❇️ حسین ع، دیگران را #قربانی خود نکرد.
بودن با خودش را به دیگران #تحمیل نکرد.
🔹شهادت حسین یک تراژدی بود.
مظلومیت قتل عام گروهی از پاکبازترین و آزاده ترین انسان ها در نبردی نابرابر با جباریت!
جلوه ای از ماندن بر سر اصول، تا پای جان باختن خود و خانواده،
رخدادی تراژیک برای انسانیت که متاسفانه در مرزهای عقیدتی اسلام باقی ماند و به اندازه کافی ابعاد جهانی نیافت.
حسین با ما و جان ما کاری کرد که می توان متدین نبود، می توان مسلمان نبود، ولی نمی توان او را تحسین نکرد و دوست نداشت، شاید به دلایل زیر؛
🔹حسین " #متفاوت " بود و هزینه تفاوت و #همنوایی_نکردن با دیگران را پرداخت.
در روزگاری که همگان در قبال جباریت، با #تطمیع یا #تهدید زبان در کام کشیده بودند،
حسین به ما آموخت که هزینه زیست اصیل انسانی، مرگی " دردناک " و " تراژیک " است.
حسین آموزگار بزرگ" ایستادن "در مقابل تمام چیزهایی بود که انسان و انسانیت را به تباهی می کشاند.
از همین رو بود که #قدرت_تمامیت_طلب همگان را در مقابل یک انتخاب قرار داده بود؛ تسلیم، یا مرگ!
🔹حسین #آزاده بود و به آزادی دیگران نیز احترام می گذاشت.
#آزادی_انتخاب در "بودن" یا" نبودن " با او.
🔺حسین در هیچ زمانی، بودن با خود را به دیگران #تحمیل نکرد.
برای او کرامت انسان نه در تبعیت، بلکه در انتخاب است که می تواند تجلی یابد. انتخابی که می تواند زندگی یا مرگ را برگزیند. از همین رو در منازل مختلف سفر، پایان ماجرا را بارها به همراهان یادآوری و بر پرهیز از تحمیل خواست خود بر دیگران تاکید می ورزید.
🔹حسین بزرگ بود، ولی نه آن قدر که دیگران را #قربانی خود بخواهد.
در قیاس با نسلی از رهبران جهان که مردم را ابزاری برای دست یابی به قدرت و فدایی خود می پسندند،
حسین برای تحقق آرمان هایش هزینه ای سنگین پرداخت؛ هزینه ای از جنس خانواده و فرزندان.
حسین به ما آموخت که " انسان فی نفسه هدف است نه وسیله" (کانت)، و از همین رو تا انتها می کوشید تا از وقوع این حادثه ناگوار پرهیز کند.
🔹حسین زندگی را دوست داشت و به آن عشق می ورزید. برای او سویهی مقابل زندگی ذلت بار نه مرگ، بلکه رهایی بود. این دشمن بود که او را مجبور به انتخاب میان تسلیم یا مرگ کرد.
برای حسین شهادت گزینه نخست نبود. از همین رو از انجام #مذاکره با دشمن ابایی نداشت.
حسین آموزگار بزرگ زندگی توام با کرامت و ارزش های بلند اخلاقی است.
🔹حسین اصلاح گری بزرگ بود که اصلاح امت جدش برای او اولویتی کاستی ناپذیر داشت (به عمر سعد گفته بود که حاضر است از مرزهای خلافت یزید خارج شود ولی هرگز از امر به معروف دست نمی کشد). پدرش هم در این مسیر از مشاوره دادن به خلفای پیش از خود دریغ نمی ورزید. مسئولیت پذیری او در قبال جامعه برای پیروانش درس آموز است؛
تاثیر بگذار حتی به اندازه یک واژه!
🔺 نکته پایانی: مناسکی شدن عاشورا اگر چه روندی اجتناب ناپذیر است ولی از امکان زیادی برای تقلیل دادن ابعاد انسانی این رخداد به فرآیندی تکراری و غفلت آمیز برخوردار است. به نظر می رسد شناخت ارزش های اخلاقی بعضا به فراموشی سپرده شده این حادثه به تلاش های تئوریک بیشتری نیازمند است.
📚مهران صولتی
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#دعاهای_روزانه
🌸💞 سَلامٌ عَلَىٰ آلِ يس، السَّلامُ عَلَيْكَ يَا داعِيَ اللّٰهِ وَرَبَّانِيَّ آياتِهِ، السَّلامُ عَلَيْكَ يَا بابَ اللّٰهِ وَدَيَّانَ دِينِهِ، السَّلامُ عَلَيْكَ يَا خَلِيفَةَ اللّٰهِ وَناصِرَ حَقِّهِ، السَّلامُ عَلَيْكَ يَا حُجَّةَ اللّٰهِ وَدَلِيلَ إِرادَتِهِ، السَّلامُ عَلَيْكَ يَا تالِيَ كِتابِ اللّٰهِ وَتَرْجُمانَهُ
🌸سلام بر خاندان یس، سلام بر تو ای دعوتکننده به سوی خدا و آگاه به آیاتش، سلام بر تو ای باب خدا و حاکم سیاستمدار دینش، سلام بر تو ای خلیفه خدا و یاور حقّش، سلام بر تو ای حجّت خدا و راهنما به سوی ارادهاش، سلام بر تو ای تلاوتکننده کتاب خدا و تفسیرکنندهاش،
💫فرازی از زیارت آل یس
┄═❁🍃❈🌸❈🍃❁═┄
@quranpuyan
༻🍃🌸🍃༺
💝باسلام بہ همراهان عزیز در تلاوت روزانہ یڪ صفحہ از قرآن📖
🔷✨از آنجا ڪه هدف از این برنامہ، تلاوت آیات همراہ با ترجمہ و آگاهی از تفسیر ساده آن صفحہ است،
👈 روزهاے جمعہ ، صفحہ جدیدے ارسال نمیشود تا دوستانیڪہ در طول هفتہ موفق بہ مطالعہ برخی پستها یا صفحات نشدند، فرصت ڪنند خود را باسایر عزیزان، همراه نمایند.
التماس دعا🙏
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
🌸🌸🌸به لطف خدا و استقبال كاربران علاقه مند به موضوعات قرآني
❇❇ امار #بازديد_روزانه از تالار گفتگوهاي قران پويان ،
در روز سه شنبه 14 شهریور 1402 مصادف با شب اربعین،
👈 #ركورد قبلي خود را شكست و به تعداد
36339 رسید
ركورد قبلي در فروردین ماه 1400 به ميزان 28743 ثبت شده بود.
ان شالله بتوانیم در پرتو الطاف خداوندي ، با جلب رضایت شما مخاطبین عزیز در نشر معارف قرانی در جامعه،موفق باشیم.
✅ادرس تالار گفتگوهاي قرآن پويان
http://www.quranpuyan.com
🔸🔸لیست گروهها و کانالهاے مرتبط با #قرآن_پویان
در پیام رسانها
♻ برنامه #کانال_قرآنپویان
1⃣ساعت5 صبح #دعاهای_روزانه/ پیام #صبحگاهی
2⃣ساعت6 : قرائت یک صفحه از قران کریم شامل
#تلاوت_ترتیل،ترجمه و توضيح ساده آیات بصورت صوتي
و نكاتی از تفسیر آیات همان صفحه
3⃣ ساعت 11: #قرآنفهمیبرایهمه
(#تدبر و پرسش و پاسخ در يك سوره از قران به #ترتيب_نزول)
4⃣ساعت 18: #زندگي_قرآني (گفتار بزرگان/ پرسش و پاسخ قراني،پستهای مناسبتی و ..)
✅شناسه #کانال_قرآنپویان در #تلگرام، #ایتا، #بله و گپ
@quranpuyan
✅لینک کانال قران پویان در پیام رسانهاے ایتا و بله
(تحت وب)
https://eitaa.com/quranpuyan
https://ble.ir/quranpuyan
♻ گروه #گفتگوی قرآن پويان در تلگرام
https://t.me/joinchat/PZJ_-Scb9euHUOWT
♻ گروههاے #تقرب :
مطالعه یک صفحه از قرآن باترجمه بطور روزانه همراه با
✅ #ترتيل، #ترجمہ و توضيح صوتي و روان آیات صفحہ
✅ فایل صوتی #تفسیر آيات صفحه
✅ #گزیده_نکات_تفسیرے از مفسران مختلف
✴گروه تقرب در #تلگرام https://t.me/taqarrob99
✴گروه تقرب در #ايتا
https://eitaa.com/joinchat/616562802Cf7d0a91ea0
✴گروه تقرب در #بله
https://ble.ir/join/Y2RmMzkwNm
✴گروههای تقرب در #واتساپ
https://chat.whatsapp.com/FPegBnOL5JZ43TKDukEVP0
https://chat.whatsapp.com/Kbhf7Ywu2cw9Ry83l5oi2g
♻ کانال/گروه #زیست_قرآنے :
آشنایی با باورها و رفتارهای قرآنی
1- ساعت 5 صبح : #صبحگاه_معنوی
2-ساعت 10: ( روزهای زوج) #نكات_آموزنده_قرآنی
(روزهای فرد) #حکمتهای_نهج_البلاغه
3 -ساعت 19: #گفتارهاي_حكيمانه
💢گروه زيست در #ايتا
https://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d
💢کانال زيست #تلگرام
https://t.me/zistequrani
💢گروه زیست در #واتساپ
https://chat.whatsapp.com/EcWfio5iuIq01Dy5YeT0Tt
✅ صفحه قرآن پويان در #اینستاگرام
https://www.instagram.com/quranpuyan/
✅ مشاهده فیلم و ڪلیپ قرآنی در #آپارات
http://www.aparat.com/quranpuyan
┄═❁🍃❈🌸❈🍃❁═┄
.
#آیههاینور
❤ بسم الله الرحمن الرحیم ❤
اِنَّ رَبَّكَ فَعَّالٌ لِمَا يُرِيدُ
پروردگارت آنچه را اراده کند انجام میدهد.
🌱سوره هود ، آیه ۱۰۷
کانال قرآن پویان
🆔️ @quranpuyan
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_انفطار_مطففین
📄#صفحه_587
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_587
❇️ای انسان چه چيز تو را #مغرور ساخته؟!
💠يا أَيُّهَا الْإِنْسانُ ما غَرَّكَ بِرَبِّكَ الْكَرِيمِ
🌱ای انسان، چه چیز تو را فریفته و نسبت به (لطف و کرم) پروردگار بزرگوارت گستاخ کرده است؟؛
انفطار - ۶
🔹در تعقيب آيات گذشته كه پيرامون معاد سخن میگفت، در آيات مورد بحث برای بيدار كردن انسان از خواب غفلت، و توجه او به مسئوليتهايش در برابر خداوند، نخست او را مخاطب ساخته و با يك استفهام توبيخی شديد و در عين حال توأم با نوعی لطف و محبت میفرمايد:" ای انسان چه چيزی تو را از پروردگار كريمت غافل ساخته؟ و در برابر او جسور و مغرور نموده"؟! (يا أَيُّهَا الْإِنْسانُ ما غَرَّكَ بِرَبِّكَ الْكَرِيمِ).
🔹در اينجا" انسان" را به عنوان انسانيتش كه اتمام امتيازات او را بر ساير موجودات اين جهان ياد آور میشود مخاطب ساخته، سپس او را در برابر خداوندی قرار میدهد كه هم" رب" است و هم" كريم" به مقتضای ربوبيتش پيوسته او را در كنف حمايت خود قرار داده، و تربيت و تكامل او را بر عهده گرفته، و به مقتضای كرمش او را بر سر خوان نعمت خود نشانده، و از تمام مواهب مادی و معنوی برخوردار ساخته است، بیآنكه انتظاری از او داشته باشد و پاداش و عوضی بطلبد، حتی خطاهای او را ناديده میگيرد، و با كرمش او را مورد عفو قرار میدهد.
آيا سزاوار است چنين موجود شريفی در برابر چنان پروردگار بزرگی جسور گردد؟
و يا لحظهای از او غافل شود و در انجام فرمانش كه ضامن سعادت خود او است قصور ورزد؟
🔹و لذا در حديثی از پيغمبر اكرم ص آمده است كه هنگام تلاوت اين آيه فرمود: غره جهله:" جهل و نادانيش او را مغرور و غافل ساخته است"!
و از اينجا روشن میشود هدف اين است كه با تكيه بر مساله ربوبيت و كرم خداوند غرور و غفلت انسان را درهم بشكند، آن گونه كه بعضی پنداشتهاند كه هدف تلقين آدمی در زمينه عذر خواهی او است كه در جواب بگويد: كرمت مرا مغرور ساخت.
🔹و نيز آنچه از" فضيل بن عياض" نقل شده كه از او سؤال كردند اگر در روز قيامت خداوند تو را به حضور طلبد و از تو بپرسد: ما غَرَّكَ بِرَبِّكَ الْكَرِيمِ، در جواب چه میگويی گفت: در جواب میگويم: غرنی ستورك المرخاة" پردههايی كه بر گناهان من افكنده بودی مرا غافل و مغرور ساخت" نيز متناسب مفهوم آيه نيست، بلكه در جهت مخالف هدف اصلی آيه قرار دارد، چرا كه هدف درهم شكستن غرور و بيدار كردن از خواب غفلت است، نه پرده جديدی بر پردههای غفلت افكندن! بنا بر اين سزاوار نيست آيه را از هدفی كه داشته منحرف سازيم، و در جهت مخالف آن نتيجهگيری كنيم.
🔹امير مؤمنان علی ع در تفسير اين آيه جملههای عجيبی دارد، میفرمايد:
اين آيه كوبندهترين دليل در برابر شنونده است، و قاطعترين عذر در برابر شخص مغرور، كسی كه جهالت و نادانيش او را جسور و مغرور ساخته، خداوند میفرمايد:
ای انسان چه چيز تو را بر گناهت جرأت داده؟، و چه چيز تو را در برابر پروردگارت مغرور ساخته؟، و چه چيز تو را به هلاكت خويش علاقهمند نموده؟
آيا اين بيماری تو بهبودی ندارد؟ يا اين خوابت به بيداری نمیانجامد؟
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_587
❇️وای بر #كمفروشان!
💠بِسْمِ اللَّـهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ وَيْلٌ لِلْمُطَفِّفِينَ (۱) الَّذِينَ إِذَا اكْتالُوا عَلَى النَّاسِ يَسْتَوْفُونَ (۲) وَ إِذا كالُوهُمْ أَوْ وَزَنُوهُمْ يُخْسِرُونَ (۳)
🌱وای بر کمفروشان!؛ (۱) همآنان که وقتی (کالایی را) با پیمانه از مردم میخرند، تمام و کمال میگیرند؛ (۲) (ولی) زمانی که (برای فروش، کالایی را) برای مردم پیمانه یا وزن میکنند، کم میگذارند. (۳)
مطففین [۱-۳]
🔹«وَيْلٌ» به معنای هلاك و عذاب است و بر اساس روايات، نام درّهای در دوزخ يا دری از درهای آن میباشد.
«طفيف» و قليل به يك معناست و «تطفيف» به معنای كاستن و كم گذاشتن است و ريشه آن از «طف» به معنای كنار است. به فروشندهای كه از كنار اجناس میزند، «مطفف» گويند.
ابن مسعود نقل میكند كه هر كس از نمازش بكاهد مشمول اين آيه است.
🔹كم فروشی هر صنفی متناسب با خودش میباشد: معلم، كارگر، نويسنده، فروشنده، مهندس، دكتر و ديگر مشاغل، هر كدام در انجام وظيفه خود كوتاهی كنند، كم فروشند.
كمفروش، خود را زرنگ میداند، مردم را دوست ندارد، خدا را رازق نمیداند و ظلم اقتصادی به جامعه میكند.
كم فروشی از گناهان كبيره است، زيرا وعده عذاب برای آن آمده است.
🔹امكانِ كم فروشی يا حساسيّت در كيل بيش از وزن است، لذا در يك آيه فقط از كيل و در آيه پس از آن، ابتدا مجدداً از كيل و سپس وزن، سخن به ميان آمده است.
🔹خطر را با كلماتِ هشدار دهنده اعلام كنيد. «وَيْلٌ لِلْمُطَفِّفِينَ»
🔹مال حرام از راه كمفروشی، عامل سقوط انسان است. «وَيْلٌ لِلْمُطَفِّفِينَ»
🔹تفاوت گذاردن در گرفتن و دادن كم فروشی است. آنچه بر خود نمیپسندی بر ديگران مپسند. اكْتالُوا ... يَسْتَوْفُونَ- كالُوهُمْ ... يُخْسِرُونَ
🔹كم فروشی نسبت به هر كس، گرچه مسلمان نباشد، نارواست. «عَلَی النَّاسِ»
🔹بالاتر از گناه، انس گرفتن با گناه است، به گونهای كه كم فروشی شغل انسان شود. «يُخْسِرُونَ» (فعل مضارع، نشانه استمرار است.)
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
3⃣7⃣ تدبر در سوره #قصص
🔹نکات تفسیری سوره قصص
حدسیاتی از اوضاع و احوال آن روزها
از آیه های ۴۷ و ۴۸ فهمیده میشود قبل از ظهور آنحضرت مردم مکه آرزوی ظهور یک پیامبر را داشته اند، اما، پس از اینکه آرزویشان برآورده شد آن حضرت را تکذیب نمودند و از آیه ۵۰ فهمیده میشود علت تکذیب «اتباع اهواء» شان بوده است.
از آیه ۵۷ این مطلب هم فهمیده می¬شود که کفار که پیشرفت اسلام و فتح قلوب مردم نگرانشان کرده بود دست به توطئه های وسیع زده بودند و از جمله آدم ربائی را نیز بعنوان یک عمل تروریستیِ بازدارنده در برنامه های خویش گنجانده بودند.
از آیه ۵۱ این مطلب بسیار مهم فهمیده میشود که علیرغم اینکه مردم مکه مدتی طولانی بی پیامبر بوده اند اما از معارف وحیانی آنقدر که مورد نیازشان بود در بین آنها رایج بوده که نتوانند در قیامت ادعا کنند « ما که از حقایق بی خبر بودیم»
از آیات ۵۲ تا ۵۵ هم این نکته مهم فهمیده میشود که یهودیان و مسیحیانی که در مکه و دور و بر آن بوده اند پیشاپیش کاملا به آنحضرت ایمان داشتند و حتی به ایمانشان عمل هم میکرده اند.
از آیه ۶۱ (و با توجه به آن ، از آیه ۶۰ نیز) فهمیده میشود که مخالفان فعال آنحضرت (نسبت به پیروان آنحضرت) مالدار و قبیله دار، و اکثرِ پیروان آنحضرت از رده های فرودست جامعه بوده اند و خطاب دو آیه مذکور هم به دسته اول است.
از آیه ۶۹ فهمیده میشود مخالفان آنحضرت در باره تعالیم او نظری داشته اند ولی آنچه که در باره تعالیم او ابراز میکرده اند مطابق و منطبق با چیزی که در نهانی های ضمیر خویش داشته اند نبوده است.
اگر ایمان بیاوریم دچار مشکل می شویم
موضوع آیه ۵۷ را قبلاً در سوره های قریش و فجر دیده ایم. در سوره قریش مختصراً این مطالب را دیده ایم که کل زندگی شما براساس مجاورت با این حرم امن الهی (یعنی مکه) شکل گرفته است پس کفر چه معنی دارد و در سوره فجر بطور کامل این مطلب را دیده ایم که ارزش زندگی اقتصادی این جهانی ملاک و مناط اعتبار نیست و در مقابل حق و آخرت و ارزشهای واقعی چیزی نیست.
غفلت زدایی
آیات ۷۱ تا ۷۳ چشم ما را به این نکته باز می کند که چه نعمت های عظیمی وجود دارد که ما به آنها عادت کرده ایم ، و حتی یک دفعه هم این عادت نقض نشده ، و هر کدام از آن نعمت های عادی که اصلاً وجود آنها را هم احساس نمی کنیم چه تأثیر عظیمی در زندگی ما به عنوان انسان دارد ، و اگر اینطور که هست نبود، اصلاً انسانیت و تمدن انسانی ما حتی به آن قدم های اولیه نیز نمی رسید. و اگر متوجه این نکته بودیم کمی شاکر می شدیم.
گفتگوئی که در خلال آیات ۷۶ تا ۸۰ بین بنی اسرائیل صورت گرفته ، بی جهت در قرآن در اینجا نقل نشده ، قابل فهم است که می باید چنین تلقیی از خویش در هریک از گروه های موجودِ ثروتی در دوره معاصر نزول این آیات در اذهان وجود داشته باشد ، شکاف طبقاتی عمیق (آیه ۷۶) ، اعتراض به سوء رفتار سوپر متمکن ها (از ثلث آیه ۷۶ تا آیه ۷۷) ، توجیه آنان در دفاع از رفتار خویش (ثلث اول آیه ۷۸) ، آرزوی موقعیتی شبیه آنها در بین طبقات نابرخوردار (نیمه آخر آیه ۷۹) ، و دیالوگ داخلیِ تقابلیِ عده ای دیگر از همانها (آیه ۸۰)
از مجموع اینها فهمیده میشود در زمان نزول این آیات ، عده ای از طبقات فرودست چشم تحسین و تقلید به سوی مخالفان آنحضرت داشتند ، و عده ای دیگر به وضوح منتقد آنان بوده و با آنها وارد دیالوگ انتقادی می بوده اند.
تفسير مرحوم مهندس گنجه ای
https://zaya.io/rffo8
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
4_5821410222165462686.mp3
5.21M
👆👆👆👆👆👆
با گرامیداشت یاد و خاطره مرحوم طالقانی و شهدای 17 شهریور
🌹🌷بخشی از سخنرانی آیتالله #طالقانی بهمناسبت نخستین سالگرد #شهدای قیام ۱۷ شهریور، در کنار آرامگاه شهدای میدان ژاله...
.
نقد استبداد دینی. انتقاد از بی توجهی به رای و نظر مردم و اصل #شوراها
نمایندگان مجلس و خبرگان، وکلای مردم هستند و باید به انها گزارش دهند و نظر موکلان را رعایت کنند.
آیت الله سیدمحمود #طالقانی در هنگام مرگ رییس شورای انقلاب و ، عضو مجلس خبرگان قانون اساسی و نخستین امام جمعه تهران بود .
@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❤🕊
خدا میگه که
حق نداری نگران چیزی باشی
که هنوز اتفاق نیوفتاده
تو در حمایت کامل منی ...
@quranpuyan