eitaa logo
قران پویان
444 دنبال‌کننده
5.7هزار عکس
680 ویدیو
611 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
-738058496_1462237258.mp3
5.27M
‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏ 📖 🎙آقای بازرگان 🆔@quranpuyan
. مربوط به 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ بودن و بودن یعنی چه؟ 💠اللَّهُ لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ الْحَيُّ الْقَيُّومُ (ال عمران:2) 🌱خداي [يكتا] كه خدايي [=معبودي] جز او نيست، [همان همواره] زندة برپا دارنده است. 🔹جملة «اللهُ لا إِلَهَ إِلاَّ هُوَ الْحَيُّ الْقَيُّومُ» عيناً در آية 255 سورة بقره (2:255) [معروف به آيه الكرسي] نيز آمده است. با اين تفاوت كه در «آيه الكرسي» پرتو «حيّ و قيّوم» را در «آيات تكويني» [آسمان‌ها و زمين] نشان مي‌دهد، و در سورة آل‌عمران در «آيات تشريعي» از طريق نزول قرآن و كتابهاي پيشين. 👈 به اين ترتيب نشان مي‌دهد حيات و حركت معنوي انسان‌ها نيز ناشي از همان و است. «حَيّ» حيات مطلقي است كه در همة پديده‌هاي زنده ظهور يافته و آفرينش را پديد آورده و «قَيُّوم» آن را برپا و در جلوه‌هاي مختلف به حركت درمي‌آورد. 🔹اين دو صفت «ثبوتي» پاية اصلي عالم هستي است، به گونه‌اي كه هيچ جزيي در جهان نه خود به خود پديد آمده، و نه قائم به ذات خود است. همچنان كه كه در برخاستن از نماز مي‌گوييم: به حول و قوة مي‌ايستيم و مي‌نشينيم. همة جهان هستي از ذره تا كهكشان، هستي و قوام و دوامشان وابسته به دو صفت حيّ و قيّوم است . 🔹«قَيّوم» به كسى گفته مى‌شود كه خود به ديگرى تكيه نداشته باشد، ولى ديگران به او تكيه دارند و يا قوام‌بخش همه چيز است. 🔹خداوند در آفريدن، تدبير و تسلّط كامل دارد. عوامل و اسباب مادّى وسيله‌ى پيدايش مى‌شوند، ولى مستقل نيستند و سبب بودنشان از خودشان نيست. موجودات ديگر، علم، حيات و قدرت مستقلّى ندارند. تنها او زنده‌اى است كه زندگى هر موجود زنده وابسته به اوست. 🔹در دعاى جوشن‌كبير مى‌خوانيم: او قبل از هر زنده‌اى زنده وبعد از هر زنده‌اى زنده است. هيچ زنده‌اى شريك او نيست و به كسى نياز ندارد. جان همه‌ى زنده‌ها و رزق آنها به دست اوست. او زنده‌اى است كه زنده بودن خود را از كسى به ارث نبرده است. 📚تفسیر بازرگان و نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️رهائى از ها 💠رَبَّنا لا تُزِغْ قُلُوبَنا بَعْدَ إِذْ هَدَيْتَنا وَ هَبْ لَنا مِنْ لَدُنْكَ رَحْمَةً إِنَّكَ أَنْتَ الْوَهَّابُ«8 آل عمران» 🌱(راسخان در علم مى‌گويند:) پروردگارا! پس از آن كه ما را هدايت كردى، دلهاى مارا به باطل مايل مگردان و از سوى خود مارا رحمتى ببخش. به راستى كه تو خود بسيار بخشنده‌اى. 🔹از آنجا که و اسرار نهانى آن، ممکن است لغزشگاهى براى افراد گردد، و از کوره این امتحان، سیه روى درآیند، و اندیشمندان با ایمان، علاوه بر به کار گرفتن سرمایه هاى علمى خود در فهم معنى این آیات، به پروردگار خویش پناه مى برند. 🔹دو آیه مورد بحث که از زبان راسخون در علم، مى باشد روشنگر این حقیقت است، آنها مى گویند: پروردگارا! دلهاى ما را بعد از آن که ما را هدایت نمودى، منحرف مگردان! و از سوى خود رحمتى بر ما ببخش; زیرا تو بسیار بخشنده اى ! (رَبَّنا لاتُزِغْ قُلُوبَنا بَعْدَ إِذْ هَدَیْتَنا وَ هَبْ لَنا مِنْ لَدُنْکَ رَحْمَةً إِنَّکَ أَنْتَ الْوَهّابُ). 🔹بسیارند دانشمندانى که غرور علمى، آنان را از پاى در مى آورد و یا وسوسه هاى شیاطین و هواى نفس، آنها را به بیراهه ها مى کشاند، اینجا است که باید خود را به خدا سپرد و از او هدایت خواست. 🔹حتى در بعضى از روایات آمده است: شخص پیامبر اسلام(صلى الله علیه وآله) نیز خود را به خدا مى سپرد، و بسیار این دعا را تکرار مى کرد: یا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ ثَبِّتْ قَلْبِى عَلى دِیْنِکَ:  اى کسى که دل ها را مى گردانى قلب من را بر دین خودت ثابت بدار ! 🔹و از آنجا که عقیده به معاد، و توجه به روز رستاخیز، از هر چیز براى کنترل امیال و هوس ها مؤثرتر است، راسخون در علم به یاد آن روز مى افتند، و مى گویند:  پروردگارا! (ما ایمان داریم!) تو مردم را در آن روزى که تردیدى در آن نیست، جمع خواهى کرد; زیرا خداوند از وعده خود تخلف نمى کند  (رَبَّنا إِنَّکَ جامِعُ النّاسِ لِیَوْم لا رَیْبَ فیهِ إِنَّ اللّهَ لا یُخْلِفُ الْمیعادَ). 🔹و به این ترتیب، از هوا و هوس ها و احساسات افراطى که موجب لغزش مى گردد، خود را بر کنار مى دارند. 👈آرى، این گونه افراد هستند که: مى توانند آیات خدا را آن چنان که هست بفهمند و از انحراف در امان بمانند (در حقیقت آیه اول اشاره به ایمان کامل آنها به مبدأ است، و آیه دوم اشاره به ایمان راسخ آنها به معاد). 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 1⃣5⃣ تدبر در سوره 🔹پیام های آیات ۶۰-۵۹ سوره نمل از تفسیر نور ۱- مجازات مجرمان و نجات مؤمنان،از الطاف الهی است و باید شکر آن را به جای آورد. «فَساءَ مَطَرُ الْمُنْذَرِینَ - قُلِ الْحَمْدُ لِلّهِ» ۲- شیوه ی شکر را باید از خدا بیاموزیم. «قُلِ الْحَمْدُ لِلّهِ» ۳- ستایش بندگان خدا و سلام بر آنان،در کنار ستایش خدا مطرح است. «الْحَمْدُ لِلّهِ وَ سَلامٌ عَلی عِبادِهِ» ۴- به یاد خدا باشیم، «قُلِ الْحَمْدُ لِلّهِ» تا خدا هم یاد ما را زنده بدارد. «سَلامٌ عَلی عِبادِهِ» ۵- یاد اولیای خدا را فراموش نکنید. «سَلامٌ عَلی عِبادِهِ» ۶- دل به خدا بسپاریم و بنده ی او شویم تا سلام خدا و رسول را دریافت کنیم. «سَلامٌ عَلی عِبادِهِ» ۷- بندگی انسان،معیار گزینش الهی است. «عِبادِهِ الَّذِینَ اصْطَفی» ۸- با سؤال،وجدان ها را بیدار کنید. «آللّهُ خَیْرٌ أَمّا یُشْرِکُونَ» ۹- تفکّر در آفرینش،بهترین راه وصول به خداست. «أَمَّنْ خَلَقَ» ۱۰- هر درخت و گیاهی که می روید،زیر نظر خداوند و با اراده ی اوست. «فَأَنْبَتْنا» ۱۱- اعمال قدرت الهی،از طریق اسباب عادّی است. «فَأَنْبَتْنا بِهِ» ۱۲- زیبایی دل انگیز،یک ارزش است. «ذاتَ بَهْجَهٍ» ۱۳- طوری سخن بگوییم که همه بفهمند.(خواصّ و اسرار گیاهان را همه نمی فهمند،ولی شادابی وزیبایی سبزه وگل ها را همه درک می کنند. «حَدائِقَ ذاتَ بَهْجَهٍ» ۱۴- وقتی به قدرت خدا پی می بریم که به ناتوانی خود-حتّی برای رویاندن یک درخت-پی ببریم. «ما کانَ لَکُمْ أَنْ تُنْبِتُوا» ۱۵- جلوی شبهات را بگیرید.آفرینش آسمان ها و زمین،مدعی ندارد،ولی کشت و زرع،مدعی دارد.بعضی می گویند:ما منطقه را سبز و آباد کردیم.و لذا خداوند می فرماید: «ما کانَ لَکُمْ أَنْ تُنْبِتُوا شَجَرَها» و در جای دیگر می فرماید: «أَ أَنْتُمْ تَزْرَعُونَهُ أَمْ نَحْنُ الزّارِعُونَ»آیا شما کشت و زراعت می کنید یا ما؟ ۱۶- توحید،راه مستقیم و شرک،راه انحرافی است. «یَعْدِلُونَ» کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
❇️ در منظر فقهي آیت‌الله سیستانی 🛑قسمت دهم: ، نه برادران ما بلكه ما هستند و حقوق اجتماعي همانند دارند. از دیگر مبانی حقوق شهروندی می‌باشد. آیت‌الله سیستانی این مبنای مهم را در نظر داشته، از این‌رو ایشان هرگونه رقابت و را نفیی و هرگونه به حقوق آنان را محکوم می‌کند.، و دیدگاه‌های شیعیان با اهل سنت را در موضوعات مهم و اساسی، یکسان و نزدیک به یکدیگر می‌داند.. ایشان بر رفتار احترام‌آمیز با برادران اهل سنت تأکید می‌کند. و آنان را برادرانی می‌داند که نسبت به عملیات تروریستی علیه شیعیان، بی‌گناه و ناخشنود می‌باشند و این دست حوادث ناگوار را عامل از بین رفتن رابطه برادری میان شیعه و سنی نمی‌داند و می‌افزاید ما وظیفه داریم از حقوق سیاسی و اجتماعی اهل سنت دفاع کنیم 👈👈و آنان نه برادران ما بلکه هستند . 👈یکی از مؤلفه‌ها و مصادیق برادری، همزیستی مسالمت‌آمیز می‌باشد، آیت‌الله سیستانی بر همزیستی مسالمت‌آمیز اهمیت فراوانی قائل است تا آنجا که به دوستی و همزیستی مسالمت‌آمیز با کشورهای همسایه نیز تأکید می‌کند. و به دولت‌مردان سفارش می‌کند با کشورهای همسایه بر اساس حسن همجواری و احترام متقابل رابطه داشته باشند 👈 ایشان و همزیستی مبتنی بر رعایت و احترام متقابل میان پیروان همه ادیان و گرایش‌های فکری را از مهم‌ترین نیازهای بشریت عصر حاضر دانسته و تلاش برای رسیدن به چنین هدفی را وظیفه همگان به‌ویژه پیشوایان دینی و مذهبی برشمرده است 💫ادامه دارد 🖥🖌محمدهادی زاهد غروی، برگرفته از سايت دين انلاين کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━
. . ❤ بسم الله الرحمن الرحیم ❤ یَا رَبِّ اِنَّ لَنَا فِیکَ اَمَلاً طَوِیلاً کَثِیراً خدایا ما روی تو خیلی حساب کردیم 🌹دعای ابو حمزه ثمالی کانال قرآن پویان 🆔️ @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــک صفحه قرآن بـه همراه ترجمه 📖  آیات 10 تا 15 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
-1826611453_1379156046.mp3
5.49M
‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏ 📖 🎙آقای بازرگان 🆔@quranpuyan
. مربوط به 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ گرفتن از اهل توسط خداوند در جنگ 💠قَدْ كَانَ لَكُمْ آيَةٌ فِي فِئَتَيْنِ الْتَقَتَا فِئَةٌ تُقَاتِلُ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَأُخْرَى كَافِرَةٌ يَرَوْنَهُم مِّثْلَيْهِمْ رَأْيَ الْعَيْنِ وَاللَّهُ يُؤَيِّدُ بِنَصْرِهِ مَن يَشَاءُ إِنَّ فِي ذَلِكَ لَعِبْرَةً لِّأُولِي الْـأَبْصَارِ . ال عمران:13 🌱همانا در [تجربة عبرت‌آموز] آن دو گروه كه [در ميدان جنگ بدر] باهم روبرو شدند 25 براي شما آيه‌اي [=نشانه‌اي؛ از سرانجام حق‌ستيزي] است؛ گروهي در راه خدا پيكار مي‌كردند و [گروه] ديگر كه كافر [به رسالت توحيدي] بودند، كه آنها را به رأي‌العين [=واضح و آشكارا] دو برابر  مي‌ديدند [بنابراين به پيروزي خود يقين داشتند] حال آن كه، خدا هر كه را بخواهد [=شايسته بداند] به ياري خويش نيرومند مي‌كند. بي‌گمان در اين [تجربة تاريخي] براي اهل بصيرت عبرتي [بسيار مهم] است. 🔹اين آيه مربوط به جنگ بدر است كه دو گروهِ مسلمانان و كفّار در برابر يكديگر قرار گرفتند. 🔹در اين نبرد تعداد مسلمانان سيصد وسيزده نفر بود. مسلمانان هفتاد شتر، دو اسب، شش زره و هشت شمشير داشتند، ولى لشكر كفر بيش از هزار رزمنده و صد اسب‌سوار داشت. مسلمانان در آن جنگ با دادن بيست ودو شهيد- چهارده نفر از مهاجران و هشت نفر از انصار- بر دشمن كافر كه هفتاد كشته و هفتاد اسير داده بود، پيروز شدند. 🔹جنگ بدر با پيش بينى قبلى انجام نشد. هدف، مصادره اموال كفّار به تلافى مصادره‌ى اموال مسلمانان مهاجر از مكّه بود كه به جنگ و برخورد نظامى انجاميد. 🔹آنجا كه خدا بخواهد ديدها، برداشت‌ها و افكار عوض مى‌شود. با همين چشم همين جمعيّت را دو برابر مى‌بيند. «يَرَوْنَهُمْ مِثْلَيْهِمْ رَأْيَ الْعَيْنِ» 1⃣يكى از امدادهاى غيبى، ايجاد رُعب در دل دشمنان است. «يَرَوْنَهُمْ مِثْلَيْهِمْ ... وَ اللَّهُ يُؤَيِّدُ» 2⃣جنگ بدر نشان داد كه اراده خداوند بر اراده خلق غالب و تنها امكانات مادّى، عامل پيروزى نيست. «يُؤَيِّدُ بِنَصْرِهِ مَنْ يَشاءُ» 3⃣گرچه خداوند هر كس را بخواهد يارى مى‌كند؛ «مَنْ يَشاءُ» ولى شرط يارى آن است كه مردم در مقام يارى دين او بپاخيزند. «فِي سَبِيلِ اللَّهِ» در جاى ديگر نيز مى‌فرمايد: «إِنْ تَنْصُرُوا اللَّهَ يَنْصُرْكُمْ 👈آری! آنها که چشم بصیرت دارند، و حقیقت را آنچنان که هست می‌بینند از این پیروزی همه جانبه افراد با ایمان درس عبرت می‌گیرند و می‌دانند سرمایه اصلی پیروزی است و ایمان. 📚تفسیر نمونه ونور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ برتر از همه 💠قُلْ أَؤُنَبِّئُكُم بِخَيْرٍ مِّن ذَلِكُمْ لِلَّذِينَ اتَّقَوْا عِندَ رَبِّهِمْ جَنَّاتٌ تَجْرِي مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا وَأَزْوَاجٌ مُّطَهَّرَةٌ وَرِضْوَانٌ مِّنَ اللَّهِ وَاللَّهُ بَصِيرٌ بِالْعِبَادِ (ال عمران:15) 🌱 [اي پيامبر به دنياطلبان] بگو: آيا [مي‌خواهيد] شما را به گزيده‌تر از اينها خبر دهم؟ براي كساني كه [در برابر جاذبه‌هاي افراطي اين غرايز] پرهيزكاري كرده‌اند، نزد پروردگارشان بوستان‌هايي است كه از زير آن نهرها [یی از آثار نيكوي اعمالشان] جاري است  كه در آن جاودانه خواهند ماند و [نيز] همسران پاكيزه شده‌اي [از همة پليدي‌ها] و خشنودي از [سوي] خدا، [كه از همة آنها برتر است] و خدا بس بيناي به [احوال] بندگان است. 🔹با توجه به آنچه در آیه قبل در باره اشیاء مورد انسان در زندگی مادی دنیا آمده بود در اینجا در یک مقایسه، اشاره به مواهب فوق العاده خداوند در جهان آخرت و بالاخره قوس صعودی تکامل انسان کرده است. 🔹دوام و ثباتِ بهشت و رضايت خداوند كجا و لذائذ موقّت و ناپايدار دنيا كجا؟«ذلِكَ مَتاعُ الْحَياةِ الدُّنْيا ... قُلْ أَ أُنَبِّئُكُمْ» 🔹کلمة «رِضْوَانٌ» 8 بار در قرآن تکرار شده که در 3 مورد، رضوان الله را بالاتر از بهشت يا مستقل از آن شمرده است [آل‌عمران 15 (3:15) ، توبه 21 (9:21) و 72 (9:72) ]. 🔹«رِضْوَانٌ مِنَ الله» [به جاي رضوان الله] منشأ چنان خشنودي و رضايتي را، در مقايسه با «حُبّ‌الشَّهَوات» شيفتگان دنيا نشان مي‌دهد؛ آنچنان خشنودي و سرمستي كه نه از ارضاي غرايز حيواني، بلكه از رؤيت جمال ذوالجلال والاكرام و برخورداري از مغفرت و رحمت او ناشي مي‌گردد. چنان سرمستي و نشاطي وصف‌ناپذير كه براي اسيران غرايز باور نكردني است. 📚تفسیر نمونه ،بازرگان ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 2⃣5⃣ تدبر در سوره 🔹تفسیر سوره نمل از عبدالعلی بازرگان نمل : ۵۹ قُلِ الْحَمْدُ لِلَّهِ وَسَلَامٌ عَلَى عِبَادِهِ الَّذِينَ اصْطَفَى آللَّهُ خَيْرٌ أَمَّا يُشْرِكُونَ  ـ [اينک با آگاهی از جريان تاريخیِ انتخاب اصلح در عالم انسان‌ها] بگو: سپاس ويژه خداست، و سلام بر آن بندگانش که [به رسالت] برگزيد. [حال با شناخت سرنوشت مؤمنين و مشرکين، از آنان بپرس] آيا خدای يکتا بهتر است يا آنچه با او [در عبادت] شريک مي‌گيريد؟ ۷۳  ۷۳- اين آيه با پرسش: «الله خير امّا يشرکون» سرآغاز سلسله سؤالاتی است که در پنج آيه بعدی با تکرار: «اَمَّن» [آيا کسی که ...] در پنج زمينة مختلف مطرح مي‌گردد. نمل : ۶۰ أَمَّنْ خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ وَأَنزَلَ لَكُم مِّنَ السَّمَاءِ مَاءً فَأَنبَتْنَا بِهِ حَدَائِقَ ذَاتَ بَهْجَةٍ مَّا كَانَ لَكُمْ أَن تُنبِتُوا شَجَرَهَا أَإِلَهٌ مَّعَ اللَّهِ بَلْ هُمْ قَوْمٌ يَعْدِلُونَ  آيا آنکه آسمان‌ها و زمين را آفريد و برای شما از آسمان، آبی [پُر برکت] فرستاد و به لطف آن بوستان‌های فرح‌بخشی رويانيد که برای شما امکان‌پذير نبود درختانش را برويانيد [شايستة پرستش انحصاری است، يا واسطه‌ها و بُت‌هائی که کاری از آنها ساخته نيست؟] آيا معبود ديگری با خدای يکتا هست؟ ۷۴ [مسلماً خير!] مسئله اين است که آنها مردمانی هستند که عدول مي‌کنند [=با روي‌گردانی از حق، معادل ديگری مي‌گيرند]. ۷۵  ۷۴- يعنی خدائی که باغچه و بوستان بشريت را يکسره با ريشه‌کن کردن علف‌های هرزه و آفاتِ آزار رسان، و ميدان رشد و باروری دادن به گياهان مفيد و پر بهره مراقبت مي‌کند، باغبان بهتری است يا آن که باغ را به قانون جنگل مي‌سپارد؟ پس همچون طبيعت که با نزول باران پر برکت، سبز و خرّم شده، در عالم انسانها نيز اين خداست که مراقبت و انتخاب اصلح مي‌کند. ۷۵- همچنانکه امروزه نيز ميان بسياری از دينداران ظاهري، در مسيحيت و اسلام و بسياری از مذاهب به شرک آلوده شده، معمول است و گرفتاران به جای مستقيم رفتن به سوی خدا ، به واسطه‌هائی متوسل مي‌شوند و به اين ترتيب از خدا به بندگانش عدول مي‌کنند. عدول، چيزی را معادل ديگری و عدل او قرار دادن است. https://zaya.io/d06sz کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
❇️ در منظر فقهي آیت‌الله سیستانی 🛑قسمت يازدهم: ⭕️سخن پایانی 🔻آیت‌الله سیستانی در بستر (context) و در چارچوب و التزام به اصول اجتهاد جواهری البته با عنصر نواندیشی و توجه به مبانی معرفت‌شناختی و انسان‌شناختی، به مبانی و مصادیق حقوق شهروندی پرداخته و به مناسبت‌های مختلف آن‌ها را مورد تأکید قرار داده است، و با اصرار و پافشاری بر لزوم رعایت به جریان‌های افراطی اعلام کرده میان حقوق شهروندی با مسائل فقهی تعارض و ناسازگاری وجود ندارد. 👈روش آیت‌الله سیستانی در رویارویی با ناسازگاری‌هایی که گاهی میان احکام فقهی با جهان مدرن به‌چشم می‌آید این است که با موضوع‌شناسی دقیق و بررسی مناط و ملاک احکام به ارائه فتوای مناسبی می‌پردازد که در چارچوب فقه جواهری با و مدرن نیز سازگار باشد، البته ایشان گاهی در چارچوب فقه و توجه به محدودیت‌های متنی و نصوص دینی راه حل دیگری در پیش می‌گیرد. به عنوان نمونه در باب در کتاب‌های فقهی و فتوایی خود به موضوع حدود نمی‌پردازد و به قانون‌گذاران بر وضع قوانینی در راستای اجرای حدود شرعی نیز تأکید نمی‌کند و تنها به بیان رعایت در قانون‌گذاری بسنده می‌کند. 🌱🔸پیام آیت‌الله سیستانی مبنی بر پاسخ‌گویی فقه در عصر حاضر و روش ایشان در رویارویی با تعارض‌ها و ناسازگاری‌ها، نه تنها برای نواندیشان دینی بلکه برای روشنفکران دینی و همه کسانی که دغدغه دینداری در جهان مدرن را دارند، حائز اهمیت بسیاری است. چرا که با پیمودن این مسیر و استفاده از این روش؛ یعنی فعال کردن عناصر فراموش شده و مورد غفلت واقع شده در فقه چون کرامت ذاتی انسان و لوازم و پی‌آمدهای آن، می‌توان گام‌به‌گام البته استوار و محکم و دور از آشوب، آوار و برانگیختن حساسیت‌ها و با همراهی طیف وسیعی از دینداران به حل تعارض‌ها و تضادها پرداخت. 🔸آیت‌الله سیستانی به صراحت شرکت در را شهروندان می‌داند و در این‌باره از عباراتی چون؛ تکلیف یا وظیفه ملی و شرعی استفاده نمی‌کند، و بر این باور است که مردم با تأیید و حمایت خود به حکومت مشروعیت می‌دهند، 🔻 و در زمانی که دولتی در عراق مستقر نبوده نیز مالکیت دولتی را محترم دانسته و به شهروندان نسبت به تعرض و تصرف اموال دولتی هشدار داده است و از سوی دیگر به گوشزد کرده که در فراهم کردن برای همه عراقی‌ها نهایت کوشش خود را انجام دهند و حقوق شهروندی آنان را نیز به‌رسمیت بشناسند و نادیده نگیرند. ایشان در هر فرصت و مناسبتی همگان را به رعایت حقوق شهروندان، احترام به جان و مال آنان و التزام به موازین انسانی و اخلاقی دعوت می‌کند؛ از این‌رو می‌توان آیت‌الله سیستانی را مرجعی و دانست که فارغ از نام و عنوان یا پسوند و پیشوند حکومت به دولت کارآمد و شهروند خوب باور دارد. ⭕️👈خلاصه سخن آنکه همان‌طور که بیان شد؛ از جمله حقوق چالشی می‌باشد و این چالش در حکومت‌های اسلامی نیز بیشتر به‌چشم می‌آید، اما می‌توان با استناد به نظرات آیت‌الله سیستانی این چالش‌ها را کمتر کرد و یا از میان برداشت. به عنوان نمونه‌ای کوچک در کشور ما برخی از مراکز آموزشی و ادارات برای تحصیل و شرط یا اهل کتاب قائل هستند، از این‌رو فرد محصل یا متقاضی کار که پیرو آیین دیگری باشد در چالش میان راست‌گویی و از تحصیل و استخدام و یا بیان خلاف واقع و تحصیل و استخدام قرار می‌گیرد، روشن است انتخاب هر کدام از گزینه‌ها برای فرد و اجتماع مشکلاتی پدید خواهد آورد. پايان🌱 🖥🖌محمدهادی زاهد غروی، برگرفته از سايت دين انلاين کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌸🤲 اللَّهُمَّ إِنِّي أُجَدِّدُ لَهُ فِي صَبِيحَةِ يَوْمِي هَذَا ، وَ مَا عِشْتُ مِنْ أَيَّامِي ، عَهْداً وَ عَقْداً وَ بَيْعَةً لَهُ فِي عُنُقِي ، لَا أَحُولُ عَنْهَا وَ لَا أَزُولُ أَبَداً 🌸خدایا در صبح این روز و تا زندگی کنم از روزهایم، برای آن حضرت بر عهده‌ام، عهد و پیمان و بیعت تجدید می‌کنم که از آن‌، رو نگردانم و هیچ‌گاه دست برندارم 💫کانال قرآن پویان ┄═❁🍃❈🌸❈🍃❁═┄ @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
༻🍃‌🌸🍃༺ 💝باسلام بہ همراهان عزیز در تلاوت روزانہ یڪ صفحہ از قرآن📖 🔷✨از آنجا ڪه هدف از این برنامہ، تلاوت آیات همراہ با ترجمہ و آگاهی از تفسیر ساده آن صفحہ است، 👈 روزهاے جمعه ، صفحہ جدیدے ارسال نمی‌شود تا دوستانیڪہ در طول هفتہ موفق بہ مطالعہ برخی پستها یا صفحات نشدند، فرصت ڪنند خود را باسایر عزیزان، همراه نمایند. التماس دعا🙏 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
نشست استاد بهجت پور mp3-mc.mp3
40.78M
✅ "بررسی درباب قرائت ازعاصم و  نظرات مختلف راجع به تدوین ، تغییر یا قرآن کریم" ⭕️قسمت اول: 🔻 سه رویکرد در رابطه با   مطرح است: 🔸رویکرد اول، که نگاه صحیح علمای شیعه است. ایات بانظم وترتیبی که در سوره ها قرار دارد، توسط پیامبر اکرم(ص) املا شده و صحابه هم آیات را ثبت وضبط می کردند و های شخصی متعددی از سوی صحابه وجود داشته است اما باتوجه به اینکه تا زمان وفات ایشان، نزول آیات وحی ادامه داشته است، نسخه رسمی که به عنوان نسخه مرجع وقطعی باشد تا زمان وفات پیامبر(ص) ارائه نگردید. 🔸رویکرد دوم: اهل سنت می‌گویند قرآن در سینه رجال و روی پوست درختان و کتف شترها و … نوشته و در دوره پیامبر(ص) رها شد و نه خود ایشان و نه صحابه آن را جمع نکردند؛ یکسال بعد از وفات پیامبر(ص) در جنگی، ۴۰ تا ۷۰ حافظ قرآن کشته شدند لذا خلیفه(ابوبکر) به فکر این افتاد که قرآن را جمع کند  🔸رویکرد سوم:مستشرقین می‌گویند خبری از مصحف در دوره پیامبر(ص) نیست و خلیفه هم مصحفی نداشت و می‌گویند تازه مسلمین در دوره عثمان قرآن را نوشتند از منظر شیعه هیچ‌گونه در کم و زیادت نسبت به قرآن وجود ندارد، کسانی مانند حاجی نوری هم گرفتار این قرائت اهل سنت شدند و سخن از تحریف گفتند. انهایی هم که می گویند از قران ،چیزی کم شده است تبیین ایات بوده نه خود ایات. 🛑اختلاف بر سر است که با دستور پیامبر بوده است یا صحابه، 🔸اما داستان های مختلف چیست؟ که بود و چه کرد ؟چرا برخی نسبت به او شبهاتی مطرح کرده اند؟ 💫👈 استاد @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
با در 📌شاخص‌‌های ارزیابی،حکومت با ، و به وعده تعیین می‌شود/ با عصبانیت، درگیری و نمی‌توان حجت‌های الهی را اثبات کرد. 👈 می‌توان منطق و گفت‌وگو را جایگزین سلاح و اسلحه کرد. عده‌ای از افرادی که ظرفیت‌های خودشان را از دست می‌دهند، به خشونت روی می‌آورند و دست به کار رفتارهای غیر متعارف می‌شوند، به خاطر این است که نتوانسته‌اند منطق معقولی را دریافت و درک کنند. اگر این منطق معقول وجود داشته باشد، امیرالمؤمنین(ع) در گفت‌وگویی که قبل از جنگ نهروان با خوارج داشتند، دو سوم آنها را برگرداندند. ↩️ امر به معروف و نهی از منکر در منطق ، با قمه و قداره است، امام رضا(ع) به یکی از منتقدین فرمود بر اساس منطق قرآن بحث می‌کنیم. یعنی می‌توان منطق و گفت‌وگو را جایگزین سلاح و اسلحه کرد. عده‌ای از افرادی که ظرفیت‌های خودشان را از دست می‌دهند، به خشونت روی می‌آورند و دست به کار رفتارهای غیر متعارف می‌شوند. 🌴امیرالمؤمنین(ع) قاعده‌ای در اختیار ما قرار دادند و فرمودند که با عصبانیت، درگیری و گرفتن یقه نمی‌توان حجت‌های الهی را اثبات کرد. گریبان کسی که ناسزا گفته را گرفتید و دهانش را بستید، فکر می‌کنید از این طریق و با این عصبانیت و ناراحتی می‌توانید راه خدا را در جامعه تثبیت کنید؟ حضرت فرمودند با خشونت کاری صورت نمی‌گیرد. 🔻👈با عدالت که نمی‌شود داد؛ چرا که عدالت در صورت وجود، حقیقتی است که مردم در زندگی خودشان حس می‌کنند. از بین بردن فقر، تبعیض و فساد یک واقعیت است. شخصی خودش را در پشت لباس و جامه پنهان کند و در شرایطی که ظلم، بی‌عدالتی و فراگیر می‌شود، به شما نشان بدهد که غذای ساده می‌خورد و اصلا از بیت‌المال استفاده نمی‌کند؛ مردم با آن یک وعده غذای خوب خوردن تو مشکل ندارند؛ این و ریاکاری را کنار بگذار! مردم با و و تبعیض مشکل دارند. شاخص‌های حکومت با صداقت، عدالت و وفای به وعده تعیین می‌شود. بارها خود امیرالمؤمنین(ع) مردم را 👈 تشویق به می‌کرد؛ مردم که آشنای با این فرهنگ نبودند و بلد نبودند که باید از حاکم سؤال کرد و پرسید؛ امیرالمؤمنین(ع) به مردم آموزش داد که شما حق سؤال کردن دارید. 🔻🔻 دو شرط دارد؛ ↩️شرط اول این است که رأس حکومت حاضر باشد خود را در معرض بحث و گفت‌وگو با مردم قرار بدهد؛ به جای اینکه منبر برود و خطابه داشته باشد، به مردم فرصت بدهد برای اینکه مستقیما با او صحبت کنند و از امام جواب بشنوند. ↩️شرط دوم این است که آیا لازم برای وجود دارد یا وجود ندارد؟ کسی که سؤال می‌کند و وارد بحث و گفت‌وگو می‌شود، چه سرنوشتی پیدا خواهد کرد؟ ♦️سطح سؤال اختصاص به مراتب پایین ندارد علی بن ابیطالب(ع) فرمود «از من بپرسید» و اگر به مالک هم اشکالی دارید، باز هم از من بپرسید چون من او را حمایت و نصب کرده‌ام. این قدم اول است که این فرهنگ در جامعه تثبیت شود که اگر از علی بن ابیطالب(ع) می‌شود سؤال کرد، آن وقت بقیه کارگزاران حکومت هم تسلیم هستند و کسی نمی‌تواند از زیر بار سؤال و احتجاج فرار کند. ♦️بین فهم و رویه ما با آنچه که در منابع هست، تطابق و سازگاری نیست؛ یک تحکم از بالا جای ارتباط برابر برای گفت‌وگو را می‌گیرد. 🎙استاد سروش محلاتی. کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━