#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_492
❇️#ارزشهای_دروغین
💠وَ لِبُيُوتِهِمْ أَبْواباً وَ سُرُراً عَلَيْها يَتَّكِؤُنَ (۳۴) وَ زُخْرُفاً وَ إِنْ كُلُّ ذلِكَ لَمَّا مَتاعُ الْحَياةِ الدُّنْيا وَ الْآخِرَةُ عِنْدَ رَبِّكَ لِلْمُتَّقِينَ (۳۵/زخرف)
🌱و برای خانههايشان دربهای متعدّد و تختهايی كه بر آنها تكيه زنند (قرار میداديم). و هر گونه زينتی (برای آنان فراهم میكرديم) ولی اينها همه جز وسيله كاميابی زندگی دنيا نيست، در حالی كه آخرت نزد پروردگارت مخصوص اهل تقواست.
🔷ممكن است اين جمله اشاره به درها و تختهای نقره باشد كه چون در آيه قبل در مورد سقفها آمده در اينجا از تكرار آن خودداری شده، و نيز ممكن است وجود درها و تختهای متعدد (با توجه به اينكه ابوابا و سررا نكره است و در اينجا برای اهميت آمده) خود دليل بر عظمت آن قصرها باشد، زيرا هرگز برای يك خانه محقر درهای متعدد نمیگذارند، اين مخصوص قصرها و خانههای مجلل است، و همچنين وجود تختهای بسيار.
🔷علاوه بر همه اينها" انواع وسائل تجملی و زينتآلات برای آنها قرار میداديم" (وَ زُخْرُفاً)۳.
تا زندگی مادی و پر زرق و برقشان از هر نظر تكميل گردد، قصرهايی مجلل و چند اشكوبه با سقفهايی از نقره، و درها و تختهای متعدد، و انواع وسائل زينتی، و هر گونه نقش و نگار آن چنان كه مطلوب و مقصود و معبود دنياپرستان است.
سپس میافزايد:" اما همه اينها متاع زندگی دنيای مادی است و آخرت نزد پروردگارت از آن پرهيزگاران است" (وَ إِنْ كُلُّ ذلِكَ لَمَّا مَتاعُ الْحَياةِ الدُّنْيا وَ الْآخِرَةُ عِنْدَ رَبِّكَ لِلْمُتَّقِينَ).
🔷" زخرف" در اصل به معنی هر گونه زينت و تجمل توأم با نقش و نگار است، و از آنجا كه يكی از مهمترين وسائل زينت طلا است به آنهم" زخرف" گفته شده است، و اينكه به سخنان بيهوده" مزخرف" میگويند به خاطر زرق و برقی است كه به آن میدهند.
👌كوتاه سخن اينكه اين سرمايههای مادی و اين وسائل تجملاتی دنيا به قدری در پيشگاه پروردگار بیارزش است كه میبايست تنها نصيب افراد بیارزش همچون كفار و منكران حق باشد، و اگر مردم كمظرفيت و دنياطلب به سوی بیايمانی و كفر متمايل نمیشدند خداوند اين سرمايهها را تنها نصيب اين گروه منفور و مطرود میكرد، تا همگان بدانند مقياس ارزش و شخصيت انسان اين امور نيست.
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_492
❇️#توحيد اصل مشترك همه اديان است و پيامبر اسلام استمرار دعوت پيامبران قبلی است.
💠وَ سْئَلْ مَنْ أَرْسَلْنا مِنْ قَبْلِكَ مِنْ رُسُلِنا أَ جَعَلْنا مِنْ دُونِ الرَّحْمنِ آلِهَةً يُعْبَدُونَ (۴۵/زخرف)
🌱و از رسولانی كه قبل از تو فرستادهايم (از طريق پيروان يا كتابشان) سؤال كن، آيا غير از خداوند رحمان، معبودان ديگری برای پرستش مردم قرار دادهايم؟
👈در آيات قبل بارها كلمه «رحمن» به كار رفته است، شايد اشاره به آن باشد كه رها كردن سرچشمه رحمت و به سراغ غير او رفتن شرط انصاف نيست.
🔹همه به تذكّر نيازمنديم. «لَذِكْرٌ لَكَ وَ لِقَوْمِكَ»
🔹اول تذكّر به خود بعد مردم. «لَذِكْرٌ لَكَ وَ لِقَوْمِكَ»
🔹همه در برابر قرآن مسئوليم. «وَ سَوْفَ تُسْئَلُونَ»
🔹پيامبر اسلام بر همهی پيامبران قبلی اشراف دارد. «وَ سْئَلْ مَنْ أَرْسَلْنا مِنْ قَبْلِكَ مِنْ رُسُلِنا»
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
0⃣7⃣ تدبر در سوره #یوسف
🔹پیام های آیات ۱۰۲-۱۰۱ سوره یوسف از تفسیر نور
۱- اعطای حکومت،از شئون ربوبیّت الهی است. «رَبِّ قَدْ آتَیْتَنِی مِنَ الْمُلْکِ»
۲- حکومت را نتیجه ی فکر،مال،قدرت،یار و طرح خود ندانیم،بلکه اراده ی خداوند عامل اصلی است. «آتَیْتَنِی»
۳- آنچه خدا به نیکان بدهد یا از آنان بگیرد،برای تربیت آنان است. «رَبِّ قَدْ آتَیْتَنِی ، رَبِّ السِّجْنُ أَحَبُّ»
۴- حکومت،حقّ دانشمندان است نه بی سوادان. آتَیْتَنِی ... عَلَّمْتَنِی دانش یوسف وسیله حاکمیّت او شد.
۵- در هر موقعیّت وحالی،خود را به خداوند بسپارید. «أَنْتَ وَلِیِّی فِی الدُّنْیا وَ الْآخِرَهِ»
۶- قدرت و حکومت و سیاست،زمینه خروج از دین است،مگر اینکه خداوند لطف کند. «تَوَفَّنِی مُسْلِماً»
(یوسف در چاه دعایی داشت و در زندان دعای دیگر داشت،ولی همین که به حکومت رسید دعای او این بود:خدایا من مسلمان بمیرم.)
۷- بندگان خدا در اوج عزّت و قدرت به یاد مرگ وقیامت و سرانجام کار خود هستند. «تَوَفَّنِی مُسْلِماً وَ أَلْحِقْنِی بِالصّالِحِینَ» همان گونه که همسر فرعون در کاخ فرعون به فکر قیامت بود و می گفت: «رَبِّ ابْنِ لِی عِنْدَکَ بَیْتاً فِی الْجَنَّهِ»پروردگارا! در بهشت برای من جایی نزد خود قرار بده.
۸- عظمت خداوند تنها به خاطر نعمت هایی که به ما ارزانی داشته نیست،بلکه او بوجود آورنده کل هستی است. «فاطِرَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ»
۹- افتخار یوسف آن نیست که حاکم بر مردم است،افتخارش آن است که خداوند حاکم بر اوست. «أَنْتَ وَلِیِّی فِی الدُّنْیا وَ الْآخِرَهِ»
۱۰- حسن عاقبت وپایداری در کار خیر،مهمتر از شروع آن است.انبیا برای حسن عاقبت دعا می کردند؛ «تَوَفَّنِی مُسْلِماً» یعنی مرا در تسلیم خود تا مرگ پایدار بدار.
۱۱- در دعا،اوّل از نعمت های الهی یاد کنید؛ «رَبِّ قَدْ آتَیْتَنِی» بعد درخواست خود را مطرح کنید. «تَوَفَّنِی مُسْلِماً»
۱۲- چون به قدرت رسیدید،مناجات با خدا را از یاد نبرید. رَبِّ قَدْ آتَیْتَنِی ...
۱۳- علم و دانش در حکمرانی صحیح و عادلانه نقش مهمّی دارد. «آتَیْتَنِی مِنَ الْمُلْکِ وَ عَلَّمْتَنِی»
۱۴- در دعاها ومناجات ها تنها به فکر دنیا ومسائل مادی نباشید. «فِی الدُّنْیا وَ الْآخِرَهِ»
۱۵- خدایی که خالق آسمان ها و زمین است می تواند کسی را از لابلای تمام سختی ها نجات داده و او را به بالاترین درجه ها برساند. رَبِّ قَدْ آتَیْتَنِی مِنَ الْمُلْکِ ... فاطِرَ السَّماواتِ ...
۱۶- به ایمان فعلی خود مغرور نشویم،حفظ ایمان تا آخر مهم است. «تَوَفَّنِی مُسْلِماً»
۱۷- عاقبت خیر،بهترین نعمتی است که خداوند به بندگانش عطا می کند. «تَوَفَّنِی مُسْلِماً»
۱۸- با ایمان مردن و در زمره صالحان قرار گرفتن،آرزوی پاکان است. «تَوَفَّنِی مُسْلِماً وَ أَلْحِقْنِی بِالصّالِحِینَ»
۱۹- انسان های وارسته حکومت را برای خدمت و صلاح می خواهند. «أَلْحِقْنِی بِالصّالِحِینَ»
۲۰- انبیا،تمام اخبار غیبی را نمی دانند. «مِنْ أَنْباءِ الْغَیْبِ»
۲۱- آنجا که خدا نخواهد،نه تصمیم مردم «أَمْرَهُمْ» نه اجماع آنان «أَجْمَعُوا» ونه نقشه وتوطئه «یَمْکُرُونَ» اثری ندارد.
۲۲- در حوادث پی درپی و مرتبط،نکته اصلی و نقطه ی شروع را فراموش نکنید.
محور داستان یوسف توطئه نابودی یوسف بود. «أَجْمَعُوا أَمْرَهُمْ وَ هُمْ یَمْکُرُونَ»
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
*⚛💮جایگاه فرزند #دختر در قرآن و سخنان پیامبر(ص)*
📚دکترمحمدعلی انصاری
┄═❁🍃❈🌸❈🍃❁═
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━
📖 #آیههاینور
"فَفِرُّوا اِلَی اللهِ اِنِّی لَکُم مِنهُ نَذِیرٌ مُبِینٌ"
(بسوی خدا بگریزید که من از جانب او برایتان یک هشداردهنده ی آشکارم!)
ذاریات /۵۰
بحران های عظیم چنان جهان را فرا گرفته و تاریکی ها چنان از هر سو بشر را محاصره کرده که جز فرار به آستان خداوند قادر متعال راه نجات دیگری نمایان نیست. این آیه شریفه، بدون شک آینه ی وضعیت امروز جهان است. و چنان واضح است که احتیاج به هیچ توضیح اضافه ندارد. پس حق است که جز #استغفاری خالصانه چیزی نگوییم و سخنی جز حق، بر زبان جاری نسازیم که نجات روح، اصل و اساس نجات است؛
"وَ اَستَغفِرُوا اللهَ الَّذِی لا اِلهَ اِلّا هُوَ الحَیُّ القَیُّومُ ذُوالجَلالِ و الاِکرامِ وَ اَتُوبُ اِلَیهِ"
بر گرفته از مجموعه نکات قرآنی
مسعود ریاعی
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_زخرف آیات 48 تا 60
📄#صفحه_493
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_493
❇️دشمن، كوچكترين #نقطهی_ضعف را بزرگ جلوه میدهد.
💠وَ نادی فِرْعَوْنُ فِي قَوْمِهِ قالَ يا قَوْمِ أَ لَيْسَ لِي مُلْكُ مِصْرَ وَ هذِهِ الْأَنْهارُ تَجْرِي مِنْ تَحْتِي أَ فَلا تُبْصِرُونَ (۵۱) أَمْ أَنَا خَيْرٌ مِنْ هذَا الَّذِي هُوَ مَهِينٌ وَ لا يَكادُ يُبِينُ (۵۲/زخرف)
🌱و فرعون در ميان قوم خود ندا داد و گفت: ای قوم من! آيا حكومت مصر از آن من نيست و اين نهرها از زير (كاخ) من جاری نيست؟ آيا (عظمت مرا) مشاهده نمیكنيد.
بلكه من از اين كسی كه بی مقدار است و نمیتواند روشن سخن بگويد بهترم.
🔹طاغوتها به هنگام خطر دست به تبليغات میزنند. «وَ نادی فِرْعَوْنُ»
🔹فرعون از احساسات مردم سوء استفاده میكرد. «يا قَوْمِ»
🔹طاغوت چون منطق ندارد، به كاخ ومال خود تكيه میكند. «أَ لَيْسَ لِي مُلْكُ مِصْرَ»
🔹طاغوتها از مردم میخواهند كه عقلشان در چشمشان باشد. «أَ فَلا تُبْصِرُونَ»
🔹خودمحوری از ويژگیهای بارز طاغوت است. «أَ لَيْسَ لِي- أَمْ أَنَا خَيْرٌ»
🔹استخفاف ديگران، از ويژگیهای طاغوت است. «هُوَ مَهِينٌ- لا يَكادُ يُبِينُ»
🔹پست شمردن ديگران به خاطر لباس و ظاهری ساده، رفتاری فرعونی است.
«هُوَ مَهِينٌ»
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_493
❇️#استخفاف_عقول ملتها توسط طاغوتیان
💠فَاسْتَخَفَّ قَوْمَهُ فَأَطاعُوهُ إِنَّهُمْ كانُوا قَوْماً فاسِقِينَ
🌱بدین ترتیب، قومش را به جهل و سبکسری کشاند. پس آنان (نیز) از او پیروی کردند؛ زیرا آنان، افرادی نافرمان بودند.
زخرف - ۵۴
👈در آيه بعد قرآن به نكته لطيفی اشاره میكند، و آن اينكه: فرعون از واقعيت امر چندان غافل نبود، و به بیاعتباری اين ارزشها كم و بيش توجه داشت، ولی" او قوم خود را تحميق كرد، و عقول آنها را سبك شمرد و از وی اطاعت كردند"! (فَاسْتَخَفَّ قَوْمَهُ فَأَطاعُوهُ).
🔹اصولا راه و رسم همه حكومتهای جبار و فاسد اين است كه برای ادامه خودكامگی بايد مردم را در سطح پائينی از فكر و انديشه نگهدارند، و با انواع وسائل آنها را تحميق كنند، آنها را در يك حال بيخبری از واقعيتها فرو برند و ارزشهای دروغين را جانشين ارزشهای راستين كنند، و دائما آنها را نسبتا به واقعيتها شستشوی مغزی دهند.
🔹چرا كه بيدار شدن ملتها و آگاهی و رشد فكری ملتها بزرگترين دشمن حكومتهای خودكامه و شيطانی است كه با تمام قوا با آن مبارزه میكنند!
🔹اين شيوه فرعونی يعنی استخفاف عقول با شدت هر چه تمامتر در عصر و زمان ما بر همه جوامع فاسد حاكم است، اگر فرعون برای نيل به اين هدف وسائل محدودی در اختيار داشت طاغوتيان امروز با استفاده از وسائل ارتباط جمعی، مطبوعات، فرستندههای راديو تلويزيونی، و انواع فيلمها، و حتی ورزش در شكل انحرافی، و ابداع انواع مدهای مسخره، به استخفاف عقول ملتها میپردازند، تا در بيخبری كامل فرو روند و از آنها اطاعت كنند، به همين دليل دانشمندان و متعهدان دينی كه خط فكری و مكتبی انبيا را تداوم میبخشند وظيفه سنگين در مبارزه با برنامه" استخفاف عقول" بر عهده دارند كه از مهمترين وظائف آنها است.
🔹جالب اينكه آيه فوق را با اين جمله تكميل و پايان میدهد" آنها گروهی فاسق بودند" (إِنَّهُمْ كانُوا قَوْماً فاسِقِينَ).
اشاره به اينكه اين قوم گمراه اگر فاسق و خارج از اطاعت فرمان خدا و حكم عقل نبودند تسليم چنين تبليغات و ترهاتی نمیشدند، و اسباب گمراهی خود را به دست خويش فراهم نمیساختند، به همين دليل آنها هرگز در اين گمراهی معذور نبودند، درست است كه فرعون عقل آنها را دزديد و به طاعت خويش واداشت، ولی آنها نيز با" تسليم كوركورانه" موجبات اين دزدی را فراهم ساختند.
آری آنها فاسقانی بودند كه از فاسقی تبعيت میكردند.
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
1⃣7⃣ تدبر در سوره #یوسف
🔹 فراز آیات ۱۱۱-۱۰۳ سوره یوسف
وَمَا أَكْثَرُ النَّاسِ وَلَوْ حَرَصْتَ بِمُؤْمِنِينَ {103}
(ای پیامبر) و بيشتر مردم هر چند آرزومند باشى ايمانآورنده نيستند {103}
وَمَا تَسْأَلُهُمْ عَلَيْهِ مِنْ أَجْرٍ إِنْ هُوَ إِلاَّ ذِكْرٌ لِّلْعَالَمِينَ {104}
(در حالیکه) و تو بر اين [كار] پاداشى از آنان نمىخواهى (و )آن [قرآن هم] جز پندى براى جهانيان نيست {104}
وَكَأَيِّن مِّن آيَةٍ فِي السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضِ يَمُرُّونَ عَلَيْهَا وَهُمْ عَنْهَا مُعْرِضُونَ {105}
و چه بسيار نشانهها در آسمانها و زمين است كه بر آنها مىگذرند در حالى كه از آنها روى برمىگردانند {105}
وَمَا يُؤْمِنُ أَكْثَرُهُمْ بِاللّهِ إِلاَّ وَهُم مُّشْرِكُونَ {106}
و بيشترشان به خدا ايمان نمىآورند جز اينكه [با او چيزى را در پرستش و تدبیر امور] شريك مىگيرند (اکثر اینها اگر به الله هم ایمان اورند، تنها امیخته با شرک است){106}
أَفَأَمِنُواْ أَن تَأْتِيَهُمْ غَاشِيَةٌ مِّنْ عَذَابِ اللّهِ أَوْ تَأْتِيَهُمُ السَّاعَةُ بَغْتَةً وَهُمْ لاَ يَشْعُرُونَ {107}
آيا ايمنند از اينكه عذاب فراگير خدا به آنان دررسد يا قيامت در حالى كه بىخبرند بناگاه آنان را فرا رسد {107}
قُلْ هَـذِهِ سَبِيلِي أَدْعُو إِلَى اللّهِ عَلَى بَصِيرَةٍ أَنَاْ وَمَنِ اتَّبَعَنِي وَسُبْحَانَ اللّهِ وَمَا أَنَاْ مِنَ الْمُشْرِكِينَ {108}
بگو اين است راه من :كه من و هر كس پيروىام كرد با بينايى به سوى خدا دعوت مىكنيم و منزه استخدا ( از اینکه برایش شریکی قایل شوند) و من از مشركان نيستم {108}
وَمَا أَرْسَلْنَا مِن قَبْلِكَ إِلاَّ رِجَالاً نُّوحِي إِلَيْهِم مِّنْ أَهْلِ الْقُرَى أَفَلَمْ يَسِيرُواْ فِي الأَرْضِ فَيَنظُرُواْ كَيْفَ كَانَ عَاقِبَةُ الَّذِينَ مِن قَبْلِهِمْ وَلَدَارُ الآخِرَةِ خَيْرٌ لِّلَّذِينَ اتَّقَواْ أَفَلاَ تَعْقِلُونَ {109}
و پيش از تو [نيز] جز مردانى از اهل شهرها را كه به آنان وحى مىكرديم نفرستاديم آيا در زمين نگرديدهاند تا فرجام كسانى را كه پيش از آنان بودهاند (مجرمین هلاک شده با عذاب) بنگرند و قطعا سراى آخرت براى كسانى كه پرهيزگارى كردهاند بهتر است آيا نمىانديشيد {109}
حَتَّى إِذَا اسْتَيْأَسَ الرُّسُلُ وَظَنُّواْ أَنَّهُمْ قَدْ كُذِبُواْ جَاءهُمْ نَصْرُنَا فَنُجِّيَ مَن نَّشَاء وَلاَ يُرَدُّ بَأْسُنَا عَنِ الْقَوْمِ الْمُجْرِمِينَ {110}
(وقوع عذاب مجرمین و نصرت مومنان بطول انجامید) تا اینكه فرستادگان [ما] نوميد شدند (از وقوع آن) و اینطور پنداشتند كه به آنان دروغ گفته شده (وعده نصرت) اما يارى ما به آنان رسيد پس كسانى را كه مىخواستيم نجات يافتند و عذاب ما از گروه مجرمان برگردانده نمیشود (مجرمین عذاب شدند) {110}
لَقَدْ كَانَ فِي قَصَصِهِمْ عِبْرَةٌ لِّأُوْلِي الأَلْبَابِ مَا كَانَ حَدِيثًا يُفْتَرَى وَلَـكِن تَصْدِيقَ الَّذِي بَيْنَ يَدَيْهِ وَتَفْصِيلَ كُلَّ شَيْءٍ وَهُدًى وَرَحْمَةً لِّقَوْمٍ يُؤْمِنُونَ {111}
به راستى در سرگذشت آنان براى خردمندان عبرتى استسخنى نيست كه به دروغ ساخته شده باشد بلكه تصديق آنچه [از كتابهايى] است كه پيش از آن بوده و روشنگر (و تبیین کننده)هر چيز است و براى مردمى كه ايمان مىآورند رهنمود و رحمتى است {111}
♻️عصاره فراز آیات ۱۱۱-۱۰۳ : ای پیامبر علیرغم تلاش و رغبت شدید تو، اینها ایمان نیاورده بلکه از همه ایات اعراض کرده و بر شرک خود استوارند. تو به دعوتت به خدای یکتا ادامه بده و بدانید که سنت نصرت اهل ایمان و تقوا و عذاب مجرمین حتمی است و در زمان مدنظر خداوند وقوع میبابد.
https://b2n.ir/b35440
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
📌 ثبت و ترويج و تكريم مناسبتهاي غير واقعي، چرا؟
با تمركز بر تاريخ #جعلي ولادت #حضرتمعصومه
🛑قسمت اول :
🔸" از چند سال پیش روز 1ذيقعده بعنوان تاریخ ولادت حضرت فاطمه معصومه س وارد تقویم رسمی کشور گردید و حتی شورای انقلاب فرهنگی به همین مناسبت اول ذیقعده را روز #دختر اعلام کرد! بسیاری از مردم علاقهمند به اهل بیت(ع) نیز این روزها را با گفتن تبریک یا تسلیت و شرکت در مجالسی که برپا میشود گرامی میدارند و حتي خبر از ضرب و نشر سکه به مناسبت سالروز ولادت داده شد.
میدانیم اینها نوعا برخاسته از علاقه و محبتی است که جامعه ما به درستی به خاندان پیامبر(ع) دارد. اما همه حقیقت در انگیزههای پسندیده و به تعبیری «حُسن فاعلی» افراد محدود نمیگردد.
باید دید این ادعا واقعیت نیز دارد و اگر کسی به هر انگیزهای، به عمد یا خطا، ادعایی کرده که واقعیت ندارد، با چه توجیهی میتوان با گفته یا عمل خود بر آن صحه گذاشت؟
🔸اگر به فرض برخی در این میان منفعتی شخصی داشته باشند یا حتی به رغم آگاهی از واقعیت، گمان ببرند روا یا حتی شایسته است بر پایه اموری غیر واقعی به تکریم مقام شامخ خاندان بزرگوار پیامبر اکرم(ص) پرداخت، اما این امر نمیتواند توجیهی بر صحه گذاشتن بر آن باشد.
⭕ادعای بیپایه تاريخ ولادت #فاطمه_معصومه(س) با انگیزهای غیرعلمی
↩️نخستین مدعی تاریخ ولادت و رحلت فاطمه معصومه (س) کتابچه «نور الآفاق و شبهات لاهل النفاق» نوشته حاج شیخجواد شاه عبدالعظیمی است. او که در سال 1355ق وفات کرده، این کتاب جیبی را در 120 صفحه در سال 1334ق منتشر کرده است. تنها مروری کوتاه بر چند صفحه کتاب نشاندهنده سستی و بیاعتباری آن است. وی در نقل ادعایی خود از دو کتاب «نزهة الابرار» و «لواقح الانوار» مینویسد:
« در روز جمعه غرهی ذوالقعدة الحرام در سنه یکصد و هفتاد و سه در مدینهی طیبه متولد شد و در دهم ربیع الثانی در سنه 201 دویست و یک از هجرت در بلدهی قم وفات فرمود.»
1⃣- آیتالله استادی در رسالهای مبسوط که در سال 1372ش در شرح زندگی حضرت عبدالعظیم(ع) و منابع آن منتشر کردهاند، پس از نقل اشاره مرحوم شریف رازی به ضعف نوشتههای شیخجواد کنی از جمله «نور الآفاق» مینویسند: «در کتاب نور الآفاق مطالب تازهای دیده میشود که هر کدام دلیلی بر #بیاعتباری این کتاب میتواند باشد.» و آن گاه مینویسند:
🖌«نگارنده این رساله پس از نگاه کردن کتاب نور الآفاق و آگاهی بر محتوای آن، به این نتیجه رسیده که مطالب تازه این کتاب بیاساس و #غیرمعتبر است و حمل بر صحت آن این است که این حاج شیخجواد در نقل مطالب به کسانی اعتماد میکرده است که قابل اعتماد نبودهاند و احیاناً از کتابهای جعلی و مخترع و مختلق مطالبی را یاد میکردهاند. و مطالبی که از آن کتاب نقل شد برای اهل فضل و اطلاع میتواند بهترین گواه بر بیاعتباری آن کتاب باشد. 👈🏻و تاریخ تولد و وفاتی که برای حضرت عبدالعظیم و حضرت معصومه در این کتاب یاد شده #بیاساس است و نباید به آن توجه شود.»
2⃣-مرحوم شیخ ذبیحالله محلاتی در کتاب «ریاحین الشریعه» که درباره شرح حال بانوان نامدار شیعه نگاشته در شرح حال حضرت معصومه(ع) به موضوع #جعل اشاره کرده و پس از تصریح به اینکه مقاطع ولادت و وفات و سن ایشان معلوم نیست، نوشته است:
👈«و اما آنچه را که بعضی از جهت بعضی از اغراض نسبت می دهند که فلان مجتهد در مدینه طیبه تعیین یوم وفات و تولد آن مخدّره را استخراج از کتاب لواقح الانوار کرده، بی اصل است، برای اینکه کتاب لواقح الانوار در نظر این قاصر موجود است و اصلا چنین مطلبی در او نیست. حقیر احتمال دادم شاید کتاب دیگری باشد تا اینکه خدمت علامه نسّابه دانشمند آقانجفی، شهاب الدین تبریزی شرفیاب شدم. این مطلب را عنوان کردم، فرمودند:⭕ کسی که چنین #جعلی کرده، من او را ملاقات کردم، معلوم شد #غرضی داشته که ذکر آن مصلحت نیست. تجاوز الله عن زَلَلِهِ.»
بنابر این مرحوم آیتالله سیدشهابالدین مرعشی نجفی با شخص #جاعل دیدار کرده و به غرض شخصی او در این ادعای خلاف واقع پی میبرد. اما اینکه آیا انگیزه او دستیابی به همان جایزه متولیباشی بوده است یا چیز دیگر، معلوم نیست"
💫ادامه دارد
📚- نقل از "تاریخ ولادت و وفات حضرت فاطمه معصومه ، شرحی بر یک سندسازی بیپایه"، حجت الاسلام سيد ضياء مرتضوي.
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━
#دعاهای_روزانه
🌸 أَنْتَ اللّٰهُ الْواحِدُ الْأَحَدُ الْمُتَفَرِّدُ الصَّمَدُ الْفَرْدُ وَ إِلَيْكَ الْمَصِيرُ، وَصَلَّى اللّٰهُ عَلىٰ مُحَمَّدٍ وَأَهْلِ بَيْتِهِ الطَّيِّبِينَ الطَّاهِرِينَ، وَاغْفِرْ لِى ذُنُوبِى، وَاسْتُرْ عَلَىَّ عُيُوبِى، وَافْتَحْ لِى مِنْ لَدُنْكَ رَحْمَةً وَرِزْقاً وَاسِعاً يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ.
💞 خدای یگانه یکتای بیهمتای بینیاز، تک و بازگشت همه به سوی تو است، خدایا بر محمّد و اهلبیت پاک و پاکیزهاش درود فرست و گناهانم را بیامرز و کاستیهایم را بر من بپوشان و از پیشگاهت برای من رحمت و روزی فراوان بگشای، ای مهربانترین مهربانان
💫فرازی از دعای یستشیر
@quranpuyan
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_زخرف آیات 61 تا 73
📄#صفحه_494
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan