.
#آیههاینور
🌸 بسم الله الرحمن الرحیم 🌸
وَمَنْ يُؤْمِنْ بِاللهِ يَهْدِ قَلْبَهُ
وَاللهُ بِكُلِّ شَیْءٍ عَلِيمٌ
و هر که به خدا ايمان بیاورد ،
خدا قلبش را هدايت میكند ،
و خدا به همه چيز دانا است.
🌷 سوره تغابن ، آیه ۱۱
کانال قرآن پویان
🆔️ @quranpuyan
༻🍃🌸🍃༺
💐👌شما هم در 📖#قرائت_روزانه یک صفحه از قرآن به همراه #ترجمه با ما همراه شوید
❇️🌹بلطف خدا و استقبال مخاطبان عزیز
هر روز فایل صوتی🎧 قرائت #ترتيل يك صفحه از قران كريم را به همراه عکس متن عربی آن صفحه ، فایل صوتی تفسیر و توضیح صفحه وگزیده نڪات تفسیری ،از ابتداي قران، در كانال ارسال نموده ایم.
✍تاکنون سوره های :🔻
حمد-بقره-آلعمران-نساء-مائده-انعام-اعراف-انفال-توبه-یونس-هود
به اتمام رسیده که جهت دسترسی به آنها میتوانید از #هشتگهای زیر استفاده نمایید.
#سوره_مبارڪہ_بقره
#سوره_مبارڪہ_آلعمران
#سوره_مبارڪہ_نساء
#سوره_مبارڪہ_مائده
#سوره_مبارڪہ_انعام
#سوره_مبارڪہ_اعراف
#سوره_مبارڪہ_انفال
#سوره_مبارڪہ_توبه
#سوره_مبارڪہ_یونس
#سوره_مبارڪہ_هود
✅ و به لطف پروردگار از امروز 👇
📖#سوره_مبارڪہ_یوسف
را شروع خواهیم نمود.
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_هود_و_یوسف
📄#صفحـہ_235
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_235
❇️#مطالعه_سرگذشت_پیشینیان
💠وَ كُلاًّ نَقُصُّ عَلَيْكَ مِنْ أَنْباءِ الرُّسُلِ ما نُثَبِّتُ بِهِ فُؤادَكَ وَ جاءَكَ فِي هذِهِ الْحَقُّ وَ مَوْعِظَةٌ وَ ذِكْرى لِلْمُؤْمِنِينَ
🌱تمام (خبرهایی را که لازم است،) بر تو حکایت میکنیم؛ یعنی سرگذشتهای پیامبران را؛ همان (خبرهایی) که دلت را با آن محکم و استوار میکنیم. در این (آیات)، حق و حقیقت برای تو، و پند و یادآوری برای مؤمنان آمده است.
هود - ۱۲۰
👈در این آیه و آیات بعد که سوره هود با آن پایان مىپذیرد یک نتیجه گیرى کلى از مجموع بحثهاى سوره بیان شده است و از آنجا که قسمت عمده این سوره داستانهاى عبرت انگیز پیامبران و اقوام پیشین بود نخست نتائج گرانبهاى ذکر این داستانها را در چهار موضوع خلاصه کرده،
🔹مىگوید: «ما از هر یک از سرگذشتهاى انبیاء براى تو بازگو کردیم تا به وسیله آن، قلبت را آرامش بخشیم» و ارادهات قوى گردد. (وَ کُلًّا نَقُصُّ عَلَیْکَ مِنْ أَنْباءِ الرُّسُلِ ما نُثَبِّتُ بِهِ فُؤادَکَ).
🔹سپس به دومین نتیجه بزرگ بیان این داستانها اشاره کرده، مىگوید: «و در این اخبار پیامبران، حقایق و واقعیتهاى (مربوط به زندگى و حیات، پیروزى و شکست، عوامل موفقیت و تیره روزى) همگى براى تو آمده است» (وَ جاءَکَ فِی هذِهِ الْحَقُّ).
🔹🔹سومین و چهارمین اثر چشمگیر بیان این سرگذشتها آن است که: «براى مؤمنان موعظه و اندرز، تذکر و یادآورى است» (وَ مَوْعِظَةٌ وَ ذِکْرى لِلْمُؤْمِنِینَ).
👈این آیه بار دیگر تأکید مىکند که تواریخ قرآن را نباید سرسرى شمرد و یا به عنوان یک سرگرمى از آن براى شنوندگان استفاده کرد چرا که مجموعهاى است از بهترین درسهاى زندگى در تمام زمینهها و راهگشایى است براى همه انسانهاى «امروز» و «فردا».
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_235
❇️#آیه4یوسف
💠إِذْ قالَ يُوسُفُ لِأَبِيهِ يا أَبَتِ إِنِّي رَأَيْتُ أَحَدَ عَشَرَ كَوْكَباً وَ الشَّمْسَ وَ الْقَمَرَ رَأَيْتُهُمْ لِي ساجِدِينَ (۴/یوسف)
🌱آنگاه كه يوسف به پدر خويش گفت: ای پدر! همانا من (در خواب) يازده ستاره با خورشيد و ماه ديدم، آنها را در برابر خود سجدهكنان ديدم.
🔹فرزندان، بايد به درايت و دلسوزی پدر اعتماد و در مسائل زندگی با او مشورت كنند. «قالَ يُوسُفُ لِأَبِيهِ»
🔹پدر را به اسم صدا نزنيم. «يا أَبَتِ»
🔹پدر و مادر، بهترين مرجع برای حلّ مشكلات فرزندان هستند. «يا أَبَتِ»
🔹پدران و فرزندان در خطاب به يكديگر، از واژههايی كه نشانهی صميميّت، رحمت و شفقت است، استفاده كنند. «يا أَبَتِ»
🔹والدين به خوابهای فرزندانشان توجّه كنند. «يا أَبَتِ»
🔹حضرت يوسف در ابتدا، تعبير خواب نمیدانست و لذا برای تعبير رؤيايش از پدر استمداد كرد. «يا أَبَتِ»
🔹گاهی رؤيا وخواب ديدن، يكی از راههای دريافت حقايق است. «إِنِّي رَأَيْتُ»
🔹در فرهنگِ خواب، اشيا، نماد حقايق میشوند. (مثلًا خورشيد نشان پدر و ماه تعبير از مادر و ستارگان نشان برادران است.) رَأَيْتُ أَحَدَ عَشَرَ كَوْكَباً ...
🔹ديدن ماه و خورشيد و ستارگان (به صورت هم زمان)، از شگفتیهای رؤيای يوسف است. «كَوْكَباً وَ الشَّمْسَ وَ الْقَمَرَ»
🔹خوابِ اوليایِ خدا، واقعی است. «رَأَيْتُ» در اين آيه «رَأَيْتُ» تكرار شده است تا بگويد حتماً ديدم و گمان نشود ماجرا خيالی بوده است.
🔹يوسف عليه السلام در خواب چنان ديد كه خورشيد و ماه و ستارگان، همانند موجودات دارای عقل، بر او سجده میكنند. (جمله «رَأَيْتُهُمْ» برای افراد عاقل بكار میرود)
🔹انسانهای برگزيده، به مقامی میرسند كه مسجود ديگر انسانها میشوند.
«رَأَيْتُهُمْ لِي ساجِدِينَ»*
🔹گاهی در نوجوان، استعدادی هست كه بزرگترها را به تواضع وامیدارد.
«ساجِدِينَ»
🔹شروع داستان با رؤيا و پايان آن با تعبير آن، از بهترين روشها برای نوشتن داستان و سناريو است. «أَحْسَنَ الْقَصَصِ- رَأَيْتُهُمْ لِي ساجِدِينَ»*
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
🌺🌺 گزيدهاي از نظرات قرآن آموزان #سيزده_دوره حضوري و مجازي روش ساده فهم قرآن
✅ بخش سوم
✅ دوره مفید و #لذتبخشی برای من بود. تجربه خوبی بود تا بحال اینگونه در قران تدبر نکرده بودم. من قبلا تفسیر موضوعی کار کردم ولی بعد از گذشت زمان فراموش کردم. خودم هم چندین بار قران را بامعنی خواندم هرچند که هردفعه چیز تازه ای متوجه می شدم. و چون یادداشت نمی کردم ،بعد از مدتی فراموش میکردم. اول فکر میکردم #تدبر یعنی خواندن تفسیر قران .اما این روش تدبر خیلی برام لذت بخشه. مفاهیم سوره را بیشتر متوجه میشم و در ذهنم می ماند.
✅ من تاحالا معنی هر آیه رو میخوندم. ولی الان برام جالب اینه که ناخودآگاه میخوام بدونم خدا میخواسته با نزول این سوره با چه چیزی بفهمیم وآیا میفهمیم.
✅ سپاس از دوره بسیار خوبی که برای تدبر در مفاهیم قران برگزار کردید.رویکردی که #روشی_نظاممند را برای فهم سوره های قران کریم ارایه می کرد و برای من بسیار تازگی داشت.از آنرو که دریچه ای جدید برای فهم کلیت سوره های قرآن برایم باز می کرد و راهی برای پاسخگويی به عدم ارتباط و جدایی معانی ظاهری ایات می گشود.
من هم با تکنیک فرازبندی، برای نخستین بار توانستم مفهوم کلی یک سوره 36 ایه ای را متوجه شوم.تا قبل از این معنای ایه های سوره ها را میخواندم ولی نمی توانستم ایده کلی چنین سوره ای را بیان کنم.
✅ سلام استاد عزیز چقدر حس خوبی داشتم که در این گروه شرکت کردم چقدر گوش کردن به پیام های شما برایم #ارامشبخش بود نمی دانم چه دعایي کنم که در حد شما باشد. فقط می گویم اجرتان با خدای همین قران.
✅ در این فرصت کوتاه خیلی استفاده کردم هر چند ،چندین ساله، کلاس هاي ديگر شرکت کردم. ولی شما #راهتدبر و اندیشیدن را نشان دادید.
✅ اگر فردي دوست دارد به گونه ای متفاوت از روشهای مرسوم، قرآن را مطالعه و بررسی نماید پیشنهاد میکنم که حتما در دوره ی روش ساده فهم قرآن شرکت کند.آنچه آموزش داده میشود نحوه ی مطالعه ی #روشمند و هدفمند سوره های قرآن میباشد.
✅ رمز ورود به محتوای قرآن ازهمین طریق است.خداراشکر روش تدریس به نظرم بسیارعالی بود، تعیين فرازها و درس سوره بسیار #اموزنده و قابل استفاده و راهکاری برای تحقیق درسور دیگر بود. من واقعا استفاده کردم. این دروس تحقیقی ارزنده باید درحوزه های علمیه هم ورود پیداکنه
✅ آنچه مسلم است تا حالا قرآن میخواندیم اما با این روش خواندن وتدبرکردن خیلی شیرین است
✅ من رشته ام قرآنی نیست خیلی هم فهم قرآن را دوست دارم. مدت ها پیش به خدا گفتم، خدایا کتابت رو می خونم ولی نمیفهمم باهام حرف میزنی ولی نمی دونم چی میگی. استاد فکر می کنم #راه_فهم_قرآن برام بازشده
اطلاعات بيشتر و ثبت نام دوره جديد در كانال زير در تلگرام و ايتا: @tadabbor_quranpuyan
در واتساپ:
https://chat.whatsapp.com/KmJSRCcMZvWDzIFaS7lv8T
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
9⃣0⃣1⃣ تدبر در سوره #اسراء
✳️ کلمات کلیدی
▪️قرآن (۱۰ بار) : بیشترین تکرار کلمه قرآن در این سوره
▪️انسان(۷ بار) : بیشترین تکرار کلمه انسان در این سوره
▪️وکیل(۵ بار) : بیشترین تکرار کلمه وکیل در این سوره،
▪️سبحان(۴ بار) : بیشترین تکرار کلمه سبحان در این سوره
▪️خبیر بصیر : سه بار در این سوره، دوبار در سوره های دیگر
▪️در آیه ۸۸ تحدی به قرآن بیان شده .(یاتوا بمثل هذا القران) اولین تحدی در سوره طور بود
▪️اولين اشاره به تلاش مشركان برای اخراج پیامبر از مکه
▪️وجعلنا علی قلوبهم اکنه ان یفقهوه و فی اذانهم وقرا : (کهف انعام اسرا)
▪️ما ارسلناک علیهم وکیلا (انعام یونس فرقان شوری زمر)
▪️ارسلناک مبشرا و نذیرا (مشابه فاطر و هود و فرقان)،
▪️قرانا فرقناه لتقراه علی مکث (مفهوم مشابه در فرقان)
▪️بالوالدین احسانا (مریم اسراء انعام احقاف)
▪️وزنوا بالقسطاس المستقیم (شعرا اسراء)
▪️ان تتبعون الارجلا مسحورا (اسراء فرقان)
▪️ان عبادی لیس لک علیهم سلطان(اسرا حجر)
▪️صرفنا للناس فی هذاالقران من کل مثل فابی اکثرالناس الاکفورا (در برابر قران.مشابه فرقان)
▪️قل لو کان فی الارض ملائکه لنزلنا علیهم (مشابه هود و انعام وشعرا:مفصل ترین پاسخ راجع به عدم نزول ملایک اینجاست.)
در سوره قبل(شعرا)نیز محور اصلی سوره درخواست مشرکان برای ارسال آیات و پاسخ خدا به انها بود.
درس سوره شعرا :
ای پیامبر این قرآن که از جانب رب العالمین برتو نازل شده، نشانه هایی روشن است. سرنوشت اقوام قبلی که رسولانشان را تکذیب کرده و دعوت آنها به پروا از الله را نادیده گرفته و با عذاب خدای عزیز رحیم هلاک شدند،نیز نشانه و عبرت است. اما اکثریت این قوم حتی درصورت اتیان نشانه های جدید بازهم رو بر میگردانند .خودت را از ایمان نیاوردن آنها اذیت نکن.و با توکل برخدا خویشانت را هم انذار کن.
🔹برخی سنتها و قوانین الهی که در این سوره بیان شده
▫️إِنْ أَحْسَنتُمْ أَحْسَنتُمْ لِأَنفُسِكُمْ وَإِنْ أَسَأْتُمْ فَلَهَا
وَإِنْ عُدتُّمْ عُدْنَا
▫️مَّنِ اهْتَدَى فَإِنَّمَا يَهْتَدي لِنَفْسِهِ (یونس زمر)
▫️وَلاَ تَزِرُ وَازِرَةٌ وِزْرَ أُخْرَى (انعام فاطر زمر)،
▫️مَّن كَانَ يُرِيدُ الْعَاجِلَةَ عَجَّلْنَا لَهُ فِيهَا وَمَنْ أَرَادَ الآخِرَةَ وَسَعَى لَهَا سَعْيَهَا وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَأُولَئِكَ كَانَ سَعْيُهُم مَّشْكُورًا
▫️كُلاًّ نُّمِدُّ هَـؤُلاء وَهَـؤُلاء مِنْ عَطَاء رَبِّكَ
وَمَن يَهْدِ اللّهُ فَهُوَ الْمُهْتَدِ وَمَن يُضْلِلْ فَلَن تَجِدَ لَهُمْ أَوْلِيَاء مِن دُونِهِ
▫️اذا اردنا نهلک قریه امرنا مترفیها (مومنون زخرف سبا) ففسقوا
▫️ان کادو لیستفزونک من الارض لیخرجوک منها، فاراد ان یستفزهم من الارض فاغرقناه (فرعون)
🔹برخی روحيات و رفتارهاي عمومی انسانها
*یدع الانسان بالشر دعائه بالخیر
*وَإِذَآ أَنْعَمْنَا عَلَى الإِنسَانِ أَعْرَضَ وَنَأَى بِجَانِبِهِ وَإِذَا مَسَّهُ الشَّرُّ كَانَ يَؤُوسًا
*کان الانسان کفورا
*کان الانسان قتورا
درصورت نام گذاری موضوعات حمایت از پیامبر، مفاد هدایتی قرآن و واکنشهای مخالفان و پاسخ قرآن به آنها به ترتیب با A,B,C ترتیب قرار گیری مفهومی فرازهای مختلف سوره اسراء بشرح زیر خواهد بود:
آیه ۱ : A
آیات ۳۹-۲ : B
آیات ۵۹-۴۰ : C
آیات ۶۵-۶۰ : A
آیات ۷۲-۶۶ : C
آیات ۸۸-۷۳ : A
آیات ۱۰۰-۸۱ : C
آیات ۱۰۴-۱۰۱ : A
آیات ۱۱۱-۱۰۵ : C
🖌آقای سید کاظم فرهنگ
https://b2n.ir/m41693
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
♦️◀️ درسی از #امام_رضا ع برای امروز
👈یکی از وجوه منفي سياست خارجي ناكارامد ما، ربط دادن آن به دین و این ادعاست که آموزه های دینی ما را مکلف به درگیری مستمر و آشتی ناپذیر با آمریکا و اسراییل و غرب کرده، در حالی که سیره پیامبر ص و اهل بیت ع به عنوان رهبران معصوم دین، هرگز مبتنی بر دشمن تراشی و درگیری مستمر با ظلم و استکبار به هر قیمتی و به بهای تحمیل آن بر مردم و به فقر و فلاکت کشاندن آنان نبوده است.
تقیه به معنای اتخاذ موضع عقلایی در برابر ظالم و مستکبری که توان درگیرشدن با او را نداری و نتیجه درگیری ات تضعیف و نابودی توست، از مهمترین توصیه های اهل بیت ع به پیروان خود بوده است. تمام دوران اهل بیت، مدارا، همزیستی، پرهیز از جنگ و درگیری و در مواردی بیعت و همکاری با حاکمانی بوده است که از مصادیق مستکبر بوده اند و هرگز در صدد ایجاد و آغاز درگیری با حاکم ظالمی که هیچ افق مطمئن و روشنی برای پیروزی در آن نیست، نبوده اند.
یکی از بارزترین نمونه های تقیه، حیات سیاسی امام رضا ع است که به خاطر قدرت فائقه و سرکوبگر طاغوت عباسی، مأمون، تحمیل او را در مورد پذیرش ولایت عهدی می پذیرد و از مدینه عازم خراسان می شود بدون آن که در صدد مقاومت و درگیری و به فنا دادن جان خود و شیعیان و یا مثلا ایجاد عاشورایی دیگر، تحت عنوان ظلم ستیزی که هیچ دستاورد مهم و قابل اعتنایی برای این درگیری نمی دیده، برآید.
👈اکنون با تحقیقات صورت گرفته، بر خلاف ذهنیت ترویج شده در آغاز انقلاب، معلوم شده است که در ماجرای عاشورا، یزید آغازگر درگیری و تهدید امام حسین ع به قتل بر آمد، و امام ع تا آخرین ساعات مانده به درگیری و شهادت، در صدد جلوگیری از جنگ بود اما این ابن زیاد بود که درصدد اسیرکردن امام و کشتن ذلیلانه او برآمده بود و در این جاست که امام شهادت را بر ذلت ترجیح داد. ضمن آن که سازش ذلیلانه امام با یزید می توانست به هدم و محو نام اسلام و پیامبر ص منجر شود.
نکته مهم دیگر در ماجرای عاشورا این است که بعد از قطعی شدن درگیری و جنگ، امام حسین به یاران خود توصیه کرد که او را رها کرده و به دیار خود بروند، چرا که ابن زیاد فقط جان او را می خواهد. در واقع امام هرگز در صدد تحمیل جنگ و فداکاری و شهادت بر یاران نزدیک خود ـ تا چه رسد بر یک ملت و جامعه ـ برنیامد.
♦️🌹امام رضا ع در دوران ولایتعهدی تحمیلی، گاه مامون را نصیحت و یا سرزنش می کرد. از جمله آن که روزی مأمون با خوشحالی و شادی به محضر امام آمد و نامهای را خواند که در آن نامه از توفیق در سیاست كفر ستیزانه و فتح یکی از بلاد کفر (کابل) سخن به میان آمده بود و انتظار داشت که امام او را بابت این کفرستیزی و جهان گشایی تشویق کند اما امام به او فرمود: آیا فتح یکی از مناطق شرک، تو را شادمان ساخته است؟
مأمون: آیا واقعا چنین فتحی مایه شادی نیست؟!
💢امام: ای ولیّ امر مسلمین! در مورد امّت محمّد ص و مسؤولیّت زمامداری که خداوند در اختیارت نهاده، از خدا بترس!
همانا تو امور مسلمانان را تباه ساختهای، ... تو در این بلاد نشستهای ولی خانه هجرت و محل فرود وحی (مدینه) را ترک نمودهای. به مسلمانان مهاجر و انصار ظلم میشود بهطوری که مدّتها بر فقر و تنگدستی و ستمدیدگی افرادی از آنها میگذرد و دسترسی به تو ندارند و کسی به داد آنها نمیرسد. از خدا بترس و به امور مسلمانان توجّه داشته باش!
آیا نمیدانی که زمامدار مسلمانان مانند ستون وسط خیمه است که هرکسی در درون خیمه است بخواهد میتواند آن ستون را بگیرد. تو نیز باید به مسلمانان اینگونه نزدیک باشی و مردم به تو دسترسی داشته باشند و شکایتهای خود را به تو برسانند. (عیون اخبار الرّضا، ج ۲، ص ۱۶۰)
❓آیا این سیره و منش سیاسی امام رضا ع برای مسئولان نظام که به نام #دین و اهل بیت برپاشده، درس آموز نیست؟
✍مهدی نصیری
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
.
#دعاهای_روزانه
🤲 «یَا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ
🌸 ثَبِّتْ قَلْبِی عَلَى دِینِکَ»
💞ای تغییر دهنده قلب ها!
قلب مرا بر دینت ثابت و استوار کن!»
کانال قرآن پویان
┄═❁🍃❈🌸❈🍃❁═┄
@quranpuyan
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_یوسف آیات 5 تا 14
📄#صفحـہ_236
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_236
❇️#آیه7یوسف
💠لقد کان فی یوسف و اخوته ایات للسائلین
🌱به تحقیق در ماجرای یوسف و برادرانش برای پرسش کنندگان نشانه های عبرت وجود دارد.
🔷✨از این آیه آشکار می شود که جماعتی ، داستان یوسف (ع ) را از رسولخدا(ص )پرسیده ، و یامطلبی در ارتباط با او داشته اند که در جواب ایشان این سوره نازل شده ، و داستان از اینجا شروع می شود که برادران یوسف به وی حسد ورزیده و او را در قعر چاه می اندازند و سپس به عنوان برده ای او را به کاروانی می فروشند و ظاهرا او را ازسر راه برداشته و وی را بسوی هلاکت سوق می دهند، اما خداوند بوسیله همین اسباب او را زنده کرد و هر چه اراده کردند که او را ذلیل کنند، خداوند وی رارفعت داد .
👈 این آیات نشانه آنست که اگر بنده ای عبودیت خود را برای خداخالص کند، خداوند عهده دار امور او می شود و وی را رفعت می بخشد، اگر چه وضعیت اکثر بندگان غیر از این است .
📚تفسیر المیزان
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_236
❇️#آیه9یوسف
💠اقْتُلُوا يُوسُفَ أَوِ اطْرَحُوهُ أَرْضاً يَخْلُ لَكُمْ وَجْهُ أَبِيكُمْ وَ تَكُونُوا مِنْ بَعْدِهِ قَوْماً صالِحِينَ (۹/یوسف)
🌱(برادران به يكديگر گفتند:) يوسف را بكشيد يا او را به سرزمينی دور بيافكنيد تا توجّه پدرتان مخصوص شما شود و پس از انجام طرح (با توبه) گروهی شايسته باشيد
🔹فكر خطرناك، انسان را به كار خطرناك میكشاند. لَيُوسُفُ ... أَحَبُ ... اقْتُلُوا
🔹احساس تبعيض در محبّت از طرف فرزندان، آنها را تا حدّ برادركشی سوق میدهد. (گرچه شدّت علاقهی پدر به يوسف بی دليل نبود، بلكه به خاطر كمالات او بود، ولی برادران احساس تبعيض كردند و خيال كردند علاقهی بیدليل است و همين احساس، آنان را به توطئه وادار كرد) أَحَبُّ إِلی أَبِينا ... اقْتُلُوا
🔹از منظر كوته نظران، حذف فيزيكی رقيب بهترين راه است. «اقْتُلُوا يُوسُفَ»
🔹حسادت، انسان را تا برادركشی سوق میدهد. «اقْتُلُوا يُوسُفَ»
🔹گناهكاران يكديگر را در انجام گناه وسوسه كرده و از همداستانی با يكديگر نيرو میگيرند. (برادران به يكديگر دستور بكشيد و بيفكنيد میدادند) اقْتُلُوا ... أَوِ اطْرَحُوهُ
🔹انسان، خواهان محبوبيّت است و كمبود محبّت مايهی بزرگترين خطرات و انحرافات است. «يَخْلُ لَكُمْ وَجْهُ أَبِيكُمْ»
🔹حسودان گمان میكنند كه: از دل برود هر آنچه از ديده برفت. اقْتُلُوا يُوسُفَ ... يَخْلُ لَكُمْ وَجْهُ أَبِيكُمْ (برادران گمان میكردند اگر پدر يوسف را نبيند، از فكر يوسف بيرون خواهد رفت و تمام فكرش در ما متمركز خواهد شد).
🔹با اينكه قرآن راه كسب محبوبيّت را ايمان و عمل صالح معرّفی میكند؛ «إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ سَيَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمنُ وُدًّا»،۲ امّا شيطان، راه محبوب شدن را برادركشی ترسيم میكند. اقْتُلُوا ... يَخْلُ لَكُمْ وَجْهُ أَبِيكُمْ
🔹حسود خيال میكند با نابود كردن ديگران، نعمتها برای او میشود. اقْتُلُوا ... يَخْلُ لَكُمْ وَجْهُ أَبِيكُمْ
🔹شيطان با وعدهی توبه در آينده، راه گناه امروز را باز میكند. «وَ تَكُونُوا مِنْ بَعْدِهِ قَوْماً صالِحِينَ»
🔹علم وآگاهی، هميشه عامل دوری از انحراف نيست. برادران با آنكه قتل يا تبعيد يوسف را بد میدانستند؛ «تَكُونُوا مِنْ بَعْدِهِ قَوْماً صالِحِينَ» امّا اقدام كردند.
🔹سخن از توبه قبل از انجام گناه، فريب دادن وجدان و گشودن راه گناه است.
(برادران به يكديگر میگفتند: شما يوسف را نابود كنيد بعد با توبه از افراد صالح میشويم) «تَكُونُوا مِنْ بَعْدِهِ قَوْماً صالِحِينَ»
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
0⃣1⃣1⃣ تدبر در سوره #اسراء
❓آيا اينكه خدا را با اسم های مختلف بخوانيم، شرک نيست؟
ضمير ((له )) در جمله ((فله الاسماء الحسنى )) به ذات خدا كه از هر اسم ورسمى متعالى است برمى گردد، نه به دواسم ((اللّه )) و ((رحمان ))، زيرا مراد از آن دو- همانطور كه گفتيم - دواسم است ، نه ذات متعالى كه همان مسمى به آن دواسم است ، زيرا معنا ندارد كه كسى بگويد: ((هر يك از دواسم را بخوانيد، بارى براى آن اسم همه اسماء حسنى ويا بقيه اسماء حسنى هست )) پس معناى صحيح همين است كه بگوييم : هر يك از اسماء خدا را بخوانيد مانعى ندارد، چون همه آنها اسماء اوهستند، چون تمامى آنها حسنايند واسماء حسنى هم تماميش از خداست ، واين اسماء وسايل خواندن خدايند، چه خود خدا را بخوانيد، چه آن اسماء را هيچ فرقى ندارد، چون اسماء مذكور تنها اسماء اويند، واسم آئينه ونماياننده مسمى وعنوان اواست -
اين آيه از آيات برجسته قرآنى است كه آن حقيقتى را كه قرآن كريم از مساءله توحيد ذات وتوحيد عبادت در قبال ديد وثنيت (دوگانه پرستى ) نسبت به توحيد در ذات وشرك در عبادت مى بيند آشكار وروشن مى سازد
به نظر وثنى ها خواندن هر اسمى از اسماء خدا پرستيدن همان اسم است ، يعنى پرستيدن فرشته يا جنى است كه مظهر آن اسم است ، و همان جن وملك اله ومعبود آن عبادت است ، و تعدد خدايان از همين جا ريشه گرفته است ، چون دعاها انواع زيادى داشته ، و زيادى انواع دعاها هم به خاطر زيادى و تعدد انواع حاجات بوده ، و به همين جهت وقتى يكى از مشركين شنيد كه رسول خدا (صلى اللّه عليه وآله و سلم ) در نمازش مى گفته يا اللّه ، يا رحمن گفته بود: به اين بى دين نگاه كنيد كه ما را از پرستيدن دواله منع مى كند آن وقت خودش دواله را مى خواند.
آيه شريفه مورد بحث اين حرف را رد مى كند و وجه خطاى اين اعتقاد را هم بيان مى نمايد كه اين اسماء، اسماء متعددى براى خدا و مملوك صرف اويند، نه اينكه خودشان اله مستقل بوده در ذات و صفات از او جدا باشند، وخود ذات و صفات جداگانه اى دارا باشند و جز وسيله بودن براى پرستش خداى يگانه خاصيت ديگرى ندارند، و خواندن آنها خواندن اواست ، و توجه به سوى آنها توجه به سوى اواست ، زيرا معقول نيست كه مسمى از اسم جدا باشد. پس اين اسماء صرفا طريق به سوى خدا و راهنماى به سوى او و وجه اويند كه به وسيله آنها براى غير خود جلوه مى كند، پس خواندن خدا به وسيله اسماء متعدد منافات با توحيد در عبادت ندارد.
https://b2n.ir/m41693
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛