eitaa logo
پله پله تا اجتهاد
306 دنبال‌کننده
128 عکس
2 ویدیو
55 فایل
🔶 کانال معاونت پژوهش مدرسه فقهی آل یاسین علیهم السلام 👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی: @Pazhuhesh_Aleyasin
مشاهده در ایتا
دانلود
4️⃣7️⃣ 6️⃣1️⃣ ❇️ در جمله «زید جاءنی ابوعبدالله» چرا ابو عبدالله بدل است و عطف بیان نیست؟ ✳️ جواب: یکی از فرق های هشت گانه عطف بیان با بدل: عطف بیان نه می تواند ضمیر باشد فلایقال مثلا:رایت زیدا ایاه(بنابراین که ایاه عطف بیان باشد برای زیدا)ونه درقالب اسم ظاهر از ضمیر بیاید؛ فلا یقال ایضا:رایته زیدا(بنابر این که زیدا عطف بیان باشد برای ضمیر منصوب در رایته). 👈 در آن مثال هرچند ابوعبدالله اسم ظاهر است ولی اسم ظاهر هم نمی تواندعطف بیان واقع شود برای ضمیر؛چنان که ضمیر نمی توانست عطف بیان واقع شود. 🔷 این است معنای جمله کوتاه و گویای ابن هشام در مغنی اللبیب:"ان عطف البیان لایکون ضمیرا ولا تابعا لضمیر". 🔶 برخلاف بدل که هم می تواند در قالب ضمیر بیاید،مانند مثال اول(رایت زیدا ایاه) و هم درقالب اسم ظاهر از ضمیر،مانند مثال دوم(رایته زیدا). 👈 توضیح اینکه عطف بیان همانند"صفت" است در ایضاح و روشنگری؛و صفت نه در قالب ضمیر می آید(وبه عبارت دیگر:ضمیر،صفت واقع نمی شود)و نه در قالب موصوف می آید(ضمیر ،موصوف قرار نمی گیرد)از این رو ادبا گفته اند:"الضمیر لا یوصف ولا یوصف به" (ضمیر نه موصوف واقع می شود ونه صفت). 👌 نتیجه:به دلیل مشابهت یادشده میان عطف بیان وصفت،حکم نحوی واعرابی آن دو یکسان است. 📚 برگرفته از مطالب استاد یوسف زاده گیلانی 👈 آدرس کانال: https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad 👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی: @Pazhuhesh_Aleyasin 🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
5️⃣7️⃣ 6️⃣1️⃣ ❇️ معنای واژه «صحیحه» 🔷 چنانکه ذکر شد، مرحوم کلینی از روایاتی که در کتابش گرد آورده است با عبارت «بالآثار الصحیحة عن الصادقین (علیهما السلام)»یاد می کند. مسلم است که مراد از «الصحیحة»، معنای اصطلاحی آن نمی باشد؛ زیرا این اصطلاح واژه ای مستحدث بوده، سه قرن پس از شیخ کلینی توسط مرحوم سید ابن طاووس در علم درایه باب شد. ◀️ لذا دو احتمال در معنای آن مطرح شده است که بنا بر هر دو احتمال، در اعتبار روایات کافی مناقشه شده است اما به عقیده ما تمامی این روایات - طبق هر دو احتمال مذکور -حجت می باشد. 1️⃣ احتمال اول در معنای واژه ی «صحیحه» 👈 مراد از «الآثار الصحیحة» عبارت است از: «الآثار الصادر من المعصومين لبيان الحکم الواقعي». این همان معنایی است که محقق خویی در بیان صحیح الحدیث بودن «المنبّه بن عبدالله ابی الجوزاء» آورده و فرموده است: صحیح الحدیث به فردی اطلاق میشده که احادیث منقول از او، جملگی احادیثی صادر شده از معصوم(علیه السلام) برای بیان حکم واقعی بوده است. 2️⃣ احتمال دوم در معنای واژه ی «صحیحه» 👈 مراد مرحوم کلینی از احادیث صحیحه، روایات معتبر و دارای حجیت می باشد. روشن است که در این احتمال صرفا شهادت به اعتبار و حجیت روایات صحیحه مطرح است؛ نه تضمین صدور آنها از ناحیه معصومین(علیهم السلام). 🔷 همچنین واضح است که فارق دو احتمال، مشکوک ٌ به آن دو می باشد. مشکوک به در احتمال اول، صدور اخبار از ناحیه معصوم(علیه السلام) برای بیان حکم واقعی است؛ اما در احتمال دوم، حجیت و اعتبار آن اخبار می باشد. 👈 حجیت روایات کافی شریف بنا بر هر دو احتمال خواهد آمد 📚برگرفته از مطالب آیت الله شب زنده دار 👈 آدرس کانال: https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad 👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی: @Pazhuhesh_Aleyasin 🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
✅ مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام) برگزار می کند 8️⃣1️⃣ هجدهمین جلسه از سلسله نشست های علمی ☑️ با موضوع نظریه تاریخی چگونگی تشکیل جامعه شیعی توسط اهل بیت (علیهم السلام) (جلسه سوم) 🎤با استفاده از محضر حجة الاسلام و المسلمین لیاقتی 🗓 زمان: چهارشنبه 10 اسفند 1401 🕐 ساعت 11 حضوری و مجازی 🌎 مکان خیابان شهیدین، مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام) 💻 لینک ورود به جلسه به صورت مجازی در ایتا https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad
متن سخنان استاد لیاقتی در نشست علمی (جلسه دوم) 👆👆👆
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
با سلام 🖌 لطفا با کلیک بر روی لینک، در نظرسنجی مربوط به هجدهمین جلسه از سلسله نشست های علمی (استاد لیاقتی ـ جلسه سوم) شرکت فرمایید 👇 https://formafzar.com/form/jkgx0
نشست علمی استاد لیاقتی جلسه سوم.MP3
20.23M
نشست علمی استاد لیاقتی جلسه سوم
چهاردهمین هدیه معاونت پژوهش؛ شماره جدید لوح «جواهر» منتشر شد 📣📣 همزمان با ایام و اعیاد پرخیر و برکت شعبان و در آستانه میلاد خاتم الاوصیاء حضرت حجت بن الحسن (عجل الله تعالی فرجه الشریف) چهاردهمین شماره لوح پژوهشی جواهر منتشر شد. عناوین مطالب این شماره به شرح زیر است: ✳️ بررسی استحاله مبنای «نقل» در بیع فضولی (به کوشش آقایان سیدمحمدجواد شوقی و میثاق احمدی نژاد از طلاب پایه نهم مدرسه) ✳️ بیان فرق بین عام و مطلق (برگرفته از درسهای آیت الله شهیدی ـ به کوشش حجت الاسلام محمدرضا عیسوی طلبه درس خارج و معاون پژوهش مدرسه) ✳️ بررسی سندی روایت مشتمل بر «سهل بن زیاد» (به قلم حجت الاسلام مهرکش استاد سطوح عالی حوزه و استاد راهنمای مدرسه) ✳️ احیاء نظریه ادعایی در بیان مرحوم شیخ محمدرضا اصفهانی (به قلم آقای محمدمهدی دلاوری طلبه پایه هشتم مدرسه) ✳️ حکم خمس اموال کودک قبل از بلوغ (به کوشش آقای مهدی رستمی طلبه پایه دهم مدرسه) ✳️ ریاضت فقیهانه (برگرفته از کتاب پندهای سعادت؛ بیانات حضرت آیت الله شب زنده دار (حفظه الله)) 🌷🌺🌸💐🌷🌺🌸💐🌷