eitaa logo
پله پله تا اجتهاد
290 دنبال‌کننده
99 عکس
2 ویدیو
42 فایل
🔶 کانال معاونت پژوهش مدرسه فقهی آل یاسین علیهم السلام 👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی: @Pazhuhesh_Aleyasin
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
تاریخ 13 دی ماه 1402
با سلام 🖌 لطفاً با کلیک بر روی لینک، در نظرسنجی مربوط به بیست و هشتمین جلسه از سلسله نشست های علمی (استاد حیدری) شرکت فرمایید 👇 https://formafzar.com/form/tf3gk
3️⃣5️⃣1️⃣ 9️⃣3️⃣ ❇️ مقتضای اطلاق عقد بیان شد ✅ مقتضای ذات عقد مقتضای ذات عقد عبارت از امری است که عقد برای پیدایش آن منعقد می‌گردد. می‌توان آن را مقصود اصلی و اساسی از عقد دانست. مقتضای ذات عقد آنچنان اثری است که عقد بدون وجود این اثر محقق نمی‌شود. این اثر را ماهیت عقد ایجاد می‌کند. به طوری که عقد بالذات تولید‌کننده آن است. 🔶 هر نوع از عقود مقتضای مخصوصی دارد که مستقیم به سبب آن حاصل می‌گردد، چنانکه مقتضای عقد بیع، ملکیت مبیع برای مشتری و ملکیت ثمن برای بایع می‌باشد و مقتضای اجاره، ملکیت منافع عین مستاجره برای مستاجر و ملکیت اجرت المسمی برای مالک است، و مقتضای تعهد، مدیونیت متعهد به متعهدله و مقتضای هبه، ملکیت مال موهب برای متهب می‌باشد. 👈 پس اگر در بیع شرط شود که مبیع اصلا به خریدار منتقل نگردد، یا در اجاره شرط شود که مستاجر حق استیفاء منفعت را نداشته باشد، این شرط برخلاف مقتضای عقد و باطل است. ا 👈 ین شرط از لحاظ این که به ارکان عقد لطمه می‌زند موجب فساد و بطلان آن می‌گردد: شرط خلاف مقتضای عقد حاکی از آن است که طرفین قصد جدی به واقع ساختن عقد نداشته‌اند؛ زیرا اگر قصد جدی بر وقوع عقد داشته باشند، نباید شرطی در قرارداد بیاورند که برخلاف مقتضای ذات آن باشد. 📕 به کوشش آقای مجید خوشه چرخ طلبه پایه دهم 👈 آدرس کانال: https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad 👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی: @Pazhuhesh_Aleyasin 🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
متن پیاده شده نشست علمی استاد حیدری 👆👆👆👆
4️⃣5️⃣1️⃣ 6️⃣3️⃣ ❇️مبتدا و خبر 🔶گفته شد که گاهی هر دو اسم صلاحیت مبتدا واقع شدن را دارند و در این صورت نیاز به ملاک داریم و حکم می شود به ابتداییت اسم مقدم. ✅ بیان سه قسم گذشت 🔶 امّا در صورتی که اسم اوّل نكره مسوّغه و اسم دوّم معرفه بود، مثل: «خير منك زيد» كه «خير» در اصل «أخير» و افعل التفضيل است و به واسطه عمل‌كردن، صلاحيت مبتدا واقع شدن را دارا مى‌باشد و بعد از آن اسم معرفه «زيد» واقع است، گفته شد که بين جمهور نحويين و سيبويه اختلاف است. 👈 جمهور نحويين قائل هستند كه نكره مسوّغه در اين فرض همانند نكره غير مسوّغه در فرض سابق است كه نمى‌توانست تا معرفه در كلام وجود دارد مبتدا واقع شود، بنابراين آن اسم معرفه، مبتدا و آن اسم نكره خبر است. 👈 لكن سيبويه قائل است كه نكره مسوّغه در اين فرض در مثل: «كم مالك؟» كه «كم» استفهامى به واسطه صدرات طلبى خود داراى صلاحيت مبتدا شدن است و يا در مثل: «خير منك زيد» كه «خير» به واسطه عمل‌كردن داراى آن صلاحيت است، مبتدا بوده و اسم معرفه در دو مثال خبر است. ✅ از ديدگاه مؤلف كتاب (ابن هشام) حكم اين صورت، صحيح بودن هردو قول است كه يكى را جمهور و ديگرى را سيبويه قائل است. 📕 مغنی باب رابع 📚 برگرفته از شرح استاد صفایی 👈 آدرس کانال: https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad 👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی: @Pazhuhesh_Aleyasin 🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
✅ مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام) برگزار می کند 9️⃣2️⃣ بیست و نهمین جلسه از سلسله نشست های علمی ☑️ با موضوع تأثیر فهم راوی بر استنباط فقهی از حدیث 🎤با استفاده از محضر حجه الاسلام و المسلمین شاهرودی 🗓 زمان: چهارشنبه 20 دی 1402 🕐 ساعت 11 حضوری و مجازی 🌎 مکان خیابان شهیدین، مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام) 💻 لینک ورود به جلسه به صورت مجازی در ایتا https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
نشست علمی استاد شاهرودی 20 دی 1402
5️⃣5️⃣1️⃣ 6️⃣3️⃣ ❇️ اصحاب اجماع 🔶 کشی اصحاب اجماع را 18 نفر دانسته و درسه جاي کتاب خود این مطلب را نقل می کند: (در سه طبقه) 1️⃣ در اصـحاب امام باقر و امام صادق علیهما السـلام که عبارتند از زراره، محمد بن مسـلم، برید بن معـاویه عجلی، فضـیل بن یسار، معروف بن خربوذ مکی و ابو بصـیر. البته کشـی نام ابو بصـیر اسـدي را می برد ولی در ذیل اضافه می کند که بعضـی به جاي ابو بصیر اسدي، ابو بصیر مرادي را ذکر کرده اند که همان لیث بن البختري است. 2️⃣ اصـحاب حضـرت صادق علیه السـلام است که شـش نفر در این طبقه وجود دارند این شش نفر که در طبقه ي شاگردان طبقه ي قبل هسـتند عبارتند از: جمیل بن دراج ، أبان بن عثمان، عبد الله بن بکیر ، عبد الله بن مسکان ، حماد بن عثمان و حماد بن عیسی. 3️⃣ اصـحاب امام رضا علیه السـلام هسـتند (و بعضا از اصـحاب امام کاظم و امام جواد علیهما السلام می باشند) شش نفر هسـتند که عبارتند از: عبد الله بن مغیره، صـفوان بن یحیی بجلی که اهل قبیله ي بجلیه بوده است، احمد بن محمد بن ابی نصر بزنطی، محمد بن ابی عمیر،حسن بن محبوب و یونس بن عبدالرحمان. 👈 در این طبقه هم بعضـی به جاي حسن بن محبوب، دو نفر دیگر به نام حسن بن علی بن فضال و فضاله بن ایوب را ذکر کرده انـد. و بعضـی هم به جاي او حسن بن علی بن فضال و عثمان بن عیسی را ذکر کرده اند ✅ بنابراین درشانزده نفر از اصـحاب اجماع اختلاف نیست ولی نسـبت به دو نفر از آنها اختلاف است 👈 حاجی نوري می فرماید: تعداد آنها 22 یا 23 نفر هسـتند. زیرا در رجال کشی 16 نفر بلاخلاف جزء این دسـته هسـتند. بعد کشـی چهار نفر دیگر را در طبقه ي اولی و ثالثه ذکر می کند. 📚برگرفته از دروس آیت الله شبیری زنجانی 👈 آدرس کانال: https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad 👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی: @Pazhuhesh_Aleyasin 🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
نشست علمی استاد شاهرودی.docx
36.8K
متن پیاده شده نشست علمی استاد شاهرودی 20 دی 1402