eitaa logo
قران پویان
467 دنبال‌کننده
5.9هزار عکس
695 ویدیو
619 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 9⃣4⃣ تدبر در سوره 🔹پیام های آیات ۶۱-۵۸ سوره قصص از تفسیر نور ۱- گاه ثروت و رفاه نه تنها مایه ی سعادت نیست که باعث غرور،طغیان و هلاکت است. کَمْ أَهْلَکْنا ... بَطِرَتْ مَعِیشَتَها ۲- سرنوشت افراد و جوامع،در گرو اعمال خود آنهاست. کَمْ أَهْلَکْنا ... بَطِرَتْ مَعِیشَتَها ۳- خرابه ها وبقایای تمدّن های گذشته،بهترین پندآموز نسل های بعدی است. «فَتِلْکَ مَساکِنُهُمْ» (از جمله برنامه های تربیتی،بازدید از همین اماکن است.) ۴- مرفّهان،اموال خود را رها کرده و خواهند رفت.پس هدایت وسعادت ابدی را با رفاه زودگذر دنیوی معامله نکنیم. «نَحْنُ الْوارِثِینَ» ۵- از مهم ترین وظایف انبیا،تلاوت آیات الهی بر مردم است. «یَتْلُوا عَلَیْهِمْ» ۶- جوامع ستمگر در معرض قهر الهی هستند. رَبُّکَ مُهْلِکَ الْقُری ... ۷- تا اتمام حجّت نشود،قهری از جانب خدا نازل نمی شود. «ما کانَ رَبُّکَ مُهْلِکَ الْقُری حَتّی یَبْعَثَ فِی أُمِّها رَسُولاً» ۸- هلاکت ستمگران در دنیا،سنّت وبرنامه ی الهی است. مُهْلِکِی الْقُری ... أَهْلُها ظالِمُونَ ۹- ثروت و دارایی خود را محصول تلاش و زرنگی خویش نپنداریم که هر چه هست از خداوند است. «ما أُوتِیتُمْ» ۱۰- نعمت های دنیوی،محدود است؛ «مِنْ شَیْءٍ» ولی پاداش الهی،نامحدود و غیر قابل تصوّر است. «ما عِنْدَ اللّهِ خَیْرٌ وَ أَبْقی» ۱۱- هرکس باقی را فدای فانی،و بهره ی ناب را با لذّات آمیخته با مشکلات عوض کند،در حقیقت عاقل نیست. «أَ فَلا تَعْقِلُونَ» ۱۲- وعده های الهی و پاداش های اخروی،هم بزرگ است و هم نیکو. «وَعْداً حَسَناً» (کلمه «وَعْداً» که با تنوین آمده،اشاره به بزرگی امر و کلمه «حَسَناً» نشان از نیکویی دارد.) ۱۳- توفیق بهره گیری از متاع دنیا نیز به دست خداست. «مَتَّعْناهُ» ۱۴- کامیابی دنیوی،نشانه ی آسودگی اخروی نیست. مَتَّعْناهُ ... مِنَ الْمُحْضَرِینَ ۱۵- بهره مندی های دنیوی،حساب و کتاب دارد. مَتَّعْناهُ ... مِنَ الْمُحْضَرِینَ حضرت علی علیه السلام می فرماید:«فی حلالها حساب و فی حرامها عقاب» در حلال دنیا حساب و در حرام آن عقاب است. ۱۶- کامیابی غافلانه،احضار ذلیلانه ی اخروی در پی دارد. «مِنَ الْمُحْضَرِینَ» آری در لذّتی که پایانش آتش است،خیری نیست. کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
🚩🚩 در سرزمین (ع) ✴️قسمت هفتم : 9⃣1⃣-🍁 زيباترين جلوه هاي صبر و ادب در لحظه هاي حتي پر از مرگ •💔🥀 حضرت زينب(س) ، به سبب سرشت اخلاقي ايماني خود و سفارش برادرش امام(ع) در مقام صبر و رضا ، در هيچ مرحله اي از عاشورا و بعد از آن نه به فريادي متوسل شدند و نه سخن سبكي كه حاكي از ضعف و حقارت باشد مي كنند . 😭👈يكي از زيباترين نمونه هاي آن ، لحظه مشاهده در خون غلتاندن برادرش امام است كه در حالي كه شمر و سربازان آنها ، امام را دوره كرده تا آخرين ضربه ها را وارد كرده و سر از بدنش جدا كنند ، بسوي او رفته و عمر سعد را نه به توهين و يا نفرين ، كه با لحني حاكي از نهايت تحقير اوست خطاب مي كند : 😭" اى عمر ! ابوعبدالله کشته می شود و تو نگاه مى‏کنى؟ " 🍁و اينجاست كه عمر سعد را چنان در هم مي شكند كه از شرم ، اشكهايش بر گونه و ريشهايش سرازير مي شود و اولين فردي مي شود كه بر اين همه خباثت ، مي گريد . «31» 💔• وقتي كه ياران امام به ملكوت پيوسته و او يكه و تنها به رزم شجاعانه خود ادامه مي دادند ، هر از چند گاهي بازگشتي بسوي خيمه ها مي كردند و آخرين حمايتهاي خود را از آنها به عمل مي آوردند . در يكي از اين بازگشتها در حالي كه كنار خيمه اي مي نشينند تا لحظه اي آرام گيرند و خانواده را در آغوش گرفته به صبر بخوانند ، كودكش عبدالله ( علي اصغر ) را روي زانوي او نشان ده در آغوش مي گيرد . در اين حالست كه تيري به او پرتاب و بر گلويش مي نشيند . 💔😭امام دست خود را زير گلوي كودك گرفته و خون را بر زمين ريخته و بي هيچگونه سخني حاكي از ضعف ، چنين دعا مي كنند : "خداوندا ! اگر فيروزي آسمان را از ما گرفته اي ، چنان كن كه به سبب خير باشد و انتقام ما را از اين ستمگران بگير . "« 32» 💔😭• با اتمام جنگ و شهادت امام و همه ياران همراه ، حمله به خيمه ها آغاز شد . دريكي از اين يورشها ، شمر و سربازانش به سوي خيمه امام سجاد(ع) كه در آن زمان هم نوجواني بيش نبودند و هم بيمار ، تاختند و شمر فرياد كرد: " چرا اين را نكشيم ؟ " 📝حميد بن مسلم كه از كاتبان وقايع در لشگر عمر سعد بود ، فرياد كرد : " سبحان الله ، كودكان را هم مي كشيم ؟ اين كودك است ". 🍂🛣و چنان ايستادگي كرد تا رييس او ، عمر سعد رسيد و سربازان را از ادامه جناياتشان در حمله به خيمه ها باز داشت ، هر چند ربوده شده ها را كسي باز نگرداند . در اينجا بود كه امام(ع) بدون هيچگونه بغض و كينه اي ، حميد بن مسلم را دعا مي كنند كه : " پاداش خير يابي ، خداي به گفتار تو شري از من دور كرد . "« 33» زيرنويسها : 👎👎 31- قال: فو الله إنه لكذلك إذ خرجت زينب ابنة فاطمة أخته، وكأني أنظر إِلَى قرطها يجول بين أذنيها وعاتقها وَهِيَ تقول: ليت السماء تطابقت عَلَى الأرض! وَقَدْ دنا عُمَر بن سَعْد من حُسَيْن، فَقَالَتْ: يَا عُمَر بن سَعْدٍ، أيقتل أَبُو عَبْد اللَّهِ وأنت تنظر إِلَيْهِ! قَالَ: فكأني أنظر إِلَى دموع عمر وَهِيَ تسيل عَلَى خديه ولحيته، قَالَ: وصرف بوجهه عنها. - الطبری ، ج 5 ص 452 ( ترجمه ج7 الكترونيكي ص 3060 ) 32- قَالَ: أتي الْحُسَيْن بصبي لَهُ، فهو فِي حجره، إذ رماه أحدكم يَا بني أسد بسهم فذبحه، فتلقى الْحُسَيْن دمه، فلما ملأ كفيه صبه فِي الأرض ثُمَّ قَالَ: رب إن تك حبست عنا النصر من السماء فاجعل ذَلِكَ لما هُوَ خير، و انتقم لنا من هَؤُلاءِ الظالمين، الطبری ج 5 ص 446 ( ج 7 ترجمه الکترونیکی ص 3055 ) - الارشاد ج2 ص 108 33- قالَ، انتهيت إِلَى عَلِيّ بن الْحُسَيْن بن علي الأصغر وَ هُوَ منبسط عَلَى فراش لَهُ ، وَ هُوَ مريض، وإذا شمر بن ذي الجوشن فِي رجالة مَعَهُ يقولون: أَلا نقتل هَذَا؟ قَالَ: فقلت: سبحان اللَّه! أنقتل الصبيان! إنما هَذَا صبي، قَالَ: فما زال ذَلِكَ دأبي أدفع عنه كل من جَاءَ حَتَّى جَاءَ عُمَر بن سَعْد، فَقَالَ: أَلا لا يدخلن بيت هَؤُلاءِ النسوة أحد، وَ لا يعرضن لهذا الغلام المريض، ومن أخذ من متاعهم شَيْئًا فليرده عليهم قال: فو الله مَا رد أحد شَيْئًا، قَالَ: [فَقَالَ عَلِيّ بن الحسين: جزيت من رجل خيرا! فو الله لقد دفع اللَّه عني بمقالتك شرا - الطبری ، ج 5 ص 454 ( ترجمه ج7 الكترونيكي ص 3062 ) – تذكر : حميد بن مسلم بعدا يكي از راويان كربلاشد . 📝🖊تحقیق : محمد صالحی – 20/7/95 💫کانالِ قرآن‌پویان  تدبر در  قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan  ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
. 🌸🤲  اللّٰهُمَّ وَنَحْنُ عَبِيدُكَ التَّائِقُونَ إِلىٰ وَلِيِّكَ الْمُذَكِّرِ بِكَ وَبِنَبِيِّكَ، خَلَقْتَهُ لَنا عِصْمَةً وَمَلاذاً، وَأَقَمْتَهُ لَنا قِواماً وَمَعاذاً، وَجَعَلْتَهُ لِلْمُؤْمِنِينَ مِنَّا إِماماً، فَبَلِّغْهُ مِنَّا تَحِيَّةً وَسَلاماً وَزِدْنا بِذٰلِكَ يَا رَبِّ إِكْراماً؛ خدایا، ما بندگان به شدّت مشتاق به سوی ولی تو هستیم، آنکه مردم را به یاد تو و پیامبرت اندازد و تو او را برای ما نگهبان و پناهگاه آفریدی و او را قوم و امان ما قرار دادی و او را پیشوای اهل ایمان از گروه ما گرداندی، از جانب ما به او درود و سلام برسان و به این وسیله رأفت و محبت بر ما را ای پروردگار بیفزا؛ 💫فرازی از دعای ندبه 📍کانال قرآن پویان ┏━━━🍃═🌸━━━┓      @quranpuyan ┗━━━🌸═🍃━━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
༻🍃‌🌸🍃༺ 💝باسلام بہ همراهان عزیز در تلاوت روزانہ یڪ صفحہ از قرآن📖 🔷✨از آنجا ڪه هدف از این برنامہ، تلاوت آیات همراہ با ترجمہ و آگاهی از تفسیر ساده آن صفحہ است، 👈 روزهاے جمعہ ، صفحہ جدیدے ارسال نمی‌شود تا دوستانیڪہ در طول هفتہ موفق بہ مطالعہ برخی پستها یا صفحات نشدند، فرصت ڪنند خود را باسایر عزیزان، همراه نمایند. التماس دعا🙏 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
4_5915553332608373831.mp3
18.28M
⭕️امام حسین(ع) و استاد محمد سروش محلاتی 🔹🔷شب عاشورای  ۱۴۰۲_کانون توحید. تهران        @quranpuyan
قران پویان
⭕️امام حسین(ع) و #بزرگترین_منکر استاد محمد سروش محلاتی 🔹🔷شب عاشورای  ۱۴۰۲_کانون توحید. تهران    
چیست؟ 🔻 از نظر امیرالمومنین اهمیت نهی از منکر در امر و است که جلوی به قدرت رسیدن اشرار را می گیرد. ♦ امام حسین،منکر بزرگ و اصلی را به نقل از پیامبر، (حاکم ظالم) عنوان می کند." 🔻ریشه شکل گیری منکر در جامعه، است یکی از علل اصلی خروج و شهادت امام حسین امر به معروف و نهی از منکر بوده است، اما..❓ مهمترین معروفها و منکرها کدامند؟ از نظر معیار کمی، بزرگترین منکرها، منکرها در حوزه حکومت و قدرت است، چون در سطح کل جامعه شیوع پیدا می کند. از نظر کیفی هم مهمترین منکرها در حوزه قدرت و حکومت است؛ چون بصورت لایه بندی در جامعه عمق پیدا می کند. 🔹قرآن می‌فرماید: ظاهر و اثم (گناه و منکر) را رها کنید. به تعبیر امام صادق هرچه گناه در جامعه شیوع پیدا کند، ظاهر منکر است و علت و ریشه شکل گیری منکر، باطن اثم است و آن ریشه، است. 🔹حالا سوال این است که از نظر امام حسین بزرگترین و مهمترین منکر کدام بود؟ طبیعتا در آن جامعه ترک نماز و روزه و دروغ و کم فروشی و مشروب خواری وجود داشته است، اما امام حسین، به این منکرها اشاره نمی کند و و اصلی را به نقل از پیامبر، (حاکم ظالم) عنوان می کند. 🔹 در دوران پیامبر مسیر امر به معروف و نهی از منکر حکومت کاملا باز بود و حتی در زمان خلیفه اول و دوم هم مسدود نشد . ▫️در وصیت حضرت علی تصریح شده که مبادا امر به معروف ونهی از منکر را ترک کنید که بدترین افراد بر شما مسلط می‌شوند. امام علی ع در جای دیگر می‌فرماید: تمام کارهای خیر (نماز و روزه وجهاد و...) در برابر امر به معروف ونهی از منکر، مانند یک قطره در برابر دریایی عمیق است و 👈👈 برترین امر به معروف ونهی از منکر، سخن حق در برابر سلطان جائر و حاکم ظالم است 🔹پس  نهی از منکر و هم از همه دین و هم از همه مصادیق امر به معروف و نهی از منکر، اهمیت بالاتری دارد. 🔹حضرت امیر از اعتراض مردم مصر نسبت به ظلم حکومت خلیفه سوم تقدیر و آن را تایید می کند. ▫️وقتی ابوذر را نزد خلیفه سوم آوردند، عثمان او را متهم به کارهایی کرد، ابوذر گفت: من نصیحت برای خیرخواهی کردم، عثمان به او گفت: نه! تو دنبال ای نه نصیحت، مردم شام را علیه من شورانده ای. ابوذر گفت: تو همان روش خلفای اول و دوم را ادامه بده، ما مشکلی نداریم عثمان گفت: بی مادر! این مسایل به تو ربطی ندارد 👈👈هرطور بخواهم حکومت می کنم ▫️ابوذر پاسخ داد: من وظیفه امر به معروف و نهی از منکر دارم . نمی توانستند بگویند: چرا امر به معروف و نهی از منکر می کنی؟ گفتند: می کنی. ابوذر هر روز در مقابل کاخ معاویه می ایستاد و فریاد می زد: خدایا لعنت کن کسی که اهل منکر است و دیگران را نهی از منکر می کند. 🔻در نامه امام حسین به معاویه آمده: تو قاتل حجر بن عدی و یارانش نیستی؟ اینها که اهل عبادت و امر به معروف و نهی از منکر بودند. 👈👈پس امر به معروف و نهی از منکر ابتدا سلاح و ابزاری در اختیار نسبت به حکومت بود. ⭕️پس دو جریان داریم: یک جریان اهل امر به معروف و نهی از منکر حکومت است؛ از ابوذر گرفته تا حجر بن عدی و یک جریان مخالف امر به معروف ونهی از منکر حکومت، مثل عبدالملک مروان رسما گفت: از امروز اگر کسی من را نهی از منکر و دعوت به تقوا کند، گردن او را خواهم زد! 🔸البته بعدها، زیرکانه تر این کار را کردند و بجای مخالفت آشکار با امر به معروف ونهی از منکر  گفتند، خودمان سیستم امر به معروف ونهی از منکر ایجاد می کنیم تا این مساله دست حکومت و قدرت باشد و نهی از منکر را ابزار قدرت کردند. 🔸در دوره عباسی، روش مدیریت امر به معروف ونهی از منکر به ایجاد دستگاه انجامید  🔻نهی از منکر اصلی  است، اما عباسیان آن را ابزار قدرت کردند 🔸حسبه دستگاهی است که ماموریتش در زندگی مردم و مرتکبین منکر است که هیچ کدام در فقه شیعه جایز نیست و فقهای شیعه هم تجسس را حرام می دانند و هم به مامورین اجازه تعزیر و مجازات مردم را نمی دهند، برخورد فیزیکی و مجازات فقط در اختیار دادگاه است. 🔸ترجمه امروز «حسبه» می‌شود گشت ارشاد، گشت یعنی تجسس. امیرمومنان هم در بازار گشت می‌زد و کنترل می کرد اما برای اینکه به مردم اجحاف نشود، نه اینکه مردم را مجازات کند.  🔻سال ۱۳۴۸ امام خمینی در نجف در بحث ولایت فقیه خود با انتقاد از نهی از منکر نسبت به گناهان فردی، گفتند: «امر به معروف ونهی از منکر را در دایره کوچکی که ضررش به خود فرد می‌رسد، محصور کرده ایم و به منکرات بزرگ توجه نداریم» استاد سروش محلاتی، عاشورای 1402 @quranpuyan
🚩🏴ضمن تسلیت شهادت امام علی بن الحسین (سجاد)علیه السلام ، بزرگترین حافظ پیام کربلا . 💮نامه علیه السلام به 🔷✨محمد بن مسلم زهری، یکی از مشهورترین عالمان دینی عصر خود بود که به پادشاهان ظالم اُمَوی خدمت می‌کرد. امام سجاد علیه السلام درباره همین مورد، نامه‌ای به او نوشتند: ✍((...خداوند در قرآن کریم از  دین، پیمان گرفته است که حقایق قرآن را برای مردم بیان کنند و آن را نپوشانند. اما تو، ترس و وحشتی را که ظالم باید از عواقب ستم کردن داشته باشد را پوشانده‌ای و راه ستم را برای او هموار کرده‌ای؛ آنها تو را محور آسیای ظلمشان می‌کنند. آیا تو را همچون پُلی برای رسیدن به اهداف خویش قرار ندادند؟ آیا تو نردبان گمراهی آنها نشده‌ای که به وسیله تو جاهلان ساده‌لوح را به دام می‌کشند؟ به وسیلۀ تو عالمان واقعی را مشکوک می‌سازند و مردم گمان می‌کنند، همۀ عالمان، مانند تو هستند و اینگونه به همه عالمان بدبین می‌شوند! آن ظالمان در برابر این همه خدمت، چه چیزی به تو پرداختند؟ هر چه به تو بدهند، در برابر آن چه که از تو می‌گیرند بی ارزش است!)) 📚تحف العقول، صفحه ۲۷۴ 📚الطبقات الکبری، جلد ۵، صفحه ۳۴۸ 📚تاریخ یعقوبی ، جلد ۲ ، صفحه ۳۰۹ ┄═ @quranpuyan
༻🍃‌🌸🍃༺ ۞﷽‌۞ 🌺 اغاز دور جدید فعالیت گروههای در ✨از مهر ماه سال 99 در واتساپ، تلاوت روزانه يك صفحه از قرآن را با ترجمه در گروه آغاز كرديم كه بلطف خدا و همراهي و استقبال عالی اعضای عزیز گروهها، پس از حدود دو و نيم سال، موفق به يك ختم قرآن شديم. هرچند فيلتر كردن غيرموجه واتساپ و تداوم ان موجب توقف کوتاهی در اجراي اين برنامه در واتساپ شد، اما بدليل تقاضاي دوستان علاقمند، مجددا برقرار گرديد. خوشبختانه اين برنامه مورد استقبال مخاطبان عزيز قرار گرفته بود كه در پيام رسانهاي تلگرام و ايتا و بله نيز تداوم يافته است. ✨اميد است كه اين برنامه زمينه آشنايي بيشتر ما با مفاهيم قرآن و عمل به انها را فراهم نموده باشد. 🛑اكنون با پايان يافتن اين دور از ختم قران، و با توجه به نظرسنجی انجام شده از اعضای محترم، برنامه گروه تقرب 1 و تقرب 2 بشرح زیر اعلام میشود: 🔹🔹گروه : مطالعه روزانه یک صفحه از قران همراه با ترتیل، ترجمه و توضیح صوتی، تفسیر صوتی و متنی ایات منتخب از شنبه 21 مرداد ماه لینک گروه: https://chat.whatsapp.com/Kbhf7Ywu2cw9Ry83l5oi2g ♦♦گروه : مطالعه یک روز درمیان یک سوره یا یک صفحه از قران کریم به همراه با ترتیل، ترجمه و توضیح صوتی، تفسیر صوتی اقایان جوادی املی، قرائتی و بازرگان و نکات تفسیری آیات منتخب از تفاسیر و قران پژوهان مختلف از یکشنبه 22 مردادماه لینک گروه: https://chat.whatsapp.com/FPegBnOL5JZ43TKDukEVP0 از همه علاقمندان به فهم بهتر قران دعوت بعمل می آید.🌺🌺
امام زين العابدين عليه السّلام: ( إِلَهِي) أَنْتَ الْمُحْسِنُ، وَ نَحْنُ الْمُسِيئُونَ، فَتَجَاوَزْ يَا رَبِّ عَنْ قَبِيحِ مَا عِنْدَنَا بِجَمِيلِ مَا عِنْدَكَ (خدایا) تو نيكوكاري، و ما بدكارانيم، به زيبايي آنچه نزد توست از زشتي آنچه پيش ماست درگذر از دعای ابوحمزه ثمالی @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
 💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیات 13 تا 26 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
‌🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️خداوند، را رام ساخته تا امكان تلاش و كوشش بشر بر روی آن فراهم باشد. 💠‏هُوَ الَّذِي جَعَلَ لَكُمُ الْأَرْضَ ذَلُولاً فَامْشُوا فِي مَناكِبِها وَ كُلُوا مِنْ رِزْقِهِ وَ إِلَيْهِ النُّشُورُ (۱۵/ملک) 🌱‏اوست كه زمين را برای شما رام ساخت، پس در شانه‌های آن رفت و آمد كنيد و از رزق الهی بخوريد (و بدانيد كه) برانگيخته شدن فقط به سوی اوست. 🔹‏شانه زمين، يعنی قسمت‌هايی از زمين كه بار رزق شما بر آن است. زمين رام انسان است و با وجود چند نوع حركت مختلف، آرام است. اگر به طور دائم زمين گرفتار زلزله يا آتشفشان بود، يا فاصله زمين با خورشيد دورتر و يا نزديكتر بود و يا هريك از محاسبات موجود برزمين حاكم نبود، زمين برای انسان رام نبود. «جَعَلَ لَكُمُ الْأَرْضَ ذَلُولًا» ‏🔹خداوند، زمين را رام ساخته تا امكان تلاش و كوشش بشر بر روی آن فراهم باشد. «جَعَلَ لَكُمُ الْأَرْضَ ذَلُولًا فَامْشُوا فِي مَناكِبِها» ‏🔹رزق از سوی خداوند است، ولی برای به دست آوردن آن تلاش لازم است. ‏«فَامْشُوا فِي مَناكِبِها وَ كُلُوا مِنْ رِزْقِهِ» 🔹هستی در حال حركت و رو به تكامل است: ‏طبيعت برای انسان. «جَعَلَ لَكُمُ الْأَرْضَ ذَلُولًا» ‏انسان برای تلاش. «فَامْشُوا فِي مَناكِبِها» ‏تلاش برای رزق. «كُلُوا مِنْ رِزْقِهِ» ‏دنيا برای آخرت. «إِلَيْهِ النُّشُورُ» 🔹كاميابی‌های دنيا نبايد سبب غفلت از قيامت شود. كُلُوا ... وَ إِلَيْهِ النُّشُورُ 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️چهار عامل برای 💠أَمَّنْ هذَا الَّذِي يَرْزُقُكُمْ إِنْ أَمْسَكَ رِزْقَهُ بَلْ لَجُّوا فِي عُتُوٍّ وَ نُفُورٍ 🌱اگر خدا روزی‌اش را (از شما) دریغ کند، چه کسی (می‌تواند) به شما روزی دهد؟ آری، آنان در سرکشی و دوری (از حق) پافشاری می‌کنند. ملك - ۲۱ 🔹باز برای تاكيد بيشتر می‌افزايد:" يا آن كس كه شما را روزی می‌دهد اگر روزی خود را از شما بازدارد چه كسی می‌تواند شما را بی‌نياز كند"؟! (أَمَّنْ هذَا الَّذِي يَرْزُقُكُمْ إِنْ أَمْسَكَ رِزْقَهُ‌). ‏هر گاه به آسمان دستور دهد نبارد، و زمينها گياهی نروياند، و يا آفات مختلف نباتی محصولات را نابود كنند، چه كسی توانايی دارد غذايی در اختيار شما بگذارد؟ و يا اگر روزيهای معنوی و وحی آسمانی از شما قطع كند چه كسی توانايی راهنمايی شما را دارد؟ 🔹‏اينها حقايقی است آشكار، ولی لجاجت و خيره‌سری، حجابی است در برابر درك و شعور آدمی: و لذا در پايان آيه می‌فرمايد:" بلكه آنها در سركشی و فرار و فاصله گرفتن از حقايق اصرار و لجاجت می‌ورزند" (بَلْ لَجُّوا فِي عُتُوٍّ وَ نُفُورٍ). 🔹‏هم امروز با تمام پيشرفتی كه در جهات مختلف زندگی بشر مخصوصا در صنايع غذايی حاصل شده، اگر فقط يك سال مطلقا باران نبارد، چه فاجعه‌ای در تمام جهان رخ می‌دهد، و يا اگر لشكر ملخها و آفات نباتی همه جا را فرا گيرد چه مصيبتی واقع خواهد شد؟ 🔹در آيات گذشته خوانديم كه نداشتن گوش شنوا و عقل بيدار مهمترين‌ عاملی است كه دوزخيان را به دوزخ می‌كشاند، و در آيات مورد بحث خوانديم كه چهار عامل ديگر يعنی" غرور"،" لجاجت"،" سركشی" (عتو) و" فاصله گرفتن از حق" (نفور) سبب بدبختی و گمراهی انسان می‌شود. 🔹‏اگر درست دقت كنيم می‌بينيم، اين عوامل نيز با عامل گذشته در ارتباط است، زيرا اين صفات زشت پرده بر گوش و چشم بصيرت انسان می‌افكند، و او را از درك حقايق مانع می‌شود. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 0⃣5⃣ تدبر در سوره 🔹نکات سوره قصص از تفسیر عبدالعلی بازرگان قصص : ۵۸ وَكَمْ أَهْلَكْنَا مِن قَرْيَةٍ بَطِرَتْ مَعِيشَتَهَا فَتِلْكَ مَسَاكِنُهُمْ لَمْ تُسْكَن مِّن بَعْدِهِمْ إِلَّا قَلِيلًا وَكُنَّا نَحْنُ الْوَارِثِينَ  چه بسيار [مردم] شهر هایی را که در [ناز و نعمتِ] زندگی طغيان کردند ۴۹ هلاک ساختيم، اين خانه‌های [ويران] آنهاست که بعد از آنان کمتر کسی در آن ساکن گرديده است، و ما همواره وارث [ديار آنها] بوده‌ايم [=آنها چيزی را با خود نبردند].  ۴۹- «بَطَرَ»، طغيان و تکبری است که از راحت و رفاه فراوان و مست ثروت و قدرت شدن ناشی مي‌گردد. قصص : ۵۹ وَمَا كَانَ رَبُّكَ مُهْلِكَ الْقُرَى حَتَّى يَبْعَثَ فِي أُمِّهَا رَسُـولًا يَتْلُو عَلَيْهِمْ آيَاتِنَا وَمَا كُنَّا مُهْلِكِي الْقُرَى إِلَّا وَأَهْلُهَا ظَالِـمُونَ  پروردگار تو هرگز هلاک کننده [مردم] شهرها نيست، مگر اينکه در مرکز آنها پيامبری [برای هدايت و هشدارشان] برانگيزد تا آيات ما را بر آنها تلاوت کند ۵۰ و ما هرگز هلاک کننده [مردم] شهرها نبوده‌ايم، مگر آنکه مردمان‌شان ستمگر بوده‌اند.  ۵۰- «اُمِّ» هر شهر، همان مرکز تجمع يا پايتخت آن است که اخبار آن به اطراف منتشر مي‌گردد. قصص : ۶۱ أَفَمَن وَعَدْنَاهُ وَعْدًا حَسَنًا فَهُوَ لَاقِيهِ كَمَن مَّتَّعْنَاهُ مَتَاعَ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا ثُمَّ هُوَ يَوْمَ الْقِيَامَةِ مِنَ الْمُحْضَرِينَ  پس آيا کسی که وعده نیکوئی [برای آخرت] به او داده‌ايم، که [حتماً] به آن خواهد رسيد، همچون کسی است که [فقط] از بهره زندگی دنيا بهره‌مندش کرده‌ايم و سرانجام در روز قيامت [برای پاسخ‌گوئی به اسارتش در زندگی دنيا و فراموشی آخرت] احضار خواهد شد؟ قصص : ۶۳ قَالَ الَّذِينَ حَقَّ عَلَيْهِمُ الْقَوْلُ رَبَّنَا هَـؤُلَاءِ الَّذِينَ أَغْوَيْنَا أَغْوَيْنَاهُمْ كَمَا غَوَيْنَا تَبَرَّأْنَا إِلَيْكَ مَا كَانُوا إِيَّانَا يَعْبُدُونَ  آنهائی که قول [=فرمان عذاب] بر آنها تحقق يافته است ۵۱ [يعنی همان سرکردگان گمراهی و ستم] گويند: پروردگارا، اينها همان کسانی هستند که ما به گمراهی کشانديم، گمراهشان کرديم [نه از روی دشمني، بلکه] چون خود گمراه بوديم. [اينک] در برابر تو تبرّی مي‌جوئيم [ما بری از گناه و از آنها، و بي‌تقصير هستيم] آنها [در واقع] سر سپرده ما نبودند ۵۲ [بلکه منافعشان ايجاب مي‌کرد پيرو ما باشند].  __ ۵۱- قول خدا فرمانی است که در همان آغاز آزمون آدمی و فريب شيطان هشدار داد که جهنم را از شيطان و آدميان پيرو او پر خواهد کرد [ص ۸۵ (۳۸:۸۵) ، اعراف ۱۸ (۷:۱۸) ، هود ۱۱۹ (۱۱:۱۱۹) ، و سجده ۱۳ (۳۲:۱۳) ]. ۵۲- منظور از عبادت در اينجا پرستش به معنای مصطلح نيست، بلکه حاصل آن، يعنی سرسپردگي، تسليم، تقليد و نوکر صفتی است. https://zaya.io/rffo8 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌸🌺 شما هم خود را در عصر نزول قران تصور كنيد و لذت خواندن قرآن را تجربه كنيد 🟡🟢 از یکشنبه 22 مردادماه در لینک گروه: https://chat.whatsapp.com/FPegBnOL5JZ43TKDukEVP0 ♻" اولین توصیه در باب تفسیر قرآن این است که قرآن به ترتیب نزول خوانده شود. اگر به ترتیب نزول خوانده شود و به¬طور توأمان حاصل می¬شود. گاه در قرآن در سوره اي به موضوعي به اجمال اشاره شده سپس در سوره های بعدی تفصیل و توضیح آن داده میشود، و مگر تفسیر غیر از توضیح و معنی کردن است؟ اما خواندن به ترتیب رایج این خاصیت را ندارد و خواننده لذت نمی برد و ضمناً به سهولت نمیفهمد و... بی اغراق، رعایت ترتیب نزول درتفسیر قرآن بیش از 50٪ کار را آسان میکند." 🖋از كتاب اموزش روش تفسير مرحوم مهندس جمال 🛑قرآن کتاب تحول وتربیت عملی است. ازیک امت جاهل، امتی هدایت شده میسازد. اگربخواهیم جریان تحول رارصد کنیم باید قرآن را به خواندو فهمید و تفسیرکرد. 👈👈اگربخواهیم قرآن راهماهنگ ساده ومنسجم بفهمیم، بهترین روش (همگام بانزول)است.👌 حظ وبهره ما ازقرآن کامل نیست.جامعه سازی با و سفارش انجام نمیشود. روش میخواهدکه نزول تدریجی قرآن طی ۲۳ سال برای ایجاد همین تحول روشمند بود. 🖌حجت الاسلام بهجت پور مولف تفسیر تنزیلی "همگام با وحی" ♻"«وقتي ما کتاب وحی را به ترتيب نزول ورق میزنیم، به گونۀ روشن تر و راحت تري هم معـانی و منظورهـاي آیـات و ترجمه و تفسیر فهمیده خواهد شد و هم آگاهی بیشتر به چگونگی تنزیل و ترتیل قرآن در هماهنگی با رشد یا تعلیم و تربیت آورندۀ آن پیدا کرده، با شیوه دعوت و روش رسالت آشنا می¬شویم و برایمان رمز موفقیت و اعجاز قرآن در اختلاف با شیوه¬ها و روش¬هاي خودمان تا حدود زیادي آشکار می¬گردد." 🖌مرحوم مهندس مهدي بازرگان در كتاب پا به پاي وحي، تفسير تدبري قرآن برحسب نزول 🔶🔷گروه : مطالعه یک روز درمیان یک سوره یا یک صفحه از قران کریم به همراه با ترتیل، ترجمه و توضیح صوتی، تفسیر صوتی اقایان جوادی املی، قرائتی و بازرگان و نکات تفسیری آیات منتخب از تفاسیر و قران پژوهان مختلف از همه علاقمندان به فهم بهتر قران دعوت بعمل می آید.🌺🌺
🚩 حضرت امام علیه السّلام در شام در دربار یزید: 🔺اى مردم! خداوند به ما شش خصلت عطا فرموده و ما را به هفت ويژگى بر ديگران فضيلت بخشيده است. به ما ارزانى داشت علم، بردبارى، سخاوت، فصاحت، شجاعت و محبت در قلوب مؤمنين را و ما را بر ديگران برترى داد به اينكه پيامبر بزرگ اسلام، صديق، جعفر طيار، شير خدا و شير رسول خدا(ص)، و امام حسن و حسین(ع) دو فرزند بزرگوار رسول اكرم(ص) را از ما قرار داد. (با اين معرفى كوتاه) هر كس مرا شناخت كه شناخت، و براى آنان كه مرا نشناختند با معرفى پدران و خاندانم خود را به آنان می‌شناسانم. 🔺اى مردم! من فرزند مكه و منايم. من فرزند زمزم و صفايم. من فرزند كسى هستم كه حجر الاسود را با رداى خود حمل و در جاى خود نصب فرمود. من فرزند بهترين طواف و سعى كنندگانم. من فرزند بهترين حج گزاران و تلبیه گويان هستم. من فرزند آنم كه بر براق سوار شد. من فرزند پيامبرى هستم كه در يك شب از مسجد الحرام به مسجد الاقصی سير كرد. من فرزند آنم كه جبرئیل او را به سدرة المنتهى برد و به مقام قرب الهی و نزديكترين جايگاه‏ مقام بارى تعالى رسيد. 🔺من فرزند آنم كه با ملائكه آسمان نماز گزارد. من فرزند آن پيامبرم كه پروردگار بزرگ به او وحى كرد. من فرزند محمد مصطفى و على مرتضايم، من فرزند كسى هستم كه بينى گردنكشان را به خاک ماليد تا به كلمه توحيد اقرار كردند. من پسر آن كسى هستم كه برابر پيامبر با دو شمشير و با دو نيزه مى‌‏رزميد.و دو بار هجرت و دو بار بيعت كرد، و در بدر و حنين با كافران جنگيد، و به اندازه چشم بر هم زدنى به خدا كفر نورزيد. 🔺من فرزند صالح مؤمنان و وارث انبيا و از بين برنده مشركان و امير مسلمانان و فروغ جهادگران و زينت عبادت كنندگان و افتخار گريه كنندگانم. من فرزند بردبارترين بردباران و افضل نمازگزاران از اهل بیت پيامبر هستم. من پسر آنم كه جبرئيل او را تأييد و ميكائيل او را يارى كرد. من فرزند آنم كه از حریم مسلمانان حمايت فرمود و با مارقين و ناكثين و قاسطين جنگيد و با دشمنانش مبارزه كرد. من فرزند بهترين قريشم. 🔺من پسر اولين كسى هستم از مؤمنين كه دعوت خدا و پيامبر را پذيرفت. من پسر اول سبقت گيرنده‏اى در ايمان و شكننده كمر متجاوزان و از ميان برنده مشركانم. من فرزند آنم كه به مثابه تيرى از تيرهاى خدا براى منافقان و زبان حكمت عباد خداوند و يارى كننده دين خدا و ولى امر او، و بوستان حكمت خدا و حامل علم الهى بود. او جوانمرد، سخاوتمند، نيكوچهره، جامع خيرها، سيد، بزرگوار، ابطحى، راضى به خواست خدا، پيشگام در مشكلات، شكيبا، دائما روزه‏دار، پاكيزه از هر آلودگى و بسيار نماز می‌خواند. 🔺او رشته نسل دشمنان خود را از هم گسيخت و شيرازه گروه‌های كفر را از هم پاشيد. او داراى قلبى ثابت و قوى و اراده‏اى محكم و استوار و عزمى راسخ بود وهمانند شيرى شجاع كه وقتى نيزه ‏ها در جنگ به هم در مى ‏آميخت آنها را همانند آسيا خرد و نرم و بسان باد آنها را پراكنده مى ‏ساخت. او شير حجاز و آقا و بزرگ عراق است كه مكى و مدنى و خيفى و عقبى و بدرى و احدى و شجرى و مهاجرى است، كه در همه اين صحنه‏‌ها حضور داشت. او سيد عرب است و شير ميدان نبرد و وارث دو مشعر، و پدر دو فرزند: حسن و حسين. آرى او، همان او (كه اين صفات و ويژگي‌هاى ارزنده مختص اوست) جدم على بن ابى طالب است. 🔺آنگاه گفت: من فرزند فاطمه زهرا بانوى بانوان جهانم. من فرزند حسين شهيد كربلايم، من فرزند على مرتضى و فرزند محمد مصطفى و پسر فاطمه زهرايم، و فرزند خديجه كبرايم، من فرزند سدرة المنتهى و شجره طوبايم، من فرزند آنم كه در خون آغشته شد، و پسر آنم كه پريان در ماتم او گريستند، و من فرزند آنم كه پرندگان در ماتم او شيون كردند. و آنقدر به اين حماسه مفاخره آميز ادامه داد كه شيون مردم به گريه بلند شد!😔 🔺یزید نگران شد و براى آنكه مبادا انقلابى صورت پذيرد به مؤذن دستور داد تا اذان گويد تا بلكه امام سجاد عليه‌السلام را به اين نيرنگ ساكت كند!! مؤذن برخاست و اذان را آغاز كرد. همين كه گفت: الله اكبر، امام سجاد عليه السلام فرمود: چيزى بزرگتر از خداوند وجود ندارد. و چون گفت: اشهد ان لا اله الا الله، امام عليه السلام فرمود: موى و پوست و گوشت و خونم به يكتایى خدا گواهى مى‌‏دهد. و هنگامى كه گفت: اشهد ان محمدا رسول الله، امام عليه السلام به جانب يزيد روى كرد و فرمود: اين محمد كه نامش برده شد، آيا جد من است و يا جد تو؟ ! اگر ادعا كنى كه جد توست پس دروغ گفتى و كافر شدى، و اگر جد من است چرا خاندان او را كشتى و آنان را از دم شمشير گذراندى؟!😔 🔻☄سپس مؤذن بقيه اذان را گفت و يزيد پيش آمد و نماز ظهر را خواند. 📚 بحار الانوار (جلد ۴۵، صفحه ۱۳۸) اثر علامه مجلسی کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛