eitaa logo
قران پویان
443 دنبال‌کننده
5.8هزار عکس
681 ویدیو
611 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
❇️به به دیده بنگریم 💠فَأَخَذْناهُ وَ جُنُودَهُ فَنَبَذْناهُمْ فِي الْيَمِّ فَانْظُرْ كَيْفَ كانَ عاقِبَةُ الظَّالِمِينَ (۴۰/قصص) 🌱‏پس ما (نيز) او و لشگريانش را (با قهر خود) گرفتيم و به دريا افكنديم. پس بنگر كه پايان كار ستمگران چگونه است. 🔷طغيانگری انسان و جنايتگری او زمانی شروع می‌شود كه خود را گم می‌كند و باد كبر و غرور مغز او را پر سازد. اما ببينيم سرانجام اين كبر و غرور به كجا رسيد، قرآن می‌گويد:" ما او و لشكريانش را گرفتيم و در دريا پرتاب كرديم"! (فَأَخَذْناهُ وَ جُنُودَهُ فَنَبَذْناهُمْ فِي الْيَمِ‌). 🔷‏آری مرگ آنها را به دست عامل حياتشان سپرديم، و نيل را كه رمز عظمت و قدرت آنها بود به گورستانشان مبدل ساختيم! جالب اينكه تعبير به" فَنَبَذْناهُمْ‌" می‌كند از ماده" نبذ" (بر وزن نبض) كه به معنی دور افكندن اشياء بی‌ارزش و بی‌مقدار است راستی انسان خودخواه مستكبر و جانی و جبار چه ارزشی می‌تواند داشته باشد؟، آری ما اين موجودات بی‌ارزش را از جامعه انسانی طرد كرديم و صفحه زمين را از لوث وجودشان پاك ساختيم. 👈‏و در پايان آيه روی سخن را به پيامبر اسلام كرده می‌فرمايد:" ببين عاقبت كار ظالمان چگونه بود"؟ (فَانْظُرْ كَيْفَ كانَ عاقِبَةُ الظَّالِمِينَ‌). ‏اين نگاه با چشم ظاهر نيست كه با چشم دل است، و اين تعبير مخصوص ظالمان ديروز نيست كه ستمگران امروز نيز سرنوشتی جز اين ندارند! 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠‏وَ لَقَدْ آتَيْنا مُوسَی الْكِتابَ مِنْ بَعْدِ ما أَهْلَكْنَا الْقُرُونَ الْأُولی‌ بَصائِرَ لِلنَّاسِ وَ هُدیً وَ رَحْمَةً لَعَلَّهُمْ يَتَذَكَّرُونَ (۴۳/قصص) 🌱‏و به تحقيق بعداز آنكه نسل‌های نخستين را نابود ساختيم، به موسی كتاب (آسمانی تورات را) عطاكرديم (تا وسيله‌ای) برای بصيرت مردم و هدايت و رحمت باشد، شايد كه آنان پند گيرند. ‏🔹با شكست طاغوت، زمينه برای صالحان فراهم می‌گردد. «آتَيْنا مُوسَی الْكِتابَ مِنْ بَعْدِ ما أَهْلَكْنَا» ‏🔹پايان كار مستكبران، هلاكت و نابودی است. «أَهْلَكْنَا الْقُرُونَ الْأُولی‌» ‏🔹دينداری بايد براساس بصيرت باشد. «بَصائِرَ» ‏🔹ارسال كتب و رسل، بر اساسِ رحمتِ الهی است. لِلنَّاسِ‌ ... رَحْمَةً ‏🔹كتب آسمانی، عامل بصيرت و هدايت است. «بَصائِرَ لِلنَّاسِ وَ هُدیً» ‏🔹تا انسان بصيرت پيدا نكند، هدايت نمی‌شود و تا هدايت نشود، لطف و رحمت الهی را دريافت نمی‌كند. «بَصائِرَ لِلنَّاسِ وَ هُدیً وَ رَحْمَةً» ‏🔹دين، جزو فطرت انسان‌هاست و كتب آسمانی آن فطرت را غبارزدايی می‌كنند. «يَتَذَكَّرُونَ» ‏🔹با وجود كتب آسمانی و پيامبران، باز هم گروهی از انسان‌ها هدايت را نمی‌پذيرند. «لَعَلَّهُمْ يَتَذَكَّرُونَ» 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 1⃣5⃣ تدبر در سوره 🔹پیام های آیات ۷۰-۶۱ سوره کهف از تفسیر نور ۱- تلاش موسی برای ملاقات خضر و تحصیل علم قابل ذکر است. وَ إِذْ ... ۲- طالب علم باید سراغ عالم برود،نه آنکه به انتظار عالم بنشیند. «لا أَبْرَحُ» یعنی تا رسیدن به عالم،دست از جستجو بر نمی دارم. ۳- تحصیل علم پایان و حدّی ندارد.پیامبری چون موسی نیز برای فراگیری علم باید آماده ی سفر طولانی شود. «أَمْضِیَ حُقُباً» ۴- شیاطین،مانع ملاقات و همراهی موسی وخضرها هستند و به همین دلیل همراه موسی را به فراموشی انداختند. «ما أَنْسانِیهُ إِلاَّ الشَّیْطانُ» ۵- کسی که می خواهد مردم را به عبودیّت خدا فرابخواند،باید هم خودش و هم استادش عبد باشند. «مِنْ عِبادِنا» ۶- دریافت رحمت و علم الهی،در سایه ی عبودیّت است. عَبْداً مِنْ عِبادِنا آتَیْناهُ رَحْمَهً ... وَ عَلَّمْناهُ ۷- بالاتر از هر دانایی،داناتری است،پس به علم خود مغرور نشویم. عَبْداً ... عَلَّمْناهُ مِنْ لَدُنّا عِلْماً ۸- برای دریافت علم،باید در مقابل استاد،ادب و تواضع داشت. هَلْ أَتَّبِعُکَ ... ۹- کارهای الهی گرچه گاهی با معجزه پیش می رود،ولی قانون اصلی،پیمودن مسیر طبیعی است.موسی باید شاگردی کند تا حکمت بیاموزد. «أَنْ تُعَلِّمَنِ» ۱۰- علم انبیا،محدود و قابل افزایش است. تُعَلِّمَنِ مِمّا ...(اعلم افراد زمان نیز محدودیّت علمی دارند.) ۱۱- مراتب انبیا در بهره مندی از علم و کمال متفاوت است. تُعَلِّمَنِ مِمّا ... ۱۲- علم به تنهایی هدف نیست،بلکه باید مایه ی رشد باشد وانسان را به عمل صالح بکشاند و فروتنی آورد،نه غرور و مجادله.«رُشْداً» ۱۳- ظرفیّت افراد برای آگاهی ها متفاوت است،حتّی موسی تحمّل کارهای خضر را ندارد. «لَنْ تَسْتَطِیعَ» ۱۴- بسیاری از مجادلات و کدورت ها،در اثر بی اطلاعی افراد از افکار و اهداف یکدیگر است. وَ کَیْفَ تَصْبِرُ ... ۱۵- آگاهی و احاطه ی علمی،ظرفیّت و صبر انسان را بالا می برد. «کَیْفَ تَصْبِرُ عَلی ما لَمْ تُحِطْ بِهِ خُبْراً» ۱۶- برای هر کاری که در آینده می خواهیم انجام دهیم،مشیّت الهی را فراموش نکرده و «إِنْ شاءَ اللّهُ» بگوییم. «سَتَجِدُنِی إِنْ شاءَ اللّهُ صابِراً» ۱۷- استاد و مربّی باید از ذهن شاگردان،ابهام زدایی کند. «حَتّی أُحْدِثَ لَکَ مِنْهُ ذِکْراً» کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
در كلام و رفتار ع 🛑قسمت اول: ✅رفتار امام علي با مخالفان سياسي مسلح () چگونه بود؟ آيآ انها را ناميد؟ نامه 18 :و من كتاب له (علیه السلام) إلى عبد الله بن عباس و هو عامله على البصرة: وَ اعْلَمْ أَنَّ الْبَصْرَةَ مَهْبِطُ إِبْلِيسَ وَ مَغْرِسُ الْفِتَنِ، فَحَادِثْ أَهْلَهَا بِالْإِحْسَانِ إِلَيْهِمْ وَ احْلُلْ عُقْدَةَ الْخَوْفِ عَنْ قُلُوبِهِمْ از نامه آن حضرت (ع) به ابن عباس، عامل او در : بدان، كه بصره جايگاه فرود آمدن ابليس است و كشتگاه فتنه ها و آشوبها. پس، مردم آنجا را به نيكى كردن خوشدل نماى و گره وحشت از دلهايشان بگشاى. ✉️نامه در یک نگاه: مرحوم ابن میثم در مقدمه شرح این نامه مى نویسد که ابن عباس بعد از آنکه از طرف امیر مؤمنان على(ع) والى بصره شد نسبت به بنى تمیم راه خشونت را پیش گرفت; زیرا آنها را در روز نسبت به امام(علیه السلام) و لشکر امام(ع) به خاطر داشت. آنها از پیروان طلحه و زبیر و عایشه در آن روز بودند و ابن عباس به آنها حمله کرد و آنان را دور راند و آنها را پیروان شتر و یاران عسکر ـ نام شتر عسکر بود ـ و حزب شیطان مى نامید. این کار بر گروهى از شیعیان امام(ع) از بنى تمیم سخت آمد که از جمله آنها جاریة بن قدامه بود. او نامه اى خدمت امامنوشت و از ابن عباس شکایت کرد و همین امر سبب شد که امام نامه مورد بحث را براى ابن عباس بنویسد. 🔰آتش را با خاموش کن: هنگامى که طلحه و زبير به اتفاق عايشه با گروهى از ماجراجويان فاسد وارد بصره شدند و در آنجا پرچم مخالفت بر ضد امير مؤمنان را بر افراشتند، بصريان از آنان استقبال کرده و عظيمى را براى جنگ با امير مؤمنان(عليه السلام) برپا کردند. فتنه عظيمى را برپا نمودند و سرانجام شکست خوردند و متلاشى شدند و شايد انتظار داشتند که امام(ع) بعد از پيروزيش دستور قتل گروهى از آنان را صادر کند; ولى امام(ع) با آنها از در وارد شد همان کارى که پيغمبر اکرم(صلى الله عليه وآله) بعد از فتح مکّه کرد و همين باعث شد که آرامش کامل به بصره باز گردد. امام(عليه السلام) در آغاز اين نامه که به فرماندار بصره، ابن عباس، نگاشته است به همين معنا اشاره کرده و مى فرمايد: «بدان بصره محل نزول ابليس و کشتزار فتنه هاست. به همين دليل با اهل آن به نيکى رفتار کن و گره ترس و وحشت را از دل هاى آنها بگشا (تا آتش فتنه خاموش شود و آنها شرمنده گردند و احساس امنيت کنند)» اينکه مى فرمايد: بصره مهبط و جايگاه فرود ابليس و محل رويش فتنه هاست، اشاره به اين است که آنجا اقوام گوناگونى زندگى مى کنند که هم نسبت به يکديگر مشکل دارند و هم نسبت به بيرون اين سرزمين و شايد به همين دليل، طلحه و زبير و عايشه آنجا را براى فتنه انگيزى بر ضد امام امير مؤمنان(عليه السلام) انتخاب کردند ❇مهم اين است که امام(عليه السلام) به ابن عباس دستور مى دهد: بهترين راه براى اين شهر آن است که به مضمون آيه شريفه (ادْفَعْ بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ فَإِذَا الَّذِي بَيْنَکَ وَ بَيْنَهُ عَداوَةٌ کَأَنَّهُ وَلِيٌّ حَميمٌ * وَما يُلَقّاها إِلاَّ الَّذينَ صَبَرُوا وَما يُلَقّاها إِلاّ ذُو حَظّ عَظيم)(4) عمل کند; يعنى بدى هايى را که آنها در جنگ جمل داشتند با نيکى پاسخ گويد تا آنان شرمنده احسان او گردند و دست از هر گونه مخالفت بردارند به علاوه بخشى از مخالفت آنها ممکن است به علت ترس از انتقام و مکافات عمل باشد هنگامى که با آنها به نيکى رفتار شود آتش اين خوف و ترس فرو مى نشيند و آرامش جاى آن را مى گيرد. 🖊ايت الله مكارم شيرازي. @quranpuyan
خدای مهربانم… تو که هستی تمام هستی در برابرم کوچک بنظر می‌رسند… و حتی از بیماری و مرگ هم نمی هراسم … وجود تو ، حضور تو را که در کنارم حسی می کنم دیگر حتی از مردن هم نمی هراسم …. چرا که تو خود خود عشقی و معجزه زندگی هستی… و میدانم مردن آخر زندگی نیست بلکه آغاز زندگی جدید است … چون پروانه ی که از پیله جدا شود و به پروانگی رسد .. خدایا… با تمام وجودم فریاد میزنم حضورت را شکر… بودنت را شکر… دوستت دارم کانالِ قرآن‌پویان تدبر در  قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
 💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیات 44 تا 50 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
🌱 💠‏وَ لَوْ لا أَنْ تُصِيبَهُمْ مُصِيبَةٌ بِما قَدَّمَتْ أَيْدِيهِمْ فَيَقُولُوا رَبَّنا لَوْ لا أَرْسَلْتَ إِلَيْنا رَسُولاً فَنَتَّبِعَ آياتِكَ وَ نَكُونَ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ (۴۷قصص) 🌱‏و اگر نبود اين‌كه هرگاه مصيبتی در اثر عملكردشان به آنان برسد، می‌گويند: پروردگارا! (ما كه نمی‌دانستيم) چرا برای ما پيامبری نفرستادی تا آيات تو را پيروی كنيم و از ايمان‌آورندگان باشيم، (ما هرگز پيامبری به سوی آنان نمی‌فرستاديم). ‏🔹بسياری از مصائب و حوادث تلخ، مولود عملكرد خودماست. «تُصِيبَهُمْ مُصِيبَةٌ بِما قَدَّمَتْ أَيْدِيهِمْ» آری اعمال نيك و بد، در همين دنيا نيز اثر خود را می‌گذارند. ‏🔹ايمان به خدا و پيروی از انبيا، رمز نجات از مصيبت‌هاست. «تُصِيبَهُمْ مُصِيبَةٌ- لَوْ لا أَرْسَلْتَ» ‏🔹عقل، علم وفطرت، به تنهايی كافی و كارساز نيست، بلكه وحی نيز لازم است. ‏«لَوْ لا أَرْسَلْتَ» ‏🔹عقاب بدون بيان، قبيح است. «لَوْ لا أَرْسَلْتَ» (بعثت انبيا يك اتمام حجّت است تا كسی نگويد: ما كه خبر نداشتيم و ندانسته مرتكب خلاف شده‌ايم.) 🔹پيروی و اطاعت، نشانه‌ی ايمان واقعی است. «فَنَتَّبِعَ آياتِكَ وَ نَكُونَ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ» 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️# *هواپرستان****، گمراه ترين مردم* 💠فَإِنْ لَمْ يَسْتَجِيبُوا لَكَ فَاعْلَمْ أَنَّمَا يَتَّبِعُونَ أَهْوَاءَهُمْ وَمَنْ أَضَلُّ مِمَّنِ اتَّبَعَ هَوَاهُ بِغَيْرِ هُدًى مِنَ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمِينَ.50/قصص 🌱پس اگر تو را اجابت نكردند بدان كه فقط هوسهاى خود را پيروى مى كنند و كيست گمراه‏ تر از آنكه بى‏ راهنمايى خدا از هوسش پيروى كند بى‏ ترديد خدا مردم ستمگر را راهنمايى نمى ‏كند 🔹در آيات فوق گمراهترين مردم ، گروهى معرفى شده اند كه رهبر خود را هواى نفس خويش قرار داده اند و هرگز هدايت الهى را نپذيرفتند. 👌 *هـواى نـفـس ، حـجـاب ضـخـيـمـى اسـت در مـقـابـل چـشـمـان عقل انسان .* 🔹جـالب اينكه در روايات متعددى آيه فوق به كسانى تفسير شده است كه امام و رهبر الهى را نپذيرفته اند و فقط به آراى خويش تكيه مى كنند. 🔹به تعبير ديگر انسان نيازمند به هدايت الهى است ، اين هدايت گاهى در كتاب آسمانى منعكس مى شود، و گاه در وجود پيامبر و سنت او، و گاه در اوصياى معصومش ، و گاه در منطق عقل و خرد. 🔹 *مهم آنست كه انسان در خط هدايت الهى باشد و نه هواى نفس ، تا بتواند از اين انوار هدايت بهره مند گردد.* 👌از این آیه میتوان فهمید که هواپرستان، گمراه‌ترین مردم هستند. و هدایت واقعى، هدایتى است كه از علم و حكمت بى‌نهایت سرچشمه گرفته باشد. و نیز هواپرستى ظلم است و هواپرستان از هدایت الهى به دورند. ✨اصولاً براى انسان سه دشمن معنوى شمرده‌اند : 1⃣جلوه‌هاى دنیوى 2⃣ هواها و تمایلات نفسانى 3⃣وسوسه‌هاى شیطانى. 👈 *امّا دشمن دوم كه از همه كارسازتر است، هواها و تمایلات نفسانى است كه خطرناك‌ترین دشمن انسان بشمار مى‌رود.* 👌 *در این میان، جلوه‌هاى دنیوی ، همچون كلیدى است كه با حركت به یك سوى، در را باز مى‌كند و با حركت به سوى دیگر مى‌بندد، یعنى هم مى‌توان از آن بهرهٔ خوب گرفت و هم مى‌توان آن را در راه بد بكار برد.* 📚برگرفته كانال تفسير روزانه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 2⃣5⃣ تدبر در سوره 🔹پیام های آیات ۷۷-۷۱ سوره کهف از تفسیر نور ۱- فراگیری علم،محدود به زمان و مکان و وسیله ی خاصّی نیست. «رَکِبا فِی السَّفِینَهِ» (در دریا و سوار بر کشتی و در سفر هم می توان آموخت.) ۲- سوراخ کردن کشتی،به ظاهر هم تصرّف بی اجازه در مال دیگری بود،هم زیان و خسارت رساندن بی دلیل به مال و جان خود و دیگران،لذا حضرت موسی اعتراض کرد. «شَیْئاً إِمْراً» ۳- در تعلیم وتربیت نباید کار را بر شاگردان سخت گرفت. «لا تُرْهِقْنِی مِنْ أَمْرِی عُسْراً» ۴- معلّم و استاد،پس از پذیرش اشتباه وعذرخواهی شاگرد،تعلیم و ارشاد را ادامه دهد. «فَانْطَلَقا» ۵- مراعات محکمات،مهم تر از تعهّدات اخلاقی است. «أَ قَتَلْتَ نَفْساً زَکِیَّهً» موسی به خاطر اینکه قتل را از منکرات می دانست،نهی از منکر را برخورد لازم دید و نهی کرد و از تعهّد اخلاقی که داده بود،دست برداشت. ۶- قانون قصاص،در دین موسی نیز بوده است. «أَ قَتَلْتَ نَفْساً زَکِیَّهً بِغَیْرِ نَفْسٍ» اعتراض موسی این بود که چرا نوجوانی را که قاتل نبوده کشتی؟ ۷- گاهی آنچه نزد کسی«معروف»است،نزد دیگری«منکر»جلوه می کند. «جِئْتَ شَیْئاً نُکْراً» ۸- اولیای خدا در تحمّل علم و ظرفیّت،در یک درجه نیستند. «لَنْ تَسْتَطِیعَ» ۹- اعتراض های موسی به خاطر ابهام هایی بود که در کار خضر می دید و جنبه ی سؤال داشت. «إِنْ سَأَلْتُکَ» ۱۰- وقتی از کسی جدا می شویم،ادب را مراعات کنیم. «فَلا تُصاحِبْنِی قَدْ بَلَغْتَ مِنْ لَدُنِّی عُذْراً» ۱۱- آنان که از مهمانانی غریب پذیرایی نکنند،قابل نکوهش اند. فَأَبَوْا ... ۱۲- بی اعتنایی و بی مهری مردم،در کار ما تأثیر منفی نگذارد. «فَأَبَوْا أَنْ یُضَیِّفُوهُما» ۱۳- اولیای الهی اهل کینه و انتقام نیستند.گرچه آنان را مهمان نکردند،ولی خضر به آنان خدمت کرد. «فَأَبَوْا أَنْ یُضَیِّفُوهُما - فَأَقامَهُ» ۱۴- وقتی کاری را مفید و لازم تشخیص دادیم،به انتقاد این و آن کاری نداشته باشیم. «لاَتَّخَذْتَ عَلَیْهِ أَجْراً» ۱۵-کار کردن و مزد گرفتن و اجیر شدن ننگ نیست. «لاَتَّخَذْتَ عَلَیْهِ أَجْراً» کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
يا در كلام و رفتار ع 🛑قسمت دوم: ✅رفتار امام علي با مخالفان سياسي مسلح () و طرفدارانشان چگونه بود؟ آيآ انها را ناميد؟ 📩نامه 18 :و من كتاب له (علیه السلام) إلى عبد الله بن عباس و هو عامله على البصرة: فَارْبَعْ أَبَا الْعَبَّاسِ رَحِمَكَ اللَّهُ فِيمَا جَرَى عَلَى [يَدِكَ وَ لِسَانِكَ] لِسَانِكَ وَ يَدِكَ مِنْ خَيْرٍ وَ شَرٍّ، فَإِنَّا شَرِيكَانِ فِي ذَلِكَ؛ پس اى ابو العباس خدايت رحمت كناد، در آنچه از نيكى و بدى بر دست تو جارى مى شود، كن، كه ما هر دو در آن 🔰نگاهي به ماجراي نامه 18 هنگامى که طلحه و زبير به اتفاق عايشه با گروهى از ماجراجويان فاسد وارد بصره شدند و در آنجا پرچم مخالفت بر ضد امير مؤمنان را بر افراشتند، بصريان از آنان استقبال کرده و عظيمى را براى جنگ با امير مؤمنان(عليه السلام) برپا کردند. و سرانجام شکست خوردند و متلاشى شدند و شايد انتظار داشتند که امام(ع) بعد از پيروزيش دستور قتل گروهى از آنان را صادر کند; ولى امام(ع) با آنها از در وارد شد همان کارى که پيغمبر اکرم(صلى الله عليه وآله) بعد از فتح مکّه کرد و همين باعث شد که آرامش کامل به بصره باز گردد. ابن عباس بعد از آنکه از طرف امیر مؤمنان على(ع) والى بصره شد نسبت به بنى تمیم راه خشونت را پیش گرفت; زیرا آنها را در روز نسبت به امام(ع) و لشکر امام به خاطر داشت. ابن عباس آنان را دور راند و آنها را پیروان شتر و یاران عسکرـ نام شتر عسکر بود ـ و حزب شیطان مى نامید. همین امر سبب شد که امام نامه مورد بحث را براى ابن عباس بنویسد. 🔰با مردميكه با ما جنگيده اند، كن. هم تو و هم من خير وشريم. در پايان اين نامه، امام(عليه السلام) به ابن عباس دستور مدارا کردن و خويشتن دارى در برابر مخالفان به طور کلى و بنى تميم به طور خاص مى دهد و مى فرمايد: «بنابراين اى ابوالعباس، خدا تو را رحمت کند خويشتن دار باش و مدارا کن در آنچه بر زبان و دست تو از خير و شر جارى مى شود، 👈 زيرا هر دو در اين امور هستيم و سعى کن که حسن ظن من نسبت به تو پايدار بماند و نظرم درباره (شايستگى هاى تو براى امر حکومت) دگرگون نشود; منظور از خير و شر، سود و زيان است; يعنى کارهايى که ممکن است منشأ ظلم و يا زيانى شود و شر به معناى ظلم و ستم نيست، زيرا ابن عباس کسى نبود که بر کسانى ظلم کند. ◀قابل توجّه اينکه امام(عليه السلام) در دستورى که درباره مدارا کردن با مخالفان مى دهد به اين نکته اشاره مى فرمايد که تو نماينده منى و هر کارى از تو سر زند، هم به حساب تو مى نويسند و هم به حساب من، بنابراين بايد کاملاً مراقب باشى. 👈 اين سخن مانندآن است که به دين گفته مى شود مراقب کارخود باشيد زيرا کارهايى که شما انجام مى دهيد هم به حساب خودتان مى نويسند و هم به حساب اسلام. 🖊شرح ايت الله مكارم شيرازي @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
◼️▪️با گراميداشت ياد و خاطره همه عالمان اسلامي، بمناسبت ارتحال ايت الله ، در اين هفته ضمن ارسال مختصري از زندگينامه ،بخشي از نظرات ايشان را باطلاع مخاطبان گرامي خواهيم رساند. 🔴قسمت اول 🔷آيت الله روحانی متولد 1305،از شاگردان برجسته آيت الله خويی در سن 14 سالگی و به تائيد مكتوب اساتيدشان به درجه اجتهاد نائل شدند. زمان اولین دوره تدریس دروس خارج فقه و اصول ایشان به سال 1330 (ه.ش) برمی‌گردد و اولین چاپ رساله توضيح المسائل ايشان نیز مربوط به سال 1340 (ه.ش) می‌باشد. 🔷ايشان دوره چند ساله دروس «سطح» را در مدت يك سال به اتمام رساندند و به امتحان و توصيه آيت الله خويى در سن 11 سالگى وارد درس خارج فقه و اصول شدند. آيت الله خويى به ايت الله ميلانى فرمودند : افتخار مى ‏كنم به حوزه‏ اى كه در آن نوجوان يازده ساله‏ در كنار شاگردان بزرگسال و علماى بزرگ و همراه با آنان «مكاسب» را مى ‏خواند و مطالب مكاسب را بهتر از ديگران مى ‏فهمد و تحليل مى ‏كند ايشان دارای ده‌ها جلد تأليف به زبان‌های عربی و فارسی می‌باشند كه یکی از مهم‌ترين آنها كتاب فقه‌الصادق می‌باشد كه به عنوان يكی از منابع مهم تدريس فقه در حوزه‌های علميه به شمار می‌رود و در 41 جلد و در 20 هزار صفحه به چاپ رسيده است. ادامه مطلب⤵️⤵️
قران پویان
◼️▪️با گراميداشت ياد و خاطره همه عالمان اسلامي، بمناسبت ارتحال ايت الله #روحاني، در اين هفته ضمن ارس
⤴️ 🔷آيت الله خويى (ره) طى نامه ‏ای مرقوم فرمودند كه: من كتاب «فقه الصادق» را شخصاً براى آيت الله كاشف الغطاء بردم و گفتم: ببينيد من چه خدمت بزرگى به عالم اسلام و فقاهت نموده ‏ام و چنين عالم محققى را تربيت كرده‏ ام. رييس دانشگاه الازهر (مهمترين و عالى ‏ترين مركز علمى اهل تسنن) نيز طى نامه‏ اى كتاب عظيم «فقه الصادق» را مى ‏ستايد. 🔷ايشان موضع گيري هاي متعددي عليه رژيم پهلوي در ساليان مختلف داشته است كه منجر به دستگيري و تبعيد ايشان به زابل شد. از جمله در پي حمله به مدرسه فيضيه در سال 42 اعلاميه‌اي خطاب به ملت ايران صادر ميكنند : "دولت بى‏ بندوبار علی رغم تمام اصول قانونى و انسانى و شرف، مى‏ گيرد، مى ‏بندد، مى‏ زند و مى‏ كشد. هيچ كس از دست، زبان و قلم رجاله‏ هاى دولتى هيچگونه تأمينى ندارد. جان و مال و حيثيت همه كس در خطر است. آزادى هست ولى براى حكومت سر نيزه و قلدرى، آسايش هست ولى براى غارتگران و آدمكشان دولتى، امّا مردم. مردم بايد زير چكمه جلادان دولتى دست و پا بزنند، مردم بايد تحت فشار مرگبار حكومت حبس و شكنجه و شلاق «جاويد شاه» بگويند، مردم بايد بميرند و از هستى ساقط شوند و مخارج سرسام ‏آور تشكيلات وسيع سازمان هاى مخوف ضد ملى ‏و ضد قانونى را بپردازند. عجب اين است اين همه ستمگری ها و حق كشی ها را به نام ‏عدالت به قالب می زنند، و عجب تر آنكه اين همه ظلم و فشار و قانون‏ شكنى، بنام اجراى «اوامر شاه» انجام می دهند. يعنى چه؟ مگر شاه می تواند از حدود قانون اساسى تجاوز كند؟ مگر شاه می تواند علناً به جنگ اسلام و روحانيت برود؟ اوامرشاه يعنى چه؟" 🔷ايشان همچنين در پي تداوم ظلم و ستم رژيم به مردم، طي بيانيه اي روز 19 ارديبهشت 57 را عزاي عمومي و تعطيل اعلام ميكند. "اگر چه در چند ماه اخير انواع قانون شكنى ‏ها، زورگویى ‏ها، كشتارها، و آدم‏ دزدى ‏ها به اوج خود رسيده است و مردم اين مملكت ناظر كثيف ‏ترين جنايات تاريخ‏ بوده ‏اند. اگر چه بسيارى از هموطنان مسلمان ما هنوز در مرگ عزيزان خود اندوهناكند، اگر چه هنوز زندان‏ ها و تبعيدگاه ‏ها از انبوه مردم بى‏ گناه، حق‏گو و دانشمند موج می زند، اگر چه هنوز طلاب و دانشگاهی ها، محصلين دبيرستانى، بازارى، كارگر و دهقان تحت تعقيب، شكنجه و آزارهاى ضد انسانى قرار دارند. 🔷آرى با وجود همه اين حوادث ملت ايران ‏هرگز تسليم ياوه سرايان و جنايتكاران نخواهد شد، و طوفانى از خشم و نفرت نسبت ‏به هيأت حاكمه و مأمورين آدمكش و تبهكاران، به عنوان يك وديعه آسمانى در سينه ‏خود حفظ خواهد نمود و هرگز شلاق و باتوم و گلوله از راه مقدس دين و آزادى و استقلال كامل ميهن دور نخواهد ساخت . 🔷ما طبق وظيفه اسلامى يك بار ديگر به هيأت حاكمه هشدار مى‏ دهيم كه هرگز نمی توان با روش ‏هاى قرون وسطایى اين ملت بيدار شده و خشمگين را خفه و مطيع ‏ساخت. از اين آزمايش تلخ و ناگوار اجتناب كنيد، كبريت به انبار باروت نزنيد و بنزين بر آتش خشم و نفرت عمومى نپاشيد. قدرى تعقل كنيد و از جدال با خدا و رسول و جنگ با دستورات الهى بپرهيزيد كه وبالش بسى عظيم و عاقبتش وحشتناك‏ و وخيم است. ما روز نوزدهم ارديبهشت 1357 را روز عزاى عمومى اعلام می داريم و در آن‏ روز حوزه‏ هاى علميه در سراسر ايران تعطيل خواهد بود" 🔷پس از صدور اعلاميه فوق، خانه اش توسط عمال رژيم محصور ميشود تا هفتم شهريورماه كه ده ها هزار نفر از مردم  شعارگويان راهى خانه ايشان گرديدند و مأموران ساواك و شهربانى كه از سيل خروشان ‏جمعيت به وحشت افتاده بودند راه فرار پيش گرفتند و مردم شادى كنان وارد خانه ‏شدند . 🔷ايشان در حمايت از مبازرات مردم فلسطين و بحرين نيز بيانيه‌هاي متعددي صادر نمودند. اخرين اعلاميه سياسي داخلي مندرج در سايت ايشان، اعتراض به رهبر فقيد جمهور اسلامي و رييس مجلس وقت در پي اهانت دو تن از نمايندگان مجلس به ايت الله خويي و اصل فقاهت تحت عنوان حمايت از ولايت فقيه در دهه 60 بوده است. 👈وي در عصر جمعه 25 اذرماه 1401 در 96 سالگي به سراي باقي شتافت. ◾️شادي روح علماي اسلام و اموات مومنين فاتحه اي قرائت فرماييد. @quranpuyan
📖   بسم الله الرحمن الرحیم وَلَا تَمْشِ فِی الْأَرْضِ مَرَحًا ۖ إِنَّکَ لَنْ تَخْرِقَ الْأَرْضَ وَلَنْ تَبْلُغَ الْجِبَالَ طُولًا و در [روى‌] زمین به نخوت گام برمدار، چرا که هرگز زمین را نمى‌توانى شکافت، و در بلندى به کوهها نمى‌توانى رسید. سوره اسراء ، ایه ۳۷ بشر دو پا از نطفه ای بی ارزش بوجود آمده و بعد از مرگ اگر کسی به جسم او دست بزند باید غسل کند تا پاک گردد، و اگر بیشتر از چند ساعت بر روی زمین بماند بو می‌گیرد، با کوچکترین میکروب ها و ویروس ها همه زندگی او و دنیا به هم می‌ریزد و مرگ او در گرو کوچک ترین حوادث است، کافی ست در مقابل کوهها و دریاها بایستیم تا حقارت و کوچکی خود را به چشم خود ببینیم، آیا سزاوار است مغرور باشیم و بر روی زمین با غرور راه برویم؟ کانالِ قرآن‌پویان تدبر در  قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا