فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ترتیل سوره بلد استاد پرهیزگار
@quranpuyan
با تشكر از يكي از اعضاي محترم كانال كه پيشنهاد ارسال فايل صوتي سوره مورد تدبر را دادند
و فايل بالا را ارسال كردند.
🔻"مطالعه معانی ضمنی و لفظی مفاهیم اجتماعی و اخلاقی قرآن کریم بهمنظور ترسیم #شبکه_معنایی"
طاهره حسومی در گفتگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا درباره رساله دكتري خود با عنوان «مطالعه معانی ضمنی و لفظی مفاهیم #اجتماعی و #اخلاقی قرآن کریم بهمنظور ترسیم شبکه معنایی» اظهار کرد:
درک مفاهیم نهان و گاه آشکار متونی نظیر قرآن کریم ساده نیست. به همین دلیل مفسران و مترجمان در طول تاریخ اقدام به تدوین و نگارش تفسیرها و شرحهای مختلف نموده و با این کار سعی کردهاند در بهتر شناساندن مفاهیم ارزشمند و پربار آن تلاش کنند. نگاه معناشناختی به متن و تحلیل معنایی واژگان آن، یکی از راههای دستیابی به دقایق معنا و پی بردن به مقصود اصلی گوینده است.
وي ادامه داد: نگاه معناشناختی در یک متن دینی مانند قرآن کریم که به باور مسلمانان عیناً سخن خداوند و معجزه الهی است و از سطوح معنایی متعددی برخوردار است؛ به دلیل اهمیت پیام و نقش آن در تأمین سعادت جاودانه بشر اهمیتی مضاعف مییابد. آنچه این رویکرد را بهویژه در مورد قرآن درخور توجه میسازد این است که این کتاب آسمانی، ضمن بهکارگیری واژگان مأنوس جامعه نزول، به توسعه دستگاه معناشناختی زمان خویش پرداخته و تحولات شگرفی در معانی متعارف عصر خود ایجاد کرده و حتی در مواردی معنایی نو بر قامت واژگان پیشین پوشانده است؛ ازاینرو فهم صحیح واژههای این متن وابسته به فهم معنای آن واژهها در عصر نزول و نحوه تعامل قرآن با آنهاست.
⬅️عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن ادامه داد: در پژوهش حاضر پس از گزینش بهترین و پر استنادترین تفاسیر قرآن کریم و بهترین قاموس قرآن کریم، نخست معانی ضمنی و لفظی آیات قرآن کریم از هریک منابع استخراج شد. سپس بر اساس گزارههای اجتماعی و اخلاقی سازماندهی و درنهایت با ایجاد ارتباط میان این مفاهیم، شبکه معنایی میان آیات ترسیم شد.
حسومی بیان کرد: ازجمله فواید پژوهش حاضر سهولت در بازیابی آیات مرتبط با موضوعات جامعهشناسی و اخلاق اجتماعی در قرآن کریم است که با گراف معنایی ترسیمشده است.
مقولهبندی مفاهیم اجتماعی و اخلاقی قرآن کریم بر اساس منابع معتبر تفسیری، تعیین بسامد واژههای مشترک ضمنی و لفظی در حوزه مفاهیم #اجتماعی و #اخلاقی قرآن کریم، دستهبندی آیات و سورههای قرآن از طریق شناسایی و استخراج مفاهیم اجتماعی و اخلاقی آیات، تأمین محتوا و راهکار لازم برای ایجاد نرمافزاری که بازیابی آیات را تسهیل کند، از دیگر فواید پژوهش یادشده است.
نتایج پژوهش حاضر برای پژوهشگران حوزه علوم اجتماعی و علوم قرآنی و برای همه علاقهمندان به مباحث اجتماعی و اخلاقی قرآن کریم مفید خواهد بود. در تألیف این اثر از ۱۰۹ منبع فارسی و ۲۲ منبع لاتین استفادهشده است.
وی ادامه داد: پژوهش حاضر از نوع کاربردی است و در اجرای آن با توجه به ماهیت پژوهش از رویکرد پژوهش آمیخته (ترکیبی) استفادهشده است. جامعه پژوهش حاضر یک هزار و ۹۲۳ آیه در حوزه مفاهیم اجتماعی و یک هزار و ۲۹۳ آیه در حوزه مفاهیم اخلاقی است.
🌷🌷🌷قرآنپويان ضمن تبريك به سركار خانم دكتر حسومي(از اعضاي محترم تالارگفتگوهاي قرانپويان) موفقيت ايشان و همه قرآنپژوهان را در گسترش و كاربردي سازي مفاهيم قرآني در جامعه از خداوند متعال خواستار است
http://quranpuyan.com/yaf_postst3993_mTlh-mny-Dmny-w-lfZy-mfhym-jtmy-w-khlqy-qrn-khrym-bhmnZwr-trsym-shbkhh-mnyy.aspx
#تحقیق_موضوعی در قرآن
🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸
موضوع بحث:
✅#روشهای_مقابله و #برخورد با #ظالم از نگاه قرآن - يك مظلوم چه كار ميتواند كند؟مقابله به مثل،عفو،دعا،استمداد از ديگران،هجرت و...
🔸قسمت دوم
یکی از روشهای برخورد با ظلم وظالم،انتقام گرفتن و به نوعی جبران کردن آن است.
👈این روش مورد تایید قرآن هم بوده و آنرا یکی از نشانه های مومنین میداند.
خداوند در آیات 36 تا 39 سوره شوری این گونه میفرماید:👇👇
🌸فَمَا أُوتِيتُم مِّن شَيْءٍ فَمَتَاعُ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَمَا عِندَ اللَّهِ خَيْرٌ وَأَبْقَى لِلَّذِينَ آمَنُوا وَعَلَى رَبِّهِمْ يَتَوَكَّلُونَ ﴿۳۶﴾
مکارم: آنچه به شما عطا شده متاع زودگذر زندگي دنيا است، و آنچه نزد خدا است براي كساني كه ايمان آورده اند و بر پروردگارشان توكل ميكنند، بهتر و پايدارتر است.
🌸وَالَّذِينَ يَجْتَنِبُونَ كَبَائِرَ الْإِثْمِ وَالْفَوَاحِشَ وَإِذَا مَا غَضِبُوا هُمْ يَغْفِرُونَ ﴿۳۷﴾
فولادوند: و كسانى كه از گناهان بزرگ و زشتكاريها خود را به دور مى دارند و چون به خشم درمى آيند درمى گذرند
🌺وَالَّذِينَ اسْتَجَابُوا لِرَبِّهِمْ وَأَقَامُوا الصَّلَاةَ وَأَمْرُهُمْ شُورَى بَيْنَهُمْ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنفِقُونَ ﴿۳۸﴾
فولادوند: و كسانى كه [نداى] پروردگارشان را پاسخ [مثبت] داده و نماز برپا كرده اند و كارشان در ميانشان مشورت است و از آنچه روزيشان داده ايم انفاق مى كنند
🌺وَالَّذِينَ إِذَا أَصَابَهُمُ الْبَغْيُ هُمْ يَنتَصِرُونَ ﴿۳۹﴾
مکارم: و آنها كه هر گاه ستمي به آنها رسد (تسليم ظلم نميشوند) و ياري ميطلبند.
⚛مشابه همین معنا در ایه اخر سوره شعرا هم امده است:
🌼إِلَّا الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَذَكَرُوا اللَّهَ كَثِيرًا وَانتَصَرُوا مِن بَعْدِ مَا ظُلِمُوا وَسَيَعْلَمُ الَّذِينَ ظَلَمُوا أَيَّ مُنقَلَبٍ يَنقَلِبُونَ ﴿۲۲۷﴾
خرمشاهی: مگر كسانى كه ايمان آورده و كارهاى شايسته كرده اند و خداوند را بسيار ياد مى كنند، و پس از آنكه ستم ديده اند انتقامشان را گرفته اند، و كسانى كه ستم كرده اند زودا كه بدانند كه به چه بازگشتگاهى راه خواهند برد یکی دیگر از روشهای برخورد با ظالم،عفو گذشت است.خداوند در ادامه آیات سوره شوری که در بالا ارایه شد،
✨گذشت را ارجح بر انتقام گیری بر می شمرد.✨✨
🌸وَالَّذِينَ إِذَا أَصَابَهُمُ الْبَغْيُ هُمْ يَنتَصِرُونَ ﴿۳۹﴾
خرمشاهی: و كسانى كه چون به آنان تعدى رسد، انتقام مى گيرند
🌸وَجَزَاء سَيِّئَةٍ سَيِّئَةٌ مِّثْلُهَا فَمَنْ عَفَا وَأَصْلَحَ فَأَجْرُهُ عَلَى اللَّهِ إِنَّهُ لَا يُحِبُّ الظَّالِمِينَ ﴿۴۰﴾
فولادوند: و جزاى بدى مانند آن بدى است پس هر كه درگذرد و نيكوكارى كند پاداش او بر [عهده] خداست به راستى او ستمگران را دوست نمى دارد
🌺وَلَمَنِ انتَصَرَ بَعْدَ ظُلْمِهِ فَأُوْلَئِكَ مَا عَلَيْهِم مِّن سَبِيلٍ ﴿۴۱﴾
خرمشاهی: و هركس بعد از ستمى كه ديده است، انتقام گيرد، اينانند كه بر آنان ايرادى نيست
🌺إِنَّمَا السَّبِيلُ عَلَى الَّذِينَ يَظْلِمُونَ النَّاسَ وَيَبْغُونَ فِي الْأَرْضِ بِغَيْرِ الْحَقِّ أُوْلَئِكَ لَهُم عَذَابٌ أَلِيمٌ ﴿۴۲﴾
مکارم: ايراد و مجازات بر كساني است كه به مردم ستم ميكنند و در زمين به ناحق ظلم روا ميدارند. براي آنها عذاب دردناكي است.
🌹وَلَمَن صَبَرَ وَغَفَرَ إِنَّ ذَلِكَ لَمِنْ عَزْمِ الْأُمُورِ ﴿۴۳﴾
فولادوند: و هر كه صبر كند و درگذرد مسلما اين [خويشتن دارى حاكى] از اراده قوى [در] كارهاست
🌟💥🌟💥🌟💥🌟💥🌟💥🌟
http://yon.ir/Qp4843
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔 @quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
📖 #قرآن چه می گوید؟
قرآن و #زندگي
💢 احساس امنیت در سایه تدین متعقلانه
قسمت آخر
✅ اگر میبینید که وقتی خدمتی میکنید، منتظر عوض نشستهاید یا منتظر سپاسگزاری نشستهاید، آن وقت معلوم میشود که آن احساس امنیت را ندارید، انسان متدین به تعبیر قرآنی نه منتظر پاداش است، نه منتظر سپاسگزاری است، نه منتظر اجر است ☘«إِنَّمَا نُطْعِمُكُمْ لِوَجْهِ اللَّهِ لَا نُرِيدُ مِنكُمْ جَزَاء وَلَا شُكُورًا» (انسان/۹) [وميگويند] ما شما را براي خدا اطعام ميكنيم و، هيچ پاداش و تشكري از شما نميخواهيم.☘ به تعبیری که در قرآن آمده و ظاهراً در مورد حضرت علیبی ابیطالب(ع) و خانوادهشان است.
🔻کسی که نظام جهان را نظام اخلاقی میداند و میگوید من دانهای که میکارم تضمین ثمردهی آن در دست من نیست؛ او دغدغه نتیجه را ندارد، چون کاملاً وقوف دارد به اینکه جهان یک مجموعهای است آنقدر سترگ و عظیم که او جز یک پیچ و مهره ناچیز آن نیست و برای ثمردهی عمل فرد، باید کل نظام مساعدت کند و اگر مساعدت نکرد، احساس امنیت خود را از دست نمیدهد، چون او کار را باید انجام میداد، نتیجه را که نباید تضمین میکرد؛ و به این لحاظ است که متدینانی که متعقلانه فکر میکنند، امنیت خاطر دارند ولو اینکه یکی از پروژههایشان هم مثمر ثمر نشود، همه پروژهها را وقتی انجام میدادند که البته گمان میبردهاند مثمر ثمر واقع میشود، ولی وقتی انجام دادند دیگر خیالشان راحت است،
💢به تعبیر دیگر، وقتی عمل را انجام دادند، رشته ارتباط عاطفی خودشان با عمل را قیچی میکنند، وقتی ارتباط خود را با عمل قیچی نکردید آن وقت نتیجهاش این میشود که احساس امنیت خاطرتان از بین میرود، چرا؟ چون منتظر نتیجه هستید و بعد میبینید که نتیجه در گردابهایی افتاد، فراز و نشیب پیدا کرد، به دست یک عواملی افتاد که مثل اینکه میخواهند زحمت شما را خنثی کنند.
👌 انسان متعقل چون میداند که جهان نظامی اخلاقی دارد، یک چنین ویژگیای دارد که کنش او بی خواهش است ولی کنش بی خواهش نشانه نداشتن امنیت نیست.
👤 #مصطفی_ملکیان- تدین تعقلی (دیانت پیشگی خردورزانه)
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔 @quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
♻️♻️♻️ #قرآنفهميبرایهمه :تدبر هفتگي در سوره هاي قرآن به ترتيب نزول
✅ تدبر و فهم سوره #بلد: نگاهي متفاوت به قسم هاي سوره بلد در پرتو نگاه منسجم به سوره (بخش اول)
سوره بلد علیرغم کوچکی،اما در تفاسیر دارای برداشتهای بسیار متفاوت می باشد.نگاه غالب تفاسیر،معمولا خطی و تک ایه ای یا متوجه به آیات قبل و بعد است.اما در تدبر که کل ایات سوره را یکپارچه و در راستای تبیین یک هدف میدانیم،برداشتهایی از هر آیه را قابل قبول میدانیم که با این محور هماهنگ باشد.
در سوره بلد ،در مصادیق قسمها اختلاف فراوانی است، اما در آیه 4 مفهوم روشنی است که انسان در #مشقت و سختی آفریده شده است.و با توجه به ایات بعد که موضوع انفاق و توجه به هم نوعان است،پس این سختی هم باید از نوع مالی و مادی باشد نه سختیهای پیامبر در رسالت یا سختی های ابراهیم یا سختی های مسلمانان در مکه.
در آيه بعد ميفرمايد آیامیپندارد که هیچکس نمیتواند براو تنگ بگیرد؟
ان لن يقدر عليه احد
پیش ازاین درسوره فجرآیه 16 فرموده بود"فقدرعلیه رزقه" روزی اش رابراوتنگ میگیرد.اينجا هم ميفرمايد يقدر عليه.كه با توجه به توضيحات قبل، تنگی به روزی یا تجهیزات مادی زندگی یامقدر كردن مرگ معنی میشود به طورکلی مقدراتی که برزندگی افراد تحمیل میشود و انسان رابه مشقت می اندازد.
توضیح :درسوره های قبل، نوع انسان موجودی مال دوست وغافل از آخرت معرفی گردید.دارايي و وضع خوب مالي را نشانه اكرام خداوند به خود و فقر و نداري را نشانه بي توجهي و توهين خدا به فقرا ميدانست و به انها كمك نميكرد درحاليكه دارايي و نداري هر دو امتحاني الهي هستند.
كه اين نگاه در فهم اين ايات سوره بلد هم به ما كمك ميكند.
آیه 5 میتواندیک مصداق ازسختی اشاره شده درآیه 4 باشد.یعنی انسانهاميتوانند در اوقاتی اززندگی دچارسختی در روزی وزندگی روزمره شوند.
در واقع خطاب به انسان هاي با تمكن كه انفاق نمي كنند،هشدار ميدهد كه ايا ميپنداريد سختي و تنگ دستي بر شما مقدر نميشود؟ و هميشه در همين حال،باقي مي مانيد؟والبته تنگ دستي ،براي هر فرد نسبي است و منظور،فقر مطلق نيست.زمانهايي كه فرد براي رفع حوايج زندگي خود،نياز به كمك و ياري ديگران پيدا ميكند.
آیه6 میگویدمال زیادی ازدست دادم. زمانی که انسان به تنگی مالی دچار میشود يا مرگ بر او مقدر ميشود،افسوس میخورد كه مالش را تباه كرده است يعني آنرا درست مصرف نكرده و بهره اي كه در اين شرايط به او كمك كند،كسب نكرده است.
آیه 7 :آیاگمان میکندهیچ کس اوراندیده است؟ ان لن يقدر در ايه 5 به اينده اشاره داشت. آیه 7 (ان لم يره) اشاره به گذشته داردو با حالت استفهام انكاري مي پرسد كه ايا اين انسان فكر ميكند كسي اورا ندیده است كه در دوران دارايي و تمكن،اموال خود را چگونه مصرف كرده و حاضر به عبور از گردنه انفاق و گذشت از مال نشده است.
در آيات بعد،به نعمتها و امكانات داده شده به انسان برای دریافت شناخت ومعرفت اشاره ميكند.
آیه 8و9: آیابرای او دوچشم قرارندادیم ویک زبان ودولب؟
در اين آيات،به نعمتهايي كه خداوند به انسان داده شده،اشاره شده است.نعمتهايي كه ابزار مهم ورود و خروج اطلاعات و احساسات است.
دوچشم که جهان پیرامونش راکاوش کند. ايا با اين دو چشمي كه به او داديم، يتيمان و مساكين پيرامون خود در خانواده و شهر خود را نديده است؟
نكته ظريف اينكه به گوش اشاره نكرده است تا بر صحت و اعتبار اطلاعات بصري نسبت به شنيده ها تاكيد كند.
سپس زبان که نمادقوه ی ناطقه ی انسان است تا با سایرین ارتباط برقرار نماید و دولب که نماد بیان احساسات وشادی وغم و ابزار خنديدن و بوسيدن انسان است.
با توجه به انكه در ساير آيات قران، زبان بعنوان نماد قوه ناطقه انسان ذكر شذه است،پس غرض از ذكر لبها كاركردي غير از صحبت و تكلم بوده است.
با توجه به آيات بعد(عبور از عقبه) و نيز آيات انتهايي كه تواصي به صبر و مرحمت را از شاخص هاي اصحاب ميمنه دانسته است،برداشت ميشود كه انسانها بايد از بيان محبت اميز و ابراز احساسات خود نيز در عبور از گردنه كمك به هم نوعان استفاده نمايند و عبور از عقبه،صرفا با مال نيست.
آیه 10و او را به دو راه يا موقعيت برجسته و متمايز هدایت کردیم . برخي ،نجدین را به دو پستان مادر ترجمه کرده و این آیه را به دوران شیرخوارگی مرتبط كرده اند كه اين معنا درارتباط با آیات قبلي و بعدی ناموجه است.
با توجه به سياق آيات، نجدین به دوراه عبور از سختی و راه خلاف آن (عدم عبور از عقبه)معنی میشود.
در واقع اين سه آيه بيانگر ان است كه عليرغم اينكه انسان ،ابزار و امكان لازم براي عبور از عقبه و گردنه سخت را دارد،اما عبور نميكند و انفاق نميكند.
نكته ديگر انكه،عبور از عقبه و توجه به همنوعان،لزوما نياز به مال و دارايي ندارد بلكه با نگاه و كلام و ابراز همدردي يا توصيه ديگران به كمك يا واسطه حل مشکل شدن یا نیز می توان وظیفه خود را انجام داد
سید کاظم فرهنگ
@quranpuyan
تاملی در دیدگاههای استاد شهید #مطهری
شماره پانصدو بیست و هشت
✅غذای روح
✴️کتاب حکمتها و اندرزها
انسان در ناحیه #روح و ضمیر عینا مانند بدن محتاج به تغذّی است. اگر به بدن غذا نرسد لاغر می شود و اگر مدتی نرسیدن غذا ادامه پیدا كند، بدن می میرد و از بین می رود. اگر به روح نیز غذا نرسد لاغر و ناتوان می شود و اگر نرسیدن غذا برای همیشه ادامه پیدا كند، روح می میرد.
#غذای روح البته از جنس گندم و برنج و روغن نیست، غذای روح علم و عشق و امید و ایمان است. اشتباه اصلی فرزند آدم كه در جست و جوی #سعادت جان به لب رسانیده همین است كه تشنگی و احتیاج روح را می خواهد با سیر كردن جسم و بدن تأمین كند، یعنی جست و جوی امر محالی را می كند. درست مثل این است كه یك نفر گرسنه باشد و برای سیر شدن او به یك نفر دیگر نان بدهیم:
❄️❄️آری، آنچه احتیاج روح را رفع می كند و به او قوّت و نیرو می بخشد، آرامش و اطمینان می دهد، ماده و مادیات نیست، معنویات است❄️❄️
✨✨قرآن كریم می فرماید: آیا آن كس كه مرده بود و ما او را زنده گردانیدیم و برای او نوری قرار دادیم كه با آن نور در میان مردم راه می رود و با آنها معاشرت می كند، مانند كسی است كه در ظلمات به سر می برد و هرگز از آن ظلمات خارج نمی شود ؟
👈مقصود قرآن از این جمله كه «برخی مرده بودند و ما آنها را زنده گرداندیم» این نیست كه بدن یك عده مردم مرده بود و از حركت افتاده بود و ما دومرتبه به آن جان دادیم، بلكه مقصود دلهای مرده است كه با روح #ایمان زنده شده است. ایمان تولید عشق و حرارت و امید می كند ولی نه عشق مجازی، بلكه عشق حقیقی یعنی عشق به مبدأ كل عالم كه معدن خیرات و منبع همه جمالها و زیباییها و كمالهاست.
⚛روح و #ضمیر انسان ظرفیتی است كه اقتضای پرشدن دارد و از آنچه در او ریخته می شود تغذی می كند و از این حیث، ظرفیت روح مانند ظرفیت جهاز هاضمه است كه از آنچه از راه حلق وارد می شود تغذی می كند و به بدن نیرو می رساند، با این تفاوت كه ظرفیت روح طوری است كه نامحدود است.
💟آنچه در ظرف روح جای می گیرد علم و امید و ایمان و محبت است. انسان نمی تواند از راه پر كردن ظرفیت شكم و از راه به دست آوردن مقامات ظاهری و بالاخره از راه مادیات روح خود را راضی و خشنود سازد، یعنی حالتی را به وجود آورد كه صد در صد از زندگی راضی باشد و به زندگی علاقه مند و دلگرم باشد، زیرا مایه دلگرمی روح این امور نیست.
🔸🔹بدون شك هر كس كه دلش به شعله ایمان گرم نیست و از برق امید روشن نیست و به زینت علم و اطلاع مزیّن نیست، نمی تواند واقعا خوشبخت و راضی باشد.🔹🔸
🌺🌾🌺🌾🌺🌾🌾🌺🌾🌺
https://telegram.me/quranpuyan
#دعاهای_روزانه
#دعاي_مکارم_الاخلاق
#دعاها و #مناجات_هاي_سيدالساجدين حضرت امام زين العابدين(عليه السلام)
🔹و مِنْ عُقُوقِ ذَوِي الْأَرْحَامِ الْمَبَرَّةَ،
🔹و مِنْ خِذْلَانِ الْأَقْرَبِينَ النُّصْرَةَ،
🔹و مِنْ حُبِّ الْمُدَارِينَ تَصْحِيحَ الْمِقَةِ،
🔹و مِنْ رَدِّ الْمُلَابِسِينَ كَرَمَ الْعِشْرَةِ،
🔹و مِنْ مَرَارَةِ خَوْفِ الظَّالِمِينَ حَلَاوَةَ الْأَمَنَةِ.
🔸و بدرفتارى و نافرمانى خویشانم را به نیکى و خوشرفتارى
🔸و خوار گردانیدن و بى اعتنایى خاندانم را به نصرت و یارى،
🔸و محبت و مداراى دوستان دروغین را به دوستى حقیقى و خالص،
🔸و اهانت همنشینان و همراهانم را به برخوردى کریمانه،
🔸و تلخى و ناگوارى ترس از ستمکاران را به شیرینى امنیت تبدیل ساز!
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت
https://telegram.me/quranpuyan
📖 #قرآنچهمیگوید؟
#وظایف_فردی مسلمان در قرآن
✅ در حال #مستی به نماز نزدیک مشوید تا اينكه بدانيد چه مي گوييد
به نام خدا
منظور از حتي تعلموا ماتقولون در سوره #نساء براي نزديك نشدن افراد #مست ،به نماز چيست؟
"مراد از الصلاه در لاتقربوالصلاه ،مسجد است نه نماز و ميخواهد بفهماند كه در حالت مستي نبايد روبروي خدا به نماز ايستاد.
اين معنا بطورى ملاحظه مى كنيد، اقتضا مى كند بفرمايد در حال مستى به نماز نزديك نشويد، و ليكن از آنجايى كه به حسب سنت بيشتر نمازها در مسجد واقع مى شود، تا به جماعت انجام شود، ولى چون اين نيز منظور بوده احكام جنب و داخل مسجد شدن او نيز بيان شود، لذا براى اين مطلب را با كوتاه ترين عبارت بيان كرده باشد، فرمود: (در حالى كه مستيد نزديك به نماز نشويد تا بفهميد چه مى گوييد در حال جنابت نيز نزديك نشويد، و عبور مكنيد، تا آنكه غسل كنيد...)
و بنابراين پس همان طور كه گفتيم جمله : ((حتى تعلموا ما تقولون )) در مقام اين است كه نهى از شرب خمر به طورى كه مستيش تا حال نماز باقى بماند را تعليل كند، و بفرمايد: اگر ما شما را از شراب نهى كرديم ، غايت و هدفمان اين بود كه در نماز بفهميد چه مى گوييد، پس كلمه حتى در جمله نامبرده براى افاده غايت و علت است ، نه براى مرزبندى حكم ، نمى خواهد بفرمايد نزديك نماز نشويد و نشويد و نشويد تا مستى شما به كلى از بين برود، و بفهميد چه مى گوييد وقتى فهميديد چه مى گوييد آن وقت ديگر عيبى ندارد نماز بخوانيد.
تفسير عياشى از محمد بن فضل ، از ابى الحسن (عليه السلام ) روايت كرده كه در مورد آيه ((لاتقربوا الصلوة و انتم سكارى ، حتى تعلموا ما تقولون )) فرموده : اين آيه قبل از تحريم شراب نازل شده است .
مؤلف قدس سره : جا دارد اين روايت حمل شود بر اين كه مراد از تحريم شراب توضيح تحريم آن است ، وگرنه روايت عيبى پيدا كند، كه نمى توان به آن اعتنا نمود، و آن اين است كه مخالف با كتاب خدا خواهد بود، براى اين كه آيه سوره اعراف شراب را صريحا به عنوان اثم تحريم كرده ، و آيه بقره تصريح مى كند به اين كه در خمر اثمى بزرگ است ، پس معلوم مى شود شراب قبل از هجرت در مكه تحريم شده بوده ، چون سوره اعراف در مكه نازل شده ، و احدى اختلاف نكرده در اين كه آيه مورد بحث يعنى آيه سوره نساء در مدينه نازل شده است .
نقل از تفسير المیزان
سید کاظم فرهنگ
برای مطالعه متن کامل و همچنین دیگر نظرات به لینک زیر مراجعه بفرمایید👇
http://yon.ir/Qp2736
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔 @quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
🌷🌷🌷
⬅️ كليپها و فيلم هاي كوتاه قراني
و بخشهايي كوتاه از سخنرانان برنامه هاي قران پويان را
در كانال قران پويان در #اپارات مشاهده و #دنبال نماييد.
♻️♻️كانال قرآنپویان در #آپارات (مشاهده #كليپهاي قراني)
http://www.aparat.com/quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهميبرایهمه :تدبر هفتگي در سوره هاي قرآن به ترتيب نزول
✅ تدبر و فهم سوره #بلد: نگاهي متفاوت به قسم هاي سوره بلد در پرتو نگاه منسجم به سوره (بخش دوم)
🔸آیه 11 ولی او از عقبه (گردنه )نگذشت .انسان ازگردنه عقبه بخاطر سختی گذشت ازمال عبورنمي كند. و #حب_مال و #دنیاطلبی اورا هلاک میکند درآیات سوره هاي قبلي فرموده بود انه لحب الخیرلشدیدیاتحبون العاجله که بیانگرحب شدید مال دنیا درانسان است واینجا میفرماید برای رسیدن به سعادت باید انفاق کرد و از مال دنیا بخشید اگرچه سخت است .
در اينجه مفهوم ايه 4 كه انسان را در سختي آفريديم بهتر مشخص ميشود.بايد سختي انفاق و بذل مال را تحمل كرد.
🔸آیه 12 فک رقبه توضیح درسوره های مدنی تحیر رقبه به معنای #آزاد_کردن_برده به عنوان #کفاره گناه بیان شده است اما فک رقبه به معنی مشارکت درازادی برده است این امربه عنوان یک اقدام نوع دوستانه برای رفع گرفتاری انسانهای دیگرمصداق عبورازگردنه بیان شده است.
🔸آیه 13-15 اطعام در روز سختي .به چه كساني؟ به يتيمان خويشاوند يا مسكين به خاك نشسته.
این آیات با تصوير صحنه هايي از عدم مسئوليت انسانها در برابر يتيمان و محرومان جامعه خود،وجدان انسانهارابه چالش میکشد و توجه به همنوعان بااولویت نزدیکان وخویشان رامصادیق عبورازگردنه معرفی میشوند.
از اين ايات ميتوان،قسمهاي ابتداي سوره را بهتر فهميد
مخاطب وانت حل بهذالبلد ،منحصر درپيامبر نيست.ضمیرانت دراین جامثل آیات سوره هاي قبلی اشاره به همه انسان هاست سوگند نميخورم به اين شهر و توکه درآن شهرساکن هستی وقسم به پدروفرزندش.والد دراین جااشاره به پدراول یعنی حضرت آدم وفرزندانش یعنی همه انسانهاکه باآیه اول سوره نساء همخوانی دارد.
يعني كه همه شما از يك پدر هستين.
گويي خداوند با اين قسم ها(زندگي در يك مكان و نسل مشترك داشتن)ميخواهد مخاطب را براي پذيرش ايات بعد كه نكوهش از عدم توجه به همنوعان است،آماده نمايد.
🔸آیه 16 سپس از کسانی باشیدکه به اهمیت عبورازگردنه ی سخت مالی ایمان داشته وهمگی رابه صبر( درافراد نیازمند)ومرحمت (درافراد توانمند)توصیه میکند.همانطورکه درسوره عصر اشاره شد، تواصی به معنا سفارش کردن وسفارش پذیرفتن است .وهمه ی افراد جامعه بایداینگونه باشند.در اينجا نقش لسان و شفتين كه در ايات قبلي نيز ذكر شد،بيشتر مشخص ميشود.
🔸آیه 17 آنهااصحاب یمین هستندکه نامه اعمالشان به دست راستشان داده میشود اهل سعادت هستند
🔸آیه 18 اماکسانی كه کافرشدند به این موضوع یعنی به توصیه ترک #دنیادوستی عمل نکردند اصحاب جهنم هستندکسانی که سختی عبورازگردنه راتحمل نکردندبایددراخرت این سختی راتحمل کنند.یک مصداق خلقت انسان درسختی نیزهمین موضوع است که بایدازان عبورکرد چه دردنیا چه درآخرت.
👈👈جمع بندی: همه آیات این سوره درلزوم انفاق به همنوع وتواصی ان درجامعه تاکیددارند برای همه انسانها امکان عبورازمال دنیاداده شده است وهرکس ازاین گردنه سخت مالی عبورکندجزو اصحاب سعادت میگرددوهرکس که انجام ندهد جزو افراد دوزخ خواهد بود.
سید کاظم فرهنگ
جهت مطالعه ساير نظرات و آيات ديگر سوره،به لينك زير مراجعه نماييد.
http://yon.ir/Qp3961
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔 @quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
🌷🌷🌷مژده به فارسي زبانان خارج از ايران
پيرو درخواست علاقه مندان #خارج از كشور
امكان خريد و دانلود اپليكيشن #تنزيل با استفاده از #ارز_ديجيتال فراهم شد.
علاقه مندان ميتوانند از لينك زير اقدام نمايند:
https://merchant.jeeb.io/whitelabels?sig=e9cdd246d9a04149b9b50fe9db64d98e1395b41308644728af394d1d1c2da656
#پرسش و #پاسخ قرآنی
❓❓❓❓❓❓❓❓
سوال این است👇👇
✅در آيه معروف #الذين_يستمعون_القول،منظور از #قول چيست؟
🌹مـفـاد جـمـله (الذيـن يـسـتـمـعـون القـول فـيـتـبعون احسنه ) كه در وصف بندگان خود فرموده است
و مراد از (قول ) به شهادت اينكه دنبالش مسأله (اتّباع ) آمده، آن قولى است كه ارتـبـاط و مـسـاسـى بـا عـمـل داشـتـه بـاشـد
👈پـس بـهـتـريـن قـول آن قـولى اسـت كـه آدمـى را بـهـتـر به حق برساند، و براى انسان خيرخواهانه تر بـاشـد و انـسـان فـطـرتـا ايـن طـور اسـت كـه حـسـن و جـمال را دوست مى دارد و به سويش مجذوب مى شود، و معلوم است كه هر چه آن حسن بيشتر بـاشـد ايـن جـذبـه شـديـدتـر اسـت.
✨✨✨
👈و اگـر زشت و زيبا، هر دو را ببيند، به سوى زيبا مـتـمـايل مى شود، و اگر زيبا و زيباتر را ببيند به سوى زيباتر مى گرايد.
و اما اگر به سوى زيباتر نرود، و باز به همان زيبا سرگرم شود معلوم مى شود كه سرگرمى اش به زيبا به خاطر زيبايى آن نبوده،چون اگر براى زيبايى آن بود با بيشتر شدن زيـبـايـى، بـايـد بـيـشـتـر مـجـذوب شـود، و زيـبـا را رهـا كـرده بـه طـرف زيـبـاتـر متمايل شود.
🌺پـس ايـنـكـه آيـه شـريـفـه بـنـدگـان خـدا را توصيف فرموده به اينكه (پيرو بهترين قـولنـد) مـعـنـايـش ايـن اسـت كـه مـطبوع و مفطور بر طلب حقند و به فطرت خود رشد و رسـيـدن بـه واقـع را طـالبـنـد.
🌸پـس هـر جـا امـرشـان دائر شـود بـيـن حـق و بـاطـل، بـيـن رشـد و گـمـراهـى، البـتـه حـق و رشـد را مـتـابـعـت مـى كـنـنـد و بـاطل و گمراهى را رها مى نمايند. و هر جا امرشان داير شود بين (حق ) و (احق ) - حقتر - و رشد و رشد بيشتر، البته حقتر و رشد بيشتر را انتخاب مى كنند.
🍀پـس حـق و رشـد، مـطلوب بندگان خداست، و به همين جهت هر چه بشنوند به آن گوش مى دهـنـد و ايـن طـور نـيـسـت كـه متابعت هواى نفس كنند و هر سخنى را به صرف شنيدن بدون تفكر و تدبر رد كنند.
👈پـس جـمـله (الّذيـن يـسـتـمعون القول فيتبعون احسنه ) مفادش اين است كه: بندگان خدا طالب حق و رشدند، به هر سخنى كه گوش دهند بدين اميد گوش مى دهند كه در آن حقى بيابند و مى ترسند كه در اثر گوش ندادن به آن، حق از ايشان فوت شود.
🔰🔰🔰🔰
بعضى از مفسرين گفته اند: مراد از (گوش دادن به حرف و پيروى كردن از بهترين آن ) گوش دادن به قرآن و غير قرآن، و پيروى كردن از قرآن است.
بعضى ديگر گفته اند: مراد استماع اوامر خداى تعالى و پيروى كردن بهترين آنها است، مـثـلا در مـسـاله قـصـاص، خـدا هـم اجـازه قصاص به ايشان داده، و هم عفو، و ايشان عفو را پـيروى مى كنند.
و نيز هم اجازه داده صدقه را آشكارا دهند و هم پنهانى، و ايشان پنهانى صدقه مى دهند.
ولى ايـن دو قـولى كـه از مـفـسـريـن نـقـل كـرديـم بـدون دليل عموم آيه را تخصيص ميزند.
نظر المیزان👆👆
💠جهت مطالعه بیشتر کلیک کنید👇👇
http://yon.ir/Qp3881
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔 @quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
📖 #قرآنچهمیگوید؟
نكات قرآنی : #عدالت
“و اِذا حَکَمتُم بَینَ النّاسِ اَن تَحکُمُوا بِالعَدلِ”
(هنگامی که بین مردم حکم می کنید به عدالت حکمرانی کنید!)
عدالت، یک هماهنگی پویا و زنده است. عدالت در زندگی، مفهومی انتزاعی و ثابت نیست، بلکه امری پویاست که متناسب با زمان و مکان و ظرفیت های واقعی هر دوره به پیش می رود. عدل، عین هماهنگی با جریان حیات است. #ظلم، عین ناهماهنگی است. هماهنگی، آبادی به بار می آورد و ناهماهنگی، ویرانی.
حاکمان خردمندی که این نکته را دریافته و بدان عامل اند، هماهنگ ترین ها با جریان حیات اند. و خردمند کسی است که خالی از توهّم و خیالبافی است، او یک انسان واقعی است، کسی است که در “حال” است و با واقعیت های زنده سیر می کند. چنین کسی را عادل زنده گویند، کسی که تصمیماتش همواره هماهنگ با جریان هستی است. لذا #حاکم_عادل، انعطاف دارد. فرامین او متناسب با موقعیت های مختلف همچو کفه های ترازو متحرک و دقیق، و تصمیماتش هماهنگ با واقعیات روز است. چه آبادی و برخورداری بهینه از نعمات، تنها با عدالت زنده، پویا، و هماهنگ، محقق شدنی است.
برگرفته از سایت مسعود ریاعی
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔 @quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
♻️♻️♻️ #قرآنفهميبرایهمه :تدبر هفتگي در سوره هاي قرآن به ترتيب نزول
✅ تدبر و فهم سوره #بلد
نکاتی از #تفسیر_نور
🌿🌻🌿🌻🌿🌻🌿🌻🌿🌻🌿
◀️ سرزمینها میتوانند دارای قداست باشند و شهر مکّه نیز از قدیم مورد احترام و سوگند بوده است. «لاٰ أُقْسِمُ بِهٰذَا الْبَلَدِ»
◀️ تکرار گاهی نشانه عظمت و عنایت است. بِهٰذَا الْبَلَدِ.... بِهٰذَا الْبَلَدِ
◀️ ارزش زمینها به ارزش ساکنان آنهاست. «وَ أَنْتَ حِلٌّ بِهٰذَا الْبَلَدِ»
◀️ زندگی بشر در متن #مشقتها و سختیها قرار دارد. «فِی کَبَدٍ»
◀️هر مالی که در مسیر حق صرف نشود مایه حسرت است. «أَهْلَکْتُ مٰالاً لُبَداً»
◀️ انسان تحت سیطره قدرت و علم الهی است. أَ یَحْسَبُ أَنْ لَنْ یَقْدِرَ عَلَیْهِ أَحَدٌ... أَ یَحْسَبُ أَنْ لَمْ یَرَهُ أَحَدٌ
◀️نتیجه هر محاسبه ای که جای خدا در آن خالی باشد، پوچی و زیانکاری است. أَ یَحْسَبُ... أَ یَحْسَبُ
◀️ خود بزرگ بینی در برابر خدا چه معنایی دارد؟ «أَ یَحْسَبُ أَنْ لَنْ یَقْدِرَ عَلَیْهِ أَحَدٌ»
◀️ کسانی که در #انفاق به راه درست نروند یا مصرف آنها نابجا باشد یا نیّتشان خالص نباشد و همراه با ریا و خودنمایی و دروغ باشد، در آینده شرمنده و پشیمان خواهند شد. «أَهْلَکْتُ مٰالاً لُبَداً»
◀️ بهترین راه خداشناسی، دقّت و مطالعه در آفریدههای حکیمانه خداوند است. أَ لَمْ نَجْعَلْ لَهُ...
◀️ با سؤالهای مناسب، وجدانهای خفته را بیدار کنید. أَ لَمْ نَجْعَلْ لَهُ...
◀️ همه انسانها از طریق #عقل یا #فطرت یا راهنمایی انبیا و اوصیا و علما، خیر و شر را میشناسند. «هَدَیْنٰاهُ النَّجْدَیْنِ»
◀️ انجام وظیفه و تکلیف، همچون عبور از گردنه است. «الْعَقَبَةَ»
◀️افراد مرفّه و راحت طلب که از انجام کار و پذیرش مسئولیّت فرار میکنند، مورد انتقاد قرآن اند. «فَلاَ اقْتَحَمَ الْعَقَبَةَ»
◀️ انسان، مسائل معنوی را بدون هشدارهای الهی درک نمی کند. «وَ مٰا أَدْرٰاکَ مَا الْعَقَبَةُ»
◀️ آزاد سازی بردگان و اسیران در رأس کارهای خیر است. «فَکُّ رَقَبَةٍ»
◀️همیشه کلی گویی مفید نیست، گاهی باید نمونهها و مصادیق را نام برد. فَکُّ رَقَبَةٍ... إِطْعٰامٌ
◀️ برای تحریک عواطف مردم و بیدارسازی وجدانها دردها را مطرح کنید.
◀️ برای تشویق مردم به کارهای خیر، ابتدا الطاف خدا را یادآور شوید. «عَیْنَیْنِ - لِسٰاناً وَ شَفَتَیْنِ - یَتِیماً ذٰا مَقْرَبَةٍ»
◀️ اسلام به مسائل مادی طبقه محروم و لزوم حل مشکلات آنان تأکید و اصرار دارد. «یَتِیماً مِسْکِیناً»
◀️ سرمایهها خرج میشود ولی مهم مسیر خرج است. أَهْلَکْتُ مٰالاً لُبَداً... فَلاَ اقْتَحَمَ الْعَقَبَةَ... فَکُّ رَقَبَةٍ... أَوْ
◀️ #ایمان، شرط پذیرش کارهای نیک است. «ثُمَّ کٰانَ مِنَ الَّذِینَ آمَنُوا»
◀️ همه مسلمانان باید یکدیگر را به #صبر و رحمت سفارش کنند. «آمَنُوا وَ تَوٰاصَوْا»
◀️ دانستن کافی نیست، گفتن و شنیدن نیز مؤثر است. «تَوٰاصَوْا»
◀️ بهترین معروفها که باید به آن سفارش شود، صبر و رحمت است. «تَوٰاصَوْا بِالصَّبْرِ وَ تَوٰاصَوْا بِالْمَرْحَمَةِ»
◀️ بعد از #خودسازی باید دیگران را به کار خیر دعوت کرد. «تَوٰاصَوْا بِالْمَرْحَمَةِ»
◀️ تشکر از نعمت چشم، دیدن آیات الهی و تشکر از نعمت زبان، سفارش به دیگران است. «تَوٰاصَوْا»
◀️ ایمان و صبر و محبّت، مایه برکت است. «أُولٰئِکَ أَصْحٰابُ الْمَیْمَنَةِ»
◀️ کسی که با کفر و بخل، روی حق و رحمت را بپوشاند در قیامت در آتشی
سرپوشیده قرار خواهد گرفت. «عَلَیْهِمْ نٰارٌ مُؤْصَدَةٌ»
◀️ مؤمنانی که به سیر کردن گرسنه و آزادی برده موفق شوند، هم برای جامعه، مایه خیر و برکت هستند و هم آخرت خود را آباد کرده اند و چه میمنت و برکتی بالاتر از این؟ «أَصْحٰابُ الْمَیْمَنَةِ»
◀️ هرکاری با بردباری و پایدار به نتیجه میرسد و لذا سفارش به صبر، مقدّم بر هر امری است. «تَوٰاصَوْا بِالصَّبْرِ»
◀️ منشأ هرگونه شومی و پلیدی، به #کفر و حق پوشی بازمی گردد. وَ الَّذِینَ کَفَرُوا... هُمْ أَصْحٰابُ الْمَشْأَمَةِ
🌿🌻🌿🌻🌿🌻🌿🌻🌿🌻🌿
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔 @quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
تاملی در دیدگاههای استاد شهید #مطهری
شماره پانصدو بیست و نه
تفسیر سوره #دخان
قسمت نهم از جلد پنجم کتاب
#آشنایی_باقرآن
🌺 اعوذ باللّه من الشیطان الرجیم:
وَ ما خَلَقْنَا اَلسَّماواتِ وَ اَلْأَرْضَ وَ ما بَیْنَهُما لاعِبِینَ. ما خَلَقْناهُما إِلاّ بِالْحَقِّ وَ لكِنَّ أَكْثَرَهُمْ لا یَعْلَمُونَ. إِنَّ یَوْمَ اَلْفَصْلِ مِیقاتُهُمْ أَجْمَعِینَ. یَوْمَ لا یُغْنِی مَوْلًی عَنْ مَوْلًی شَیْئاً وَ لا هُمْ یُنْصَرُونَ. إِلاّ مَنْ رَحِمَ اَللّهُ إِنَّهُ هُوَ اَلْعَزِیزُ اَلرَّحِیمُ🌺
در دو سه آیه ی پیش، قرآن كریم از كافران نقل كرد: «إِنَّ هؤُلاءِ لَیَقُولُونَ `إِنْ هِیَ إِلاّ مَوْتَتُنَا اَلْأُولی وَ ما نَحْنُ بِمُنْشَرِینَ»
خلاصه ی حرفشان این است كه قیامتی و حشری و نشری در كار نیست، جز همین مردن كه یك امر واقع شدنی است چیز دیگری نیست، مردن است و دیگر بعد از مردن حیات و زنده شدن و این چیزها در كار نیست.
انكار صریحی بود از #قیامت. بعد از دو آیه، این آیه ای كه الآن قرائت كردیم آمده است. این آیه در واقع برهان بر وجود قیامت است، برهان بر قیامت و معاد از طریق توحید، كه این مطلب مكرر در آیات قرآن به عبارات مختلف آمده است.
👈قرآن این طور می فرماید: ما عالم را به باطل نیافریده ایم، به حق آفریده ایم. ما در خلق آسمانها و زمین نخواسته ایم كه لاعب باشیم، بازی كنیم، لعبی در كار نیست، عبثی در كار نیست. این چند تعبیر در قرآن آمده است. در خلقت، باطل در كار نیست، حق است، این آسمان و زمین به حق آفریده شده اند نه به باطل. ما كه خلق كننده هستیم در خلق عالم لاعب یعنی بازی كننده نبوده ایم.
«أَ فَحَسِبْتُمْ أَنَّما خَلَقْناكُمْ عَبَثاً وَ أَنَّكُمْ إِلَیْنا لا تُرْجَعُونَ» (باز كلمه ی «عبث» آمده است) شما خیال كرده اید كه مرجوع نمی شوید پس عبث آفریده شده اید؟ این چند كلمه همه در مورد قیامت آمده، یعنی قرآن این طور می گوید كه اگر قیامتی نباشد معنایش این است كه هستی بر باطل است، هستی بازیچه است، هستی بیهودگی است.
اما در اینجا كلمه ی «لاعب» آمده است: «وَ ما خَلَقْنَا اَلسَّماواتِ وَ اَلْأَرْضَ وَ ما بَیْنَهُما لاعِبِینَ » .
🌸☘🌸☘🌸☘🌸☘🌸☘🌸
https://telegram.me/quranpuyan
با سلام
به مخاطبان گرامی
👈👈همانطور که مستحضرید در برنامه جدید کانال،هر هفته به تدبر و تفسیر یک سوره از قرآن به ترتیب نزول ،اختصاص دارد
تاکنون سوره های مرحله اول و مرحله دوم و چهار سوره از مرحله سوم ارایه شد
انشالله از هفته جدید
سوره # واقعه آغاز خواهد شد.
لطفا شما هم این سوره را مطالعه نمایید.
🌷🌷🌷
⬅️ كليپها و فيلم هاي كوتاه قراني
و بخشهايي كوتاه از سخنرانان برنامه هاي قران پويان را
در كانال قران پويان در #اپارات مشاهده و #دنبال نماييد.
♻️♻️كانال قرآنپویان در #آپارات (مشاهده #كليپهاي قراني)
http://www.aparat.com/quranpuyan
اگر مدرس قران هستيد،اگر موسسه يا مركز برگزاركننده دورههاي اموزشي قراني هستيد،رويدادهاي خود را در گروه #رواق ،رايگان،اطلاع رساني نماييد. https://t.me/joinchat/Ap5cqRKliahlY0SgPomysw
سلام بر دوستان گرامی
در دو هفته اخیر تدبر در سوره #بلد،همراه با پرسش و پاسخ هایی از این سوره در کانال ارایه شد
مجموع مطالب ارایه شده بعلاوه توضیحات و پستهای بیشتر را میتوانید در لینک زیر مطالعه نمایید
http://yon.ir/Qp3961
✅✅🔻🔻#پربازدید ترین عناوینی که در سه ماه گذشته در تالار گفتگوهاي قرآن پويان ارسال شده اند
اگر شما هم مایل به مطالعه انها هستید،روی لینک هر کدام کلیک کنید.
1-تدبر و فهم سوره #مدثر:اولين توصيه پيامبر به صبر،قران مايه تذكر و هشدار همه انسانهاست.
http://quranpuyan.com/Default.aspx?g=posts&t=3967&=
2-تدبر و فهم سوره #واقعه:سه نوع حيات اخروي و سه نوع حيات برزخي براي افراد مختلف
http://quranpuyan.com/Default.aspx?g=posts&t=3971&=
3-تدبرو فهم بهتر سوره #بلد:منظور از هذالبلد و والد وماولد چيست؟
http://quranpuyan.com/Default.aspx?g=posts&t=3961&=
4-تدبر و فهم سوره #مرسلات:واي بر مكذبين
http://quranpuyan.com/Default.aspx?g=posts&t=3980&=
https://t.me/quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهميبرایهمه :تدبر هفتگي در سوره هاي قرآن به ترتيب نزول
🔸 تدبر در سوره #واقعه
سورة الواقعة به ترتیب مصحف کنونی سورة ٥٦ و به ترتیب نزول سوره ۲۴ قرآن است تعداد آیات ٩٦ با توجه به محتوای سوره جزء سوره های مکی هست
فراز اول
آیات( 1_10)
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم
إِذَا وَقَعَتِ الْوَاقِعَةُ ﴿١﴾ لَیْسَ لِوَقْعَتِهَا کَاذِبَةٌ ﴿٢﴾ خَافِضَةٌ رَافِعَةٌ﴿٣﴾ إِذَا رُجَّتِ الأرْضُ رَجًّا ﴿٤﴾ وَبُسَّتِ الْجِبَالُ بَسًّا ﴿٥﴾ فَکَانَتْ هَبَاءً مُنْبَثًّا ﴿٦﴾ وَکُنْتُمْ أَزْوَاجًا ثَلاثَةً ﴿٧﴾ فَأَصْحَابُ الْمَیْمَنَةِ مَا أَصْحَابُ الْمَیْمَنَةِ ﴿٨﴾ وَأَصْحَابُ الْمَشْأَمَةِ مَا أَصْحَابُ الْمَشْأَمَةِ﴿٩﴾ وَالسَّابِقُونَ السَّابِقُونَ ﴿١٠﴾
زمانی که وقوع یابد آن واقعه(1)
نیست در وقوعش دروغی.(2)
پستکنندهای بالابرنده است.(3)
زمانیکه لرزانده شود زمین یک نوع لرزشی سخت؛(4)
و کوبیده و خرد گردند کوهها یک نوع کوبیدنی سخت؛(5)
پس باشند (مانند) غبار پراکنده؛(6)
و شما سه دسته گردید:(7)
پس یاران برکت(دست راست)؛ کدامند یاران یمین؟(8)
و یاران چپ؛ کدامند یاران چپ؟(9)
و سبقتگیرندگان که سبقت گیرندگانند.(10)
💥عصاره فراز اول:
(توصیف روز قیامت)
قیامت واقعه ای بس عظیم و غیر قابل تصور است که عالم را زیرورو میکند و انسان ها را به سه دسته نیک بختان، نگون بختان و مقربان تقسیم میکند.
خانم هاديان زاده
جهت مطالعه ساير نظرات و آيات ديگر سوره،به لينك زير مراجعه نماييد.
http://yon.ir/Qp8583
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔 @quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛