eitaa logo
قران پویان
478 دنبال‌کننده
6هزار عکس
701 ویدیو
623 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیه 82 تا 90 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
💠‏وَ وَهَبْنا لَهُ إِسْحاقَ وَ يَعْقُوبَ كُلاًّ هَدَيْنا وَ نُوحاً هَدَيْنا مِنْ قَبْلُ وَ مِنْ ذُرِّيَّتِهِ داوُدَ وَ سُلَيْمانَ وَ أَيُّوبَ وَ يُوسُفَ وَ مُوسی‌ وَ هارُونَ وَ كَذلِكَ نَجْزِي الْمُحْسِنِينَ (۸۴/انعام) 🌱‏و ما به او (ابراهيم)، اسحاق و يعقوب را بخشيديم و يكايك آنان را هدايت كرديم و نوح را پيش از آنان هدايت كرده بوديم. و از نسل او (ابراهيم)، داود و سليمان و ايّوب و يوسف و موسی و هارون را (نيز هدايت كرديم) و ما اين گونه نيكوكاران را پاداش می‌دهيم. 🔷✨‏در اين آيه و دو آيه‌ی بعد، در مجموع نام ۱۷ نفر از پيامبران آمده است‌ ‏در ضمير «ذُرِّيَّتِهِ» دو احتمال است: يكی آنكه ضمير به حضرت ابراهيم برگردد، چون آيات پيش درباره‌ی اوست و اكثر اين افراد از نسل اويند، روايت نيز همين را می‌فرمايد. ‏ديگر آنكه به نوح عليه السلام برگردد، چون ضمير به نام او نزديكتر است و از نسل او پيامبرانی همچون لوط بوده‌اند. ‏🔹 فرزند صالح، هديه و موهبت الهی است. «وَهَبْنا- نَجْزِي» ‏🔹 سنّتِ هدايت و بعثت، همواره جريان داشته است. «وَ نُوحاً هَدَيْنا مِنْ قَبْلُ» ‏🔹 الطاف الهی بی‌حساب و كتاب به كسی داده نمی‌شود. «كَذلِكَ نَجْزِي الْمُحْسِنِينَ» 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
💠أُولئِكَ الَّذِينَ هَدَى اللَّهُ فَبِهُداهُمُ اقْتَدِهْ قُلْ لا أَسْئَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْراً إِنْ هُوَ إِلاَّ ذِكْرى‏ لِلْعالَمِينَ 🌱آن (پیامبر)ها، کسانی هستند که خدا هدایتشان کرده. بنابراین، راه آنان را پی‌ گیر. بگو: در برابر این (رسالت و تبلیغ شریعت)، پاداشی از شما نمی‌خواهم. این(پیامبر و کتابش) فقط یادآوری و پندی برای همه‌ی مردم جهان است. أنعام - ۹۰ 🔷✨آيه فوق هيچ منافاتی با اين ندارد كه اسلام ناسخ اديان و شرايع پيشين باشد، زيرا نسخ تنها شامل قسمتی از احكام می‌شود، نه اصول كلی دعوت آنها. ‏سپس به پيامبر ص دستور داده می‌شود كه" به مردم بگويد: من هيچگونه اجر و پاداشی در برابر رسالت خود از شما تقاضا نمی‌كنم، همانطور كه پيامبران پيشين چنين درخواستی نكردند، من هم از اين سنت هميشگی پيامبران پيروی كرده و به آنها اقتدا می‌كنم" (قُلْ لا أَسْئَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْراً). ‏نه تنها اقتداء به پيامبران و سنت جاويدان آنها ايجاب می‌كند كه پاداشی مطالبه نكنم بلكه از آنجا كه اين آئين پاك كه برای شما آورده‌ام يك وديعه الهی است كه در اختيار شما قرار می‌دهم، در برابر رساندن وديعه الهی به شما اجر و پاداش، مفهومی ندارد. ‏به علاوه اين قرآن و رسالت و هدايت يك بيدار باش و يادآوری به همه جهانيان است (إِنْ هُوَ إِلَّا ذِكْری‌ لِلْعالَمِينَ‌). 🔷✨‏و چنين نعمت عمومی و همگانی، همانند نور آفتاب و امواج هوا و بارش باران است كه جنبه عمومی و جهانی دارد، و هيچگاه خريد و فروش نمی‌شود و كسی در برابر آن اجر و پاداشی نمی‌گيرد، اين هدايت و رسالت نيز جنبه خصوصی و اختصاصی ندارد كه بتوان برای آن پاداش قائل شد، (با توجه به آنچه در تفسير اين جمله گفته شد پيوند آنها با يكديگر و با آيات قبل كاملا روشن می‌گردد). ‏ضمنا از جمله اخير به خوبی استفاده می‌شود كه آئين اسلام جنبه قومی و و منطقه‌ای ندارد و يك آئين جهانی و همگانی است. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 4⃣3⃣ تدبر در سوره 🔹 پیام های آیات ۴۸-۴۷ سوره اسراء از تفسیر نور ۱- خداوند،از اهداف و اغراض مردم نیز آگاه است. «نَحْنُ أَعْلَمُ بِما یَسْتَمِعُونَ بِهِ» ۳- مبلّغِ حق،نباید با فرار یا تهمت مردم عقب نشینی کند،بلکه باید بداند که زیر نظر خداست و دلگرم باشد. نَحْنُ أَعْلَمُ ... ۴- هم برای اثبات حق،هم برای مکدّر ساختن حقایق،می توان از مثال و تمثیل استفاده کرد. «کَیْفَ ضَرَبُوا لَکَ الْأَمْثالَ» ۵- آنان که برای رد کردن دین،منطق ندارند،با مثل زدن،به پیامبر بدگویی و او را تحقیر می کنند. «ضَرَبُوا لَکَ الْأَمْثالَ» ۶- توهین به رهبران الهی،عامل گمراهی است. «ضَرَبُوا لَکَ الْأَمْثالَ فَضَلُّوا» ۷- گمراهی انسان ها به تدریج حاصل می شود،اوّل گرفتار توهین وضرب المثل نابجا می شود،آنگاه به انحراف،سپس به بن بست می رسد. «ضَرَبُوا لَکَ الْأَمْثالَ فَضَلُّوا فَلا یَسْتَطِیعُونَ سَبِیلاً» ۸- کفر،سرانجامی ندارد.کفّار با بهره گیری از انواع تهمت ومثلها برای ضربه زدن به اسلام،بازهم موفّق نشدند. «ضَرَبُوا لَکَ الْأَمْثالَ فَضَلُّوا فَلا یَسْتَطِیعُونَ سَبِیلاً» کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
💠نظر قران در خصوص و : اسلام چرا و با چه شرايطي چهار همسري را برای مردان پذيرفته است؟ 🌐👈در روزهاي قبل، نظر علامه فضل الله، علامه طباطبایی، آيت الله صادقي تهراني، آیت الله صانعی ، امام موسی صدر و نظرات استاد مطهري در تفسير ايه 3 سوره نساء و جواز و شرايط تعددزوجات ارائه شد. 🛑قسمت آخر : 💠نظر آیت الله در خصوص آیه 3 سوره نسا: 1⃣-این ایه در ادامه ایه 2 که راجع به اموال یتیمان بود، می باشد. لذا ان خفتم الا تفسطوا فی الیتمی ،به معنای از در با یتیمان (که معمولا اینگونه گفته اند) نیست،بلکه مراد، ترس از عدم رعایت قسط در همه شئون یتیمان توسط سرپرستان انهاست یعنی اگر میترسید یتیمان را سرپرستی کنید و بواسطه عدم محرمیت و خانواده نبودن، قسط را در مورد انها رعایت نکنید پس با مادرانشان ازدواج کنید. 2⃣-یتامی در ان خفتم الا تقسطوا فی الیتامی نیز شامل هم پسران و هم دختران یتیم است حال انکه مفسران انرا به منحصر کرده اند. 3⃣-مثنی ثلاث و رباع،به معنای دو،سه و چهار نیست بلکه دو تا دوتا،سه تا سه تا، و چهار تا چهار تا ست. و این به معنای محدودیت در 4 نیست. یعنی برای سرپرستی یتیمان اگر میتوانید با2تا،سه تا ،4 تا یا بیشتر از مادرانشان ازدواج کنید. 💢لذا معنای ایه اینگونه خواهد شد: 👈اگر می ترسید که قسط را در همه شئون یتیمان(دختران و پسران) رعایت نکنید، پس از انچه برای شما پاک است از زنان بیوه(مادران یتیمان) دو تا،سه تا،چهار تا و بیشتر ازدواج کنید پس اگر میترسید که را رعایت نکید پس به زن یا اکتفا کنید . این نزدیکتر است که فقیر نشوید. مجموعه نظرات مختلف در این خصوص را در لینک زیر میتوانید مشاهده نمایید http://quranpuyan.com/yaf_postst104_zdwj-b-dw-sh-y-chhr-zn-mjz-st-m-bh-yk-shrT-yh-3swrh-ns.aspx کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛