eitaa logo
پله پله تا اجتهاد
306 دنبال‌کننده
127 عکس
2 ویدیو
55 فایل
🔶 کانال معاونت پژوهش مدرسه فقهی آل یاسین علیهم السلام 👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی: @Pazhuhesh_Aleyasin
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از اطلاع رسانی داخلی مدرسه فقهی آل یاسین علیهم‌السلام
🔴تخفیف 70% نرم افزارهای نور 🔸ویژه هفته پژوهش https://noo.rs/off 🕰۲۳ لغایت ۲۹ آذرماه ۱۴۰۳
7️⃣0️⃣2️⃣ 9️⃣4️⃣ ❇️ بررسی کتاب اشعثیات اقوال فقها درباره این کتاب 🔷 در اعتبار کتاب جعفریات سه قول وجود دارد: 1️⃣ قول اول: مطلقاً این کتاب معتبر نیست و قائلین این قول دو دسته هستند که بیان شد. 2️⃣ قول دوم: این کتاب مطلقا معتبر است و قائلین این قول عبارتند از: ⬅️ مرحوم حاجی نوری «رحمه الله»؛ ایشان کتاب موجود را کتاب جعفریات و تمام افراد موجود در سند را از ثقات می دانند و قائلند این کتاب یکی از معتَمدترین منابع روایی شیعه است و کتاب جعفریات اولین کتابی است که در خاتمه ی مستدرک بحث می کنند؛ و این کتاب اولین انگیزه برای تالیف مستدرک وسایل الشیعه برای ایشان بوده است. ⬅️ مرحوم آيت الله بروجردی «رحمه الله» ؛ ایشان در تقریرات بحث صلاة جمعه ظاهراً قائل به اعتبار ا ین کتاب هستند. ⬅️ مرحوم امام خمینی «قدس سره» ؛ ایشان در کتاب طهارت به اعتبار این کتاب تمایل پیدا کرده اند و فرموده اند: «مع احتمال اعتبار الجعفریات فی نفسها». ⬅️ آيت الله داوری «دام ظلّه» صاحب کتاب اصول علم الرجال ؛ ایشان هم از کسانی است که حجیت و صحت این کتاب را اختیار کرده است. ⬅️ محقق خوانساری؛ ايشان در جامع المدارک بدون ذکر نام محقق خویی کلام ایشان را نقل و پاسخ می دهد و ظاهر پاسخ ایشان تمایل به اعتبار این کتاب است . 3️⃣ قول سوم: قول به تفصیل ادامه دارد ... 📚 برگرفته از دروس حضرت استاد شب‌زنده‌دار 👈 به کوشش آقای مجید خوشه چرخ 👈 آدرس کانال: https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad 👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی: @Pazhuhesh_Aleyasin 🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
🔻آیت الله شب زنده دار: پژوهش در رأس سنت‌های کارآمد حوزوی قرار دارد 🔹️دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه با بیان اینکه پژوهش از زمان شیخ مفید و شیخ طوسی تا کنون مورد سفارش و تأکید اساتید مختلف حوزوی بوده است، گفت: مسئله پژوهش یکی از سنت‌های کارآمد حوزه‌های علمیه است و می‌توان آن را در رأس سنت‌های کارآمد حوزوی قرار داد. 📎مشاهده کامل گزارش در رسا ،،،_____________________،،، 》ما صدای رسای حوزه‌ایم 》  ✔️👇 🆔 @rasanewsagency
پله پله تا اجتهاد
🔻آیت الله شب زنده دار: پژوهش در رأس سنت‌های کارآمد حوزوی قرار دارد 🔹️دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه
💠پژوهش در رأس سنت‌های کارآمد حوزوی قرار دارد. 🔰حضرت استاد "دام ظله": پژوهش از زمان شیخ مفید(ره) و شیخ طوسی(ره) تاکنون مورد سفارش و تأکید اساتید مختلف حوزوی بوده است. مسئله پژوهش از سنت‌های کارآمد حوزه‌های علمیه است و می‌توان آن را در رأس سنت‌های کارآمد حوزوی قرار داد. توصیه بزرگان بر این بوده است که طلبه مانند یک مجتهد در مسائل اظهار نظر و لااقل ترجیحی داشته باشد و به این شکل در درس شرکت کند. اگر کسی اینگونه در مقام تدرّس بر بیاید، حتی اگر از استعداد خیلی بالایی برخوردار نباشد، بالنده می‌شود، چرا که زود از نواقص خود مطلع می‌شود و قهرا سؤالات خوبی در ذهن او شکل می‌گیرد و طبعا بهتر می‌تواند از استاد استفاده کند و استاد نیز بهتر می‌تواند به او آموزش دهد. . تفکر، تتبع و تکرار را سه عنصر پژوهش ارزیابی کرد و بیان داشت: پژوهش مَزج چند امر با یکدیگر است. یکی تفکر و تعمق. دوم تتبع و سوم تکرار نظر به این معنا که مسئله را مختومه شده حساب نکند و پیوسته آن را مورد تجدید نظر قرار دهد. استبداد در رأی و نظر عامل گمراهی در نظر است، در پژوهش حتما باید افکار صاحب نظران دید و به نظرهای بزرگان توجه کرد. «مَن استَبَدَّ بِرَأیِهِ ظَلَّ». پرهیز از سطحی نگری از دیگر توصیه‌های بزرگان به طلاب است. پژوهش نباید به گونه‌ای باشد که آموزش و تدرّس را در طلاب تحت الشعاع قرار دهد. پژوهش برای طلاب جوان باید مکمل درس باشد. در پژوهش نباید تکرار باشد، اما برای پرورش طلبه، تکرار پژوهش در برخی موضوعات چالشی مانند قاعده لاضرر، اشکالی ندارد؛ بلکه طلبه را بالنده می‌کند. پژوهش در مطالبی که کمتر در آنها کار شده است، برای لُجنه‌های علمی خوب است. الان با زمان‌های قبل که دست حوزه بسته بود متفاوت است، چون حوزه می‌تواند خودش تصدی کند و مشکلات و مسائل را احصاء کند. آیت الله شب‌زنده‌دار در دیدار با معاون پژوهش حوزه‌های علمیه (1403/10/03) 🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹 👈 آدرس کانال: https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad 👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی: @Pazhuhesh_Aleyasin 🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
🟠 هفدهمین جشنواره علامه حلی ▫️طلاب جوان (زیر ۳۵ سال) حوزه‌های علمیه برادران و خواهران سراسر کشور [متولدین ۱۳۶۸/۰۱/۰۱ و مابعد آن] تا پایان روز شنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۴ فرصت دارند با مراجعه به سایت جشنواره فرایند ثبت‌نام خود را تکمیل نمایند. ▫️اساتید حوزه‌های علمیه [بدون شرط سنی] و منوط به داشتن کد استادی در حوزه‌های علمیه برادران یا مجوز تدریس در حوزه‌های علمیه خواهران و جامعةالزهراء(س)، می‌توانند با مراجعه به سایت جشنواره، در چهارمین جشنواره پژوهشی اساتید حوزه‌های علمیه شرکت نمایند. ▫️آثار ارسالی می‌بایست در یکی از گروه‌های علمی دوازده‌گانه جشنواره باشد. همچنین آثار ارسالی طلاب جوان می‌بایست در یکی از قالب‌های «مقاله»، «کتاب»، «تحقیق پایانی یا پایان‌نامه کارشناسی دانشگاهی طلاب» و «رساله سطح سه حوزه یا پایان‌نامه کارشناسی ارشد دانشگاهی طلاب» باشد. [پایان‌نامه سطح ۴ در هر دو جشنواره علامه حلی و اساتید و تحقیق پایانی و پایان‌نامه در جشنواره اساتید پذیرفته نمی‌شود.] ▫️«روحانیت و خدمات اجتماعی؛ فرصت‌ها و آسیب‌ها» به عنوان موضوع بخش ویژه جشنواره هفدهم است و افرادی که در این موضوع آثار خود را به جشنواره ارسال نمایند حداکثر از ۵ امتیاز ویژه در ارزیابی آثار و در صورت برگزیده شدن، معادل ۱.۵ برابر جوایز منتخبین بخش عادی جشنواره بهره‌مند خواهند شد. @sotohaali
نمایشگاه تقریرات برگزیده افتتاح شد 📣📣 ✅ در این هفته همزمان با ایام میلاد با سعادت حضرت صدیقه طاهره (سلام الله علیها) نمایشگاه دائمی تقریرات افتتاح شد. ✅ در حال حاضر، یک قفسه بزرگ برای عرضه تقریرات، در نظر گرفته شده که در سالن ورودی مدرسه قرار دارد. ✅ تقریرات عرضه شده، هر دو هفته یکبار جایگزین می شوند.
♦️ اسامی پژوهشگران عزیزی که تقریرهای آنان در نمایشگاه عرضه شده است: (به تفکیک پایه) 👇👇 7️⃣ طلاب پایه هفتم: 🔻فقه: 🔶 عباس صفری انزابی 🔰 عنوان تقریر: معاوضه بول و عذره حیوان 🔻اصول: 🔶 محمدهادی نهاوندی 🔰 عنوان تقریر: حجیت قطع/ معنای لغوی واصطلاحی قطع/ اقسام قطع 8️⃣ طلاب پایه هشتم: 🔻فقه: 🔶 محمدمهدی اخوان 🔰 عنوان تقریر: نظر شیخ انصاری پیرامون موالات/ تعریف تنجیز/ ادلّه قائلین به تنجیز 🔻اصول: 🔶 امیرحسین شیرینی 🔰 عنوان تقریر: حکم واقعي و ظاهری / دلیل اجتهادی و فقاهتي 9️⃣ طلاب پایه نهم: 🔻فقه: 🔶 محمد موسی زاده 🔰 عنوان تقریر: معنای خیار/معنای لغوی و اصطلاحی/ اصالة اللزوم 🔻اصول: 🔶 سید حامد اصغری 🔰 عنوان تقریر: موضوع علم اصول / رابطه موضوع علم با مسائل آن/ تمايز علوم به اختلاف اغراض 🔟 طلاب پایه دهم: 🔻فقه: 🔶 مرتضی صفری 🔰 عنوان تقریر: حقیقت شخص اعتباری/ تعریف شخص/ فرق شخص و شخصیت / تعریف شخص اعتباری 🔻اصول: 🔶 محمدمهدی دلاوری 🔰 عنوان تقریر: علائم الحقیقة و المجاز/تبادر/ عدم صحة سلب/ اطراد ✅ ان شاءالله سایر تقریرات در مراحل بعدی ( هر دو هفته یکبار) عرضه می شود. 🌷با تشکر از همه عزیزان🌷
8️⃣0️⃣2️⃣ 3️⃣5️⃣ ❇️نکاتی از حلقه ثانیه 🔶 اگر صيغه امر پس از تحريم وارد شود يا احتمال وجود حرمت باشد، مدلول تصديقى آن ميان طلب جدّى و نفى تحريم مردّد مى ‏گردد، ولى مدلول تصورى و معناى موضوع له صيغه تغييرى پيدا نمى ‏كند. 🔷 اگر واجب موقّت ترك شود، آيا وجوب قضا كه تكليف جديدى است، بايد به امر جديدى ثابت شود يا نفس امر اول در وجوب قضا كافى است؟ 👈 جواب آن است كه امر به واجب موقّت يا امر واحدى است يا تجزيه به دو امر مى ‏شود؛ يعنى: امر به ذات فعل و امر به اداى آن در وقت معين. 👈 در صورت اول وجوب قضا به امر جديد و در صورت دوم وجوب قضا به همان امر اول است. 🔶 در اينكه امر به امر به شى‏ء به معناى امر به همان شى‏ء است يا نه، بحث و گفتگوست و هر دو احتمال پيروانى دارد. 👈 آدرس کانال: https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad 👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی: @Pazhuhesh_Aleyasin 🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)