eitaa logo
قران پویان
438 دنبال‌کننده
5.6هزار عکس
667 ویدیو
605 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠‏وَ الَّذِينَ يُؤْذُونَ الْمُؤْمِنِينَ وَ الْمُؤْمِناتِ بِغَيْرِ مَا اكْتَسَبُوا فَقَدِ احْتَمَلُوا بُهْتاناً وَ إِثْماً مُبِيناً (۵۸/احزاب) 🌱‏و كسانی كه مردان و زنان با ايمان را بدون آن كه كاری كرده باشند آزار می‌دهند بدون شكّ بهتان و گناه روشنی را بر دوش كشيده‌اند. ‏🔹اصرار بر گناه به زشتی و كيفر آن می‌افزايد. ( «يُؤْذُونَ» نشانه استمرار و اصرار بر اذيّت است.) ‏🔹آبروی زن و مرد مؤمن، محترم و لطمه زدن به آن گناه بزرگی است. (حفظ آبرو به زن يا مرد بودن ربطی ندارد.) «الْمُؤْمِنِينَ وَ الْمُؤْمِناتِ» ‏🔹گناهی تنبيه دارد كه انسان با علم و عمد مرتكب شود. «اكْتَسَبُوا» ‏🔹گناه، بار انسان را سنگين می‌كند. «احْتَمَلُوا» ‏🔹مهم‌ترين اذيّت، زخم زبان و تهمت است. «يُؤْذُونَ‌- بُهْتاناً» ‏🔹آزار و اذيّت ديگران به هر شكلی كه باشد، از جمله گناهانی است كه خشم الهی را بدنبال دارد. يُؤْذُونَ‌ ... إِثْماً مُبِيناً 📚‏تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ريشه كن كردن ماده 💠لَئِنْ لَمْ يَنْتَهِ الْمُنافِقُونَ وَ الَّذِينَ فِي قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ وَ الْمُرْجِفُونَ فِي الْمَدِينَةِ لَنُغْرِيَنَّكَ بِهِمْ ثُمَّ لا يُجاوِرُونَكَ فِيها إِلاَّ قَلِيلاً (۶۰/احزاب) 🌱‏اگر منافقان و كسانی كه در دل‌هايشان بيماری است و آنان كه در مدينه شايعه پراكنی می‌كنند (از كارشان) دست بر ندارند، حتماً تو را بر ضّد آنان می‌شورانيم، آنگاه جز مدّت كوتاهی نمی‌توانند در كنار تو در اين شهر بمانند. 🔷‏آيا آنچه در آيات فوق برای ريشه كن كردن مفاسدی همچون توطئه‌های منافقان و مزاحمت مستمر نسبت به نواميس مسلمانان و مفسده‌جويی شايعه پراكنان آمده است در ساير اعصار و قرون و برای حكومتهای اسلامی نيز مجاز است؟ ‏كمتر كسی از مفسران در اين زمينه بحثی به ميان آورده است، ولی به نظر می‌رسد كه اين حكم مانند ساير احكام اسلامی اختصاص به زمان و مكان و اشخاصی نداشته باشد. 🔷‏اگر به راستی سمپاشی و توطئه از حد بگذرد و به صورت يك جريان در آيد، و جامعه اسلامی را با خطرات جدی روبرو سازد چه مانعی دارد كه حكومت‌ اسلامی دستور آيات فوق را كه به پيامبر ص داده شده است به اجرا در آورد، و مردم را برای در هم كوبيدن ريشه‌های فساد بسيج كند؟!، ولی بدون شك اين گونه كارها و مانند آن، به خصوص اينكه آن را يك سنت تغيير ناپذير معرفی می‌كند، بطور خودسرانه مجاز نيست، و تنها بايد به اذن ولی امر مسلمين و حكام شرع صورت گيرد. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 8⃣ تدبر در سوره 🔹پیام های آیات ۹-۷ سوره یوسف از تفسیر نور ۱- قبل از بیان داستان،شنونده را برای شنیدن و عبرت گرفتن آماده کنید. لَقَدْ کانَ فِی یُوسُفَ ... ۲- حسد،مرز خانواده و عواطف خویشاوندی را نیز درهم می شکند. «لَقَدْ کانَ فِی یُوسُفَ وَ إِخْوَتِهِ» ۳- تا تشنه ی شنیدن و عاشقِ آموختن نباشیم،از درسهای قرآن استفاده کامل نمی بریم. «لِلسّائِلِینَ» ۴- داستان های قرآن،پاسخ سؤال های زندگی مردم را می دهد. «لِلسّائِلِینَ» ۵- حسادت موجب می گردد افراد بزرگسال سن و شخصیّت خود را فراموش کرده و با کودکان کینه توزی کنند.(با توجّه به اینکه یوسف کوچک تر بود، بزرگترها به او حسادت ورزیدند) لَیُوسُفُ ... أَحَبُّ إِلی أَبِینا* ۶- اگر فرزندان احساس تبعیض کنند،آتش حسادت در میان آنان شعله ور می شود. «أَحَبُّ إِلی أَبِینا مِنّا» ۷- عشق وعلاقه به محبوب شدن،در نهاد هر انسانی وجود دارد.انسان ها از کم توجّهی وبی مهری به خود،رنج می برند. «أَحَبُّ إِلی أَبِینا» ۸- حضرت یعقوب به همه فرزندان محبّت داشت. «أَحَبُّ إِلی أَبِینا مِنّا» (برادران می گفتند:یوسف محبوب تر است،یعنی ما نیز محبوب هستیم) ۹- زور وقدرت،محبّت نمی آورد.(برادران قدرت داشتند،ولی محبوب نبودند) لَیُوسُفُ ... أَحَبُّ ... وَ نَحْنُ عُصْبَهٌ ۱۰- گروه گرایی،اگر بدون رهبری صحیح و خداپسندانه باشد،عوامل سقوط را سریعتر فراهم می کند.( «وَ نَحْنُ عُصْبَهٌ» نشان انسجام است،ولی انسجامی رها وبدون رهبری صحیح) ۱۱- انسان برای ارتکاب خطا و گناه،اوّل خود را توجیه و کار خود را تئوریزه می کند.(برادران هم خود را متّحد و قوی می دانند، «وَ نَحْنُ عُصْبَهٌ» و هم پدر را منحرف، «إِنَّ أَبانا لَفِی ضَلالٍ» و با این دلیل،حسادت خود را توجیه می کنند.) ۱۲- احساس قدرت و نیرومندی،عقل را کور می کند. «نَحْنُ عُصْبَهٌ إِنَّ أَبانا لَفِی ضَلالٍ مُبِینٍ» ۱۳- معیارهای نادرست،نتایج نادرست به دنبال دارد.(اگر معیار فقط قدرت و تعداد شد،نتیجه اش نسبت انحراف به اقلّیت می شود.) «إِنَّ أَبانا لَفِی ضَلالٍ مُبِینٍ» ۱۴- خودخواهان عوامل ناکامی را به جای آن که در خود جستجو کنند به دیگران نسبت می دهند. «إِنَّ أَبانا لَفِی ضَلالٍ مُبِینٍ» (به جای آنکه بگویند ما حسودیم، گفتند:پدر ما منحرف است) ۱۵- حسادت،مرز نبوّت واُبوّت(پیامبری وپدری)را نیز می شکند و فرزندان به پیامبری که پدرشان است،نسبت انحراف و بی عدالتی می دهند. «إِنَّ أَبانا لَفِی ضَلالٍ مُبِینٍ» ۱۶- غفلت انسان ممکن است به جایی برسد که در عین انحراف و خطاکاری خود دیگران را خطاکار قلمداد کند.(برادران یوسف به جای آنکه خود را حسود و توطئه گر بدانند،پدر را منحرف دانستند) «إِنَّ أَبانا لَفِی ضَلالٍ مُبِینٍ» ۱۷- فکر خطرناک،انسان را به کار خطرناک می کشاند. لَیُوسُفُ ... أَحَبُّ ... اُقْتُلُوا ۱۸- احساس تبعیض در محبّت از طرف فرزندان،آنها را تا حدّ برادرکشی سوق می دهد.(گرچه شدّت علاقه ی پدر به یوسف بی دلیل نبود،بلکه به خاطر کمالات او بود،ولی برادران احساس تبعیض کردند و خیال کردند علاقه ی بی دلیل است و همین احساس،آنان را به توطئه وادار کرد) أَحَبُّ إِلی أَبِینا ... اقْتُلُوا ۱۹- از منظر کوته نظران،حذف فیزیکی رقیب بهترین راه است. «اقْتُلُوا یُوسُفَ» ۲۰- گناهکاران یکدیگر را در انجام گناه وسوسه کرده و از همداستانی با یکدیگر نیرو می گیرند.(برادران به یکدیگر دستور بکشید و بیفکنید می دادند) اُقْتُلُوا ... أَوِ اطْرَحُوهُ ۲۱- حسودان گمان می کنند که:از دل برود هر آنچه از دیده برفت. اُقْتُلُوا یُوسُفَ ... یَخْلُ لَکُمْ وَجْهُ أَبِیکُمْ (برادران گمان می کردند اگر پدر یوسف را نبیند،از فکر یوسف بیرون خواهد رفت و تمام فکرش در ما متمرکز خواهد شد) ۲۲- حسود خیال می کند با نابود کردن دیگران،نعمت ها برای او می شود. اُقْتُلُوا ... یَخْلُ لَکُمْ وَجْهُ أَبِیکُمْ ۲۳- شیطان با وعده ی توبه در آینده،راه گناه امروز را باز می کند. «وَ تَکُونُوا مِنْ بَعْدِهِ قَوْماً صالِحِینَ» ۲۴- علم وآگاهی،همیشه عامل دوری از انحراف نیست.برادران با آنکه قتل یا تبعید یوسف را بد می دانستند؛ «تَکُونُوا مِنْ بَعْدِهِ قَوْماً صالِحِینَ» امّا اقدام کردند. ۲۵- سخن از توبه قبل از انجام گناه،فریب دادن وجدان و گشودن راه گناه است. (برادران به یکدیگر می گفتند:شما یوسف را نابود کنید بعد با توبه از افراد صالح می شویم) «تَکُونُوا مِنْ بَعْدِهِ قَوْماً صالِحِینَ» کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
⁉ در اين 40 سال، چقدر به و نزديك شديم؟ از و ، چقدر فاصله گرفتيم؟ 🛑قسمت نهم: ⭕️حق مردم در و 🔰"مردم در خیابانهای تهران و در خیابانهای سایر شهرها راه افتاده بودند و می‌گفتند که ما شاه را نمی‌خواهیم؛ این است؟! آیا کسی بگوید که سرنوشت مملکت من با دست خود من هست [جنگ است؟]، برای ما، [و] همه عالم این مطلب را قائل هستند که هر بشری نسبت به خودش آزاد است، می‌تواند رأی آزاد بدهد؛ هر مملکتی [بخواهد] سلطان اگر داشته باشد تعیین کند، رئیس جمهور اگر بخواهد داشته باشد تعیین کند، حکومت بخواهد تعیین کند برای مملکتش، هر شکلی که این افراد مملکت بخواهند اداره بشوند، به حَسَب حقوق بشر آن شکل باید مُمضی‌ (امضا شده) باشد؛ همه دولتها هم باید او را تصدیقش بکنند. 🔰ما فرض می‌کنیم که شاه خیلی هم مرد صالحی - فرض کنید - باشد، خیلی هم آدم صحیحی باشد، خیلی هم خدمتگزار به مردم باشد، 👈خوب وقتی مردم یک خدمتگزاری را نخواستند باید کنار برود. ما فرض می‌کنیم اینطور که خیر ایشان مصالح مملکت را ملاحظه کرده است، ایشان می‌خواهد آزادی بدهد، ایشان می‌خواهد مملکت را مستقل‌ کند، لکن اهالی مملکت - می‌خواهند - می‌گویند ما این را نمی‌خواهیم که سلطان ما باشد؛ سرنوشت اهالی مملکت با خودشان است؛ ما همچو خدمتگزاری را نمی‌خواهیم؛ ایشان بروند کنار، ما خودمان یک خدمتگزار دیگر جایش می‌گذاریم. ✳ ما فرض می‌کنیم اگر ایشان آن هم بود، آنطور هم بود، مثل سایرِ مثلاً انسانها یک انسانیتی داشت، باز هم اهالی یک مملکت حق داشتند به اینکه بگویند که ما این خدمتگزار را، این آدم بسیار صالح خوب را که می‌خواهد مملکت ما را بهشت برین بکند، ما نمی‌خواهیم ایشان بهشت برین کند مملکتمان را! حق ندارند این را بگویند؟ حقوق بشر این نیست که هرکسی، هر بشری حق دارد که سرنوشت خودش را خودش تعیین کند؟ ⬅ اینها می‌خواهند سرنوشت خودشان را خودشان تعیین کنند و این آقای خدمتگزار را نمی‌خواهند. این تظاهرات آرامی که کردند که ما شاه را نمی‌خواهیم، این است که اینها را به دادند؟! اینها حتماً باید بگویند شاه را می‌خواهیم تا نکشندشان؟! 🔰ما می‌خواهیم که خودمان آزاد باشیم، خودمان مستقل باشیم، خودمان مملکتمان را اداره کنیم. این ابهامی در آن هست که ما می‌خواهیم خودمان اداره کنیم، نمی‌خواهیم به دست شماها اداره بشود؟! ابهامی در این نیست.آیا حق ندارند اهالی یک مملکتی، آرام این حرف را بزنند که ما نمی‌خواهیم ایشان را؟! 🔰 اگر ایشان (شاه) بعد از این کاری که مردم کردند گفته بود که بسیار خوب نمی‌خواهید، من می‌روم یک کس دیگر بیاید، جنگ و نزاع می‌شد دیگر؟ دعوا داشت دیگر؟ دنبال این معنی که مردم آرام گفتند ما شما را نمی‌خواهیم، کشیده، ارتشش را و - نمی‌دانم - قوای و همه را وادار کرده به اینکه مردم را بزنند، و به اسم مثلاً چماق به دستها و ... بیایند توی راه، توی شهرها و ایشان کتک زده مردم را، ایشان کشته از مردم، ایشان خانه‌های مردم ریخته، با مسلسل توی خانه‌ها هم حمله کردند، مساجد را آتش زدند، میزانْ است که می‌گوید که همه افراد یک ملتی آزادند در اینکه عقاید خودشان را بگویند، در اینکه سرنوشت خودشان را خودشان تعیین بکنند؛ مردم ایران این را می‌گویند، شما خلاف این را می‌گویید، کدام یکی مطابق میزان است؟ کدامِ ما بی‌میزان صحبت می‌کنیم؟! ⭕شما می‌گویید که شماها مردم را به دادید! هم همین حرف را می‌زد، منتها او حرفش منطقی تر از شما بود. معاویه هم می‌گفت که حضرت امیر او (عمارياسر) را فرستاده جنگ، وقتی فرستاد جنگ ما کشتیمش؛ پس او کشته است. مثل اینکه یک توی راه بیاید و داد بزند از یک کسی، او بکشدش و بعد بگوید نه، این مظلوم خودش خودکشی کرده برای اینکه خوب چرا داد کرد؟! مردم ایران چرا فریاد می‌زنند؟!" 📚صحیفه امام خمینی جلد 5 صفحه 248 @quranpuyan
وَمَا تَسْقُطُ مِنْ وَرَقَةٍ إِلَّا يَعْلَمُهَا و هيچ برگى فرو نمى‏‌افتد مگر اينكه آن را مى‏‌داند. الأنعام/۵۹ @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
 💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیات 63 تا 73 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠يَسْئَلُكَ النَّاسُ عَنِ السَّاعَةِ قُلْ إِنَّما عِلْمُها عِنْدَ اللَّـهِ وَ ما يُدْرِيكَ لَعَلَّ السَّاعَةَ تَكُونُ قَرِيباً (۶۳/احزاب) 🌱‏مردم پيوسته از زمان وقوع قيامت از تو می‌پرسند، بگو: علم آن تنها نزد خداست و تو چه می‌دانی؟ شايد قيامت نزديك باشد. 🔹با اين كه خداوند انبيا را از غيب آگاه می‌كند، «فَلا يُظْهِرُ عَلی‌ غَيْبِهِ أَحَداً إِلَّا مَنِ ارْتَضی‌ مِنْ رَسُولٍ»ليكن آگاهی انبيا نيز محدود است. «عِلْمُها عِنْدَ اللَّـهِ» ‏ 🔹نه لازم است همه چيز را بدانيم و نه لازم است به هر سؤالی پاسخ دهيم. ‏«عِلْمُها عِنْدَ اللَّـهِ» 🔹ندانستن زمان وقوع قيامت، به ايمان و يقين به اصل آن، ضرری نمی‌زند. ‏«عِلْمُها عِنْدَ اللَّـهِ» ‏ 🔹برخی علوم مخصوص خداست. «عِلْمُها عِنْدَ اللَّـهِ» ‏ 🔹هر ندانستنی عيب نيست. «وَ ما يُدْرِيكَ» (بلكه اگر زمان وقوع قيامت را بدانيم تعادل خود را از دست می‌دهيم.) ‏ 🔹در تربيت بايد افراد را ميان بيم و اميد نگاه داشت. «لَعَلَّ» ‏ 🔹برای وقوع قيامت هر لحظه بايد آماده باشيم. «لَعَلَّ السَّاعَةَ تَكُونُ قَرِيباً» 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ بگوئيد تا اعمالتان اصلاح شود 💠يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَ قُولُوا قَوْلاً سَدِيداً (۷۰) يُصْلِحْ لَكُمْ أَعْمالَكُمْ وَ يَغْفِرْ لَكُمْ ذُنُوبَكُمْ وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ فَقَدْ فازَ فَوْزاً عَظِيماً (۷۱/احزاب) 🌱‏ای كسانی كه ايمان آورده‌ايد! تقوای الهی پيشه كنيد و سخن (حقّ و) استوار گوييد. ‏تا خداوند كارهای شما را اصلاح كند و گناهانتان را بيامرزد؛ و هر كس خدا و رسولش را اطاعت كند، بدون شكّ به رستگاری بزرگی دست يافته است. 🔷این آيه " قول سديد" و سخن حق را چنين بيان می‌فرمايد:" خداوند به خاطر تقوا و گفتار حق اعمال شما را اصلاح می‌كند و گناهان شما را می‌بخشد" (يُصْلِحْ لَكُمْ أَعْمالَكُمْ وَ يَغْفِرْ لَكُمْ ذُنُوبَكُمْ‌). 🔷‏در حقيقت تقوا پايه اصلاح زبان و سرچشمه گفتار حق است، و گفتار حق يكی از عوامل مؤثر اصلاح اعمال، و اصلاح اعمال سبب آمرزش گناهان است، چرا كه‌ إِنَّ الْحَسَناتِ يُذْهِبْنَ السَّيِّئاتِ‌" اعمال نيك گناهان را از بين می‌برند" (سوره هود آيه ۱۱۴). 🔷‏علمای اخلاق گفته‌اند: زبان پربركت‌ترين عضو بدن، و مؤثرترين وسيله طاعت و هدايت و اصلاح است، و در عين حال خطرناكترين و پر گناهترين عضو بدن محسوب می‌شود، تا آنجا كه حدود سی گناه كبيره از همين عضو كوچك صادر می‌گردد. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 9⃣ تدبر در سوره 🔹 نکات سوره یوسف از تفسیر عبدالعلی بازرگان یوسف : ۶ وَكَذَلِكَ يَجْتَبِيكَ رَبُّكَ وَيُعَلِّمُكَ مِن تَأْوِيلِ الْأَحَادِيثِ وَيُتِمُّ نِعْمَتَهُ عَلَيْكَ وَعَلَى آلِ يَعْقُوبَ كَمَا أَتَمَّهَا عَلَى أَبَوَيْكَ مِن قَبْلُ إِبْرَاهِيمَ وَإِسْحَاقَ إِنَّ رَبَّكَ عَلِيمٌ حَكِيمٌ  و اين چنين [با تحقّق بخشيدن به رؤيايي که ديدي] پروردگارت [استعدادهاي روحي] تو را سامان مي‌بخشد ۹ و از تأويل رؤياها [=تعبير خواب و پيش‌بيني آن] به تو مي‌آموزد ۱۰ و نعمتش را بر تو و خاندان يعقوب تمام خواهد کرد، همانطور که پيش از اين بر پدرانت ابراهيم و اسحاق تمام کرده بود، مسلماً پروردگار تو بسي دانا و حکيم است.  ۹- معناي «اجتباء» همچون جبایت خراج [جمع‌آوري ماليات]، نوعي سامان دادن به پراكندگي سرمايه‌هاي روحي است. اجتباء رسولان، هدف منسجم و واحد بخشيدن به شخصيت آنان است. ۱۰- «تَأْوِيلِ» از ريشة «اَوْل»، برگشت دادن و رجوع به حقيقت مطلبي است که هنوز وقوع خارجي پيدا نکرده است. خوابي که يوسف در کودکي از سجده خورشيد و ماه و يازده ستاره ديد، تحقق عيني و حقيقت آن در دوران صدارتش در مصر براي ديگران روشن شد [يوسف ۶ و ۲۱ و ۱۰۰ و ۱۰۱]. یوسف : ۸ إِذْ قَالُوا لَيُوسُفُ وَأَخُوهُ أَحَبُّ إِلَى أَبِينَا مِنَّا وَنَحْنُ عُصْبَةٌ إِنَّ أَبَانَا لَفِي ضَلَالٍ مُّبِينٍ  آنگاه که [برادران يوسف به يکديگر] گفتند: بي‌ترديد يوسف و برادرش [=بنيامين؛ که از يک مادر بودند] نزد پدرمان از ما، که گروهي نيرومند [=متشکل و عهده‌دار امور خانواده] هستيم، ۱۱ محبوب‌ترند، واقعاً که پدر ما در اشتباهي آشکار است. ۱۲  ۱۱- «عُصبه» از ريشة «عَصَبْ»، به جمع متشکلي گفته مي‌شود که همچون «سلسله اعصاب»، يا شبکه‌هاي سازمان يافته، در اتحاد و پيوستن به يکديگر نيرومند شده باشند. تعصب نيز که نوعي وابستگي کورکورانه و شديد به سازماني سياسي يا مذهبي است، از همين ريشه مي‌باشد. برادران يوسف نيز که ده جوان همدست بودند، خود را عصبه مي‌دانستند [يوسف ۸ (۱۲:۸) و ۱۴ (۱۲:۱۴) ]. ۱۲- منظور برادران يوسف از کلمة «ضلال»، مسلماً گمراهي ديني نبود، ارزش و ضد ارزش در گفتار هر کسي با معيارهاي ذهني خودش سنجيده مي‌شود؛ در نزد آن برادران، معيار ارزش گذاري فقط زور بازو و کارآوري بود و اهميتي به اخلاق و استعدادهاي ديگر يوسف نمي‌دادند. یوسف : ۹ اقْتُلُوا يُوسُفَ أَوِ اطْرَحُوهُ أَرْضًا يَخْلُ لَكُمْ وَجْهُ أَبِيكُمْ وَتَكُونُوا مِن بَعْدِهِ قَوْمًا صَالِـحِينَ  [آنگاه نتیجه گرفتند پس] يوسف را بکشيد يا به سرزميني [ديگر تبعيد و] دورش سازيد تا توجه پدرتان منحصر به شما باشد و پس از آن [خيال‌تان راحت شده و] مردمي شايسته شويد ۱۳ [=توبه کرده و کار خوب کنيد].  __ ۱۳- کار شيطان همين نيکو جلوه دادن جنايت و توجيه و تزئين عمل و نوعي خودفريبي است و اين قصه هميشگي و همه جائي بني‌آدم است. کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
⁉ در اين 40 سال، چقدر به و نزديك شديم؟ از و ، چقدر فاصله گرفتيم؟ 🛑قسمت دهم: و ⭕"مهمترین وظیفه دولت آینده این است که هرچه سریعتر شرایط انتخابات آزاد را فراهم کند، از قبیل به معنای واقعی که با ذکر تمام واقعیات و حقایق و مردم به مسائل می باشد.‏ ‌‏⭕ما حرفمان این است که آقا به قانون اساسی عمل بکنید، مطبوعات آزادند، آزاد است، بگذارید بنویسند مطالب را اگر دین دارید به دین عمل کنید، اگر چنانچه دین را ارتجاع می دانید به قانون اساسی عمل کنید، خوب بگذارید بنویسند.‏ ⭕‌‏ما که می گوییم مطبوعات آزاد باشند، ما کهنه پرستیم؟ آقایان که الزام می کنند که در مطبوعات این نوشته بشود آنها مترقی اند؟ ⭕در جمهوری اسلامی مطبوعات در نشر همه حقایق و واقعیات آزادند." مرحوم امام خميني 🔰"همه زنان و مردان جمهوری اسلامی ایران اعم از مسلمان و غیرمسلمان در اظهار نظر پیرامون شخصیت و طرز کار مدیران و جامعه در هر درجه که باشند با رعایت این دو شرط که دروغ نگویند و بیاناتشان نصیحت و دلسوزی و ارشاد باشد. 🔰 برادران و خواهران ! صمیمانه می گویم که حتی صریحی راهم که مطرح کنید خوشحال می شویم عرض کردم ما با کسی تعارف نمی کنیم 🔰 سازنده و دلسوزانه از مسئولان در تمام سطوح برای همه آزاد است... 👈👈شما مردم ایران باشید که ما رابدلیل انتقاد از خودمان یا انتقاد از دست اندرکاران دیگر جمهوری اسلامی به هیچ عنوان نمی گذاریم کسی و کند. مرحوم شهيد بهشتي @quranpuyan
💫خدایا !💫 محبت را چون انوارِ خورشید، از جانِ ما به سوی تمام هستی بتابان و رحمتی کن تا پایانی بر تاریکی های پیرامون خویش باشیم. ✨سلام✨ روزتان سرشار از رحمت الاهی @quranpuyan