#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_317
❇️تنها #راه_نجات
💠يا بَنِي إِسْرائِيلَ قَدْ أَنْجَيْناكُمْ مِنْ عَدُوِّكُمْ وَ واعَدْناكُمْ جانِبَ الطُّورِ الْأَيْمَنَ وَ نَزَّلْنا عَلَيْكُمُ الْمَنَّ وَ السَّلْوى
🌱ای بنیاسرائیل، بهراستی که شما را از چنگال دشمنتان نجات دادیم و سمت راست کوه (طور) با شما قرار گذاشتیم و «منّ» (که نوعی خوراکی شیرین بود) و «سلوی» را (که نوعی پرنده بود) بر شما فرو فرستادیم.
طه -۸۰
🔹در اینجا روى سخن را به بنى اسرائیل بطور کلى و در هر عصر و زمان کرده، و نعمتهاى بزرگى را که خداوند به آنان بخشیده است یاد آور مىشود، و راه نجات را به آنان نشان مىدهد.
🔹نخست مىگوید: «اى بنى اسرائیل! ما شما را از چنگال دشمنانتان رهایى بخشیدیم» (یا بَنِی إِسْرائِیلَ قَدْ أَنْجَیْناکُمْ مِنْ عَدُوِّکُمْ).
🔹سپس به یکى از نعمتهاى مهم معنوى اشاره کرده، مىگوید: «ما شما را به میعادگاه مقدسى دعوت کردیم، در طرف راست طور» آن مرکز وحى الهى (وَ واعَدْناکُمْ جانِبَ الطُّورِ الْأَیْمَنَ).
👈این اشاره به جریان رفتن موسى (ع) به اتفاق جمعى از بنى اسرائیل به میعادگاه طور است، در همین میعادگاه بود که خداوند الواح تورات را بر موسى نازل کرد و با او سخن گفت و جلوه خاص پروردگار را همگان مشاهده کردند.
و سر انجام به یک نعمت مهم مادى که از الطاف خاص خداوند نسبت به بنى اسرائیل سر چشمه مىگرفت اشاره کرده، مىفرماید: «ما من و سلوى را بر شما نازل کردیم» (وَ نَزَّلْنا عَلَیْکُمُ الْمَنَّ وَ السَّلْوى).
🔹در آن بیابانى که سرگردان بودید، و غذاى مناسبى نداشتید، لطف خدا به یاریتان شتافت و از غذاى لذیذ و خوشمزهاى به مقدارى که به آن احتیاج داشتید در اختیارتان قرار داد و از آن استفاده مىکردید.
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_317
❇️#آیه87طه
💠قالُوا ما أَخْلَفْنا مَوْعِدَكَ بِمَلْكِنا وَ لكِنَّا حُمِّلْنا أَوْزاراً مِنْ زِينَةِ الْقَوْمِ فَقَذَفْناها فَكَذلِكَ أَلْقَی السَّامِرِيُّ (۸۷/طه)
🌱(مردم به موسی) گفتند: ما به ميل و ارادهی خود خلاف وعده نكرديم، وليكن از زيور آلات قومِ (فرعون، چيزها و) بارهايی بر ما نهاده شد، پس ما آنها را (در آتش) افكنديم پس اينگونه سامری (بر ما) القا كرد.
🔹گناهكاران برای فرار از مجازات، به بهانههايی چون اجبار و اكراه و فشار خارجی پناه میبرند. «ما أَخْلَفْنا مَوْعِدَكَ بِمَلْكِنا»
🔹مال حرام، خرج كار حرام میشود. «مِنْ زِينَةِ الْقَوْمِ» (زيور آلاتی كه فرعونيان از راه ظلم بدست آورده بودند و به ارث به بنیاسرائيل رسيده بود، سرانجام خرج ساخت بت وگوساله شد.)۱
🔹چه بسا جلوهها، زيورها واموال دنيا كه برای انسان وزر ووبال است. «أَوْزاراً»
🔹منحرفان از سرمايهی خود مردم برای گمراه كردن آنان و رسيدن به اهداف شوم خويش استفاده میكنند. «مِنْ زِينَةِ الْقَوْمِ»
🔹جامعهی سست ايمان و سلطهپذير، با يك ترفند هنرمندانه همه چيز خود را میبازد. «فَكَذلِكَ أَلْقَی السَّامِرِيُّ»
🔹تلقين منحرفان وهنرنمايی آنان در جامعه بیاثر نيست. «أَلْقَی السَّامِرِيُّ»
🔹شخص مجرم میكوشد تا گناه را به گردن ديگران بيندازد. «أَلْقَی السَّامِرِيُّ»
🔹بزرگترين ضربهها را عوامل خودی منحرف میزنند. «السَّامِرِيُّ»
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#زیارت_اربعین🏴
اَلسَّلامُ عَلى وَلِىِّ اللَّهِ وَحَبیبِهِ اَلسَّلامُ عَلى خَلیلِ اللَّهِ وَنَجیبِهِ اَلسَّلامُ عَلى صَفِىِّ اللَّهِ وَابْنِ صَفِیِّهِ
اَلسَّلامُ عَلىَ الْحُسَیْنِ الْمَظْلُومِ الشَّهیدِ اَلسَّلامُ على اَسیرِ الْکُرُباتِ وَقَتیلِ الْعَبَراتِ اَللّهُمَّ اِنّى اَشْهَدُ
اَنَّهُ وَلِیُّکَ وَابْنُ وَلِیِّکَ وَصَفِیُّکَ وَابْنُ صَفِیِّکَ الْفاَّئِزُ بِکَرامَتِکَ اَکْرَمْتَهُ بِالشَّهادَةِ وَحَبَوْتَهُ بِالسَّعادَةِ وَاَجْتَبَیْتَهُ
بِطیبِ الْوِلادَةِ وَ جَعَلْتَهُ سَیِّداً مِنَ السّادَةِ وَقآئِداً مِنَ الْقادَةِ وَذآئِداً مِنْ الْذادَةِ وَاَعْطَیْتَهُ مَواریثَ الاْنْبِیاَّءِ
وَجَعَلْتَهُ حُجَّةً عَلى خَلْقِکَ مِنَ الاْوْصِیاَّءِ فَاَعْذَرَ فىِ الدُّعآءِ وَمَنَحَ النُّصْحَ وَبَذَلَ مُهْجَتَهُ فیکَ لِیَسْتَنْقِذَ
عِبادَکَ مِنَ الْجَهالَةِ وَحَیْرَةِ الضَّلالَةِ وَقَدْ تَوازَرَ عَلَیْهِ مَنْ غَرَّتْهُ الدُّنْیا وَباعَ حَظَّهُ بِالاْرْذَلِ الاْدْنى وَشَرى
آخِرَتَهُ بِالثَّمَنِ الاْوْکَسِ وَتَغَطْرَسَ وَتَرَدّى فى هَواهُ وَاَسْخَطَکَ وَاَسْخَطَ نَبِیَّکَ وَاَطاعَ مِنْ عِبادِکَ اَهْلَ
الشِّقاقِ وَالنِّفاقِ وَحَمَلَةَ الاَوْزارِ الْمُسْتَوْجِبینَ النّارَ فَجاهَدَهُمْ فیکَ صابِراً مُحْتَسِباً حَتّى سُفِکَ فى
طاعَتِکَ دَمُهُ وَاسْتُبیحَ حَریمُهُ اَللّهُمَّ فَالْعَنْهُمْ لَعْناً وَبیلاً وَعَذِّبْهُمْ عَذاباً اَلیماً اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یَابْنَ رَسُولِ
اللَّهِ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یَابْنَ سَیِّدِ الاْوْصِیاَّءِ اَشْهَدُ اَنَّکَ اَمینُ اللهِ وَابْنُ اَمینِهِ عِشْتَ سَعیداً وَمَضَیْتَ حَمیداً
وَمُتَّ فَقیداً مَظْلُوماً شَهیداً وَاَشْهَدُ اَنَّ اللَّهَ مُنْجِزٌ ما وَعَدَکَ وَمُهْلِکٌ مَنْ خَذَلَکَ وَمُعَذِّبٌ مَنْ قَتَلَکَ
وَاَشْهَدُ اَنَّکَ وَفَیْتَ بِعَهْدِاللهِ وَجاهَدْتَ فى سَبیلِهِ حَتّى اَتیکَ الْیَقینُ فَلَعَنَ اللهُ مَنْ قَتَلَکَ وَلَعَنَ اللهُ مَنْ
ظَلَمَکَ وَلَعَنَ اللَّهُ اُمَّةً سَمِعَتْ بِذلِکَ فَرَضِیَتْ بِهِ اَللّهُمَّ اِنّى اُشْهِدُکَ اَنّى وَلِىُّ لِمَنْ والاهُ وَعَدُوُّ لِمَنْ
عاداهُ بِاَبى اَنْتَ وَاُمّى یَابْنَ رَسُولِ اللَّهِ اَشْهَدُ اَنَّکَ کُنْتَ نُوراً فىِ الاَصْلابِ الشّامِخَةِ وَالاْرْحامِ الْمُطَهَّرَةِ
لَمْ تُنَجِّسْکَ الْجاهِلِیَّةُ بِاَنْجاسِها وَلَمْ تُلْبِسْکَ الْمُدْلَهِمّاتُ مِنْ ثِیابِها وَاَشْهَدُ اَنَّکَ مِنْ دَعاَّئِمِ الدّینِ
وَاَرْکانِ الْمُسْلِمینَ وَمَعْقِلِ الْمُؤْمِنینَ وَاَشْهَدُ اَنَّکَ الاْمامُ الْبَرُّ التَّقِىُّ الرَّضِىُّ الزَّکِىُّ الْهادِى الْمَهْدِىُّ
وَاَشْهَدُ اَنَّ الاْئِمَّةَ مِنْ وُلْدِکَ کَلِمَةُ التَّقْوى وَاَعْلامُ الْهُدى وَالْعُرْوَةُ الْوُثْقى وَالْحُجَّةُ على اَهْلِ الدُّنْیا
وَاَشْهَدُ اَنّى بِکُمْ مُؤْمِنٌ وَبِاِیابِکُمْ مُوقِنٌ بِشَرایِعِ دینى وَخَواتیمِ عَمَلى وَقَلْبى لِقَلْبِکُمْ سِلْمٌ وَاَمْرى
لاِمْرِکُمْ مُتَّبِعٌ وَنُصْرَتى لَکُمْ مُعَدَّةٌ حَتّى یَاْذَنَ اللَّهُ لَکُمْ فَمَعَکُمْ مَعَکُمْ لامَعَ عَدُوِّکُمْ صَلَواتُ اللهِ عَلَیْکُمْ
وَعلى اَرْواحِکُمْ وَاَجْسادِکُمْ وَشاهِدِکُمْ وَغاَّئِبِکُمْ وَظاهِرِکُمْ وَباطِنِکُمْ آمینَ رَبَّ الْعالَمینَ.
🏴
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
ترجمه متن #زیارت_اربعین 🏴
سلام بر ولىّ خدا و حبيبش، سلام بر دوست خدا و نجيبش، سلام بر بنده برگزيده خدا و فرزند برگزيده اش، سلام بر حسين مظلوم شهيد، سلام بر آن دچار گرفتاري ها و كشته اشك ها،
خدايا من گواهى میدهم كه حسين ولىّ تو و فرزند ولىّ تو، و فرزند برگزيده توست
حسينى كه به كرامتت رسيده، او را به شهادت گرامى داشتى، و به خوشبختى اختصاصش دادى، و به پاكى ولادت برگزيدى، و او را آقايى از آقايان، و پيشروى از پيشرويان، و مدافعى از مدافعان حق قرار دادى،
و ميراث هاى پيامبران را به او عطا فرمودى، و او را از ميان جانشينان حجّت بر بندگانت قرار دادى،
و در دعوتش جای عذرى باقى نگذاشت، و از خيرخواهى دريغ نورزيد، و جانش را در راه تو بذل كرد، تا بندگانت را از جهالت و سرگردانى گمراهى برهاند، درحالی كه بر عليه او به كمك هم برخاستند، كسانیكه دنيا مغرورشان كرد،
و بهره واقعى خود را به فرومايه تر و پست تر چيز فروختند، و و آخرتشان را به كمترين بها به گردونه فروش گذاشتند، تكبّر كردند و خود را در دامن هواى نفس انداختند، تو را و پيامبرت را به خشم آوردند،
و اطاعت كردند از ميان بندگانت، اهل شكاف افكنى و نفاق و باركشان گناهان سنگين، و سزواران آتش را پس با آنان درباره تو صابرانه و به حساب تو جهاد كرد، تا در طاعت تو خونش ريخته شد و حريمش مباح گشت خدايا آنان را لعنت كن لعنتى سنگين، و عذابشان كن عذابى دردناك،
سلام بر تو اى فرزند رسول خدا، سلام بر تو اى فرزند سرور جانشينان، شهادت میدهم كه تو امين خدا و فرزند امين اويى، خوشبخت زيستى، و ستوده درگذشتى، و از دنيا رفتى گم گشته، و مظلوم و شهيد،
گواهى میدهم كه خدا وفاكننده است آنچه را به تو وعده داده، و نابودكننده كسانى را كه از ياریات دريغ ورزيدند، و عذاب كننده كسانى را كه تو را كشتند،
و گواهى میدهم كه تو به عهد خدا وفا كرديد و در راهش به به جهاد برخاستى تا مرگ فرا رسيد، پس خدا لعنت كند كسانى را كه تو را كشتند، و به تو ستم كردند، و اين جريان را شنيدند و به آن خشنود شدند،
خداى من تو را شاهد میگيرم كه من دوستم با آنان كه او را دوست دارند، و دشمن با آنان كه با او دشمنند، پدر و مادرم فدايت اى فرزند رسول خدا،
گواهى میدهم كه تو در صلب هاى بلندمرتبه و رحم هاى پاك نورى بودى، جاهليت با ناپاكي هايش تو را آلوده نكرد، و از جامه هاى تيره و تارش به تو نپوشاند،
و گواهى میدهم كه تو از ستون هاى دين، و پايه هاى مسلمانان، و پناهگاه مردم مؤمنى، و گواهى میدهم كه پيشواى نيكوكار، با تقوا، راضى به مقدرات حق، پاكيزه، هدايت كننده، و هدايت شده اى،
و گواهى میدهم كه امامان از فرزندانت، اصل تقوا، و نشانه هاى هدايت، و دستگيره محكم، و حجّت بر اهل دنيا هستند و گواهى میدهم كه من به يقين مؤمن به شمايم، و به بازگشتتان يقين دارم، براساس قوانين دينم، و عواقب عملم، و قبلم با قلبتان در در صلح، و كارم پيرو كارتان، و ياری ام براى شما آماده است، تا خدا به شما اجازه دهد،
پس با شمايم نه با دشمنانتان، درودهاى خدا بر شما، و بر ارواح و پيكرهايتان، و بر حاضر و غايبتان، و بر ظاهر و باطنتان، آمين اى پروردگار جهانيان.
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
❇️#کربلایی شو ; زیر بار #ظلم نرو
▪️برای اربعین سالار شهیدان، صفوان از وجود مبارك امام صادق (سلام الله علیه) زیارت خاص نقل می كند كه فرمود وقتی روز اربعین رسید شما هنگامی كه آفتاب برآمد زیارت اربعین را بخوانید، بعد نماز زیارت را و سپس خواسته های خود را با خدا در میان بگذارید.[1] در این زیارت عصاره سخنرانی های سالار شهیدان مطرح شده است.
▪️سالار شهیدان (سلام الله علیه) در بخش های وسیعی از خطبه ها, نامه ها، پیام ها و مناظره ها كه با مردم كار دارد با «الناس» كار دارد، می خواهد بفرماید مسلمان هستی باش, كافر هستی باش, مشرك هستی باش, زیر بار ظلم نرو! «خُطَّ الْمَوْتُ عَلَى وُلْدِ آدَمَ مَخَطَّ الْقِلَادَةِ عَلَى جِیدِ الْفَتَاةِ»؛[2] فرمود بالأخره انسان باید بمیرد, خب عزیزانه بمیرد! فرمود شما سعی كنید از ذلّت فاصله بگیرید. من و خاندان من و دودمان من كسانی هستیم كه ذلّت اجازه ندارد به حضور ما بیاید، شما اگر به این مقام نرسیدید بگویید «هیهات مِن الذلّة»، من می گویم «هیهات مِنّا الذلّة»؛[3] ذلّت از ما دور است، نه ما از ذلّت دوریم! ذلّت اجازه ندارد به حضور ما بیاید! اما شما اگر به اینجا نرسیدید كه نمی رسید، لااقل بگویید «هیهات مِن الذلّة» یعنی «بَعُدَ مِن الذلّة» ما از ذلّت دوریم. فرمود برای من مرگی است, گرگان درنده ای هستند، من همه آن صحنهها را می بینم، من مشتاق به نیاكانم هستم همان اندازه كه یعقوب (سلام الله علیه) مشتاق لقای یوسف (علیه السلام) بود «وَ مَا أَوْلَهَنِی إِلَى أَسْلَافِی اشْتِیاقَ یعْقُوبَ إِلَى یوسُفَ».[4]
▪️ اینكه می بینید حسین بن علی (سلام الله علیهما) را جهان به عظمت می شناسد و همه برای او حرمت قائل اند چه مسلمان چه غیر مسلمان، برای آن بخش انسانی اوست كه وجود مباركش از صبغهٴ الهی به انسانیت بها داد. بعد در پایان آن خطبه فرمود ما راهی داریم, هدفی داریم, همه اهل یك شهریم، ما باید به شهر اصلی مان برگردیم. این جهان وطنی, جهان میهنی سخنی است حق، اما آن را در زمان و زمین نباید جستجو كرد؛ نه زمان, نه زمین, نه گوشه جغرافیایی هیچ كدام وطن انسان نیست، وطن انسان جایی است كه از آنجا آمده است. بیان نورانی سالار شهیدان این است كه «مَنْ كَانَ بَاذِلًا فِینَا مُهْجَتَهُ وَ مُوَطِّناً عَلَى لِقَاءِ اللَّهِ نَفْسَهُ فَلْیرْحَلْ مَعَنَا»[5] شما باید توطین كنید میهنتان را, وطنتان را, كشورتان را دوست داشته باشید، اما شما كشورتان خاكی نیست، شما از جای بلند آمدید آنجا وطن شماست و باید به همانجا برگردید، همانجا وطن شماست. بعدها میبینید شیخ اشراق در آن كتاب هایش مسئله وطن انسان را لقاء الله می داند[6] و بعد از چند قرن شیخ بهایی می گوید:
این وطن, مصر و عراق و شام نیست ٭٭٭ این وطن شهری است كان را نام نیست[7]
▪️ وطن انسان آنجایی است كه از آنجا آمده است، چون ﴿إِنَّا لِلّهِ﴾ پس ﴿إِنّا إِلَیهِ رَاجِعُونَ﴾.[8] فرمود هر كس بخواهد به وطن اصلی اش برگردد باید كربلایی بشود «مَنْ كَانَ بَاذِلًا فِینَا مُهْجَتَهُ وَ مُوَطِّناً عَلَى لِقَاءِ اللَّهِ نَفْسَهُ فَلْیرْحَلْ مَعَنَا».
--------------------------------
[1] . تهذیب الأحكام, ج6, ص113 و 114؛ «...عَنْ صَفْوَانَ بْنِ مِهْرَانَ الْجَمَّالِ قَالَ: قَالَ لِی مَوْلَای الصَّادِقُ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَیهِ فِی زِیارَةِ الْأَرْبَعِینَ تَزُورُ عِنْدَ ارْتِفَاعِ النَّهَارِ وَ تَقُولُ السَّلَامُ عَلَى وَلِی اللَّهِ وَ حَبِیبِه...».
[2] . كشف الغمّة, ج2, ص29; اللهوف, ص60 و 61.
[3] . اللهوف, ص97.
[4] . كشف الغمّة, ج2, ص29; اللهوف, ص 61.
[5] . اللهوف, ص61.
[6] . ر.ك: مجموعه آثار شیخ اشراق, ج3, ص462.
[7] . مثنوی نان و حلوا (شیخ بهایی), بخش 9.
[8] . سورهٴ بقره, آیهٴ 156.
📚آیت الله جوادی آملی
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#آیههاینور
🌸🍃
🍃
❤ بسم الله الرحمن الرحیم ❤
فَاِنَّكَ بِاَعْيُنِنَا
تو در حفاظت کامل ما قرار داری
🌺 سوره طور ، آیه ۴۸
🍃
🌸🍃
کـانال قـرآن پویان
🆔️ @quranpuyan
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_طه آیات 88 تا 98
📄#صفحـہ_318
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_318
❇️آیات90و91طه
💠وَ لَقَدْ قالَ لَهُمْ هارُونُ مِنْ قَبْلُ يا قَوْمِ إِنَّما فُتِنْتُمْ بِهِ وَ إِنَّ رَبَّكُمُ الرَّحْمنُ فَاتَّبِعُونِي وَ أَطِيعُوا أَمْرِي (۹۰) قالُوا لَنْ نَبْرَحَ عَلَيْهِ عاكِفِينَ حَتَّی يَرْجِعَ إِلَيْنا مُوسی (۹۱)
🌱و البتّه هارون (نيز) پيش از اين (آمدن موسی) به آنان گفته بود: ای قوم من! شما قطعاً به واسطهی آن (گوساله)، مورد آزمايش قرار گرفتهايد و همانا پروردگار شما خداوند رحمان است، پس از من پيروی كنيد و دستور مرا اطاعت نماييد.
(اما قوم مرتدّ، به هارون) گفتند: ما همواره بر (گوساله پرستی) پايداريم (و از پرستش آن دست بر نخواهيم داشت) تا موسی به سوی ما باز گردد.
۱- بعضی چنان خودباختهاند كه نه عقل بر آنان حكمفرماست «أَ فَلا يَرَوْنَ» و نه پيامبر برايشان راهنما. «قالَ لَهُمْ هارُونُ»
۲- انحراف و ارتداد بنی اسرائيل آگاهانه بوده است. وَ لَقَدْ قالَ لَهُمْ هارُونُ ...
۳- وظيفه رهبر وپيروانش هنگام بروز بدعت، فرياد و اتمام حجّت است. «وَ لَقَدْ قالَ لَهُمْ هارُونُ»
۴- انبيا دلسوز مردمند. وَ لَقَدْ قالَ لَهُمْ هارُونُ ... يا قَوْمِ
۵- آزمايش انسانها يك سنّت قطعی الهی است، ليكن ابزار آن متفاوت است.
«إِنَّما فُتِنْتُمْ بِهِ»
۶- يادآوری لطف و رحمت الهی میتواند زمينهی ارشاد و توبه را برای انسانها فراهم نمايد. «رَبَّكُمُ الرَّحْمنُ»
۷- اطاعت از وصی و نماينده پيامبر واجب است. «فَاتَّبِعُونِي وَ أَطِيعُوا أَمْرِي»
۸- پيروی از رهبران الهی، مايهی مصونيت از فتنههاست. فُتِنْتُمْ ... أَطِيعُوا أَمْرِي
۹- برای افراد لجوج، فرياد پيامبران نيز بیاثر است. «قالُوا لَنْ نَبْرَحَ»
۱۰- بنیاسرائيل بجای فكر، شخصيّتگرا بودند. «حَتَّی يَرْجِعَ إِلَيْنا مُوسی»
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_318
❇️در برابر #حوادث سخت، بايد سخت ايستاد
🔷روش موسی ع در برابر انحراف گوسالهپرستی بنی اسرائيل، روشی است قابل اقتباس برای هر زمان و هر مكان در زمينه مبارزه با انحرافات سخت و پيچيده.
اگر موسی ع میخواست تنها با اندرز و موعظه و مقداری استدلال، جلو صدها هزار گوسالهپرست بايستد مسلما كاری از پيش نمیبرد، او میبايست در اينجا در برابر سه جريان، قاطعانه بايستد، در مقابل برادرش، در مقابل سامری و در مقابل گوسالهپرستان، اول از" برادرش" شروع كرد، محاسن او را گرفته و كشيد و بر سر او فرياد زد و در حقيقت محكمهای برای او تشكيل داد (هر چند سرانجام بیگناهی او بر مردم ثابت شد) تا ديگران حساب خود را برسند.
🔷سپس به سراغ عامل اصلی توطئه يعنی" سامری" رفت، او را به چنان مجازاتی محكوم نمود كه از كشتن بدتر بود، طرد از جامعه، و منزوی ساختن او و تبديل او به يك وجود نجس و آلوده كه همگان بايد از او فاصله بگيرند و تهديد او به مجازات دردناك پروردگار.
🔷بعد به سراغ گوسالهپرستان بنی اسرائيل آمد و به آنها حالی كرد كه اين گناه شما به قدری بزرگ است كه برای توبه كردن از آن راهی جز اين نيست كه شمشير در ميان خود بگذاريد و گروهی با دست يكديگر كشته شوند، و اين خونهای كثيف از كالبد اين جامعه بيرون ريزد و به اين ترتيب جمعی از گنهكاران بدست خودشان اعدام شوند تا برای هميشه اين فكر انحرافی خطرناك از مغز آنها بيرون رود كه شرح اين ماجرا را در جلد اول ذيل آيات ۵۱ تا ۵۴ سوره بقره تحت عنوان" يك توبه بیسابقه" بيان كردهايم.
👈و به اين ترتيب نخست به سراغ رهبر جمعيت رفت تا ببيند او قصوری در كار خود كرده يا نه و بعد از ثبوت برائت او، به سراغ عامل فساد، و سپس به سراغ طرفداران و هواخواهان فساد رفت.
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
8⃣6⃣ تدبر در سوره #فرقان
🔹 معنی چند کلمه
در رابطه با آیه ۴ «ظلم»، عمل کافران است که در رابطه با قرآن، تعریفی مغایر حقیقت از آن ارائه کرده اند، و «زور»، خودِ «گواهی دادن» به آن تعریف ظلم آمیز است.
البته مطابق اصطلاح عمومی ما ، امروز ، «زور» ، با «قوت» مترادف است که این یک غلط مصطلح است و تدریجاً شکل گرفته و چون در طول زمان صاحبان قدرت زور می گفته اند، این کلمه با قوت و قدرت مترادف شده و تدریجاً معنی مصطلح حاضر را به خود گرفته است. جداکننده باطل از حق
«فرقان» اصطلاحاً یعنی «فرق گذار بین حق و باطل» و این یکی از صفات قرآن کریم است.
بعبارت دیگر، یعنی اینکه هر عقیده ای را باید به قرآن عرضه کنیم اگر قرآن آنرا تأیید کرد، حق است وگرنه باطل می باشد.
اگر اندکی به مفهوم فوق دقت کنیم و قوه تخیل خود را کمی آزاد بگذاریم در رابطه با ارزش و موقعیت قرآن جهان هائی از معانی جدید ظاهر خواهد شد و هزاران افسوس که بیش از ۱۴۰۰ سال است قرآن در بین بشر هست اما به این نقش آن کمتر توجه شده و اگر شده بود، وضع فکری و اجتماعی و معیشتی بشر اینگونه که هست نبود.
🔹 در رابطه با آیه ۵۴ قبلاً در سوره علق خواندیم که خداوند انسان را از علق آفرید، بعداً در سوره یس خواندیم که از خاک آفرید و در اینجا در آیه ۵۴ می خوانیم که از آب آفرید.
کدامش درست است؟ هر سه درست است و منشاء نزدیک آفرینش آدمی، علق است و منشاء دورتر آن نوعی ماده رسوبی است که در سوره یس به آن اشاره شده و منشاء باز هم دورتر از آن اب است که اگر نمی بود آن ماده رسوبی تشکیل نمی شد. و این نوع طرح مطلب، از معجزات علمی بارز قرآنی است که باید زیست شناسان درباره آن داد سخن دهند.
از تفسیر مهندس گنجه ای
https://b2n.ir/j95286
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❇️همان بهتر که ما جاهلها #امر_به_معروف_و_نهی_از_منکر نکنیم!
🎙خطابه پرشور و عمیق استاد مطهری در سال ۱۳۴۸
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#دعاهای_روزانه
امام سجّاد (ع)
اللَّهُمَّ... ازْوِ عَنِّی مِنَ الْمَالِ مَا یحْدِثُ لِی مَخِیلَةً
بارالها.. خرج کردن مالم را متوجه برنامههای خیر فرما
برگرفته از دعای ۳۰ صحیفه سجّادیه
@quranpuyan
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_طه آیات 99 تا 113
📄#صفحـہ_319
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan