eitaa logo
پله پله تا اجتهاد
291 دنبال‌کننده
99 عکس
2 ویدیو
42 فایل
🔶 کانال معاونت پژوهش مدرسه فقهی آل یاسین علیهم السلام 👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی: @Pazhuhesh_Aleyasin
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام) برگزار می کند 3️⃣2️⃣ بیست و سومین جلسه از سلسله نشست های علمی ☑️ با موضوع اثبات خطابات قانونیه (عدم انحلال خطاب شارع) 🎤با استفاده از محضر حضرت استاد مقیمی حاجی معاون پژوهش حوزه های علمیه 🗓 زمان: چهارشنبه 19 مهر 1402 🕐 ساعت 11 حضوری و مجازی 🌎 مکان خیابان شهیدین، مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام) 💻 لینک ورود به جلسه به صورت مجازی در ایتا https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad
صوت نشست علمی استاد مقیمی حاجی 👇👇👇👇
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
با سلام 🖌 لطفاً با کلیک بر روی لینک، در نظرسنجی مربوط به بیست و سومین جلسه از سلسله نشست های علمی (استاد مقیمی) شرکت فرمایید 👇 https://formafzar.com/form/s296j
1️⃣3️⃣1️⃣ 0️⃣3️⃣ ❇️ طریق و کارکرد آن ◀️ به سلسله راوي، طریق گویند. اگر بخواهیم عنوان دیگري به جز طریق به این سلسله راوي بدهیم، بهترین عنوان همان سند است. ⬅️ هر کتابی را که به یک راوي نسبت داده می شود عادتاً به او سندي دارد. سند نجاشی یا شیخ طوسی به کتاب یا کتابهاي یک راوي را طریق می نامند. 🔶 کارکرد اصلی طریق دو مورد است 1️⃣ انتساب صاحب کتاب به راوي را مستندسازي می کند. 2️⃣ فراهم آوردن نقل روایات از اثر یا آثار راوي مترجم به شکل مسند. سند صاحب کتاب یا رجال نگار به کتابی که به هر یک از این راویان نسبت می دهد. این طریق امکان می دهد نقل روایات از کتابها به شکل مسند باشد. 🔷 کارکرد فرعی طریق 👈 مهمترین فائده فرعی ذکر طریق، شناخت راویان پرکار و فعال در عرصه نقل احادیث شیعه است. 🔍 ولی وقتی راویان پرکار را می بینید الزاماً همه راویان پرکار ثقه نیستند. گروهی مثل محمد بن سنان، محمد بن خالد و ابی سمینه ضعیفند و گروهی مجهولند. 📚برگرفته از دروس استاد حسینی 👈 آدرس کانال: https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad 👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی: @Pazhuhesh_Aleyasin 🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
متن پیاده شده نشست علمی استاد مقیمی حاجی 👇👇👇👇👇
2️⃣3️⃣1️⃣ 4️⃣3️⃣ ❇️چند نکته از حلقات در مورد تعارض 🔷 تعارض دو دليل محرز به معناى تنافى مدلول آن دو است. 🔶 صدور دو دليل قطعى الدلالة كه معارض هم باشند از طرف شارع محال است. 🔷 نص بر ظاهر، خاص بر عام، مقيد بر مطلق و حاكم بر محكوم مقدم است. جمع ميان دو دليل را در اين موارد جمع عرفى مى ‏گويند. 🔶 اگر امكان جمع عرفى ميان دليلين متعارضين موجود نباشد، به هيچ‏كدام نمى ‏توان عمل كرد. 🔷 تعارض دليل لفظى قطعى با دليل عقلى قطعى محال است. 🔶 دليل لفظى غير قطعى بر دليل ظنى عقلى مقدم است و دليل عقلى قطعى بر دليل لفظى غير قطعى مقدم است. 🔷 اصل استصحاب حاكم بر اصل برائت و مقدم برآن است. 🔶 دليل محرز بر اصل عملى مقدم است. چون اگر دليل محرز قطعى باشد، ديگر شكى باقى نمى ‏ماند و اگر دليل محرز ظنى باشد- كه از آن تعبير به اماره مى ‏كنند- قاعده آن است كه «امارات بر اصول حاكم هستند.» 👈 آدرس کانال: https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad 👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی: @Pazhuhesh_Aleyasin 🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
بسم الله الرحمن الرحیم نشست صمیمی طلاب و معاون پژوهش 🔸 در این نشست که با هدف بیان برنامه های معاونت پژوهش در سال جاری برگزار می گردد درباره مسائل مهمی از جمله «چهارشنبه های پژوهشی و برنامه تقریرنویسی و مقاله نویسی ماهانه (یک روز در ماه) و نشست علمی و ....» بحث خواهد شد. ✅ با توجه به اینکه جلسه همراه با پرسش و پاسخ خواهد بود، عزیزان رأس ساعت حضور داشته باشند. 🗓 زمان چهارشنبه 26 مهر 1402 🕚 ساعت 11 حسینیه مدرسه
3️⃣3️⃣1️⃣ 4️⃣3️⃣ ❇️ اگر در نماز شک کردی تشهد یا سجده را انجام دادی یا نه و هنوز به ایستادن نرسیدی (نهوض) نظر مشهور به خلاف صاحب عروه این است که باید برگشت و تشهد را انجام داد، چون این حرکت نهوضی "دخلت فی غیره" نیست و نمی شود قاعده تجاوز جاری کرد. بله هر وقت قیام صورت گرفت (به طور کامل) یکی از اجزاء نماز است. ✅ دلیل: ما باشیم و صدر روایت بله ما هم نظرمان با شما موافق می‌شد، می‌گفتیم نهوض هم به حکم این است که داخل در غیر شده، و لکن ادامه روایت ما را از این نظر منصرف می‌کند. 🔶 محقق نائینی رحمة الله علیه فرموده اند (مرحوم آقای شاهرودی رحمة الله علیه از ایشان نقل کرده اند): علیرغم این که روایت غیر را فرموده و معنای عام دارد، اما امام مثال هایی آورده که مثلا شما در رکوع هستی و شک کنی در قرائت یا در سجود هستی و شک کنی در رکوع، یا در تشهد هستی و شک کنی در سجود، یا در سلام هستی و شک کنی در تشهد، به این‌ها اعتنا نکن. ⬅️ از این کثرت مثال‌ها که همه‌اش اجزاء کامل و اصلی نماز را گفته نه مقدمات را مثل نهوض و هوی، معلوم است که منظور از غیر هر غیری نیست. لذا می‌گوییم روایت اولش دلالت دارد اما به قرینه ذیلش ما می‌گوییم مخصوص اجزاء رئیسه است نه هر جزیی. بنابراین مقدمه جزء نیست لذا قاعده تجاوز جاری نمی‌شود. 🔴 اشکال: حضرت مثال زده، حالا از کجا شما می گویید فقط این‌ها هستند. 🟡 جواب: یک قانون داریم در اصول که اگر شک در وجود قرینه داریم اصل عدم قرینه است. و اگر شک در قرینیت موجود داریم یعنی یک چیزی هست و شک داریم قرینه هست یا نه؟ در این جا موجب اجمال می‌شود. مجمل که شد قاعده تجاوز برخلاف اصل است. اصل الاشتغال الیقینی یستدعی الفراغ الیقینی. قاعده تجاوز یک ارفاقی است و هر جایی که شک در ارفاق داشته باشیم وظیفه‌مان است که به قاعده اصلی برگردیم. 📚 برگرفته از نشست علمی آیت الله شاهرودی (20 اردیبهشت 1402) 👈 آدرس کانال: https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad 👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی: @Pazhuhesh_Aleyasin 🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)