📌 ثبت و ترويج و تكريم مناسبتهاي غير واقعي، چرا؟
با تمركز بر تاريخ #جعلي ولادت #حضرتمعصومه
🛑قسمت اول :
🔸" از چند سال پیش روز 1ذيقعده بعنوان تاریخ ولادت حضرت فاطمه معصومه س وارد تقویم رسمی کشور گردید و حتی شورای انقلاب فرهنگی به همین مناسبت اول ذیقعده را روز #دختر اعلام کرد! بسیاری از مردم علاقهمند به اهل بیت(ع) نیز این روزها را با گفتن تبریک یا تسلیت و شرکت در مجالسی که برپا میشود گرامی میدارند و حتي خبر از ضرب و نشر سکه به مناسبت سالروز ولادت داده شد.
میدانیم اینها نوعا برخاسته از علاقه و محبتی است که جامعه ما به درستی به خاندان پیامبر(ع) دارد. اما همه حقیقت در انگیزههای پسندیده و به تعبیری «حُسن فاعلی» افراد محدود نمیگردد.
باید دید این ادعا واقعیت نیز دارد و اگر کسی به هر انگیزهای، به عمد یا خطا، ادعایی کرده که واقعیت ندارد، با چه توجیهی میتوان با گفته یا عمل خود بر آن صحه گذاشت؟
🔸اگر به فرض برخی در این میان منفعتی شخصی داشته باشند یا حتی به رغم آگاهی از واقعیت، گمان ببرند روا یا حتی شایسته است بر پایه اموری غیر واقعی به تکریم مقام شامخ خاندان بزرگوار پیامبر اکرم(ص) پرداخت، اما این امر نمیتواند توجیهی بر صحه گذاشتن بر آن باشد.
⭕ادعای بیپایه تاريخ ولادت #فاطمه_معصومه(س) با انگیزهای غیرعلمی
↩️نخستین مدعی تاریخ ولادت و رحلت فاطمه معصومه (س) کتابچه «نور الآفاق و شبهات لاهل النفاق» نوشته حاج شیخجواد شاه عبدالعظیمی است. او که در سال 1355ق وفات کرده، این کتاب جیبی را در 120 صفحه در سال 1334ق منتشر کرده است. تنها مروری کوتاه بر چند صفحه کتاب نشاندهنده سستی و بیاعتباری آن است. وی در نقل ادعایی خود از دو کتاب «نزهة الابرار» و «لواقح الانوار» مینویسد:
« در روز جمعه غرهی ذوالقعدة الحرام در سنه یکصد و هفتاد و سه در مدینهی طیبه متولد شد و در دهم ربیع الثانی در سنه 201 دویست و یک از هجرت در بلدهی قم وفات فرمود.»
1⃣- آیتالله استادی در رسالهای مبسوط که در سال 1372ش در شرح زندگی حضرت عبدالعظیم(ع) و منابع آن منتشر کردهاند، پس از نقل اشاره مرحوم شریف رازی به ضعف نوشتههای شیخجواد کنی از جمله «نور الآفاق» مینویسند: «در کتاب نور الآفاق مطالب تازهای دیده میشود که هر کدام دلیلی بر #بیاعتباری این کتاب میتواند باشد.» و آن گاه مینویسند:
🖌«نگارنده این رساله پس از نگاه کردن کتاب نور الآفاق و آگاهی بر محتوای آن، به این نتیجه رسیده که مطالب تازه این کتاب بیاساس و #غیرمعتبر است و حمل بر صحت آن این است که این حاج شیخجواد در نقل مطالب به کسانی اعتماد میکرده است که قابل اعتماد نبودهاند و احیاناً از کتابهای جعلی و مخترع و مختلق مطالبی را یاد میکردهاند. و مطالبی که از آن کتاب نقل شد برای اهل فضل و اطلاع میتواند بهترین گواه بر بیاعتباری آن کتاب باشد. 👈🏻و تاریخ تولد و وفاتی که برای حضرت عبدالعظیم و حضرت معصومه در این کتاب یاد شده #بیاساس است و نباید به آن توجه شود.»
2⃣-مرحوم شیخ ذبیحالله محلاتی در کتاب «ریاحین الشریعه» که درباره شرح حال بانوان نامدار شیعه نگاشته در شرح حال حضرت معصومه(ع) به موضوع #جعل اشاره کرده و پس از تصریح به اینکه مقاطع ولادت و وفات و سن ایشان معلوم نیست، نوشته است:
👈«و اما آنچه را که بعضی از جهت بعضی از اغراض نسبت می دهند که فلان مجتهد در مدینه طیبه تعیین یوم وفات و تولد آن مخدّره را استخراج از کتاب لواقح الانوار کرده، بی اصل است، برای اینکه کتاب لواقح الانوار در نظر این قاصر موجود است و اصلا چنین مطلبی در او نیست. حقیر احتمال دادم شاید کتاب دیگری باشد تا اینکه خدمت علامه نسّابه دانشمند آقانجفی، شهاب الدین تبریزی شرفیاب شدم. این مطلب را عنوان کردم، فرمودند:⭕ کسی که چنین #جعلی کرده، من او را ملاقات کردم، معلوم شد #غرضی داشته که ذکر آن مصلحت نیست. تجاوز الله عن زَلَلِهِ.»
بنابر این مرحوم آیتالله سیدشهابالدین مرعشی نجفی با شخص #جاعل دیدار کرده و به غرض شخصی او در این ادعای خلاف واقع پی میبرد. اما اینکه آیا انگیزه او دستیابی به همان جایزه متولیباشی بوده است یا چیز دیگر، معلوم نیست"
💫ادامه دارد
📚- نقل از "تاریخ ولادت و وفات حضرت فاطمه معصومه ، شرحی بر یک سندسازی بیپایه"، حجت الاسلام سيد ضياء مرتضوي.
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━
#دعاهای_روزانه
🌸 أَنْتَ اللّٰهُ الْواحِدُ الْأَحَدُ الْمُتَفَرِّدُ الصَّمَدُ الْفَرْدُ وَ إِلَيْكَ الْمَصِيرُ، وَصَلَّى اللّٰهُ عَلىٰ مُحَمَّدٍ وَأَهْلِ بَيْتِهِ الطَّيِّبِينَ الطَّاهِرِينَ، وَاغْفِرْ لِى ذُنُوبِى، وَاسْتُرْ عَلَىَّ عُيُوبِى، وَافْتَحْ لِى مِنْ لَدُنْكَ رَحْمَةً وَرِزْقاً وَاسِعاً يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ.
💞 خدای یگانه یکتای بیهمتای بینیاز، تک و بازگشت همه به سوی تو است، خدایا بر محمّد و اهلبیت پاک و پاکیزهاش درود فرست و گناهانم را بیامرز و کاستیهایم را بر من بپوشان و از پیشگاهت برای من رحمت و روزی فراوان بگشای، ای مهربانترین مهربانان
💫فرازی از دعای یستشیر
@quranpuyan
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_زخرف آیات 61 تا 73
📄#صفحه_494
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_494
❇️#شيطان میخواهد پيوسته شما را در غفلت و بيخبری نگهدارد، به هوش باشيد!!
💠وَ إِنَّهُ لَعِلْمٌ لِلسَّاعَةِ فَلا تَمْتَرُنَّ بِها وَ اتَّبِعُونِ هذا صِراطٌ مُسْتَقِيمٌ (۶۱) وَ لا يَصُدَّنَّكُمُ الشَّيْطانُ إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُبِينٌ (۶۲/زخرف)
🌱و همانا عيسی (چون مرده زنده میكرد) مايه علم وآگاهی به قيامت است.
پس در قيامت شك نكنيد و از من پيروی كنيد كه اين راه مستقيم است.
و شيطان شما را (از راه خدا) باز ندارد، همانا او دشمن آشكار شماست.
🔹وجود اوليای خدا، نشانهای از قيامت و يادآور آن است. «لَعِلْمٌ لِلسَّاعَةِ»
🔹با ديدن نشانههای قدرت الهی ترديد در امكان زنده شدن مردگان سزاوار نيست. «فَلا تَمْتَرُنَّ»
🔹رهبران معصوم بر راه مستقيم هستند و پيروی از آنان نيز راه مستقيم است.
«اتَّبِعُونِ هذا صِراطٌ مُسْتَقِيمٌ»
🔹انسان به طور فطری دنبال راه است كه خداوند آن را نشان میدهد. «هذا صِراطٌ مُسْتَقِيمٌ»
🔹ترديد نابجا مايهی دور افتادن از راه مستقيم است. فَلا تَمْتَرُنَ ... وَ اتَّبِعُونِ هذا صِراطٌ مُسْتَقِيمٌ
🔹انسان برای حركت در راه مستقيم، به الگو نياز دارد. «وَ اتَّبِعُونِ هذا صِراطٌ مُسْتَقِيمٌ»
🔹راه مستقيم يك راه بيش نيست. «هذا صِراطٌ مُسْتَقِيمٌ»
🔹شيطان در كمين رهروان راه مستقيم است. «هذا صِراطٌ مُسْتَقِيمٌ- وَ لا يَصُدَّنَّكُمُ الشَّيْطانُ»
🔹با توجّه به سابقه شيطان در فريفتن آدم و حوا، دشمنی او بر كسی مخفی نيست. «عَدُوٌّ مُبِينٌ»
🔹شناخت وسوسههای شيطان نيازی به تأمّل و تعقّل ندارد، زيرا فطرت انسان به راحتی انحراف را میفهمد. «عَدُوٌّ مُبِينٌ»
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_494
❇️#پيوندهايی كه برای خدا باشد گسستنی نیست!
💠الْأَخِلاَّءُ يَوْمَئِذٍ بَعْضُهُمْ لِبَعْضٍ عَدُوٌّ إِلاَّ الْمُتَّقِينَ (۶۷) يا عِبادِ لا خَوْفٌ عَلَيْكُمُ الْيَوْمَ وَ لا أَنْتُمْ تَحْزَنُونَ (۶۸/زخرف)
🌱در آن روز، دوستانِ (دنیایی)، دشمن یکدیگرند؛ مگر پرهیزکاران؛ (۶۷) (که از سوی خدا به ایشان خطاب میرسد:) «ای بندگان من، امروز هیچ ترسی شما را فرا نمیگیرد و اندوهگین نخواهید شد.»؛ (۶۸)
🔷سپس از حالت دوستانی كه در مسير گناه و فساد، و يا زرق و برق دنيا، دست مودت به هم میدهند پرده برداشته میگويد:" همه دوستان در آن روز دشمن يكديگرند مگر پرهيزگاران"! (الْأَخِلَّاءُ يَوْمَئِذٍ بَعْضُهُمْ لِبَعْضٍ عَدُوٌّ إِلَّا الْمُتَّقِينَ)
👈اين آيه كه توصيفی از صحنههای قيامت است به خوبی نشان میدهد كه منظور از" ساعت" در آيه قبل نيز روز رستاخيز است، روز از هم گسستن پيوندهای دوستی، مگر پيوندهايی كه برای خدا و به نام خدا برقرار شده است.
🔷تبديل شدن اينگونه دوستيها به عداوت در آن روز طبيعی است، چرا كه هر كدام از آنها ديگری را عامل بدبختی و بيچارگی خود میشمرد: تو بودی كه اين راه را به من نشان دادی و مرا به سوی آن دعوت كردی، تو بودی كه دنيا را در نظر من زينت دادی و مرا به آن تشويق نمودی، آری تو بودی كه مرا غرق غفلت و غرور ساختی و از سرنوشتم بيخبر كردی، هر يك از آنها به ديگری اينگونه مطالب را میگويد.
🔷تنها پرهيزگارانند كه پيوند دوستی آنها جاودانی است، چرا كه بر محور ارزشهای جاودانی دور میزند، و نتايج پربارش در قيامت آشكارتر میشود و آن را استحكام بيشتری میبخشد.
طبيعی است كه دوستان در امور زندگی كمك يكديگرند اگر دوستی بر اساس شر و فساد باشد شريك در جرم يكديگرند، و اگر بر اساس خير و صلاح باشد شريك در پاداش يكديگر میباشند، بنا بر اين جای تعجب نيست كه دوستی از قسم اول در آنجا تبديل به دشمنی گردد، و از قسم دوم به دوستی محكمتر.
در آن روز خداوند به آنها میگويد:" ای بندگان من! امروز نه ترسی بر شما است، و نه غم و اندوهی خواهيد داشت" (يا عِبادِ لا خَوْفٌ عَلَيْكُمُ الْيَوْمَ وَ لا أَنْتُمْ تَحْزَنُونَ).
👌چه پيام جالبی؟! پيامی بدون واسطه از سوی خداوند، پيامی كه با بهترين توصيفها آغاز میشود، ای بندگان خدا! پيامی كه مهمترين نگرانی انسان را در آن روز پرنگرانی زائل میكند، پيامی كه هر گونه غم و اندوه از گذشته را از دل میزدايد، آری اين پيام دارای چهار مزيت بالا است.
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
2⃣7⃣ تدبر در سوره #یوسف
🔹نکات فراز آیات ۱۱۱-۱۰۳ سوره یوسف
*اولین کاربرد لفظ مشرک در قران،در سوره کهف اولین لفظ شرک استفاده شده بود.
*تکرار ۱۳ باره نفس
*تکرار ۵ باره محسن و ۳ باره احسن
*سومین و چهارمین کاربرد ایمان بالله در قران در سوره یوسف
*مفهوم آیه ۱۰۶ چیست؟
وَمَا يُؤْمِنُ أَكْثَرُهُمْ بِاللّهِ إِلاَّ وَهُم مُّشْرِكُونَ
این آیه در ادامه آیات ۱۰۲ تا ۱۰۵ خطاب به پیامبر اسلام است که انتظار نداشته باش همه مردم مکه به خدا ایمان بیاورند. آنها از همه آیات و دلایل اعراض میکنند. (همانطور که در سوره های قبلی بیان شده بود) اکثر اینها به الله ایمان نمیآورند مگر آنکه شریکانی نیز برایش قایلند.این مفهوم در آیات ۴۰-۳۷ هم از زبان یوسف در جمع زندانیان در نفی شرک و دعوت به توحید بیان شده بود.ابتدا فرمود من آیین مردمی که به الله ایمان نمیآورند ترک کردم(علیرغم اینکه آنها الله را می شناختند). و سپس خاندان خود را از شرک تبرئه کرد و پرستش معبودانی جز الله را نفی نمود. در آیه ۱۰۶ هم همین مفهوم امده است که ایمان به الله باشرک سازگار و قابل جمع نیست. (در سوره کافرون هم این امر بعنوان محور سوره بیان شد) نمی توان هم به الله ایمان داشت و هم به معبودان دیگر. لذا همواره در قرآن ، مراد از ایمان به الله، ایمان به خالقیت خداوند نیست بلکه ایمان به انحصار ربوبیت و ولایت در الله است. و خداوند در اینجا به پیامبر فرموده است که مشرکان علیرغم سعی و تلاش شدید تو و اینکه از آنها مزدی هم نخواستی ،از آیات اعراض نموده و بر شرک خود باقی میمانند.
*مفهوم مشابه آیه ۱۰۷ در آیات ۶۸ و ۶۹ سوره اسراء خطاب به کفار مکه بیان شد که شما در هنگام ضر و سختی به خدا متوسل میشوید. آیا از حوادث و بلاهای زمینی و آسمانی ایمن شده اید که از خدا اعراض می کنید و کافر شده اید؟
https://b2n.ir/b35440
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
📌 ثبت و ترويج و تكريم مناسبتهاي غير واقعي، چرا؟
با تمركز بر تاريخ #جعلي ولادت #حضرتمعصومه
🛑قسمت دوم
⭕ادعای بیپایه تاريخ ولادت #فاطمه_معصومه(س) با انگیزهای غیرعلمی
3⃣-فقیه برجسته و استاد عالی مقام ما آیتالله سید موسی شبیری زنجانی، که مراتب عالیه فقاهت و ورع و دقت نظر ایشان مورد اذعان قاطع حوزویان است و کمتر کسی را میتوان در احاطه و دقت فوقالعاده در نقل مطالب و قضایا و احوال اشخاص و کتب، مانند ایشان یافت، بلکه تا آنجا که آگاهی داریم، معظّم له در این جهت بیمانند میباشند، ماجرای جعل را بازگو کردهاند:
📍«تاریخ ولادت و وفات حضرت معصومه(ع) مجعول است. شخص جاعلی تاریخ ولادت آن حضرت را سال 183 ذکر کرده است. آقای حاج شیخ علی نمازی حساب کرده بود که چون سال شهادت امام موسی بن جعفر(ع) 183 است و تا آن موقع حضرت در زندان بود، چگونه ممکن است که حضرت معصومه در این سال به دنیا آمده باشد؟ لذا گفته است که تصحیف شده و تاریخ درست 173 است! دیگران هم این تاریخ را از آنجا نقل کردهاند. هر دو تاریخ نادرست است، و تاریخ ولادت به دست ما نرسیده است. این تاریخ را یکی از جعّالین که ویژگیهایش هم نقل شده، جعل کرده است.»
🖌استاد معظم افزودهاند: «داستان #جعل از این قرار است که مرحوم متولیباشی اعلام میکند که اگر کسی تاریخ ولادت یا وفات حضرت معصومه(ع) را پیدا کند، دستور میدهم که در آن روزها بازار قم را تعطیل کنند. #آدم_کلاشی ادعا میکند که در فلان کتاب از کتابخانه مدینه این تاریخ ذکر شده است. متولیباشی آدم زرنگی بود. گفته بود که متولی کتابخانه مدینه با من آشناست. من آن کتاب را از کتابخانه میخواهم و چاپ میکنم و به این شکل مشت آن شخص باز میشود. متولیباشی مسافرتی تاریخی به حجاز کرده بود و رجال آنجا را میشناخت.»[سیدموسی شبیری زنجانی، جرعهای از دریا، ج2، ص 516، با عنوان «تاریخ مجعول».]
این خود شاهدی دیگر بر سند سازی بیپایه است که استاد معظّم از آن با تعبیر «کلاشی» نام بردهاند.
🛑 #حدیثسازی برای رضای خدا!!!
اگر غرض جاعل، به فرض نادرست، دستیابی به جایزه «سالار التولیه» که فردی بسیار ثروتمند بوده و منطقه سالاریه قم از املاک او نام گرفته نیز نبوده و انگیزه معنوی در جعل داشته است، داستان او تازه مانند آن جاهلانی میماند که به اقرار خودشان به قصد قربت و به انگیزه اشتغال مردم به تلاوت قرآن و دوری از سرگرم شدن به غیبت کردن و بیهوده گویی و نیز برای ترویج دین و دعوت مردم به کارهای نیک، روایات بسیاری را در #فضیلت خواندن قرآن و #سورههای مختلف آن و فضایل برخی اعمال #جعل کردند؛ کسانی که برخی از آنان در ظاهر افراد صالح و زاهد بودند! شرحی مبسوط از این افراد و انگیزههای آنان در منابعی مانند «الموضوعات» ابن جوزی و «اللئالی المصنوعه» سیوطی آمده است. چنان که شیخ عبدالحسین امینی، رحمة الله علیه، در شمار صدها نفری که در سلسله «کذّابان» و «وضّاعان» حدیث قرار دارند و از منابع اهل سنت نقل کرده، برخی از آنان را آورده است.
💠 چنان که «میسرة بن عبد ربّه فارسی» که چهل حدیث درباره قزوین جعل کرده بود، میگفت: به خاطر خدا این کار را کردم، 👈👈و وقتی به او گفته شد: از کجا این احادیث را آوردهای که هر کسی فلان مقدار قرآن بخواند فلان مقدار #ثواب دارد؟ گفت: آن را جعل کردم تا مردم را به قرآن علاقهمند کنم.!!!
کار حدیثسازی به دنیا طلبان و کاسبان «نام» و «نان» و حتی رقاص و شرابخوار محدود نبود و افراد به ظاهر صالح و زاهد و عابد نیز سراغ آن میرفتند و حتی در حدیث دروغگوتر از دسته اول به شمار رفتهاند!
👈از این رو اگر در میان #جاعلان_حدیث در منابع غیر شیعی، عناوین و اوصافی مانند فقیه، فقیه بزرگ، فقیه عراق، مفتی، مفتی مدینه، قاضی، عابد، ناسک، صالح، شب زندهدار، روزهدار، دارنده کرسی درس، استاد حدیث، سخنور توانا، امام جماعت، و پیشوا دیده میشود نباید دچار شگفتی شد!
💢نکته کلی درباره این دسته را میتوان همان دانست که «ابنجوزی» درریشهیابی کار زشت حدیثسازی باهلی گفته است:
«کان یتزهد و یهجر شهوات الدنیا فحسّن له الشیطان هذا الفعل القبیح؛ باهلی زهد میورزید و خواستههای دنیایی را ترک میکرد و شیطان این کار زشت (حدیثسازی) را برای او نیک جلوه داد.»
💫ادامه دارد
📚- نقل از "تاریخ ولادت و وفات حضرت فاطمه معصومه ، شرحی بر یک سندسازی بیپایه"، حجت الاسلام سيد ضياء مرتضوي.
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━
سیدمحمد خاتمی:
مشکل اصلی عبارت است از گذر از #جمهوریت نظام و گرایش به ناجمهوریت #حکومت به اصطلاح اسلامی ولی با نام جمهوریت
🔹 حکومت مقتدر؛حکومتی است که حتی حقِ مخالفان خودش را نیز بهرسمیت بشناسد و با همه وجود از آن دفاع بکند.
🔹 در رژیمهای خودکامه و ضدِ مردمی، همه حق از آنِ کسی است که زور دارد و همه تکالیف بر دوش کسانی است که بر آنها حکومت میشود.
#دوم_خرداد
#دعاهای_روزانه
🤲💫 الهی
ادای شکر تو را هیچ زبان نیست
و دریای فضل ترا هیچ کران نیست
و سر حقیقت تو بر هیچکس عیان نیست،
💞💫هدایت کن بر ما
رهی که بهتر از آن نیست.
💫یارب ز ره راست نشانی خواهم
باز بادهٔ آب و خاک جانی خواهم
از نعمت خود چو بهره مندم کردی
💫در شکر گزاریت زبانی خواهم
#خواجه_عبدالله_انصاری
┄═❁🍃❈🌸❈🍃❁═┄
@quranpuyan
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_زخرف آیات 74 تا 89
📄#صفحه_495
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_495
❇️بگذار در #باطل خود غوطهور باشند!!
💠فَذَرْهُمْ يَخُوضُوا وَ يَلْعَبُوا حَتَّى يُلاقُوا يَوْمَهُمُ الَّذِي يُوعَدُونَ
🌱پس رهایشان کن تا (در کارهای باطل خود) فرو روند و سرگرم بازی باشند تا با آن روز که به آن وعده داده میشوند، روبهرو شوند.
زخرف - ۸۳
🔹يكی از سنّتهای الهی مهلت دادن به نااهلان و رها كردن آنان به حال خود بعد از اتمام حجّت است. فَذَرْهُمْ ...
🔹عقايد و افكار و كردار ناروا، منجلابی است كه افراد را در خود غرق میكند.
«يَخُوضُوا»
🔹هر تحقيق و پژوهشی ارزش ندارد. گاهی انسان در عين تحقيق، بازيگر است.
«يَخُوضُوا وَ يَلْعَبُوا»
🔹آنچه در مدار حقّ و منطق نباشد نوعی بازی است. «يَخُوضُوا وَ يَلْعَبُوا»
🔹ياوهسرايان روز تلخی در پيش دارند. «يَوْمَهُمُ الَّذِي يُوعَدُونَ»
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_495
❇️چه كسی قادر بر #شفاعت است؟
💠وَ لا يَمْلِكُ الَّذِينَ يَدْعُونَ مِنْ دُونِهِ الشَّفاعَةَ إِلاَّ مَنْ شَهِدَ بِالْحَقِّ وَ هُمْ يَعْلَمُونَ (۸۶/زخرف)
🌱كسانی را كه جز او میخوانند مالك هيچ گونه شفاعتی نيستند مگر كسانی كه شهادت به حقّ دادهاند (مثل حضرت عيسی و فرشتگان كه بدون رضای خودشان معبود قرار گرفتهاند) و آنان خود میدانند (كه مورد شفاعت كجاست).
🔷در اين آيات كه آخرين آيات سوره زخرف است هم چنان سخن در باره ابطال عقيده شرك و سرانجام تلخ مشركان است، و با دلائل ديگری بطلان اعتقاد آنها را آشكار میسازد، نخست میفرمايد: اگر آنها به گمان شفاعت به سراغ اين معبودان میروند بايد بدانند كه" معبودانی كه آنها غير از خدا میخوانند مالك و قادر بر هيچگونه شفاعتی نيستند" (وَ لا يَمْلِكُ الَّذِينَ يَدْعُونَ مِنْ دُونِهِ الشَّفاعَةَ).
🔷" شفاعت" در پيشگاه خداوند تنها به اذن و فرمان او است، و خداوند حكيم هرگز چنين اذن و فرمانی را به اين سنگ و چوبهای بیارزش و فاقد عقل و شعور نداده است.
ولی از آنجا كه در ميان معبودان آنها فرشتگان و مانند آنان وجود داشتند در ذيل آيه آنها را استثنا كرده میفرمايد:" مگر كسانی كه شهادت به حق دادهاند" (إِلَّا مَنْ شَهِدَ بِالْحَقِ).
🔷همانها كه توحيد و يگانگی خدا را در تمام مراحل پذيرفتهاند و در برابر حق به طور كامل تسليمند، آری اين گروه به اذن پروردگار مالك شفاعتند.
ولی چنان نيست كه آنها برای هر كس، هر چند بتپرست و مشرك و منحرف از آئين توحيد باشد شفاعت كنند، بلكه" آنها به خوبی میدانند برای چه كسی اجازه شفاعت دارند" (وَ هُمْ يَعْلَمُونَ).
👈به اين ترتيب اميد آنها را از شفاعت فرشتگان به دو دليل قطع میكند:
🔹نخست اينكه آنها خود شهادت به وحدانيت خدا میدهند، و به همين دليل اجازه شفاعت پيدا كردهاند،
🔹و ديگر اينكه آنها محل و مورد شايسته شفاعت را به خوبی میشناسند.
🔷بعضی جمله" وَ هُمْ يَعْلَمُونَ" را مكمل" إِلَّا مَنْ شَهِدَ بِالْحَقِ" دانستهاند كه مطابق آن مفهوم جمله چنين میشود تنها كسانی حق شفاعت دارند كه به توحيد شهادت دهند و از حقيقت آن آگاه باشند ولی تفسير اول مناسبتر است.
و به هر حال اين آيه شرط عمده شفعاء را در پيشگاه خدا مشخص میسازد، آنها كسانی هستند كه گواهان حقند، و حق را در تمام مراحل میشناسند، و از روح توحيد به خوبی آگاهند، و از شرائط شفاعت شوندگان نيز با خبرند.
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan