eitaa logo
پویانویسی
215 دنبال‌کننده
324 عکس
79 ویدیو
15 فایل
اینجا مجال "رحیل" است برای نوشتن و راهِ نوشتن. و فرصتی برای فهم همزمان درون و برون. #علی_اسفندیار ارتباط: @rahil1357
مشاهده در ایتا
دانلود
009100.mp3
198.8K
. 🍀 برای حضور در پیاده‌روی اربعین ناچار به استخاره شدم، آیه‌اش مرا شوق وافر بخشید وَالسَّابِقُونَ الْأَوَّلُونَ مِنَ الْمُهَاجِرِينَ وَالْأَنْصَارِ وَالَّذِينَ اتَّبَعُوهُمْ بِإِحْسَانٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمْ وَرَضُوا عَنْهُ وَأَعَدَّ لَهُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِي تَحْتَهَا الْأَنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا أَبَدًا ۚ ذَٰلِكَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ(توبه،100) و نخستين پيشگامانِ از مهاجران و انصار و كسانى‌كه با نيكوكارى آنان را پيروى كردند، خداوند از آنها راضى است و آنان نيز از خدا راضى، و (خدا) براى آنان باغهايى فراهم ساخته كه نهرها از پاى (درختان) آن جارى است، هميشه در آن جاودانه‌اند. اين است رستگارى و كاميابى بزرگ. نکته‌های استاد قرائتی در اين آيه، مسلمانانِ صدر اسلام به سه گروه تقسيم شده‌اند: 1. پيشگامان در اسلام و هجرت. 2. پيشگامان در نصرت پيامبر و يارى مهاجران. 3. متأخّران كه راه آنان را ادامه داده‌اند. امام صادق(ع) فرمودند: ابتدا خداوند نام مهاجرين با سابقه را برده، سپس نام انصار و ياوران را و سپس نام پيروان آنان را بيان نموده است. بنابراين جايگاه و مقام هر گروه را در جاى خود بيان كرده است. The early vanguard of the Emigrants and the Helpers and those who followed them in virtue—Allah is pleased with them and they are pleased with Him, and He has prepared for them gardens with streams running in them, to remain in them forever. That is the great success. @pooyanevisi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▶️ بریم نجف ؛ یک دل سیر دم ایون طلا ... نائب الزیاره همه دوستان عزیز ؛ حرم امیرالمؤمنین (ع) . ┈┉┅━❀▶️❀━┅┉┈ 🆔 @lightmedia
31.99M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
. در مسیر تو انبوه آدم‌ها نبض جاده را تداوم می بخشند مقصد: بین الحرمین @pooyanevisi
💠 عکس و مکث امروز به نقطه‌ی ۳۱۳ رسیدیم نقطه‌ای تاریخی که پر از حرکت است و حضور... آن ۳۱۳ نفر هم قرار است ا: لابه‌لای همین نسل برگزیده شوند از همین مسیر... @pooyanevisi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 اینجا کسی جا نمی‌ماند هر ستاره‌ای برای خودش ماه شب چهارده است. اینجا ذره‌ها، جامانده‌ها، نرسیده‌ها، حتی دهک‌های پایین جامعه؛ قیمتی‌ترند. اینجا... سهم همه پیش "حسین" محفوظ است. @pooyagraph
🛠 فشار به چند جا «حاج آقا! خودتون رو بکشید بالاتر» همین که با فشار به دستگیره تخت، خودم را سمت دکتر می‌کشم، معنای سفیدشدن ریش را هم می‌فهمم و این که در برابر زندگی و آینده نباید زمخت بود و دیگر نباید «گارد» گرفت. همیشه توی ذهنم این شعار را می‌دهم که «می‌میرم، دندون مصنوعی نمی‌پذیرم»؛ شاید از پیری و زوال می ترسم و داستان دندان همیشه تلنگری می‌شود برای آن لحظه، لحظه‌ی کنده‌شدن پایانی. در هر حال، دندان عقل بر خلاف نظر پزشکان که بود و نبودش مهم نیست، برای من حیاتی است که بالاتر؛ برای من همه دندان‌ها عقل است. سه چهار سالی است از افسردگی چهل سالگی می‌گذرد، در این مدت از نانوایی سنگکی محله تا لبنیاتی سر کوچه تا ورودی مسجد جمکران بارها شده «حاج آقا» را خطاب به خودم شنیدم؛ حاج آقا کارت رو محکم‌تر بکشید... حاج آقا نمیخواد از پله بیایی بالا از همین جا ماست رو بگیر... حاج آقا دست‌ها بالاتر... همه‌ی این «حاج آقا گفتن‌ها» از شل بودنم حکایت دارد. این واژه را باید به دسته‌ی «واژه‌های پیر» اضافه کرد. حالا این پزشک جوان هر چقدر هم مته‌اش را نزدیک مغزم بچرخاند و دندان‌ها را بترشاد، توفیری ندارد. نیمکره چپ و راست مغز با این عصب‌کُشی و روکش و «ایمپلنت» دست از پیری نمی‌کشند. تو با دندان‌های باقی‌مانده‌، تنها می‌توانی راحت‌تر لقمه‌ها را بدهی پایین و سیر شوی؛ ولی ترمیمش تغییرت نمی‌دهد. مراقب هستم دوباره سُر نخورم پایین... حین عملیات مته‌کاری دندانپزشک، شلوغی سوم راهنمایی می‌آید سراغم: « تا حالا این قدر یه پزشک رو از نزدیک ندیدم؛ فِیس تو فِیس بودنش یک طرف، وارونه بودنش هم طرفِ دیگرِ ماجرا؛ چانه من نزدیک پیشانی او و پیشانی او نزدیک چانه‌ام... گاهی چشمم را باز می‌کنم تا ببینم چشمش چه رنگی ست: «لامصب مثل خورشید می‌تابد توی تخم چشمم، نور تخت دندانپزشکی. نور تندی از لای موهای پزشک جوان خودش را می رساند به صورت و ریش نیمه سفیدم. یک لحظه احساس کردم در هاله‌ای از نور گم شدم در کسری از ثانیه عباس موزون پیش رویم مجسم شد که شنیدم: «حاج آقا بلند بشید بریم عکس بگیریم... فقط دهنتون را نبندید.» همینقدر محترمانه. خدا را شکر که نگفت: «حاج آقا! خودتون رو بکشید بالاتر!». «دهنتون رو نبندید» بهتر از تذکر به شل‌شدن کل اندام است. نمی‌دانم چرا یاد دعواهای چاله‌میدونی افتادم؟! «دهنت رو ببند» برای دعواها است. «دهان» و مهندسی معکوس ذهنی روی تخت. به نظرم آدم‌ها از وقتی که مطمئن می‌شوند طرف مقابل‌شان توان تکلم ندارد، خیال‌شان از باز بودن دهان جمع می‌شود. دندانپزشک جوان هم احساس امنیت کرده که گفت: «دهنتون رو نبندید.» پین‌ها و بی‌حسی لثه که نمی‌گذارد آدم حرفش را بزند، دردش را بگوید، فقط هر چه فحش است توی دل به خودم تقدیم می‌‌کنم که چرا مسواک نزده خوابیدی. دوباره دراز کشیدم، دندانپزشک جوان آمد نزدیک مغزم گفت: «حاج آقا! درد دارید؟» با چشمم اشاره کردم نه؛ اما ترس داشتم، ترس این که دوباره شل نشوم که مجبور شوم خودم را بکشم بالاتر و یک بار دیگر بشنوم «حاج آقا...». علی اسفندیار @pooyanevisi
🖊«سندروم نوشتن»؛ فردی یا تمدنی؟! ✍️ علی اسفندیار در این سال‌ها بسیاری از نویسنده‌ها یا نوقلم‌ها در پیام‌هایی به «تحریریه‌ی نویسندگان حوزوی» از کم‌حسی و بی‌رمقی خودشان در برابر نوشتن سخن می‌گفتند؛ پاسخ آن پرسش‌ها را باید می‌یافتم. نخستین مسأله‌ای که ذهنم را درگیر کرده «فلسفه نوشتن» و «روح نوشتن» بود، این دو محور را در دستور کار خود قرار دادم، به این بهانه کلاس‌های تکمیلی نویسندگی، نویسندگی خلاق و مقدمه‌ای بر جستارنویسی را گذراندم و هم گاهی در دوره‌هایی بیان کردم؛ در این میان کتاب‌هایی به دستم رسیده که عاشقانه می‌خواندمشان تا بتوانم در حوزه تبلیغ مکتوب، استادان و دوستان حوزوی‌ و دانشگاهی‌ام را یاری کنم. «ترس از نوشتن» یا «ترس از ادامه نوشتن» را شایسته‎ی پاسخی بجا و عالمانه است؛ یکی از آن کتاب‌های خوب برای فائق آمدن بر این سندروم، از احمد اخوت است با نام «تا روشنایی بنویس». در بخشی از این کتاب به مسأله «سندروم کتاب دوم» پرداخته و مهم‌تر این که به ریشه تاریخی «ترس از نوشتن» اشاره کرده است: «وحشت از نوشتن پدیده‌ای نسبتاً جدید است و با مدرنیسم پدیدار شد؛ از وقتی توجه به زندگی نویسنده و حیات اجتماعی او اهمیت یافت و نام نویسنده جایگاه مهمی پیدا کرد. تا حدود قرن هیجدهم که نویسنده «اسم و امضایی نداشت» طبیعتا این پدیده هم نمی‌توانست، موضوعیت داشته باشد، زیرا پیش از این، متن بود که اهمیت داشت نه این که چه کسی آن را نوشته است و اسم نویسنده در سایه متن می‌رفت. پس از انقلاب صنعتی و بروز اولین جلوه‌های مدرنیسم و اهمین یافتن اسم صاحب اثر، آن که نوشته‌ای را امضا می‌کرد دیگر با نویسنده گمنام گذشته تفاوت داشت و باید مسئولیت اثر را به عهده می‌گرفت و این کار با اضطراب‌هایی همراه بود (و هنوز هم هست). یکی از بازتاب‌های این «دلواپسی مدرن» این بود که نویسنده(به طور مشخص از اوایل قرن نوزدهم) احساس کرد زیر ذره بین است و خوانندگان او را از قفس شیشه‌ایش می‌بینند و پدیده ترس از خوانندگان و متن نانوشته آرام آرام ظهور کرد؛ معضلی روانی که امروز از مشکلات بسیار مهم نویسندگان است، به خصوص آنان که با متون خلّاق سروکار دارند.» حال، غلبه بر سندرومِ نوشته‌ی دوم، اثر دوم، کتاب دوم یا مقاله‌ی دوم، راهش همین هوشیاری‌ها نسبت به اصل بیماری است و هراسی که بر جان من و شما افتاده است، این که بدانیم دنیای مدرن و پسا مدرن با شهرت‌دادن نویسنده، جان کلمه و کلام و پیام را از فضای تمدنی و فرهنگی ربوده است. گمان می‌کنم، انقلاب صنعتی تا امروز کارش همین بوده است که نوشتن را طبقاتی کرده، از آن سو «خواندن» را به برخی توصیه می‌کند و این سو «دیدن» را به همه آدم‌ها یاد می‌دهد؛ این خط فرهنگی و شناختی بسیار مشکوک و ترس آور است، تا جایی که به سندروم و وحشت نوشتن گرفتار آمدیم. برای یافتن پاسخ این سه پرسش نباید ترسید؛ چرا همه باید فیلم ببینند، چرا جمعی باید بخوانند و چرا طبقه‌ای خاص باید بنویسند؟ اما پرسش مهم چهارم؛ این تنظیم‌گری‌ها محصول کدامین تطور فرهنگی و اجتماعی در جهان است؟ @HOWZAVIAN @pooyanevisi
. هر وقت روبه‌روی تو می‌نشینم آفتاب می‌گیرم ✍ رحیل @pooyanevisi
. 🙏 مادرِ تولدها خوشحال نیستم این که "بی‌مادر" بازگشتم بازگشتن قصه‌ی امروز و فرداها است ناف انسان را به "بازگشت‌" به تجدید خاطره به ازل‌اندیشی به ابداندیشی بریده‌اند و من مثل همه‌ی آدم‌ها مرددم بین گشتن و بازگشتن... مهر و ماه نزدیک است اما چه روزگار دلهره آوری است "بی‌مهری" مادر مرا دوبار زاییده است یک بار روز تولدم یک بار هم روز مرگش و من هر بار «گریه کردم...» ✍ علی اسفندیار @pooyanevisi
روستا برای من، اول و آخر است و شهر، وسط ماجرای زندگی قرار دارد به نظرم روستا بر مدرنیته حتی پسامدرن غلبه می‌کند این شاهنامه‌ی سبک زندگی، آخرش خوش است من با روستا ختم می‌شوم با عکس‌هایی که در قاب می‌بندم با کلمه‌هایی که به جمله در می‌آورم @pooyanevisi
🔸دوره‌ی آموزشی- کارگاهی مدرسه فکرت 🔰با موضوع «آشنایی با ژورنالیسم علوم انسانی» - پائیز ۱۴۰۲ حضوری- همراه با تخفیف‌های ویژه 🔸سرفصل‌های آموزشی: آشنایی با علوم اجتماعی - آشنایی با تمدن و فلسفه‌ی غرب و اسلامی- روش‌شناسی علوم اسلامی 🔸سرفصل‌های کارگاهی ژورنالیسم آشنایی با مبانی ژورنالیسم- بررسی مجلات ژورنالیستی حوزه اندیشه و علوم انسانی- کارگاه و گعده‌ی یادداشت نویسی تخصصی - بررسی فیلم‌های سینمایی ترند جهانی 🔖قیمت دوره: 400 هزارتومان 🔺توجه: محتوای آفلاین دوره پس از اتمام دوره، در فروشگاه مدرسه فکرت اختیار عموم قرار می‌گیرد. ↙️ برای ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر به آیدی زیر پیام بدهید: @madrese_fekrat جهت استفاده از تخفیف دوره ژورنالیسم علوم انسانی کلیک کنید. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت | رادیوفکرت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
| 🔻انجمن سواد رسانه طلاب برگزار می‌کند 🔘دوره آموزشی تربیت مربی (ویژه طلاب و دانشجویان) ⭕️حضوری و مجازی 💢همراه با اعطای گواهی معتبر ⏱ زمان: سه‌شنبه‌های آبان ماه ۱۴۰۲ 📍مکان: قم، بلوار بسیج، بعد از خیابان شهید نجف زاده، ساختمان فکرت ♦️مهلت ثبت‌ نام: تا ۳۰ مهر ماه ۱۴۰۲ 💳 هزینه ثبت‌ نام: ۲۰۰ هزار تومان، برای طلاب و دانشجویان با ۵۰٪ تخفیف ارائه می‌شود. مجازی: ۱۰۰ هزار تومان 🕰زمان شروع دوره: ۲ آبان ماه ۱۴۰۲ 🛑برای کسب اطلاعات بیشتر به آیدی @Savad_rasaneh1 یا با شماره تماس 09350691643 تماس حاصل بفرمایید. 🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻 ایتا | روبیکا | اینستاگرام 🆔@savad_rasaneh
. ژورنالیسم علوم انسانی مبدأ روزنامه نگاری به نظرم نوشتن خلاق است به اضافه تفکر و مشاهده گری خلاق @pooyanevisi
دریافتم که... آدم‌ها باید "به اندازه" با هم باشند و بی‌اندازه همدیگر را بفهمند اگر دومی یعنی "فهم" اتفاق نمی‌افتد بی‌تردید در اولی یعنی "رفاقت‌ها" افراط و تفریط کرده‌ایم فلسفه‌ی "تعامل"، توسعه‌ی فهمیدن خود و دیگریِ حاضر است؛ نه وقتگذرانی و بررسی غایب‌ها. @pooyanevisi
💐لطف صفحه‌ی ادبی "لبخند قلم" https://eitaa.com/Labkhandghalam/84228
📌رنج جاده و مسافر ایرانی در خدمات‌دهی بین راه‌ها فاصله طبقاتی موج می‌زند. تعداد "هایپرها" بیش از تقاضای واقعی اهالی سفر راه‌اندازی می‌شود. توقفگاه‌‌های بین راهی‌ برای دهک‌های بالا ساخته می‌شود. و دهک‌های فرودست باید روی همان آسفالتی بنشینند که صبح تا عصر آفتاب بلعیده‌ است. سرمایه‌گذاران به جاده زدند؛ دریافتند که وقت پول‌پاشی مرفهین در سفر است. سفر، گردنه‌ی قلقلک‌خیز مصرف‌زده‌ها است؛ اقتصاد چاق‌ها برای چاق‌ها. شایسته نیست که هژمونی مدرنیته و لیبرالیسم، روح جاده و فرهنگ سفر را درنوردد. مسافر ایرانی اهل زندگی‌ و عاشقی، و وابسته‌‌ی خانواده و خاندان است، مقصد و محبوبی دارد؛ راه را بر او سهل کنیم. مسافر ایرانی اهلِ ماندنِ در جاده نیست، برای دقایقی کوتاه، به او حق تنفس و عبادت و تمیزی بدهیم، نه اتراق پرهزینه و "لاکچری". پ.ن: عکاسی از مجتمع حافظیه‌ی بزرگراه تهران_قم @pooyanevisi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
: [ - یک چیزی بگید آرام بشیم. + آرام باشید.. این چیزهایی که شما می‌بینید، این ها حوادث طبیعی یک راه دشوار به سمت قلّه است! هیچ انتظار نباید داشت که اگر ما میخواهیم برویم به قلّه‌ی توچال یا قلّه‌ی دماوند، در راه چاله نباشد، سنگ نباشد، باد نباشد، دود نباشد، گاز نباشد؛ مگر میشود؟ امّا داریم میرویم، داریم میرویم، عمده این است. اصلاً نگران نباشید؛ این حوادث وجود دارد؛ اگر این حوادث نبود باید تعجب می کردید! ] - اینم بمبِ انرژی @cafe_fekr
اللَّهُمَّ إِنَّا نَشْکو إِلَیْک فَقْدَ نَبِیِّنَا صَلَوَاتُک عَلَیْهِ وَ آلِهِ وَ غَیْبَهَ وَلِیِّنَا وَ کثْرَهَ عَدُوِّنَا وَ قِلَّهَ عَدَدِنَا وَ شِدَّهَ الْفِتَنِ بِنَا وَ تَظَاهُرَ الزَّمَانِ عَلَیْنَا فَصَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ وَ أَعِنَّا عَلَی ذَلِک بِفَتْحٍ منک تُعَجِّلُهُ وَ بِضُرٍّ تَکشِفُهُ وَ نَصْرٍ تُعِزُّهُ وَ سُلْطَانِ حَقٍّ تُظْهِرُهُ وَ رَحْمَهٍ مِنْک تُجَلِّلُنَاهَا وَ عَافِیَهٍ مِنْک تُلْبِسُنَاهَا بِرَحْمَتِک یَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِینَ
. 💠 قرآن، آرام‌ترین اقیانوس است. @pooyanevisi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ایرانی‌تر از رهبر دیدی؟!😊 زانو زدن امپراطور روم در مقابل پادشاه ایرانی را نشان بدهید. @pooyagraph
. سالی چند بار فکر می کنیم؟ پس چرا جهانی نمی شویم؟ شاید فکر نمی کنیم! @pooyanevisi