eitaa logo
پله پله تا اجتهاد
290 دنبال‌کننده
99 عکس
2 ویدیو
42 فایل
🔶 کانال معاونت پژوهش مدرسه فقهی آل یاسین علیهم السلام 👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی: @Pazhuhesh_Aleyasin
مشاهده در ایتا
دانلود
مطالبی که جناب استاد فرستادند جهت مطالعه و آمادگی بیشتر برای حضور در جلسه نشست علمی 👆👆👆👆
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
نشست علمی استاد گنج بخش
5️⃣4️⃣1️⃣ 7️⃣3️⃣ ❇️ ماهیت پول ✅بیان دو فرق گذشت 👈 نتیجه اینکه : پول مالی است (مال اعتباری) که ارزش مصرفی‌اش عین ارزش مبادله‌ای‌اش است و ارزش مبادله‌ای‌اش هم عین ارزش مصرفی‌‌اش هست. ⬅️ بقیه اموال این گونه نیست. به خاطر این که اموال دیگر (اموال واقعی) ارزش مصرفی‌شان غیر از ارزش مبادله‌ای‌شان است. چون ماهیت پول چنین است یعنی لازمه ماهیتش چنین است که 👈 هم ذخیره ارزش می‌کند 👈هم سنجش ارزش می‌کند 👈 هم طرف مبادله قرار می‌گیرد که به آن می‌گویند وسیله مبادله. 📚 برگرفته از نشست علمی آیت الله نظری شاهرودی (3 آبان 1402) 👈 آدرس کانال: https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad 👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی: @Pazhuhesh_Aleyasin 🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
6️⃣4️⃣1️⃣ 4️⃣3️⃣ ❇️ سماع در یک تقسیم بندی به دو دسته تقسیم می شود: 1️⃣ مسموع مطرد: ابن جنی می گوید: طرد در لغت یعنی تتابع و استمرار پس اهل علم عربیه آنچه که در کلام عرب به صورت مستمر در اعراب (مثل رفع ‌فاعل) استعمال شده،مطرد قرار داده اند. 2️⃣ مسموع شاذ:‌ ش ذ ذ در لغت عرب یعنی تفرق و تفرد،با توجه به این معنا، اهل علم عربیه آن استعمالی را که با باب خود در قواعد ادبی مفارقت کرده را شاذ می نامند (مثل استحوذ که با باب خود در اعلال مفارقت دارد و بدون اعلال استعمال شده) خصائص ابن جنی،ج۱،ص۱۱۷ 🔶 استعمال مطرد و شاذ چهار نوع است: 1️⃣ مطرد در قیاس و استعمال؛ (این غایت مطلوبه در ادبیات است): مانند: قال زید ،ضربت عمرا، مررت بسعید 2️⃣ مطرد در قیاس شاذ دراستعمال: ماضی یذر و یدع، مکان مقبل، خبر عسی به صورت اسم صریح باشد. اینها طبق قیاس بوده، در حالی که استعمال اینها شاذ است و استعمال مطرد این کلمات به صورت: ماضی ندارند (یذر و یدع). ( مکان قابل) استعمال مطرد دارد. خبر عسی به صورت فعل کثرت دارد. 3️⃣ مطرد در استعمال، شاذ در قیاس: استحوذ ،استنوق ،استوصب، قیاس اینها اعلال است ولی در سماع عدم اعلال. 4️⃣ شاذ در قیاس و استعمال: رجل معود من مرضه ،فرس مقوود. الاقتراح فی علم اصول النحو،ص۵۹ 📕 به کوشش آقای مجید خوشه چرخ طلبه پایه دهم 👈 آدرس کانال: https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad 👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی: @Pazhuhesh_Aleyasin 🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
✅ مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام) برگزار می کند 7️⃣2️⃣ بیست و هفتمین جلسه از سلسله نشست های علمی ☑️ با موضوع ثمرات خطابات قانونیه جلسه دوم 🎤با استفاده از محضر حجه الاسلام و المسلمین گنج بخش 🗓 زمان: چهارشنبه 15 آذر 1402 🕐 ساعت 11 حضوری و مجازی 🌎 مکان خیابان شهیدین، مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام) 💻 لینک ورود به جلسه به صورت مجازی در ایتا https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad
با سلام 🖌 لطفاً با کلیک بر روی لینک، در نظرسنجی مربوط به بیست و هفتمین جلسه از سلسله نشست های علمی (استاد گنج بخش) شرکت فرمایید 👇 https://formafzar.com/form/e4c6s
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
نشست علمی استاد گنج بخش جلسه دوم
7️⃣4️⃣1️⃣ 4️⃣3️⃣ ❇️ کسانی که منکر احتیاج به علم رجال شده اند اشکالاتی مطرح کرده اند 1️⃣ اشـکال اول: نجاشـی که شـهادت می دهد کسـی مانند زراره ثقه است، شـرایط اعتبار شـهادت را دارا نیست. زیرا نجاشی، زراره را ندیـده است و با واسـطه از او سـخن می گوید. ✅ جواب: در بسـیاري از شـهادت ها می دانیم که شـهادت مزبور، مسـتند به شـهادت دیگري است یا اینکه شهادت مزبور، مستند به مبادي قریب به حس است. 🔶 اگر کسـی در محکمه ادعا کرده است که زیـد عادل است، واضـح است که عـدالت امري نیست که قابـل حس باشـد بلکه مظهرات و مبادي محسوسه اي دارد که کمتر پیش می آیـد که در آنها خطا و اشـتباه رخ دهـد و از آنها می توان عـدالت را فهمیـد. 👈 مثلا اینکه ابن سـینا که هزار سـال قبـل زندگی می کرده فردي باسواد بوده است امري است مورد قطع و یقین. 🔷 بنـا بر این در جواب می گوییم چه بسـا مبادي ايکه ملازمه با شـهادتش دارد را دیـده است و از این رو شـهادت او اسـتنباطی محض نیست بلکه از مبادي قریب به حس می باشـد در نتیجه شـهادت او بر عـدالت فرد، مورد قبول قرار می گیرد. ❎ بله اگر بـدانیم که شهـادت فرد، از روي حس نیست در اینصـورت شـهادتش مورد قبول قرار نمی گیرد. ولی فحص از اینکه شـهادت او از روي حس بوده است یـا نه نیزلازم نیست. ⬅️ نکته دیگر این است که ما به طور اجمال می دانیم که این افرادي که مشـهور به تقوا و عدالت هسـتند مانند شـیخ انصاري و مـا به عـدالت آنهـا علم داریم، نسل به نسل این نکته را از اساتیـد خود گرفته ایم و آنها از اساتید خود و همینطور تـا خود این افراد این سلسـله ادامه داشـته است و فترتی در میان نبوده است. ◀️ در هر نسل و دوره هم بیش از دو نفر عادل این شـهادت را داده اند. بنا بر این علم اجمالی بر عدالت این افراد وجود دارد و اینگونه نیست که مثلا شیخ بعد از دویست سال، ناگهان مشـهور به عـدالت شـده باشـد. بله درشـهادت به عـدالت آنهـا تصـریح نشـده است که مثلا من از اسـتادم و او از اسـتادش شـنیده است یا نه ولی می دانیم که در هرطبقه، افراد متعددي بوده است که لا اقل عدول متعددي در میان آنها وجود داشته است. 📚برگرفته از دروس آیت الله شبیری زنجانی 👈 آدرس کانال: https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad 👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی: @Pazhuhesh_Aleyasin 🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)