eitaa logo
قران پویان
438 دنبال‌کننده
5.6هزار عکس
666 ویدیو
604 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠وَ السَّابِقُونَ الْأَوَّلُونَ مِنَ الْمُهاجِرِينَ وَ الْأَنْصارِ وَ الَّذِينَ اتَّبَعُوهُمْ بِإِحْسانٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمْ وَ رَضُوا عَنْهُ وَ أَعَدَّ لَهُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِي تَحْتَهَا الْأَنْهارُ خالِدِينَ فِيها أَبَداً ذلِكَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ 🌱پیشگامان نخستین از مهاجران و انصار، و کسانی که از آن (پیشگام)ها باکارهای نیک پیروی کردند، در حالی که کارهای نیکو می‌کردند، خدا از آنان راضی ست، و آنان (نیز) از خدا راضی‌اند، و (همو) برایشان باغ‌هایی (از بهشت) آماده کرده است که از زیر (درختان) آن، نهرهایی جاری ست (و) همیشه در آن خواهند ماند. این نجات و پیروزی بزرگ است. توبه - ۱۰۰ 🔷✨گر چه درباره شان نزول آیه فوق ، مفسران روایات متعددى نقل کرده اند، ولى چنانکه خواهیم دید هیچ کدام از آنها شان نزول آیه نیست ، بلکه در واقع بیان مصداق و وجود خارجى آن است . به هر حال به دنبال آیات گذشته که بیان حال کفار و منافقان را مى نمود در آیه فوق اشاره به گروههاى مختلف از مسلمانان راستین شده است و آنها را در سه گروه مشخص تقسیم مى کند. نخست آنها که پیشگامان در اسلام و هجرت بوده اند (و السابقون الاولون من المهاجرین ). دوم آنها که پیشگام در نصرت و یارى پیامبر (صلى اللّه علیه و آله و سلّم ) و یاران مهاجرش بودند (و الانصار). سوم آنها که بعد از این دو گروه آمدند و از برنامه هاى آنها پیروى کردند، و با انجام اعمال نیک ، و قبول اسلام ، و هجرت ، و نصرت آئین پیامبر (صلى اللّه علیه و آله و سلّم ) به آنها پیوستند (و الذین اتبعوهم باحسان ). 🔷✨از آنچه گفتیم روشن شد که منظور از (باحسان ) در واقع بیان اعمال و معتقداتى است که در آنها از پیشگامان اسلام پیروى مى کنند، و به تعبیر دیگر احسان بیان وصف برنامه هائى است که از آن متابعت مى شود. ولى این احتمال نیز در معنى آیه داده شده است که (احسان ) بیان وصف چگونگى متابعت و پیروى باشد یعنى آنها بطور شایسته پیروى (در صورت اول (با) بمعنى (فى ) و در صورت دوم بمعنى (مع ) است ). ولى ظاهر آیه مطابق تفسیر اول است . پس از ذکر این گروه سه گانه مى فرماید: (هم خداوند از آنها راضى است و هم آنها از خدا راضى شده اند) (رضى الله عنهم و رضوا عنه ). رضایت خدا از آنها به خاطر ایمان و اعمال صالحى است که انجام داده اند، و خشنودى آنان از خدا به خاطر پاداشهاى گوناگون و فوق العاده و پر اهمیت است که به آنان ارزانى داشته . به تعبیر دیگر آنچه خدا از آنها خواسته انجام داده اند، و آنچه آنها از خدا خواسته اند به آنان بخشیده ، بنابراین هم خدا از آنها راضى است و هم آنان از خدا راضى هستند. 👈با اینکه جمله گذشته همه مواهب و نعمتهاى الهى را در برداشت (مواهب مادى و معنوى ، جسمانى و روحانى ) ولى بعنوان تاءکید و بیان (تفصیل ) بعد از (اجمال ) اضافه مى کند: (خداوند براى آنها باغهائى از بهشت فراهم ساخته که از زیر درختانش نهرها جریان دارند) (و اعد لهم جنات تجرى تحتها الانهار). از امتیازات این نعمت آن است که جاودانى است و (همواره در آن خواهند ماند) (خالدین فیها ابدا). (و مجموع این مواهب معنوى و مادى براى آنها پیروزى بزرگى محسوب مى شود) (ذلک الفوز العظیم ). چه پیروزى از این برتر که انسان احساس کند آفریدگار و معبود و مولایش از او خشنود است و کارنامه قبولى او را امضا کرده ؟ و چه پیروزى از این بالاتر که با اعمال محدودى در چند روز عمر فانى مواهب بى پایان ابدى پیدا کند. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠‏وَ آخَرُونَ اعْتَرَفُوا بِذُنُوبِهِمْ خَلَطُوا عَمَلاً صالِحاً وَ آخَرَ سَيِّئاً عَسَی اللَّهُ أَنْ يَتُوبَ عَلَيْهِمْ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ (۱۰۲/توبه) 🌱‏و (از اعراب) ديگرانی هستند كه به گناهان خويش اعتراف كرده‌اند، كار خوب و بد را به هم آميخته‌اند. اميد است خداوند توبه‌ی آنان را بپذيرد (و لطف خويش را به آنان بازگرداند). همانا خداوند، آمرزنده و مهربان است. ‏🔹همه‌ی اصحاب پيامبر عادل نبودند، برخی مرتكب سيّئات هم می‌شدند. ‏«خَلَطُوا عَمَلًا صالِحاً وَ آخَرَ سَيِّئاً» ‏🔹انسان در ميان اعمالِ خود نبايد تنها نقاط قوّتش را ببيند، بلكه بايد بدنبالِ جبرانِ نقاط ضعف و خطاهايش باشد. اعْتَرَفُوا ... خَلَطُوا ‏🔹اعتراف به گناه، انتقاد از خود و داشتن كارهای خوب و صالح، زمينه‌ساز بخشايش الهی است. «اعْتَرَفُوا، يَتُوبَ عَلَيْهِمْ» ‏🔹گرچه خداوند وعده‌ی آمرزش داده، امّا انسان بايد ميان خوف و رجاء باشد. ‏«عَسَی اللَّهُ أَنْ يَتُوبَ عَلَيْهِمْ» ‏🔹خطاكار پشيمان، به اميد نيازمند است و آغوش اسلام برای پذيرش او باز است. اعْتَرَفُوا ... إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ‌ 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 8⃣7⃣ تدبر در سوره منظور و مصداق روح چيست؟ وَ يَسْـَلُونَكَ عَنِ الرُّوحِ قُلِ الرُّوحُ مِنْ أَمْرِ رَبِّى وَ مَآ أُوتِيتُم مِّنَ الْعِلْمِ إِلاَّ قَلِيلاً _…_85_ و درباره ى روح ]: قرآن و ... [ از تو مى پرسند. بگو: «روح از كار (هاى) پروردگار من است و به شما از (كلّ) دانش جز اندكى داده نشده است.» _…_85_ آيه 85 ـ لفظ روح در بيست و يك آيه قرآن مانند عرش به همين تعداد در آياتى گوناگون آمده، كه روح هم عرش انسانيت است، و كلا روح به معناى درك و زندگى است، در بيست مورد ديگر روح معانى ويژه اى بر حسب قرائنى گوناگون دارد، مانند روح ايمان (58:22)، روح وحى (40:15)، روح القدس (102:16)، سرپرست فرشتگان (97:4) و نيز ساير ارواح، ولى در آيه مورد بحث روح كليت دارد، و در اختصاص هيچ يك از ارواح نيست، و درست است كه زمينه ويژه اش در اين آيه بر حسب جوّ خاصش، قدر مسلّم روح قرآن است، جز آنكه لفظ «الروح» بدون هيچ قيدى آنرا نسبت به كل ارواح در بعد دوم مطلق گرفته، وگرنه به جاى «الروح» روح القرآن و يا وحى القرآن بود كه صريح در مقصود ويژه بود، درست است كه روح قرآن روح الارواح است، جز آنكه نخست «يسئلونك» كه پرسشى است مستمر از هنگام نزول اين آيه تا پايان زمان تكلفى، از مقام آخرين وحى، و نيز لفظ مطلق «الروح» مقتضى همين عموميت سؤال است، روى اين اصل مى توان گفت كه كل مراتب دوازده گانه روح در اينجا مراد است، كه روح جماد، نبات، حيوان، جن، فرشتگان، انسان، ايمان، عصمت، وحى، عصمت برونى، روح القدس، و روح فرشتگان است، چنانكه در آياتى مانند آيه قدر ـ اين روح فرشتگان ـ چنان آمده كه "تنزل الملائكة و الروح" زيرا برابرى روح با فرشتگان، او را از فرشتگان جدا و ممتاز ساخته است. اينجا ارواح جمادات و نباتات و حيوانات را از اين رو مشمول «الروح» كرده ايم كه آنها نيز مانند ديگر آفريدگان هميشه خدا را تسبيح به حمد مى كنند و چنانكه گذشت "ان من شى الاّ سبح بحمده" و بدون روح و ادراك تسبيح به حمد محال است. از تفسیر فرقان https://b2n.ir/m41693 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
22.7M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠چگونه آثار را حفظ کنیم؟ ۱-تلاوت و تدبر در قرآن 🎙محمدعلی انصاری 🆔@quranpuyan
🌸🍃 🍃 بسم الله الرحمن الرحيم اِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْرًا مسلّماً با هر سختی آسانی است 🌷 سوره انشراح ، آیه ۶ 🍃 🌸🍃 کـانال قـرآن پویان 🆔️ @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیه 107 تا 111 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠وَ الَّذِينَ اتَّخَذُوا مَسْجِداً ضِراراً وَ كُفْراً وَ تَفْرِيقاً بَيْنَ الْمُؤْمِنِينَ وَ إِرْصاداً لِمَنْ حارَبَ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ مِنْ قَبْلُ وَ لَيَحْلِفُنَّ إِنْ أَرَدْنا إِلاَّ الْحُسْنى‏ وَ اللَّهُ يَشْهَدُ إِنَّهُمْ لَكاذِبُونَ 🌱(برخی از آنان،) کسانی (هستند) که برای زیان رساندن به مسلمانان و (تقویت) کفر و تفرقه‌افکنی میان مؤمنان و انتظار و زمینه‌سازی برای (حضور) کسانی که پیش‌تر با خدا و پیامبرش جنگیده بودند، مسجدی را انتخاب کردند و قطعاً سوگند می‌خورند که صرفاً قصد خیر داشتیم؛ ولی خداوند گواهی می‌دهد که آنان یقیناً دروغ می‌گویند. توبه - ۱۰۷ 🔷✨(ارصاد) یعنی کمین و انتظار برای حمله و ( ضرار) یعنی ضرررساندن ، و این آیه در وصف گروهی از منافقان است که مسجدی را ساختند، اماهدفشان ضرر زدن به اسلام و تفرقه انداختن بین مسلمانان بود تا وحدت کلمه آنان را بشکنند و در آنجا به کمین افرادی مثل خود باشند و کفر را ترویج نمایندتا خلاصه آنجا پایگاهی بر علیه مسلمانان باشد. 🔷✨نقل شده که جماعتی از بنی عمروبن عوف مسجد قبا را ساختند و ازرسولخدا(ص ) خواستند تا در آنجا نماز بگزارد،لکن جماعتی از بنی غنم بن عوف که افرادی منافق بودند به آنها حسد کرده و در کنار مسجد قبا، مسجددیگری ساختند تا در آنجا علیه مسلمین توطئه کنند و تفرقه ایجاد نمایند و درانتظار ابی عامر راهب که قول داده بود با لشکری از روم به سوی آنها بیامد،بنشینند تا رسولخدا(ص ) را از مدینه بیرون کنند و از رسولخدا(ص ) خواستند تابا نماز در آنجا، مسجدشان را افتتاح کند و آن را به وجود خود متبرک نماید، ورسولخدا(ص ) به آنان وعده زمانی را داد که از جنگ تبوک به مدینه باز گردد، واین آیات در همان هنگام نازل گردید، و خدای تعالی از حقیقت نیات ایشان خبرداد و فرمود، بزودی اینها می گویند ما جز خیر قصد دیگری نداشتیم ومی خواستیم با ایجاد مسجد تسهیلاتی برای مؤمنین فراهم کنیم ، اما خدا حقیقت نیات آنها را می داند و به کذب و نفاق آنها گواهی می دهد. 📚تفسیر المیزان ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠‏أَ فَمَنْ أَسَّسَ بُنْيانَهُ عَلی‌ تَقْوی‌ مِنَ اللَّهِ وَ رِضْوانٍ خَيْرٌ أَمْ مَنْ أَسَّسَ بُنْيانَهُ عَلی‌ شَفا جُرُفٍ هارٍ فَانْهارَ بِهِ فِي نارِ جَهَنَّمَ وَ اللَّهُ لا يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمِينَ (۱۰۹/توبه) 🌱‏آيا كسی‌كه بنيان (كار) خود را بر پايه‌ی تقوا و رضای الهی قرار داده بهتر است، يا كسی‌كه بنياد (كار) خويش را بر لبه‌ی پرتگاهی سست و فروريختنی نهاده كه او را در آتشِ دوزخ می‌اندازد؟ خداوند گروه ستمگر را هدايت نمی‌كند. 🔷✨‏آيه‌ی قبل، مقايسه‌ی مسجد ضرار و مسجد قبا بود، و در اين آيه مقايسه‌ی بانيان آن دو مسجد است. ‏كلمه‌ی‌ «شَفا»، به معنای لبه و كناره، «جُرُفٍ»، به معنای حاشيه‌ی نهر يا چاه كه آب زير آن را خالی كرده و پرتگاه شده است، و «هارٍ»، به معنای سست می‌باشد. ‏🔹ارزش كارها به نيّت آنان است، نه ظاهر اعمال. مسجد قبا برای خدا ساخته شد و مسجد ضرار با انگيزه‌ی تفرقه‌افكنی! «أَسَّسَ بُنْيانَهُ عَلی‌ تَقْوی‌» ‏🔹بنياد باطل بر باد است. «بُنْيانَهُ عَلی‌ شَفا جُرُفٍ هارٍ» ‏🔹گاهی مسجد، بانيان خود را به قعر دوزخ می‌افكند. «فَانْهارَ بِهِ فِي نارِ جَهَنَّمَ» ‏🔹سوء استفاده از مراكز مذهبی و باورهای دينی مردم، ظلم است. «الظَّالِمِينَ» 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 9⃣7⃣ تدبر در سوره منظور و مصداق روح چيست؟ ۴- وَ لَـلـِن شِئْنَا لَنَذْهَبَنَّ بِالَّذِى أَوْحَيْنَآ إِلَيْكَ ثُمَّ لاَ تَجِدُ لَكَ بِهِى عَلَيْنَا وَكِيلاً _…_86_ و همانا اگر بخواهيم، بى امان آنچه را به سوى تو وحى كرديم بى چون (از يادت) مى بريم، سپس براى (حفظ) آن، عليه ما، براى خود كارسازى نيابى، _…_86_ آيه 86 ـ اين آيه گواهى روشن است بر اينكه مصداِق اهم روح كه مورد پرسش و پاسخ در آيه روح است همان روح قرآن مى باشد "و اوحينا اليك" همان است و نه ارواحى ديگر، چنانكه آيه هشتاد و هشت نيز بر اين حقيقت گواه است. از تفسیر فرقان https://b2n.ir/m41693 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
🌺💐با سلام به مخاطبان عزیز 💮🔶فهرست ارايه شده در بخش در کانال قران پويان در سال 1400 بشرح زیر بوده است: علاقمندان جهت مطالعه هر یک از موضوعات می‌توانند، روی مربوطه کلیک نمایند.👇 🌐 پيامبران و امامان از منظر قران: ايا به هر غيبي دسترسي دارند؟ يا محدود است؟ 💮 در قرآن و روايات (25قسمت) 🌐ايا در زمينه مسايل مثل انتخابات هم بايد از و فقها كرد؟ ايا شركت در انتخابات، است؟ 💮 در قرآن، احسان به خویشان و اقوام . 🌐 کیست؟ آیا از نظر قرآن ،مرتد بايد اعدام شود؟جزاي مرتد از نظر قران چيست؟ 💮 و در قرآن. شامل مباحث👇👇 (🌸آیات در قرآن 💞آیات در قرآن 🌸فلسفه در قرآن 💞 و ٫تشریق در آیات قرآن 🌸 در آیات قرآن 💞تراشیدن سر و کردن در آیات قرآن 💞 حج در آیات قرآن) 🌐 💮توضيحاتي پيرامون ايه و آيه 🌐اشتباهات ما در موضوع 💮 مروری بر مسئولیت مردم، و تحلیل سکوت انها در ( ع) در منا 🌐 مروري برزندگی و اندیشه‌ها و اثار مرحوم علامه محمدرضا 💮آيا رواياتي كه در بيان شده، معتبر است؟ 🌐منظور از چيست؟ ايا بعضي روزها ذاتا، نحوست دارند؟ 🌐 ، نمونه‌ها، ریشه ها و واکنشها در 39قسمت 🌐،پديده 🌐مجازات : آيا اسلام با زنداني كردن مجرمان، موافق است يا مخالف؟ 🌐انديشه‌هاي را بهتر بشناسيم. 💮گفتگو با درباره‌ی‌ در قرآن 🌐نظر قران در خصوص و :ایا مردان میتوانند تا اختیار کنند؟ 💮 درباره : (شهيد استاد مطهري) که شامل مباحث زیر میباشد👇👇 احکام درقرآن : درقران در قران @quranpuyan
امام سجّاد (ع) اللَّهُمَّ... ازْوِ عَنِّی مِنَ الْمَالِ مَا یحْدِثُ لِی مَخِیلَةً بارالها.. خرج کردن مالم را متوجه برنامه‌های خیر فرما برگرفته از دعای ۳۰ صحیفه سجّادیه @quranpuyan