#نکات_علمی 5️⃣7️⃣
#نکات_رجالی 6️⃣1️⃣
❇️ معنای واژه «صحیحه»
🔷 چنانکه ذکر شد، مرحوم کلینی از روایاتی که در کتابش گرد آورده است با عبارت «بالآثار الصحیحة عن الصادقین (علیهما السلام)»یاد می کند. مسلم است که مراد از «الصحیحة»، معنای اصطلاحی آن نمی باشد؛ زیرا این اصطلاح واژه ای مستحدث بوده، سه قرن پس از شیخ کلینی توسط مرحوم سید ابن طاووس در علم درایه باب شد.
◀️ لذا دو احتمال در معنای آن مطرح شده است که بنا بر هر دو احتمال، در اعتبار روایات کافی مناقشه شده است اما به عقیده ما تمامی این روایات - طبق هر دو احتمال مذکور -حجت می باشد.
1️⃣ احتمال اول در معنای واژه ی «صحیحه»
👈 مراد از «الآثار الصحیحة» عبارت است از: «الآثار الصادر من المعصومين لبيان الحکم الواقعي».
این همان معنایی است که محقق خویی در بیان صحیح الحدیث بودن «المنبّه بن عبدالله ابی الجوزاء» آورده و فرموده است: صحیح الحدیث به فردی اطلاق میشده که احادیث منقول از او، جملگی احادیثی صادر شده از معصوم(علیه السلام) برای بیان حکم واقعی بوده است.
2️⃣ احتمال دوم در معنای واژه ی «صحیحه»
👈 مراد مرحوم کلینی از احادیث صحیحه، روایات معتبر و دارای حجیت می باشد. روشن است که در این احتمال صرفا شهادت به اعتبار و حجیت روایات صحیحه مطرح است؛ نه تضمین صدور آنها از ناحیه معصومین(علیهم السلام).
🔷 همچنین واضح است که فارق دو احتمال، مشکوک ٌ به آن دو می باشد. مشکوک به در احتمال اول، صدور اخبار از ناحیه معصوم(علیه السلام) برای بیان حکم واقعی است؛ اما در احتمال دوم، حجیت و اعتبار آن اخبار می باشد.
👈 حجیت روایات کافی شریف بنا بر هر دو احتمال خواهد آمد
📚برگرفته از مطالب آیت الله شب زنده دار
👈 آدرس کانال:
https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad
👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی:
@Pazhuhesh_Aleyasin
🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
#کانال_پژوهش_آل_یاسین #پله_پله_تا_اجتهاد #رجال
✅ مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام) برگزار می کند
8️⃣1️⃣ هجدهمین جلسه از سلسله نشست های علمی
☑️ با موضوع
نظریه تاریخی چگونگی تشکیل جامعه
شیعی توسط اهل بیت (علیهم السلام)
(جلسه سوم)
🎤با استفاده از محضر
حجة الاسلام و المسلمین لیاقتی
🗓 زمان:
چهارشنبه 10 اسفند 1401
🕐 ساعت 11
حضوری و مجازی
🌎 مکان
خیابان شهیدین، مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
💻 لینک ورود به جلسه به صورت مجازی در ایتا
https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
با سلام
🖌 لطفا با کلیک بر روی لینک، در نظرسنجی مربوط به هجدهمین جلسه از سلسله نشست های علمی (استاد لیاقتی ـ جلسه سوم) شرکت فرمایید 👇
https://formafzar.com/form/jkgx0
#نشست_علمی
#نظرسنجی
May 11
نشست علمی استاد لیاقتی جلسه سوم.MP3
20.23M
نشست علمی استاد لیاقتی جلسه سوم
چهاردهمین هدیه معاونت پژوهش؛
شماره جدید لوح «جواهر» منتشر شد 📣📣
همزمان با ایام و اعیاد پرخیر و برکت شعبان و در آستانه میلاد خاتم الاوصیاء حضرت حجت بن الحسن (عجل الله تعالی فرجه الشریف) چهاردهمین شماره لوح پژوهشی جواهر منتشر شد.
عناوین مطالب این شماره به شرح زیر است:
✳️ بررسی استحاله مبنای «نقل» در بیع فضولی (به کوشش آقایان سیدمحمدجواد شوقی و میثاق احمدی نژاد از طلاب پایه نهم مدرسه)
✳️ بیان فرق بین عام و مطلق (برگرفته از درسهای آیت الله شهیدی ـ به کوشش حجت الاسلام محمدرضا عیسوی طلبه درس خارج و معاون پژوهش مدرسه)
✳️ بررسی سندی روایت مشتمل بر «سهل بن زیاد» (به قلم حجت الاسلام مهرکش استاد سطوح عالی حوزه و استاد راهنمای مدرسه)
✳️ احیاء نظریه ادعایی در بیان مرحوم شیخ محمدرضا اصفهانی (به قلم آقای محمدمهدی دلاوری طلبه پایه هشتم مدرسه)
✳️ حکم خمس اموال کودک قبل از بلوغ (به کوشش آقای مهدی رستمی طلبه پایه دهم مدرسه)
✳️ ریاضت فقیهانه (برگرفته از کتاب پندهای سعادت؛ بیانات حضرت آیت الله شب زنده دار (حفظه الله))
#لوح_جواهر
🌷🌺🌸💐🌷🌺🌸💐🌷
May 11
پله پله تا اجتهاد
چهاردهمین هدیه معاونت پژوهش؛ شماره جدید لوح «جواهر» منتشر شد 📣📣 همزمان با ایام و اعیاد پرخیر و برکت
شماره چهاردهم لوح «جواهر»
نسخه مطالعه (کیفیت عالی) 👇👇
و کیفیت متوسط 👇👇👇
#نکات_علمی 6️⃣7️⃣
#نکات_اصولی 0⃣2️⃣
❇️اشکال به علامیت تبادر
⭕️یکی از اشکالات مطرح حول تبادر اشکال دور است که در ذیل به آن پرداخته خواهد شد.
بیان دور: جاهل به وضع، هر چه قدر کلمه را بشنود و با آن مواجه شود، چیزی به ذهنش تبادر نمیکند؛ پس باید علم به وضع داشته باشد تا معنای کلمه نسبت به دیگر معانی برای او تبادر داشته باشد. از طرف دیگر جاهل به وضع در صدد است به وسیله تبادر علم به وضع پیدا کند و چنین چیزی دور صریح است؛ به عبارت واضح تر تا علم به وضع وجود نداشته باشد تبادر محقق نمیشود و از طرفی وضع نیز متوقف بر تبادر است و چنین امری دور است.
👈عین همین اشکال به شکل اول از اشکال اربعه در منطق وارد شده است؛ به این صورت که علم به نتیجه موقوف است بر علم به کلیت کبری، و علم به کلیت کبری نیز موقوف است به علم به نتیجه، و جوابی که از این اشکال مطرح میشود هر دو یکی است و آن مقوله اجمال و تفصیل است.
👌شهید مصطفی خمینی علامیت تبادر برای تشخیص معنای حقیقی را منکر است و می فرمایند انسباق و تبادر بعد از علم پیدا کردن به علاقه میان لفظ و معنا معقول نیست و زمانی که مکلف علم به آن علقه پیدا نمود، دیگر معنا ندارد دوباره این علقه برای او منکشف شود. ایشان معتقد هستند دور مطرح شده در تبادر، قابل حل نیست. برای توضیح آن رجوع شود به تحریرات فی الاصول جلد ۱ صفحه۱۰۰ چاپ قدیم و جلد ۱ صفحه ۱۶۸ و ۱۶۹ چاپ جدید.
📚 برگرفته از کتاب غایه السؤول شرح کفایه الأصول استاد مهرکش (زید عزه)
👈 آدرس کانال:
https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad
👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی:
@Pazhuhesh_Aleyasin
🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
#کانال_پژوهش_آل_یاسین #پله_پله_تا_اجتهاد #غایه_السؤول_شرح_کفایه_الأصول
#نکات_علمی 7️⃣7️⃣
#نکات_فقهی 0⃣2️⃣
❇️ برای حجاب سه دلیل مورد بحث قرار گرفته. هم از کتاب، هم سنت و هم عقل.
👈 البته ما اجماع در این رابطه نداریم چون معمولاً موضوعش منتفی بوده فقها به آن نپرداختند.
✅ موضوعش منتفی بوده چون حکومت دینی نداشتیم و اگر حکومت دینی بوده تبرج و بیحجابی به سبکی که امروز هست فراگیر نبوده که لازم باشد برای آن یک قانونی جعل کنند.
🔦 لذا یکی از اشکالاتی که مطرح میشود که ما در سیره پیامبر، حکومت ده ساله پیامبر در مدینه یا در سیره حکمرانی امیرالمؤمنین علیهالسلام، حجاب اجباری را نمیبینیم در آن چهار سال و نه ماه دوره حکومت امیرالمؤمنین علیهالسلام، به این دلیل است که موضوعش منتفی بوده.
🔸 عرف آن روز به گونهای بود که به صورت طبیعی حجاب را رعایت میکردند. یک مواردی بوده که غفلت میشده، رعایت نمیکردند، چادرهایشان باز بوده، خب تعبیر قرآن کریم هست که جلابیبتان را جمع بکنید، زینتهای خودتان را نشان ندهید. فرمان آمده اما در مرحله حکمرانی به اندازهای فراگیر نبوده که نیاز باشد به یک جعل قانون.
🔷 معمولاً با همین تذکرات و با همان عرفی که حاکم بوده اینها برطرف میشده. داریم مثلاً که امیرالمؤمنین علیهالسلام میرفته در مسجد کوفه نهیب زدند به مردم که شنیدم که زنان شما و مردان شما در بازار کوفه به هم تنه میزنند. خب توی همین تعبیری که حضرت دارد هیچ وقت بحث حجاب را مطرح نمیکنند، چون موضوعش منتفی بوده اما توی یک مقطعی تنه میزدند این را حضرت مورد اشاراه قرار میدهد.
📚 برگرفته از نشست علمی استاد استوار (18 آبان 1401)
👈 آدرس کانال:
https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad
👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی:
@Pazhuhesh_Aleyasin
🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
#کانال_پژوهش_آل_یاسین #پله_پله_تا_اجتهاد #استاد_استوار
#نکات_علمی 8️⃣7️⃣
#ادبیات_عرب 7️⃣1️⃣
❇️ الْإِدْغَام: كل حرفين التقيا وأولهما ساكن وَكَانَا مثلين أَو جِنْسَيْنِ وَجب إدغام الأول مِنْهُمَا لُغَة وَقِرَاءَة
👈 كل إدغام مضاعف: ك (مد) وكل مضاعف لَيْسَ بإدغام ك (مددت)
🔷 كل مَا جَاءَ من الْأَفْعَال المضاعفة على وزن فعل وأفعل وفاعل وافتعل وتفاعل واستفعل فالإدغام فِيهِ لَازم إِلَّا أَن يتَّصل بِهِ ضمير الْمَرْفُوع، أَو يُؤمر فِيهِ جمَاعَة الْمُؤَنَّث فَيلْزم حِينَئِذٍ فك الْإِدْغَام
🔶 وَقد جوز الْإِدْغَام والإظهار فِي الْأَمر الْوَاحِد ك (رد) و (ارْدُدْ) ؛ وَكَذَلِكَ فِي المجزوم كَمَا فِي قَوْله تَعَالَى: {من يرْتَد مِنْكُم} (وَمن يرتدد مِنْكُم} {وَمن يشاق الله} {وَمن يُشَاقق الله}
وَفِيمَا عدا هَذِه المواطن الْمَذْكُورَة لَا يجوز إبراز التَّضْعِيف إِلَّا فِي ضَرُورَة الشّعْر؛
🔷 وحروف ضم شفوي يدغم فِيهَا مَا يجاورها دون الْعَكْس
📚 برگرفته از کتاب کلیات ابوالبقاء
👈 آدرس کانال:
https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad
👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی:
@Pazhuhesh_Aleyasin
🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
#کانال_پژوهش_آل_یاسین #پله_پله_تا_اجتهاد
جلسه سوم نشست علمی استاد لیاقتی.docx
62.4K
متن سخنان استاد لیاقتی در نشست علمی (جلسه سوم)
پله پله تا اجتهاد
#نکات_علمی 5️⃣7️⃣ #نکات_رجالی 6️⃣1️⃣ ❇️ معنای واژه «صحیحه» 🔷 چنانکه ذکر شد، مرحوم کلینی از روایا
#نکات_علمی 9️⃣7️⃣
#نکات_رجالی 7️⃣1️⃣
❇️ حجیت روایات کافی شریف بنابر هر دو احتمال
⬅️ بنابر احتمال اول، مرحوم کلینی با عبارت «بالآثار الصحیحة عن الصادقین(علیهما السلام)» در واقع شهادت و خبر می دهد در این کتاب تنها روایاتی را که از معصومین(علیهم السلام) برای بیان حکم واقعی صادر شده، درج نموده است.
👈 درباره این إخبار مرحوم کلینی دو احتمال مطرح است:
1️⃣ اول آنکه ایشان بر اساس مقدمات حدسی (نظری/ عقلی/ استنباطی) چنین ادعایی را مطرح کرده است.
2️⃣ دوم آنکه این مطلب از رهگذر قرائن حسیه یا قریب به حس برای ایشان حاصل شده است؛ یعنی ایشان در عبارت مذکور از مخبرٌبه خود برای ما سخن می گوید که از راه حس یا قریب به حس از آن مطلع شده است.
⬅️ سؤالی که شاید در اینجا به ذهن برسد این است که چگونه امکان داشته جناب کلینی از راه حس به صدور این روایت از ناحیه اهل بیت (علیهم السلام) وقوف یابد. برای پاسخ دادن به این سؤال، باید بررسی کنیم که در عصر مرحوم کلینی چه راههایی برای اطلاع از صدور خبر از طریق حس وجود داشته است.
👈 در ادامه بیان خواهد شد
🔷 بنابر احتمال دوم، مرحوم کلینی به حجیت روایات کافی شریف شهادت می دهد. از نظر ما این شهادت نیز با لحاظ مقدماتش -که در ادامه ذکر خواهد شد- حجیت دارد.
👈 بنابراین روایات کافی بنابر احتمال دوم نیز حجت است
📚برگرفته از مطالب آیت الله شب زنده دار
👈 آدرس کانال:
https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad
👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی:
@Pazhuhesh_Aleyasin
🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
#کانال_پژوهش_آل_یاسین #پله_پله_تا_اجتهاد #رجال
#نکات_علمی 0️⃣8️⃣
#نکات_اصولی 1️⃣2️⃣
👈 چند نکته از حلقات
❇️ در هر كلامى براى كشف مراد متكلم از دو ظهور استفاده مى كنيم:
1️⃣ اول ظهور لفظ در مرحله دلالت تصورى
2️⃣ دوم ظهور حال متكلم در تطابق بين مقام اثبات و مقام ثبوت.
✅ اساس حجيت ظهور بر دلالت تصديقى استوار است و دلالت تصورى راهى براى كشف آن است.
👈 دليل بر حجيت ظهور متكون از دو مقدمه است:
1️⃣ اول آنكه سيره صحابه و اصحاب ائمه بر عمل به ظهور بوده است
2️⃣ دوم آنكه منعى از طرف شارع ديده نشده است. پس اين سيره مورد امضاى شارع است.
🔷 هر لفظى نسبت به معنا يا نص است يا ظاهر يا مشترك.
◀️ در حالت اول قانون حجيت ظهور اقتضا مى كند كه بگوييم همان يك معنا مقصود است،
◀️ در حالت دوم قانون حجيت ظهور حكم مى كند كه معناى ظاهر مراد است.
◀️ در حالت سوم قانون حجيّت ظهور كاربردى ندارد.
🔶 در بعضى موارد قانون حجيت ظهور محتاج آن است كه دلالت سياق را- كه از ملاحظه مجموع دلالتها به دست مى آيد- مورد نظر قرار دهيم.
🔷 قاعده اصولى آن است كه ظهور قرينه بر ظهور ذى القرينه مقدم است.
اين قاعده گاه در كشف مراد متكلم و تعيين دلالت تصديقى به كار گرفته مى شود.
👈 آدرس کانال:
https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad
👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی:
@Pazhuhesh_Aleyasin
🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
#کانال_پژوهش_آل_یاسین #پله_پله_تا_اجتهاد #شهید_صدر #حلقات
تلفیق نظرسنجی سه جلسه نشست علمی استاد لیاقتی.xlsx
11K
نتایج نظرسنجی سه جلسه نشست علمی استاد لیاقتی
#نکات_علمی 1️⃣8️⃣
#نکات_فقهی 1️⃣2️⃣
❇️ یکی از ادله حجاب این آیه شریفه است: «يا أَيُّهَا النَّبِيُّ قُلْ لِأَزْواجِكَ وَ بَناتِكَ وَ نِساءِ الْمُؤْمِنينَ يُدْنينَ عَلَيْهِنَّ مِنْ جَلاَبِيبِهِنَّ ذلِكَ أَدْنى أَنْ يُعْرَفْنَ فَلا يُؤْذَيْنَ وَ كانَ اللَّهُ غَفُوراً رَحيماً» (احزاب/59)
👈 برای استدلال به این آیه شریفه لازم است که شأن نزولش را توجه کنیم. در تفسیر علی بن ابراهیم نقل شده که در آن ایام، زنان مسلمان به مسجد میرفتند و پشت سر پیامبر نماز میخواندند. هنگام شب موقعی که برای نماز مغرب و عشاء میرفتند بعضی از جوانان هرزه و اوباش سر راه آنها مینشستند و با مزاح و سخنان ناروا آنها را آزار میدادند. آیه فوق نازل شد و به آنان دستور داد که حجاب خود را به طور کامل رعایت کنند.
🔷 اما تقریب استدلال:
1️⃣ یک مقدمه این جا دارد بعد از مقدمه شأن نزول و آن این که آیه شریفه خطاب به پیامبر نازل شده یعنی در واقع تخاطب با پیامبر میکند نه تخاطب با مؤمنات. میفرماید «يا أَيُّهَا النَّبِيُّ قُلْ». جایگاه پیغمبر اکرم جایگاه حاکم اسلامی بوده.
2️⃣ مقدمه دوم: پیامبر مأمور شد طبق این آیه به ابلاغ حکم حجاب به زنان.
3️⃣ مقدمه سوم: اگر که این ابلاغی که میتوانست مستقیم به خود زنان انجام بشود، با پیامبر انجام شده، اگر نخواهد ضمانت اجرایی داشته باشد، خیلی اثری بر آن مترتب ممکن است نباشد.
◀️ نتیجه میگیریم که پیامبر مأمور شده به ابلاغ حکم حجاب. در قامت حاکم اسلامی. و الا فایدهای بر این حکم خیلی مترتب نمیشد. اگر صرف ابلاغ خدای متعال بود، ممکن است کسی بیاید بگوید که این را پیغمبر فقط مأمور به ابلاغ بوده. خب اگر این بود خدای متعال میتوانست.. خیلی آیات داریم «یا ایها المسلمون، یا ایها المؤمنون، یا ایها الناس» که تخاطب مستقیم با خود مردم است.
🔍 در این جا دو تا سه تا اشکال وارد است به این تقریب استدلال که این اشکالها قابل پاسخ است
📚 برگرفته از نشست علمی استاد استوار (18 آبان 1401)
👈 آدرس کانال:
https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad
👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی:
@Pazhuhesh_Aleyasin
🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
#کانال_پژوهش_آل_یاسین #پله_پله_تا_اجتهاد #استاد_استوار
🌺🌺🌺
🌺🌺
🌺
🌹 ضمن آرزوی قبولی طاعات و عبادات همه مؤمنان به ویژه اعضای محترم کانال، از خدای متعال سالی سرشار از موفقیت در همه زمینه ها برای عزیزان مسألت می نماییم.
🌺 امیدواریم با همکاری و مشارکت علمی طلاب و اساتید گرانقدر و تعامل بیش از پیش در ارائه یا نقد مطالب کانال، گامهای بلندتری در جهت رشد علم و پژوهش برداریم.
🌹
🌹🌹
🌹🌹🌹
#نکات_علمی 2️⃣8️⃣
#ادبیات_عرب 8️⃣1️⃣
❇️ قانونی راهگشا برای خواندن فعل در متون عربی
🔻استاد سید محمدجواد شبیری زنجانی:
🔶 تشخیص اینکه فعل را لازم بخوانیم یا متعدّی، معلوم یا مجهول، ثلاثی مجرّد یا مزید و... یکی از بهترین راهها این است که ببینیم که وصفی که در مورد مسند الیه به کار میبریم به چه صورتی است.
⬅️ اگر اسم فاعل به کار می بریم، یعنی معلوم است. و اگر اسم مفعول به کار میبریم؛ یعنی مجهول است.
⬅️ اگر وصف به صورت ثلاثی مجرّد به کار میرود یعنی فعل آن هم ثلاثی مجرّد است و اگر مزید، مزید.
👈 مثلا فعل یشکل را باید به صورت فعل معلوم از باب افعال خواند، چرا که وصف آن مشکِل است. نه مشکَل و نه مشکول. و نه شاکل. پس اولا ثلاثی مزید است و ثانیا فعل معلوم است چرا که وصف آن به صورت اسم فاعل میآید.
👈 یا مثال یکره چون وصف آن اسم مفعول است و گفته میشود که فلان چیز مکروه است پس معلوم میشود که فعل آن هم مجهول است. و از باب ثلاثی مجرد است.
👈 یا مثلا ینتقل چون وصف آن، منتقِل (: اسم فاعل) است، به صورت معلوم خوانده میشود.
این قانون خیلی قانون مهمی است و در موارد زیادی راهگشا است.
📚 برگرفته از کانال سید حسین کشفی
👈 آدرس کانال:
https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad
👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی:
@Pazhuhesh_Aleyasin
🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
#کانال_پژوهش_آل_یاسین #پله_پله_تا_اجتهاد
#نکات_علمی 3️⃣8️⃣
#نکات_رجالی 8️⃣1️⃣
❇️ راههای اطلاع از صدور خبر از طریق حس در عصر مرحوم شیخ کلینی
1️⃣ یک راه سهل و متداول این است که بعضی روایات دارای اسناد معتبر هستند؛ یعنی افراد ثقه معتمد، راستگو و مسلم الصدق آنها را نقل کرده اند.
2️⃣ ممکن است برخی روایات در کتبی نقل شده باشند که به ائمه(علیهم السلام) عرضه شده و صحت آنها مورد تصدیق قرار گرفته باشد.
👈 روشن است که وقتی جناب کلینی این کتب را در اختیار دارد و از روایات آنها به ما خبر میدهد، مخبربه او محسوس است؛ زیرا ِ خود ایشان این روایات را در این کتب مورد تایید، دیده است.
⬅️ در توضیح این مطلب باید گفت که در اقوال امامین صادقین(علیهما السلام) دخل و تصرف های بسیاری وارد شد؛ اما توسط ائمه بعدی خصوصا امام رضا(علیه السلام) غربال و اصلاح گردید.
📚 یکی از خدمات حضرت همین است؛ لذا فرمود آنها در آثار ابی عبدالله (علیه السلام) روایات مجعولی را دسّ کردند و شما قول منسوب به ما را ا گر خلاف قرآن بود نپذیرید.
🔍 به این ترتیب، برخی کتابها و روایات به حضرات معصومین(علیهم السلام) عرضه میشد و ایشان تنقیح و تصحیح می نمودند که اخبار این امور را مرحوم شیخ طوسی در کتب خویش آورده است.
👈 از جمله این کتب میتوان به کتاب ظریف بن ناصح - در باب دیات - اشاره کرد که مورد تایید یکی از ائمه(علیهم السلام) قرار گرفته است.
👈 همچنین میتوان از کتاب یونس نام برد که امام حسن عسکری(علیه السلام) پس از تصفح آن فرمودند این کتاب از ابتدا تا انتهایش درست است.
✅ بنابر این، یکی از راههایی که مرحوم کلینی تمام روایات کافی شریف را - به رغم وجود برخی افراد ناصواب یا غیر معلوم الحال در سند بعضی از آنها - صادر شده از معصوم(علیه السلام) میداند، میتواند همین عرضه شدن بعضی از آن روایات به ائمه(علیهم السلام) و تایید و تصدیق شدن توسط ایشان باشد.
📚برگرفته از مطالب آیت الله شب زنده دار
👈 آدرس کانال:
https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad
👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی:
@Pazhuhesh_Aleyasin
🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
#کانال_پژوهش_آل_یاسین #پله_پله_تا_اجتهاد #رجال
#نکات_علمی 4️⃣8️⃣
#نکات_اصولی 2️⃣2️⃣
❇️ علامیت صحت حمل و صحت سلب
👈 یکی از راههای تشخیص معنای حقیقی صحت حمل و عدم صحت سلب است.
مقدمه: برای درک این علامت ابتدا باید اقسام حمل محمول بر موضوع مشخص گردد:
حمل محمول بر موضوع به دو صورت قابل تصور است:
1️⃣ اول: اگر در حمل محمول بر موضوع، ذات یا ذاتیات ذات بر موضوع حمل شود، حمل اولی ذاتی بروز میکند که دارای دو شعبه است:
۱- گاهی بین موضوع و محمول اتحاد مفهومی وجود دارد، مثل «انسان بشر است» یا «انسان انسان است»
۲- گاهی موضوع و محمول اتحاد مفهومی ندارند، بلکه از لحاظ ماهیت با یکدیگر متحدند و به اصطلاح اتحاد ماهوی دارند، مثل «انسان حیوان ناطق است»
2️⃣ دوم: اگر در حمل محمول بر موضوع، مصداقی از مصادیق محمول بر موضوع حمل شود، نام این حمل شایع صناعی است و بین آن دو اتحاد وجودی و مصداقی بر قرار است. این حمل نیز دارای دو قسم است:
۱- حمل مواطات یا حمل بدون واسطه، یعنی محمول بدون واسطه بر موضوع حمل میشود مثل «زید عالم» یا «زید ضاحک»
۲- حمل اشتقاق یا حمل با واسطه، یعنی محمول به وسیله رابطه ای بر موضوع حمل میشود، مثل حمل «علم» بر انسان؛ در این حمل واسطهای وجود دارد، زیرا انسان «علم» نیست، بلکه انسان صاحب علم است.
👈با توجه به حمل اولی ذاتی و شایع صناعی، برای تشخیص معنای حقیقی از مجازی این گونه عمل می شود:
🔶 لفظی که معنای حقیقی آن مجهول است، موضوع و معنای مشکوک بین حقیقت و مجاز محمول قضیه واقع میگردد و سپس به حمل اولی آن معنا بر موضوع حمل میگردد، چنان چه حمل به صورت اولی ذاتی صحیح بود، کشف میشود که آن معنا برای آن لفظ وضع شده است؛
👈 به عنوان مثال برای فهمیدن معنای حقیقی لفظ «اسد»، آن لفظ موضوع قضیه قرار داده میشود و سپس معنای مشکوک «حیوان مفترس» به صورت حمل اولی ذاتی بر آن حمل میگردد و چون آن حمل صحیح است، کشف میشود که معنای «حیوان مفترس» برای لفظ «اسد» به صورت حقیقی وضع شده است.
🔄 همان طور که صحت حمل علامت حقیقت است عدم صحت سلب نیز علامت حقیقت است، یعنی اگر سلب معنا به حمل اولی از لفظ امکان پذیر بود، کشف میشود که آن معنا برای لفظ وضع نشده است، به عنوان مثال چون سلب معنای «رجل شجاع» از لفظ «اسد» امکان پذیر است، پس آن معنا برای لفظ اسد به صورت حقیقی وضع نشده است.
📚 برگرفته از کتاب غایه السؤول شرح کفایه الأصول استاد مهرکش (زید عزه)
👈 آدرس کانال:
https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad
👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی:
@Pazhuhesh_Aleyasin
🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
#کانال_پژوهش_آل_یاسین #پله_پله_تا_اجتهاد #غایه_السؤول_شرح_کفایه_الأصول