eitaa logo
قران پویان
444 دنبال‌کننده
5.8هزار عکس
681 ویدیو
611 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
و حضرت امام زين العابدين(عليه السلام) 🔹اللَّهُمَّ لَا تَدَعْ خَصْلَةً تُعَابُ مِنِّي إِلَّا أَصْلَحْتَهَا، 🔹وَ لَا عَائِبَةً أُوَنَّبُ بِهَا إِلَّا حَسَّنْتَهَا، 🔹وَ لَا أُكْرُومَةً فِيَّ نَاقِصَةً إِلَّا أَتْمَمْتَهَا. 🔸خداوندا! هر خصلتِ زشت كه در من است به صلاح آور، 🔸و هر خوى بد كه با من است و مايه نكوهش من، به اخلاقى نيك دگرگون ساز، 🔸و هر كرامتِ كمال نايافته اى كه در من است به كمال آور. کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت https://telegram.me/quranpuyan
📖 ؟ آیات و جملات ✅ جملات حکیمانه از قرآن کریم وَعِبَادُ الرَّحْمَانِ الَّذِینَ یَمْشُونَ عَلَى الْأَرْضِ هَوْنًا وَإِذَا خَاطَبَهُمْ الْجَاهِلُونَ قَالُوا سَلَامًا بندگان خاص خداوند رحمان، كسانى هستند كه با و بر زمين راه مى روند؛ و هنگامى كه جاهلان آنها را مخاطب سازند [و سخنان نابخردانه گويند]، به پاسخ مى دهند. فرقان آيه/۶۳ http://yon.ir/Qpt2836 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت با عمومی سازی فهم و عمل به قرآن ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بيان خلاصه كتاب "مباني و روش مطالعه و #فهم ساده قرآن" از منظر استاد بهجت پور،در مراسم عصرانه قراني در #كتابخانه_ملي https://t.me/fahmequran
💐💐قابل توجه علاقه مندان به خريد كتاب"مباني و روش مطالعه و فهم ساده قرآن" 1-جهت سفارش اينترنتي كتاب ،درج ادرس و پرداخت وجه از لينك زير اقدام نماييد. https://idpay.ir/quranpuyan/shop/37101 ✅2- نسخه كتاب بصورت فايل pdf نيز از لينك زير به قيمت 6000 تومان قابل دانلود ميباشد. https://idpay.ir/quranpuyan3/file/14964 3-علاقه مندان تهراني و قمي ميتوانند از انتشارات نيز تهيه نمايند در تهران(تلفن021/77683930) و قم(025/38830135) 4-علاقه مندان شاهرودي ميتوانند از انتشارات نيز ابتياع نمايند. تلفن:0233224445 https://t.me/fahmequran
♻️♻️♻️ :تدبر هفتگي در سوره هاي قرآن به ترتيب نزول ✅ تدبر در سوره ۴-منظور از نجدین در ايه و هديناه النجدين چیست؟ 👈پاسخ 1: ﻧﺠﺪ» ﺑﻪ ﻣﻌﻨﺎﻱ ﻣﻜﺎﻥ ﺑﻠﻨﺪ، ﺩﺭ ﺑﺮﺍﺑﺮ «ﺗﻬﺎﻣﻪ» ﺑﻪ ﻣﻌﻨﺎﻱ ﮔﻮﺩ ﺍﺳﺖ. ﺑﻪ ﻓﺮﻣﻮﺩﻩ ﺍﻣﺎم ﺻﺎﺩﻕ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎم ﺑﻪ ﺭﺍﻩ ﺧﻴﺮ ﻭ ﺷﺮ، ﻧﺠﺪﻳﻦ ﻣﻲ ﮔﻮﻳﻨﺪ.(٨٤١) ﺗﺸﺒﻴﻪ ﺭﺍﻩ ﺧﻴﺮ ﻭ ﺷﺮ ﺑﻪ ﺭﺍﻫﻲ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺍﺭﺗﻔﺎﻋﺎﺕ ﺍﺳﺖ. ﺷﺎﻳﺪ ﺑﺮﺍﻱ ﺁﻥ ﺑﺎﺷﺪ ﻛﻪ ﭘﻴﻤﻮﺩﻥ ﺭﺍﻩ ﺧﻴﺮ ﺑﺨﺎﻃﺮ ﻣﺒﺎﺭﺯﻩ ﺑﺎ ﻫﻮﺳﻬﺎ ﻭ ﭘﻴﻤﻮﺩﻥ ﺭﺍﻩ ﺷﺮ ﺑﻪ ﻋﻠّﺖ ﻋﻮﺍﻗﺐ ﺗﻠﺦ ﺁﻥ. ﻫﻤﭽﻮﻥ ﻋﺒﻮﺭ ﺍﺯ ﺭﺍﻩ ﻣﺮﺗﻔﻊ ﺍﺳﺖ، ﻭ ﺑﺮﺍﻱ ﻫﺮ ﻋﺎﻗﻠﻲ ﻣﺴﺌﻠﻪ ﺧﻴﺮ ﻭ ﺷﺮ ﻣﺜﻞ ﺯﻣﻴﻦ ﺑﻠﻨﺪ ﺭﻭﺷﻦ ﻭ ﺑﺮﺟﺴﺘﻪ ﺍﺳﺖ 📚از تفسیرنور 👈پاسخ 2: كلمه (نجد) به معناى راهى است به سوى بلندى، و مراد از (نجدين ) راه خير و راه شر است و اگر راه خير و شر را نجد خوانده، براى اين بوده كه هر دو مستلزم رنج و مشقت است. هديناه النجدين ) - يعنى ما راه خير و شر را با الهامى از خود به او تعليم داديم، در نتيجه او به خودى خود و به الهام ما خير و شر را تشخيص مى دهد، پس آيه مورد بحث در معناى آيه زير است كه مى فرمايد : (و نفس و ما سويها فالهمها فجورها و تقويها). 📚از تفسیر المیزان 👈پاسخ 3: برخي تفاسير ،انرا به پستان مادر تعبير كرده و گفته اند در كودكي ،خدا انسان را با رهنمون شدن به پستانهاي مادر،رشد داد. 👈پاسخ 4: با توجه به معناي لغت نجد،يعني اورابه دوراه يا موقعيت برجسته و متمايز هدایت کردیم .برخي ،نجدین را به دو پستان مادر ترجمه کرده و این آیهرا به دوران شیرخوارگی مرتبط كرده اند كه اين معنا درارتباط باایات قبلي و بعدی ناموجه است. با توجه به سياق ايات سوره ،نجدین در اينجا به دوراه عبوراز عقبه وراه خلاف آن (عدم عبور از عقبه)معنی میشود. در واقع اين سه ايه بيانگر ان است كه عليرغم اينكه انسان ،ابزار و امكان لازم براي عبور از عقبه و گردنه سخت را دارد،اما عبور نميكند و انفاق نميكند. سيدكاظم فرهنگ جهت مطالعه ساير نظرات و آيات ديگر سوره،به لينك زير مراجعه نماييد. http://yon.ir/Qp3961 ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
💐💐💐💐💐💐💐💐💐 ✳️✳️ جدید ارسال پستهاي روزانه کانالِ قرآن‌پویان 1️⃣ بعد از اذان صبح يا پیام صبحگاهی 2️⃣ ساعت 7 : قرآن چه مي گويد؟ شامل شنبه : آیات و جملات یکشنبه ها : فرد مسلمان در قرآن کریم دوشنبه ها : فرد مسلمان در قرآن کریم سه شنبه ها : و آداب اجتماعی در قرآن کریم چهارشنبه ها : مسلمان در قرآن کریم پنجشنبه : زيبا از قران 3️⃣-ساعت ۱۱: (هر هفته و پرسش و پاسخ در يك سوره به ترتيب نزول) 4️⃣ ساعت ۱۷:مباحث قرآنی كه به ترتيب شامل موضوعات زير در ايام هفته است: شنبه ها : اصول و مبانی حكومت اسلامی در قرآن دو شنبه ها : در قرآن چهارشنبه ها : و قرآنی يكشنبه و سه شنبه و پنج شنبه : تأملی در دیدگاههای استاد شهید ⬅️⬅️لینک کانال تلگرام جهت عضویت: 👇👇 https://telegram.me/joinchat/Ap5cqTwl7zKpxh9F3dF_Lg 💢💢آدرس سایت: 👇👇 www.quranpuyan.com شناسه كانال قران‌پويان در ايتا،تلگرام،گپ و بله: quranpun@ لطفا براي ساير علاقه مندان نماييد. https://t.me/quranpuyan
✴️اصول و مباني حكومت اسلامي در قرآن ✅ علامه طباطبایی نقل از مصاحبه حجت الاسلام سروش محلاتی با روزنامه جمهوری اسلامی 90/08/30 🔸✨🔸✨🔸✨🔸✨🔸✨🔸 ✳️تفاوتهای نظری علامه طباطبایی با سایر فقها * به نظر شما آیا علامه طباطبایی همانطور که در مسائل برون دینی مثل مسائل فلسفی از حرّیت و شجاعت برخوردار بود، در مسائل هم از این امتیاز بهره مند بود؟ * مرحوم علامه، قطعاً یک مجتهد صاحب نظر در فقه بود و از آیت الله نائینی اجازه اجتهاد داشت ولی به دلیل آنکه فعالیت های خود را به مسائل فلسفی و قرآنی متمرکز کرده بود، تدریس فقه در حوزه نداشت و در تفسیر المیزان هم معمولاً وارد مباحث فقهی نمی شوند.  علامه در درس خود از این که طلاب وقت خود را صرف مسائلی می کنند که بسیاری از آنها فائده ای ندارد و از مباحث علمی مورد نیاز که در دنیا مطرح است غافلند، اظهار تأسف می کرد. علامه، هر مسأله ای را در مرحله نخست بر مبنای قرآن و عقل بررسی می کند و سپس به سراغ روایات می رود، مثلاً علامه رساله ای در باب حکومت اسلامی دارد که شیوه آن با شیوه مرسوم و متعارف فقهی کاملاَ متفاوت است. مبنای بحث را درک فطری و شناخت عقلی از حکومت و ولایت قرار می دهد، و سپس آیات قرآن را شاهد و مؤید آن می داند و آنچه را که فقهای دیگر با "خبر واحد" می خواهند اثبات کنند، ایشان بدون آن به اثبات می رساند؛ قهراً این شیوه بحث در مقایسه با شیوه ای که فقط به "استظهار" از روایات بسنده می کند، از اتقان بیشتر و از میدان فراخ تری برخوردار است و از همین روست که علامه می تواند "ولایت جامعه" به جای "ولایت فرد" را مطرح کند و مثلاً به استناد آیه 144 آل عمران بگوید: آیه شریفه، به "مسلمین" ولایت می دهد که شئون اجتماعی اسلام را زنده نگهدارند. (رساله ولایت و زعامت)  علامه در تفسیر المیزان هم بجای این که از یک روایت بحث را آغاز کند که چه کسی حاکم است، از آیات قرآن مثل "السَّارِقُ وَ السَّارِقَةُ فَاقْطَعُوا أَیْدِیَهُما"، استفاده می کند که اقامه دین بر عهده "همه مردم" است: "و لم یرد اقامة الدین الّا منهم یا جمعهم فالمجتمع المتکون منهم، امره الیهم"، بر این اساس وقتی مردم در کار حکومت دخالت می کنند، یعنی در "کار خود" دخالت می کنند، و کسی حق ندارند جلوی آنها را بگیرد، تعبیر عجیب تر علامه این است که از نظر اسلام، قوه مجریه، اختصاص به یک گروه ندارد بلکه همه مسلمانان قوه مجریه را تشکیل می دهند: "ان القوة المجریة فی الاسلام لیست هی طائفة متمیزه فی المجتمع بل تعم جمیع افراد المجتمع"، (المیزان، ج4، ص122 تا 124) جهت مطالعه قسمتهای قبلی ،کلیک کنید http://yon.ir/KiEAV ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
🍂🍁 صبحی دیگر… روزی دیگر… نفسی دیگر… و زندگی دوباره… هدیه خداوند به توست که لایقش بودی بشکرانه این لطف شادباش و مهربان… 🍁ܓ🌼صبحتان بخیر قلبتان مملو ازعشق زندگیتان سرشار از نیکی🍁ܓ🌼 @quranpuyan
📖 ‌چه‌می‌گوید‌؟ فرد مسلمان در قرآن کریم ✅حقوق و وظايف زن و شوهر در قرآن آیت اله صادقی تهرانی در رساله نوین خود چنین می گوید: ❤️عقد ازدواج مسأله ی 626- «عقد» يا قرارداد ازدواج به هر زبانى كه باشد درست است، و اگر هم بدون لفظ ويژه اش كه أنْكَحْتُ- نكاح كردم- باشد در صورتى كه جريانى نمايانگر زناشويى ميان مرد و زنى انجام گردد چه با نوشتن و يا گفتن و يا اشاره و هر طورى ديگر كه به روشنى دلالت بر انجام ازدواج كند كافى است ، و تنها طلاق است كه چنان كه خواهد آمد در صورت امكان نيازمند به لفظ است. و بالاخره اگر هم لفظ در انجام ازدواج شرط باشد در اختصاص الفاظ خاصى كه معمول است نمى باشد، بلكه هر لفظى كه دلالت بر انجام ازدواج كند كافى است، كه اگر مثلًا مرد بگويد قبول دارى زن من باشى؟ و او بگويد قبول كردم به همين سادگى عقد ازدواج انجام شده و هر دوى زن و مرد به يكديگر محرم مى شوند، به شرطى كه با اين الفاظ يا اعمال قصد ايجاد و يا إخبار از رابطه زناشويى كند، و نه صرف پرسش كه بخواهد از او نظرخواهى كند كه گرچه نظرش مثبت باشد لكن شرائط ديگرش نيز بايد رعايت گردد كه در عقد منقطع از جمله زمان آن است كه تا چه زمان و با چه شرط، و إخبارش هم گزارشى است از آن چه براى يكديگر تصميم گرفته اند، كه إخبار از اين تصميم به منظور خبريابى همسران به هر وسيله ى ممكن واجب است، كه با لفظ يا نوشته ى صحيح و يا هر صراحتى ديگر مى باشد.  عمده اين است كه معلوم باشد قضيه ى رفيق بازى و زنا در كار نيست، بلكه مقصود زناشويى و تشكيل زندگى جديد است چه دايمش و چه موقتش. و در صورتى كه صيغه ى عقد بخوانى كه چه بهتر و دلالتش هم روشن تر است،  برحسب دو آيه ى: «زَوَّجْناكَها» (سوره ى احزاب، آيه ى 37): و «إنى اريدُ أنْ أنْكِحَكَ احْدَى اْبنَتّىَ هاتَيْنِ» (سوره ى قصص، آيه ى 27) «مى خواهم تو را به نكاح يكى از دخترانم درآورم» كافى است،  و اين جا ايجاب از طرف مرد است و قبول از طرف زن، زيرا در اين دو آيه فاعل نكاح مرد است و موردش هم زن مى باشد، و قاعده ى ادبى نيز چنان است، همان گونه كه خواستگارى از مرد است و پذيرش آن از زن جريان نكاح هم كه تحقق دادن به همين نقش است هم چنان پيشى جستن مرد است در صيغه ى نكاح، گرچه عكسش هم جايز است، به ويژه جاهايى كه خواستگار زن باشد چنان كه در آيه ى: «50 سوره ى احزاب» زنى از رسول گرامى خواستگارى كرد. در جمع چه اين و چه آن كه بهتر است، و اين همه تكرارها كه احياناً سه يا پنج مرتبه صيغه را مى خوانند، و يا با تبرك به عدد چهارده معصوم چهارده مرتبه مى خوانند اين ها همه دكّان دارى و پيرايه گرايى است كه روح اسلام از آن ها بيزار است، http://yon.ir/Qp5189 ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
♻️♻️♻️ :تدبر هفتگي در سوره هاي قرآن به ترتيب نزول ✅ تدبر در آيات 8-10 سوره پرسش:-از میان اعضای بدن،چرا به این سه عضو اشاره شده؟شفتین فقط دراین سوره ذكر شده کارکردمتفاوت لب ها غیر از لسان چیست؟ 👈پاسخ 1: الم نجعل له عينين ) - يعنى آيا بدن او را مجهز به دو دستگاه عكاسى كه همه ديدنى ها را ببيند نكرديم ؟ تا بدين وسيله آن علم به ديدنى ها با آن وسعت كه دارد برايش حاصل شود، 🔻(و لسانا و شفتين ) يعنى آيا ما برايش زبان و دو لب قرار نداديم، تا به وسيله آنها تواناى بر سخن گفتن شود، آن هم با وسعت دامنه اى كه دارد و به وسيله سخن گفتن هر يك بر باطن و ضمير ديگرى آگاه گردد، علم خود را به او منتقل كند، و آن ديگرى از اين راه به امورى كه غايب از ديدگان است راه يابد 🔺در خلال اين آيات سه گانه حجتى نهفته است كه خداى تعالى اعمال بندگان و ضمائر آنان را مى بينند، خير آن را از شرش، و حسنه آن را از سيئه اش تشخيص مى دهد. 🔻 حاصل حجت مذكور اين است كه خداى سبحان كسى است كه ديدنى ها را به وسيله دو چشم - يا به عبارتى دو عدسى - به انسانها نشان داد، و چگونه تصور مى شود كه هر ديدنى را به انسان نشان بدهد، ولى خودش آنها را نبيند، و نيز خداى تعالى كسى است كه هر انسانى را از راه سخن گفتن به منويات انسانهاى ديگر آگاه مى كند، و چگونه تصور دارد كه خود او از باطن بندگانش آگاه نباشد، و چگونه ممكن است براى بندگانش پرده از اسرارى بردارد كه براى خودش مستور باشد، و خداى عزوجل كسى است كه با الهام خود به انسان تشخيص خير و شر را داده، و آيا ممكن است با اين حال خود او خير و شر و حسنه و سيئه را تشخيص ندهد؟ 📚تفسیر المیزان 👈پاسخ 2 : 🔺در ﺁﻳﻪ ﻗﺒﻞ ﺧﻮﺍﻧﺪﻳﻢ: ﺁﻳﺎ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﮔﻤﺎﻥ ﻣﻲ ﻛﻨﺪ ﻛﻪ ﺍﺣﺪﻱ ﺍﻭ ﺭﺍ ﻧﻤﻲ ﺑﻴﻨﺪ؟ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺁﻳﻪ ﻣﻲ ﻓﺮﻣﺎﻳﺪ: ﺁﻳﺎ ﻣﺎ ﺑﺮﺍﻱ ﺍﻭ ﺩﻭ ﭼﺸﻢ ﻗﺮﺍﺭ ﻧﺪﺍﺩﻳﻢ؟ ﭼﮕﻮﻧﻪ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻣﻲ ﺑﻴﻨﺪ؟ ﻭﻟﻲ ﺧﻴﺎﻝ ﻣﻲ ﻛﻨﺪ ﺧﺪﺍ ﺍﻭ ﺭﺍ ﻧﻤﻲ ﺑﻴﻨﺪ؟ ﭼﺸﻢ، ﻣﻈﻬﺮ ﻋﺎﻃﻔﻪ ﻭ ﻏﻀﺐ ﻭ ﻣﻈﻬﺮ ﺗﻌﺠﺐ ﻭ ﺍﺩﺏ ﻭ ﻣﻈﻬﺮ ﺯﻳﺒﺎﺋﻲ ﻭ ﻋﺸﻖ ﺍﺳﺖ. ﭼﺸﻢ، ﺭﺍﺑﻂ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺑﺎ ﺟﻬﺎﻥ ﺧﺎﺭﺝ ﻭ ﺯﺑﺎﻥ، ﻭﺳﻴﻠﻪ ﺍﺭﺗﺒﺎﻁ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺑﺎ ﺩﻳﮕﺮ ﺍﻧﺴﺎﻧﻬﺎ ﻭ ﺑﻬﺘﺮﻳﻦ ﻭ ﺍﺭﺯﺍﻥ ﺗﺮﻳﻦ ﻭ ﺳﺎﺩﻩ ﺗﺮﻳﻦ ﻭ ﻋﻤﻮﻣﻲ ﺗﺮﻳﻦ ﻭﺳﻴﻠﻪ ﻣﺒﺎﺩﻟﺎﺕ ﻋﻠﻤﻲ ﻭ ﻓﺮﻫﻨﮕﻲ ﻭ ﺍﺟﺘﻤﺎﻋﻲ ﺍﺳﺖ. ﺷﺎﻳﺪ ﺗﺄﻛﻴﺪ ﻗﺮﺁﻥ ﺑﺮ ﺩﻭ ﭼﺸﻢ، ﺑﻪ ﺧﺎﻃﺮ ﺁﻥ ﺑﺎﺷﺪ ﻛﻪ ﺗﺨﻤﻴﻦ ﻣﺴﺎﻓﺖ ﻭ ﻓﺎﺻﻠﻪ ﻭ ﻋﻤﻖ ﺍﺷﻴﺎ ﺑﺎ ﻳﻚ ﭼﺸﻢ ﺍﻣﻜﺎﻥ ﭘﺬﻳﺮ ﻧﻴﺴﺖ. ﺑﮕﺬﺭﻳﻢ ﻛﻪ ﭼﺸﻢ ﻧﻘﺶ ﻭﻳﮋﻩ ﺍﻱ ﺩﺭ ﺯﻳﺒﺎﺋﻲ ﺍﻓﺮﺍﺩ ﺩﺍﺭﺩ ﻭ ﻳﻜﻲ ﺍﺯ ﺭﺍﻩ ﻫﺎﻱ ﺷﻨﺎﺣﺖ ﺍﻓﺮﺍﺩ ﺍﺳﺖ. ﺍﮔﺮ ﮔﻮﺵ ﻳﺎ ﺩﻫﺎﻥ ﺍﻓﺮﺍﺩ ﭘﻮﺷﻴﺪﻩ ﺑﺎﺷﺪ ﺑﻪ ﺭﺍﺣﺘﻲ ﻣﻲ ﺗﻮﺍﻥ ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍﺷﻨﺎﺧﺖ ﺩﺭﺣﺎﻟﻲ ﻛﻪ ﺍﮔﺮ ﭼﺸﻢ ﺑﺴﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ، ﺷﻨﺎﺧﺘﻪ ﻧﻤﻲ ﺷﻮﻧﺪ.چشم ﺩﺭﻳﭽﻪ ﺩﻝ ﻭعشق ﺍﺳﺖ.چشم،راه نفوذ در دیگران است. ، 🔺 زﺑﺎﻥ ﻭ ﻟﺐ، ﺑﺎ ﻫﻢ ﻛﻠﻤﻪ ﺭﺍ ﻣﻲ ﺳﺎﺯﻧﺪ ﻭ ﺑﺪﻭﻥ ﻫﻤﻜﺎﺭﻱ ﺁﻧﻬﺎ ﺑﺴﻴﺎﺭﻱ ﺍﺯ ﺣﺮﻭﻑ ﺳﺎﺧﺘﻪ ﻧﻤﻲ ﺷﻮﻧﺪ. ﺍﻧﻮﺍﻉ ﺯﺑﺎﻥ ﻫﺎ ﻭ ﻟﻬﺠﻪ ﻫﺎ، ﺍﺯ ﺁﺛﺎﺭ ﻗﺪﺭﺕ ﺧﺪﺍﺳﺖ. ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺩﺭ ﺁﻓﺮﻳﺪﻥ ﻛﻠﻤﺎﺕ ﻭ ﺟﻤﻠﺎﺕ ﻣﺤﺪﻭﺩﻳّﺘﻲ ﻧﺪﺍﺭﺩ. ﺯﺑﺎﻥ ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ ﻭﺳﻴﻠﻪ ﭼﺸﻴﺪﻥ ﻭ ﺗﺸﺨﻴﺺ ﻣﺰﻩ ﻫﺎﺳﺖ. ﺟﺎﻟﺐ ﺁﻧﻜﻪ ﻫﺮ ﮔﻮﺷﻪ ﺍﻱ ﺍﺯ ﺯﺑﺎﻥ ﺑﺮﺍﻱ ﺗﺸﺨﻴﺺ ﻧﻮﻋﻲ ﺍﺯ ﻣﺰﻩ ﻫﺎﺳﺖ ﻭ ﺑﺎ ﻗﺪﺭﺕ ﺍﻟﻬﻲ ﻣﻘﺪﺍﺭ ﺁﺑﻲ ﻛﻪ ﻧﻴﺎﺯ ﺩﺍﺭﺩ ﺩﺭ ﺩﺭﻭﻥ ﺩﻫﺎﻥ ﺗﻮﻟﻴﺪ ﻣﻲ ﺷﻮﺩ، ﺯﺑﺎﻥ ﻏﺬﺍ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺯﻳﺮ ﺩﻧﺪﺍﻥ ﻫﺎ ﻫﻞ ﻣﻲ ﺩﻫﺪ ﺑﺪﻭﻥ ﺁﻧﻜﻪ ﺧﻮﺩﺵ ﺁﺳﻴﺐ ﺑﺒﻴﻨﺪ، ﺯﺑﺎﻥ ﻟﻘﻤﻪ ﻫﺎ ﺭﺍ ﺑﺎﺯﺭﺳﻲ ﻣﻲ ﻛﻨﺪ ﻛﻪ ﺍﮔﺮ ﺍﺳﺘﺨﻮﺍﻥ ﻭ ﻳﺎ ﻣﻮﺋﻲ ﺩﺭ ﺁﻥ ﺑﺎﺷﺪ ﺷﻨﺎﺳﺎﺋﻲ ﻛﻨﺪ ﻭ ﺩﺭ ﭘﺎﻳﺎﻥ، ﺩﻫﺎﻥ ﺭﺍ ﺟﺎﺭﻭﺏ ﻣﻲ ﻧﻤﺎﻳﺪ. ﺍﺯ ﻃﺮﻳﻖ ﻫﻤﻴﻦ ﺷﻜﺎﻑ ﺳﺎﺩﻩ ﺍﻱ ﻛﻪ ﻣﺎ ﺁﻥ ﺭﺍ ﻟﺐ ﻣﻲ ﻧﺎﻣﻴﻢ، ﻣﻜﻴﺪﻥ، ﻓﻮﺕ ﻛﺮﺩﻥ، ﺟﻮﻳﺪﻥ، ﭼﺸﻴﺪﻥ ﻭ ﺳﺨﻦ ﮔﻔﺘﻦ ﺻﻮﺭﺕ ﻣﻲ ﮔﻴﺮﺩ. ﭼﺸﻢ ﻭ ﺯﺑﺎﻥ ﻭ ﻟﺐ، ﻫﻢ ﻣﻲ ﺗﻮﺍﻧﻨﺪ ﺍﺑﺰﺍﺭ ﺧﻴﺮ ﺑﺎﺷﻨﺪ ﻭ ﻫﻢ ﺍﺑﺰﺍﺭ ﺷﺮّ، ﻟﺬﺍ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﻫﺮ ﺩﻭ ﺭﺍﻩ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻣﺎ ﻧﺸﺎﻥ ﺩﺍﺩﻩ ﺍﺳﺖ. 📚تفسیر نور 👈پاسخ 3: در اين آيات،به نعمتهايي كه خداوند به انسان داده شده،اشاره شده است. نعمتهايي كه ابزار مهم ورود و خروج اطلاعات و احساسات است. دوچشم که جهان پیرامونش راکاوش کند. ايا با اين دو چشمي كه به او داديم، يتيمان و مساكين پيرامون خود در خانواده و شهر خود را نديده است؟ نكته ظريف اينكه به گوش اشاره نكرده است تا بر صحت و اعتبار اطلاعات بصري نسبت به شنيده ها تاكيد كند. سپس زبان که نمادقوه ی ناطقه ی انسان است تاباسایرین ارتباط برقرار نماید و دولب که نماد بیان احساسات وشادی وغم و ابزار خنديدن و بوسيدن انسان است. با توجه به انكه در ساير ايات قران،زبان بعنوان نماد قوه ناطقه انسان ذكر شذه است،پس غرض از ذكر لبها كاركردي غير از صحبت و تكلم بوده است. با توجه به ايات بعد(عبور از عقبه) و نيز ايات انتهايي كه تواصي به صبر و مرحمت را از شاخص هاي اصحاب ميمنه دانسته است،برداشت ميشود كه انسانها بايد از بيان محبت اميز و ابراز احساسات خود نيز در عبور از گردنه كمك به هم نوعان استفاده نمايند. آقاي سيدكاظم فرهنگ جهت مطالعه ساير نظرات و آيات ديگر سوره،به لينك زير مراجعه نماييد. http://yon.ir/Qp3961 ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
4_5886604930910782690.pdf
249.3K
معرفی و توضیحات امکانات مختلف اپلیکیشن https://t.me/tanzilapp
تاملی در دیدگاههای استاد شهید شماره پانصدو بیست و هفت تفسیر سوره قسمت هشتم از جلد پنجم کتاب ✅شك توأم با لعب این توأم شدن شك با لعب تصادفی نیست. خدا تضمین كرده است كه اگر انسان طالب حقیقت باشد راه را به او بنمایاند. این، تضمین قطعی است: 🌸«وَ اَلَّذِینَ جاهَدُوا فِینا لَنَهْدِیَنَّهُمْ سُبُلَنا وَ إِنَّ اَللّهَ لَمَعَ اَلْمُحْسِنِینَ» 🌸 كسانی كه در راه ما بكوشند (همان ربوبیت پروردگار است) ، شأن ما، شأن هادویّت ما اقتضا می كند كه راهها را به آنها بنمایانیم. 👈 پس اساس مطلب این است كه انسان خالصانه و مخلصانه، حق خواه و حق جو و حق طلب باشد و جدی باشد و به جد بخواهد. اما اگر انسان می خواهد همه چیز را با حالت لعب و شوخی و غیر جدی تلقی كند این شكِ توأم با لعب است. شكِ توأم با لعب هرگز رفع شدنی نیست. خداوند انسان را برای مسخرگی و اینكه هر چیزی را غیر جدی بگیرد نیافریده، خدا انسان را آفریده كه همه چیز را جدی بگیرد. افرادی واقعاً همیشه در حال در مسائل دینی به سر می برند ولی هر وقت هم مسئله به آنها عرضه بشود شروع می كنند آن را با حالت مسخره چی گری تلقی كردن. این است كه تا آخر عمر به همین حالت باقی می مانند و این دیگر بیماریِ چاره ناپذیر است. چون بیماریِ چاره ناپذیر است [قرآن ] می گوید پس رهایشان كن، حالا منتظر باش جریانهایی را كه در آینده است. چه جریانهایی؟ 🌸«فَارْتَقِبْ یَوْمَ تَأْتِی اَلسَّماءُ بِدُخانٍ مُبِینٍ »🌸 ای پیغمبر منتظر آن روز باش كه آسمان دود روشنی را بیاورد. مقصود این است كه فضای آسمان پر از دود بشود. راجع به اینكه قرآن در این آیه چه می خواهد بگوید، مفسرین دو سه جور نظر داده اند. 🔸یكی اینكه گفته اند این آیه اشاره به یك حادثه ی واقع شده در زمان پیغمبر اكرم است، یعنی در آن زمان كه آیه آمد واقع نشده بود ولی بعد واقع شد، چون نوشته اند پیغمبر اكرم یك بار نفرین فرمود به قریش كه اذیت می كردند، 👈 فرمود: «اَللّهُمَّ اجْعَلْ سِنیهِمْ كَسِنی یوسُف» خدایا قحطی ای مانند قحطی یوسف برای اینها بفرست. سرزمین مكه هم كه سرزمین ضعیفی است؛ یك سال، دو سال كه بگذرد و اینها در مضیقه قرار بگیرند خیلی وضعشان بد می شود. اینها گرفتار به اصطلاح مَجاعَه شدند و خیلی بر اینها سخت گذشت به گونه ای كه گرسنگی به معنی واقعی چنان بر اینها فشار آورد كه دنبال استخوان و توت خشكیده و چیزهایی كه هرگز نمی خوردند رفتند. به گونه ای شد كه اینها وقتی به آسمان نگاه می كردند همه چیز را تاریك می دیدند. از ابن مسعود نقل كرده اند كه گفته است این آیه نظر به این قضیه دارد. البته منافاتی ندارد كه این قضیه واقع شده باشد یعنی چنین مجاعه ای بوده، ولی اینكه آیا این آیه ناظر به این قضیه است یا نه، محل بحث است. اكثر مفسرین این تفسیر ابن مسعود را قبول نكردهاند. ✔️دو تفسیر دیگر شده است. 🔹 یك تفسیر گفته است مقصود قیامت است كه در قیامت چنین خواهد شد. این تفسیر خیلی ضعیف است چون آیات بعد درست ضد این مطلب را می گوید. 🔸تفسیر سوم كه مفسرین گفته اند این است كه این [قضیه ] یكی از اَشراط الساعه است یعنی یكی از قضایایی است كه در دنیا قبل از قیامت واقع می شود، مثل ظهور حضرت حجت و مثل نزول عیسی و مثل- به حسب روایات- [فتنه ی] دجّال؛ یعنی روزی در همین دنیا، در همین زندگی، حادثه ای پیش خواهد آمد كه انسان وقتی به طرف آسمان نگاه می كند می بیند دود سراسر زندگی مردم را گرفته است، و مردم حالت كسانی را پیدا می كنند كه در خانه ی دربسته ای باشند و در آنجا چیزی را دود كنند و دود منفذی برای بیرون رفتن نداشته باشد. قدما چیزی نداشته اند كه بخواهند تفسیر كنند كه چه چیزی خواهد بود ولی امروز برای ما خیلی به ذهن نزدیك می شود كه با این اوضاع و صنعتها و بناها و زاغه های مصنوعی كه بشر ساخته حتماً چنین روزی خواهد آمد كه همین بشر- شاید به دست خودش- آنچنان این زمین را آتش بزند و یك حالتی رخ بدهد كه تمام روی زمین را گاز و دود فرا بگیرد، آنچنان كه همه بر روی زمین مثل آدمهایی بشوند كه در اتاق دربسته ای هستند كه منفذی برای بیرون شدن نیست؛ چه می دانیم. ولی این مقدار را مفسرین گفته اند كه این از اشراط الساعه است، یعنی از حوادث فوق العاده ای است كه در آینده رخ خواهد داد. 👈«اشراط الساعه» یعنی قبل از و قبل از اینكه اوضاع زمین بكلی در هم پیچیده شود حوادث كلی و مهمی مثل ظهور حضرت حجت بر روی زمین رخمی دهد كه یكی از آنها مملو شدن فضای زمین از دود است. 🌺☘🌺☘🌺☘🌺☘🌺☘🌺 https://telegram.me/quranpuyan
حضرت امام زين العابدين(عليه السلام) 🔹اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ، 🔹وَ أَبْدِلْنِي مِنْ بِغْضَةِ أَهْلِ الشَّنَآنِ الَْمحَبَّةَ، 🔹وَ مِنْ حَسَدِ أَهْلِ الْبَغْيِ الْمَوَدَّةَ، 🔹وَ مِنْ ظِنَّةِ أَهْلِ الصَّلَاحِ الثِّقَةَ، 🔹وَ مِنْ عَدَاوَةِ الْأَدْنَيْنَ الْوَلَايَةَ. 🔸 خداوندا! بر محمّد و خاندانش درود فرست 🔸و كين ورزىِ دشمنانم را به محبت، 🔸رشك سركشان را به مودّت، 🔸بد گمانىِ نيكان را به اعتماد، 🔸دشمنىِ نزديكان را به دوستى، 🔸بدخواهىِ خويشان را به نيك خواهی تبدیل کن. کانال قرآن پویان تدبر در قرآن، تعقل در شریعت https://telegram.me/quranpuyan
📖 ؟ فرد مسلمان در قرآن ✅ چيست؟ مشخصات افراد كم فروش در قران كريم خداوند فقط به سرزنش کم فروشان اکتفا نکرده بلکه در سوره انعام ،مخاطبان قران را به و درستی در ادای پیمانه و ادای دیگران دستور میدهد. وَلاَ تَقْرَبُواْ مَالَ الْيَتِيمِ إِلاَّ بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ حَتَّى يَبْلُغَ أَشُدَّهُ وَأَوْفُواْ الْكَيْلَ وَالْمِيزَانَ بِالْقِسْطِ  لاَ نُكَلِّفُ نَفْسًا إِلاَّ وُسْعَهَا وَإِذَا قُلْتُمْ فَاعْدِلُواْ وَلَوْ كَانَ ذَا قُرْبَى وَبِعَهْدِ اللّهِ أَوْفُواْ ذَلِكُمْ وَصَّاكُم بِهِ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُونَ ﴿۱۵۲﴾ مکارم: و به مال يتيم جز به نحو احسن (و براي اصلاح) نزديك نشويد تا به حد رشد برسد، و حق پيمانه و وزن را به عدالت ادا كنيد،  هيچكس را جز به مقدار توانائي تكليف نميكنيم، و هنگامي كه سخني ميگوئيد عدالت را رعايت نمائيد حتي اگر در مورد نزديكان بوده باشد، اين چيزي است كه خداوند شما را به آن سفارش ميكند تا متذكر شويد. خرمشاهی: و به مال يتيم نزديك نشويد، مگر به شيوه اى كه بهتر باشد، تا زمانى كه به كمال بلوغش برسد، و در كار پيمانه و ترازو به داد و درستى رفتار كنيد، ما بر هيچ كس هيچ تكليفى نمى كنيم مگر به اندازه توانش، و چون [به داورى يا شهادت] سخن گوييد به عدالت عمل كنيد ولو او [اصحاب دعوى] خويشاوند [شما] باشد، و به عهد الهى وفا كنيد، اين چنين به شما سفارش كرده است، باشد كه پند گيريد جهت مطالعه آیات دیگر مربوط به ادای حق مردم و عدم تضییع حقوق آنها به لینک زیر مراجعه نمایید http://yon.ir/Qpt19 ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
♻️♻️♻️ :تدبر هفتگي در سوره هاي قرآن به ترتيب نزول ✅ تدبر در آیات ۲۰-۱۳ سوره فَكُّ رَقَبَةٍ {13}(مشارکت در) بنده اى را آزادكردن أَوْ إِطْعَامٌ فِي يَوْمٍ ذِي مَسْغَبَةٍ {14}يا در روز گرسنگى(قحطی) طعام دادن يَتِيمًا ذَا مَقْرَبَةٍ {15}به يتيمى خويشاوند أَوْ مِسْكِينًا ذَا مَتْرَبَةٍ {16}يا بينوايى خاكنشين ثُمَّ كَانَ مِنَ الَّذِينَ آمَنُوا وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ وَتَوَاصَوْا بِالْمَرْحَمَةِ {17} علاوه بر اين از زمره كسانى باشد كه (به اهمیت انفاق و عبور از عقبه) ایمان آورده و يكديگر را به شكيبايى و مهربانى سفارش كرده اند أُوْلَئِكَ أَصْحَابُ الْمَيْمَنَةِ {18}اينانند خجستگان (اصحاب یمین) 💠💠عصاره فراز آیات( 13-18): عبور از گردنه،توجه به خویشان و مسکین و هم نوعان گرفتار و رواج ان در جامعه است که موجب رستگاری است. وَالَّذِينَ كَفَرُوا بِآيَاتِنَا هُمْ أَصْحَابُ الْمَشْأَمَةِ {19} و كسانى كه به انكار آیات ما پرداختهاند (و از گردنه عبور نکردند) آنانند ناخجستگان شوم (اصحاب شمال) عَلَيْهِمْ نَارٌ مُّؤْصَدَةٌ {20}بر آنان آتشى سرپوشيده احاطه دارد 💠💠عصاره فراز آیات( 19-20):انها که سختی عبور از گردنه وگذشت از مال در دنیا را تحمل نکنند،در اخرت سختی اتشی سرپوشیده را باید تحمل کنند. 💢نکات: عبارات اصحاب المشامه و اصحاب المیمنه تنها در دو سوره بلد و واقعه بکار رفته که در هر دو سوره نیز باهم ذکر شده اند. در سوره واقعه،انسانها در قیامت را در سه دسته سابقون،اصحاب المیمنه و اصحاب المشامه طبقه بندی کرده است لذا در اینجا نیز مراد ،اصحاب الیمین و اصحاب الشمال ذکر شده در سایر سوره هامیباشد. 📚درس سوره بلد:تاکید شدیدبرتوجه به هم نوعان گرفتار و یتیمان و مساکین و رواج این امر در جامعه که رستگاری اخروی را بدنبال دارد. سيدكاظم فرهنگ جهت مطالعه ساير نظرات و آيات ديگر سوره،به لينك زير مراجعه نماييد. http://yon.ir/Qp3961 ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ترتیل سوره بلد استاد پرهیزگار @quranpuyan با تشكر از يكي از اعضاي محترم كانال كه پيشنهاد ارسال فايل صوتي سوره مورد تدبر را دادند و فايل بالا را ارسال كردند.
🔻"مطالعه معانی ضمنی و لفظی مفاهیم اجتماعی و اخلاقی قرآن کریم به‌منظور ترسیم " طاهره حسومی در گفتگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا درباره رساله دكتري خود با عنوان «مطالعه معانی ضمنی و لفظی مفاهیم و قرآن کریم به‌منظور ترسیم شبکه معنایی» اظهار کرد: درک مفاهیم نهان و گاه آشکار متونی نظیر قرآن کریم ساده نیست. به همین دلیل مفسران و مترجمان در طول تاریخ اقدام به تدوین و نگارش تفسیرها و شرح‌های مختلف نموده و با این کار سعی کرده‌اند در بهتر شناساندن مفاهیم ارزشمند و پربار آن تلاش کنند. نگاه معناشناختی به متن و تحلیل معنایی واژگان آن، یکی از راه‌های دست‌یابی به دقایق معنا و پی بردن به مقصود اصلی گوینده است. وي ادامه داد: نگاه معناشناختی در یک متن دینی مانند قرآن کریم که به باور مسلمانان عیناً سخن خداوند و معجزه الهی است و از سطوح معنایی متعددی برخوردار است؛ به دلیل اهمیت پیام و نقش آن در تأمین سعادت جاودانه بشر اهمیتی مضاعف می‌یابد. آنچه این رویکرد را به‌ویژه در مورد قرآن درخور توجه می‌سازد این است که این کتاب آسمانی، ضمن به‌کارگیری واژگان مأنوس جامعه نزول، به توسعه دستگاه معناشناختی زمان خویش پرداخته و تحولات شگرفی در معانی متعارف عصر خود ایجاد کرده و حتی در مواردی معنایی نو بر قامت واژگان پیشین پوشانده است؛ ازاین‌رو فهم صحیح واژه‌های این متن وابسته به فهم معنای آن واژه‌ها در عصر نزول و نحوه تعامل قرآن با آن‌هاست. ⬅️عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن ادامه داد: در پژوهش حاضر پس از گزینش بهترین و پر استنادترین تفاسیر قرآن کریم و بهترین قاموس قرآن کریم، نخست معانی ضمنی و لفظی آیات قرآن کریم از هریک منابع استخراج شد. سپس بر اساس گزاره‌های اجتماعی و اخلاقی سازمان‌دهی و درنهایت با ایجاد ارتباط میان این مفاهیم، شبکه معنایی میان آیات ترسیم شد. حسومی بیان کرد: ازجمله فواید پژوهش حاضر سهولت در بازیابی آیات مرتبط با موضوعات جامعه‌شناسی و اخلاق اجتماعی در قرآن کریم است که با گراف معنایی ترسیم‌شده است. مقوله‌بندی مفاهیم اجتماعی و اخلاقی قرآن کریم بر اساس منابع معتبر تفسیری، تعیین بسامد واژه‌های مشترک ضمنی و لفظی در حوزه مفاهیم و قرآن کریم، دسته‌بندی آیات و سوره‌های قرآن از طریق شناسایی و استخراج مفاهیم اجتماعی و اخلاقی آیات، تأمین محتوا و راهکار لازم برای ایجاد نرم‌افزاری که بازیابی آیات را تسهیل کند، از دیگر فواید پژوهش یادشده است. نتایج پژوهش حاضر برای پژوهشگران حوزه علوم اجتماعی و علوم قرآنی و برای همه علاقه‌مندان به مباحث اجتماعی و اخلاقی قرآن کریم مفید خواهد بود. در تألیف این اثر از ۱۰۹ منبع فارسی و ۲۲ منبع لاتین استفاده‌شده است. وی ادامه داد: پژوهش حاضر از نوع کاربردی است و در اجرای آن با توجه به ماهیت پژوهش از رویکرد پژوهش آمیخته (ترکیبی) استفاده‌شده است. جامعه پژوهش حاضر یک هزار و ۹۲۳ آیه در حوزه مفاهیم اجتماعی و یک هزار و ۲۹۳ آیه در حوزه مفاهیم اخلاقی است. 🌷🌷🌷قرآن‌پويان ضمن تبريك به سركار خانم دكتر حسومي(از اعضاي محترم تالارگفتگوهاي قران‌پويان) موفقيت ايشان و همه قرآن‌پژوهان را در گسترش و كاربردي سازي مفاهيم قرآني در جامعه از خداوند متعال خواستار است http://quranpuyan.com/yaf_postst3993_mTlh-mny-Dmny-w-lfZy-mfhym-jtmy-w-khlqy-qrn-khrym-bhmnZwr-trsym-shbkhh-mnyy.aspx
در قرآن 🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸 موضوع بحث: ✅ و با از نگاه قرآن - يك مظلوم چه كار ميتواند كند؟مقابله به مثل،عفو،دعا،استمداد از ديگران،هجرت و... 🔸قسمت دوم یکی از روشهای برخورد با ظلم وظالم،انتقام گرفتن و به نوعی جبران کردن آن است. 👈این روش مورد تایید قرآن هم بوده و آنرا یکی از نشانه های مومنین میداند. خداوند در آیات 36 تا 39 سوره شوری این گونه میفرماید:👇👇 🌸فَمَا أُوتِيتُم مِّن شَيْءٍ فَمَتَاعُ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَمَا عِندَ اللَّهِ خَيْرٌ وَأَبْقَى لِلَّذِينَ آمَنُوا وَعَلَى رَبِّهِمْ يَتَوَكَّلُونَ ﴿۳۶﴾ مکارم: آنچه به شما عطا شده متاع زودگذر زندگي دنيا است، و آنچه نزد خدا است براي كساني كه ايمان آورده اند و بر پروردگارشان توكل ميكنند، بهتر و پايدارتر است. 🌸وَالَّذِينَ يَجْتَنِبُونَ كَبَائِرَ الْإِثْمِ وَالْفَوَاحِشَ وَإِذَا مَا غَضِبُوا هُمْ يَغْفِرُونَ ﴿۳۷﴾ فولادوند: و كسانى كه از گناهان بزرگ و زشتكاريها خود را به دور مى دارند و چون به خشم درمى آيند درمى گذرند 🌺وَالَّذِينَ اسْتَجَابُوا لِرَبِّهِمْ وَأَقَامُوا الصَّلَاةَ وَأَمْرُهُمْ شُورَى بَيْنَهُمْ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنفِقُونَ ﴿۳۸﴾ فولادوند: و كسانى كه [نداى] پروردگارشان را پاسخ [مثبت] داده و نماز برپا كرده اند و كارشان در ميانشان مشورت است و از آنچه روزيشان داده ايم انفاق مى كنند 🌺وَالَّذِينَ إِذَا أَصَابَهُمُ الْبَغْيُ هُمْ يَنتَصِرُونَ ﴿۳۹﴾ مکارم: و آنها كه هر گاه ستمي به آنها رسد (تسليم ظلم نميشوند) و ياري ميطلبند. ⚛مشابه همین معنا در ایه اخر سوره شعرا هم امده است: 🌼إِلَّا الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَذَكَرُوا اللَّهَ كَثِيرًا وَانتَصَرُوا مِن بَعْدِ مَا ظُلِمُوا وَسَيَعْلَمُ الَّذِينَ ظَلَمُوا أَيَّ مُنقَلَبٍ يَنقَلِبُونَ ﴿۲۲۷﴾ خرمشاهی: مگر كسانى كه ايمان آورده و كارهاى شايسته كرده اند و خداوند را بسيار ياد مى كنند، و پس از آنكه ستم ديده اند انتقامشان را گرفته اند، و كسانى كه ستم كرده اند زودا كه بدانند كه به چه بازگشتگاهى راه خواهند برد یکی دیگر از روشهای برخورد با ظالم،عفو گذشت است.خداوند در ادامه آیات سوره شوری که در بالا ارایه شد، ✨گذشت را ارجح بر انتقام گیری بر می شمرد.✨✨ 🌸وَالَّذِينَ إِذَا أَصَابَهُمُ الْبَغْيُ هُمْ يَنتَصِرُونَ ﴿۳۹﴾ خرمشاهی: و كسانى كه چون به آنان تعدى رسد، انتقام مى گيرند 🌸وَجَزَاء سَيِّئَةٍ سَيِّئَةٌ مِّثْلُهَا فَمَنْ عَفَا وَأَصْلَحَ فَأَجْرُهُ عَلَى اللَّهِ إِنَّهُ لَا يُحِبُّ الظَّالِمِينَ ﴿۴۰﴾ فولادوند: و جزاى بدى مانند آن بدى است پس هر كه درگذرد و نيكوكارى كند پاداش او بر [عهده] خداست به راستى او ستمگران را دوست نمى دارد 🌺وَلَمَنِ انتَصَرَ بَعْدَ ظُلْمِهِ فَأُوْلَئِكَ مَا عَلَيْهِم مِّن سَبِيلٍ ﴿۴۱﴾ خرمشاهی: و هركس بعد از ستمى كه ديده است، انتقام گيرد، اينانند كه بر آنان ايرادى نيست 🌺إِنَّمَا السَّبِيلُ عَلَى الَّذِينَ يَظْلِمُونَ النَّاسَ وَيَبْغُونَ فِي الْأَرْضِ بِغَيْرِ الْحَقِّ أُوْلَئِكَ لَهُم عَذَابٌ أَلِيمٌ ﴿۴۲﴾ مکارم: ايراد و مجازات بر كساني است كه به مردم ستم ميكنند و در زمين به ناحق ظلم روا ميدارند. براي آنها عذاب دردناكي است. 🌹وَلَمَن صَبَرَ وَغَفَرَ إِنَّ ذَلِكَ لَمِنْ عَزْمِ الْأُمُورِ ﴿۴۳﴾ فولادوند: و هر كه صبر كند و درگذرد مسلما اين [خويشتن دارى حاكى] از اراده قوى [در] كارهاست 🌟💥🌟💥🌟💥🌟💥🌟💥🌟 http://yon.ir/Qp4843 ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
شروع یک صبح عالی میتونه خیلی از رویدادهای روزانه را تحت تاثیر خود قرار دهد مثلا یک احساس عالی یک دیدار عالی یک قرار عالی یک روز عالی سلام صبحتون بخیر و نشاط @quranpuyan
📖 چه می گوید؟ قرآن و 💢 احساس امنیت در سایه تدین متعقلانه قسمت آخر ✅ اگر می‌بینید که وقتی خدمتی می‌کنید، منتظر عوض نشسته‌اید یا منتظر سپاسگزاری نشسته‌اید، آن وقت معلوم می‌شود که آن احساس امنیت را ندارید، انسان متدین به تعبیر قرآنی نه منتظر پاداش است، نه منتظر سپاسگزاری است، نه منتظر اجر است ☘«إِنَّمَا نُطْعِمُكُمْ لِوَجْهِ اللَّهِ لَا نُرِيدُ مِنكُمْ جَزَاء وَلَا شُكُورًا» (انسان/۹) [وميگويند] ما شما را براي خدا اطعام ميكنيم و، هيچ پاداش و تشكري از شما نميخواهيم.☘ به تعبیری که در قرآن آمده و ظاهراً در مورد حضرت علی‌بی ابی‌طالب(ع) و خانواده‌شان است. 🔻کسی که نظام جهان را نظام اخلاقی می‌داند و می‌گوید من دانه‌ای که می‌کارم تضمین ثمردهی آن در دست من نیست؛ او دغدغه نتیجه را ندارد، چون کاملاً وقوف دارد به اینکه جهان یک مجموعه‌ای است آن‌قدر سترگ و عظیم که او جز یک پیچ و مهره ناچیز آن نیست و برای ثمردهی عمل فرد، باید کل نظام مساعدت کند و اگر مساعدت نکرد، احساس امنیت خود را از دست نمی‌دهد، چون او کار را باید انجام می‌داد، نتیجه را که نباید تضمین می‌کرد؛ و به این لحاظ است که متدینانی که متعقلانه فکر می‌کنند، امنیت خاطر دارند ولو اینکه یکی از پروژه‌هایشان هم مثمر ثمر نشود، همه پروژه‌ها را وقتی انجام می‌دادند که البته گمان می‌برده‌اند مثمر ثمر واقع می‌شود، ولی وقتی انجام دادند دیگر خیالشان راحت است، 💢به تعبیر دیگر، وقتی عمل را انجام دادند، رشته ارتباط عاطفی خودشان با عمل را قیچی می‌کنند، وقتی ارتباط خود را با عمل قیچی نکردید آن وقت نتیجه‌اش این می‌شود که احساس امنیت خاطرتان از بین می‌رود، چرا؟ چون منتظر نتیجه هستید و بعد می‌بینید که نتیجه در گرداب‌هایی افتاد، فراز و نشیب پیدا کرد، به دست یک عواملی افتاد که مثل اینکه می‌خواهند زحمت شما را خنثی کنند. 👌 انسان متعقل چون می‌داند که جهان نظامی اخلاقی دارد، یک چنین ویژگی‌ای دارد که کنش او بی خواهش است ولی کنش بی خواهش نشانه نداشتن امنیت نیست. 👤 - تدین تعقلی (دیانت پیشگی خردورزانه) ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
♻️♻️♻️ :تدبر هفتگي در سوره هاي قرآن به ترتيب نزول ✅ تدبر و فهم سوره : نگاهي متفاوت به قسم هاي سوره بلد در پرتو نگاه منسجم به سوره (بخش اول) سوره بلد علیرغم کوچکی،اما در تفاسیر دارای برداشتهای بسیار متفاوت می باشد.نگاه غالب تفاسیر،معمولا خطی و تک ایه ای یا متوجه به آیات قبل و بعد است.اما در تدبر که کل ایات سوره را یکپارچه و در راستای تبیین یک هدف میدانیم،برداشتهایی از هر آیه را قابل قبول میدانیم که با این محور هماهنگ باشد. در سوره بلد ،در مصادیق قسمها اختلاف فراوانی است، اما در آیه 4 مفهوم روشنی است که انسان در و سختی آفریده شده است.و با توجه به ایات بعد که موضوع انفاق و توجه به هم نوعان است،پس این سختی هم باید از نوع مالی و مادی باشد نه سختیهای پیامبر در رسالت یا سختی های ابراهیم یا سختی های مسلمانان در مکه. در آيه بعد ميفرمايد آیامیپندارد که هیچکس نمیتواند براو تنگ بگیرد؟ ان لن يقدر عليه احد پیش ازاین درسوره فجرآیه 16 فرموده بود"فقدرعلیه رزقه" روزی اش رابراوتنگ میگیرد.اينجا هم ميفرمايد يقدر عليه.كه با توجه به توضيحات قبل، تنگی به روزی یا تجهیزات مادی زندگی یامقدر كردن مرگ معنی میشود به طورکلی مقدراتی که برزندگی افراد تحمیل میشود و انسان رابه مشقت می اندازد. توضیح :درسوره های قبل، نوع انسان موجودی مال دوست وغافل از آخرت معرفی گردید.دارايي و وضع خوب مالي را نشانه اكرام خداوند به خود و فقر و نداري را نشانه بي توجهي و توهين خدا به فقرا ميدانست و به انها كمك نميكرد درحاليكه دارايي و نداري هر دو امتحاني الهي هستند. كه اين نگاه در فهم اين ايات سوره بلد هم به ما كمك ميكند. آیه 5 میتواندیک مصداق ازسختی اشاره شده درآیه 4 باشد.یعنی انسانهاميتوانند در اوقاتی اززندگی دچارسختی در روزی وزندگی روزمره شوند. در واقع خطاب به انسان هاي با تمكن كه انفاق نمي كنند،هشدار ميدهد كه ايا ميپنداريد سختي و تنگ دستي بر شما مقدر نميشود؟ و هميشه در همين حال،باقي مي مانيد؟والبته تنگ دستي ،براي هر فرد نسبي است و منظور،فقر مطلق نيست.زمانهايي كه فرد براي رفع حوايج زندگي خود،نياز به كمك و ياري ديگران پيدا ميكند. آیه6 میگویدمال زیادی ازدست دادم. زمانی که انسان به تنگی مالی دچار میشود يا مرگ بر او مقدر ميشود،افسوس میخورد كه مالش را تباه كرده است يعني آنرا درست مصرف نكرده و بهره اي كه در اين شرايط به او كمك كند،كسب نكرده است. آیه 7 :آیاگمان میکندهیچ کس اوراندیده است؟ ان لن يقدر در ايه 5 به اينده اشاره داشت. آیه 7 (ان لم يره) اشاره به گذشته داردو با حالت استفهام انكاري مي پرسد كه ايا اين انسان فكر ميكند كسي اورا ندیده است كه در دوران دارايي و تمكن،اموال خود را چگونه مصرف كرده و حاضر به عبور از گردنه انفاق و گذشت از مال نشده است. در آيات بعد،به نعمتها و امكانات داده شده به انسان برای دریافت شناخت ومعرفت اشاره ميكند. آیه 8و9: آیابرای او دوچشم قرارندادیم ویک زبان ودولب؟ در اين آيات،به نعمتهايي كه خداوند به انسان داده شده،اشاره شده است.نعمتهايي كه ابزار مهم ورود و خروج اطلاعات و احساسات است. دوچشم که جهان پیرامونش راکاوش کند. ايا با اين دو چشمي كه به او داديم، يتيمان و مساكين پيرامون خود در خانواده و شهر خود را نديده است؟ نكته ظريف اينكه به گوش اشاره نكرده است تا بر صحت و اعتبار اطلاعات بصري نسبت به شنيده ها تاكيد كند. سپس زبان که نمادقوه ی ناطقه ی انسان است تا با سایرین ارتباط برقرار نماید و دولب که نماد بیان احساسات وشادی وغم و ابزار خنديدن و بوسيدن انسان است. با توجه به انكه در ساير آيات قران، زبان بعنوان نماد قوه ناطقه انسان ذكر شذه است،پس غرض از ذكر لبها كاركردي غير از صحبت و تكلم بوده است. با توجه به آيات بعد(عبور از عقبه) و نيز آيات انتهايي كه تواصي به صبر و مرحمت را از شاخص هاي اصحاب ميمنه دانسته است،برداشت ميشود كه انسانها بايد از بيان محبت اميز و ابراز احساسات خود نيز در عبور از گردنه كمك به هم نوعان استفاده نمايند و عبور از عقبه،صرفا با مال نيست. آیه 10و او را به دو راه يا موقعيت برجسته و متمايز هدایت کردیم . برخي ،نجدین را به دو پستان مادر ترجمه کرده و این آیه را به دوران شیرخوارگی مرتبط كرده اند كه اين معنا درارتباط با آیات قبلي و بعدی ناموجه است. با توجه به سياق آيات، نجدین به دوراه عبور از سختی و راه خلاف آن (عدم عبور از عقبه)معنی میشود. در واقع اين سه آيه بيانگر ان است كه عليرغم اينكه انسان ،ابزار و امكان لازم براي عبور از عقبه و گردنه سخت را دارد،اما عبور نميكند و انفاق نميكند. نكته ديگر انكه،عبور از عقبه و توجه به همنوعان،لزوما نياز به مال و دارايي ندارد بلكه با نگاه و كلام و ابراز همدردي يا توصيه ديگران به كمك يا واسطه حل مشکل شدن یا نیز می توان وظیفه خود را انجام داد سید کاظم فرهنگ @quranpuyan
تاملی در دیدگاههای استاد شهید شماره پانصدو بیست و هشت ✅غذای روح ✴️کتاب حکمتها و اندرزها انسان در ناحیه و ضمیر عینا مانند بدن محتاج به تغذّی است. اگر به بدن غذا نرسد لاغر می شود و اگر مدتی نرسیدن غذا ادامه پیدا كند، بدن می میرد و از بین می رود. اگر به روح نیز غذا نرسد لاغر و ناتوان می شود و اگر نرسیدن غذا برای همیشه ادامه پیدا كند، روح می میرد. روح البته از جنس گندم و برنج و روغن نیست، غذای روح علم و عشق و امید و ایمان است. اشتباه اصلی فرزند آدم كه در جست و جوی جان به لب رسانیده همین است كه تشنگی و احتیاج روح را می خواهد با سیر كردن جسم و بدن تأمین كند، یعنی جست و جوی امر محالی را می كند. درست مثل این است كه یك نفر گرسنه باشد و برای سیر شدن او به یك نفر دیگر نان بدهیم: ❄️❄️آری، آنچه احتیاج روح را رفع می كند و به او قوّت و نیرو می بخشد، آرامش و اطمینان می دهد، ماده و مادیات نیست، معنویات است❄️❄️ ✨✨قرآن كریم می فرماید: آیا آن كس كه مرده بود و ما او را زنده گردانیدیم و برای او نوری قرار دادیم كه با آن نور در میان مردم راه می رود و با آنها معاشرت می كند، مانند كسی است كه در ظلمات به سر می برد و هرگز از آن ظلمات خارج نمی شود ؟ 👈مقصود قرآن از این جمله كه «برخی مرده بودند و ما آنها را زنده گرداندیم» این نیست كه بدن یك عده مردم مرده بود و از حركت افتاده بود و ما دومرتبه به آن جان دادیم، بلكه مقصود دلهای مرده است كه با روح زنده شده است. ایمان تولید عشق و حرارت و امید می كند ولی نه عشق مجازی، بلكه عشق حقیقی یعنی عشق به مبدأ كل عالم كه معدن خیرات و منبع همه جمالها و زیباییها و كمالهاست. ⚛روح و انسان ظرفیتی است كه اقتضای پرشدن دارد و از آنچه در او ریخته می شود تغذی می كند و از این حیث، ظرفیت روح مانند ظرفیت جهاز هاضمه است كه از آنچه از راه حلق وارد می شود تغذی می كند و به بدن نیرو می رساند، با این تفاوت كه ظرفیت روح طوری است كه نامحدود است. 💟آنچه در ظرف روح جای می گیرد علم و امید و ایمان و محبت است. انسان نمی تواند از راه پر كردن ظرفیت شكم و از راه به دست آوردن مقامات ظاهری و بالاخره از راه مادیات روح خود را راضی و خشنود سازد، یعنی حالتی را به وجود آورد كه صد در صد از زندگی راضی باشد و به زندگی علاقه مند و دلگرم باشد، زیرا مایه دلگرمی روح این امور نیست. 🔸🔹بدون شك هر كس كه دلش به شعله ایمان گرم نیست و از برق امید روشن نیست و به زینت علم و اطلاع مزیّن نیست، نمی تواند واقعا خوشبخت و راضی باشد.🔹🔸 🌺🌾🌺🌾🌺🌾🌾🌺🌾🌺 https://telegram.me/quranpuyan
و حضرت امام زين العابدين(عليه السلام) 🔹و مِنْ عُقُوقِ ذَوِي الْأَرْحَامِ الْمَبَرَّةَ، 🔹و مِنْ خِذْلَانِ الْأَقْرَبِينَ النُّصْرَةَ، 🔹و مِنْ حُبِّ الْمُدَارِينَ تَصْحِيحَ الْمِقَةِ، 🔹و مِنْ رَدِّ الْمُلَابِسِينَ كَرَمَ الْعِشْرَةِ، 🔹و مِنْ مَرَارَةِ خَوْفِ الظَّالِمِينَ حَلَاوَةَ الْأَمَنَةِ. 🔸و بدرفتارى و نافرمانى خویشانم را به نیکى و خوشرفتارى 🔸و خوار گردانیدن و بى اعتنایى خاندانم را به نصرت و یارى، 🔸و محبت و مداراى دوستان دروغین را به دوستى حقیقى و خالص، 🔸و اهانت همنشینان و همراهانم را به برخوردى کریمانه، 🔸و تلخى و ناگوارى ترس از ستمکاران را به شیرینى امنیت تبدیل ساز! کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت https://telegram.me/quranpuyan
https://telegram.me/quranpuyan
📖 ؟ مسلمان در قرآن ✅ در حال به نماز نزدیک مشوید تا اينكه بدانيد چه مي گوييد به نام خدا منظور از حتي تعلموا ماتقولون در سوره براي نزديك نشدن افراد ،به نماز چيست؟ "مراد از الصلاه در لاتقربوالصلاه ،مسجد است نه نماز و ميخواهد بفهماند كه در حالت مستي نبايد روبروي خدا به نماز ايستاد. اين معنا بطورى ملاحظه مى كنيد، اقتضا مى كند بفرمايد در حال مستى به نماز نزديك نشويد، و ليكن از آنجايى كه به حسب سنت بيشتر نمازها در مسجد واقع مى شود، تا به جماعت انجام شود، ولى چون اين نيز منظور بوده احكام جنب و داخل مسجد شدن او نيز بيان شود، لذا براى اين مطلب را با كوتاه ترين عبارت بيان كرده باشد، فرمود: (در حالى كه مستيد نزديك به نماز نشويد تا بفهميد چه مى گوييد در حال جنابت نيز نزديك نشويد، و عبور مكنيد، تا آنكه غسل كنيد...)  و بنابراين پس همان طور كه گفتيم جمله : ((حتى تعلموا ما تقولون )) در مقام اين است كه نهى از شرب خمر به طورى كه مستيش تا حال نماز باقى بماند را تعليل كند، و بفرمايد: اگر ما شما را از شراب نهى كرديم ، غايت و هدفمان اين بود كه در نماز بفهميد چه مى گوييد، پس كلمه حتى در جمله نامبرده براى افاده غايت و علت است ، نه براى مرزبندى حكم ، نمى خواهد بفرمايد نزديك نماز نشويد و نشويد و نشويد تا مستى شما به كلى از بين برود، و بفهميد چه مى گوييد وقتى فهميديد چه مى گوييد آن وقت ديگر عيبى ندارد نماز بخوانيد. تفسير عياشى از محمد بن فضل ، از ابى الحسن (عليه السلام ) روايت كرده كه در مورد آيه ((لاتقربوا الصلوة و انتم سكارى ، حتى تعلموا ما تقولون )) فرموده : اين آيه قبل از تحريم شراب نازل شده است .  مؤلف قدس سره : جا دارد اين روايت حمل شود بر اين كه مراد از تحريم شراب توضيح تحريم آن است ، وگرنه روايت عيبى پيدا كند، كه نمى توان به آن اعتنا نمود، و آن اين است كه مخالف با كتاب خدا خواهد بود، براى اين كه آيه سوره اعراف شراب را صريحا به عنوان اثم تحريم كرده ، و آيه بقره تصريح مى كند به اين كه در خمر اثمى بزرگ است ، پس معلوم مى شود شراب قبل از هجرت در مكه تحريم شده بوده ، چون سوره اعراف در مكه نازل شده ، و احدى اختلاف نكرده در اين كه آيه مورد بحث يعنى آيه سوره نساء در مدينه نازل شده است .  نقل از تفسير المیزان سید کاظم فرهنگ برای مطالعه متن کامل و همچنین دیگر نظرات به لینک زیر مراجعه بفرمایید👇 http://yon.ir/Qp2736 ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛