💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_طه آیات 88 تا 98
📄#صفحـہ_318
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_318
❇️آیات90و91طه
💠وَ لَقَدْ قالَ لَهُمْ هارُونُ مِنْ قَبْلُ يا قَوْمِ إِنَّما فُتِنْتُمْ بِهِ وَ إِنَّ رَبَّكُمُ الرَّحْمنُ فَاتَّبِعُونِي وَ أَطِيعُوا أَمْرِي (۹۰) قالُوا لَنْ نَبْرَحَ عَلَيْهِ عاكِفِينَ حَتَّی يَرْجِعَ إِلَيْنا مُوسی (۹۱)
🌱و البتّه هارون (نيز) پيش از اين (آمدن موسی) به آنان گفته بود: ای قوم من! شما قطعاً به واسطهی آن (گوساله)، مورد آزمايش قرار گرفتهايد و همانا پروردگار شما خداوند رحمان است، پس از من پيروی كنيد و دستور مرا اطاعت نماييد.
(اما قوم مرتدّ، به هارون) گفتند: ما همواره بر (گوساله پرستی) پايداريم (و از پرستش آن دست بر نخواهيم داشت) تا موسی به سوی ما باز گردد.
۱- بعضی چنان خودباختهاند كه نه عقل بر آنان حكمفرماست «أَ فَلا يَرَوْنَ» و نه پيامبر برايشان راهنما. «قالَ لَهُمْ هارُونُ»
۲- انحراف و ارتداد بنی اسرائيل آگاهانه بوده است. وَ لَقَدْ قالَ لَهُمْ هارُونُ ...
۳- وظيفه رهبر وپيروانش هنگام بروز بدعت، فرياد و اتمام حجّت است. «وَ لَقَدْ قالَ لَهُمْ هارُونُ»
۴- انبيا دلسوز مردمند. وَ لَقَدْ قالَ لَهُمْ هارُونُ ... يا قَوْمِ
۵- آزمايش انسانها يك سنّت قطعی الهی است، ليكن ابزار آن متفاوت است.
«إِنَّما فُتِنْتُمْ بِهِ»
۶- يادآوری لطف و رحمت الهی میتواند زمينهی ارشاد و توبه را برای انسانها فراهم نمايد. «رَبَّكُمُ الرَّحْمنُ»
۷- اطاعت از وصی و نماينده پيامبر واجب است. «فَاتَّبِعُونِي وَ أَطِيعُوا أَمْرِي»
۸- پيروی از رهبران الهی، مايهی مصونيت از فتنههاست. فُتِنْتُمْ ... أَطِيعُوا أَمْرِي
۹- برای افراد لجوج، فرياد پيامبران نيز بیاثر است. «قالُوا لَنْ نَبْرَحَ»
۱۰- بنیاسرائيل بجای فكر، شخصيّتگرا بودند. «حَتَّی يَرْجِعَ إِلَيْنا مُوسی»
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_318
❇️در برابر #حوادث سخت، بايد سخت ايستاد
🔷روش موسی ع در برابر انحراف گوسالهپرستی بنی اسرائيل، روشی است قابل اقتباس برای هر زمان و هر مكان در زمينه مبارزه با انحرافات سخت و پيچيده.
اگر موسی ع میخواست تنها با اندرز و موعظه و مقداری استدلال، جلو صدها هزار گوسالهپرست بايستد مسلما كاری از پيش نمیبرد، او میبايست در اينجا در برابر سه جريان، قاطعانه بايستد، در مقابل برادرش، در مقابل سامری و در مقابل گوسالهپرستان، اول از" برادرش" شروع كرد، محاسن او را گرفته و كشيد و بر سر او فرياد زد و در حقيقت محكمهای برای او تشكيل داد (هر چند سرانجام بیگناهی او بر مردم ثابت شد) تا ديگران حساب خود را برسند.
🔷سپس به سراغ عامل اصلی توطئه يعنی" سامری" رفت، او را به چنان مجازاتی محكوم نمود كه از كشتن بدتر بود، طرد از جامعه، و منزوی ساختن او و تبديل او به يك وجود نجس و آلوده كه همگان بايد از او فاصله بگيرند و تهديد او به مجازات دردناك پروردگار.
🔷بعد به سراغ گوسالهپرستان بنی اسرائيل آمد و به آنها حالی كرد كه اين گناه شما به قدری بزرگ است كه برای توبه كردن از آن راهی جز اين نيست كه شمشير در ميان خود بگذاريد و گروهی با دست يكديگر كشته شوند، و اين خونهای كثيف از كالبد اين جامعه بيرون ريزد و به اين ترتيب جمعی از گنهكاران بدست خودشان اعدام شوند تا برای هميشه اين فكر انحرافی خطرناك از مغز آنها بيرون رود كه شرح اين ماجرا را در جلد اول ذيل آيات ۵۱ تا ۵۴ سوره بقره تحت عنوان" يك توبه بیسابقه" بيان كردهايم.
👈و به اين ترتيب نخست به سراغ رهبر جمعيت رفت تا ببيند او قصوری در كار خود كرده يا نه و بعد از ثبوت برائت او، به سراغ عامل فساد، و سپس به سراغ طرفداران و هواخواهان فساد رفت.
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
8⃣6⃣ تدبر در سوره #فرقان
🔹 معنی چند کلمه
در رابطه با آیه ۴ «ظلم»، عمل کافران است که در رابطه با قرآن، تعریفی مغایر حقیقت از آن ارائه کرده اند، و «زور»، خودِ «گواهی دادن» به آن تعریف ظلم آمیز است.
البته مطابق اصطلاح عمومی ما ، امروز ، «زور» ، با «قوت» مترادف است که این یک غلط مصطلح است و تدریجاً شکل گرفته و چون در طول زمان صاحبان قدرت زور می گفته اند، این کلمه با قوت و قدرت مترادف شده و تدریجاً معنی مصطلح حاضر را به خود گرفته است. جداکننده باطل از حق
«فرقان» اصطلاحاً یعنی «فرق گذار بین حق و باطل» و این یکی از صفات قرآن کریم است.
بعبارت دیگر، یعنی اینکه هر عقیده ای را باید به قرآن عرضه کنیم اگر قرآن آنرا تأیید کرد، حق است وگرنه باطل می باشد.
اگر اندکی به مفهوم فوق دقت کنیم و قوه تخیل خود را کمی آزاد بگذاریم در رابطه با ارزش و موقعیت قرآن جهان هائی از معانی جدید ظاهر خواهد شد و هزاران افسوس که بیش از ۱۴۰۰ سال است قرآن در بین بشر هست اما به این نقش آن کمتر توجه شده و اگر شده بود، وضع فکری و اجتماعی و معیشتی بشر اینگونه که هست نبود.
🔹 در رابطه با آیه ۵۴ قبلاً در سوره علق خواندیم که خداوند انسان را از علق آفرید، بعداً در سوره یس خواندیم که از خاک آفرید و در اینجا در آیه ۵۴ می خوانیم که از آب آفرید.
کدامش درست است؟ هر سه درست است و منشاء نزدیک آفرینش آدمی، علق است و منشاء دورتر آن نوعی ماده رسوبی است که در سوره یس به آن اشاره شده و منشاء باز هم دورتر از آن اب است که اگر نمی بود آن ماده رسوبی تشکیل نمی شد. و این نوع طرح مطلب، از معجزات علمی بارز قرآنی است که باید زیست شناسان درباره آن داد سخن دهند.
از تفسیر مهندس گنجه ای
https://b2n.ir/j95286
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❇️همان بهتر که ما جاهلها #امر_به_معروف_و_نهی_از_منکر نکنیم!
🎙خطابه پرشور و عمیق استاد مطهری در سال ۱۳۴۸
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#دعاهای_روزانه
امام سجّاد (ع)
اللَّهُمَّ... ازْوِ عَنِّی مِنَ الْمَالِ مَا یحْدِثُ لِی مَخِیلَةً
بارالها.. خرج کردن مالم را متوجه برنامههای خیر فرما
برگرفته از دعای ۳۰ صحیفه سجّادیه
@quranpuyan
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_طه آیات 99 تا 113
📄#صفحـہ_319
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_319
❇️صحنه هولانگیز #قیامت
💠وَ يَسْئَلُونَكَ عَنِ الْجِبالِ فَقُلْ يَنْسِفُها رَبِّي نَسْفاً
🌱از تو دربارهی (سرنوشتِ) کوهها میپرسند. پس بگو: یقیناً پروردگارم (آنها را از جای میکند و) ذراتش را به باد میدهد؛
طه - ۱۰۵
🔹از آنجا که در آیات گذشته، سخن از حوادث مربوط به پایان دنیا و آغاز قیامت بود، در اینجا نیز همین مسأله را پیگیری میکند.
از این آیه چنین بر میآید که مردم از پیامبر (ص) در باره سرنوشت کوهها به هنگام پایان گرفتن دنیا سؤال کرده بودند.
لذا میگوید: «و از تو در باره کوهها سؤال میکنند» (وَ یَسْئَلُونَکَ عَنِ الْجِبالِ).
در پاسخ: «بگو: پروردگار من آنها را از هم متلاشی و تبدیل به سنگریزه کرده سپس بر باد میدهد»! (فَقُلْ یَنْسِفُها رَبِّی نَسْفاً).
🔹از مجموع آیات قرآن در مورد سر نوشت کوهها چنین استفاده میشود که آنها در آستانه رستاخیز مراحل مختلفی را طی میکنند:
نخست به لرزه میآیند سپس به حرکت در میآیند.
🔹در سومین مرحله از هم متلاشی میشوند و به صورت انبوهی از شن در میآیند و در آخرین مرحله آن چنان توفان و باد آنها را از جا حرکت میدهد و در فضا میپاشد که همچون پشمهای زده شده به نظر میرسد. (قارعه/ 5)
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_319
❇️#آیه112طه
💠وَ مَنْ يَعْمَلْ مِنَ الصَّالِحاتِ وَ هُوَ مُؤْمِنٌ فَلا يَخافُ ظُلْماً وَ لا هَضْماً (۱۱۲/طه)
🌱و (امّا) هر كس از كارهای نيكو انجام دهد و مؤمن باشد، پس (در آن روز) نه از ستم و كاستی (در پاداشش) نترسد.
1- اگر چه انجام تمام كارهای شايسته امكان پذير نيست، ولی بايد به اندازهی توان و طاقت، كار صالح انجام داد. «مَنْ يَعْمَلْ مِنَ الصَّالِحاتِ»
۲- نه تنها كارهای بزرگ كه ذرهّای از كار صالح بیپاداش نمیماند. «مِنَ الصَّالِحاتِ»
۳- شرط قبولی عمل صالح، ايمان به خداست. «وَ هُوَ مُؤْمِنٌ»
۴- ايمان از عمل جدا نيست، ايمان بی عمل، مثل درخت بی ثمر و عمل بیايمان همچون درخت بیريشه است. «وَ هُوَ مُؤْمِنٌ»
۵- آرامش و امنيّت روحی مؤمنان در قيامت در گرو كارهای صالح آنان است.
مَنْ يَعْمَلْ مِنَ الصَّالِحاتِ ... فَلا يَخافُ ظُلْماً
۶- در قيامت، نه اصل عمل وپاداش از بين میرود تا ظلمی صورت گيرد «فَلا يَخافُ ظُلْماً» و نه آنكه از پاداش كم گذاشته میشود. «وَ لا هَضْماً»
۷- با آنكه پاداش، تفضّل الهی است نه استحقاق انسان، امّا خداوند در پاداش كسی كوتاهی نمیكند و كم نمیگذارد. «فَلا يَخافُ ظُلْماً وَ لا هَضْماً»
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
9⃣6⃣ تدبر در سوره #فرقان
🔹نگاهی خلاصه به كل سوره فرقان
در پاراگراف ۱ می فرماید : ای مسلمانان ! اهمیت قرآن را درک کنید ودرهرچیزی که در آن اختلاف پیدا کردید به قرآن مراجعه کنید و چیزی را که موافق قرآن است درست بدانید و طرف دیگر را مردود بشناسید و ای پیامبر ! به کافران و رفتارهایشان وسخنان شان چندان اهمیتی مده .
زیرا که ذاتا اهمیتی ندارند و عاقبت شان هم این است .
در پاراگراف ۲ : نمونه هایی از ایرادهای بیجای کافرانه به پیامبر(ص) و دلداری های خداوند به آن حضرت را ذکر میفرماید با خطابی به آنحضرت که ای پیامبر ! به کافران و رفتارهایشان وسخنان شان چندان اهمیتی مده ، عاقبت همانندان شان راهم که میدانی . دل خوش دار که تو را برای چنین نقش عظیمی پسندیده ایم ولی همانطورکه می بینی هنوز تا تکمیل ماموریتت خیلی مانده ، پس ، بازهم حوصله کن و اگر در رابطه با رسالتت درخواستی داری از پروردگارت بخواه که به اوضاع و احوالت خبیر است .
در پاراگراف اخر با ذکر مشخصات افراد مقبول مکتب و اینکه قدر و منزلت آدمی در نزد خداوند به اندازه سعی او در کسب این مشخصات است می فرماید ای مردم خود را با این الگوها از نو بسازید.
از تفسير مهندس گنجه ای
https://b2n.ir/j95286
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
🌐مروري بر #وصيتنامه_امام_علي ع به امام #حسن ع
🌴حضرت علي ع به فرزند خود امام حسن ع چه وصيتهايي نمود؟
🗞📗اين وصايا كه در قالب نامه 31 #نهج_البلاغه و در 30 بند منتشر شده است، هنگام بازگشت از صفین، توسط ايشان نگاشته است
🛑قسمت دوازدهم:
🔻بند 9 بخش اول
#يکسان_نگرى_منافع خويش و ديگران
یا بُنَيَّ اجْعَلْ نَفْسَكَ مِيزَاناً فِيمَا بَيْنَكَ وَ بَيْنَ غَيْرِكَ؛ فَأَحْبِبْ لِغَيْرِكَ مَا تُحِبُّ لِنَفْسِك وَ اكْرَهْ لَهُ مَا تَكْرَهُ لَهَا، وَ لَا تَظْلِمْ كَمَا لَا تُحِبُّ أَنْ تُظْلَمَ، وَ أَحْسِنْ كَمَا تُحِبُّ أَنْ يُحْسَنَ إِلَيْكَ، وَ اسْتَقْبِحْ مِنْ نَفْسِكَ مَا تَسْتَقْبِحُهُ مِنْ غَيْرِكَ، وَ ارْضَ مِنَ النَّاسِ بِمَا تَرْضَاهُ لَهُمْ مِنْ نَفْسِكَ،وَ لَا تَقُلْ مَا لَا تَعْلَمُ وَ إِنْ قَلَّ مَا تَعْلَمُ وَ لَا تَقُلْ مَا لَا تُحِبُّ أَنْ يُقَالَ لَكَ. وَ اعْلَمْ أَنَّ الْإِعْجَابَ ضِدُّ الصَّوَابِ وَ آفَةُ الْأَلْبَابِ،
پسرم خود را ميزان بين خود و ديگران قرار بده، بنا بر اين آنچه براى خود دوست دارى براى ديگران هم دوست بدار، و هر چه براى خود نمى خواهى براى ديگران هم مخواه، به كسى ستم مكن چنانكه دوست دارى به تو ستم نشود، و نيكى كن چنانكه علاقه دارى به تو نيكى شود، آنچه را از غير خود زشت مى دانى از خود نيز زشت بدان، از مردم براى خود آن را راضى باش كه از خود براى آنان راضى هستى،هر آنچه را نمى دانى مگو، اگر چه دانسته هايت اندك است، و آنچه را دوست ندارى در باره تو بگويند تو هم درباره ديگران مگوى.
ترجمه انصاریان
شرح:
امام(عليه السلام) در اين فقره از وصيّت نامه پربارش نخست به يکى از مهم ترين اصول اخلاق انسانى اشاره کرده مى فرمايد: «پسرم خويشتن را معيار و مقياس قضاوت ميان خود و ديگران قرار ده»;.
ترازوهاى سنتى معمولا داراى دو کفه بود و وزن کردن صحيح با آن در صورتى حاصل مى شد که دو کفه دقيقاً در برابر هم قرار گيرد. اين سخن اشاره به آن است که بايد هرچه براى خود مى خواهى براى ديگران هم بخواهى و هر چيزى را که براى خود روا نمى دارى براى ديگران هم روا مدارى تا دو کفه ترازو در برابر هم قرار گيرد.
آن گاه به شرح اين اصل مهم اخلاقى پرداخته و در هفت جمله، جنبه هاى مختلف آن را بيان مى کند:
در جمله اوّل و دوم مى فرمايد: «براى ديگران چيزى را دوست دار که براى خود دوست مى دارى و براى آنها نپسند آنچه را براى خود نمى پسندى»; (فَأَحْبِبْ لِغَيْرِکَ مَا تُحِبُّ لِنَفْسِکَ، وَاکْرَهْ لَهُ مَا تَکْرَهُ لَهَا).
در بخش سوم مى فرمايد: «به ديگران #ستم نکن همان گونه که دوست ندارى به تو ستم شود»; (وَلاَ تَظْلِمْ کَمَا لاَ تُحِبُّ أَنْ تُظْلَمَ).
در فقره چهارم مى افزايد: «به ديگران نيکى کن همان گونه که دوست دارى به تو نيکى شود»; (وَأَحْسِنْ کَمَا تُحِبُّ أَنْ يُحْسَنَ إِلَيْکَ).
در جمله پنجم مى فرمايد: «آنچه را براى ديگران قبيح مى شمرى براى خودت نيز زشت شمار»;.
در قسمت ششم مى افزايد: «و براى مردم راضى شو به آنچه براى خود از سوى آنان راضى مى شوى»; (وَارْضَ مِنَ النَّاسِ بِمَا تَرْضَاهُ لَهُمْ مِنْ نَفْسِکَ)..
در ادامه مى فرمايد: «آنچه را که نمى دانى مگو اگر چه آنچه مى دانى اندک باشد و آنچه را دوست ندارى درباره تو بگويند، درباره ديگران مگو»;
اشاره به اينکه همان گونه که دوست ندارى مردم از تو غيبت کنند يا به تو تهمت زنند يا با القاب زشت و ناپسند تو را ياد کنند يا سخنان ديگرى که اسباب آزردگى خاطرت شود نگويند، تو نيز غيبت ديگران مکن و به کسى تهمت نزن و القاب زشت بر کسى مگذار و با سخنان نيش دار خاطر ديگران را آزرده مکن.
👈به راستى اگر اين اصل مهم اخلاقى با شاخ و برگ هاى هفت گانه اى که امام(عليه السلام) براى آن شمرده در هر جامعه اى پياده شود، صلح و صفا و امنيت بر آن سايه مى افکند و نزاع ها و کشمکش ها و پرونده هاى قضايى به حدّاقل مى رسد. محبّت و صميميت در آن موج مى زند
📚شرح ایت اله مکارم شیرازی
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
.
#آیههاینور
بسم الله الرحمن الرحیم
وَتَوَكَّلْ عَلَى الْحَیِّ الَّذِی لَا يَمُوتُ وَسَبِّحْ
بِحَمْدِهِ وَكَفَى بِهِ بِذُنُوبِ عِبَادِهِ خَبِيرًا
و بر آن زنده ای که هرگز نمی میرد توکل کن،
و او را همراه با ستایش تسبیح گوی، و کافی
است که او به گناهان بندگانش آگاه باشد.
🌸 سوره فرقان ، آیه ۵۸
کانال قرآن قرآن
🆔️ @quranpuyan