eitaa logo
قران پویان
466 دنبال‌کننده
5.9هزار عکس
695 ویدیو
619 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️دشمن، كوچك‌ترين را بزرگ جلوه می‌دهد.  💠‏وَ نادی‌ فِرْعَوْنُ فِي قَوْمِهِ قالَ يا قَوْمِ أَ لَيْسَ لِي مُلْكُ مِصْرَ وَ هذِهِ الْأَنْهارُ تَجْرِي مِنْ تَحْتِي أَ فَلا تُبْصِرُونَ (۵۱) أَمْ أَنَا خَيْرٌ مِنْ هذَا الَّذِي هُوَ مَهِينٌ وَ لا يَكادُ يُبِينُ (۵۲/زخرف) 🌱‏و فرعون در ميان قوم خود ندا داد و گفت: ای قوم من! آيا حكومت مصر از آن من نيست و اين نهرها از زير (كاخ) من جاری نيست؟ آيا (عظمت مرا) مشاهده نمی‌كنيد. ‏بلكه من از اين كسی كه بی مقدار است و نمی‌تواند روشن سخن بگويد بهترم. 🔹طاغوت‌ها به هنگام خطر دست به تبليغات می‌زنند. «وَ نادی‌ فِرْعَوْنُ» 🔹فرعون از احساسات مردم سوء استفاده می‌كرد. «يا قَوْمِ» ‏🔹طاغوت چون منطق ندارد، به كاخ ومال خود تكيه می‌كند. «أَ لَيْسَ لِي مُلْكُ مِصْرَ» 🔹طاغوت‌ها از مردم می‌خواهند كه عقلشان در چشمشان باشد. «أَ فَلا تُبْصِرُونَ» 🔹خودمحوری از ويژگی‌های بارز طاغوت است. «أَ لَيْسَ لِي‌- أَمْ أَنَا خَيْرٌ» 🔹استخفاف ديگران، از ويژگی‌های طاغوت است. «هُوَ مَهِينٌ‌- لا يَكادُ يُبِينُ» 🔹پست شمردن ديگران به خاطر لباس و ظاهری ساده، رفتاری فرعونی است. ‏«هُوَ مَهِينٌ» 📚تفسیر نور ‏༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ ملتها توسط طاغوتیان 💠فَاسْتَخَفَّ قَوْمَهُ فَأَطاعُوهُ إِنَّهُمْ كانُوا قَوْماً فاسِقِينَ 🌱بدین ترتیب، قومش را به جهل و سبک‌سری کشاند. پس آنان (نیز) از او پیروی کردند؛ زیرا آنان، افرادی نافرمان بودند. زخرف - ۵۴ 👈در آيه بعد قرآن به نكته لطيفی اشاره می‌كند، و آن اينكه: فرعون از واقعيت امر چندان غافل نبود، و به بی‌اعتباری اين ارزشها كم و بيش توجه داشت، ولی" او قوم خود را تحميق كرد، و عقول آنها را سبك شمرد و از وی اطاعت كردند"! (فَاسْتَخَفَّ قَوْمَهُ فَأَطاعُوهُ‌). 🔹‏اصولا راه و رسم همه حكومتهای جبار و فاسد اين است كه برای ادامه خودكامگی بايد مردم را در سطح پائينی از فكر و انديشه نگهدارند، و با انواع وسائل آنها را تحميق كنند، آنها را در يك حال بيخبری از واقعيتها فرو برند و ارزشهای دروغين را جانشين ارزشهای راستين كنند، و دائما آنها را نسبتا به واقعيتها شستشوی مغزی دهند. 🔹‏چرا كه بيدار شدن ملتها و آگاهی و رشد فكری ملتها بزرگترين دشمن حكومتهای خودكامه و شيطانی است كه با تمام قوا با آن مبارزه می‌كنند! 🔹اين شيوه فرعونی يعنی استخفاف عقول با شدت هر چه تمامتر در عصر و زمان ما بر همه جوامع فاسد حاكم است، اگر فرعون برای نيل به اين هدف وسائل محدودی در اختيار داشت طاغوتيان امروز با استفاده از وسائل ارتباط جمعی، مطبوعات، فرستنده‌های راديو تلويزيونی، و انواع فيلمها، و حتی ورزش در شكل انحرافی، و ابداع انواع مدهای مسخره، به استخفاف عقول ملتها می‌پردازند، تا در بيخبری كامل فرو روند و از آنها اطاعت كنند، به همين دليل دانشمندان و متعهدان دينی كه خط فكری و مكتبی انبيا را تداوم می‌بخشند وظيفه سنگين در مبارزه با برنامه" استخفاف عقول" بر عهده دارند كه از مهمترين وظائف آنها است. 🔹‏جالب اينكه آيه فوق را با اين جمله تكميل و پايان می‌دهد" آنها گروهی‌ فاسق بودند" (إِنَّهُمْ كانُوا قَوْماً فاسِقِينَ‌). ‏اشاره به اينكه اين قوم گمراه اگر فاسق و خارج از اطاعت فرمان خدا و حكم عقل نبودند تسليم چنين تبليغات و ترهاتی نمی‌شدند، و اسباب گمراهی خود را به دست خويش فراهم نمی‌ساختند، به همين دليل آنها هرگز در اين گمراهی معذور نبودند، درست است كه فرعون عقل آنها را دزديد و به طاعت خويش واداشت، ولی آنها نيز با" تسليم كوركورانه" موجبات اين دزدی را فراهم ساختند. ‏آری آنها فاسقانی بودند كه از فاسقی تبعيت می‌كردند. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 1⃣7⃣ تدبر در سوره 🔹 فراز آیات ۱۱۱-۱۰۳ سوره یوسف وَمَا أَكْثَرُ النَّاسِ وَلَوْ حَرَصْتَ بِمُؤْمِنِينَ {103} (ای پیامبر) و بيشتر مردم هر چند آرزومند باشى ايمان‏آورنده نيستند {103} وَمَا تَسْأَلُهُمْ عَلَيْهِ مِنْ أَجْرٍ إِنْ هُوَ إِلاَّ ذِكْرٌ لِّلْعَالَمِينَ {104} (در حالیکه) و تو بر اين [كار] پاداشى از آنان نمى‏خواهى (و )آن [قرآن هم] جز پندى براى جهانيان نيست {104} وَكَأَيِّن مِّن آيَةٍ فِي السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضِ يَمُرُّونَ عَلَيْهَا وَهُمْ عَنْهَا مُعْرِضُونَ {105} و چه بسيار نشانه‏ها در آسمانها و زمين است كه بر آنها مى‏گذرند در حالى كه از آنها روى برمى‏گردانند {105} وَمَا يُؤْمِنُ أَكْثَرُهُمْ بِاللّهِ إِلاَّ وَهُم مُّشْرِكُونَ {106} و بيشترشان به خدا ايمان نمى‏آورند جز اينكه [با او چيزى را در پرستش و تدبیر امور] شريك مى‏گيرند (اکثر اینها اگر به الله هم ایمان اورند، تنها امیخته با شرک است){106} أَفَأَمِنُواْ أَن تَأْتِيَهُمْ غَاشِيَةٌ مِّنْ عَذَابِ اللّهِ أَوْ تَأْتِيَهُمُ السَّاعَةُ بَغْتَةً وَهُمْ لاَ يَشْعُرُونَ {107} آيا ايمنند از اينكه عذاب فراگير خدا به آنان دررسد يا قيامت در حالى كه بى‏خبرند بناگاه آنان را فرا رسد {107} قُلْ هَـذِهِ سَبِيلِي أَدْعُو إِلَى اللّهِ عَلَى بَصِيرَةٍ أَنَاْ وَمَنِ اتَّبَعَنِي وَسُبْحَانَ اللّهِ وَمَا أَنَاْ مِنَ الْمُشْرِكِينَ {108} بگو اين است راه من :كه من و هر كس پيروى‏ام كرد با بينايى به سوى خدا دعوت مى‏كنيم و منزه است‏خدا ( از اینکه برایش شریکی قایل شوند) و من از مشركان نيستم {108} وَمَا أَرْسَلْنَا مِن قَبْلِكَ إِلاَّ رِجَالاً نُّوحِي إِلَيْهِم مِّنْ أَهْلِ الْقُرَى أَفَلَمْ يَسِيرُواْ فِي الأَرْضِ فَيَنظُرُواْ كَيْفَ كَانَ عَاقِبَةُ الَّذِينَ مِن قَبْلِهِمْ وَلَدَارُ الآخِرَةِ خَيْرٌ لِّلَّذِينَ اتَّقَواْ أَفَلاَ تَعْقِلُونَ {109} و پيش از تو [نيز] جز مردانى از اهل شهرها را كه به آنان وحى مى‏كرديم نفرستاديم آيا در زمين نگرديده‏اند تا فرجام كسانى را كه پيش از آنان بوده‏اند (مجرمین هلاک شده با عذاب) بنگرند و قطعا سراى آخرت براى كسانى كه پرهيزگارى كرده‏اند بهتر است آيا نمى‏انديشيد {109} حَتَّى إِذَا اسْتَيْأَسَ الرُّسُلُ وَظَنُّواْ أَنَّهُمْ قَدْ كُذِبُواْ جَاءهُمْ نَصْرُنَا فَنُجِّيَ مَن نَّشَاء وَلاَ يُرَدُّ بَأْسُنَا عَنِ الْقَوْمِ الْمُجْرِمِينَ {110} (وقوع عذاب مجرمین و نصرت مومنان بطول انجامید) تا اینكه فرستادگان [ما] نوميد شدند (از وقوع آن) و اینطور پنداشتند كه به آنان دروغ گفته شده (وعده نصرت) اما يارى ما به آنان رسيد پس كسانى را كه مى‏خواستيم نجات يافتند و عذاب ما از گروه مجرمان برگردانده نمیشود (مجرمین عذاب شدند) {110} لَقَدْ كَانَ فِي قَصَصِهِمْ عِبْرَةٌ لِّأُوْلِي الأَلْبَابِ مَا كَانَ حَدِيثًا يُفْتَرَى وَلَـكِن تَصْدِيقَ الَّذِي بَيْنَ يَدَيْهِ وَتَفْصِيلَ كُلَّ شَيْءٍ وَهُدًى وَرَحْمَةً لِّقَوْمٍ يُؤْمِنُونَ {111} به راستى در سرگذشت آنان براى خردمندان عبرتى است‏سخنى نيست كه به دروغ ساخته شده باشد بلكه تصديق آنچه [از كتابهايى] است كه پيش از آن بوده و روشنگر (و تبیین کننده)هر چيز است و براى مردمى كه ايمان مى‏آورند رهنمود و رحمتى است {111} ♻️عصاره فراز آیات ۱۱۱-۱۰۳ : ای پیامبر علیرغم تلاش و رغبت شدید تو، اینها ایمان نیاورده بلکه از همه ایات اعراض کرده و بر شرک خود استوارند. تو به دعوتت به خدای یکتا ادامه بده و بدانید که سنت نصرت اهل ایمان و تقوا و عذاب مجرمین حتمی است و در زمان مدنظر خداوند وقوع میبابد. https://b2n.ir/b35440 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📌 ثبت و ترويج و تكريم مناسبتهاي غير واقعي، چرا؟ با تمركز بر تاريخ ولادت 🛑قسمت اول : 🔸" از چند سال پیش روز 1ذيقعده بعنوان تاریخ ولادت حضرت فاطمه معصومه س وارد تقویم رسمی کشور گردید و حتی شورای انقلاب فرهنگی به همین مناسبت اول ذی‌قعده را روز اعلام کرد! بسیاری از مردم علاقه‌مند به اهل بیت(ع) نیز این روزها را با گفتن تبریک یا تسلیت و شرکت در مجالسی که برپا می‌شود گرامی می‌دارند و حتي خبر از ضرب و نشر سکه به مناسبت سالروز ولادت داده شد. می‌دانیم اینها نوعا برخاسته از علاقه و محبتی است که جامعه ما به درستی به خاندان پیامبر(ع) دارد. اما همه حقیقت در انگیزه‌های پسندیده و به تعبیری «حُسن فاعلی» افراد محدود نمی‌گردد. باید دید این ادعا واقعیت نیز دارد و اگر کسی به هر انگیزه‌ای، به عمد یا خطا، ادعایی کرده که واقعیت ندارد، با چه توجیهی می‌توان با گفته یا عمل خود بر آن صحه گذاشت؟ 🔸اگر به فرض برخی در این میان منفعتی شخصی داشته باشند یا حتی به رغم آگاهی از واقعیت، گمان ببرند روا یا حتی شایسته است بر پایه اموری غیر واقعی به تکریم مقام شامخ خاندان بزرگوار پیامبر اکرم(ص) پرداخت، اما این امر نمی‌تواند توجیهی بر صحه گذاشتن بر آن باشد. ⭕ادعای بی‌پایه تاريخ ولادت (س) با انگیزه‌ای غیرعلمی ↩️نخستین مدعی تاریخ ولادت و رحلت فاطمه معصومه (س) کتابچه «نور الآفاق و شبهات لاهل النفاق» نوشته حاج شیخ‌جواد شاه عبدالعظیمی است. او که در سال 1355ق وفات کرده، این کتاب جیبی را در 120 صفحه در سال 1334ق منتشر کرده است. تنها مروری کوتاه بر چند صفحه کتاب نشان‌دهنده سستی و بی‌اعتباری آن است. وی در نقل ادعایی خود از دو کتاب «نزهة الابرار» و «لواقح الانوار» می‌نویسد: « در روز جمعه غره‏ی ذوالقعدة الحرام در سنه یکصد و هفتاد و سه در مدینه‏ی طیبه متولد شد و در دهم ربیع الثانی در سنه 201 دویست و یک از هجرت در بلده‏ی قم وفات فرمود.» 1⃣- آیت‌الله استادی در رساله‌ای مبسوط که در سال 1372ش در شرح زندگی حضرت عبدالعظیم(ع) و منابع آن منتشر کرده‌اند، پس از نقل اشاره مرحوم شریف رازی به ضعف نوشته‌های شیخ‌جواد کنی از جمله «نور الآفاق» می‌نویسند: «در کتاب نور الآفاق مطالب تازه‌ای دیده می‌شود که هر کدام دلیلی بر این کتاب می‌تواند باشد.» و آن گاه می‌نویسند: 🖌«نگارنده این رساله پس‌ از نگاه کردن کتاب نور الآفاق و آگاهی بر محتوای آن، به این نتیجه رسیده که مطالب تازه این کتاب بی‌اساس و است و حمل بر صحت آن این است که این حاج شیخ‌جواد در نقل مطالب به کسانی اعتماد می‌کرده است که قابل اعتماد نبوده‌اند و احیاناً از کتاب‌های جعلی و مخترع و مختلق مطالبی را یاد می‌کرده‌اند. و مطالبی که از آن کتاب نقل شد برای اهل فضل و اطلاع می‌تواند بهترین گواه بر بی‌اعتباری آن کتاب باشد. 👈🏻و تاریخ تولد و وفاتی که برای حضرت عبدالعظیم و حضرت معصومه در این کتاب یاد شده است و نباید به آن توجه شود.» 2⃣-مرحوم شیخ ذبیح‌الله محلاتی در کتاب «ریاحین الشریعه» که درباره شرح حال بانوان نامدار شیعه نگاشته در شرح حال حضرت معصومه(ع) به موضوع اشاره کرده و پس از تصریح به اینکه مقاطع ولادت و وفات و سن ایشان معلوم نیست، نوشته است: 👈«و اما آنچه را که بعضی از جهت بعضی از اغراض نسبت می دهند که فلان مجتهد در مدینه طیبه تعیین یوم وفات و تولد آن مخدّره را استخراج از کتاب لواقح الانوار کرده، بی اصل است، برای اینکه کتاب لواقح الانوار در نظر این قاصر موجود است و اصلا چنین مطلبی در او نیست. حقیر احتمال دادم شاید کتاب دیگری باشد تا اینکه خدمت علامه نسّابه دانشمند آقانجفی، شهاب الدین تبریزی شرفیاب شدم. این مطلب را عنوان کردم، فرمودند:⭕ کسی که چنین کرده، من او را ملاقات کردم، معلوم شد داشته که ذکر آن مصلحت نیست. تجاوز الله عن زَلَلِهِ.» بنابر این مرحوم آیت‌الله سیدشهاب‌الدین مرعشی نجفی با شخص دیدار کرده و به غرض شخصی او در این ادعای خلاف واقع پی می‌برد. اما اینکه آیا انگیزه او دستیابی به همان جایزه متولی‌باشی بوده است یا چیز دیگر، معلوم نیست" 💫ادامه دارد 📚- نقل از "تاریخ ولادت و وفات حضرت فاطمه معصومه ، شرحی بر یک سندسازی بی‌پایه"، حجت الاسلام سيد ضياء مرتضوي. کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━
🌸 أَنْتَ اللّٰهُ الْواحِدُ الْأَحَدُ الْمُتَفَرِّدُ الصَّمَدُ الْفَرْدُ وَ إِلَيْكَ الْمَصِيرُ، وَصَلَّى اللّٰهُ عَلىٰ مُحَمَّدٍ وَأَهْلِ بَيْتِهِ الطَّيِّبِينَ الطَّاهِرِينَ، وَاغْفِرْ لِى ذُنُوبِى، وَاسْتُرْ عَلَىَّ عُيُوبِى، وَافْتَحْ لِى مِنْ لَدُنْكَ رَحْمَةً وَرِزْقاً وَاسِعاً يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ. 💞 خدای یگانه یکتای بی‌همتای بی‌نیاز، تک و بازگشت همه به سوی تو است، خدایا بر محمّد و اهل‌بیت پاک و پاکیزه‌اش درود فرست و گناهانم را بیامرز و کاستی‌هایم را بر من بپوشان و از پیشگاهت برای من رحمت و روزی فراوان بگشای، ای مهربان‌ترین مهربانان 💫فرازی از دعای یستشیر @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
 💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیات 61 تا 73 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ می‌خواهد پيوسته شما را در غفلت و بيخبری نگهدارد، به هوش باشيد!! 💠‏وَ إِنَّهُ لَعِلْمٌ لِلسَّاعَةِ فَلا تَمْتَرُنَّ بِها وَ اتَّبِعُونِ هذا صِراطٌ مُسْتَقِيمٌ (۶۱) وَ لا يَصُدَّنَّكُمُ الشَّيْطانُ إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُبِينٌ (۶۲/زخرف) 🌱‏و همانا عيسی (چون مرده زنده می‌كرد) مايه علم وآگاهی به قيامت است. ‏پس در قيامت شك نكنيد و از من پيروی كنيد كه اين راه مستقيم است. ‏و شيطان شما را (از راه خدا) باز ندارد، همانا او دشمن آشكار شماست. ‏🔹وجود اوليای خدا، نشانه‌ای از قيامت و يادآور آن است. «لَعِلْمٌ لِلسَّاعَةِ» ‏🔹با ديدن نشانه‌های قدرت الهی ترديد در امكان زنده شدن مردگان سزاوار نيست. «فَلا تَمْتَرُنَّ» ‏🔹رهبران معصوم بر راه مستقيم هستند و پيروی از آنان نيز راه مستقيم است. ‏«اتَّبِعُونِ هذا صِراطٌ مُسْتَقِيمٌ» ‏🔹انسان به طور فطری دنبال راه است كه خداوند آن را نشان می‌دهد. «هذا صِراطٌ مُسْتَقِيمٌ» ‏🔹ترديد نابجا مايه‌ی دور افتادن از راه مستقيم است. فَلا تَمْتَرُنَ‌ ... وَ اتَّبِعُونِ هذا صِراطٌ مُسْتَقِيمٌ‌ ‏🔹انسان برای حركت در راه مستقيم، به الگو نياز دارد. «وَ اتَّبِعُونِ هذا صِراطٌ مُسْتَقِيمٌ» ‏🔹راه مستقيم يك راه بيش نيست. «هذا صِراطٌ مُسْتَقِيمٌ» 🔹شيطان در كمين رهروان راه مستقيم است. «هذا صِراطٌ مُسْتَقِيمٌ‌- وَ لا يَصُدَّنَّكُمُ الشَّيْطانُ» ‏🔹با توجّه به سابقه شيطان در فريفتن آدم و حوا، دشمنی او بر كسی مخفی نيست. «عَدُوٌّ مُبِينٌ» ‏🔹شناخت وسوسه‌های شيطان نيازی به تأمّل و تعقّل ندارد، زيرا فطرت انسان به راحتی انحراف را می‌فهمد. «عَدُوٌّ مُبِينٌ» 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ كه برای خدا باشد گسستنی نیست! 💠الْأَخِلاَّءُ يَوْمَئِذٍ بَعْضُهُمْ لِبَعْضٍ عَدُوٌّ إِلاَّ الْمُتَّقِينَ (۶۷) يا عِبادِ لا خَوْفٌ عَلَيْكُمُ الْيَوْمَ وَ لا أَنْتُمْ تَحْزَنُونَ (۶۸/زخرف) 🌱در آن روز، دوستانِ (دنیایی)، دشمن یکدیگرند؛ مگر پرهیزکاران؛ (۶۷) (که از سوی خدا به ایشان خطاب می‌رسد:) «ای بندگان من، امروز هیچ ترسی شما را فرا نمی‌گیرد و اندوهگین نخواهید شد.»؛ (۶۸) 🔷سپس از حالت دوستانی كه در مسير گناه و فساد، و يا زرق و برق دنيا، دست مودت به هم می‌دهند پرده برداشته می‌گويد:" همه دوستان در آن روز دشمن يكديگرند مگر پرهيزگاران"! (الْأَخِلَّاءُ يَوْمَئِذٍ بَعْضُهُمْ لِبَعْضٍ عَدُوٌّ إِلَّا الْمُتَّقِينَ‌) 👈‏اين آيه كه توصيفی از صحنه‌های قيامت است به خوبی نشان می‌دهد كه منظور از" ساعت" در آيه قبل نيز روز رستاخيز است، روز از هم گسستن پيوندهای دوستی، مگر پيوندهايی كه برای خدا و به نام خدا برقرار شده است. 🔷‏تبديل شدن اينگونه دوستيها به عداوت در آن روز طبيعی است، چرا كه هر كدام از آنها ديگری را عامل بدبختی و بيچارگی خود می‌شمرد: تو بودی كه اين راه را به من نشان دادی و مرا به سوی آن دعوت كردی، تو بودی كه دنيا را در نظر من زينت دادی و مرا به آن تشويق نمودی، آری تو بودی كه مرا غرق غفلت و غرور ساختی و از سرنوشتم بيخبر كردی، هر يك از آنها به ديگری اينگونه مطالب را می‌گويد. 🔷‏تنها پرهيزگارانند كه پيوند دوستی آنها جاودانی است، چرا كه بر محور ارزشهای جاودانی دور می‌زند، و نتايج پربارش در قيامت آشكارتر می‌شود و آن‌ را استحكام بيشتری می‌بخشد. ‏طبيعی است كه دوستان در امور زندگی كمك يكديگرند اگر دوستی بر اساس شر و فساد باشد شريك در جرم يكديگرند، و اگر بر اساس خير و صلاح باشد شريك در پاداش يكديگر می‌باشند، بنا بر اين جای تعجب نيست كه دوستی از قسم اول در آنجا تبديل به دشمنی گردد، و از قسم دوم به دوستی محكمتر. در آن روز خداوند به آنها می‌گويد:" ای بندگان من! امروز نه ترسی بر شما است، و نه غم و اندوهی خواهيد داشت" (يا عِبادِ لا خَوْفٌ عَلَيْكُمُ الْيَوْمَ وَ لا أَنْتُمْ تَحْزَنُونَ‌). 👌‏چه پيام جالبی؟! پيامی بدون واسطه از سوی خداوند، پيامی كه با بهترين توصيفها آغاز می‌شود، ای بندگان خدا! پيامی كه مهمترين نگرانی انسان را در آن روز پرنگرانی زائل می‌كند، پيامی كه هر گونه غم و اندوه از گذشته را از دل می‌زدايد، آری اين پيام دارای چهار مزيت بالا است. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 2⃣7⃣ تدبر در سوره 🔹نکات فراز آیات ۱۱۱-۱۰۳ سوره یوسف *اولین کاربرد لفظ مشرک در قران،در سوره کهف اولین لفظ شرک استفاده شده بود. *تکرار ۱۳ باره نفس *تکرار ۵ باره محسن و ۳ باره احسن *سومین و چهارمین کاربرد ایمان بالله در قران در سوره یوسف *مفهوم آیه ۱۰۶ چیست؟ وَمَا يُؤْمِنُ أَكْثَرُهُمْ بِاللّهِ إِلاَّ وَهُم مُّشْرِكُونَ این آیه در ادامه آیات ۱۰۲ تا ۱۰۵ خطاب به پیامبر اسلام است که انتظار نداشته باش همه مردم مکه به خدا ایمان بیاورند. آنها از همه آیات و دلایل اعراض میکنند. (همانطور که در سوره های قبلی بیان شده بود) اکثر اینها به الله ایمان نمی‌آورند مگر آنکه شریکانی نیز برایش قایلند.این مفهوم در آیات ۴۰-۳۷ هم از زبان یوسف در جمع زندانیان در نفی شرک و دعوت به توحید بیان شده بود.ابتدا فرمود من آیین مردمی که به الله ایمان نمی‌آورند ترک کردم(علیرغم اینکه آنها الله را می شناختند). و سپس خاندان خود را از شرک تبرئه کرد و پرستش معبودانی جز الله را نفی نمود. در آیه ۱۰۶ هم همین مفهوم امده است که ایمان به الله باشرک سازگار و قابل جمع نیست. (در سوره کافرون هم این امر بعنوان محور سوره بیان شد) نمی توان هم به الله ایمان داشت و هم به معبودان دیگر. لذا همواره در قرآن ، مراد از ایمان به الله، ایمان به خالقیت خداوند نیست بلکه ایمان به انحصار ربوبیت و ولایت در الله است. و خداوند در اینجا به پیامبر فرموده است که مشرکان علیرغم سعی و تلاش شدید تو و اینکه از آنها مزدی هم نخواستی ،از آیات اعراض نموده و بر شرک خود باقی می‌مانند. *مفهوم مشابه آیه ۱۰۷ در آیات ۶۸ و ۶۹ سوره اسراء خطاب به کفار مکه بیان شد که شما در هنگام ضر و سختی به خدا متوسل میشوید. آیا از حوادث و بلاهای زمینی و آسمانی ایمن شده اید که از خدا اعراض می کنید و کافر شده اید؟ https://b2n.ir/b35440 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📌 ثبت و ترويج و تكريم مناسبتهاي غير واقعي، چرا؟ با تمركز بر تاريخ ولادت 🛑قسمت دوم ⭕ادعای بی‌پایه تاريخ ولادت (س) با انگیزه‌ای غیرعلمی 3⃣-فقیه برجسته و استاد عالی مقام ما آیت‌الله سید موسی شبیری زنجانی، که مراتب عالیه فقاهت و ورع و دقت نظر ایشان مورد اذعان قاطع حوزویان است و کمتر کسی را می‌توان در احاطه و دقت فوق‌العاده در نقل مطالب و قضایا و احوال اشخاص و کتب، مانند ایشان یافت، بلکه تا آنجا که آگاهی داریم، معظّم‌ له در این جهت بی‌مانند می‌باشند، ماجرای جعل را بازگو کرده‌اند: 📍«تاریخ ولادت و وفات حضرت معصومه(ع) مجعول است. شخص جاعلی تاریخ ولادت آن حضرت را سال 183 ذکر کرده است. آقای حاج شیخ علی نمازی حساب کرده بود که چون سال شهادت امام موسی بن جعفر(ع) 183 است و تا آن موقع حضرت در زندان بود، چگونه ممکن است که حضرت معصومه در این سال به دنیا آمده باشد؟ لذا گفته است که تصحیف شده و تاریخ درست 173 است! دیگران هم این تاریخ را از آنجا نقل کرده‌اند. هر دو تاریخ نادرست است، و تاریخ ولادت به دست ما نرسیده است. این تاریخ را یکی از جعّالین که ویژگی‌هایش هم نقل شده، جعل کرده است.» 🖌استاد معظم افزوده‌اند: «داستان از این قرار است که مرحوم متولی‌باشی اعلام می‌کند که اگر کسی تاریخ ولادت یا وفات حضرت معصومه(ع) را پیدا کند، دستور می‌دهم که در آن روزها بازار قم را تعطیل کنند. ادعا می‌کند که در فلان کتاب از کتابخانه مدینه این تاریخ ذکر شده است. متولی‌باشی آدم زرنگی بود. گفته بود که متولی کتابخانه مدینه با من آشناست. من آن کتاب را از کتابخانه می‌خواهم و چاپ می‌کنم و به این شکل مشت آن شخص باز می‌شود. متولی‌باشی مسافرتی تاریخی به حجاز کرده بود و رجال آنجا را می‌شناخت.»[سیدموسی شبیری زنجانی، جرعه‌ای از دریا، ج2، ص 516، با عنوان «تاریخ مجعول».] این خود شاهدی دیگر بر سند سازی بی‌پایه است که استاد معظّم از آن با تعبیر «کلاشی» نام برده‌اند. 🛑 برای رضای خدا!!! اگر غرض جاعل، به فرض نادرست، دستیابی به جایزه «سالار التولیه» که فردی بسیار ثروتمند بوده و منطقه سالاریه قم از املاک او نام گرفته نیز نبوده و انگیزه معنوی در جعل داشته است، داستان او تازه مانند آن جاهلانی می‌ماند که به اقرار خودشان به قصد قربت و به انگیزه اشتغال مردم به تلاوت قرآن و دوری از سرگرم شدن به غیبت کردن و بیهوده گویی و نیز برای ترویج دین و دعوت مردم به کارهای نیک، روایات بسیاری را در خواندن قرآن و مختلف آن و فضایل برخی اعمال کردند؛ کسانی که برخی از آنان در ظاهر افراد صالح و زاهد بودند! شرحی مبسوط از این افراد و انگیزه‌های آنان در منابعی مانند «الموضوعات» ابن جوزی و «اللئالی المصنوعه» سیوطی آمده است. چنان که شیخ عبدالحسین امینی، رحمة الله علیه، در شمار صدها نفری که در سلسله «کذّابان» و «وضّاعان» حدیث قرار دارند و از منابع اهل سنت نقل کرده، برخی از آنان را آورده است. 💠 چنان که «میسرة بن عبد ربّه فارسی» که چهل حدیث درباره قزوین جعل کرده بود، می‌گفت: به خاطر خدا این کار را کردم، 👈👈و وقتی به او گفته شد: از کجا این احادیث را آورده‌ای که هر کسی فلان مقدار قرآن بخواند فلان مقدار دارد؟ گفت: آن را جعل کردم تا مردم را به قرآن علاقه‌مند کنم.!!! کار حدیث‌سازی به دنیا طلبان و کاسبان «نام» و «نان» و حتی رقاص و شرابخوار محدود نبود و افراد به ظاهر صالح و زاهد و عابد نیز سراغ آن می‌رفتند و حتی در حدیث دروغ‌گوتر از دسته اول به شمار رفته‌اند! 👈از این رو اگر در میان در منابع غیر شیعی، عناوین و اوصافی مانند فقیه، فقیه بزرگ، فقیه عراق، مفتی، مفتی مدینه، قاضی، عابد، ناسک، صالح، شب زنده‌دار، روزه‌دار، دارنده کرسی درس، استاد حدیث، سخنور توانا، امام جماعت، و پیشوا دیده می‌شود نباید دچار شگفتی شد! 💢نکته کلی درباره این دسته را می‌توان همان دانست که «ابن‌جوزی» درریشه‌یابی کار زشت حدیث‌سازی باهلی گفته است: «کان یتزهد و یهجر شهوات الدنیا فحسّن له الشیطان هذا الفعل القبیح؛ باهلی زهد می‌ورزید و خواسته‌های دنیایی را ترک می‌کرد و شیطان این کار زشت (حدیث‌سازی) را برای او نیک جلوه داد.» 💫ادامه دارد 📚- نقل از "تاریخ ولادت و وفات حضرت فاطمه معصومه ، شرحی بر یک سندسازی بی‌پایه"، حجت الاسلام سيد ضياء مرتضوي. کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━
سیدمحمد خاتمی: مشکل اصلی عبارت است از گذر از نظام و گرایش به ناجمهوریت به اصطلاح اسلامی ولی با نام جمهوریت 🔹 حکومت مقتدر؛حکومتی است که حتی حقِ مخالفان خودش را نیز به‌رسمیت بشناسد و با همه وجود از آن دفاع بکند. 🔹 در رژیم‌های خودکامه و ضدِ مردمی، همه حق از آنِ کسی است که زور دارد و همه تکالیف بر دوش کسانی است که بر آن‌ها حکومت می‌شود.
🤲💫 الهی ادای شکر تو را هیچ زبان نیست و دریای فضل ترا هیچ کران نیست و سر حقیقت تو بر هیچکس عیان نیست،         💞💫هدایت کن بر ما             رهی که بهتر از آن نیست.       💫یارب ز ره راست نشانی خواهم          باز بادهٔ آب و خاک جانی خواهم         از نعمت خود چو بهره مندم کردی       💫در شکر گزاریت زبانی خواهم   ┄═❁🍃❈🌸❈🍃❁═┄ @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا