#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_149
❇️#آیه152انعام
💠وَ لا تَقْرَبُوا مالَ الْيَتِيمِ إِلاَّ بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ حَتَّی يَبْلُغَ أَشُدَّهُ وَ أَوْفُوا الْكَيْلَ وَ الْمِيزانَ بِالْقِسْطِ لا نُكَلِّفُ نَفْساً إِلاَّ وُسْعَها وَ إِذا قُلْتُمْ فَاعْدِلُوا وَ لَوْ كانَ ذا قُرْبی وَ بِعَهْدِ اللَّهِ أَوْفُوا ذلِكُمْ وَصَّاكُمْ بِهِ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُونَ (۱۵۲/انعام)
🌱به مال يتيم نزديك نشويد (و در آن تصرّفی نكنيد) مگر به نيكوترين (طريقهای كه به صلاح او باشد) تا به حد بلوغ و رشد خود برسد. (در داد و ستدها) پيمانه و ترازو را با عدالت تمام دهيد. ما هيچكس را جز به اندازهی توانش تكليف نمیكنيم. و هرگاه سخن میگوييد (چه در قضاوت و چه در شهادت) عدالت را رعايت كنيد، هر چند (به زيان) خويشاوندتان باشد و به عهد و پيمان خدا وفا كنيد. اينها اموری است كه خداوند، شمارا به آن سفارش كرده است، باشد كه ياد كنيد و پند بگيريد.
🔷✨خداوند، كارهای خود را به نحو احسن انجام میدهد: «أَحْسَنُ الْخالِقِينَ»، «أَحْسَنِ تَقْوِيمٍ»، «نَزَّلَ أَحْسَنَ الْحَدِيثِ»و ...، از ما هم خواسته كه كارهايمان به نحو احسن باشد، «لِيَبْلُوَكُمْ أَيُّكُمْ أَحْسَنُ عَمَلًا»چه در تصرّفات و فعاليّتهای اقتصادی، «إِلَّا بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ»، چه در گفتگو با مخالفان، «جادِلْهُمْ بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ»، چه در پذيرش سخنان ديگران، «يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ»و چه بدیهای مردم را با بهترين نحو جواب دادن، «ادْفَعْ بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ السَّيِّئَةَ»كه در تمام اين موارد، كلمهی «احسن» به كار رفته است.
قوم حضرت شعيب، به خاطر كم فروشی گرفتار عذاب شدند. در قرآن نيز سه بار از كمفروشی نهی شده است.
🔹چون يتيم مدافعی ندارد و اموالش لغزشگاه است مواظب باشيم. «لا تَقْرَبُوا»
🔹برای حفظ حقوق ايتام بايد بهترين طريقهی بهرهگيری از اموال و دارايی او انتخاب شود. «بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ». جز كسانی كه اهليّت اقتصادی و تقوای كافی دارند، نبايد ديگران به مال يتيم نزديك شوند. لا تَقْرَبُوا ... إِلَّا
🔹وقتی ايتام به رشد و تجربهی كافی رسيدند، سلطهی خود را از آنان برداريد.
«حَتَّی يَبْلُغَ أَشُدَّهُ»
🔹نظام اقتصادی جامعهی اسلامی بايد بر اساس قسط باشد. «بِالْقِسْطِ»
🔹اگر اجرای عدالت در حدّ اعلی ممكن نيست، لااقلّ در حدّ توان و امكان مراعات كنيد. «لا نُكَلِّفُ نَفْساً إِلَّا وُسْعَها»
🔹هيچيك از دستورات و اوامر و نواهی الهی، فوق طاقت انسان نيست. «لا نُكَلِّفُ نَفْساً إِلَّا وُسْعَها»
🔹بدون قدرت، تكليفی نيست. «لا نُكَلِّفُ نَفْساً إِلَّا وُسْعَها»
🔹عدالت، هم در رفتار و هم در گفتار، يك اصل است. أَوْفُوا الْكَيْلَ ... وَ إِذا قُلْتُمْ فَاعْدِلُوا (در گواهیها، وصيّتها، قضاوتها، صدور حكمها، انتقادها و ستايشها، عدالت را مراعات كنيم.)
🔹به پيمانهای الهی (كه شامل فرمانهای عقل و وحی و وجدان وفطرت میشود) وفادار باشيم. ( «عهد اللَّه» هم شامل پيمانی است كه خدا با انسان دارد و هم پيمانی كه انسان با خدا میبندد) «بِعَهْدِ اللَّهِ أَوْفُوا»
🔹رابطهی خويشاوندی را بر ضابطهی حقّ و عدل، ترجيح ندهيم. «فَاعْدِلُوا وَ لَوْ كانَ ذا قُرْبی»
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_149
❇️پاسخ قاطع به #بهانهجویان.
💠ثُمَّ آتَيْنا مُوسَى الْكِتابَ تَماماً عَلَى الَّذِي أَحْسَنَ وَ تَفْصِيلاً لِكُلِّ شَيْءٍ وَ هُدىً وَ رَحْمَةً لَعَلَّهُمْ بِلِقاءِ رَبِّهِمْ يُؤْمِنُونَ
🌱(این توصیههای کلی، به همهی پیامبران گذشته ابلاغ شده بود؛) سپس به موسی کتاب (آسمانی) دادیم تا (نعمت را) بر (هر) کسی که نیکوکاری کرده است، تمام کنیم و هر چیز را (که بنیاسرائیل برای هدایت شدن به آن نیاز داشت،) توضیح دهیم و برای اینکه هدایت و رحمتی باشد؛ تا مگر آنان به ملاقات با پروردگارشان ایمان آورند.
أنعام - ۱۵۴
🔷✨در آیات قبل، سخن از ده حکم اساسى و اصولى در میان بود، که نه تنها در اسلام بلکه در تمام ادیان بوده است.
👈به دنبال آن در این آیه مىگوید: «سپس به موسى، کتاب آسمانى دادیم و نعمت خود را بر افراد نیکوکار و آنها که تسلیم فرمان ما و پیرو حق بودند کامل ساختیم» (ثُمَّ آتَیْنا مُوسَى الْکِتابَ تَماماً عَلَى الَّذِی أَحْسَنَ).
«و در آن هر چیز را که مورد نیاز بود، و در مسیر تکامل انسان اثر داشت، بازگو کردیم» (وَ تَفْصِیلًا لِکُلِّ شَیْءٍ). «و نیز این کتاب، که بر موسى نازل شد، مایه هدایت و رحمت بود» (وَ هُدىً وَ رَحْمَةً).
👌«تمام این برنامهها به خاطر آن بود که به روز رستاخیز و لقاى پروردگار ایمان بیاورند» و با ایمان به معاد، افکار و گفتار و رفتارشان پاک شود (لَعَلَّهُمْ بِلِقاءِ رَبِّهِمْ یُؤْمِنُونَ).
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
2⃣4⃣ تدبر در سوره #اسرا
🔹نکات سوره اسراء از تفسیر عبدالعلی بازرگان
اسراء : ۵۸
وَإِن مِّن قَرْيَةٍ إِلَّا نَحْنُ مُهْلِكُوهَا قَبْلَ يَوْمِ الْقِيَامَةِ أَوْ مُعَذِّبُوهَا عَذَابًا شَدِيدًا كَانَ ذَلِكَ فِي الْكِتَابِ مَسْطُورًا
و هيچ شهري نيست جز آنکه پيش از روز رستاخيز [ساکنانش را به مرگ طبيعي] بميرانيم، يا [در عواقب شرک و تبهکاري، پيش از اجل طبيعي] به عذابي سخت مجازاتش نمائيم. اين [حکم] در کتاب [تقدير الهي] مقرّر شده است. 66
۶۶- منظور اين است که هيچ جامعهاي عمر جاويد ندارد؛ يا انقراضي عادي، همچون ساير تمدنهاي باستاني دارد و در سرآمد تاريخي خودش قبل از قيامت از صحنه هستي درو ميشود، يا زودتر از آن، به دلیل عواقب اعمالش، گرفتار عذاب یا همان نابسامانی ها و مفاسد اجتماعی می شود. حال که آدميان را در هر حال مرگ فرا ميگيرد و سرنوشت هر کس تابع کارنامه عمل اوست، پس بايد تا فرصتي هست کاري کرد.
در ضمن قرآن تأكيد كرده است كه جوامعي كه اهل شكر [بهرهبرداري درست از نعمات خدا] و ايمان باشند و يا آنكه به استغفار [تغيير شيوه و پاك كردن معايب خود] بپردازند هرگز عذاب نميشوند [نساء 147 (4:147) و انفال 33 (8:33) ].
اسراء : ۵۹
وَمَا مَنَعَنَا أَن نُّرْسِلَ بِالْآيَاتِ إِلَّا أَن كَذَّبَ بِهَا الْأَوَّلُونَ وَآتَيْنَا ثَمُودَ النَّاقَةَ مُبْصِرَةً فَظَلَمُوا بِهَا وَمَا نُرْسِلُ بِالْآيَاتِ إِلَّا تَخْوِيفًا
آنچه ما را از فرستادن معجزات [مورد تقاضاي مشرکين] باز داشت، جز اين نبود که پيشينيان چنين معجزاتي را تکذيب کردند 67 [و مشمول عذاب شدند] و [از جمله] به قوم ثمود آن شتر [مورد درخواستشان] را که بصيرتبخش بود [معجزه وار از دل کوه بيرون] داديم، ولي در مورد آن [به جاي وفاي به عهد ايمان] ستم روا داشتند [=آن را کشتند]، و ما معجزات را جز براي بيم دادن [=هشدار مردم در تغيير روش] نميفرستيم. 68
67- به تصديق آيات متعددي از قرآن [از جمله: انعام 37 (6:37) و 109 (6:109) ، يونس 20 (10:20) ، انبياء 5 (21:5) ، شعراء 40 (26:40) ] مشرکين از پيامبر اسلام درخواست معجزاتي، مشابه آنچه به موسي(ع) و عيسي(ع) داده شده بود، ميکردند، باز هم برحسب گزارش قرآن [از جمله: اعراف 132 (7:132) تا 135] حتي معجزات نه گانه موسي(ع) نيز در ايمان آوردن فرعون و قومش بيتأثير بوده است. پس وقتي مردماني نخواسته باشند حقيقتي را باور کنند، هر معجزهاي را به حساب تردستي و شعبدهبازي ميگذارند.
۶۸- درست است که عصاي موسی يا عذابهاي طبيعي نازل شده بر امتهاي پيشين جنبه بيم دادن داشته است، اما «يد بيضاء» [دست نوراني] موسي(ع)، شفابخشيهاي عيسي(ع)، و شتر بصيرتبخش را ظاهراً نميتوان بيمآفرين خواند. مگر آنکه چنين آيات ايمان آفرين و شوقبرانگيزي را عاملي براي بيم کردن آگاهانه از گناه تلقي کنيم [والله اعلم]. احتمال ديگر اين است که منظور از آيات را همان عذابهاي هشداردهنده موقت [نابسامانيهاي اجتماعي] بشماريم.
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
🌐 #فلسفه_ی_خاص_اسلام در باره #حقوق_خانوادگی
🛑قسمت هشتم :
🌐 چرا عالمان اسلامي از مباحث #حقوق_انسان فاصله گرفتند؟ نحوه مواجهه با اعلاميه #حقوقبشر چگونه باشد؟
💢👈گذشته از علل تاریخی یك علت روانی و منطقه ای نیز دخالت داشت در اینكه مشرق اسلامی مسأله ی #حقوق_عقلی را كه خود پایه نهاده بود دنبال نكند.
♦ یكی از تفاوتهای روحیه ی شرقی و غربی در این است كه شرق تمایل به #اخلاق دارد و غرب به #حقوق، شرق شیفته ی اخلاق است و غرب شیفته ی حقوق؛ شرقی به حكم طبیعت شرقی خودش انسانیت خود را در این می شناسد كه عاطفه بورزد، گذشت كند، همنوعان خود را دوست بدارد، جوانمردی به خرج دهد
♦ اما غربی انسانیت خود را در این می بیند كه حقوق خود را بشناسد و از آن دفاع كند و نگذارد دیگری به حریم حقوق او پا بگذارد.
بشریت، هم به اخلاق نیاز دارد و هم به حقوق.
دین مقدس اسلام این امتیاز بزرگ را دارا بوده و هست كه حقوق و اخلاق را توأماً مورد عنایت قرار داده است.
اما روحیه ی خاص شرقی كار خود را كرد. با آنكه در آغاز كار حقوق و اخلاق را با هم از اسلام گرفت، تدریجاً حقوق را رها و توجهش را به اخلاق محصور كرد.
غرض این است: مسأله ای كه اكنون با آن روبرو هستیم یك مسأله ی حقوقی است، یك مسأله ی فلسفی و عقلی است، یك مسأله ی استدلالی و برهانی است، مربوط است به حقیقت عدالت و طبیعت حقوق. عدالت و حقوق قبل از آن كه قانونی در دنیا وضع شود وجود داشته است. با وضع قانون نمی توان ماهیت عدالت و حقوق انسانی بشر را عوض كرد.
#حقوق_بشر كه اعلانها و اعلامیه ها برای آن تنظیم شد و موادی به عنوان حقوق بشر تعیین شد- از همین فرضیه ی حقوق طبیعی سرچشمه گرفت؛ یعنی فرضیه ی حقوق #طبیعی_ وفطری بود كه به صورت اعلامیه های حقوق بشر ظاهر شد.
💢محتویات اعلامیه ی حقوق بشر از نوع امور قراردادی نیست كه قوای مقنّنه ی كشورها بتوانند آن را تصویب بكنند یا نكنند.
👈اعلامیه ی حقوق بشر حقوق ذاتی و غیرقابل سلب و غیر قابل اسقاط انسانها را مورد بحث قرار داده است؛ حقوقی را مطرح كرده است كه به ادعای این اعلامیه لازمه ی حیثیت انسانی انسانهاست و دست توانای خلقت و آفرینش آنها را برای انسانها قرار داده است،
💢انسانها نمی توانند محتویات اعلامیه ی حقوق بشر را برای خود وضع كنند و نه می توانند از خود سلب و اسقاط نمایند.
♦وقتی كه چنین اعلامیه ای از طرف گروهی كه خود از متفكرین و فلاسفه بوده اند صادر می شود، ملتها باید آن را در اختیار #فلاسفه_و_مجتهدین_حقوق خویش قرار دهند. اگر از نظر فلاسفه و متفكرین آن ملت مورد تأیید قرار گرفت، همه ی افراد ملت موظفند آنها را به عنوان حقایقی فوق قانون رعایت كنند.
👈 قوه ی مقنّنه نیز موظف است قانونی بر خلاف آنها تصویب نكند.
💢ملتهای دیگر تا وقتی كه از نظر خودشان ثابت و محقق نشده كه چنین حقوقی در طبیعت به همین كیفیت وجود دارد، ملزم نیستند آنها را رعایت كنند و از طرف دیگر این مسائل جزء مسائل تجربی و آزمایشی نیست كه احتیاج به وسایل و لابراتوار و غیره دارد و این وسایل برای اروپاییان فراهم است و برای دیگران نیست؛ شكافتن اتم نیست كه رموز و وسایلش در اختیار افراد محدودی باشد، فلسفه و منطق است، ابزارش مغز و عقل و قوه ی استدلال است.
👈اگر فرضاً ملتهای دیگر مجبور باشند در فلسفه و منطق مقلّد دیگران باشند و در خود شایستگی تفكر فلسفی احساس نكنند، ما ایرانیان نباید اینچنین فكر كنیم. ما در گذشته شایستگی خود را به حد اعلی در بررسیهای منطقی و فلسفی نشان داده ایم. ما چرا در مسائل فلسفی مقلّد دیگران باشیم؟ .
📚مجموعه آثار شهید مطهری . ج19، ص: 142
💫ادامه دارد .
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
🌙 ولادت باسعادت حضرت امام محمد باقر (عليه السلام ) و حلول ماه رجب بر تمامی شیعیان جهان مبارک باد.
@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
.
#دعاهای_روزانه
🌙حلول ماه رجب مبارك باد
🌱دعای ماه رجب
@quranpuyan
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_انعام آیه 158 تا 165
📄#صفحـہ_150
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_150
❇️بیگانگى از #نفاقافکنان!
💠إِنَّ الَّذِينَ فَرَّقُوا دِينَهُمْ وَ كانُوا شِيَعاً لَسْتَ مِنْهُمْ فِي شَيْءٍ إِنَّما أَمْرُهُمْ إِلَى اللَّـهِ ثُمَّ يُنَبِّئُهُمْ بِما كانُوا يَفْعَلُونَ
🌱تو باکسانی که دینشان را بخش بخش کردند و گروهگروه شدند (و هر گروه، بخشی از دین را گرفتند)، هیچ رابطهای نداری. کار آنان فقط به خدا واگذار شده است؛ آنگاه آنان را از کارهایشان باخبر میکند.
أنعام - ۱۵۹
🔷✨در تعقیب دستورات دهگانهاى که در آیات قبل گذشت و در آخر آن فرمان به پیروى از «صراط مستقیم خدا» و مبارزه با هر گونه نفاق و اختلاف داده شده بود، این آیه در حقیقت تأکید و تفسیرى روى همین مطلب است. نخست مىفرماید: «آنها که آیین و مذهب خود را پراکنده کردندو به دستههاى مختلف تقسیم شدند، در هیچ چیز با آنها ارتباط ندارى و آنها نیز هیچ گونه ارتباطى با مکتب تو ندارند» (إِنَّ الَّذِینَ فَرَّقُوا دِینَهُمْ وَ کانُوا شِیَعاً لَسْتَ مِنْهُمْ فِی شَیْءٍ).
👈زیرا مکتب تو، مکتب توحید و صراط مستقیم است و صراط مستقیم و راه راست همواره یکى بیش نیست.
سپس به عنوان تهدید و توبیخ این گونه افراد تفرقهانداز، مىگوید: «کار اینها واگذار به خداست، و آنها را از اعمالشان آگاه خواهد ساخت» (إِنَّما أَمْرُهُمْ إِلَى اللَّهِ ثُمَّ یُنَبِّئُهُمْ بِما کانُوا یَفْعَلُونَ).
👈قابل ذکر این که محتواى آیه یک حکم عمومى و همگانى در باره تمام افراد تفرقهانداز است، که با ایجاد انواع بدعتها، میان بندگان خدا، بذر نفاق و اختلاف مىپاشند اعم از آنها که در امتهاى پیشین بودند، یا آنها که در این امتند.
این آیه بار دیگر، این حقیقت را که اسلام آیین وحدت و یگانگى است و از هر گونه نفاق و تفرقه و پراکندگى بیزار است با تأکید تمام بازگو مىکند.
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_150
❇️#آیات162و163انعام
💠قُلْ إِنَّ صَلاتِي وَ نُسُكِي وَ مَحْيايَ وَ مَماتِي لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِينَ (۱۶۲) لا شَرِيكَ لَهُ وَ بِذلِكَ أُمِرْتُ وَ أَنَا أَوَّلُ الْمُسْلِمِينَ (۱۶۳/انعام)
🌱بگو: همانا نماز من و عبادات من و زندگی من و مرگ من برای خداوند، پروردگار جهانيان است.
شريكی برای او نيست و به آن (روح تسليم و خلوص و عبوديّت) مأمور شدهام و من نخستين مسلمان و تسليم پرودرگارم.
🔹مرگ، بر حيات احاطه دارد و حيات بر نُسُك، و نُسُك بر نماز. بنابراين، نماز، هستهی مركزی در درون عبادات است.
🔹راه و روش و هدف خود را در برابر راههای انحرافی، با صراحت و افتخار اعلام كنيم. «قُلْ»
🔹با آنكه نماز، جزو عبادات است، ولی، جدا ذكر شده تا اهميّت آن را نشان دهد. «صَلاتِي وَ نُسُكِي»
🔹انسانهای مخلص، مسير تكوينی (مرگ و حيات) و مسير تشريعی خود (نماز و نُسُك) را فقط برای خداوند عالميان میدانند. «إِنَّ صَلاتِي وَ نُسُكِي وَ مَحْيايَ وَ مَماتِي لِلَّهِ»
🔹آنگونه كه در نماز قصد قربت میكنيم، در هر نفس كشيدن و زنده بودن و مردن هم میتوان قصد قربت كرد. مَحْيايَ وَ مَماتِي لِلَّهِ ...
🔹مرگ و حيات مهم نيست، مهم آن است كه آنها برای خدا و در راه خدا باشد.
«مَحْيايَ وَ مَماتِي لِلَّهِ»
🔹آنچه برای خدا باشد، رشد میكند. «لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِينَ»
🔹مرگ و زندگی دست ما نيست، ولی جهت دادن به آن دست ماست. «لِلَّهِ»
🔹اخلاص در كارها، فرمان الهی است. «بِذلِكَ أُمِرْتُ»
🔹پيشوای جامعه، بايد در پيمودن راه و پياده كردن فرمان الهی، پيشگام باشد.
«أَوَّلُ الْمُسْلِمِينَ»
📚تفسير نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan