eitaa logo
قران پویان
442 دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
655 ویدیو
601 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠آیات، دلالت ارتباطی دارند و استقلالی. مراد برخی آیات در داخل سياق و مربوطه، متفاوت از مفهوم آنها بطور مستقل و خارج از متن است. مانند آیه فویل للمصلین در سوره ، 🎙بخشی از جلسه سوم روش ساده بهتر قرآن، آقای سیدکاظم فرهنگ @tadabbor_quranpuyan ✅ در تلگرام و ایتا https://b2n.ir/p92928 ✅ در واتساپ
ما تَسبِقُ مِن أُمَّةٍ أَجَلَها وَما يَستَأخِرونَ ‍ هیچ امتی بر اجل و سر رسید حتمی خود پیشی نمی‌گیرد، و از آن تأخیر نیز نمی‌کند. مؤمنون/ ۴۳ @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
༻🍃‌🌸🍃༺ 💐👌شما هم در 📖 یک صفحه از قرآن  به همراه با ما همراه شوید ❇️🌹بلطف خدا و استقبال مخاطبان عزیز هر روز فایل صوتی🎧 قرائت يك صفحه از قران كريم را به همراه عکس متن عربی آن صفحه ، فایل صوتی تفسیر آقای و توضیح صفحه وگزیده نکات تفسیری ،از ابتداي قران، در كانال ارسال نموده ایم. ✍تاکنون سوره های :🔻 حمد-بقره-آل‌عمران به اتمام رسیده که جهت دسترسی به آنها میتوانید از زیر استفاده نمایید. ✅ و به لطف پروردگار از امروز 👇 📖 را شروع خواهیم نمود. ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
💠 یــک صفحه قرآن بـه همراه ترجمه 📖  آیات 1 تا 6 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏ 📖 🎙آقای بازرگان 🆔@quranpuyan
. مربوط به 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ را از روي عشق، پيش از و در حد توان بدهيد 💠وَآتُوا النِّسَاءَ صَدُقَاتِهِنَّ نِحْلَةً (نساء:4) 🌱مَهر زنان را به شيريني و صدق و صفا [=عسل وار] بدهيد، 🔹نَحل زنبور عسل است كه شهد هزاران گل را به شربتي شيرين و خالص تبديل و تقديم مصرف‌كنندگان مي‌كند. در قرآن فقط يكبار كلمة نحل و يكبار كلمة نِحلَه آمده است. «نِحْلَهً» تشبيهي به تلاش خستگي ناپذير زنبور عسل در ارتباط با «گل» و توليد عسل خالص شفابخش (نحل 69 (16:69) ) است،گويي مهريه تقديم دسته گلي از شيريني عشق و محبت به همسري است كه براي زندگي مشترك بر‌گزيده مي‌شود. دسته گل را پيش از ازدواج بايد داد، نه پس از طلاق و به زور قانون! و نيز تهيه دسته گل بايد در توان تهيه كننده باشد و اگر به آفت چشم هم چشمي گرفتار شد، به ضرر دو طرف تمام مي‌شود. 😔 🔹مهريه (كابين) را قرآن همواره، به خصوص در (آيات 24 (4:24) و 25) همين سوره، «أُجُور» ناميده است. اما در سراسر قرآن تنها در همين آيه است كه «صَدُقَات» ناميده شده تا بيانگر صداقت در ازدواج و بي غل و غشي آن باشد! البتّه بعضى مفسّران «نحلة» را به معناى «دَين» گرفته‌اند. يعنى مهريّه، دَين و بدهى قطعى مرد است. 1⃣پرداخت مهريّه به زن حقّ او و الزامى است. وَ آتُوا النِّساءَ ... 2⃣، نرخ زن نيست، بلكه نشانه‌ى صداقت مرد در علاقه و دوستى به همسراست. «صَدُقاتِهِنَّ» 3⃣زن، مالك مهريه‌ى خود است و با وجود زن پدر و بستگان زن، حقّ گرفتن مهريه‌ى او را براى خود ندارند. «آتُوا النِّساءَ صَدُقاتِهِنَّ» 📚تفسير نور و بازرگان ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️سوره ، توصيه به  💠يَاأَيُّهَا النَّاسُ اتَّقُوا رَبَّكُمُ الَّذِي خَلَقَكُم مِّن نَّفْسٍ وَاحِدَةٍ وَخَلَقَ مِنْهَا زَوْجَهَا 1/نساء 🌱اي مردم، پروا گيريد پروردگارتان را [از نافرماني او بپرهيزيد]، همان كه شما را از يك نفس [منشأ حياتي واحد] آفريد و زوج او را نيز از همان آفريد 2 و از آن دو مردان و زنان بسياري [در زمين] پراكنده ساخت 🔷سورة آل‌عمران با جملة «...وَاتَّقُوا اللهَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ» ختم شده و سورة نساء با آية « يَا أَيُّهَا النَّاسُ اتَّقُواْ رَبَّكُمُ... وَاتَّقُواْ اللهَ الَّذِي...» آغاز مي‌گردد. تقوايي كه در سورة آل‌عمران مطرح شده در ارتباط با وحدت جامعه و ولايت خدا و رسول و مقابله با متجاوزان است، و تقواي توصيه شده در سورة نساء در ارتباط با واحد خانواده. 👈سورة آل‌عمران عمدتاً به آفات بيروني مي‌پردازد و سورة نساء به آفات دروني. 🔷اين سوره بين سالهاي 6 الي 10 هجري (19 تا 23 رسالت) در مدينه نازل شده است. آيات سال 6 عمدتاً دربارة «اهل كتاب و مردم شناسي» است و آيات سالهاي 8 و 10 دربارة «مسائل تشريعي و جهاد». 🔷سوره با آيات تشريعي آغاز شده است كه شامل موارد زير مي‌باشد: يتيمان (نگهداري اموال آنان، روابط متكي به قسط و ازدواج با آنان)، مهريه، ارث، فحشاء (زن و مرد)، محارم در ازدواج، مُتعه، تعدّد زوجات، ازدواج با كنيزان، روابط اقتصادي سالم، اجتناب از گناهان كبيره، قيموميّت مرد بر زن، اختلافات مرد و زن در خانواده، نَفَقِه، نماز، غسل و تيمم و... مي‌باشد و كلاً به واحد خانواده به عنوان پايه و اساس جامعه و ارحام ارتباط پيدا مي‌كند، اين آيات ثلث اول سوره، قسمت عمده مياني آن و آخرين آيه (جمع‌بندي) را اشغال كرده‌اند. 🔷موضوع دوم (اهل كتاب و مردم شناسي)، كه شامل: انحرافات يهود (تحريف كتاب، عصيان، افتراء، خودستايي، غرور، حسادت و...)، حكومت و روابط متقابله مردم و زمامداران (اداء امانات به اهلش و اطاعت از خدا و رسول و اولي‌الامر- راه حل اختلافات)، منافقين (عمدتاً در عدم تمكين در شركت در جهاد)، جهاد و قتال، نماز جنگ، حضرت مسيح و انحرافات تثليث، انبياء رِبا و... مي‌باشد كه كاملا در لابلاي موضوع نخست جاي گرفته است. 📚تفسير آقای بازرگان ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
*❇️* مراحل مختلف انسانها 💠وَابْتَلُوا الْيَتَامَى حَتَّى إِذَا بَلَغُوا النِّكَاحَ فَإِنْ آنَسْتُم مِّنْهُمْ رُشْدًا فَادْفَعُوا إِلَيْهِمْ أَمْوَالَهُمْ نساء:6 🌱و يتيمان را [براي رشد و تربيت] در بوتة آزمون قرار دهيد تا هنگامي كه به [سن] ازدواج برسند، آنگاه اگر در آنها [نشانه] رشدي احساس كرديد،  اموالشان را [يكباره] به آنان بازگردانيد 🔷بلوغ در انسانها تدريجي است و براي هركاري، رسيدن به سن و زمان بلوغ ان متفاوت است. رسيدن به سن بلوغ و آمادگي جنسي براي ازدواج براي تصرّف در اموال كفايت نمي‌كند، رسيدن به عقل معاش و تدبير زندگي مستقل نيز لازم است تا يكباره اموال يتيم به او تحويل داده شود. 🔹"مسأله ی 25- مرحله ى نخستين احكام بلوغ، رسايى و پذيرش الزامى عقلى براى نماز و مانند آن است، كه زيربناى تمامى عبادات و ارتباطاتِ بندگى در برابر حضرت اقدس الهى است. و همان رشد عقلى شناخت خداى تعالى و دين براى انجام نقطه ى نخستين احكام اسلامى كافى است. 🔹مسأله ی 26- ميانگين بلوغ در مورد و مانندش- از تكاليف عقلانى- براى پسر و دختر نوعاً از آغاز ده سالگى است. 🔹مسأله ی 27- مرحله ى دوّم بلوغ، بلوغِ براى است كه معيار آن توانايى جسمى، و ميانگينش براى هر دوى پسر و دختر، سيزده سالگى است، و توانايى جسمى دختر اگر كم تر از پسر نباشد، بيشتر هم نيست، و دست بالا برابرند. و در رواياتى هم سن معمولى بلوغ هر دو را- براى روزه- سيزده سالگى ذكر فرموده اند بنابراين اين خود تحميلى ناروا بر دختران است كه شش سال پيش تر از پسران روزه بگيرند! بنابراين نظرات و فتاوا نه سال براى دختران و پانزده سال براى پسران هيچ گونه پايه و اساسى ندارند. 🔹مسأله ی 28- سومين مرحله ى تكليف، بلوغ براى است كه ميزان آن، توان زناشويى است. و در اين مرحله نوعاً دختران زودتر از پسران بالغ مى شوند. و بلوغِ جسمى و جنسى در دختران تقريباً يكسان است. 🔹مسأله ی 29- مرحله ى چهارم، بلوغ است كه نوعاً پسران از دختران جلوترند، زيرا رشد و زمينه ى تلاش اقتصاديشان قهراً بيشتر است، به ويژه براى پرداخت حقوق شرعيه، حجّ، عمره و ساير عباداتى كه نياز مالى دارند." 📚رساله نوين مرحوم ايت الله صادقي تهرانی ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 7⃣7⃣ تدبر در سوره 🔹تفسیر سوره نمل از عبدالعلی بازرگان نمل : ۸۲ وَإِذَا وَقَعَ الْقَوْلُ عَلَيْهِمْ أَخْرَجْنَا لَهُمْ دَابَّةً مِّنَ الْأَرْضِ تُكَلِّمُهُمْ أَنَّ النَّاسَ كَانُوا بِآيَاتِنَا لَا يُوقِنُونَ  آنگاه که [در آستانة قيامت] آن قول [الهی، که آثار اعمال سوء سرانجام دامنگير منکران خواهد شد] ۹۴ فرا رسد، جنبنده‌ای برای [آگاهی] آنها از زمين بيرون آوريم که با آنان [به زبان وجودی] سخن گويد. ۹۵ [=شگفتي‌های آن، نمایانگر حقايق ايمانی و بيانگر اين واقعيت باشد که] مردم به آيات ما يقين نمي‌آورند. ۹۶  __ ۹۴- اين «قول» که با الف و لام معرفه ذکر شده چيست؟ در اين آيه و آيه ۸۵ از «وقوع» آن قول و در ۷ آيه ديگر قرآن، از «تحقق» آن [حق القول] سخن گفته است. ظاهراً منظور از قول، هشدار به همان نظام و قانون علت و معلولی است، بنابراين منکران نمي‌توانند بي‌تفاوت در برابر اعمال‌شان باشند و بايد بدانند عقوبت و عذاب، نتيجه طبيعی تبه‌کاری آنها است. اين نتيجه يا توفيق ايمان را از آنان سلب مي‌کند [ياسين ۷ (۳۶:۷) ]، يا در همين دنيا عوارض عذاب‌شان تحقق مي‌يابد [اسراء ۱۶ (۱۷:۱۶) ]، يا در آخرت [قصص ۶۳ (۲۸:۶۳) ، سجده ۱۳ (۳۲:۱۳) ، سبا ۳۱ (۳۴:۳۱) ، صافات ۳۱ (۳۷:۳۱) ، فصلت ۲۵ (۴۱:۲۵) ، و احقاف ۱۸ (۴۶:۱۸) ]. ۹۵- سخن گفتن آن جنبنده با آدميان الزاماً به شکل متعارف نيست، طبيعت و موجودات با زبان تکوينی [وجودی] سخن مي‌گويند، بلکه کشف عجايب وجودی آن، منکران را در برابر حقايقی که دلالت بر وجود آفريدگار حکيم و هوشمند مي‌کند، مبهوت و ناتوان از پاسخ علمی خواهد ساخت و گويای اين واقعيت خواهد بود که مردم در شناخت آيات خدا يقين‌آوری نمي‌کنند. ۹۶- اين آيه از آيات پوشيده و مرموز قرآن است و قرينه ديگری هم ندارد تا بتوان از آن کمک گرفت، اصولا اغلب آيات مربوط به قيامت، از متشابهات قرآن محسوب مي‌شوند. نمل : ۸۳ وَيَوْمَ نَحْشُرُ مِن كُلِّ أُمَّةٍ فَوْجًا مِّمَّن يُكَذِّبُ بِآيَاتِنَا فَهُمْ يُوزَعُونَ  و روزی که از هر امتی گروهی از کسانی که آيات ما را تکذيب مي‌کردند محشور کنيم و [به دليل سوابق‌شان] تحت نگهداری و بازداشت قرار گيرند. https://zaya.io/d06sz کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
🔹 و ، درد بي ردمان 👈در اندیشه حضرت که طبیبِ بی‌رقیبِ هر بیمار نابینا و ناشنوایی است، مرض سختِ "" قابل نیست این بیماری از آن خودرائی است. متن فرمایش ایشان چنین است؛ 🖌امام صادق(ع) از قول حضرت مسیح نقل می‌کنند: ♦️♦️"من توانستم به اذن خداوند مردگان را زنده كنم و كورى را شفا بخشم ولى نتوانستم و انسان‌ها را درمان كنم." ❓شخصی از حضرت مسیح پرسيد: به چه‌كسى می‌گويند؟ حضرت فرمود: "كسى كه به خود مغرور است و همۀ فضيلت‌ها و خوبى‌ها را براى خود و پيشبرد منافع خود مى‌خواهد و همه حق را براى خود قائل است و ديگران را صاحب حقى نمى‌داند. چنين كسى هيچ دارويى ندارد." 📚(قصص الانبیاء راوندی/۴۱۷) ♦️نکته مهم در کلام این است که "" در موارد "حق و حقوق" مطرح شده و این صرفاً یک خودرائیِ اخلاقی نیست بلکه خودرائی سیاسی است که ارباب قدرت به آنچنان میرسند که حاضر به تمکین هیچ حقی نیستند. 🌐 نقل از كانال انديشه معاصر کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
🌺🌺 منتخب نظرات قرآن آموزان دوره اموزش ، از دوره اول تا دوره 16 ✅ بخش چهارم ✅ استاد انقدر این روشی که یاد گرفتیم خوندن قران رو برامون کرده که به گاز داریم میریم چون 👈 واقعا همه روشها رو برای قران رفتم ولی به اون چیزی که میخواستم نرسیدم اما این روش، واقعا روشی هست که به اون هدفم دارم نزدیک میشم ،خدا رو شاکرم بابت روش فهم قران ، به نظر بنده این روش نوع روش فهم قران است ،انس با قران رو بیشتر کرده، و مخاطب مرتب در پی کشف آیات قران است، نگاه و زاویه دیدمون رو نسبت به قران این روش کاملا تغییر داده و وابستگیمون رو نسبت به کتابهای تفسیر و اساتید در این زمینه کمتر کرده، ✅ ترین روش در درک کلمات وحی و دسترسی به منبع الهی درون و کتاب مکنون است. ✅ واقعا پیدا کردم چون تابه حال از این زاویه به قرآن نگاه نکرده بودم و با این روش بتدریج لایه های باطنی این کتاب الهی برایم روشن میشود خدا رو شکر می کنم که همچین فرصتی به من داده شد که با نگاه دیگری به آیات توجه کنم مخصوصا در زمینه پاراگراف بندی برایم مفید بود. استاد بزرگوار خیلی عالی می فرمایند که تفسیر قرآن نیست . واقعا من چند وقتی است که به این نتیجه رسیدم که جز در موارد خاص که نیاز به مراجعه به کتب تفسیر هست، در بقیه موارد خداوند با ما انسانها خیلی راحت صحبت می کنه و براحتی می تونیم مخاطب قرار بگیریم و از کلام الهی بهره ببریم .گاهی بعضی مفسرین کلام قرآن را اش می کنند و سخت جلوه می دهند ✅ این روش فاصله زیاد و و و بیگانگی با قران را از بین میبره و چون روش کار نوعی تفکیک مطالب را در بر دارد بهتر بخاطر ميماند. ♦♦♦ جهت اطلاعات بيشتر و ثبت نام دوره جديد به كانال زير مراجعه نماييد ايتا و تلگرام @tadabbor_quranpuyan https://chat.whatsapp.com/KmJSRCcMZvWDzIFaS7lv8T در واتساپ
. ❤ بسم الله الرحمن الرحیم ❤ رَبِّ لَا تَذَرْنِی فَرْدًا پروردگار من ، مرا تنها مگذار سوره انبیاء ، آیه ۸۹ کانال قرآن پویان 🆔️ @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــک صفحه قرآن بـه همراه ترجمه 📖  آیات 7 تا 11 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏ 📖 🎙آقای بازرگان 🆔@quranpuyan
. مربوط به 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️توجه به در تقسيم 💠وَإِذَا حَضَرَ الْقِسْمَةَ أُولُو الْقُرْبَى وَالْيَتَامَى وَالْمَسَاكِينُ فَارْزُقُوهُم مِّنْهُ وَقُولُوا لَهُمْ قَـوْلًا مَّعْرُوفًا (نساء:8) 🌱و هرگاه هنگام تقسيم [ارثيه] خويشاوندان [تنگدستي كه سهمي نمي‌برند] و يتيمان و بينوايان حاضر شدند، از آن بهره‌مندشان كنيد و به گفتاري پسنديده با آنان سخن گوييد. 🔹یک حکم اخلاقى این آیه مى فرماید:  هر گاه در مجلس تقسیم ارث، خویشاوندان، یتیمان و مستمندان حاضر شدند، چیزى از آن به آنها بدهید بنابراین، محتواى آیه یک حکم اخلاقى و استحبابى درباره طبقاتى است که با وجود طبقات نزدیک تر، از ارث بردن محرومند. 🔹آیه مى گوید: اگر در مجلس تقسیم ، جمعى از خویشاوندان درجه دو یا سه و همچنین بعضى از یتیمان و مستمندان حضور داشته باشند، چیزى از مال به آنها بدهید، و به این ترتیب جلو تحریک حس حسادت و کینه توزى آنها را ـ که ممکن است بر اثر محروم بودن از ارث، شعله ور گردد ـ بگیرید و پیوند خویشاوندى انسانى خود را به این وسیله محکم کنید. 🔹به نگاه‌ها، حضورها وتوقّعات طبيعى محرومان توجّه كنيد. 🔹در تقسيم ارث، علاوه بر افرادى كه سهم مشخّص دارند، به فكر فقرا و محرومان و يتيمان نيز باشيد. نَصِيباً مَفْرُوضاً ... فَارْزُقُوهُمْ مِنْهُ‌ 🔹با هداياى مالى و زبان شيرين، از كينه‌ها و حسادت‌ها، پيشگيرى و را مستحكم‌تر كنيد. «فَارْزُقُوهُمْ ... قُولُوا» 🔹هداياى مادّى، همراه با محبّت و عواطف معنوى باشد. «قُولُوا لَهُمْ قَوْلًا مَعْرُوفاً» 📚تفسير نور و نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ و امروز ما، فردا دامنگير خانواده و بچه‌هاي خودمان ميشود 💠وَ لْيَخْشَ الَّذِينَ لَوْ تَرَكُوا مِنْ خَلْفِهِمْ ذُرِّيَّةً ضِعافاً خافُوا عَلَيْهِمْ فَلْيَتَّقُوا اللَّهَ وَ لْيَقُولُوا قَوْلًا سَدِيداً «9» نساء 🌱و كسانى كه اگر پس از خود فرزندان ناتوانى به يادگار بگذارند، بر (فقر آينده) آنان مى‌ترسند، بايد (از ستم درباره يتيمان مردم نيز) بترسند. از خداوند پروا كنند و سخنى استوار گويند. 🔹اين سؤال براى بسیارى پیدا مى شود که چگونه خداوند عمل کسى را بر دیگرى روا مى دارد، و اصولاً کودکان شخص چه گناهى کرده اند که گرفتار ستم شوند؟! ✅پاسخ این  که: کارهائى که افراد در اجتماع مرتکب مى شوند، تدریجاً شکل یک سنت به خود مى گیرد، و به نسل هاى آینده منتقل مى شود. 👈بنابراین، آنها که اساس بر ایتام را در اجتماع مى گذارند، بالاخره، روزى این بدعت غلط، دامان فرزندان خود آنها را نیز خواهد گرفت، و در حقیقت این موضوع یکى از آثار وضعى و تکوینى اعمال آنها است و اگر به خداوند نسبت داده مى شود، به خاطر آن است که تمام آثار تکوینى و خواص علت و معلول به او منسوب است، و به هیچ وجه ظلم و ستمى از ناحیه خداوند بر کسى نخواهد شد. 🔹خلاصه هنگامى که پاى ظلم و ستم در اجتماع باز شد، پاى  ظالم  و فرزندان او را هم خواهد گرفت. 🔹با يتيمان مردم چنان رفتار كنيم كه دوست داريم با يتيمان ما آنگونه رفتار شود. «تَرَكُوا مِنْ خَلْفِهِمْ ذُرِّيَّةً ضِعافاً» 🔹هركه آتشى روشن كند، دودش به چشم خودش مى‌رود. ظلم امروز به ايتام مردم، به صورت سنّت در جامعه در مى‌آيد و فردا دامن يتيمان ما را هم مى‌گيرد. «وَ لْيَخْشَ الَّذِينَ لَوْ تَرَكُوا ...» 📚تفسير نور و نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan