eitaa logo
فلسفه کوانتومی ذهن
510 دنبال‌کننده
49 عکس
12 ویدیو
0 فایل
این کانال به طرح مطالب انتقادی بزرگترین دستاورد علمی تاریخ بشر (فیزیک کوانتوم) و بیان ارتباط آن با مباحث نوین فلسفه ذهن و علوم شناختی مطرح خواهد شد. مطالب کانال توسط دکتر علیرضا قائمی نیا تهیه می گردد. ارتباط با ادمین @hekmatebaleghe_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
و entaglement یکی از مفاهیم بنیادین بوده، به یکی از اصول اساسی آن اشاره می‌کند. ‌بنا به این اصل ذرات ممکن است به صورت غیرموضعی در ارتباط باشند. به بیان دیگر، هر قدر هم آنها از هم دور باشند، ولی باز با هم در ارتباط باشند. این اصل، اصل استقلال در را نفی می‌کند که بنا به آن، اشیاء به صورت جداگانه و مستقل از یکدیگر رفتار می‌کنند. ✅ بور در این باره گفته است: «یکی از شگفت‌انگیزترین اکتشافات مدرن این است که اجسام آنقدر که به نظر می‌رسد جدا نیستند. هنگامی که به درون هسته حتی جامدترین مواد فرو می روید، جدایی از بین می رود. تنها چیزی که باقی می ماند، مانند لبخند چشایر آلیس در سرزمین عجایب، روابطی است که به طرز عجیبی در فضا و زمان گسترش می یابد. این پیوندها توسط تئوری پیش‌بینی شده بود و آلبرت آن را «عمل شبح‌وار از فاصله» نامید. یکی از بنیانگذاران نظریه ، اروین ، این ویژگی را نامید». @quantum_philosophy_of_mind 👇👇👇
✅✅ در برخی از مباحث مطرح شده است. از جمله: 1. رابطه و بدن: گاهی رابطه و بر اساس بیان می‌شود؛ بدین بیان که این دو درهم تنیده‌اند و رابطه دارند. 2. نحوة ارتباط فرایندهای شناختی /ذهن: گاهی در نحوه ارتباط فرایندهای شناختی مغز یا با یکدیگر گفته می‌شود که آنها در هم تنیده‌اند. 3. نحوه ارتباط اذهان با یکدیگر و مسأله (mind reading): این که ما چگونه ذهن دیگران را می‌خوانیم یا به باورها و نگاه‌های آنها پی می‌بریم یکی از مباحث مهم است. دسته‌ای بر اساس اذهان ادعان می‌کنند که این امر به کمک صورت می‌گیرد. هر یک از دیدگاه‌ها مورد نقدهای جدی نیز قرار گرفته است. @quantum_philosophy_of_mind @hekmatebaleghe
هدایت شده از حکمت بالغه
نشست علمی با حضور پروفسور اندروز. لازم به ذکر است که خانم اندروز در علوم شناختی و خصوصا شناخت حیوانات animal cognition کار کرده‌اند. @hekmatebaleghe @quantum_philosophy_of_mind
✅ایرادهای فلسفی بزرگ بر هوش مصنوعی:تاریخچه ومیراث 📌این اثر که توسط پنج نویسنده به نگارش درآمده و در سال 2021م منتشر شده، به بیان مرتبط با پرداخته است. جنگ‌های هوش مصنوعی که اواخر قرن بیستم شروع شد که در آن هیچ ؛ نه طرف‌داران و نه مخالفان ، برنده نشد. آنها به تساوی رسیدند. پیروزی های قابل توجهی در طول پنج دهه جنگ حاصل آمد، در حالی که موضوعاتی که بر سر آنها بود هنوز مورد بحث هستند و نه استدلال‌های موافقان و نه مخالف آن به طور قابل توجهی از زمان معرفی آنها تغییر نکرده است. @quantum_philosophy_of_mind 👇👇👇
📌به نظر نویسندگان این اثر تقریباً بین سال‌های 1950م تا 2000، چهار مرکزی رخ داد: 1. جنگ بر سر محدودیت‌های منطقی رایانه‌ها، که تصور می‌شد از کاملاً جلوگیری می‌کند. 2 جنگی که بر سر آن معماری به ما اجازه می دهد تا را پیاده سازی کنیم، با فرض اینکه بتوانیم. 3. جنگ بر سر این که آیا رایانه ها اصلا می‌توانند در باره چیزی بیندیشند؟ تله‌های موش به موش‌ها فکر نمی‌کنند. کامپیوترها فقط فانتزی هستند، اینطور نیست؟ 4. بر سر این که آیا می توانند خلاق باشند و هر یک از ارتباطات مرتبط ظریفی را که جهان ما را به هم پیوند می‌دهد، کشف کنند. 📌اثر دارای دو بخش است: در بخش اول به بیان مناقشات پیرامون این پرداخته است و در بخش دوم به مباحث فراسوی جنگ‌های AI؛ یعنی مسائلی که امروز مطرح هستند (مسأله در و مسایل استفاده از ) پرداخته است. @quantum_philosophy_of_mind @hekmatebaleghe
multiple realizability ایده‌ای مهم در است. پاتنم (۱۹۷۶) و فودور (۱۹۷۴) در رد دیدگاه اینهمانی مغز با این ادعا را مطرح کردند که حالات ذهنی به صورت چندگانه تحقق‌پذیر هستند. 🔺پاتنم بر این گمان بود که یک حالت ممکن است با فرایندهای مختلفی تحقق بیابد. چه بسا فریند عصبی که در انسان درد را ایجاد می‌کند با فرایند که در برخی حیوانات درد را ایجاد می‌کند کاملاً تفاوت داشته باشد. به همین دلیل، پاتنم می‌گوید: «[این فرض که درد از نظر عصبی به یک شیوه در طیف گسترده ذی‌شعور تحقق می‌یابد] به یقین یک است» (۱۹۶۷) 🔺 همچنین ایده‌ای بسیار مهم در و است. زیرا به تبیین انعطاف‌پذیری و ما کمک می‌کند. همچنین محدودیت‌های رویکردهای را برجسته می‌کند که هدفشان تبیین پدیده‌های پیچیده صرفاً بر اساس زیربنایی آنهاست. @quantum_philosophy_of_mind @hekmatebaleghe
کاربردهای ✅ایده دست‌کم در موارد زیر به کار رفته است: ۱. رد اینهمانی با ۲. رد ۳. تأیید ۴. اثبات ۴. رد تشخیص ویژگی‌های با ویژگی‌های هر یک از علوم طبیعی. ۵. رد رابطه یک به یک میان حالات و حالات ✅بنا به ایده تحقق‌پذیری چندگانه یک به یک میان حالات و حالات مغزی در کار نیست و گونه‌ای عدم تعین در این مورد وجود دارد؛ بدین معنا که مشخص نیست یک حالت ذهنی دقیقاً با چه حالت مغزی پدید می‌آید. ✅به نظر مندیک، بنا به ، پدیده‌های ممکن است در چندین بستر مختلف و شاید حتی زیرلایه‌های غیرفیزیکی به وجود آیند. فرض می‌گیرند که یک انسان به خاطر اتفاقات فیزیکی خاصی در داخل بدن، به ویژه در داخل سیستم عصبی دارای حالات ذهنی، مانند یک باور یا یک درد، است. بنا بر این، اگر ممکن است یک باور یا درد در یک سیستم فیزیکی بسیار متفاوت، مانند یک که دارای یک «» کامپیوتری ساخته شده از سیلیکون و آرسنید گالیم (به جای لیپیدها و پروتئین‌های تشکیل دهنده مغز انسان) تحقق یابد، در این صورت حالات ممکن است دارای چندین صورت تحقق فیزیکی باشند. از این گذشته، اگر امکان تحقق یک باور یا درد نه تنها در بسترهای مانند انسان، بلکه در «جسم اثیری» غیر فیزیکی که ارواح از آن تشکیل شده است، وجود داشته باشد، حالات ذهنی ممکن است تحقق‌های غیرفیزیکی هم داشته باشند. @quantum_philosophy_of_mind @hekmatebaleghe
نوخاسته ✅ویلیام هسکر William Hasker فیلسوف ذهن و فیلسوف دین در کتاب «نفس (/خود) نوخاسته» The Emergent Self در سال 1999م دوگانه‌انگاری نوخاسته را مطرح کرده است. او در این اثر دیدگاه‌های فیزیکالیستی در باب عملکرد ذهن انسان ؛ از قبیل و اینهمانی ذهن و مغز را به چالش می‌کشد و مفهوم ذهن را به عنوان پدیده‌ای نوظهور مطرح می‌کند. ✅هسکر دوگانه‌انگاری مورد نظرش را در مقابل دو نوع دیگر دوگانه‌انگاری قرار می‌دهد که عبارتند از: دکارتی و . هسکر با نقد برخی دیدگاه‌های فیزیکالیستی معاصر شروع می‌کند و به بیان مشکلات آنها می‌پردازد. ✅هسکر نوخاستگی ذهن را بر پایه دو واقعیت استوار می‌سازد: رابطه علّی و اراده آزاد. ذهن بدین علت نوخاستگی بدیع دارد که هم از قدرت علّی برخوردار است و هم آزادی اراده آزادی‌خواهانه libertarian free wil دارد. ✅او به واقع‌گرایی در باب دستاوردهای علوم؛ از قبیل دستاوردهای نوروبیولوژی اعتراف می‌کند و دوگانه‌انگاری‌های دیگر را از این جهت به نقد می‌کشد که چندان به نتایج این علوم وقعی نمی‌نهند. همجنین، مانند جان سرل فلسفه ذهن معاصر را از این جهت به باد انتقاد می‌گیرد که بخش زیادی از آن به این دلیل ناموجه است که واقعیت‌های بدیهی در باره امور ذهنی؛ از قبیل حالات ذهنی درونی آگاهانه، را انکار می‌کند. درست است که ما در مورد ذهن نظریاتی مانند نظریات علوم فیزیکی در دست نداریم که به خوبی اثبات شده باشند، اما انبوهی از اطلاعات در مورد فرآیندهای ذهنی، رویدادها و ویژگی‌ها داریم، و باید با این فرض شروع کنیم که قرار است این داده‌ها را همانطور که هستند در نظر بگیریم. ✅واقع‌گرایی هسکر در باب علم و ذهن راه را بر دوگانه‌انگاری دکارتی می‌بندد. چرا که دکارت روح را دارای سرشتی کاملاً متفاوت با بدن مادی فرض می‌گیرد که هیچ رابطه ذاتی یا درونی با بدن ندارد و صرفاً از بیرون توسط خلقت؛ یعنی توسط فعل الهی بر بدن افزوده شده است. در مقابل، هسکر ادعا می‌کند که ذهن توسط مغز بشر به وجود آمده و چیزی نیست که از بیرون بدان افزوده شده باشد. ویژگی‌های ذهنی بدین معنا نوخاسته هستند که آنها خصوصیاتی هستند که زمانی خود را نشان می دهند که اجزای مادی مناسب در روابط خاص و بسیار پیچیده قرار گیرند، اما این ویژگی‌ها شامل توانایی‌های علّی هستند که در غیاب آگاهی وجود ندارند. @quantum_philosophy_of_mind @hekmatebaleghe
🔸 نشست علمی حیث التفاتی و هوش مصنوعی قوی 🔰 گروه معرفت شناسی و علوم شناختی پژوهشگاه با همکاری موسسه فرهنگی هنری حکمت بالغه برگزار می‌کند: 🎙 با حضور: ⏰ یکشنبه ۹ مهرماه۱۴۰۲، ساعت ۱۳:۳۰ 🏢 قم، سالن فرهنگ پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 📡 حضور مجازی از طریق: 🌐 skyroom.online/ch/iict/hekmat 🔍 مشروح خبر👇 🌐 iict.ac.ir/eltefat-2 🆔@quantum_philosophy_of_mind @hekmatebaleghe
✅هسکر برای نشان دادن از تمثیل ‌میدان مغناطیسی استفاده می‌کند. میدان توسط آهنربا «تولید می شود» به این دلیل که مواد تشکیل دهنده آهنربا به روش خاصی چیده شده‌اند، یعنی زمانی که تعداد کافی از مولکول‌های آهن در یک راستا قرار می‌گیرند تا «میدان‌های کوچک» آنها یکدیگر را تقویت کرده و تولید کنند. میدان مغناطیسی کلی قابل تشخیص اما پس از ایجاد، میدان تأثیر خاص خود را بر روی خود آهنربا و همچنین بر سایر اجسام در مجاورت اعمال می کند. (در یک موتور الکتریکی، آرمیچر تا حدی به دلیل میدان‌های مغناطیسی تولید شده توسط خود حرکت می‌کند.) با در نظر گرفتن این موارد، می‌توان گفت که یک آهنربا نیروی مغناطیسی خود را تولید می‌کند. بنابراین، مغز میدان آگاهی خود را تولید می‌کند . ✅✅ذهن، مانند میدان مغناطیسی، زمانی به وجود می‌آید که اجزای تشکیل‌دهنده «پایه مادی» آن به شیوه‌ای مناسب چیده شوند - در این مورد، در صندوق چینش بسیار پیچیده در سیستم عصبی انسان‌ها و سایر حیوانات. مانند میدان مغناطیسی، علیت خودش را اعمال می کند. مطمئناً بر خود مغز و به طور قابل تصور نیز بر ذهن های دیگر (تله پاتی) یا بر سایر جنبه‌های جهان مادی (حرکت دادن از راه دور telekinesis). ✅✅✅خود هسکر به این نکته اشاره می‌کند که این تمثیل را باید تمثیلی ساده در نظر گرفت و برای خود محدودیت‌هایی دارد. تفسیر مفهوم میدان (و نیز مفهوم تأثیر از دور) از زمانی که پا به عرصة فیزیک گذاشت همواره مورد مناقشه بوده و بحث بر سر این که چه نوع هستی‌شناسی باید برای آن در نظر گرفت محل نزاع بوده است. از این گذشته، میدان مغناطیسی (و دیگر میدان‌های فیزیکی) نوظهور به معنای قوی مورد نیاز در ویژگی‌های ذهن نیستند. همچنین، وحدتی که در مورد آگاهی مطرح است در میدان فیزیکی نیست. آزادی اراده که در نفس هست در میدان فیزیکی نیست. این تمثیل تنها وضعیت هستی‌شناختی ذهن در نظریه را نشان می‌دهد. @quantum_philosophy_of_mind @hekmatebaleghe
✅هسکر در رد دیدگاه‌های فیزیکالیستی در باب ذهن (the unity-of-consciousness argument) را مطرح می‌کند. به نظر او، از آنجا که امر فیزیکی همواره در حال تغییر و تبدل است، فرد بنا به مادی‌گرایی باید رشته‌ای از افراد متمایز باشد که هر یک توسط تغییر مستمر مولفه‌های مادی مغز به وجود آمده‌اند. در نتیجه، باید فاعل وحدت‌یافتة تجربه وجود داشته باشد. ✅بر همین قیاس، سرشت دترمینیستیک جهان مادی و وجود اراده‌آزاد آزادیخواه همراه با آگاهی با هم ناسازگارند. اراده آزاد نمی‌تواند خاصیتی باشد که شامل خصوصیات و روابط بین اجزایی باشد که سیستمی از اشیاء را می‌سازند. در نتیجه، ما باید افراد، یا ذهن ها یا روح ها را به عنوان موضوعات واحد، غیرقابل تجزیه و تحلیل به عنوان مجموعه ای از اجزا» بدانیم. ✅✅بنا بر این، به نظر هسکر، یک تجربه آگاهانه صرفاً یک وحدت است، و تجزیه آن به مجموعه ای از بخش‌های جداگانه به معنای ابطال آن است. آنچه لازم داریم یک فرد نوخاسته emergent individual است؛ یعنی هویت فردی جدید که در اثر پیکربندی کارکردی خاصی از مواد تشکیل دهنده مغز و سیستم عصبی به وجود می‌آید. این فرد که از اراده آزاد بهره‌مند است، به تعبیر جان سرل، می‌تواند «مواردی ایجاد کند که با رفتار علّی نورون‌ها قابل تبیین نیست». @quantum_philosophy_of_mind @hekmatebaleghe
هوش مصنوعی قوی.mp3
23.74M
💯🔊 🔸 صوت نشست علمی حیث التفاتی و هوش مصنوعی قوی 🎙 با حضور: ⏰ یکشنبه ۹ مهرماه۱۴۰۲ 🏢 قم، سالن فرهنگ پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی @quantum_philosophy_of_mind @hekmatebaleghe