eitaa logo
قران پویان
443 دنبال‌کننده
5.8هزار عکس
683 ویدیو
612 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 6⃣5⃣ تدبر در سوره 🔹فراز آیات ۹۸-۸۳ سوره کهف وَيَسْأَلُونَكَ عَن ذِي الْقَرْنَيْنِ قُلْ سَأَتْلُو عَلَيْكُم مِّنْهُ ذِكْرًا {83} و از تو در باره ذوالقرنين مى‏پرسند بگو به زودى چيزى از او براى شما خواهم خواند {83} إِنَّا مَكَّنَّا لَهُ فِي الْأَرْضِ وَآتَيْنَاهُ مِن كُلِّ شَيْءٍ سَبَبًا {84} ما در زمين به او امكاناتى داديم و از هر چيزى وسيله‏اى بدو بخشيديم {84} فَأَتْبَعَ سَبَبًا {85} پس وسیله ای را بکار گرفت {85} حَتَّى إِذَا بَلَغَ مَغْرِبَ الشَّمْسِ وَجَدَهَا تَغْرُبُ فِي عَيْنٍ حَمِئَةٍ وَوَجَدَ عِندَهَا قَوْمًا قُلْنَا يَا ذَا الْقَرْنَيْنِ إِمَّا أَن تُعَذِّبَ وَإِمَّا أَن تَتَّخِذَ فِيهِمْ حُسْنًا {86} تا آنگاه كه به غروبگاه خورشيد رسيد به نظرش آمد كه [خورشيد] در چشمه‏اى گل‏آلود و سياه غروب مى‏كند و نزديك آن طايفه‏اى را يافت فرموديم اى ذوالقرنين [اختيار با توست] يا عذاب مى‏كنى يا در ميانشان [روش] نيكويى پيش مى‏گيرى {86} قَالَ أَمَّا مَن ظَلَمَ فَسَوْفَ نُعَذِّبُهُ ثُمَّ يُرَدُّ إِلَى رَبِّهِ فَيُعَذِّبُهُ عَذَابًا نُّكْرًا {87} گفت اما هر كه ستم ورزد عذابش خواهيم كرد سپس به سوى پروردگارش بازگردانيده مى‏شود آنگاه او را عذابى سخت‏خواهد كرد {87} وَأَمَّا مَنْ آمَنَ وَعَمِلَ صَالِحًا فَلَهُ جَزَاء الْحُسْنَى وَسَنَقُولُ لَهُ مِنْ أَمْرِنَا يُسْرًا {88} و اما هر كه ايمان آورد و كار شايسته كند پاداشى [هر چه] نيكوتر خواهد داشت و به فرمان خود او را به كارى آسان واخواهيم داشت {88} ثُمَّ أَتْبَعَ سَبَبًا {89} سپس راهى [ديگر] را دنبال كرد {89} حَتَّى إِذَا بَلَغَ مَطْلِعَ الشَّمْسِ وَجَدَهَا تَطْلُعُ عَلَى قَوْمٍ لَّمْ نَجْعَل لَّهُم مِّن دُونِهَا سِتْرًا {90} تا آنگاه كه به جايگاه برآمدن خورشيد رسيد [خورشيد] را [چنين] يافت كه بر قومى طلوع مى‏كرد كه براى ايشان در برابر آن پوششى قرار نداده بوديم {90} كَذَلِكَ وَقَدْ أَحَطْنَا بِمَا لَدَيْهِ خُبْرًا {91} اين چنين [مى‏رفت] و قطعا به خبرى كه پيش او بود احاطه داشتيم {91} ثُمَّ أَتْبَعَ سَبَبًا {92} باز راهى را دنبال نمود {92} حَتَّى إِذَا بَلَغَ بَيْنَ السَّدَّيْنِ وَجَدَ مِن دُونِهِمَا قَوْمًا لَّا يَكَادُونَ يَفْقَهُونَ قَوْلًا {93} تا وقتى به ميان دو سد رسيد در برابر آن دو [سد] طايفه‏اى را يافت كه نمى‏توانستند هيچ زبانى را بفهمند {93} قَالُوا يَا ذَا الْقَرْنَيْنِ إِنَّ يَأْجُوجَ وَمَأْجُوجَ مُفْسِدُونَ فِي الْأَرْضِ فَهَلْ نَجْعَلُ لَكَ خَرْجًا عَلَى أَن تَجْعَلَ بَيْنَنَا وَبَيْنَهُمْ سَدًّا {94} گفتند اى ذوالقرنين ياجوج و ماجوج سخت در زمين فساد مى‏كنند آيا [ممكن است] مالى در اختيار تو قرار دهيم تا ميان ما و آنان سدى قرار دهى {94} قَالَ مَا مَكَّنِّي فِيهِ رَبِّي خَيْرٌ فَأَعِينُونِي بِقُوَّةٍ أَجْعَلْ بَيْنَكُمْ وَبَيْنَهُمْ رَدْمًا {95} گفت آنچه پروردگارم به من در آن تمكن داده [از كمك مالى شما] بهتر است مرا با نيرويى [انسانى] يارى كنيد [تا] ميان شما و آنها سدى استوار قرار دهم {95} آتُونِي زُبَرَ الْحَدِيدِ حَتَّى إِذَا سَاوَى بَيْنَ الصَّدَفَيْنِ قَالَ انفُخُوا حَتَّى إِذَا جَعَلَهُ نَارًا قَالَ آتُونِي أُفْرِغْ عَلَيْهِ قِطْرًا {96} براى من قطعات آهن بياوريد تا آنگاه كه ميان دو كوه برابر شد گفت بدميد تا وقتى كه آن [قطعات] را آتش گردانيد گفت مس گداخته برايم بياوريد تا روى آن بريزم {96} فَمَا اسْطَاعُوا أَن يَظْهَرُوهُ وَمَا اسْتَطَاعُوا لَهُ نَقْبًا {97} [در نتيجه اقوام متجاوز] نتوانستند از آن [مانع] بالا روند و نتوانستند آن را سوراخ كنند {97} قَالَ هَذَا رَحْمَةٌ مِّن رَّبِّي فَإِذَا جَاء وَعْدُ رَبِّي جَعَلَهُ دَكَّاء وَكَانَ وَعْدُ رَبِّي حَقًّا {98} گفت اين رحمتى از جانب پروردگار من است و[لى] چون وعده پروردگارم فرا رسد آن [سد] را درهم كوبد و وعده پروردگارم حق است {98} ♻️عصاره فراز آیات ۹۸-۸۳ : خدا با تدبیر و مشیت خود، با مکنت دادن به ذوالقرنین، و تامین اسباب مورد لزوم، او را برای اجرای عدالت و کمک به مردم مورد تجاوز فرستاد. https://b2n.ir/g94617 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
✅✅ اطلاعيه ثبت نام "روش مطالعه و قرآن " پيرو استقبال و رضايت علاقمندان به فهم بهتر سوره‌هاي قرآن از دوره هاي قبلي، بدينوسيله آغاز ثبت نام دوره جديد اعلام ميگردد: 💢زمان ثبت نام:از شنبه 3 لغايت 4 شنبه 14 دي ماه 🔷 شروع دوره از يكشنبه 18دي ماه بمدت 2 ماه بطور ✅برای دريافت دروس و ارايه تمرینها لزومی به انلاین بودن در زمان خاصی نیست.فایل ها و تمرینها ارایه میشوند. قران آموزان در طول هفته ،مطالعه و تمرينها را ارسال ميكنند. زمان امتحان مجازي هم با هماهنگي متقاضي،تعيين ميشود. 🔴 چه امكانات و خدماتي در اختيار قران اموزان قرار ميگيرد؟ ✅عضويت در گروه مجازي دوره اموزشي (در ) و حل تمرين با حضور مدرس دوره و تمرين عملي بر دو يا سه سوره و جلسات رفع اشكال آنلاين در ✅دريافت فايلهاي و كليپهاي دوره حضوري (با تدريس آقای سيدكاظم فرهنگ) بصورت افلاين ✅دريافت يك جلد "مباني و روش مطالعه و فهم ساده قران" از طريق پست ✅شركت در امتحان مجازي پايان دوره 🛑ثبت نام و پرداخت از لينك زير ميسر مي باشد: https://idpay.ir/quranpuyan/shop/33892 (هزينه ثبت نام دوره ،بدون افزايش نسبت به دوره قبل ميباشد.) ♻ ثبت نام علاقمندان تا پايان روز سه شنبه 6دي ماه سالروز شهادت حضرت فاطمه س با 10 درصد مي باشد. 👈جهت اطلاع از نظرات قرآن آموزان دوره هاي قبل و مشاهده برخي كليپها و سرفصلهاي دوره ،به لينكهاي زير مراجعه نماييد ✳ https://b2n.ir/a02388 در واتساپ: https://chat.whatsapp.com/KmJSRCcMZvWDzIFaS7lv8T در تلگرام و ایتا: @tadabbor_quranpuyan
🗓باگراميداشت ۲۵ دسامبر سالروز ولادت حضرت ع ✅دو نگرانیِ (ع) در سقوطِ معرفتی و سقوطِ سیاسی به دو آموزه مهم عيسي که یکی در اوج "عرفان" است ، و دیگری ناظر به مسائل "اجتماعی و سیاسی" است ، توجه وافر فرمایید تا عظمت روحی آن پیامبر بزرگ را بشناسید. 🟢 موضوع اول ؛ " " بنا به کلام بی بدیل عیسای مسیح ؛ ورود به گناه ؛ ورود به آتش است ، و تصور گناه و لذت آن تصور [ بدون ارتکاب ] ؛ دود وسیاهی بر جان و روح آدمی است . باور این حقیقتِ معرفتی ، "باب الله" را به روی انسان می گشاید. 🔻متن فرمایش حضرت مسیح را ببینید؛ امام صادق (ع) میفرماید : روزى حواريّون نزد حضرت عيسى (ع) آمدند و به حضرتش عرض كردند: اى آموزگار نيكى! ما را ارشاد فرما. حضرت عيسى (ع)به آنان فرمود: موسى كليم اللّه به شما دستور داده است كه به خداوند تبارك و تعالى سوگند دروغ ياد نكنيد و من به شما فرمان مى‌دهم كه به خداوند نه سوگند دروغ و نه راست ياد كنيد. حواريّون عرض كردند:اى روح اللّه! بيشتر ما را راهنمايى فرما. حضرت مسیح (ع) فرمود: موسى كليم اللّه به شما فرمان نموده است كه [گناه] زنا نكنيد و من به شما دستور مى‌دهم كه اصلا در مورد[گناه] فكر هم نكنيد. زيرا هركس در مورد[گناه] زنا فكر كند مانند كسى است كه در خانه‌اى طلاكارى شده آتش بيفروزد و دود آتش، نقش و نگارها را سياه كند، گرچه خانه آتش نگرفته است. / إجتمع الحواریّون إلی عیسی(ع) فقالوا له: یا معلّم الخیر، أرشدنا. فقال لهم: إن موسی کلیم اللّه(ع) أمرکم أن لاتحلفوا باللّه تبارک وتعالی کاذبین وأنا آمرکم أن لاتحلفوا باللّه کاذبین ولاصادقین. قالوا: یا روح، اللّه زدنا. فقال: إن موسی نبیّ اللّه(ع) أمرکم أن لا تزنوا وأنا آمرکم أن لاتحدّثوا أنفسکم بالزنا فضلاً عن أن تزنوا؛ فإنّ من حدث نفسه بالزّنا کان کمن أوقد فی بیت مزوق فأفسد التّزاویق الدّخان وإن لم یحترق البیت. 》[الکافی۵۴۲/۷] 🟢موضوع دوم ؛ "غرور و " در اندیشه حضرت مسیح که طبیبِ بی رقیبِ هر بیمارِ نابینا و ناشنوایی است ، مرض سختِ "جهالت" قابل معالجه نیست ! این بیماری ، از آنِ مغرورانِ خود رائی است! 🔻متن فرمایش ایشان چنین است ؛ امام صادق (ع) از قول حضرت مسیح نقل میکنند که فرمود: 《من توانستم به اذن خداوند مردگان را زنده كنم و پيسى و كورى را شفا بخشم ولى نتوانستم حماقت و نادانى انسان‌ها را درمان كنم. شخصی از حضرت مسیح (ع) پرسيد: احمق به چه‌كسى گويند؟ حضرت فرمود: كسى كه به خود مغرور است و همۀ فضيلت‌ها و خوبى‌ها را براى خود و پيشبرد منافع خود مى‌خواهد و همه حق را براى خود قائل است و ديگران را صاحب حقى نمى‌داند. چنين كسى هيچ دارويى ندارد . إِنَّ عِيسَى بْنَ مَرْيَمَ قَالَ : دَاوَيْتُ اَلْمَرْضَى فَشَفَيْتُهُمْ بِإِذْنِ اَللَّهِ تَعَالَى وَ أَبْرَأْتُ اَلْأَكْمَهَ وَ اَلْأَبْرَصَ بِإِذْنِ اَللَّهِ ، وَ عَالَجْتُ اَلْمَوْتَى فَأَحْيَيْتُهُمْ بِإِذْنِ اَللَّهِ ، وَ عَالَجْتُ اَلْأَحْمَقَ ، فَلَمْ أَقْدِرْ عَلَى إِصْلاَحِهِ ! فَقِيلَ : يا روح اَللَّه و ما اَلْأَحْمَقُ ؟ قَالَ : اَلْمُعْجَبُ بِرَأْيِهِ وَ نَفْسِهِ اَلَّذِي يَرَى اَلْفَضْلَ كُلَّهُ لَهُ لاَ عَلَيْهِ وَ يُوجِبُ اَلْحَقَّ كُلَّهُ لِنَفْسِهِ وَ لاَ يُوجِبُ عَلَيْهَا فَذَلِكَ اَلْأَحْمَقُ اَلَّذِي لاَ حِيلَةَ فِي مُدَاوَاتِه》[قصص الانبیاء راوندی/۴۱۷] ✅نکته مهم در کلام مسیح این است که "خودرائی" درموارد "حق وحقوق" مطرح شده واین صِرفاً یک خود رائیِ اخلاقی نیست بلکه خودرائی سیاسی است که ارباب قدرت به آنچنان سقوط اخلاقی میرسند که حاضر به تمکین هیچ حقی نیستند!کسانیکه بهرمند ازمنفعت و یا منصبی هستند و بار "حق مردم" را نیز،بدوش دارند. ✍️ حجت الاسلام هادی سروش @quranpuyan
❇️آشنايي با نظرات و ديدگاههاي مرحوم ايت الله سيدصادق 🛑قسمت ششم تابعِ حاکمِ جور، است ↩️ادامه فصل دوازدهم 🔶"عن المعصوم(ع): العلماء أحبّاء االله ما أَمَروا بالمعروف و نَهَوا عن المنکر و لم یمیلوا فى الدنیا و لم یختلفوا أبواب السلاطین، فإذا رأیتم مالُوا إلى الدنیا و اختلفوا أبواب السلاطین، فلاتحملوا عنهم العلم و لاتصلّوا خلفهم و لاتَعودوا أمراضهم و لاتشیّعوا جنائزهم، فإنّهم آفَۀُ الدین و فسادُ الإسلام یُفْسِدون الدین کما یفسد الخلّ العسل; 🔷علما، دوستان خدایند مادامى که امر به معروف و نهى از منکر مى نمایند و میل به و ذخارف آن نمى کنند و رفت و آمد به سلاطین نمى نمایند. اگر میل به دنیا نمودند و دربارى شدند از آنها علم یاد نگیرید، نماز پشت سر آنها نخوانید، و اگر مریض شدند از آنها عیادت نکنید،و اگر مُردند تشییع جنازه آنها را ننمایید، زیرا آن علما هستند و دین را فاسد مى کنند به همان گونه که سرکه عسل را فاسد مى کند.ِ 🌴عن النَّبى(ص): إذا رأیت العالم یخالط السلطان مخالطۀ کثیرۀ فاعْلم أنّه لصّ پیغمبر(ص): اگر دیدى عالمى با سلطانى زیاد رفت و آمد مى کند و وابسته دستگاه شده است، بدان او دزد است و عالم نیست. 📨🖊منقول است امام سجاد ـ صلوات االله علیه ـ نامه به یکى از علمایى که با سلطان وقت سازش کرده بود نوشته و او را موعظه فرموده که از مضامین آن نامه جملات زیر است 💢بدان کمترین کتمان حق و سبک ترین بارى که بر دوش دارى، این است که وحشتى که ظالم داشت او را از آن دور کردى و راه گمراهى را با نزدیکى تو به او و اجابت دعوت او برایش هموار کردى. وه چه مى ترسم که در روز جزا همراه خائنین، گرفتار گناه خود باشى و اینکه از چیزى که مى گیرى براى اعانت با ستمکاران مسؤول از آن باشى، تو مالى گرفتى که مال تو نشده است ازکسى که به تو داده است، و نزدیک شدى به کسى که رد نکرده است به احدى حق او را، و تو هم با نزدیک شدن به آن هیچ باطلى را رد نکردى، و با کسى دوستى کردى که دشمن خدا است، آیا چنان نیست که تو را دعوت کردند و تو را قطب آسیاب مظالم و جسرى که از روى تو به سوى بلاها عبور مى کنند و نردبانى که به بام گمراهى هاى خود بروند قرار دادند؟ و دعوت کردند تو را به سوى گمراهى و تو را به راه خود بردند به واسطه وجود تو در دستگاه و نزدیکى با آنها، علما را به شک انداخته اند و قلوب جهّال را براى خود صید کرده اند، نزدیک ترین وزراء و نیرومندترین یاران آنها به اندازه تو بر آنها ننهاد و دل خاصّه و عامّه را به سوى آنها جلب نکرد،چه بسیار کم به تو دادند در مقابل آنچه از تو گرفتند، چه کم براى تو آباد کردند در مقابل آنچه که خراب نمودند، خوب مواظب خودت باش که دیگرى نظر به تو نمى کند و چون مرد مسؤول،خودت را در تحت محاکمه قرار بده. 👈آنچه از این روایت استفاده مى شود این است که عالمى که با حاکم جائر غاصب، همکارى مى کند، ضررش به دین و اسلام و مملکت از دستگاه حاکم زیادتر است; زیرا حاکم جائر بر ابدان حکومت مى کند و علما بر قلوب; به عبارت دیگر عالمى که از حاکم جائر تبعیت مى کند و کارهاى او را جنبه دینى مى دهد، تملّک قلوب مى نماید، همان نحو که خود آن سلطان تملّک ابدان نموده است" 📚از كتاب نظام حكومت در اسلام کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
. ﷽ 🤲إِلٰهِى أَذْهَلَنِى عَنْ إِقامَةِ شُكْرِكَ تَتابُعُ طَوْلِكَ، وَأَعْجَزَنِى عَنْ إِحْصاءِ ثَنائِكَ فَيْضُ فَضْلِكَ، وَشَغَلَنِى عَنْ ذِكْرِ مَحامِدِكَ تَرادُفُ عَوائِدِكَ، وَأَعْيانِى عَنْ نَشْرِ عَوارِفِكَ تَوَالِى أَيادِيكَ، وَهٰذا مَقامُ مَنِ اعْتَرَفَ بِسُبُوغِ النَّعْماءِ وَقابَلَها بِالتَّقْصِيرِ، وَشَهِدَ عَلىٰ نَفْسِهِ بِالْإِهْمالِ وَالتَّضْيِيعِ، وَأَنْتَ الرَّؤُوفُ الرَّحِيمُ 💞معبودم، پیاپی آمدن نیکی و محبّتت، برپاداشتن سپاست را از یاد من برد و فراوانی بخششت، مرا از شمارش ستایشت درمانده ساخت و در پی هم آمدن احسانت، مرا از یاد اوصاف نیکت بازداشت و پشت هم رسیدن نعمت‌هایت مرا از گسترش خوبی‌هایت درمانده کرد، این است جایگاه آن‌که به فراوانی نعمت‌های تو در برابر آن به کوتاهی خود اقرار دارد و به زیان خود به سستی در بندگی و هدر دادن نعمت‌ها گواهی می‌دهد و تویی نیک‌خو و مهرورز، مهربان، 💫المناجاة السادسة: مناجاة الشاكرين 📍کانال قرآن پویان ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
༻🍃‌🌸🍃༺ 💐👌شما هم در 📖 یک صفحه از قرآن  به همراه با ما همراه شوید ❇️🌹بلطف خدا و استقبال مخاطبان عزیز هر روز فایل صوتی🎧 قرائت يك صفحه از قران كريم را به همراه عکس متن عربی آن صفحه ، فایل صوتی تفسیر و توضیح صفحه وگزیده نڪات تفسیری ،از ابتداي قران، در كانال ارسال نموده ایم. ✍تاکنون سوره های :🔻 حمد-بقره-آل‌عمران-نساء-مائده-انعام-اعراف-انفال-توبه‌-یونس-هود-یوسف-رعد-ابراهیم-حجر‌-نحل-إسراء-کهف-مریم-طه-انبیاء-حج-مومنون-نور-فرقان-شعراء-نمل‌-قصص به اتمام رسیده که جهت دسترسی به آنها میتوانید از زیر استفاده نمایید. ✅ و به لطف پروردگار از امروز 👇 📖 را شروع خواهیم نمود. ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
 💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠وَ لا تَدْعُ مَعَ اللَّـهِ إِلهاً آخَرَ لا إِلهَ إِلاَّ هُوَ كُلُّ شَيْ‌ءٍ هالِكٌ إِلاَّ وَجْهَهُ لَهُ الْحُكْمُ وَ إِلَيْهِ تُرْجَعُونَ (۸۸/قصص) 🌱‏و (هرگز) معبود ديگری را با «اللّه» مخوان كه معبودی جز او نيست. همه چيز جز وجه او نابود است، حُكم (و حاكميّت، تنها) از آن اوست، و همه به سوی او بازگردانده می‌شويد. 🔹موحّد واقعی كسی است كه از همه‌ی معبودها، ابَرقدرت‌ها، ايسم‌ها وطاغوت‌ها آزاد باشد. «لا تَدْعُ مَعَ اللَّـهِ إِلهاً آخَرَ» ‏🔹به آنچه رفتنی است، دل نبنديم و خود را اسير آنها نسازيم. «كُلُّ شَيْ‌ءٍ هالِكٌ إِلَّا وَجْهَهُ» چنانكه حضرت ابراهيم فرمود: «لا أُحِبُّ الْآفِلِينَ» ‏ 🔹حاكميّت، مخصوص خداوند است. «لَهُ الْحُكْمُ» ‏ 🔹معبود واقعی چند شرط دارد: ‏الف: فناپذير نباشد. «كُلُّ شَيْ‌ءٍ هالِكٌ إِلَّا وَجْهَهُ» ‏ب: بر هستی فرمانروا باشد. «لَهُ الْحُكْمُ» ‏ج: فرجام همه به دست او باشد. «إِلَيْهِ تُرْجَعُونَ» ‏ 🔹مرگ، نابودی نيست، بازگشت به مبدأ است. «إِلَيْهِ تُرْجَعُونَ» 👈پایان سوره قصص ‏پروردگارا! مزه‌ی تلاوت، تدبّر و پندگيری از قرآن را به ما بچشان. ‏پروردگارا! چراغ دل ما را به نور قرآن روشن و وجود ما را روشنی‌بخش قرار ده. ‏پروردگارا! رفتار و گفتار ما را برخاسته از قرآن و سيره‌وسنّت پيامبراكرم صلی الله عليه و آله واهل‌بيت معصومش عليهم السلام قرار بده. ‏آمين ربّ العالمين‌ 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ زِ کار برآید ! 💠أَحَسِبَ النَّاسُ أَنْ يُتْرَكُوا أَنْ يَقُولُوا آمَنَّا وَ هُمْ لا يُفْتَنُونَ.    عنکبوت/۲ 🌱 آيا مردم پنداشتند كه چون گفتند: ايمان آورديم، رها مى‌شوند و ديگر مورد آزمايش قرار نمى‌گيرند؟! 🔹كلمه‌ى «فتنة» به معناى گداختن طلا براى جدا كردن ناخالصى‌هاى آن است. و چون در حوادث و سختى‌ها، جوهره‌ى انسان از شعارهاى دروغين جدا مى‌شود، حوادث و آزمايش‌ها را «فتنه» مى‌گويند. 🔹 ايمان، تنها با زبان و شعار نيست، بلكه همراه با آزمايش است. ادّعا كافى نيست، بايد عملكرد را ديد و قضاوت كرد. 🍃سعديا گرچه سخندان ونصحيت‌گويى‌                زعمل كار برآيد به سخندانى نيست‌🍃 📚برگرفته از ڪانال نڪات قرآنی ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️بهای 🌱آیا مردم حساب کردن أَن يُتْرَكُوا، به حال خودشون رها میشن، همینکه بگن: آمَنَّا، ایمان آوردیم. وَهُمْ لَا يُفْتَنُونَ، و دیگه امتحان نمیشن؟ 2/عنکبوت ❓همینکه من بگم ایمان دارم به خدا، به آخرت. خدا کریمه، خدا رزّاقه. توکل به خدا، یا ربّ. ذکر بگم کافیه؟ ❓چرا امتحان میگیرن تو مدرسه؟ که اول خودمون بفهمیم از کجا میلنگیم که روش بیشتر تمرین کنیم. ❓دوم تا معلم به هر شاگردی متناسب با نقطه ضعفش تمرین بده، تا در اون زمینه قوی بشه. 🔹پس بعضی آزمونهای زندگی، دائما برامون تکرار میشن. چون هنوز پاسش نکردیم، ضعف داریم توش. انقدر به حالتای مختلف تکرار میشه، که بالاخره یا یادش بگیریم و بریم جلو، یا تسلیم بشیم و بکِشیم عقب. ❓آیا حساب کردی أَن تَدْخُلُوا الْجَنَّةَ، همینجوری میری بهشت، بدون اینکه امتحانای قبلیا که بهشتی شدن، ازت گرفته بشه؟؟ 🔹مَّسَّتْهُمُ الْبَأْسَاءُ ، به سختی افتادن، وَالضَّرَّاءُ و خیلی ضررها دیدن، وَزُلْزِلُوا و متزلزل شدن؛ داشت کل ایمانشون از بین میرفت. تا جاییکه حتی خود رسول(!) و مومنین باهاش گفتن: مَتَى نَصْرُ اللَّهِ، پس کو موفقیتی که خدا گفت بهش میرسین!؟ أَلَا إِنَّ نَصْرَ اللَّهِ قَرِيبٌ، بله، قطعا موفقیت نزدیکه (214/بقره) آبدیده که شدن، بهش رسیدن. ❓بهشت من چیه؟ هر شرایط ایده آلی که دنبالشم، آرزوشو دارم، تصورشو میکنم. چه مادی، چه معنوی. ❓چطور وارد اون بهشت بشم؟ بهاش رو باید بپردازم، نگاه کنم کیا قبل من به اون شرایط ایده آل رسیدن؟ منم اگه همون بها رو بدم، همون نتیجه رو میگیرم. 🔹مثلا، اگه بهشت برای من موفقیت اقتصادیه، باید یه نمونه موفق، متناسب با شرایط خودم، در راستای هدفم پیدا کنم. رئیس فلان شرکت رو ببینم، که مثل الان من، از صفر شروع کرده. و الان، شرایط مالیش، همون ایده آلی هست که من برای آیندم دارم. پس آیه رو مجدد به نسبت این هدف بخونم: ❓آیا حساب کردی همینجوری پولدار میشی، بدون اینکه امتحانای قبلیا که پولدار شدن، ازت گرفته بشه؟؟ 🔹به سختی افتادن، و خیلی ضررها دیدن، و متزلزل شدن؛ داشت کل سرمایشون از بین میرفت. تا جاییکه حتی خود صاحب شرکت(!) و کارمنداش باهاش گفتن: پس کو موفقیتی که خدا گفت بهش میرسین!؟ بله، قطعا موفقیت نزدیکه. آبدیده که شدن، بهش رسیدن. 🔹میخوام ازدواج کنم؟ دکتر بشم؟ ورزشکار بشم؟ هنرمند بشم؟ مهاجرت کنم؟ مدیر موفق بشم؟ همسر خوب بشم؟ بنده خدا بشم؟ عمل صالح کنم؟ 👈باید یه الگوی موفق در راستای ایده آلم پیدا کنم، بر مبنای اون، آیه رو از اول بخونم، بهای بهشتم رو بپردازم، تا بتونم واردش بشم. 📚تفسیر  آقاے بازرگان ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌹🌹 اگر شما هم علاقه داريد كه: ☘هنگام خواندن قران ،آیات خدا و مفهوم سوره را بهتر درک کنید و لذت بیشتری ببرید ☘هنگام مطالعه ایات و سوره ها،پیام ها و درس های انها برای کاربرد در زندگی روزمره خود را استنخراج کنید 🔰🔰شما را به حضور در دوره بهتر قرآن دعوت می کنیم. ✅✅حضور در این دوره، نیازمند تحصیلات خاص دانشگاهی یا حوزوی یا پیش نیازهای دیگر نبوده و عزیزان علاقه مند به فهم بهتر ایات قران داراي ديپلم و بالاتر ،با هر رشته تحصیلی میتوانند شرکت نمایند. ✅✅✅کل دوره، 8 هفته است.برای دريافت دروس و ارايه تمرینها لزومی به انلاین بودن در زمان خاصی نیست. گروه مجازي دوره اموزشي (در ) و جلسات رفع اشكال آنلاين در 👈جهت اطلاع از نظرات قرآن آموزان دوره هاي قبل،به لينك زير مراجعه نماييد ✳ https://b2n.ir/a02388 👈 اطلاعات بيشتر در در تلگرام و ایتا: @tadabbor_quranpuyan 🛑ثبت نام و پرداخت از لينك زير ميسر مي باشد: https://idpay.ir/quranpuyan/shop/33892 ♻ ثبت نام علاقمندان تا پايان روز سه شنبه 6دي ماه سالروز شهادت حضرت فاطمه س با 10 درصد مي باشد.
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 7⃣5⃣ تدبر در سوره 🔹نکات فراز آیات ۹۸-۸۳ سوره کهف ▪️آیه ۸۴ : «از هر چیز وسیله ای» به این معنی است که مثلاً از لحاظ علمی عالم بود و از لحاظ نظامی گری به فنون جنگها دانا بود و ابزارهای جنگی زمان خویش را داشت و از لحاظ مالی ثروتمند بود و از لحاظ نیروی انسانی اشخاصی کافی را در خدمت خویش داشت. و خلاصه اینکه چیزی نبود که آدمهای موفق زمان او داشته باشند و او نداشته باشد. ▪️آیه های ۸۸-۸۷ : معلوم می شود ذوالقرنین مردی کاملاً عادل بوده و قائل به «سوختن خشک و تر با هم» نبوده و معتقد بوده که با هر کس باید براساس عکس العمل صحیح رفتارهای خودش رفتار شود و بر همین اساس هم میان آنان حکم می راند. از تفسیر مرحوم مهندس جمال گنجه ای ▪️کلمه سبب ۵ بار در قرآن بکار رفته که ۴ بار آن در سوره کهف است ▪️تکرار ۳ باره وعد ربی و وعدالله، و ۳ بار کلمه موعد ▪️در سوره انبیا آیه ۹۶ نیز به یاجوج و ماجوج اشاره شده است که قبل از قیامت در دوران رجعت بر مردم هجوم میاورند.ممکن است این عناوین اشاره به قومی باشد نه لزوما نام افراد.چرا که چنین افرادی که از آن زمان تا قبل از قیامت زنده مانده باشند، ثبت نشده اند. ▪️در آیه ۹۸ ذوالقرنین پس از موفقیت در ساخت سد و جلوگیری از تهاجم دشمن،آنرا رحمت خدا خواند برخلاف داستان صاحب باغ که موفقیت و برتری ظاهریش را بخود نسبت میداد. آقای سید کاظم فرهنگ https://b2n.ir/g94617 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌹🌱جملات زیبای (ع) 🎉💸ثروت خود را بر روی این زمین نیندوزید زیرا ممکن است بید یا زنگ به آن آسیب رسانند و یا دزد آن را برباید. ثروت تان را در آسمان بیندوزید. در جایی که از بید و زنگ و دزد خبری نیست. اگر ثروت شما در آسمان باشد. فکر و دل تان نیز در آن جا خواهد بود. 💎چشم. چراغ وجود انسان است. اگر چشم تو باشد. تمام وجودت نیز پاک و روشن خواهد بود ولی اگر چشمت با شهوت و طمع تیره شده باشد. تمام وجودت هم در تاریکی عمیقی فرو خواهد رفت. 💎مرواریدهای خود را نزد خوک ها نگذارید چون قادر به تشخیص ارزش آنها نمی باشند آنها مرواریدها را لگد مال می کنند و برگشته و به شما حمله ور خواهند شد به همین ترتیب چیزهای را در اختیار انسان های بدکار نگذارید. 💐💐 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❇️آشنايي با نظرات و ديدگاههاي مرحوم ايت الله سيدصادق 🛑قسمت هفتم : جایز نیست "در چند مورد سکوت علما حرام و قیامشان در برابر ستم و ستمکاران واجب است: 1 . در صورتى که حاکم در دین بگذارد، یعنى قانونى که مخالف قانون اسلام است به عنوان اینکه از قوانین اسلام است در مملکت قرار دهد; در این صورت بر عالم سکوت حرام است و واجب است آنچه مى داند اظهار کند، به صوت اعلامیه یا سخنرانى یا به هر طریق که تمکّن دارد و روایاتى بر این معنى دلالت دارد. روايات زياد است اما يك نمونه از پیامبراسلام(ص) روایت شده که : إذا ظَهَرَتِ البِدَع فى أمّتى فلیظهر العالم علمَه فَمَنْ لم یفعل فعلیه لعنۀُ االله; زمانى که بدعت ظاهر شود در امّت اسلام، واجب است بر عالم که اظهار علم کند. اگر عالم در چنین موقعى سکوت کند لعنت خدا بر او باد. در چنین وضعى احتمال تأثیر هم شرط نیست، یعنى با علم به اینکه حرفش مؤثر نیست، خود اظهار علم واجب است. 👈به علاوه در صورتى که علماى اسلام اتفاق کنند بر گفتن و اظهار علم نمودن، مسلماً مؤثر واقع خواهد شد. با چشم خود دیدیم در اوائل مبارزه روحانیت با رژيم پهلوي که علماى اسلام با وحدت کلمه اقدام نمودند و هر عالمى در هر نقطه از ایران بود یا سخنرانى کرد یا تلگراف یا با طومار اظهار علم نمود، رژیم جبار ایران تسلیم شد و آن قوانین را که خلاف بود نقض کرد و ملغى نمود. ولى از همان وقت در صدد ایجاد اختلاف بین علما برآمدند و به وسیله عده اى گمراه ایجاداختلاف نمودند و بعد همان قوانین را امضاء کردند و پاره اى از قوانین دیگر ضد دین نیز جعل نموده و به نحوى بر مردم مسلط شدند که از حدّ عبودیت هم مى گذرد و همچنین اموال عمومى ملت را در حکم ملک شخصى خود مى دانند 📖قرآن نقشه فرعونى را چنین بیان مى کند که براى استعباد مردم، تفرقه بین آنان ایجاد کرد و آنهارا به جان هم انداخت. و ما به رأى العین دیدیم که تمام این بدبختى ها ناشى از بین و بالتبع بین مردم شدهاست. اساساً از آیات و روایات استفاده مى شود که منشأ تمام قُلدرى ها و ها و ظلم هاى حکومت هاى جائر همان و تشتت اهواء و اختلاف آراء مردم و رهبران آنها است 👈به هرحال سکوت بر عالم جایز نیست، ولو تنها بماند، ولو منتهى به زجر و شکنجه و حبس و تبعید شود. " ادامه دارد 📚از كتاب نظام حكومت در اسلام کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛