#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_373
❇️رابطه #اسراف و #فساد_در_ارض
💠وَ لا تُطِيعُوا أَمْرَ الْمُسْرِفِينَ (۱۵۱) الَّذِينَ يُفْسِدُونَ فِي الْأَرْضِ وَ لا يُصْلِحُونَ (۱۵۲/شعراء)
🌱و از فرمان کسانی که از حد میگذرند، اطاعت نکنید؛ (۱۵۱) همآنان که در زمین فساد میکنند و اصلاح نمیکنند.» (۱۵۲)
شعراء [۱۵۱-۱۵۲]
🔷میدانيم اسراف همان تجاوز از حد قانون آفرينش و قانون تشريع است، اين نيز روشن است كه در يك نظام صحيح هر گونه تجاوز از حد موجب فساد و از هم گسيختگی میشود، و به تعبير ديگر سرچشمه فساد، اسراف است و نتيجه اسراف فساد.
البته بايد توجه داشت كه اسراف معنی گستردهای دارد.
🔹گاه در مسائل سادهای مانند خوردن و آشاميدن است (چنان كه در آيه ۳۱ سوره اعراف آمده).
🔹و گاه در انتقامگيری و قصاص بيش از حد (چنان كه در آيه ۳۳ سوره اسراء آمده است).
🔹و گاه در انفاق و بذل و بخشش بيش از اندازه (چنان كه در آيه ۶۷ سوره فرقان آمده).
🔹و گاه در داوری كردن و قضاوت نمودنی كه منجر به كذب و دروغ میشود، (چنان كه در آيه ۲۸ سوره غافر،" مسرف و كذاب" در رديف هم قرار گرفته).
🔹و گاه در اعتقادات است كه منتهی به شك و ترديد میشود (همانگونه كه در آيه ۳۴ سوره غافر" مسرف و مرتاب" با هم آمده است).
🔹و گاه به معنی برتری جويی و استكبار و استثمار آمده (چنان كه درباره فرعون در آيه ۳۱ سوره دخان میخوانيم: إِنَّهُ كانَ عالِياً مِنَ الْمُسْرِفِينَ:" او برتریجوی و مسرف بود"). و
🔹بالآخره گاه به معنی هر گونه گناه میآيد (چنان كه در آيه ۵۳ زمر میخوانيم: قُلْ يا عِبادِيَ الَّذِينَ أَسْرَفُوا عَلی أَنْفُسِهِمْ لا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ اللَّـهِ إِنَّ اللَّهَ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِيعاً:" بگو ای بندگان من كه بر خود اسراف كرديد از رحمت خدا مايوس نشويد كه خداوند همه گناهان را میبخشد" ).
با توجه به آنچه گفتيم رابطه اسراف و فساد به خوبی آشكار میشود.
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_373
❇️#آیه158و159شعراء
🌱فَأَخَذَهُمُ الْعَذابُ إِنَّ فِي ذلِكَ لَآيَةً وَ ما كانَ أَكْثَرُهُمْ مُؤْمِنِينَ (۱۵۸) وَ إِنَّ رَبَّكَ لَهُوَ الْعَزِيزُ الرَّحِيمُ (۱۵۹/شعراء)
🌱پس آنان را عذاب فرا گرفت. همانا در اين (ماجرا) قطعاً نشانه و درس عبرتی است، و (لی) اكثر آنان ايمان آورنده نيستند. و البتّه پروردگار تو بی شك همان توانای مهربان است.
🔹توهين به مقدّسات الهی به حدّی مهم است كه گروهی به خاطر كشتن يك حيوان، نابود میشوند. فَعَقَرُوها ... فَأَخَذَهُمُ الْعَذابُ
🔹هم الطاف او نشانههای عبرت هستند و هم قهر وعذابش. «لَآيَةً»
🔹انسان میتواند حتّی با ديدن بزرگترين نشانههای الهی، در برابر حقّ عناد ورزد و ايمان نياورد. «لَآيَةً وَ ما كانَ أَكْثَرُهُمْ مُؤْمِنِينَ»
🔹فرستادن انبيا ومعجزه وقهر بر كفّار لجوج، از شئون ربوبيّت اوست. «رَبَّكَ»
🔹ايمان و كفر مردم، در خداوند اثری ندارد. «إِنَّ رَبَّكَ لَهُوَ الْعَزِيزُ»
🔹قهر خداوند به خاطر عمل خودماست وگرنه او مهربان است. «لَهُوَ الْعَزِيزُ الرَّحِيمُ»
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
5⃣3⃣ تدبر در سوره #کهف
🔹نكات و پرسش های تفسيری سوره كهف
❓منظور از كتاب در آيه ۴۹ سوره كهف و وضع الكتاب چيست؟
▪️پاسخ ۲:
اينجا «الكتاب» همان كتاب اعمال مكلفان است كه از درون ذات و برونشان هويدا مى گردد، درونى اش "وكل انسان الزمناه طائره فى عنقه" (۱۷:۱۳) است ـ چنانكه گذشت ـ و برونى اش زمين و فضاى آن كه "بانّ ربّك اوحى لها" (۶ : ۹۹):پروردگار عالم به زمين اينگونه در بنياد وجوديش رمز نهاده كه دستگاه گيرنده و فرستنده صداها و سيماهاى مكلفان باشد، و اضافه براين دو كتاب صامت، دو كتاب ناطق هم كه گواهى فرشتگان و پيامبران و تمامى معصومان است ضميمه مى گردد و اين چهار كتاب همسان و همپا، يكجا در محشر آشكار مى گردند كه در نتيجه "و وجدوا ماعملوا حاضراً" تمام آنچه در عالم تكليف از زشت و زيبا ـ در درون عقيدتى و برون لفظى و عملى ـ انجام داده اند در محضر حساب حاضر مى بينند.
اين "لايغادر صغيرة و لاكبيرة الا احصاها" تمامى بدى ها را به روز رستاخيز و حساب حاضر دانسته و آيا اين منافاتى با بخشش گناهان صغيره ندارد؟ هرگز! زيرا بخشش گناهان صغيره در انحصار مؤمنانى است كه كباير را ترك گفته اند، و اينجا جريان مجرمان در پيش است و نه مؤمنان، و نيز منافاتى با انحصار جزاى مجرمان به كبائر برحسب آياتى چند ندارد، زيرا آيه مورد بحث تنها مرحله نخستين جلوه گرى گناهان كبيره و صغيره را دارد، ولى در مرحله جزا صغيره ها طبق رحمت الهيه بخشوده اند.
تفسير فرقان
https://b2n.ir/g94617
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
در اين شرايط اجتماعي، چگونه #بي_تفاوت نباشيم؟
🛑قسمت هشتم:
❓آيا آيه 9 سوره حجرات، بر اين شرايط قابل انطباق است؟
✅ در روزهاي قبل بيان شد كه طبق ايه 9 سوره حجرات، اولين وظيفهي نيروهاي خارج از منازعه، رفع خصومت و ايجاد #صلح بين طرفين درگيري (حاكمان و معترضان خياباني) است.
برخي از مخاطبان گرامي، در خصوص كاربرد اين ايه سئوالاتي را مطرح كردند
«وَ إِنْ طائِفَتانِ مِنَ الْمُؤْمِنینَ اقْتَتَلُوا فَأَصْلِحُوا بَینَهُما فَإِنْ بَغَتْ إِحْداهُما عَلَی الْأُخْری فَقاتِلُوا الَّتی تَبْغی حَتَّی تَفیءَ إِلی أَمْرِ اللهِ فَإِنْ فاءَتْ فَأَصْلِحُوا بَینَهُما بِالْعَدْلِ وَ أَقْسِطُوا إِنَّ اللَّهَ یحِبُّ الْمُقْسِطینَ»
❓2⃣ آیه میفرماید وَإِن طَائِفَتَانِ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ، پس مخاطب اینجا مومنین هستند. خوب اگر یکی از دو طرف این نبرد، علنا و آشکارا با هر آنچه که مربوط به ایمان است مخالفت کند – ولو اینکه بر فرض بگوید که از اهل ایمان است-، مثلا: کشف حجاب کند، ناسزا بگوید و... آیا مخاطب این آیه قرار میگیرد؟
❓3⃣ ايه راجع به درگيري بين مومنان است كه در مرحله بالاتري از مسلمان قرار دارند نه همه مسلمانان.
♦ پاسخ:
مفسران باين سئوال مشابه كه "با اینکه قتال بین دو گروه مسلمان بخوبی و نيز فعل بغي نشان از آن دارد که دست کم یکی از آن دو گروه ظالم و متجاوزند چرا از تعبیر #مومنین برای این دو گروه استفاده کرد، جوابهاي زير را ارايه كرده اند:
🔸الف. گرچه اقتضای ایمان، دوری از نزاع و برخورد میان مؤمنان است، امّا مؤمنان، معصوم نیستند كه خطایی از آنها سرنزند و چه بسا گفتن جملهای یا انجام كاری، موجب بروز درگیری میان آنان گردد. (تفسیر نور، ج9، ص176)
🔸ب. برخی از متکلمان این تعبیر را شاهدی آوردهاند که برخلاف نظر خوارج، کسی که مرتکب #گناه_کبیره شود لزوما از جماعت مومنان خارج نیست و صرف انجام گناه کبیره انسان را #کافر نمیکند. (مفاتیح الغیب، ج28، ص105 )
🔸ج. کاربرد این تعبیر بخصوص اینکه در ادامه از «بغی» و ستم یکی بر دیگری سخن گفت بخوبی نشان میدهد که مقصودش این نیست که آنان همچنان بر ایمان ماندهاند و فاسق نشدهاند (مجمع البیان، ج9، ص200).
در واقع، این کاربرد در اینجا بخوبی نشان میدهد که این گونه نیست که هرجا در قرآن کریم از تعبیر #مومن استفاده شده باشد لزوما رده بالاتری از مسلمانان (که در آیه ۱۴ همین سوره بدان اشاره خواهد شد) مد نظر بوده است. بلکه
👈 قرآن کریم بعد از شکلگیری جامعه اسلامی در موارد متعددی به هر عضو این جامعه نیز کلمه «مومن» را اطلاق کرده است ویا از تعبیر «الذین آمنوا» برای اشاره به آنان استفاده کرده است؛ ولو اینکه آن اشخاص بعدا مرتکب «بغی: ستم» (مانند همین آیه) باشند یا فسق."
🖊استادسوزنچي
همچنين حضرت علي ع در ابتداي جنگ جمل با اينكه سپاه مقابل مرتكب قتل افراد بيگناه و ارعاب و ...شده بودند، و لزوما مومن (به معناي برتر از مسلمان) هم نبودند ، دستور به قرايت همين ايه دادند:
"سپاهیان در [شروع] جنگ شتاب میکردند ولی امیرالمؤمنین (ع) آنان را [از اینکار] نهی کرد و [خطاب به خداوند] عرضه داشت: «خداوندا! من با بیمدادن [دشمنانم] راه هرگونه عذری را بر ایشان بستم؛ تو نیز گواه من در برابر آنان باش». آنگاه قرآن را برگرفته و از کسی خواست که این آیه را برای آنان بخواند: «وَ إِنْ طائِفَتانِ مِنَ الْمُؤْمِنِینَ اقْتَتَلُوا فَأَصْلِحُوا بَینَهُما...».
↩️مسلم مجاشعی گفت: من آمادهام.آنگاه قرآن را به دست گرفت و فرمود: كيست كه آيه وَ إِنْ طائِفَتانِ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ ... را براى مردم بخواند؟
شخصى به نام مسلم مجاشعى گفت: من اين آيه را با صداى بلند مىخوانم. اما آنان بر او حمله كردند و به شهادت رساندند.
حضرت على عليه السلام بعد از شهادت او دستور حمله داد.
. بحار، ج 32، ص 175.
📚تفسير نور
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#دعاهای_روزانه
💞🤲خدای عزیزم .نورت را در وجودمان متجلی کن .که سخت محتاج آنیم .
برکت نگاهت را در نگاه مان بریز تا هر کجا که می نگریم نیکی باشدومهر .
💞خدایا دستمان را بگیر .تا یاد مان باشد که باید دستی را بگیریم
نگاه مهربانت را از ما دریغ نکن .تا یادمان باشد که باید به تمامی نگاهی باشیم .از سر مهر وعشق به انسانها
🍂خدایا تو رهایم مکن.
💫کآنال قرآن پویان
┄═❁🍃❈🌸❈🍃❁═┄
@quranpuyan
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_شعراء آیات 137 تا 159
📄#صفحه_373
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_374
❇️عواقب شوم #همجنس_گرايی
💠أَ تَأْتُونَ الذُّكْرانَ مِنَ الْعالَمِينَ (۱۶۵) وَ تَذَرُونَ ما خَلَقَ لَكُمْ رَبُّكُمْ مِنْ أَزْواجِكُمْ بَلْ أَنْتُمْ قَوْمٌ عادُونَ (۱۶۶/شعراء)
🌱آیا از میان مردم، سراغ مردان میروید؟؛ (۱۶۵) و همسرانتان را که پروردگارتان برایتان آفریده است، رها میکنید؟ آری؛ شما افرادی تجاوزکارید.» (۱۶۶)
شعراء [۱۶۵-۱۶۶]
🔹فلسفه تحريم مردان بر مردان و زنان بر زنان اين است كه اين امر بر خلاف طبيعتی است كه خداوند برای زن و مرد قرار داده (و مخالفت با اين ساختمان فطری و طبيعی، سبب انحراف روح و جسم انسان خواهد شد) و به خاطر اين است كه اگر مردان و زنان همجنسگرا شوند، نسل بشر قطع میگردد، و تدبير زندگی اجتماعی به فساد میگرايد، و دنيا به ويرانی میكشد.
🔹اين مساله تا به آنجا از ديدگاه اسلام زشت و ننگين است كه در ابواب حدود اسلامی حد آن بدون شك اعدام شمرده شده است، و حتی برای كسانی كه مراحل پائينتر همجنسگرايی را انجام میدهند مجازاتهای شديدی ذكر شده، از جمله در حديثی از پيامبر اسلام ص میخوانيم:
من قبل غلاما من شهوة ألجمه اللَّه يوم القيامة بلجام من نار:
" كسی كه پسری را از روی شهوت ببوسد خداوند در روز قيامت لجامی از آتش بر دهان او میزند"!
مجازات كسی كه مرتكب چنين عملی شود از سی تا ۹۹ تازيانه ذكر شده است.
🔹به هر حال شك نيست كه انحراف جنسی از خطرناكترين انحرافاتی است كه ممكن است در جوامع انسانی پيدا شود، چرا كه سايه شوم خود را بر همه مسائل اخلاقی میافكند و انسان را به انحراف عاطفی میكشاند (در اين زمينه بحث مشروحی در جلد ۹ صفحه ۱۹۴ به بعد ذيل آيه ۸۱ سوره هود آوردهايم).
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_374
❇️#آیات181تا183شعراء
💠أَوْفُوا الْكَيْلَ وَ لا تَكُونُوا مِنَ الْمُخْسِرِينَ (۱۸۱) وَ زِنُوا بِالْقِسْطاسِ الْمُسْتَقِيمِ (۱۸۲) وَ لا تَبْخَسُوا النَّاسَ أَشْياءَهُمْ وَ لا تَعْثَوْا فِي الْأَرْضِ مُفْسِدِينَ (۱۸۳/شعراء)
🌱حقّ پيمانه را ادا كنيد و از كم فروشان نباشيد. و با ترازوی درست بسنجيد.
و اجناس مردم را كم ندهيد و در زمين به فساد و تبهكاری نكوشيد.
🔹كمفروشی، يكی از منكرات بزرگ اقتصادی است كه همه آفات لقمه حرام را به دنبال دارد. كمفروشی، تنها در داد و ستد نيست، بلكه ممكن است افرادی در تدريس، طبابت، نظارت، مهندسی و شئون ديگر زندگی نيز كمفروشی كنند و چنان كه بايد حقّ ديگران را ادا نكنند.
🔹پيمانه و ترازو، سابقه و تاريخی بس طولانی دارد. «أَوْفُوا الْكَيْلَ»
🔹كم فروشی، حرام و مراعات حقّ الناس واجب است. أَوْفُوا الْكَيْلَ ...
🔹انبيا، بر سلامت نظام اقتصادی جامعه نظارت داشتند. «أَوْفُوا الْكَيْلَ»
🔹اديان آسمانی بر عدالت اجتماعی و اقتصادی تأكيد دارند. «أَوْفُوا- وَ زِنُوا»
🔹ميزان سنجش در هر امری بايد عادلانه و درست باشد. «بِالْقِسْطاسِ الْمُسْتَقِيمِ»
🔹مراعات حقوق همهی انسانها لازم است، نه تنها مؤمنين. «لا تَبْخَسُوا النَّاسَ»
🔹كمفروشی، در هر چيزی ممنوع است و مخصوص پيمانه و ترازو نيست.
«لا تَبْخَسُوا النَّاسَ أَشْياءَهُمْ»
🔹كمفروشی، نوعی فساد است و كسانی كه به جامعه ضربهی اقتصادی میزنند مفسد فی الارض هستند. زيرا نابسامانیهای اقتصادی، سرچشمهی از هم پاشيدگی نظام اجتماعی است. «لا تَعْثَوْا فِي الْأَرْضِ مُفْسِدِينَ»
🔹شناخت انحرافات موجود در جامعه، گام اوّل در اصلاح جامعه است.
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
6⃣3⃣ تدبر در سوره #کهف
🔹پیام های آیات ۵۳-۴۷ سوره کهف از تفسیر نور
۱- برای دل نبستن به زندگی دنیا،یادآوری قیامت لازم است. وَ یَوْمَ ...
۲- قیامت برای همه است و هیچ استثنایی در کار نیست. «فَلَمْ نُغادِرْ مِنْهُمْ أَحَداً»
۳- حضور در قیامت و عرضه بر پروردگار،قطعی است. «وَ عُرِضُوا عَلی رَبِّکَ»
۴- معاد جسمانی است. جِئْتُمُونا کَما خَلَقْناکُمْ ...
۵- آفرینش مجدّد در قیامت،همچون آفرینش در دنیاست. «کَما خَلَقْناکُمْ أَوَّلَ مَرَّهٍ»
۶- کافران،دلیلی بر انکار معاد ندارند. «بَلْ زَعَمْتُمْ أَلَّنْ نَجْعَلَ لَکُمْ مَوْعِداً»
۷- در قیامت،هم نامه ی عمل هر فرد به دستش داده می شود،هم کتابی در برابر همه قرار داده می شود. «وَ وُضِعَ الْکِتابُ»
۸- قیامت،روز حسرت و افسوس مجرمان است. «یا وَیْلَتَنا»
۹- علم افراد به عملکرد خودشان در قیامت چنان است که گویا همه با سواد می شوند،چون کتاب و خواندن برای همه مطرح است. وُضِعَ الْکِتابُ ...
مُشْفِقِینَ مِمّا فِیهِ
۱۰- قیامت،صحنه ی تجسّم عمل های انسان است. «وَجَدُوا ما عَمِلُوا حاضِراً»
۱۱- نباید به سابقه ی خود مغرور شد.ابلیس با سابقه ی طولانی عبادت،فاسق شد.
کانَ مِنَ الْجِنِّ فَفَسَقَ ...
۱۲-ابلیس فرزند و ذریّه دارد. «وَ ذُرِّیَّتَهُ»
۱۳- شیطان و نسل او،دشمن انسانند. «وَ هُمْ لَکُمْ عَدُوٌّ»
۱۴- رها کردن خدا و پیروی از شیطان،انتخاب بدترین جایگزین است. «بِئْسَ لِلظّالِمِینَ بَدَلاً»
۱۵- کسی که آفریده،حقّ ولایت دارد. أَ فَتَتَّخِذُونَهُ أَوْلِیاءَ ... ما أَشْهَدْتُهُمْ خَلْقَ ...
۱۶- ریشه ی شرک،جهل وپندارهای بی اساس است. «زَعَمْتُمْ»
۱۷- دیدن آتش،عذاب است وسوختن در آن عذابی دیگر. «رَأَی الْمُجْرِمُونَ»
۱۸- در قیامت،گرچه مجرمان آتش را از دور دست می بینند،ولی چنان با صدا و نفیر است که می پندارند الآن در آن می افتند. «فَظَنُّوا أَنَّهُمْ مُواقِعُوها»
۱۹- مجرم در قیامت امیدی به نجات و راه فرار ندارد. «لَمْ یَجِدُوا عَنْها مَصْرِفاً»
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
در اين شرايط اجتماعي، چگونه #بي_تفاوت نباشيم؟
🛑قسمت نهم:
💢 آيا آيه 9 سوره حجرات، بر اين شرايط قابل انطباق است؟
✅ در روزهاي قبل بيان شد كه طبق ايه 9 سوره حجرات، وظيفهي نيروهاي خارج از منازعه، رفع خصومت و ايجاد #صلح بين طرفين درگيري (حاكمان و معترضان خياباني) و در صورت عدم پذيرش ، مقابله با گروه متعرض و اغاز كننده نزاع است.
برخي از مخاطبان گرامي، در خصوص كاربرد اين ايه سئوالاتي را مطرح كردند كه در چند قسمت پاسخها ارايه ميشود
«وَ إِنْ طائِفَتانِ مِنَ الْمُؤْمِنینَ اقْتَتَلُوا فَأَصْلِحُوا بَینَهُما فَإِنْ بَغَتْ إِحْداهُما عَلَی الْأُخْری فَقاتِلُوا الَّتی تَبْغی حَتَّی تَفیءَ إِلی أَمْرِ اللهِ فَإِنْ فاءَتْ فَأَصْلِحُوا بَینَهُما بِالْعَدْلِ وَ أَقْسِطُوا إِنَّ اللَّهَ یحِبُّ الْمُقْسِطینَ»
و اگر دو گروه از مؤمنان به نزاع پرداختند، پس ميان آنان صلح و آشتى برقرار كنيد.سپس اگر يكى از دو گروه بر ديگرى تجاوز كرد، با متجاوز قتال كنيد تا به فرمان خداوند بازگردد. پس اگر متجاوز بازگشت (و دست از تجاوز برداشت)، ميان آن دو گروه به عدالت صلح برقرار كنيد و عدالت ورزيد كه خداوند عدالتپيشگان را دوست دارد.
❓4⃣ منظور از حَتَّی تَفیءَ إِلی أَمْرِ اللهِ چيست؟ ايا منظور اين است كه انها ملزم به اجراي همه احكام الهي مثلا حجاب شوند؟
ايه ميگويد هدف، بازگشت به امر پروردگار است. آیا شعارها و افعال و اعمال برخي معترضان، با آنچه خداوند به آن امر فرموده مطابقت دارد؟
↩️ پاسخ:
"معناي تَفیءَ /فاءَتْ
▪️ماده «فیء» را غالبا به معنای «رجوع»، بویژه «رجوع به حالت پسندیده» دانستهاند.
البته برخی اصل این ماده را «نرمشی که بعد از سرکشی حاصل شود» دانستهاند و گفتهاند رجوع و بازگشت از لوازم معنایی این ماده است.
▪️ مصداق ديگر قرآنیای که با توجه به آن این معنی را گفتهاند، بازگشت زوجین اختلافدار به زندگی مشترک است «لِلَّذِینَ یؤْلُونَ مِنْ نِسائِهِمْ تَرَبُّصُ أَرْبَعَةِ أَشْهُرٍ فَإِنْ فاؤُ» (بقره/۲۲۶)،
📖ايه دستور میدهد که با آن گروه متجاوز بجنگید تا جایی که آنان به امر خداوند و طاعت او برگردند؛ یعنی این جنگ با گروه ظالم را تا جایی ادامه دهند که آنان دست از نزاع با آن گروه دیگر از مومنان دست بردارند و به حق خویش قانع باشند و #خساراتی که زدهاند #جبران کنند؛ و از این رو فرمود اگر این چنین برگشتند به عدل بین آنان صلح برقرار کنید.
دفع متجاوز (اغاز كننده نزاع) تا جایی است که وی حاضر به #پذيرش_حق شود؛ و ادامه دادن جنگ بعد از اینکه متجاوز از عرصه تجاوزش بیرون رانده شد و به اشتباه و خطای خود #اقرار کرد و حاضر شد خسارتهایی که تحمیل کرده را جبران کند، توجیهی ندارد."
🖊 استاد سوزنچي
👈پس ايه در مقام تلاش براي رفع نزاع بين دو گروه از افراد جامعه اسلامي و ايجاد صلح عادلانه بين انهاست و ميفرمايد اگر طرفين صلح نكردند با طرف تجاوز كننده به حقوق و مال و ازادي ديگري ، مبارزه كنيد تا دست از تجاوز خود بردارد و جبران كند. در اينجا مراد از تفي الي امرالله بازگشت به امر خدا در خصوص صلح و توقف تعرض به حقوق طرف ديگر است.
📚در تفسير مجمع البيان هم چنين امده است: "«حَتّٰى تَفِيءَ إِلىٰ أَمْرِ اَللّٰهِ» تا به اطاعت فرمان خدا بازگشته، دست از جنگيدن (تعرض) با آن طايفۀ ديگر بردارد"
💫ادامه دارد.
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#آیههاینور
بَلِ اللَّهُ مَوْلَاكُمْ وَهُوَ خَيْرُ النَّاصِرِينَ ﴿۱۵۰﴾
آرى خدا مولاى شماست و او بهترين يارى دهندگان است (۱۵۰)
@quranpuyan
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_شعراء آیات 184 تا 206
📄#صفحه_375
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan