#گزیده_نکات_تفسیری
#صفحه_116
❇️آنها كه به #قانون_خدا #حكم نمیكنند
💠وَ لْيَحْكُمْ أَهْلُ الْإِنْجِيلِ بِما أَنْزَلَ اللَّهُ فِيهِ وَ مَنْ لَمْ يَحْكُمْ بِما أَنْزَلَ اللَّهُ فَأُولئِكَ هُمُ الْفاسِقُونَ (۴۷/مائده)
🌱به اهل انجيل (پيروان مسيح) گفتيم بايد به آنچه خداوند در آن نازل كرده حكم كنند و كسانی كه بر طبق آنچه خدا نازل كرده حكم نمیكنند فاسق هستند.
👈پس از اشاره به نزول انجيل در آيات گذشته، در اين آيه ميفرمايد:
" ما به اهل انجيل دستور داديم كه به آنچه خدا در آن نازل كرده است، داوری كنند".
(وَ لْيَحْكُمْ أَهْلُ الْإِنْجِيلِ بِما أَنْزَلَ اللَّهُ فِيهِ).
🔷✨شك نيست كه منظور از جمله بالا اين نيست كه قرآن به پيروان مسيح ع دستور ميدهد كه هم اكنون بايد به احكام انجيل عمل كنند، زيرا اين سخن با ساير آيات قرآن و با اصل وجود قرآن كه اعلام آئين جديد و نسخ آئين قديم ميكند، سازگار نيست بلكه منظور اين است، كه ما پس از نزول انجيل بر عيسی ع به پيروان او دستور داديم كه به آن عمل كنند و طبق آن داوری نمايند.
و در پايان آيه، بار ديگر تاكيد ميكند:" كسانی كه بر طبق حكم خدا داوری نكنند فاسقند".
(وَ مَنْ لَمْ يَحْكُمْ بِما أَنْزَلَ اللَّهُ فَأُولئِكَ هُمُ الْفاسِقُونَ).
👈قابل توجه اينكه در آيات اخير، در يك مورد به چنين افراد اطلاق" كافر" و در مورد ديگر" ظالم" و در اينجا" فاسق"، شده است، ممكن است اين تفاوت تعبير به خاطر آن باشد كه هر حكم دارای سه جنبه است، از يك سو به قانونگذار (خداوند) منتهی ميشود، از سوی ديگر به مجريان قانون (شخص حاكم و قاضی) و از سوی سوم به كسی كه اين حكم در حق او اجرا ميگردد (شخص محكوم).
گويا هر يك از تعبيرات سهگانه فوق، اشاره به يكی از اين سه جنبه است، زيرا كسی كه بر خلاف حكم خداوند داوری میكند، از يك طرف، قانون الهی را زير پا گذاشته و" كفر" ورزيده و از طرف ديگر به انسان بیگناهی، ستم و ظلم كرده، و از طرف سوم از مرز وظيفه و مسئوليت خود خارج شده و فاسق گرديده است (زيرا همانطور كه در سابق گفتيم" فسق" به معنی بيرون رفتن از مرز بندگی و وظيفه است).
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نکات_تفسیری
#صفحه_116
❇️زمان #جاهليّت، مخصوص يك دوران نيست، هرگاه كه مردم از خدا جدا شوند، دوران جاهليّت است
💠أَ فَحُكْمَ الْجاهِلِيَّةِ يَبْغُونَ وَ مَنْ أَحْسَنُ مِنَ اللَّـهِ حُكْماً لِقَوْمٍ يُوقِنُونَ (۵۰/مائده)
🌱آيا آنان حكم جاهليّت را میطلبند؟ برای اهل ايمان و يقين، داوری چه كسی از خدا بهتر است؟
يعنی وقتی شريعت نازله به تو و شريعتی كه در گنجينه قرآن تو، به وديعه سپرده شده حق باشد، به اين معنا كه هم آن احكامش كه موافق با كتب آسمانی قبل است حق باشد، و هم آنچه كه مخالف آنها است حق باشد، بدان جهت كه مهيمن بر آنها است، پس تو جز اين وظيفه نداری كه بدانچه خدا به خود تو نازل كرده در بين مردم حكم كنی، و به خاطر به دست آوردن دل آنها از طريقه حقی كه به تو نازل شده عدول نكنی و منظور از مردم يا خصوص اهل كتاب است، (هم چنان كه ظاهر آيات قبل آن را تاييد میكند) و يا عموم مردم است (هم چنان كه آيات بعد آن را تاييد مینمايد).
و از اينجا روشن میشود كه احتمال اينكه منظور از جمله:" فَاحْكُمْ بَيْنَهُمْ" حكم در بين اهل كتاب و يا در بين مردم باشد، هر دو احتمالی است جائز، چيزی كه هست يك اشكال احتمال اول را بعيد میسازد، و آن اين است كه بنا بر آن بايد چيزی در كلام در تقدير گرفت و مثلا گفت تقدير كلام" فاحكم بينهم ان حكمت" بوده، برای اينكه میدانيم كه خدای تعالی بر رسول گرامی اسلام واجب نكرده بود كه حتما در اختلافات اهل كتاب مداخله نموده و حكم كند، علاوه بر اينكه اهل كتاب حكم آن حضرت را قبول نداشتند، پس تقدير كلام چنين است كه اگر اهل كتاب تو را حكم قرار دادند، در بين آنان حكم بكن، تازه در همين صورت نيز حكم كردن را واجب متعين نكرده بلكه آن جناب را مخير كرده بين حكم كردن و اعراض نمودن، و لذا فرموده:" فَإِنْ جاؤُكَ فَاحْكُمْ بَيْنَهُمْ أَوْ أَعْرِضْ عَنْهُمْ ...".
📚تفسیر المیزان
🔹بعضی از مردم (مشركان، اهل كتاب) خواستار داوری پيامبر بر اساس قوانين جاهليّت بودند. «أَ فَحُكْمَ الْجاهِلِيَّةِ يَبْغُونَ»
🔹فسق و گناه، انسان را به سوی فرهنگ جاهلی سوق میدهد. وَ إِنَّ كَثِيراً مِنَ النَّاسِ لَفاسِقُونَ ... أَ فَحُكْمَ الْجاهِلِيَّةِ
🔹آنان كه با داشتن احكام الهی از آن روی میگردانند و سراغ قوانين بشری میروند، در مسير جاهليّت گام برمیدارند. فَإِنْ تَوَلَّوْا ... أَ فَحُكْمَ الْجاهِلِيَّةِ يَبْغُونَ
🔹زمان جاهليّت، مخصوص يك دوران نيست، هرگاه كه مردم از خدا جدا شوند، دوران جاهليّت است. أَ فَحُكْمَ الْجاهِلِيَّةِ ...
🔹عقل و وجدان بهترين داور و دادگاه است. «وَ مَنْ أَحْسَنُ مِنَ اللَّـهِ حُكْماً»
🔹آنان كه تنها چشم به قوانين بشری دوختهاند و آن را راه كمال میدانند، در ايمان و يقين خود شك كنند. «لِقَوْمٍ يُوقِنُونَ»
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
7⃣ تدبر در سوره #حجر
🔹پرسش و پاسخ هایی از آیات ابتدایی سوره حجر
الَرَ تِلْكَ آيَاتُ الْكِتَابِ وَقُرْآنٍ مُّبِينٍ ﴿1﴾ رُّبَمَا يَوَدُّ الَّذِينَ كَفَرُواْ لَوْ كَانُواْ مُسْلِمِينَ ﴿2﴾
الف. لام. ر. اين آيات آن کتاب ، و خواندنيي روشنگراست (1) چه بسا کافران دوست ميدارند که کاش مسلمان ميبودند (2)
❓آيه ۲ آيا به وضع كافران زمان پيامبر اشاره دارد كه آرزوی اسلام داشتند؟
يا بيان كننده حسرت و آرزوی آنها در قيامت است كه ای كاش مسلمان بودند؟
پاسخ ۲ :
از آیه ۲ فهمیده میشود درستی تعالیم پیامبر (ص) و جذابیت قرآن تمام سنگرها را در نوردیده بود ولی اظهار و اعلام گرایش انجام نمیشد و از آیه ۳ فهمیده میشود تعلقات زندگی و عادات و آمال و آرزوهایشان مانع آنها بوده که سخن عقل و دل خویش را پی بگیرند و با قامت راست و قدم محکم جلو بیایند و اظهار ایمان کنند و از آیه های ۶ و ۷ فهمیده میشود آنها علیرغم آنچه در ذهن شان بود رفتاری درست مخالف آن بروز میدادند ، مثلا آنحضرت را دیوانه خطاب میکردند و معجزه طلبی میکردند ولی واقعا معجزه نمیخواستند و مطابق آیه های ۱۴ و ۱۵ آن را بهانه ای قرار داده بودند که فعلا به وسیله آن از ایمان آوری فرار کنند تا بعدا چه پیش آید اگر هم معجزه ای به آنها ارائه میشد بهانه دیگری می آوردند.
المیزان ظرف زمانی «ربما» را آخرت قرار داده، در حالیکه اگر به موقعیت زمانیِ آیه مذکور دقت کنیم معلوممان میشود که اینک مدت طولانیی است که سوره های زیادی بر آنحضرت نازل شده و در قلوب مردم تاثیر گذاشته و خوششان آمده ولی از ترس روسای قبایل جرات نمی کنند ابراز ایمان کنند ، لذا موضوع آیه ۲ مردم معمولی است و با موضوع آیه ۶ و پس از آن که روسای قبایلند فرق دارد.
از تفسير آقای گنجه ای
https://zaya.io/cn2xb
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
🌴#وفاداری و #تعهد؛ باعظمت ترین صفت
#حضرت_ابوالفضل (ع)
🔷✨وقتى شما با زندگى اجتماعى پیمان بستهاید، که نظم را مراعات خواهید کرد، به آن وفا کنید، زیرا شخصیت در گرو (آن پیمان) است.
🔷✨همانطور که براى زندگى فردى، طبیعت از ما امضا گرفته، که اگر هوا سرد است، لباس ضخیم بپوشیم. سپس همانگونه که وفا به تعهدات حیات طبیعى از درون ما مىجوشد، وفا به تعهدهاى اجتماعى هم باید از درون ما بجوشد.
👈مىگوید: ابوالفضل وفا کرده است. شما این را به عنوان باعظمتترین مدح و صفت در زیارت، براى این پسر نازنین امیرالمؤمنین مىخوانید.
حضرت على (علیه السلام) فرمود: مالکا، تمام اقوام و ملل، با آن ایدهها و عقاید مختلف، و با آن همه مکاتب مختلف، به یک چیز مقید هستند، 👈و آن وفا به تعهد است.
🔷✨اگر وفا به تعهد نباشد، زندگى اجتماعى مختل مىشود. (اگر به تعهد وفا نکنید) جواب درون را چه مىدهید؟ شما را به خدا بیایید این درسها را از حسین فرابگیرید. دنیا و آخرت ما در فراگیرى این درسهاست. گاهى مىبینید که تعهدها چه قدر رنگ خود را مىبازد.
البته نه همه تعهدها، الحمدلله انسانهاى متعهد هم داریم.
🔷✨اینکه خطاب به فرزند نازنین على، #ابوالفضل(سلامالله علیه) مىگوید: تو وفا کردى، واقعا نیامده بود که آنجا هر دقیقه بگوید: یا اباعبدالله، اى برادر من، آقاى من، من پیمان بستهام و با شما خواهم بود. پیمان او فقط لفظى نبود، اگرچه همان شب عاشورا یکبار بلند شد و گفت: یا اباعبدالله! دست از تو بر نمىداریم. شاید کلمه پیمان را صراحتا گفته باشد، ولى پیمان او، پیمان قلبى بود، بر مبناى اینکه (حسین)، یگانه شخصیت الهى روزگار من است. با قطع نظر از اینکه برادر و آقاى من است.
👈تعهد حضرت ابوالفضل(ع) ریشه در جهاد اکبر ایشان دارد.
📚علامه جعفری
┄کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
🍀 #صلوات_هر_روز_ماه_شعبان
از حضرت زین العابدین🍀
بند ۳
🍃🌸 اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ، الْکَهْفِ الْحَصینِ، وَغِیاثِ الْمُضْطَرِّ الْمُسْتَکینِ، وَمَلْجَأِ الْهارِبینَ، وَعِصْمَةِ الْمُعْتَصِمینَ 🌸
✅ خدایا درود فرست بر محمد و آل محمد آن پناهگاه محکم و فریادرس بیچاره درمانده و پناه گریختگان و دستاویز محکم براى وسیله جویان 🌸🍃
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
💠#تلاوت_روزانه یــک صفحه قرآن بـه همراه ترجمه
📖#سورہ_مبارکه_مائده آیات 51 تا 57
📄#صفحه_117
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_117
❇️پايان #نفاق و وابستگی به #كفّار، حبط و رسوايی و شرمندگی است
💠فَتَرَى الَّذِينَ فِي قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ يُسارِعُونَ فِيهِمْ يَقُولُونَ نَخْشى أَنْ تُصِيبَنا دائِرَةٌ فَعَسَى اللَّهُ أَنْ يَأْتِيَ بِالْفَتْحِ أَوْ أَمْرٍ مِنْ عِنْدِهِ فَيُصْبِحُوا عَلى ما أَسَرُّوا فِي أَنْفُسِهِمْ نادِمِينَ
🌱بدین سبب میبینی کسانی که در دلهایشان مرضی (از شک و تردید) است، در (دوستی) آنان میشتابند (و برای توجیه کار خود) میگویند: «میترسیم حادثهی ناگواری به ما برسد(و به یاری آنان نیازمند شویم).» امید است که خدا پیروزی یا اوضاع و احوال خاصی از جانب خویش (به نفع مسلمانان پدید) آورد و در نتیجه، آن(منافق)ها از آنچه در دلهایشان پنهان میکردند، پشیمان شوند.
مائده - ۵۲
🔷✨در این آیه اشاره به عذرتراشیهایى مىکند که افراد بیمارگونه براى توجیه ارتباطهاى نامشروع خود با بیگانگان، انتخاب مىکنند، و مىگوید:
«آنهایى که در دلهایشان بیمارى است، اصرار دارند که آنان را تکیهگاه و همپیمان خود انتخاب کنند، و عذرشان این است که مىگویند: ما مىترسیم قدرت به دست آنها بیفتد و گرفتار شویم» (فَتَرَى الَّذِینَ فِی قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ یُسارِعُونَ فِیهِمْ یَقُولُونَ نَخْشى أَنْ تُصِیبَنا دائِرَةٌ).
قرآن در پاسخ آنها مىگوید: همانطور که آنها احتمال مىدهند روزى قدرت به دست یهود و نصارى بیفتد، این احتمال را نیز باید بدهند که «ممکن است سر انجام، خداوند مسلمانان را پیروز کند و قدرت به دست آنها بیفتد و این منافقان، از آنچه در دل خود پنهان ساختند، پشیمان گردند» (فَعَسَى اللَّهُ أَنْ یَأْتِیَ بِالْفَتْحِ أَوْ أَمْرٍ مِنْ عِنْدِهِ فَیُصْبِحُوا عَلى ما أَسَرُّوا فِی أَنْفُسِهِمْ نادِمِینَ).
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_117
❇️#آیه_ولایت
💠إِنَّما وَلِيُّكُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذِينَ آمَنُوا الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلاةَ وَ يُؤْتُونَ الزَّكاةَ وَ هُمْ راكِعُونَ
🌱سرپرست و ولی امر شما، فقط خدا و پیامبرش است، و نیز مؤمنانی که نماز را کامل و بینقص بهجای میآورند و در حال رکوع صدقه میدهند (یعنی علی بن ابیطالب).
مائده - ۵۵
🔹اسلام، هم دین ولایت است و هم دین برائت. هم جاذبه دارد و هم دافعه. آیات قبل، از پذیرش ولایت یهود و نصارى نهى کرد، این آیه مىفرماید: خدا و رسول و کسى را که در رکوع انگشتر داد، ولىّ خود قرار دهید. «یا ایّها الّذین آمنوا لا تتّخذوا... انّما ولیّکم اللَّه...»
🔹از اینکه به جاى «اولیائکم»، «ولیّکم» آمده ممکن است استفاده شود که روح ولایت پیامبر و علىعلیهما السلام، شعاع ولایت الهى است. «ولیّکم»
🔹 معمولاً در قرآن نماز وزکات در کنار هم مطرح شده است، ولى در این آیه، هر دو به هم آمیختهاند. (دادن زکات در حال نماز) «الّذین یقیمون الصلوة و یؤتون الزکاة و هم راکعون»
🔹کسانى که اهل نماز و زکات نیستند، حقّ ولایت بر مردم را ندارند. «انّما ولیّکم اللَّه...» («انّما»، نشانهى انحصار ولایت در افراد خاصّ است)
🔹 براى توجّه به محرومان، نماز هم مانع نیست. «یؤتون الزکاة و هم راکعون» (آرى، فقیر نباید از جمع مسلمانان دست خالى برگردد.)
🔹ولایت از آنِ کسانى است که نسبت به اقامهى نماز وپرداخت زکات پایدار باشد. «یقیمون الصلوة ویؤتون...» («یقیمون» و«یؤتون» نشانه دوام است)
🔹هرگونه ولایت، حکومت و سرپرستى که از طریق خدا و رسول و امام نباشد، باطل است. «انّما ولیّکم اللَّه...» (کلمه «انّما» علامت حصر است)
🔹 توجّه به خلق براى خدا در حال نماز، با اقامه نماز منافات ندارد.«یؤتون الزکاة و هم راکعون»
🔹 کسى که نسبت به فقرا بىتفاوت باشد، نباید رهبر و ولىّ شما باشد. «انّما ولیّکم اللَّه... و یؤتون الزکاة»
🔹 کارهاى جزئى (مثل انفاق انگشتر) نماز را باطل نمىکند. «یقیمون الصلوة و یؤتون الزکاة و هم راکعون»
🔹 در فرهنگ قرآن، به صدقه مستحبّى هم «زکات» گفته مىشود. «یؤتون الزکاة»
🔹 ولایتها در طول یکدیگرند، نه در برابر یکدیگر. ولایت بر مسلمین، ابتدا از آنِ خداست، سپس پیامبر، آنگاه امام. «انّما ولیّکم اللَّه و رسوله و الّذین آمنوا...»
🔹 حضرت علىعلیه السلام در زمان خود پیامبرصلى الله علیه وآله نیز ولایت داشته است. «انّما ولیّکم اللَّه و رسوله» (ظاهر ولایت، ولایت بالفعل است، نه ولایت بالقوّه. زیرا ولایت در آیه یکبار بکار برده شده که یا همه بالفعل است و یا همه بالقوّه مىباشد)
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
هدایت شده از کتاب باورها و رفتارهای قرآنی
🌺🌺با تبريك فرا رسيدن اعياد #شعبان،
✅از هم اكنون با سفارش كتاب "#باورها_و_رفتارهاي_قرآني: 280 نكته از 30 جزء قرآن" باستقبال #بهارقرآن برويد
تا بتوانيد ضمن جزءخواني روزانه در ماه مبارك #رمضان، برگزيده اي از نكات و مفاهيم جزء را هم به همراه توضيح مختصر و تصاوير نيز مطالعه نموده
به دوستان و عزيزان خود هم اهدا نماييد.
✅ پیرو استقبال چشمگیر علاقه مندان به مفاهیم قرآن از #نکات_برگزیده_هر_جزء که سالیان متمادی در روزهاي ماه مبارک رمضان ارسال می گردید،
👌 نکات کاربردیتر آیات هر جزء با رویکرد "عمومیسازی فهم و عمل به قرآن"، استخراج و به همراه تصاویر مناسب، در قالب اين کتاب منتشر شده تا بعنوان راهنما و الگویی در تقویت "باورها و رفتارهای قرآنی" در جامعه در دسترس علاقمندان قرار گیرد.
💢علاقمندان ميتوانند این کتاب را به قيمت فقط 50 هزارتومان (قيمت قديم) سفارش دهند
🔰علاقهمندان جهت اطلاعات بیشتر و مطالعه فهرست كتاب و فصل اول آن میتوانند به کانال کتاب در پیام رسان تلگرام و یا سایت قرآن پویان مراجعه کنند.
https://eitaa.com/raftarequrani
https://t.me/raftarequrani
http://www.quranpuyan.com/yaf_postst5315_frwsh-khtb--bwrh-w-rftrhy-qrny--280-drs-z-30-jz-qrn--w-fyl-dyjytl-n.aspx
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
8⃣ تدبر در سوره #حجر
🔹پرسش و پاسخ هایی از آیات ابتدایی سوره حجر
الَرَ تِلْكَ آيَاتُ الْكِتَابِ وَقُرْآنٍ مُّبِينٍ ﴿1﴾ رُّبَمَا يَوَدُّ الَّذِينَ كَفَرُواْ لَوْ كَانُواْ مُسْلِمِينَ ﴿2﴾
الف. لام. ر. اين آيات آن کتاب ، و خواندنيي روشنگراست (1) چه بسا کافران دوست ميدارند که کاش مسلمان ميبودند (2)
❓آيه ۲ آيا به وضع كافران زمان پيامبر اشاره دارد كه آرزوی اسلام داشتند؟
يا بيان كننده حسرت و آرزوی آنها در قيامت است كه ای كاش مسلمان بودند؟
پاسخ ۳ :
اولا ترکیب فعل یود با حرف شرط لو بر تعلیق شرط یا بعبارتی آرزوی ناممکن (در ان لحظه) دلالت میکند. که در سوره های مختلف قران مشابه ان امده است: یود المجرم لو یفتدی من عذاب یومئذ ببنیه (معارج ۱۱) یود احدهم لو یعمر الف سنه( بقره ۹۶) یومئذ یودالذین کفروا لو تسوی بهم الارض (نسا ۴۲) و ان یات الاحزاب یودوا لو انهم بادون فی الاعراب(احزاب ۲۰)
ثانیا با توجه به اینکه در آیات تنها صحبت از یک گروه (الذین کفروا) شده که در آیات ۶ و ۷ هم گوشه ای از رفتار آنها را بیان کرده که به پیامبر اتهام جنون میزدند، قاعدتا اینها نمی توانسته اند در همان زمان در دل حب اسلام و پیامبر را داشته باشند اما بدلیل فشار اجتماعی قادر به ابراز آن نبوده باشند. ضمن آنکه در صورت وجود چنین افرادی، آیات ۵-۳ که شدیدا نکوهشی است ،نمی تواند پاسخ خدا به چنین افرادی باشد.
آقای سید کاظم فرهنگ
https://zaya.io/cn2xb
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
❇جامعه اسلامی و رعایت #حق_زبان
👇 #حق_زبان آن است که :
👈 آن را از زشت گویی بازداری؛
↩️ به گفتار نیک و ادب عادت دهی؛
👈 از گشودن زبان جز به هنگام نیاز و تحصیل منفعت دین و دنیا خودداری نمایی؛
↩️ از #پرگویی و #بیهوده گویی که جز زیان دربر ندارد، دوری کنی؛
👈 بدانی که #زبان، گواه عقل و اندیشه توست؛
↩️ و آراسته شدن به زیور عقل، در خوش زبانی آشکار می شود.
🌱🖌از بند سوم رساله حقوق امام #سجاد (ع)
#حق_زبان اين است كه تنها به سخن نيكو و پسنديده عادت داده شود. چنين سخني است كه براي فرد سود دنيايي و ديني دارد. اما سخن ناپسند و ناروا تنها زيانبار است و هم به دين انسان لطمه ميزند و هم به دنيای او. هم باعث اختلاف و نزاع و تفرقه ميگردد و هم حيثيت فرد و جامعه و ملت را لكهدار ميسازد.
🌴پيامبرخدا(ص) ميفرمايد: «مردگان را #دشنام ندهيد؛ زيرا آنان به آنچه از پيش فرستاده بودند رسيدند» (نهجالفصاحه، پيشين، ص341) و ميفرمايد: «مردگان را دشنام ندهيد تا زندگان را اذيت كنيد» (همان)
⚔در جنگ صفين خبر به امام علي(ع) رسيد كه حجرابن عدي و عمرو ابن حمق خزايي نسبت به لشكر معاويه لعن و نفرين و ناسزا ميگويند. امام(ع) براي آنان پيام فرستاد و دستور داد كه از اين كار دست بكشند و نزد او بيايند. چون آن دو نزد حضرت آمدند، عرض كردند: مگر ما بر حق نيستيم؟ حضرت فرمود: چرا، هستيم. عرض كردند: آيا آنان بر باطل نيستند؟ فرمود: چرا، هستند. عرض كردند: پس چرا ما را از #لعن و #ناسزاي نسبت به آنان باز ميداري؟
👈👈حضرت فرمود: دوست ندارم كه شما #لعنت_كننده و #دشنامگو باشيد» (بحار الانوار، ج32، ص399)
آن حضرت وقتي شنيد كه جمعي از يارانش به شاميان دشنام ميدهند ميفرمايد:
«من خوش ندارم كه شما #دشنام دهنده باشيد. اگر شما اعمال آنان را توصيف كنيد و حالشان را بازگو نماييد گفتارتان صوابتر، و عذرتان پذيرفتهتر خوهد بود. بهتر است به جاي ناسزا گفتن، بگوييد: خداوندا، خونهاي ما و خونهاي ايشان را از اينكه بر زمين بريزد حفظ كن، و روابط ميان ما و آنان را اصلاح فرما؛ اين گروه را هدايت نما و از گمراهي نجات ده، تا كسي كه جاهل به حق است آن را بشناسد و كسي كه در گمراهي است از آن باز ايستد» (نهجالبلاغه، خ206).
❇امام باقر(ع) ميفرمايد: 👈👈«بهترين چيزي را كه دوست داريد به شما گفته شود، به مردم بگوييد؛ زيرا خداوند از شخص لعنت كنندة دشنام ده بدگوي از مؤمنان و #ناسزاگوي بددهن نفرت دارد» (بحار الانوار، ح78، ص181).
⭕️اين #حق_زبان است كه امام سجاد (ع) ميفرمايد و اين دستور دين درباره زبان است كه در رواياتي كه نقل شد و روايات پر شمار ديگر آمده است.
اين يك فرهنگ ديني است كه بر آن بسيار تاكيد شده است.
👈 انسان و جامعهاي كه از اين فرهنگ فاصله گرفته در واقع از اصل دين فاصله گرفته است.
🔻جامعه و نظامي كه در ان قبح #توهين و ناسزاگويي ريخته شده و مسئولان بلند پايه آن از بدترين الفاظ استفاده ميكنند و زشتترين و ركيكترين كلمات را به زبان ميآورند با فرهنگ زيباي اسلام بسيار فاصله دارد.
🔻بزرگان دين ميگويند كه #فحاشي نكنيد و #لعنت كننده نباشيد، اما عجيب است كه در جامعهاي كه خود را مرتبط با اهل بيت بداند و خود را پيرو امام علي و امام سجاد بشمارد، شعار سياسياش تنها « #مرگ» و شعار مذهبياش تنها « #لعنت» باشد.
🔻به هر حال، امام سجاد(ع) و ديگر شخصيتهاي ديني، زبان را نشان دهنده شخصيت فرد و جامعه ميشمارند. مطابق سخن اين بزرگان ،جامعهاي ديني و اسلامي است كه در زبانش #متانت و #ادب نمايان باشد.
🌱جامعه و نظامي اسلامي است كه مسئولانش از بهترين كلمات و واژهها استفاده كنند.
⭕️جامعه و نظامي كه در آن كاربرد الفاظ و #واژههاي_زشت و #ناخوشايند رواج دارد و #فحش و ناسزا و لعنت و نفرين بيش از هر چيزي به گوش ميرسد، بسيار از اسلام فاصله دارد و به #اصلاح_فرهنگي عميق و زيربنايي نيازمند است.
🎙دکتر عبدالرحیم سلیمانی
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
❇️روند #انحراف_حاكمان_ديني از نگاه امام موسي صدر
🔹 بعضی از حکام، خود را #سایهی_خدا بر روی زمین مینامیدند؛ معنایش این بود که #بندگی آنها (بهاصطلاح قرآنی)، فریضه و اطاعتشان واجب است و مخالفت با آنها، مخالفت با خداست!
[ادیان در خدمت انسان، ۱۱۱].
🔹 ولایت از آنِ کسی است که دردهای امت را احساس کند و این احساس درد در سخنانش آشکار باشد
[انسان آسمان، ۱۱۴].
🔹 نیازمند ضامنی هستیم تا فئودالیسم دینی جانشین فئودالیسم سیاسی نشود.
🔹 ضمانتی که لازم داریم، ملاقات حاکم با مردم و #گوش_دادن_به_نقد ایشان و توجه بهآن است.
🔹 دوری و پنهان شدن از مردم باعث انحراف حاکم میشود و در حالتی قرار میگیرد که طاقت چیزی جز #تملق را ندارد و بهچیزی جز #ستایش خود قانع نمیشود و از هیچ رفتاری جز چاپلوسی خوشنود نمیگردد.
🔹 سپس متحول میگردد و خود را در جایگاه #پیامبر میبیند و احساس میکند که #تافتهی_جدابافته است
👈 و یار وفادار و مخلص فقط کسی است که او را تأیید کند.😔
🔹 در نتیجه مناصب را در بین نزدیکان خود توزیع میکند و علما و دانشمندان و #شایستگان راستین حکومت را از دربار خود میراند، که در نتیجه منجر بهفروپاشی جامعه میشود.
🔹 در فرمایشات حضرت علی (ع)، ضرورت ادامه داشتن دیدارها و بحث و گفتگو با حاکم، آشکارا بیان شده است. این موضوع برگرفته از این رهنمود اسلامی است که میفرماید:
♦♦ «اَفضَلُ الجهاد کَلِمةُ حقٍّ عِندَ سُلطانٍ جائرٍ». یعنی «بالاترین جهاد، گفتن حق نزد حاکم ستمگر است».
🔹 تصور نکنید کسی میتواند با #خونریزی پیروز شود و بر مردم غلبه کند. چه بسا خونریزی بتواند یک روز، دو روز، یا مدتی در دل مردم ایجاد ترس و وحشت کند، ولی دیری نمیپاید که بهنابودی آن حکومت میانجامد.
❌❌#کینهی_ملت، خطرناکترین تهدید برای حکومت است.
(سخنرانی امام موسی صدر در سالن هنرستان عاملیه مورخ ۱۳ فوریه ۱۹۷۵ (۲۴ بهمن))
@quranpuyan
4_5911123636483265971.mp3
18.32M
🔷نظریه #دولت_غاصب در فقه امامیه
🔻اهمیت غصب سیاسی در شیعه
🔻ابعاد سه گانه غصب سیاسی
🔻غصب حق خدا ،
غصب حق امام ،
غصب حق مردم
کدامیک اهم است ؟
⁉️غصب حق خدا یعنی چه؟ یعنی حاکم ادعای کبریایی و ربوبی کند. احساس جبروت و فعال لمایشا و خود را فراتر از #پاسخگویی، لایسال عما یفعل بداند.
از نظر نایینی، هرچه ابعاد غصب کمتر باشد، بهتر.
حداقل با مشروطه و دموکراسی و قوانین مقید کننده حاکم، غصب حق مردم و خدا کمتر میشود، حتی اگر حاکم برحق مشروع هم نباشد.
مرحوم ایت اله شیخ عبدالکریم حایری در زمان غیبت هم حکومت را از ان مردم میداند نه فقها.
امام خمینی هم مشروعیت حکومت را از رای #اکثریت_مردم میداند
حضرت علی پس از ماجرای سقیفه فرمود اگر امور مردم به سامان است، من از حق شحصی خودمیگذرم
مرحوم نایینی هم میگوید حتی اگر حاکم برحق نیست اما مردم در عدالت و ارامش زندگی میکنند، میتوان حکومت را ماذون دانست و مشروعیتش را تایید کرد مثل متنجسی که قابل تطهیر است اما اگر امور مردم هم مشکل دارد، مانند عین نجاست است که جز با استحاله، پاک نمیشود.
استاد سروش محلاتی
@quranpuyan
🍀 #صلوات_هر_روز_ماه_شعبان
از حضرت زین العابدین🍀
بند ۴
🍃🌸 اللّهُمَ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ، صَلوةً کَثیرَةً تَکُونُ لَهُمْ رِضاً، وَلِحَقِ مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ اَدآءً وَقَضآءً، بِحَوْلٍ مِنْکَ وَقُوَّةٍ یا رَبَّ الْعالَمین 🌸
✅ خدایا درود فرست بر محمد و آل محمد درود بسیارى که موجب خوشنودى ایشان گردد و حق محمد و آل محمد اداء گشته و انجام وظیفه ما شده باشد به جنبش و نیروى تو اى پروردگار جهانیان 🌸🍃
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛