#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_75
❇️#ازخود_راضیها
💠لا تَحْسَبَنَّ الَّذِينَ يَفْرَحُونَ بِما أَتَوْا وَ يُحِبُّونَ أَنْ يُحْمَدُوا بِما لَمْ يَفْعَلُوا فَلا تَحْسَبَنَّهُمْ بِمَفازَةٍ مِنَ الْعَذابِ وَ لَهُمْ عَذابٌ أَلِيمٌ
🌱کسانی را که به سبب اعمال بدشان خوشحالاند و دوست دارند برای کارهای نکردهشان ستایش شوند، به هیچ وجه نجاتیافته از عذاب نپندار. آنان، عذابی دردناک خواهند داشت.
آل عمران - ۱۸۸
🔷✨افراد زشتكار دو دستهاند:
🔹دستهای براستی از عمل خود شرمندهاند، و روی طغيان غرائز، مرتكب زشتیها و گناهان میشوند. نجات اين دسته، بسيار آسان است، زيرا هميشه بعد از انجام گناه پشيمان شده، مورد سرزنش و جدان بيدارشان قرار میگيرند.
🔹ولی دسته ديگری هستند، نه تنها احساس شرمندگی نمیكنند، بلكه به- قدری مغرور و از خود راضی هستند، كه از اعمال زشت و ننگينشان خوشحالند و حتی بان مباهات میكنند، و از آن بالاتر، مايل هستند، كه مردم، آنها را نسبت باعمال نيكی كه هرگز انجام ندادهاند، مدح و تمجيد، كنند. آيه فوق ميگويد:
🔷✨ " گمان مبريد، كه اين گونه اشخاص كه از اعمال زشت خود خوشحالند، و دوست میدارند، در برابر آنچه انجام ندادهاند، از آنها تقدير شود از عذاب پروردگار بدورند، و نجات خواهند يافت" بلكه نجات برای كسانی است، كه حد اقل، از كار بد خود شرمندهاند و از اينكه كار نيكی نكردهاند، پشيمانند. وَ لَهُمْ عَذابٌ أَلِيمٌ نه تنها اين گونه اشخاص از خود راضی و مغرور اهل نجات نيستند، بلكه عذاب دردناكی در انتظار آنها است.
از اين آيه ممكن است، استفاده شود كه فرح و سرور در برابر كار نيكی كه انسان توفيق انجام آن را يافته (اگر به صورت معتدل باشد، و مايه غرور و خودپسندی نگردد) نكوهيده نيست.
👈 و همچنين علاقه به تشويق و تقدير، در برابر كارهای نيكی كه انجام شده، آنهم اگر در حد اعتدال باشد و انگيزه اعمال او نباشد مذموم نخواهد بود، زيرا اينها غريزی انسان است. اما با اينحال، دوستان خدا و افرادی كه در سطوح عالی ايمان قرار دارند، حتی از چنان سرور و چنين تقديری خود را بدور میدارند.
آنها همواره، اعمال خود را ناچيز و كمتر از ميزان لازم میبينند، و خود را مقصر در برابر عظمت پروردگار، احساس میكنند.
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_75
❇️#آیه192_آلعمران
💠رَبَّنا إِنَّكَ مَنْ تُدْخِلِ النَّارَ فَقَدْ أَخْزَيْتَهُ وَ ما لِلظَّالِمِينَ مِنْ أَنْصارٍ
🌱پروردگارا! هر كه را تو (بخاطر اعمال بدش) به دوزخ افكنی، پس بی شك او را خوار و رسوا ساختهای و برای ستمگران هيچ ياوری نيست.
آل عمران - ۱۹۲
💬پيامها🔻
1⃣ آتش قيامت سخت است، امّا نزد خردمندان كه خواهان كرامت انسان هستند خواری ورسوايی قيامت، دردناكتر از آن است. «مَنْ تُدْخِلِ النَّارَ فَقَدْ أَخْزَيْتَهُ»
2⃣ ستمگران، از شفاعتِ ديگران محروم هستند. «ما لِلظَّالِمِينَ مِنْ أَنْصارٍ»
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
1⃣5⃣ تدبر در سوره #شعرا
🔹نکات فراز آیات ۱۹۲-۱۷۶
۱- در انتهای داستان هرکدام از انبیا و قومشان (۶ بار) پس از بیان هلاکت و عذاب انها،جمله ان فی ذلک لایه تکرارشده است.
اما در داستان حضرت ابراهیم که عذاب و هلاکتی در کار نیست، نيز اين جمله آمده است. آیه و عبرت داستان ابراهيم ،در چیست؟
به نظر میرسد دو زمینه برای عبرت گیری مشرکان مکه از داستان ابراهیم وجود دارد:
👈🏻اول مشابهت بسیار زیاد آنها با قوم ابراهیم در پرستش بتها و واکنش مشابه آنها به دعوت ابراهیم و محمد ص برای ترک بت پرستی
👈🏻دوم مردم مکه خود را پیرو ابراهیم می دانستند و بسیاری از اداب و رسوم خود را منتسب به ایشان میکردند. بیان احتجاجات ابراهیم با قومش در ترک بت پرستی(کاری که مشرکان مبتلا به آن بودند) می توانست برای مکیان تنبه آمیز باشد.
۲- اولین اشاره به اینکه علمای یهود طبق کتابهای خود،از ارسال پیامبر اسلام و کتابش مطلعند و طبق این سوره علمای یهود مکه در آن زمان،حاضر به تایید و تصدیق این موضوع بوده اند.
۳- آیه ۱۹۵ بیانگر آن است که الفاظ قرآن به زبان عربی توسط جبرییل بر پیامبر نازل شده و این نظریه که فقط معانی و مفاهیم قرآن بر پیامبر نازل شده و عبارات و الفاظ قران متعلق به پیامبر است،در تناقض با این آیه است.
🖌آقای سید کاظم فرهنگ
https://b2n.ir/a12394
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#احادیث_جعلی، نمونهها، ریشه ها و واکنشها.
🛑قسمت سی وششم:
💢⭕️پديده #ارجاع_به_كتب_خيالي__و_ساختگي :
نمونه هایی از ارجاع به کتب غیرواقعی
💫🔸ادامه موضوع شهادت #ثالثه
💢👈پس از اینها حجة الاسلام و المسلمین سید علی شهرستانی در کتاب اشهد ان علیاً ولی الله در #اذان چنین آورده است:
👈شیخ عبدالنبی عراقی ـ از مرحوم میرزا هادی خطیب خراسانی در نجف ـ و غیر او از شیخ محمد طه نجف حکایت میکند که از شخصی که به دینِ او اعتماد میشد شنید که وی بر کتاب السلافة فی امر الخلافة (اثر شیخ عبدالله مراغی مصری از علمای قرن هفتم هجری) در کتابخانه مدرسه ظاهریه دمشق، دست یافت. در آن آمده بود: ...[8]
↩️و در پاورقی مینویسد: دو نفر به نگارنده خبر دادند که آنها از اشخاصی که این کتاب را در کتابخانه ظاهریه دیده بودند، شنیدند، لیکن من علی رغم جست و جوی کتاب، بر آن دست نیافتم.[9]
در این کتاب ضمن آوردن اضافاتی از قبیل این که دو نفر آن را در مکتبة ظاهریه دیدهاند و نیز ترجمه با افزایش سخن عبدالنبی اراکی، جانب احتیاط را رعایت کرده و گفته خود با جستجو آن را نیافتهام.
🌼آیة الله سید علی میلانی نیز نخست ذیل عنوان «الاستدلال بالسنة علی استحباب الشهادة بالولایة فی الاذان» این دو حدیث را نقل کرده و گفته است: فی بعض کتب اصحابنا عن کتاب السلافة فی امر الخلافة للشیخ عبدالله المراغی المصری ...
🔸سپس درباره این کتاب چنین داوری کرده است: هذان خبران عن هذا الکتاب. ان تسالونی عن رایی فی هذا الکتاب، و فی هذین الخبرین، فانی لایمکننی الجزم بصحة هذین الخبرین، لانی بعد لم اعرف هذا الکتاب، و لم اطلع علی سند هذین الخبرین، و لم اعرف بعد مولف هذا الکتاب، الا انی مع ذلک لا یجوز لی ان اکذب. لا افتی علی طبق هذین الخبرین، ولکنی ایضاً لا اکذب بهما[10]. [11]
↩️آیة الله استادی در مقاله شهادت ثالثه که در سال 1395 قمری نگارش شده یعنی چهل سال قبل، سخن عبدالنبی عراقی را از کتاب الهدایة آورده ولی در پاورقی چنین مرقوم فرمودهاند: قال بعض اساتیدنا: الاولی حذف المنقول تحت رقم 55 لانا نظن بل نطمئن بکذبه.[12]
مطلب شماره 55 همان مطلب منقول از کتاب عبدالنبی عراقی است.
💢↩️در پایان بیفزایم که دو عبدالله مراغی در میان عالمان مصری شناخته شده است یکی زین الدین ابوبکر عبدالله بن حسین مراغی، مصری صوفی و فقیه سنی مدینه در قرن هشتم و نهم (727 ـ 816) و مولف کتاب «تلخیص النصرة».[13]
این مراغی اولاً در قرن هفتم نمیزیسته و ثانیاً کتابی با عنوان السلافه بدو منسوب نیست.
👈مراغی دیگر فرزند مصطفی المراغی مفتی بزرگ مصر است که در دارالتقریب اول در قاهره عضو بوده و فقیه سرشناس است که کتاب «الزواج» وی معروف است از کتابهای دیگر او «العظات»، «الفتح» و«مواهب» است که با مقدمه مشایخ الازهر بهچاپ رسیده است.[14
💫📚نقل از كتاب احاديث ساختگي ، تاليف حجت الاسلام مهدی مهریزی.
https://b2n.ir/p52692
💫ادامه دارد
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
@quranpuyan
.
#دعاهای_روزانه
مَنْ لا یُرْغَبُ إِلا إِلَیْهِ
اى آنکه جز به سوی او رغبت و اشتیاقی نیست
🌸 دعای جوشن کبیر
کانال قرآن پویان
🆔️ @quranpuyan
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سورہ_مبارڪـہ_آلعمران آیہ 195 تا 200
📄#صفحـہ_76
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_76
❇️#آیه195_آلعمران
💠فَاسْتَجابَ لَهُمْ رَبُّهُمْ أَنِّي لا أُضِيعُ عَمَلَ عامِلٍ مِنْكُمْ مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثی بَعْضُكُمْ مِنْ بَعْضٍ فَالَّذِينَ هاجَرُوا وَ أُخْرِجُوا مِنْ دِيارِهِمْ وَ أُوذُوا فِي سَبِيلِي وَ قاتَلُوا وَ قُتِلُوا لَأُكَفِّرَنَّ عَنْهُمْ سَيِّئاتِهِمْ وَ لَأُدْخِلَنَّهُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ ثَواباً مِنْ عِنْدِ اللَّهِ وَ اللَّهُ عِنْدَهُ حُسْنُ الثَّوابِ
آل عمران- ۱۹۵
🌱پس پروردگارشان دعای آنان را مستجاب كرد (و فرمود:) كه من عمل هيچ صاحب عملی از شما را، خواه مرد يا زن، (گرچه) همه از يكديگريد، تباه نمیكنم (و بیپاداش نمیگذارم). پس كسانی كه هجرت كرده واز خانههايشان رانده شده و در راه من آزار و اذيّت ديده، جنگيده و كشته شدند، قطعاً من لغزشهايشان را میپوشانم و در باغهايی كه نهرها از زيرشان جاری است، واردشان میكنم. (اين) پاداشی است از طرف خدا و پاداش نيكو تنها نزد خداست.
💬پيامها🔻
🔹دعای قلبی، استجابت قطعی دارد. دعايی كه همراه با ياد دائمی خدا؛ «يذكرون» فكر؛ «يتفكّرون» و ستايش خدا باشد، «سبحانك» قطعاً مستجاب میشود. «فَاسْتَجابَ لَهُمْ رَبُّهُمْ»
🔹دعای اهل فكر و ذكر، به سرعت مستجاب میشود. «فاستجاب»
🔹در جهانبينی الهی، هيچ عملی بدون پاداش نيست. «لا أُضِيعُ عَمَلَ عامِلٍ»
🔹دعائی مستجاب میشود كه همراه با عمل و تلاش دعا كننده باشد، گرچه خود دعا نيز نوعی عمل است. «فَاسْتَجابَ لَهُمْ ... لا أُضِيعُ عَمَلَ عامِلٍ»
🔹تنها به عمل مؤمنان پاداش داده میشود، چرا كه اعمال كفّار بیارزش و حبط و نابود میگردد. «عَمَلَ عامِلٍ مِنْكُمْ»
🔹در بينش الهی، مرد و زن در رسيدن به مقام والای انسانی برابر هستند. «مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثی»
🔹جنس مرد برتر از زن نيست. «مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثی بَعْضُكُمْ مِنْ بَعْضٍ»
🔹در جامعه اسلامی، همهی مسلمانان از يك پيكرند. «بَعْضُكُمْ مِنْ بَعْضٍ»
🔹تا گناهان وعيوب محو نشود، كسی وارد بهشت نمیشود. «لَأُكَفِّرَنَّ ... لَأُدْخِلَنَّهُمْ»
🔹علاقه به وطن، يك حقّ پذيرفته شدهی قرآنی است و گرفتن اين حق، ظلم است. «أُخْرِجُوا مِنْ دِيارِهِمْ»
🔹در پيمودن راه خدا؛ هجرت، تبعيد، شكنجه و جهاد و شهادت لازم است.
«فِي سَبِيلِي»
🔹به خاطر بعضی لغزشها، افراد را طرد نكنيم. در اين آيه، خردمندانی كه حتّی از اوليای خدا و اهل بهشتند، سابقهای از لغزش دارند، ولی خداوند آنها را میپوشاند. «لَأُكَفِّرَنَّ»
🔹در تحقق وعدههای خداوند، ذرّهای شك و ترديد وجود ندارد. تمام وعدهها با تأكيد بيان شده است. «أَنِّي ... لَأُكَفِّرَنَّ ... لَأُدْخِلَنَّهُمْ»
🔹هر پاداشی ممكن است با تغيير مكان و زمان ارزش خود را از دست بدهد، اما پاداشهای الهی مطابق فطرت و خلقت انسان است و هرگز از ارزش آن كاسته نمیشود. «جَنَّاتٍ تَجْرِي مِنْ ...»
🔹مغفرت و بهشت، ثوابی عمومی است، ولی آن ثوابی كه در شأن لطف خدا و مؤمنان است، ثواب ديگری است كه فقط نزد خداست و ما از آن خبر نداريم.
«وَ اللَّهُ عِنْدَهُ حُسْنُ الثَّوابِ»
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_76
💠يَاأَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اصْبِرُوا وَصَابِرُوا وَرَابِطُوا وَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ
🌱اي كساني كه ايمان آوردهايد، [در برابر هواي نفس و ابتلائات فردي] پايداري كنيد و [در برابر دشمن بيروني] مقاومت نماييد و با يكديگر پيوند برقرار كنيد و از [نافرماني] خدا پروا داريد، باشد به رستگاري [=نجات و پيروزي] رسيد.
آل عمران - ۲۰۰
🔷✨در آيه مورد بحث با اينكه اشاره به چهار ماده مهم از عالیترين دستورهای اسلامی شده باز برای اينكه از بقيه برنامههای سازنده اسلامی غفلت نشود كلمه" لعل" را به كار برده است.
👈 به هر حال اگر مسلمانان امروز، آيه فوق را به عنوان يك شعار اسلامی در برنامه زندگی خود پياده كنند بسياری از مشكلاتی را كه اكنون با آن مواجه هستند حل خواهند نمود، امروز ضرباتی بر پيكر اسلام و مسلمين بر اثر زير پا گذاشتن و يا فراموش كردن همه يا بعضی از اين دستورهای چهارگانه وارد میشود كه بسيار دردناك است.
👌اگر روح استقامت و پايمردی در مسلمانان زنده شود، اگر در برابر افزايش تلاش و كوشش دشمنان، مسلمانان تلاش و كوشش بيشتری از خود نشان دهند، و اگر طبق فرمان مرابطه مراقبت كافی از مرزهای جغرافيايی و فرهنگی و عقيدهای بنمايند و هماره در برابر نقشههای دشمنان، حالت آماده باش داشته باشند و علاوه بر همه اينها با تقوای فردی و اجتماعی، گناه و فساد را از جامعه خود دور كنند پيروزی آنها تضمين خواهد شد.
🤲بار الها! به همه ما توفيق مرحمت كن كه اين دستورهای حيات بخش كتاب آسمانيت را در زندگی به كار بريم و ما را مشمول رحمت و الطاف بی انتهای خود گردان!🌹
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
2⃣5⃣ تدبر در سوره #شعرا
🔹 پیام های آیات ۱۹۹-۱۹۲ سوره شعرا از تفسیر نور
۱- قرآن وحی الهی است،نه شنیده ها وبافته های پیامبر. «إِنَّهُ لَتَنْزِیلُ»
۲- کسی که وحی می فرستد،همانی است که تمام هستی را اداره و تربیت می کند.
(قوانین آسمانی با نظام آفرینش هماهنگ است) «لَتَنْزِیلُ رَبِّ الْعالَمِینَ»
۳-سنّت الهی به استخدام واسطه هاست. «نَزَلَ بِهِ الرُّوحُ الْأَمِینُ»
۴- وحی الهی بدون کم و کاست نازل شده است. «نَزَلَ بِهِ الرُّوحُ الْأَمِینُ»
۵- بشارتِ قرآن،در کتب آسمانی پیشین آمده است. «زُبُرِ الْأَوَّلِینَ» چنانکه بشارت آمدن پیامبر اسلام در تورات وانجیل بوده است. «یَجِدُونَهُ مَکْتُوباً عِنْدَهُمْ فِی التَّوْراهِ وَ الْإِنْجِیلِ»[15]
۶- علمای بنی اسرائیل از حقّانیّت قرآن آگاه بودند. «یَعْلَمَهُ عُلَماءُ بَنِی إِسْرائِیلَ»
۷- تعصّب و نژادپرستی،مانع حقّ پذیری است. «لَوْ نَزَّلْناهُ - ما کانُوا بِهِ مُؤْمِنِینَ»
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#احادیث_جعلی، نمونهها، ریشه ها و واکنشها.
🛑قسمت سی وهفتم :
💢⭕پديده #ارجاع_به_كتب_خيالي__و_ساختگي :
نمونههایی از ارجاع به کتابهای ناموجود
💢2⃣ #مونس_الحزین فی معرفة الحقّ و الیقین، اثر شیخ #صدوق
👈داستان حسن بن مثله جمکرانی و ساختن #مسجدجمکران به دستور امام زمان به این کتاب شیخ صدوق منسوب شده است. شکل انتساب این داستان به کتاب فوق به دو صورت است.
↩یک. طریق حاجی نوری (م 1320 ق) در دو کتاب جنة الماوی و نجم الثاقب به دست خط سید نعمت الله جزایری و او از کتاب تاریخ قم و تاریخ قم از مونس الحزین.
↩دو. طریق شیخ محمد کچویی (م 1335 ق) در انوار المشعشعین فی تاریخ قم و القمیین به خلاصة البلدان و او از کتاب مونس الحزین.
💢👈آنچه از این منابع موجود است کتاب انوار المشعشعین و نوشتههای حاجی نوری است ولی نه از دست خط سید نعمت الله جزایری سندی در دست است و نه از خلاصة البلدان. از تاریخ قم آنچه امروزه موجود است نیز این قسمت را ندارد. و در نهایت به کتاب مونس الحزین میرسد.
👈 در هیچیک از تراجم شیخ صدوق چنین کتابی به وی منسوب نیست با آنکه فهرستهای متعدد از آثار وی در دسترس است.
گفتنی است کتابی به همین نام به فتال نیشابوری (508 ق) منسوب است که ابن شهر آشوب در معالم العلماء و علامه مجلسی در بحارالانوار و ابوطالب حسینی در تسلیة المجالس از آن نقل کردهاند. ولی از خود کتاب نسخهای در دست نیست.
ولی این غیر از مونس الحزین منسوب به شیخ صدوق است. مونس الحزین صدوق در هیچ ترجمه و فهرستی معرفی نشده است. ولی مونس الحزین فتال در فهارس از آن یاد شده و برخی از آن نقل کردهاند.
💢👈سخن ما در این نوشتار مربوط به مونس الحزین صدوق است.
احتمال دارد گفته شود که در این میان برخی به اشتباه مونس الحزین فتّال را به شیخ صدوق منسوب کردهاند ولی این توجیه نیز پذیرفته نیست زیرا اینها از کتاب تاریخ قم و او از مونس الحزین نقل میکند و زمان تدوین تاریخ قم ـ که نویسندهاش معاصر شیخ صدوق است ـ با مونس الحزین فتّال ـ که متوفی 508 قمری است ـ سازگاری ندارد.
💫📚نقل از كتاب احاديث ساختگي ، تاليف حجت الاسلام مهدی مهریزی.
https://b2n.ir/p52692
💫ادامه دارد
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
@quranpuyan
.
#آیههاینور
❤ بسم الله الرحمن الرحیم ❤
حَسْبُنَا اللهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ
خدا ما را كافى است و او خوب وكيلى است.
🌸 آل عمران ، آیه ۱۷۳
کانال قرآن پویان
🆔️ @quranpuyan
༻🍃🌸🍃༺
💐👌شما هم در 📖#قرائت_روزانه یک صفحه از قرآن به همراه #ترجمه با ما همراه شوید
❇️🌹بلطف خدا و استقبال مخاطبان عزیز
هر روز فایل صوتی🎧 قرائت #ترتيل يك صفحه از قران كريم را به همراه عکس متن عربی آن صفحه ، فایل صوتی تفسیر و توضیح صفحه وگزیده نڪات تفسیری ،از ابتداي قران، در كانال ارسال نموده ایم.
✍تاکنون سوره های :🔻
حمد-بقره-آلعمران
به اتمام رسیده که جهت دسترسی به آنها میتوانید از #هشتگهای زیر استفاده نمایید.
#سوره_مبارڪہ_بقره
#سوره_مبارڪہ_آلعمران
✅ و به لطف پروردگار از امروز 👇
📖#سوره_مبارڪہ_نساء
را شروع خواهیم نمود.
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan