♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
1⃣1⃣ تدبر در سوره #یوسف
🔹پیام های آیات ۱۶-۱۰ سوره یوسف از تفسیر نور
۱- گاهی نهی از منکر یک فرد می تواند نظر جمع را عوض کند و بر آن تأثیر بگذارد.(یکی گفت:نکشید،ولی نظر جمع را تغییر داد) «قالَ قائِلٌ»
۲- نام گوینده ی سخن مهم نیست،محتوای کلام مهم است. قالَ قائِلٌ ...
۳- مرعوب اکثریّت و همرنگ جماعت نشویم.(یک نفر بود،ولی همرنگ جماعت نشد) «قالَ قائِلٌ مِنْهُمْ لا تَقْتُلُوا»
۴- اگر نمی توان جلو منکر را به کلی گرفت،هر مقدار که ممکن است باید آنرا پایین آورد. لا تَقْتُلُوا ... وَ أَلْقُوهُ
۵- مشورت در کار ناپسند نیز راهگشا است،تا چه رسد در کارهای خوب.(برای کشتن برادر مشورت کردند) لا تَقْتُلُوا ...
۶- برای مبارزه با فساد،گاهی دفع افسد به فاسد لازم است.(او را نکشید،در چاه بیندازید) «لا تَقْتُلُوا یُوسُفَ وَ أَلْقُوهُ فِی غَیابَتِ الْجُبِّ»
۷- در کنار نهی از منکر،جایگزین ارائه کنیم.(اگر گفتیم این کار را نکنید،پس بگوییم چکار کنند) لا تَقْتُلُوا ... أَلْقُوهُ فِی غَیابَتِ الْجُبِّ
۸- فریب هر شعاری را نخورید و از اسم های بی مسمّی بپرهیزید.(خائن نام خود را ناصح می گذارد) «لَناصِحُونَ»
۹- از روز اوّل،بشر به اسم خیرخواهی فریب خورده است.شیطان نیز برای اغفال آدم و حوا گفت:من خیرخواه شما هستم. «وَ قاسَمَهُما إِنِّی لَکُما لَمِنَ اَلنّاصِحِینَ»
«إِنّا لَهُ لَناصِحُونَ»
۱۰- حسد،آدمی را به گناهانی همانند دروغ و نیرنگ،حتّی به محبوب ترین نزدیکانش وادار می سازد. «إِنّا لَهُ لَناصِحُونَ»
۱۱- برادران از وسیله ای مباح و منطقی برای فریب دادن سوءاستفاده کردند.
أَرْسِلْهُ ... یَرْتَعْ وَ یَلْعَبْ
۱۲- امتحان الهی از همان ناحیه ای است که افراد روی آن حساسیّت دارند.
(یعقوب نسبت به یوسف حسّاس بود و فراق یوسف،وسیله آزمایش او شد) لَیَحْزُنُنِی ... أَخافُ
۱۳- به فرزند خود،استقلال بدهید.
(عشق پدری به فرزند و دفاع از او در برابر احتمال خطر،دو اصل است،ولی استقلال فرزند نیز اصل دیگری است.یعقوب،یوسف را به همراه سایر برادران فرستاد.زیرا نوجوان باید کم کم استقلال پیدا کرده و از پدر جدا شود، برای خود دوست انتخاب کند،فکر کند و روی پای خود بایستد،هر چند به قیمت تحمّل مشکلات و اندوه باشد.)
۱۴- گاهی بزرگترها از روی تجربه و آگاهی،احساس خطر می کنند،امّا جوان ها به قدرت خود مغرورند و خطر را شوخی می گیرند. «وَ نَحْنُ عُصْبَهٌ» (پدر نگران، ولی فرزندان مغرور قدرت خود بودند.)
۱۵- اگر کسی مسئولیّتی را بپذیرد و خوب انجام ندهد،سرمایه،شخصیّت،آبرو و وجدان خود را در معرض خطر قرار داده و زیانکار خواهد بود. «لَخاسِرُونَ»
۱۶- ظاهر فریبی و ابراز احساسات دروغین،از دسیسه های افراد دو رو و منافق است.(برادران در حضور پدر گفتند:) «إِنّا إِذاً لَخاسِرُونَ»
۱۷- اتّفاق نظر و اجماع گروهی از انسان ها،نشانه ی حقانیّت نیست. «أَجْمَعُوا أَنْ یَجْعَلُوهُ فِی غَیابَتِ الْجُبِّ»
۱۸- زمانی وحی به یوسف علیه السلام آغاز شد که وی از خانواده دور شد و مورد بی مهری برادران قرار گرفت. فَلَمّا ذَهَبُوا بِهِ ... أَوْحَیْنا إِلَیْهِ
۱۹-امداد الهی،در لحظه های حساس به سراغ اولیای خدا می آید. «فِی غَیابَتِ الْجُبِّ وَ أَوْحَیْنا إِلَیْهِ»
۲۰- آگاهی موجب آرامش است.(آنچه سبب آرامش یوسف در چاه شد،وحی الهی بود) «أَوْحَیْنا إِلَیْهِ لَتُنَبِّئَنَّهُمْ بِأَمْرِهِمْ هذا»
۲۱- امید،بهترین سرمایه برای ادامه زندگی است.ما به یوسف وحی کردیم که در آینده از چاه نجات پیدا می کنی و برادران را از کارشان شرمنده خواهی کرد) «أَوْحَیْنا إِلَیْهِ لَتُنَبِّئَنَّهُمْ بِأَمْرِهِمْ هذا»
۲۲- گریه،همیشه نشانه ی صداقت نیست.به هر گریه ای اطمینان نکنید. «یَبْکُونَ»
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
⁉ در اين 44 سال، چقدر به #جمهوريت و #اسلام نزديك شديم؟ از #خواستهاي_مردم و #شعارهاي_بنيانگذاران، چقدر فاصله گرفتيم؟
🛑قسمت دوازدهم:
#حق_ملت در #تعيين_نوع_نظام_و_رهبران
🔰"ما فرض مى کنیم که یک ملتى تمامشان رأى دادند که یک نفرى #سلطان باشد؛ بسیار خوب، اینها از باب اینکه #مسلط بر #سرنوشت خودشان هستند و #مختار به سرنوشت خودشان هستند، رأى آنها براى آنها قابل عمل است.
لکن اگر یک ملتى رأى دادند- و لو تمامشان- به اینکه اعقاب این سلطان هم سلطان باشد، این به چه حقى [است؟]
⭕👈👈ملتِ پنجاه سال پیش از این، سرنوشت ملتِ بعد را معین مى کند؟
سرنوشت هر ملتى به دست خودش است.
آن اجداد ما که رأى دادند براى سلطنت قاجاریه، به #چه_حقى رأى دادند که زمان ما احمد شاه سلطان باشد؟
⭕#سرنوشت هر ملت دست خودش است.
❇اگر سلطنت رضا شاه فرض بکنیم که قانونى بوده، چه حقى آنها داشتند که براى ما سرنوشت معین کند؟ هر کسى سرنوشتش با خودش است.
مگر آن اشخاصى که در صد سال پیش از این، هشتاد سال پیش از این بودند، مى توانند سرنوشت ملتى را که بعدها وجود پیدا مى کنند آنها تعیین بکنند؟
✳ یک نفر آدمى که نه ملت قبولش دارد، نه هیچ یک از طبقات ملت از هر جا بگویید قبولش ندارند، بله چند تا از اشرار را دارند که مى آورند توى خیابانها! از خودشان هست این اشرار، فریاد هم مى کنند، از این حرفها هم مى زنند. لکن #ملت این است، این ملت است.
🔰 آیا ملتى که فریاد مى کند که ما این دولتمان، این شاهمان، این مجلسمان بر خلاف قوانین است، و #حقشرعى و حق قانونى و حق بشرى ما این است که #سرنوشتمان دست خودمان باشد،
👈👈👈آیا حق این ملت این است که یک #قبرستان_شهید براى ما درست بکنند در تهران، یک قبرستان هم در جاهاى دیگر؟😔"
📜بخشهايي از سخنراني امام خميني ره در #بهشت_زهرا-
12 بهمن 1357
با توجه به اين اظهارات صريح بنيانگذار نظام در حق هر نسلي براي تعيين سرنوشت خود و تعيين رهبران، چرا حاكمان فعلي از مراجعه به #راي_مردم و #رفراندوم وحشت دارند؟ و معترضان خواستار رفراندوم را با عناوين و روشهاي مختلف، سركوب و ساكت ميكنند؟
اگر مدعي هستند كه از حمايت مردم برخوردارند، كه نبايد نگران باشند بلكه نتايج همه پرسي ازاد و سالم، به تقويت وجهه بين المللي آنها و كاهش نزاعهاي داخلي كمك ميكند.
اگر هم كه در بين مردم از محبوبيت و وجاهت لازم برخوردار نيستند، چرا خود را تحميل ميكنند و بزور ميخواهند بر مردم و كشور، حكمراني خود را ادامه دهند؟ !!!
ايكاش دوباره سخنان و وعده هاي بنيانگذار در 44 سال قبل را بخوانند.
@quranpuyan
#آیههاینور
🌸🍃
🍃
بسم الله الرحمن الرحیم
وَابْتَغِ فِيمَا آتَاكَ اللهُ الدَّارَ الْآخِرَةَ
وَلَا تَنْسَ نَصِيبَكَ مِنَ الدُّنْيَا وَأَحْسِنْ
كَمَا أَحْسَنَ اللهُ إِلَيْكَ وَلَا تَبْغِ الْفَسَادَ
فِی الْأَرْضِ إِنَّ اللهَ لَا يُحِبُّ الْمُفْسِدِينَ
و در آنچه خدا به تو داده ، سراى آخرت
را بجوى و سهم خود را از دنيا فراموش
مكن؛ و همانگونه كه خداوند به تو نيكى
كرده ( به مردم ) نيكى كن ؛ و در زمين
در پى فساد مباش كه خدا فسادگران
را دوست نمی دارد.
🌿 سوره قصص ، آیه ۷۷
🍃
🌸🍃
کانال قرآن پویان
🆔️ @quranpuyan
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_سباء آیات 15 تا 22
📄#صفحه_430
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_430
❇️#آیه17سباء
💠ذلِكَ جَزَيْناهُمْ بِما كَفَرُوا وَ هَلْ نُجازِي إِلاَّ الْكَفُورَ (۱۷/سباء)
🌱اين (كيفر) را به خاطر كفرانشان به آنان جزا داديم و آيا جز ناسپاسان را كيفر میدهيم؟
🔹سرچشمهی بدبختیها، عملكرد منفی خود ماست. «ذلِكَ جَزَيْناهُمْ بِما كَفَرُوا»
🔹كيفرهای الهی، يك سنّت و قانون برای تبهكاران است و به قوم سبأ اختصاص ندارد. «هَلْ نُجازِي إِلَّا الْكَفُورَ»
🔹آن چه قهر الهی را به دنبال دارد، اصرار در كفر و استمرار آن است. «هَلْ نُجازِي إِلَّا الْكَفُورَ»
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_430
❇️هيچ كس مجبور به پيروی وسوسههای #شيطان نيست!
وَ ما كانَ لَهُ عَلَيْهِمْ مِنْ سُلْطانٍ إِلاَّ لِنَعْلَمَ مَنْ يُؤْمِنُ بِالْآخِرَةِ مِمَّنْ هُوَ مِنْها فِي شَكٍّ وَ رَبُّكَ عَلی كُلِّ شَيْءٍ حَفِيظٌ (۲۱)
و ابليس هيچ گونه تسلّط و غلبهای بر آنان (كه از او پيروی كردند) نداشت.
(كار او تنها وسوسه است) تا معلوم كنيم كسی را كه به آخرت ايمان دارد (و در برابر وسوسههای او مقاومت میكند) از كسی كه نسبت به آخرت در ترديد است، و پروردگارت بر همه چيز نگهبان است.
نخست میگويد:" شيطان سلطهای بر آنها نداشت" و كسی را به پيروی خود مجبور نمیكند" (وَ ما كانَ لَهُ عَلَيْهِمْ مِنْ سُلْطانٍ).
اين ما هستيم كه اجازه ورود به او میدهيم و پروانه عبورش را از مرزهای كشور تن به درون قلبمان صادر میكنيم! اين همان است كه قرآن در جای ديگر از گفتار خود شيطان نقل میكند: وَ ما كانَ لِي عَلَيْكُمْ مِنْ سُلْطانٍ إِلَّا أَنْ دَعَوْتُكُمْ فَاسْتَجَبْتُمْ لِي:" من سلطهای بر شما نداشتم جز اينكه شما را دعوت كردم و شما هم دعوت مرا اجابت نموديد (ابراهيم- ۲۲).
ولی پيدا است بعد از اجابت دعوت او از ناحيه افراد بی ايمان و هواپرست او آرام نمینشيند و پايههای سلطه خود را بر وجود آنان مستحكم میكند.
لذا در دنباله آيه میافزايد:" هدف از آزادی ابليس در وسوسههايش اين بود، كه مؤمنان به آخرت از افراد بی ايمان و كسانی كه در شكند شناخته شوند" (إِلَّا لِنَعْلَمَ مَنْ يُؤْمِنُ بِالْآخِرَةِ مِمَّنْ هُوَ مِنْها فِي شَكٍ)۳.
بديهی است خداوند از ازل به همه چيز كه در اين جهان تا ابد واقع میشود آگاه است، بنا بر اين جمله" لِنَعْلَمَ" مفهومش اين نيست كه ما مؤمنان را به آخرت را از آنها كه در شك و ترديدند نمیشناسيم، بايد وسوسههای شيطان به ميان آيد تا شناخته شوند، بلكه منظور از اين جمله تحقق عينی علم خداوند است، چرا كه خداوند هرگز به علمش از باطن اشخاص و اعمال بالقوه آنها كسی را مجازات نمیكند، بلكه بايد ميدان امتحان فراهم گردد، وسوسههای شياطين و هوای نفس شروع شود تا هر كس آنچه در درون دارد با كمال آزادی اراده و اختيار بيرون ريزد، و علم خدا تحقق عينی يابد، زيرا تا در خارج عملی انجام نشود استحقاق ثواب و عقاب حاصل نمیشود.
به تعبير ديگر: تا آنچه بالقوه است فعليت نيابد تنها به حسن باطن يا سوء باطن، كسی را پاداش نمیدهند و مجازات نمیكنند.
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
2⃣1⃣ تدبر در سوره #یوسف
🔹پیام های آیات ۲۲-۱۷ سوره یوسف از تفسیر نور
۱- دروغ،دروغ می آورد.برادران برای توجیه خطای خود،سه دروغ پی درپی گفتند:مسابقه رفته بودیم،یوسف را نزد وسایل گذاشتیم،گرگ او را خورد.
«نَسْتَبِقُ،تَرَکْنا،فَأَکَلَهُ الذِّئْبُ»
۲- دروغگو فراموش کار است.با وجود این که برادران،یوسف را برای بازی بردند؛ولی در گزارش خود به پدر وی را مراقب اثاث خود اعلام کردند.
«تَرَکْنا یُوسُفَ عِنْدَ مَتاعِنا»
۳- دروغگو اصرار دارد که مردم او را صادق بپندارند. «وَ ما أَنْتَ بِمُؤْمِنٍ لَنا وَ لَوْ کُنّا صادِقِینَ»
۴- مراقب جوسازی ها باشید. «بِدَمٍ کَذِبٍ»
۵- فریب مظلوم نمایی ها را نخورید.(یعقوب،فریب پیراهن خون آلود و اشک ها را نخورد بلکه گفت:امان از نفس شما.) «بَلْ سَوَّلَتْ لَکُمْ أَنْفُسُکُمْ»
۶- شیطان و نفس،گناه را نزد انسان زیبا جلوه می دهند و انجام آن را توجیه می کنند. «سَوَّلَتْ لَکُمْ أَنْفُسُکُمْ»
۷- یعقوب علیه السلام می دانست یوسف را گرگ نخورده،لذا از برادران استخوان ویا بقایای جسد را مطالبه نکرد. «بَلْ سَوَّلَتْ لَکُمْ أَنْفُسُکُمْ»
۸- انبیای الهی در برابر حوادث سخت،زیباترین عکس العمل را نشان می دهند.
«فَصَبْرٌ جَمِیلٌ»
۹- در حوادث باید علاوه بر صبر وتوانایی درونی،از امدادهای الهی استمداد جست. «فَصَبْرٌ جَمِیلٌ وَ اللّهُ الْمُسْتَعانُ»
۱۰- بهترین نوع صبر آن است که علیرغم آنکه دل می سوزد و اشک جاری می شود،خدا فراموش نشود. «وَ اللّهُ الْمُسْتَعانُ»
۱۱- حضرت یعقوب با جمله ی «وَ اللّهُ الْمُسْتَعانُ عَلی ما تَصِفُونَ» به جای «عَلی ما فَعَلْتُمْ» ،به برادران فهماند که مدّعای آنان باور کردنی نیست.
۱۲- گاهی خودی ها انسان را در چاه می اندازند،ولی خداوند از طریق بیگانگان، انسان را نجات می دهد. «جاءَتْ سَیّارَهٌ»
۱۳- کتمان حقیقت،در برابر مردم امکان دارد،با خدا چه می کنیم که به همه چیز آگاه است. أَسَرُّوهُ ... وَ اللّهُ عَلِیمٌ
۱۴- مالی که آسان به دست آید،آسان از دست می رود. «وَ شَرَوْهُ بِثَمَنٍ بَخْسٍ»
۱۵- بی رغبتی به یوسف در مقطعی،به نفع آینده ی او شد. وَ شَرَوْهُ بِثَمَنٍ بَخْسٍ ...
۱۶- هر کس ارزش چیزی را نداند،آنرا ارزان از دست می دهد. «بِثَمَنٍ بَخْسٍ» (کاروانیان،ارزش یوسف را نمی شناختند.)
۱۷- مردان ناآگاه و غافل،یوسف را به بهای کم فروختند،ولی زنان آگاه و عاشق،او را به فرشته ای کریم توصیف نمودند. «شَرَوْهُ بِثَمَنٍ بَخْسٍ - إِنْ هذا إِلاّ مَلَکٌ کَرِیمٌ»
امام صادق علیه السلام فرمودند:
«رُبّ امرئه أفقه من رجل»چه بسا زنی که از مرد فهیم تر باشد.
۱۸- بزرگواری در سیمای یوسف نمایان بود.تا آنجا که عزیز مصر سفارش او را به همسرش می کند. «أَکْرِمِی مَثْواهُ»
۱۹- زن در خانه،نقش محوری دارد. «أَکْرِمِی مَثْواهُ»
۲۰- در معاملات آینده نگر باشید. اِشْتَراهُ ... عَسی أَنْ یَنْفَعَنا
۲۱- با احترام به مردم،می توان انتظار کمک ویاری از آنان داشت. أَکْرِمِی ... یَنْفَعَنا
۲۲- دلها به دست خداوند است.مهر یوسف،در دل خریدار نشست. «عَسی أَنْ یَنْفَعَنا أَوْ نَتَّخِذَهُ وَلَداً»
۲۳- تصمیم های مهم را پس از ارزیابی و آزمایش و مرحله ای اتّخاذ کنید.(اوّل یوسف را به عنوان کمک کار در خانه، «عَسی أَنْ یَنْفَعَنا» کم کم به عنوان فرزند قرار دهیم) «أَوْ نَتَّخِذَهُ وَلَداً»
۲۴- عدو شود سبب خیر اگر خدا خواهد.(برادران او را در چاه انداختند و او امروز در کاخ مستقر شد) «کَذلِکَ مَکَّنّا لِیُوسُفَ»
۲۵- زیردستان را دست کم نگیرید،چه بسا قدرتمندان و حاکمان آینده باشند.
«مَکَّنّا لِیُوسُفَ فِی الْأَرْضِ»
۲۶- آنچه را ما حادثه می پنداریم،در حقیقت طراحی الهی برای انجام یافتن اراده ی اوست. «وَ اللّهُ غالِبٌ عَلی أَمْرِهِ»
۲۷- چه بسا حوادث ناگوار که چهره واقعی آن خیر است.(یوسف در ظاهر به چاه افتاد،ولی در واقع طرح چیز دیگری است) کَذلِکَ مَکَّنّا لِیُوسُفَ ... أَکْثَرَ النّاسِ لا یَعْلَمُونَ
۲۸- مردم،ظاهر حوادث را می بینند،ولی از اهداف و برنامه های الهی بی خبرند.
«لا یَعْلَمُونَ»
۳۰- علم وحکمت،ظرفیّت وآمادگی می خواهد. «بَلَغَ أَشُدَّهُ»
۳۱- حکمت،غیر از علم است.(علم،دانش است،ولی حکمت،بینش و بصیرتی است که انسان را به حقّ می رساند) «آتَیْناهُ حُکْماً وَ عِلْماً»
۳۲- دلیلِ عزل و نصب ها را برای مردم بیان کنید. آتَیْناهُ حُکْماً ... کَذلِکَ نَجْزِی الْمُحْسِنِینَ
۳۳- باید احسان کنیم تا لایق دریافت پاداش خاصّ الهی باشیم. «نَجْزِی الْمُحْسِنِینَ»
۳۴- نیکوکاران،در همین دنیا نیز کامیاب می شوند. «کَذلِکَ نَجْزِی الْمُحْسِنِینَ»
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
⁉ در اين 44 سال، چقدر به #جمهوريت و #اسلام نزديك شديم؟ از #خواستهاي_مردم و #شعارهاي_بنيانگذاران، چقدر فاصله گرفتيم؟
قسمت سیزدهم: #حق_ملت در نظارت،انتقاد و شکایت از #رهبر و مسئولین، #وظیفه_پاسخگویی_رهبر وزمامداران
✳هر فردی از افراد ملت حق دارد که مستقیماً در برابر سایرین، #زمامدار _مسلمین را #استیضاح کند و به او انتقاد کند و او باید #جواب_قانعکننده بدهد
مصاحبه با روزنامه «لوتاکونتینوا» درباره ویژگیهای حکومت اسلامی 19 دی 1357
جلد ۵ صحیفه امام (ره)، از صفحه ۴۰۷ تا صفحه ۴۱۱
✳آقایان توجه کنند همه و همۀ ملت #موظفند که #نظارت کنند بر این امور. نظارت کنند اگر من یک پایم را کنار گذاشتم، #کج گذاشتم، ملت موظف است که بگویند پایت را کج گذاشتی، خودت را حفظ کن. مسئله، مسئلۀ مهم است. همۀ ملت موظفند به اینکه نظارت داشته باشند . اگر دیدند که یک کمیته خدای نخواسته برخلاف مقررات اسلام دارد عمل می کند، بازاری باید اعتراض کند؛ کشاورز باید اعتراض کند؛ معممین و علما باید اعتراض کنند. #اعتراض کنند تا این #کج را #راست کنند
صحیفه امام، جلد8، ص 5
✳«حتی اگر خدای نخواسته #رهبر انقلاب یا رئیس دولت مرتکب چیزی شد که موجب #حد_شرعی است، باید در مورد او اجرا شود.»
صحیفه امام، جلد9 ، ص 213
✅"ما دنبال یک حاکم تقوادار، تقوای سیاسی لااقل داشته باشد، نخورد مال این ملت را، هدر ندهد مال این ملت را، ما دنبال این میگردیم. ما [که] میگوییم حکومت اسلامی، میخواهیم یک حکومتی باشد که یک قدری شبیه باشد به این حاکمهای ما. اینها کجای حکومت اسلام دیکتاتوری بوده است که آقایان سخت از این میترسند! "#دیکتاتوری چیست؟
حکومت اسلامْ #حکومت_قانون است.
❌اگر شخص اول مملکت ما در حکومت اسلامی یک خلاف بکند، اسلام او را #عزلش کرده. یک #ظلم بکند، یک سیلی به یک کسی بزند- ظلماً- اسلام او را عزلش کرده، او دیگر قابلیت از برای حکومت ندارد. این دیکتاتوری است؟
✳حکومت قانون است، یعنی حاکم، یعنی #شخص_اول مملکت، اگر یک کسی یک چیزی داشته باشد، #شکایتی داشته باشد از او، پیش #قاضی میرود و او را #حاضرش میکند و او هم حاضر میشود. چنانکه شد، حضرت امیر این کار را کرد. ما هم یک همچو حکومتی میخواهیم: حکومت قانون. قانون، آن هم آن #قانون؛ آن هم قانون مترقی اسلام."
صحیفه امام خمینی » جلد 4 » صفحه 397
@quranpuyan
.
#دعاهای_روزانه
💞 السَّلامُ عَلَيْكَ يَا مَوْلاىَ، أَنَا مَوْلاكَ عَارِفٌ بِأُولَاكَ وَأُخْرَاكَ، أَتَقَرَّبُ إِلَى اللّٰهِ تَعَالَىٰ بِكَ وَبِآلِ بَيْتِكَ، وَأَنْتَظِرُ ظُهُورَكَ وَظُهُورَ الْحَقِّ عَلَىٰ يَدَيْكَ؛
سلام بر تو ای مولای من، من دلبسته به تو و آگاه به مقام و موقعیت دنیا و آخرت توأم و به دوستی تو و خاندانت بهسوی خدا تقرّب میجویم و ظهور تو و ظهور حق را به دست تو انتظار میکشم؛
💫فرازی از زیارت امام زمان روز جمعه
┄═❁🍃❈🌸❈🍃❁═┄
@quranpuyan
༻🍃🌸🍃༺
💝باسلام بہ همراهان عزیز در تلاوت روزانہ یڪ صفحہ از قرآن📖
🔷✨از آنجا ڪه هدف از این برنامہ، تلاوت آیات همراہ با ترجمہ و آگاهی از تفسیر ساده آن صفحہ است،
👈 روزهاے جمعہ ، صفحہ جدیدے ارسال نمیشود تا دوستانیڪہ در طول هفتہ موفق بہ مطالعہ برخی پستها یا صفحات نشدند، فرصت ڪنند خود را باسایر عزیزان، همراه نمایند.
التماس دعا🙏
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
4_5776264781535120483.mp3
17.4M
💠سخنرانی در سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی . با موضوع :
🔹انقلاب اسلامی ،
چرا در #فراز ؟
چرا در #فرود ؟
▪️ ۲۱ بهمن ۱۴۰۰
استاد سروش محلاتی
@quranpuyan
⚛💮با تبریک سالروز میلاد امیر المومنین
#امام_علی ع را بهتر بشناسيم
🔷✨نمونه ای از نحوه ی برخورد مولا امیرالمومنین علیه السلام با #مدیران و مسئولان در زمان حکومتشان : عزل ابوالاسود دئلی از مقام قضاوت حضرت امیرالمومنین علیه السلام او را قاضی کردند؛ ولی در پایان همان روز، او را به خاطر اخلاق خشن و تندخویی، عزل نمودند و به همین علّت، او به قاضی یک روزه مشهور شد ( احقاق الحق ، سید نورالله مرعشی التستری ، ج 8 )
🔷✨#آزادی در حکومت مولا :
الف) آزادی مردم همه مردم - چه طرفدار و چه مخالف - در حکومت امیرالمومنین علیه السلام آزاد بودند و حقوقشان رعایت می شد و کسی را به سکونت یا کار اجباری وادار نمی نمود و حتی گروهی از مردم مدینه به نزد معاویه فرار نمودند، امام آنها را آزاد گذاشت و به فرماندار مدینه نامه نوشت...آنها از حقّ و هدایت گریختند و به سوی کوردلی و جهالت شتافتند. ( نهج البلاغه، نامه 70)
ب) آزادی در بیعت سعد بن ابی وقّاص، عبدالله بن عمر، اسامة بن زید، ولید بن عقبه و مروان با امیرالمومنین علیه السلام بیعت ننمودند و ایشان آنها را آزاد گذاشت. حتی بعد از شورش طلحه و زبیر در «ذی قار» عراق، فردی به نام «کلیب» خدمت امام رسید. همراهان او با امام بیعت کردند و آنها از کلیب خواستند بیعت کند، امام فرمود: رهایش کنید تا خود تصمیم بگیرد.( الجمل ، محمد بن محمد بن نعمان " شیخ مفید" )
🔷✨ نحوه ی برخورد با #مخالفان و دشمنان و پاسخ دادن به انتقادات آن ها :
الف) روزی مولا بر بالای منبر رفت و به مخالفان فرمودند تا اعتراضات و اشکالات را بیان کنند و سپس به تک تک تهمت ها و شایعات پاسخ داد و حتی ابوبردة بن عوف ازدی - از دوستان عثمان - پاسخ اشکالات و شایعات خود را شنید و گفت: ای امیرمؤمنان! تاکنون دچار شک بودم، اما اکنون هدایت گردیدم. ( ناسخ التواریخ ، امیرالمومنین ، ج 1)
ب ) بعد از اصرار زیاد اصحاب جمل به جنگ و قتل چند نفر از یاران مولا علیه السلام، امیرالمومنین علیه السلام فرمان صف آرائی دادند و سپس به یارانشان گوشزد نمودند که: مبادا جنگ را آغاز کنید، زخمی را بکشید، یا فراری را تعقیب کرده و اموالی را غارت کنید. ( مروج الذهب ، ج 2 )
ج ) روزی یکی از خوارج قبل از جنگ نهروان وارد مسجد شد و در مقابل مولا ایستاد و گفت: از تو اطاعت نمی کنم و در نماز به تو اقتدا نمی کنم و تو را دشمن می دارم. امیرالمومنین علیه السلام به حرف های او گوش دادند و فرمودند: با این روش، بر خلاف دین عمل می کنی و به خود ضرر می زنی. آن مرد با تندی از مسجد خارج شد. یاران امام گفتند: او می رود و فتنه به پا می کند. تا دست به حرکتی نزده، او را دستگیر کنیم. حضرت فرمودند: تا عمل خلافی از وی صادر نگردد، نمی توانیم آزادی او را محدود سازیم(شرح نهج البلاغه، ابن ابی الحدید، ج 7، به نقل از امام علی(ع) و مسائل سیاسی، ص 158، محمّد دشتی، ص 158، )
👈 این ها فقط نمونه هایی از برخورد های کریمانه و سرشار از عدالت و انصاف خلیفه ی بلا فصل رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم ، مولا امیرالمومنین علیه السلام میباشد و از این دست موارد در سیره ی ایشان فراوان میباشد که ما در این متن مختصر به ذکر همین موارد اکتفا نمودیم ( به خوانندگان این متن مطالعه ی عهد نامه ی مالک اشتر توصیه میشود)
📚نقل از كانال علامه جعفری
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
✨يا علي ذاتت ثبوت قل هو الله احد
✨نام تو نقش نگين امرِ اَلله الصّمد
✨لم يلِد از مادر گيتي و لم يولَد چو تو
✨در جهان بعد از نبي، مِثلت لهُ كُفواً احد
⚜میلاد مسعود مولود کعبه امیر مؤمنان علی علیهم السلام بر تمام شیعیان و عاشقان آنحضرت مبارک باد⚜
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت
@quranpuyan
#دعاهای_روزانه
از نیایش های امام علی (ع):
☆ خدای من!
مرا این ارجمندی بس که
بنده ی تو باشم
و این سرافرازی بس که
پروردگار من تو باشی
تو همانگونه هستی که
من دوست دارم
پس مرا آنگونه ساز که
تو دوست می داری
بحارالانوار ج ۷۴ ص ۴۰۰
@quranpuyan