✅ #پاداش بزرگ
✅ در #فضیلت #نماز صبح اول وقت
✅ از #منظر #قرآن
أَقِمِ الصَّلَوةَ لِدُلُوکِ الشَّمْسِ إِلَى غَسَقِ الَّیْلِ وَقُرْءَانَ الْفَجْرِ إِنَّ قُرْءَانَ الْفَجْرِ کَانَ مَشْهُوداً
🌹نماز را به هنگام بازگشت خورشید (به سمت مغرب) تا تاریکى شب، به پادار، و همچنین نماز صبح را.
همانا (قرائت) قرآن (به هنگام) فجر (در نماز صبح) مورد مشاهده (فرشتگان) است.🌹
«دلوک»، هنگامى است که خورشید از وسط آسمان روبه مغرب میل مى کند که زوال نامیده مى شود، و وقت نماز ظهر و عصر است. و «غَسق اللیل» وقت نماز مغرب و عشاست که تاریکى، فراگیر مى شود و «فجر»، وقت نماز صبح است.
#امام صادق (ع) مى فرماید: اوّلین نمازى که واجب شد #نماز ظهر بود و آنگاه این آیه را تلاوت فرمودند.
در روایت دیگرى آمده است: اگر نماز صبح در اوّل فجر اقامه شود، فرشتگان شب و روز هر دو آن را ثبت مى کنند.
و «مشهود» بودن نماز صبح نیز ممکن است به همین معنا باشد. یعنى هر دو گروه فرشتگان آن را مشاهده کرده و بر آن گواهى مى دهند.
✅ #پیام_آیات:
۱- معیار شناخت اوقات در اسلام، طبیعى است به نحوى که قابل فهم و درک همه کس در همه جا و همیشه باشد. «لدُلوک الشمس، غَسَق اللیل، الفجر»
۲- برنامه هاى دینى، زمانبندى شده است. «لدُلوک الشمس الى غَسَق اللیل»
۳- نماز تنها عبادتى است که به نام «قرآن» توصیف شده است. «قرآن الفجر»
۴- قرآن و تلاوت آن در نماز، محور اصلى است. «قرآن الفجر»
۵ - در میان نمازها، نماز صبح جایگاه ویژه اى دارد. «اِنّ قرآن الفجر کان مشهوداً»
✅ #سوره مبارکه اسراء، آیه 78
✅ #تفسیر نور، استاد #قرائتی
🆔👉 eitaa.com/qoranbook
✅ #پاداش بزرگ
✅ در #فضیلت #نماز صبح اول وقت
✅ از #منظر #روایات
💠 #پيامبر(ص) وارد #مسجد شد، با سلامي رسا و دلنشين، سكوت صبح را شكست.
صفوف نماز را مرتب كرد و به نماز ايستاد.
صداي پيامبر(ص)، براي كساني كه به او #اقتدا مي كردند، هميشه از لذّت بخش ترين نواها بود.
💠پيامبر(ص)، با آهنگي ملكوتي، #آيات #قرآن را زير لب زمزمه مي كرد.
نماز كه تمام شد، پيامبر(ص) روي به سوي يارانش كرد.
آنهايي كه در مقابل پيامبر(ص) نشسته بودند، از ديدن چهره متبسم و نوراني پيامبر(ص) نشاط عجيبي را در وجود خود احساس مي كردند.
💠 #حضرت نگاهي به صفوف نماز #جماعت انداخت، مسجد از هميشه خلوت تر بود.
عده اي از مسلمانان در نماز جماعت صبح آن روز شركت نكرده بودند.
غبار غم، صورت خندان پيامبر(ص) را پوشاند.
پيامبر(ص) نام چند نفر از كساني را كه در نماز حاضر نبودند، بر زبان آورد.
بعد آهي كشيد و فرمود:
بر منافقين هيچ نمازي دشوارتر از نماز صبح و نماز #عشاء نيست؛
اگر مردم منزلت نماز صبح و عشاء را مي دانستند، براي اداي آن حاضر مي شدند، اگرچه با خزيدن بر روي زمين باشد.
💠پس هرگاه بنده، نماز صبح را همراه #طلوع فجر بخواند، براي او دو #پاداش در پرونده اش ثبت مي شود.
چون نماز صبح، دقيقاً در لحظه اي انجام شده است، كه #ملائكه شب جاي خود را به ملائكه روز مي دهند و هر دو گروه از #فرشتگان #شاهد #اقامه آن خواهند بود.
📚: بحار الأنوار، ج80، ص 72
📚: علل الشرايع، ج2، ص 39
🆔👉 eitaa.com/qoranbook
✅ #هر_روز #تفسیر یک #آیه
✅ #آیه امروز:
🌹أَلا إِنَّهُمْ هُمُ الْمُفْسِدُونَ وَلَـكِن لاَّ يَشْعُرُونَ🌹
💠: #ترجمه:
🌹آگاه باشید! همانا آنان خود اهل فسادند، ولى نمىفهمند.🌹
💠 #نکات_مهم:
🔹در یك بررسى اجمالى از #آیات #قرآن در مىیابیم كه #نفاق، آثار و عوارض بدى در #روح، #روان، #رفتار و #كردار شخص #منافق ایجاد مىكند كه او را در #دنیا و #قیامت گرفتار مىسازد.
🔹قرآن در وصف آنها مىفرماید:
* دچار فقدان شعور واقعى مىشوند.(1)
* اندیشه و فهم نمىكنند.(2)
* دچار حیرت و سرگردانى مىشوند.(3)
* چون اعتقاد قلبى صحیحى ندارند، وحشت واضطراب(4) و عذابى دردناك دارند.(5)
------------------------------
1) لایشعرون» بقره، 12 ؛ «همالسفهاء» بقره، 13.
2) لایفقهون» توبه، 87 ؛ «لایعلمون» بقره، 13.
3) یعمهون» بقره، 15، «لایبصرون» بقره، 17.
4) حذر الموت» بقره، 19.
5) ولهم عذاب الیم» بقره، 10
----------------------------------
💠 #پیام_آیات:
🔸 #مسلمانان باید به ترفند وشعارهاى به ظاهر زیباى #منافقان، آگاه شوند. «الا»
🔸بلند پروازى و خیال پردازى مغرورانه ى منافق، باید شكسته شود. «انّهم هم المفسدون»
🔸منافقان دائماً در حال #فساد هستند. «المفسدون»
🔸زرنگى اگر در مسیر حقّ نباشد، بىشعورى است. «لا یشعرون»
✅ #سوره مبارکه بقره، آیه 12
✅ #تفسیر نور، استاد #قرائتی
🆔👉 eitaa.com/qoranbook
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▪️▪️▪️
▪️ اگر دلنتگ ماه محرم هستی و در انتظار...
➕ پس دانلود کن التماس دعا...
⏰: یک دقیقه
🆔👉 eitaa.com/qoranbook
✅ یک #آیه، یک درس
🌹وَنُرِيدُ أَن نَّمُنَّ عَلَى الَّذِينَ اسْتُضْعِفُوا فِي الْأَرْضِ وَنَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَنَجْعَلَهُمُ الْوَارِثِينَ🌹
🌹ﻭ ﻣﺎ ﻣﻰ ﺧﻮﺍﺳﺘﻴﻢ ﺑﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺁﻥ ﺳﺮﺯﻣﻴﻦ ﺑﻪ ﻧﺎﺗﻮﺍﻧﻲ ﻭ ﺯﺑﻮﻧﻲ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺷﺪﻩ ﺑﻮﺩﻧﺪ ، ﻧﻌﻤﺖ ﻫﺎﻱ ﺑﺎﺍﺭﺯﺵ ﺩﻫﻴﻢ ، ﻭ ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﭘﻴﺸﻮﺍﻳﺎﻥ ﻣﺮﺩم ﻭ ﻭﺍﺭﺛﺎﻥ [ ﺍﻣﻮﺍﻝ ، ﺛﺮﻭﺕ ﻫﺎ ﻭ ﺳﺮﺯﻣﻴﻦ ﻫﺎﻱ ﻓﺮﻋﻮﻧﻴﺎﻥ ] ﮔﺮﺩﺍﻧﻴﻢ .🌹
✅ #سوره مبارکه قصص #آیه 5
🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸
✅ #امام علی علیه السلام:
«هم آل محمد یبعث الله مهدیّهم بعد جهدهم فیعزّهم ویذلّ عدوهم»
«این گروه آل محمد(ص) هستند.
#خداوند مهدى(عج) آنها را پس از زحمت و فشارى که بر آنها وارد مى شود، برمى انگیزد و به آنها عزّت مى بخشد.
دشمنانشان را ذلیل و خوار مى سازد».
📚:غیبت، شیخ طوسى، به نقل از نورالثقلین، ج۴، ص ۱۱
🆔👉 eitaa.com/qoranbook
✅ #حدیث_روز
✅ #اخلاق_نیکو
👈چگونه #مردم را #راضی نگه داریم؟
✅ #پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله در روایتی روش راضی نگه داشتن مردم را بیان فرمودند:
🔴شما نمي توانيد مردم را با #ثروت خود راضى نگهداريد؛
و ليكن با #اخلاق خود مي توانيد آنان را متوجه خود گردانيد.
📚: من لايحضره،ج4،ص394
🆔👉 eitaa.com/qoranbook
✅ #امام علی علیه السلام:
اَلْفِکْرُ مِرْآهٌ صَافِیَهٌ وَ اَلاِعْتِبَارُ مُنْذِرٌ نَاصِحٌ وَ کَفَى أَدَباً لِنَفْسِکَ تَجَنُّبُکَ مَا کَرِهْتَهُ لِغَیْرِکَ
✅ #اندیشه، آیینهاى شفّاف و عبرت از حوادث، بیم دهندهاى خیر اندیش است، و تو را در ادب کردن نفس همان بس که از آنچه انجام دادنش را براى دیگران نمىپسندى بپرهیزى.(1)
✅ شرح حکمت:
1- انديشه آيينه صاف است، كلمه <مرآة> آيينه را براى فكر از آن رو استعاره آورده كه بدان ووسيله معقولات ديده مى شود چنان كه در آيينه صورتها را مى بينند، و قبلا توضيح مطلب گذشت.
2- #عبرت آموزى، بيم دهنده پند آموز است.
كلمه: منذر ناصح بيم دهنده پند آموز را براى عبرت گرفتن استعاره آورده است، توضيح آن كه عبرت گرفتن انسان را به ياد آخرت مى اندازد و باعث انزجار مى گردد، و همچون بيم دهنده پندآموزى باعث مى شود كه از كارهاى نهى شده و خلاف پند گيرد.
3- در ادب و آراستگى تو همين بس كه از آنچه بر ديگرى نمى پسندى دورى كنى.
💠 امام علی علیه السلام به اين مطلب اشاره فرموده است كه دورى كردن شخص از آنچه بر ديگران نمى پسندد از قبيل #رذايل #اخلاقى كه باعث هلاكت مى شود، در #ادب او بس است.
و به اين وسيله كه اين صفات در ديگران ناپسند است او را بر حذر داشته و به اين وسيله كه اين خود در ادب كردن #نفس كافى است او را تشويق فرموده است.(2)
✅ #نهج_البلاغه ، حکمت 365
✅ #ترجمه شرح نهج البلاغه ابن میثم، ج 5، ص 711
🆔👉 eitaa.com/qoranbook