eitaa logo
پله پله تا اجتهاد
310 دنبال‌کننده
115 عکس
2 ویدیو
50 فایل
🔶 کانال معاونت پژوهش مدرسه فقهی آل یاسین علیهم السلام 👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی: @Pazhuhesh_Aleyasin
مشاهده در ایتا
دانلود
نشست علمی استاد لیاقتی جلسه دوم.MP3
18.56M
نشست علمی استاد لیاقتی جلسه دوم
3️⃣7️⃣ 9️⃣1️⃣ ❇️ گستره امور حسبه 🔶 تعداد زیادی از فقهای ما که قائل به ولایت در امور حسبه هستند ولایت فقیه را تا چه حدی قائل هستند؟ 👈 حضرت آیت‌الله خوئی رحمةالله علیه یکی از کسانی هستند که قائل به امور حسبه شده اند، ایشان در کتاب تنقیح‌شان بعضی از موارد حسبه را اشاره فرمودند. در کتاب منهاج الصالحین جلد دو در ذیل مبحث جهاد، ایشان فرمودند جهاد ابتدایی در عصر غیبت واجب است و جهاد ابتدایی باید زیر نظر فقیه جامع الشرایط باشد. 🔦 درحالیکه حضرت امام که قائل به ولایت مطلقه‌ی فقیه بودند معتقد بودند جهاد ابتدایی از اختصاصات خود معصوم یا نایب خاص معصوم است و شامل نیابت عام نمی‌شود. 👈 ولی ایشان می‌فرمایند جهاد ابتدایی در عصر غیبت واجب است و این امر باید زیر نظر فقیه جامع الشرایط باشد. این تناقض در دوتا کتاب نیست. بلکه یک بخشی از مصادیق را آن‌جا ذکر کردند، آن‌جا تکمیل شده بعضی از مباحث دیگر را ذکر فرمودند. 👈 یک شاهد دیگر اینکه، آیت الله شیخ جواد تبریزی از شاگردان آیت‌الله خوئی رحمةالله علیه، ایشان هم ولایت فقیه را در قالب امور حسبه قبول دارند، منتها ایشان در مباحث فقهی‌شان در کتاب صراط‌النجاة فرموده اند: نظم‌بخشی به امور مسلمین، تدبیر امور مسلمین، این‌ها برای این‌که جامعه‌ی اسلامی به هرج‌ومرج کشیده نشود، جزء اختیارات فقیه است و از امور حسبه است، این را ایشان تصریح فرمودند. منتها یک موردی هست که ایشان توی کتاب‌های فقهی‌شان نفرمودند، بلکه در استفتاءات ایشان آمده، که آیا تشکیل حکومت اسلامی در عصر غیبت بر فقیه واجب است؟ ایشان در جواب فرمودند تشکیل حکومت اسلامی در عصر غیبت، تشکیل حکومت اسلامی از امور حسبه است و بر فقیه واجب است در صورت امکان نسبت به تشکیل آن اقدام کند. ✅ بنابراین این تلقی عمومی که می‌گویند اگر کسی قائل به امور حسبه باشد ولایت فقیه به شکل حکومتی را قبول ندارد و این را نسبت می‌دهند به بعض بزرگان درست نیست. خیلی از فقهای ما که قائل به امور حسبه هستند یک‌جاهایی خودشان ورود پیدا کردند. 📚 برگرفته از نشست علمی استاد شبان نیا (25 آبان 1401) 👈 آدرس کانال: https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad 👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی: @Pazhuhesh_Aleyasin 🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
4️⃣7️⃣ 6️⃣1️⃣ ❇️ در جمله «زید جاءنی ابوعبدالله» چرا ابو عبدالله بدل است و عطف بیان نیست؟ ✳️ جواب: یکی از فرق های هشت گانه عطف بیان با بدل: عطف بیان نه می تواند ضمیر باشد فلایقال مثلا:رایت زیدا ایاه(بنابراین که ایاه عطف بیان باشد برای زیدا)ونه درقالب اسم ظاهر از ضمیر بیاید؛ فلا یقال ایضا:رایته زیدا(بنابر این که زیدا عطف بیان باشد برای ضمیر منصوب در رایته). 👈 در آن مثال هرچند ابوعبدالله اسم ظاهر است ولی اسم ظاهر هم نمی تواندعطف بیان واقع شود برای ضمیر؛چنان که ضمیر نمی توانست عطف بیان واقع شود. 🔷 این است معنای جمله کوتاه و گویای ابن هشام در مغنی اللبیب:"ان عطف البیان لایکون ضمیرا ولا تابعا لضمیر". 🔶 برخلاف بدل که هم می تواند در قالب ضمیر بیاید،مانند مثال اول(رایت زیدا ایاه) و هم درقالب اسم ظاهر از ضمیر،مانند مثال دوم(رایته زیدا). 👈 توضیح اینکه عطف بیان همانند"صفت" است در ایضاح و روشنگری؛و صفت نه در قالب ضمیر می آید(وبه عبارت دیگر:ضمیر،صفت واقع نمی شود)و نه در قالب موصوف می آید(ضمیر ،موصوف قرار نمی گیرد)از این رو ادبا گفته اند:"الضمیر لا یوصف ولا یوصف به" (ضمیر نه موصوف واقع می شود ونه صفت). 👌 نتیجه:به دلیل مشابهت یادشده میان عطف بیان وصفت،حکم نحوی واعرابی آن دو یکسان است. 📚 برگرفته از مطالب استاد یوسف زاده گیلانی 👈 آدرس کانال: https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad 👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی: @Pazhuhesh_Aleyasin 🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
5️⃣7️⃣ 6️⃣1️⃣ ❇️ معنای واژه «صحیحه» 🔷 چنانکه ذکر شد، مرحوم کلینی از روایاتی که در کتابش گرد آورده است با عبارت «بالآثار الصحیحة عن الصادقین (علیهما السلام)»یاد می کند. مسلم است که مراد از «الصحیحة»، معنای اصطلاحی آن نمی باشد؛ زیرا این اصطلاح واژه ای مستحدث بوده، سه قرن پس از شیخ کلینی توسط مرحوم سید ابن طاووس در علم درایه باب شد. ◀️ لذا دو احتمال در معنای آن مطرح شده است که بنا بر هر دو احتمال، در اعتبار روایات کافی مناقشه شده است اما به عقیده ما تمامی این روایات - طبق هر دو احتمال مذکور -حجت می باشد. 1️⃣ احتمال اول در معنای واژه ی «صحیحه» 👈 مراد از «الآثار الصحیحة» عبارت است از: «الآثار الصادر من المعصومين لبيان الحکم الواقعي». این همان معنایی است که محقق خویی در بیان صحیح الحدیث بودن «المنبّه بن عبدالله ابی الجوزاء» آورده و فرموده است: صحیح الحدیث به فردی اطلاق میشده که احادیث منقول از او، جملگی احادیثی صادر شده از معصوم(علیه السلام) برای بیان حکم واقعی بوده است. 2️⃣ احتمال دوم در معنای واژه ی «صحیحه» 👈 مراد مرحوم کلینی از احادیث صحیحه، روایات معتبر و دارای حجیت می باشد. روشن است که در این احتمال صرفا شهادت به اعتبار و حجیت روایات صحیحه مطرح است؛ نه تضمین صدور آنها از ناحیه معصومین(علیهم السلام). 🔷 همچنین واضح است که فارق دو احتمال، مشکوک ٌ به آن دو می باشد. مشکوک به در احتمال اول، صدور اخبار از ناحیه معصوم(علیه السلام) برای بیان حکم واقعی است؛ اما در احتمال دوم، حجیت و اعتبار آن اخبار می باشد. 👈 حجیت روایات کافی شریف بنا بر هر دو احتمال خواهد آمد 📚برگرفته از مطالب آیت الله شب زنده دار 👈 آدرس کانال: https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad 👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی: @Pazhuhesh_Aleyasin 🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
✅ مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام) برگزار می کند 8️⃣1️⃣ هجدهمین جلسه از سلسله نشست های علمی ☑️ با موضوع نظریه تاریخی چگونگی تشکیل جامعه شیعی توسط اهل بیت (علیهم السلام) (جلسه سوم) 🎤با استفاده از محضر حجة الاسلام و المسلمین لیاقتی 🗓 زمان: چهارشنبه 10 اسفند 1401 🕐 ساعت 11 حضوری و مجازی 🌎 مکان خیابان شهیدین، مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام) 💻 لینک ورود به جلسه به صورت مجازی در ایتا https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad
متن سخنان استاد لیاقتی در نشست علمی (جلسه دوم) 👆👆👆
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
با سلام 🖌 لطفا با کلیک بر روی لینک، در نظرسنجی مربوط به هجدهمین جلسه از سلسله نشست های علمی (استاد لیاقتی ـ جلسه سوم) شرکت فرمایید 👇 https://formafzar.com/form/jkgx0
نشست علمی استاد لیاقتی جلسه سوم.MP3
20.23M
نشست علمی استاد لیاقتی جلسه سوم
چهاردهمین هدیه معاونت پژوهش؛ شماره جدید لوح «جواهر» منتشر شد 📣📣 همزمان با ایام و اعیاد پرخیر و برکت شعبان و در آستانه میلاد خاتم الاوصیاء حضرت حجت بن الحسن (عجل الله تعالی فرجه الشریف) چهاردهمین شماره لوح پژوهشی جواهر منتشر شد. عناوین مطالب این شماره به شرح زیر است: ✳️ بررسی استحاله مبنای «نقل» در بیع فضولی (به کوشش آقایان سیدمحمدجواد شوقی و میثاق احمدی نژاد از طلاب پایه نهم مدرسه) ✳️ بیان فرق بین عام و مطلق (برگرفته از درسهای آیت الله شهیدی ـ به کوشش حجت الاسلام محمدرضا عیسوی طلبه درس خارج و معاون پژوهش مدرسه) ✳️ بررسی سندی روایت مشتمل بر «سهل بن زیاد» (به قلم حجت الاسلام مهرکش استاد سطوح عالی حوزه و استاد راهنمای مدرسه) ✳️ احیاء نظریه ادعایی در بیان مرحوم شیخ محمدرضا اصفهانی (به قلم آقای محمدمهدی دلاوری طلبه پایه هشتم مدرسه) ✳️ حکم خمس اموال کودک قبل از بلوغ (به کوشش آقای مهدی رستمی طلبه پایه دهم مدرسه) ✳️ ریاضت فقیهانه (برگرفته از کتاب پندهای سعادت؛ بیانات حضرت آیت الله شب زنده دار (حفظه الله)) 🌷🌺🌸💐🌷🌺🌸💐🌷
6️⃣7️⃣ 0⃣2️⃣ ❇️اشکال به علامیت تبادر ⭕️یکی از اشکالات مطرح حول تبادر اشکال دور است که در ذیل به آن پرداخته خواهد شد. بیان دور: جاهل به وضع، هر چه قدر کلمه را بشنود و با آن مواجه شود، چیزی به ذهنش تبادر نمی‏کند؛ پس باید علم به وضع داشته باشد تا معنای کلمه نسبت به دیگر معانی برای او تبادر داشته باشد. از طرف دیگر جاهل به وضع در صدد است به وسیله تبادر علم به وضع پیدا کند و چنین چیزی دور صریح است؛ به عبارت واضح ‏تر تا علم به وضع وجود نداشته باشد تبادر محقق نمی‏شود و از طرفی وضع نیز متوقف بر تبادر است و چنین امری دور است. 👈عین همین اشکال به شکل اول از اشکال اربعه در منطق وارد شده است؛ به این صورت که علم به نتیجه موقوف است بر علم به کلیت کبری، و علم به کلیت کبری نیز موقوف است به علم به نتیجه، و جوابی که از این اشکال مطرح می‏شود هر دو یکی است و آن مقوله اجمال و تفصیل است. 👌شهید مصطفی خمینی علامیت تبادر برای تشخیص معنای حقیقی را منکر است و می فرمایند انسباق و تبادر بعد از علم پیدا کردن به علاقه میان لفظ و معنا معقول نیست و زمانی که مکلف علم به آن علقه پیدا نمود، دیگر معنا ندارد دوباره این علقه برای او منکشف شود. ایشان معتقد هستند دور مطرح شده در تبادر، قابل حل نیست. برای توضیح آن رجوع شود به تحریرات فی الاصول جلد ۱ صفحه۱۰۰ چاپ قدیم و جلد ۱ صفحه ۱۶۸ و ۱۶۹ چاپ جدید. 📚 برگرفته از کتاب غایه السؤول شرح کفایه الأصول استاد مهرکش (زید عزه) 👈 آدرس کانال: https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad 👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی: @Pazhuhesh_Aleyasin 🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
7️⃣7️⃣ 0⃣2️⃣ ❇️ برای حجاب سه دلیل مورد بحث قرار گرفته. هم از کتاب، هم سنت و هم عقل. 👈 البته ما اجماع در این رابطه نداریم چون معمولاً موضوعش منتفی بوده فقها به آن نپرداختند. ✅ موضوعش منتفی بوده چون حکومت دینی نداشتیم و اگر حکومت دینی بوده تبرج و بی‌حجابی به سبکی که امروز هست فراگیر نبوده که لازم باشد برای آن یک قانونی جعل کنند. 🔦 لذا یکی از اشکالاتی که مطرح می‌شود که ما در سیره پیامبر، حکومت ده ساله پیامبر در مدینه یا در سیره حکمرانی امیرالمؤمنین علیه‌السلام، حجاب اجباری را نمی‌بینیم در آن چهار سال و نه ماه دوره حکومت امیرالمؤمنین علیه‌السلام، به این دلیل است که موضوعش منتفی بوده. 🔸 عرف آن روز به گونه‌ای بود که به صورت طبیعی حجاب را رعایت می‌کردند. یک مواردی بوده که غفلت می‌شده، رعایت نمی‌کردند، چادرهایشان باز بوده، خب تعبیر قرآن کریم هست که جلابیب‌تان را جمع بکنید، زینت‌های خودتان را نشان ندهید. فرمان آمده اما در مرحله حکمرانی به اندازه‌ای فراگیر نبوده که نیاز باشد به یک جعل قانون. 🔷 معمولاً با همین تذکرات و با همان عرفی که حاکم بوده‌ این‌ها برطرف می‌شده. داریم مثلاً که امیرالمؤمنین علیه‌السلام می‌رفته در مسجد کوفه نهیب زدند به مردم که شنیدم که زنان شما و مردان شما در بازار کوفه به هم تنه می‌زنند. خب توی همین تعبیری که حضرت دارد هیچ وقت بحث حجاب را مطرح نمی‌کنند، چون موضوعش منتفی بوده اما توی یک مقطعی تنه می‌زدند این را حضرت مورد اشاراه قرار می‌دهد. 📚 برگرفته از نشست علمی استاد استوار (18 آبان 1401) 👈 آدرس کانال: https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad 👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی: @Pazhuhesh_Aleyasin 🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
8️⃣7️⃣ 7️⃣1️⃣ ❇️ الْإِدْغَام: كل حرفين التقيا وأولهما ساكن وَكَانَا مثلين أَو جِنْسَيْنِ وَجب إدغام الأول مِنْهُمَا لُغَة وَقِرَاءَة 👈 كل إدغام مضاعف: ك (مد) وكل مضاعف لَيْسَ بإدغام ك (مددت) 🔷 كل مَا جَاءَ من الْأَفْعَال المضاعفة على وزن فعل وأفعل وفاعل وافتعل وتفاعل واستفعل فالإدغام فِيهِ لَازم إِلَّا أَن يتَّصل بِهِ ضمير الْمَرْفُوع، أَو يُؤمر فِيهِ جمَاعَة الْمُؤَنَّث فَيلْزم حِينَئِذٍ فك الْإِدْغَام 🔶 وَقد جوز الْإِدْغَام والإظهار فِي الْأَمر الْوَاحِد ك (رد) و (ارْدُدْ) ؛ وَكَذَلِكَ فِي المجزوم كَمَا فِي قَوْله تَعَالَى: {من يرْتَد مِنْكُم} (وَمن يرتدد مِنْكُم} {وَمن يشاق الله} {وَمن يُشَاقق الله} وَفِيمَا عدا هَذِه المواطن الْمَذْكُورَة لَا يجوز إبراز التَّضْعِيف إِلَّا فِي ضَرُورَة الشّعْر؛ 🔷 وحروف ضم شفوي يدغم فِيهَا مَا يجاورها دون الْعَكْس 📚 برگرفته از کتاب کلیات ابوالبقاء 👈 آدرس کانال: https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad 👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی: @Pazhuhesh_Aleyasin 🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
جلسه سوم نشست علمی استاد لیاقتی.docx
62.4K
متن سخنان استاد لیاقتی در نشست علمی (جلسه سوم)
پله پله تا اجتهاد
#نکات_علمی 5️⃣7️⃣ #نکات_‌رجالی 6️⃣1️⃣ ❇️ معنای واژه «صحیحه» 🔷 چنانکه ذکر شد، مرحوم کلینی از روایا
9️⃣7️⃣ 7️⃣1️⃣ ❇️ حجیت روایات کافی شریف بنابر هر دو احتمال ⬅️ بنابر احتمال اول، مرحوم کلینی با عبارت «بالآثار الصحیحة عن الصادقین(علیهما السلام)» در واقع شهادت و خبر می دهد در این کتاب تنها روایاتی را که از معصومین(علیهم السلام) برای بیان حکم واقعی صادر شده، درج نموده است. 👈 درباره این إخبار مرحوم کلینی دو احتمال مطرح است: 1️⃣ اول آنکه ایشان بر اساس مقدمات حدسی (نظری/ عقلی/ استنباطی) چنین ادعایی را مطرح کرده است. 2️⃣ دوم آنکه این مطلب از رهگذر قرائن حسیه یا قریب به حس برای ایشان حاصل شده است؛ یعنی ایشان در عبارت مذکور از مخبرٌبه خود برای ما سخن می گوید که از راه حس یا قریب به حس از آن مطلع شده است. ⬅️ سؤالی که شاید در اینجا به ذهن برسد این است که چگونه امکان داشته جناب کلینی از راه حس به صدور این روایت از ناحیه اهل بیت (علیهم السلام) وقوف یابد. برای پاسخ دادن به این سؤال، باید بررسی کنیم که در عصر مرحوم کلینی چه راههایی برای اطلاع از صدور خبر از طریق حس وجود داشته است. 👈 در ادامه بیان خواهد شد 🔷 بنابر احتمال دوم، مرحوم کلینی به حجیت روایات کافی شریف شهادت می دهد. از نظر ما این شهادت نیز با لحاظ مقدماتش -که در ادامه ذکر خواهد شد- حجیت دارد. 👈 بنابراین روایات کافی بنابر احتمال دوم نیز حجت است 📚برگرفته از مطالب آیت الله شب زنده دار 👈 آدرس کانال: https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad 👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی: @Pazhuhesh_Aleyasin 🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
0️⃣8️⃣ 1️⃣2️⃣ 👈 چند نکته از حلقات ❇️ در هر كلامى براى كشف مراد متكلم از دو ظهور استفاده مى‏ كنيم: 1️⃣ اول ظهور لفظ در مرحله دلالت تصورى 2️⃣ دوم ظهور حال متكلم در تطابق بين مقام اثبات و مقام ثبوت. ✅ اساس حجيت ظهور بر دلالت تصديقى استوار است و دلالت تصورى راهى براى كشف آن است. 👈 دليل بر حجيت ظهور متكون از دو مقدمه است: 1️⃣ اول آنكه سيره صحابه و اصحاب ائمه بر عمل به ظهور بوده است 2️⃣ دوم آنكه منعى از طرف شارع ديده نشده است. پس اين سيره مورد امضاى شارع است. 🔷 هر لفظى نسبت به معنا يا نص است يا ظاهر يا مشترك. ◀️ در حالت اول قانون حجيت ظهور اقتضا مى ‏كند كه بگوييم همان يك معنا مقصود است، ◀️ در حالت دوم قانون حجيت ظهور حكم مى‏ كند كه معناى ظاهر مراد است. ◀️ در حالت سوم قانون حجيّت ظهور كاربردى ندارد. 🔶 در بعضى موارد قانون حجيت ظهور محتاج آن است كه دلالت سياق را- كه از ملاحظه مجموع دلالتها به دست مى ‏آيد- مورد نظر قرار دهيم. 🔷 قاعده اصولى آن است كه ظهور قرينه بر ظهور ذى القرينه مقدم است. اين قاعده گاه در كشف مراد متكلم و تعيين دلالت تصديقى به كار گرفته مى ‏شود. 👈 آدرس کانال: https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad 👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی: @Pazhuhesh_Aleyasin 🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
تلفیق نظرسنجی سه جلسه نشست علمی استاد لیاقتی.xlsx
11K
نتایج نظرسنجی سه جلسه نشست علمی استاد لیاقتی
1️⃣8️⃣ 1️⃣2️⃣ ❇️ یکی از ادله حجاب این آیه شریفه است: «يا أَيُّهَا النَّبِيُّ قُلْ لِأَزْواجِكَ وَ بَناتِكَ وَ نِساءِ الْمُؤْمِنينَ يُدْنينَ عَلَيْهِنَّ مِنْ جَلاَبِيبِهِنَّ ذلِكَ أَدْنى‏ أَنْ يُعْرَفْنَ فَلا يُؤْذَيْنَ وَ كانَ اللَّهُ غَفُوراً رَحيماً» (احزاب/59) 👈 برای استدلال به این آیه شریفه لازم است که شأن نزولش را توجه کنیم. در تفسیر علی بن ابراهیم نقل شده که در آن ایام، زنان مسلمان به مسجد می‌رفتند و پشت سر پیامبر نماز می‌خواندند. هنگام شب موقعی که برای نماز مغرب و عشاء می‌رفتند بعضی از جوانان هرزه و اوباش سر راه آن‌ها می‌نشستند و با مزاح و سخنان ناروا آن‌ها را آزار می‌دادند. آیه فوق نازل شد و به آنان دستور داد که حجاب خود را به طور کامل رعایت کنند. 🔷 اما تقریب استدلال: 1️⃣ یک مقدمه این جا دارد بعد از مقدمه شأن نزول و آن این که آیه شریفه خطاب به پیامبر نازل شده یعنی در واقع تخاطب با پیامبر می‌کند نه تخاطب با مؤمنات. می‌فرماید «يا أَيُّهَا النَّبِيُّ قُلْ». جایگاه پیغمبر اکرم جایگاه حاکم اسلامی بوده. 2️⃣ مقدمه دوم: پیامبر مأمور شد طبق این آیه به ابلاغ حکم حجاب به زنان. 3️⃣ مقدمه سوم: اگر که این ابلاغی که می‌توانست مستقیم به خود زنان انجام بشود، با پیامبر انجام شده، اگر نخواهد ضمانت اجرایی داشته باشد، خیلی اثری بر آن مترتب ممکن است نباشد. ◀️ نتیجه می‌گیریم که پیامبر مأمور شده به ابلاغ حکم حجاب. در قامت حاکم اسلامی. و الا فایده‌ای بر این حکم خیلی مترتب نمی‌شد. اگر صرف ابلاغ خدای متعال بود، ممکن است کسی بیاید بگوید که این را پیغمبر فقط مأمور به ابلاغ بوده. خب اگر این بود خدای متعال می‌توانست.. خیلی آیات داریم «یا ایها المسلمون، یا ایها المؤمنون، یا ایها الناس» که تخاطب مستقیم با خود مردم است. 🔍 در این جا دو تا سه تا اشکال وارد است به این تقریب استدلال که این اشکال‌ها قابل پاسخ است 📚 برگرفته از نشست علمی استاد استوار (18 آبان 1401) 👈 آدرس کانال: https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad 👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی: @Pazhuhesh_Aleyasin 🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)