیغمبر ایرانیه که ۲۵۰۰ سال پیش زندگی می کرده. ▫️پسر : این که خیلی کهنه تره! - پدر : 😐 ▫️پسر : پدر، یعنی الان ما باید زرتشتی باشیم؟ - پدر : آره دیگه، دین عربا ارزونی خودشون، اونا به ایران حمله کردن و به زور ما رو مسلمون کردن. ▫️پسر : پس چرا وقتی مغول حمله کرد ما بودایی نشدیم، تازه اگه حمله ی یه مهاجم به یه کشور دیگه مساوی باشه با پذیرفتن دین مهاجمین از سوی مردم اون کشور، چرا وقتی ایرانی ها، رومی ها رو شکست دادن مردم روم زرتشتی نشدن؟! از این گذشته اندونزی بزرگترین کشور مسلمونه، عربا که دیگه به اونجا حمله نکردن، پس چه جوریه که همه مسلمونن؟! اونجا که دیگه شمشیری تو کار نبوده! عضویت در کانالهای ایتا و تلگرام👇 @pasokhvoice @pasokhtext @shenakhtehadis عضویت در کانال واتساپ:👇 https://chat.whatsapp.com/Bey1d0OTb0SEA6CVUpVMs0
🔻 آیا کوروش همان داراب است؟ یک نکته عجیب درباره داراب! لطفا بخوانید و بخوانانید 😎 - - - - - - - - - - - ✅‌ ترین مطالب تاریخی را در کانال ما بخوانید. @hoviyat @GgaroGhati @pasokhtext
🔰خطر انحراف برخی طلاب ◽️ مراجع‌تقلید و رهبری، خود را تابع قوانین‌پزشکی می‌دانند 🔸 نباید یک طلبه با یک ماه آموزش‌ دیدن، مغازه طب سنتی راه بیندازد. 🔺 آیت الله رشاد، رییس شورای حوزه‌های علمیه استان تهران: 🔹 با نهایت تأسف، شاهد انحراف در بین برخی طلاب و استادان هستیم و آن پرداختن به اهدافی است که رسالت ما نیست؛ 🔹 یک معمم را پیدا می‌کنیم که طب سنتی به راه‌ انداخته است و می‌گوید خاصیت فلان گیاه این است که اگر چشم درد کرد این گیاه را بخور، آیا کار ما این است؟ 🔹 من در مقام انکار نیستم، بلکه در مقام آسیب‌شناسی هستم. سال‌های متمادی  است که طب سنتی درجا می‌زند و اگر قرار است کار شود، 🔹 نباید یک طلبه با یک ماه آموزش دیدن مغازه طب سنتی راه بیندازد. 🔹 چگونه می‌توان با خبر واحد بی‌سند که حجیت ندارد، به درمان مردم بپردازیم؟ اگر چیزی به نام طب سنتی و روایت داریم، حداقل باید در حد اطمینان عقلایی باشد. در زمان شیوع کرونا دو اتفاق افتاد، یکی آبرومندی علمای شیعه و دیگری آبروریزی علم جدید. 🔹 همه مراجع و رهبری خود را تابع قوانین پزشکی دانستند و رعایت کردند. 🔹 آن وقت چهار تا طلبه می‌گویند ما واکسن نمی‌زنیم و اگر بزنیم احساسات جنسیتی انسان عوض می‌شود!؟ متاسفانه آبروی حوزه و علما از سوی برخی طلاب جوان با حرف‌های ناپخته آسیب می‌بیند. •┈┈••✾••┈┈• 🇮🇷 کانال اساتید انقلابی و نخبگان علمی @asatid_enghelabi ایتا و سروش https://eitaa.com/asatid_enghelabi http://sapp.ir/asatid_enghelabi
نکات مهم درباره دعای فرج لطفا تا آخر بخوانید تا سوءتفاهم پیش نیاید. 1- متن کامل دعای «اِلهی عَظُمَ البَلاء ...» در منابع اقدم یعنی آثار محمدون ثلاثه اول(کلینی، صدوق و شیخ طوسی رضوان الله علیهم) و معاصران آنان یافت نمیشود. 2- در کتبی که در دوره های بعدی(قرن ششم و هفتم) تألیف شده اند در موارد اندکی متن دعا هست ولی سند ندارد یعنی به صورت مرسل نقل شده و راویانش نامعلومند. 3- کتبی که این دعا را ذکر کرده اند، متن یکسانی ارائه نمی‌کنند بلکه در منابع مختلف به صورت متفاوت از یکدیگر نقل شده و در قدیمی ترین منبعی که این دعا را در آن می یابیم یعنی کتاب قصص الانبیاء (تألیف قطب راوندی متوفای 573 هجری)، عبارات پایانی( از «یا محمد یا علی ...» تا آخر) وجود ندارد اما در کتاب ابن المشهدی که حدود نیم قرن بعد می زیسته این عبارت هست. 4- خواندن دعای الهی عظم البلا ... به شرطی که قاطعانه به معصومان (علیهم السلام) نسبت داده نشود و مفسده ای از قبیل «کمک به متهم شدن شیعه به شرک» یا «ایجاد سوءتفاهم در بین خود شیعه» نداشته باشد، جایز یا خوب است. 5 - طبق فتوای شماری از مراجع تقلید، خواندن عبارت «یامحمد یاعلی ...» در نماز، موجب خروج از نماز و بطلان آنست زیرا در نماز نمیتوان به غیرخدا خطاب کرد و با غیرخدا سخن گفت بجز در سلام نماز که به پیامبر (صلی الله علیه و آله)، سلام می دهیم که آن نیز موجب خروج از نماز است. بنابراین اگر در قنوت بگوییم یامحمد! این خروج از نماز و حرف زدن با غیرخداست که اگر عمدی باشد موجب باطل شدن نماز و اگر سهوی باشد موجب سجده سهو است. 5 - وقتی درباره سند و متن یک دعا اینهمه حرف و حدیث هست نباید آن را به شعایر و آداب عمومی شیعیان تبدیل کرد بلکه باید در حد یک دعای فردی برای افرادی که به آن علاقه دارند باقی بماند. 6- حاجت خواستن از خود پیامبر (ص) و اهل بیت (علیهم السلام) شِرک نیست مگر اینکه معتقد باشیم آنها «خدا» هستند ولی در احادیثی که با سند صحیح در اختیار داریم توصیه نشده که حاجت را از خود معصومان (ع) بخواهیم. بنابراین شیوه بعضی از ما که حاجت را از معصوم (ع) می خواهیم، ناشی از توصیه معصومان (ع) نیست بلکه سلیقه شخصی خودمان است. 7 - معصومان (ع) به ما آموخته اند که همانند زیارت امین الله و زیارت عاشورا و دعاهای صحیفه سجادیه، همیشه حاجتهایمان را از خود خدا بخواهیم ولی برای استجابتِ دعا، صلوات بفرستیم یا خدا را به «حق پیامبر و اهل بیت (صلوات الله علیه و علیهم)» سوگند بدهیم. 8 - قدیمی ترین نسخه دعای الهي عظم البلاء، که در کتاب قصص الانبیاء تالیف قطب راوندی یافت میشود به صورت زیر است: «اللهُمَّ عَظُمَ البَلاءُ و بَرِحَ الخَفاءُ و انقَطَعَ الرَّجاءُ وَ انكَشَفَ الغِطاءُ و ضاقَتِ الأرضُ و مَنَعَتِ السَّماءُ و أنتَ المُستَعانُ و إلَيكَ المُشتَكى و عَلَيكَ التَّوَكُّلُ فِي الشِّدَّةِ و الرَّخاءِ فَصَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ و آلِ مُحَمَّدٍ و عَلى أولِي الأمرِ الّذينَ فَرَضتَ طاعَتَهُم وَ عَرَّفتَنا بِذلِكَ مَنزِلَتَهُم فَفَرِّج عَنّا بِحَقِّهِم فَرَجاً عاجِلا قَريباً كَلَمْحِ البَصَرِ اَو هُوَ اَقرَبُ‏» (قصص الأنبیاء، قطب راوندی، ص 365) عضویت کانالها در ایتا و تلگرام👇 @pasokhvoice @pasokhtext @shenakhtehadis عضویت در کانال واتساپ:👇 https://chat.whatsapp.com/Bey1d0OTb0SEA6CVUpVMs0