eitaa logo
قران پویان
439 دنبال‌کننده
5.5هزار عکس
660 ویدیو
603 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🟢 دعای معروف شب از زبان شهید مطهری 🌹مبارک باد سالروز ولادت بشارت الهی و امید بشریت! ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
محمد بن مسلم گويد: «از امام باقر (ع) درباره قائم (ع) پرسيدم كه چون قيام نمايد، به كدام سيرت در ميان مردم عمل مى‌كند؟» حضرت فرمود : «بِسيرَةٍ مَا سَارَ بِهَا رَسُولُ اللهِ (ص) حَتَّى يُظْهِرَ الاِْسْلاَمَ.» به سيرتى عمل مى‌كند كه رسول خدا (ص) عمل كرد تا اسلام را آشكار ساخت. گفتم: «سيرت رسول خدا (ص) چه بود؟» فرمود : «أَبْطَلَ مَا كَانَ فِي الْجَاهِلِيَّةِ وَ اسْتَقْبَلَ النَّاسَ بِالْعَدْلِ؛ وَ كَذلِکَ الْقَائِمُ (ع) إِذَا قَامَ يُبْطِلُ مَا كَانَ فِي الْهُدْنَةِ مِمَّا كَانَ فِي أَيْدِي النَّاسِ وَ يَسْتَقْبِلُ بِهِمُ الْعَدْلَ.»       آن‌چه را كه در جاهليت بود، از بين برد و با مردم به رفتار كرد؛ و همين‌گونه است قائم (ع) كه چون قيام كند آن‌چه را كه از در مردم است از بين ببَرَد و با ايشان به رفتار كند. تهذیب الاحکام ، طوسی ، ج ۶ ، ص ۱۵۴ @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــک صفحه قرآن بـه همراه ترجمه 📖 آیات 104 تا 108 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
‌‌‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏ 📖 🎙آقای بازرگان 🆔@quranpuyan
. مربوط به 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️همه به منتهی می شود 💠يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا عَلَيْكُمْ أَنْفُسَكُمْ لا يَضُرُّكُمْ مَنْ ضَلَّ إِذَا اهْتَدَيْتُمْ إِلَى اللَّـهِ مَرْجِعُكُمْ جَمِيعاً فَيُنَبِّئُكُمْ بِما كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ 🌱ای مسلمانان، مراقب خود باشید. اگر هدایت شوید، کسی که گمراه شده، به شما زیانی نخواهد رساند. بازگشت همه‌ی شما، به پیشگاه خداست و او شما را از کارهایتان آگاه می‌‌کند. مائده - ۱۰۵ 🔷در حقيقت آيه شريفه برای انسان راهی و هدفی فرض كرده كه هر كس بسوی آن هدف حركت می‌كند، و چنين فرض كرده كه بعضی كمال مراقبت را در گم نشدن و راه را از دست ندادن بكار برده و به هدف می‌رسند، و بعضی ديگر از راه منحرف شده و گمراه می‌گردند، و بدون ترديد بنظر چنين می‌آيد كه آن هدفی را كه قرآن منظور نظر همه می‌داند جز سعادت زندگی و سرانجام نيك چيزی نيست، و ليكن قرآن با اين حال ناطق است به اينكه بشر چه سعادتمندش و چه گمراهش به سوی خدا می‌رود. 🔷‏از اينجا معلوم می‌شود كه قرآن مقدس، آدميان را به گم شده خود يعنی ثوابی كه به حكم فطرت در جستجوی آن است يا همان سعادت و سرانجام نيكی كه گفته شد، راهنمايی می‌كند، و می‌فرمايد: گمشده شما نزد خدای سبحان است. هر كس به درگاهش هدايت شود گمشده‌اش را پيدا كرده، و هر كس گمراه شود از آن محروم شده است. 👈‏لازمه اين مطلب اين است كه بگوييم: همه راههايی كه سلوك می‌شود چه راه‌های هدايت و چه بيراهه‌ها همه و همه به سوی خدا منتهی می‌شوند. چون غايت و نتيجه مقصود نزد اوست، چيزی كه هست اين راهها مختلف‌اند، يكی آدمی را به مطلوبش و به رستگاری و فلاحش رسانيده و ديگری زيانكارش می‌سازد، و همچنين در نزديكی و دوری از خدا 📚تفسیر المیزان ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️، نشانه‌ی بی‌عقلی است 💠‏وَ إِذا قِيلَ لَهُمْ تَعالَوْا إِلی‌ ما أَنْزَلَ اللَّهُ وَ إِلَی الرَّسُولِ قالُوا حَسْبُنا ما وَجَدْنا عَلَيْهِ آباءَنا أَ وَ لَوْ كانَ آباؤُهُمْ لا يَعْلَمُونَ شَيْئاً وَ لا يَهْتَدُونَ (۱۰۴/مائده) 🌱‏و هرگاه به آنان گفته شود: به سوی آنچه خداوند نازل كرده و به سوی پيامبر بياييد، گويند: آنچه پدرانمان را بر آن يافتيم، ما را بس است. آيا هر چند پدرانشان چيزی نمی‌دانستند و (به حقّ) هدايت نشده بودند (و بيراهه می‌رفتند، بايد راه آنان را ادامه دهند؟ ‏🔹قرآن، مردم را به پيروی از دستوراتِ خدا و رسول فرامی‌خواند. تَعالَوْا إِلی‌ ... 🔹پذيرفتن دعوت اسلام، سبب تعالی و رشد است. (كلمه‌ «تَعالَوْا» به معنای حركت به سمت عُلوّ و رشد است) ‏🔹اصل، فرهنگ الهی است، نه فرهنگ پيشينيان. «ما أَنْزَلَ اللَّهُ» ‏🔹قرآن به تنهايی كافی نيست، سنّت وسيره و حكومت رسول‌اللّه هم ملاك عمل است. «تَعالَوْا إِلی‌ ما أَنْزَلَ اللَّهُ وَ إِلَی الرَّسُولِ» ‏🔹اهل خرافات و افراد مرتجع و واپسگرا، حاضر به شنيدن حقّ نيستند. «قالُوا حَسْبُنا» ‏🔹نه سنّت‌گرايی اصل است و نه نوگرايی، اصل، علم و هدايت است. «لا يَعْلَمُونَ، لا يَهْتَدُونَ» ‏🔹وجدان خود را حاكم كنيم. أَ وَ لَوْ كانَ آباؤُهُمْ‌ ... ‏🔹پيروی از افكار جاهلانه‌ی آنان و وفاداری نابجا جايز نيست. «أَ وَ لَوْ كانَ آباؤُهُمْ لا يَعْلَمُونَ» ‏🔹تقليد كوركورانه، نشانه‌ی بی‌عقلی است. «لا يَعْقِلُونَ» در آيه‌ی قبل و تعصب روی نياكان در اين آيه. ‏🔹تقليد جاهل از جاهل بی‌معناست. وَجَدْنا عَلَيْهِ آباءَنا ... آباؤُهُمْ لا يَعْلَمُونَ‌ 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⚛ ❓آیا با (عج) باید دست از و حرکت کشید؟ 👈مسئله امام زمان از مسائل مورد بحث است و درباره این موضوع چند مطلب هست که زنده‌ترین آن‌ها مسئله زمامداری و رهبری امت در زمان غیبت است. 🔷✨امیدوار هستم ما با اعتقاد به امام زمان یک عامل دیگر بر عوامل زنده ماندن اسلامی و اجتماعی‌مان افزوده‌باشیم، از حالت پژمردگی و خمودی به درآییم و حالت مردم زنده‌ای که - حتی خود را از نعمت رهبر الهی بهره‌مند می‌دانند - به خود بگیریم، اتفاقاً این جمله‌ای که عرض می‌کنم خیلی مربوط است به یک مطلبی که آقای پروفسور کُربَن - استاد اسلام‌شناسی و سبک‌شناسی دانشگاه بردو در فرانسه گفته بود. در یکی از سفرهایش به ایران ضمن بحث مفصلی که در نخستین جلسات آشنایی با آقای طباطبایی مطرح می‌کرد، می‌گفت که اعتقاد به امام زمان یکی از مسائل بسیار زنده و ارزندة شیعه 12 امامی است برای اینکه آن حالت مردگی که در ما مسیحیان و در پیروان ادیان یا حتی مذاهب دیگر اسلامی، از نظر انقطاع ارتباط میان بشر و خدا وجود دارد، از مجرای رهبران الهی، آن حالت در شما شیعه دوازده امامی وجود ندارد. 🔷✨ما امیدوار هستیم که اعتقاد به امام زمان در ما آن اثر غلط نامطلوبی را که در بسیاری از معتقدان به امام زمان داشته، نداشته باشد ⭕️👈و آن اثر نامطلوب عبارت است از این‌که کارها را خدا خودش درست می‌کند، حالا هم که از خدا ندیدند امام زمان خودش درست می‌کند. این حالت اتکالی ناقص و غیر منطقی و بی‌دلیل که هیچ‌گونه دلیل نقلی یا عقلی یا حتی اجتماعی، جز بی‌عاری و تنبلی و تماشاچی بودن آن را تأیید نمی‌کند، از میان ما برود. 👈دو مطلب در این زمینه هست که باید از هم جدا بشوند: 🔹یکی؛ جلوگیری از هر گونه اصلاح به دلیل اعتقاد به امام زمان. این حتماً غلط هست 🔹و یکی؛ طمع اصلاح کلی عالم و جهان، این هم غلط هست. 👈آنچه صحیح است فراوان به است که اتفاقاً‌ اگر همین منطق ضرورت اصطلاحات نسبی در افکار همة ما حکومت کند، گمان می‌کنم حالت تحرک و جنب‌وجوش ما برای اصلاح و جلوگیری از هر نوع فساد منظم‌تر و صحیح‌تر و منطقی‌تر از آب دربیاید. 👌مهم‌ترین و عمده‌ترین مسئله‌ای که زن و مرد مسلمان باید به آن توجه کنند، مسئله یک در دوران غیبت کبری است. مع‌الاسف از آنجا که ما در همه جا سعی کرده‌ایم، از اظهار ارادتمان به اهل بیت عصمت سلام‌الله علیه و اجمعین سوء استفاده کنیم. از اعتقاد به امام زمان در دوران غیبت کبری غالباً سوء استفاده کردیم . 🔷 مسلمان معتقد به امام دوازدهم حق ندارد در این دوران بسیار ممتد ، ذره‌ای از و همه جانبه در راه اقامة آیین یکتاپرستی و 🌱🌱برپاداشتن و و داد و در جامعه، برپاداشتن عدل اجتماعی و عدل اقتصادی و عدالت اخلاقی، برپاداشتن آداب و سُنن فضیلت و کمال انسانی و اسلامی ذره‌ای شانه خالی کند و هر کس به هر عنوانی از عناوین حتی این جمله را بگوید که خود امام زمان می‌آید که خودشان اصلاح ‌کنند و این جمله او ذره‌ای اثر سردی در کسی بگذارد، به طوری که از انواع وظایف سنگینی هر مسلمان در این راه دارد، همان جا سرد شود باید صریحاً به او گفته شود که در این گفتن گناه کرده، استغفار کند و دیگر نگوید یا اگر می‌گوید، طوری بگوید که این اثر منفی را نداشته باشد، و اعتقاد به امام در عموم، به ما نیروی فراوان دهد، نیروی بسیار، به ما نشاط دهد، نشاط مردمی که پیوند الهی میان خودشان و خدا را بریده و منقطع نمی‌دانند. 📚شهید بهشتی ┄═❁🍃❈🌸❈🍃❁═ کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
﷽ 🌹🌹 با تبریک عید نیمه شعبان 💐💐💐 با تاییدات خداوند متعال و همراهی شما مخاطبان عزیز 🌺🌹🌹 ، 14 ساله شد. 💐 سالروز عید سعید نیمه شعبان و تولد امام زمان عج مقارن است با سالگرد آغاز فعالیتهای با راه اندازی وبسایت 🛑خلاصه آماری از وضعیت سایت تا کنون: 1- تعداد کل بازدیدها از مرز 16،198،303 عبور کرد. 2-حداکثر بازديد روزانه از ،در سال 1402 دو بار رکورد سالهای قبل را شکست و به ترتیب در شهریور و بهمن ماه، آمار 36339 و 42723 بازدید روزانه ثبت شد. 3-بیشترین تعداد کاربرانی که بطور همزمان آنلاین بوده اند 2900 نفر بوده است 4-مجموع تعداد مطالب ارسالی در سایت به 6326 فرسته در 1147 عنوان مختلف رسید. 5-بالغ شدن تعداد بازدیدها از پربازدیدترین موضوع سایت (آیات زیبای قرآنی) به بیش از 168هزار 💮چهار موضوع تالار گفتگوهاي قرآن پويان از ابتدا تاکنون و دفعات بازديد آنها بشرح زير هستند:👇👇 🍀مطالب با آیات 👇 تعداد مشاهده 168795 http://www.quranpuyan.com/yaf_postst2641_mTlb-zyb-b-yt.aspx 🍀 در قران: نظرات مختلف مفسران و قران پژوهان راجع به ایات حجاب : تعداد مشاهده 131660👇 http://www.quranpuyan.com/Default.aspx?g=posts&t=147&= 🍀حليت آمیزش با :آیا زنان کفار که به اسارت مسلمانان در می آیند بر مسلمانان حلال میشوند؟ 👇 تعداد مشاهده 120947 http://quranpuyan.com/yaf_postst2683_y-znn-khfr-khh-bh-srt-mslmnn-dr-my-ynd-br-mslmnn-Hll-myshwnd-w-znshwyy-b-nh--shkhl-ndrd.aspx 🍀اوقات نمازهاي در قران👇 تعداد مشاهده 88745 http://www.quranpuyan.com/Default.aspx?g=posts&t=51&= 🌸💫🌸💫 🔶🔶 ان شاالله در ادامه نیز با همکاری و همفکری شما ،توفیقات بیشتر در ابعاد کیفی و کمی نصیب ما شود. منتظر پیشنهادات و راهنمایی شما خوبان هستیم🙏🙏 http://quranpuyan.com/ @quranpuyan
❓ايا در هم بايد از و فقها كرد؟ ايا شركت در انتخابات، است؟ 👈 دیدگاه‌های فقهی طرح شده در این باره را در سه دسته ميتوان جای داد: 1⃣-نخست دیدگاهی که شرکت در انتخابات و رأی دادن را به مثابه تکلیفی می‌نگرد و حق شهروندان را تنها به انتخاب افراد آن هم با شرایط خاص محدود می‌کند. 2⃣-دوم دیدگاهی که رأی دادن را از حقوق شهروندان می‌داند، ولی شرکت در انتخابات را و شرعی نیز می‌داند. 3⃣-در نهایت، دیدگاهی که رأی دادن را می‌داند و تشخیص لزوم یا عدم لزوم شرکت در انتخابات را به وی واگذار میکند. 🛑قسمت دوم: 2⃣_ رأی دادن در میانه و 🔶این دیدگاه از سوی طرفداران «نظریة انتخاب» طرح شده است که مشروعیت نظام اسلامی را با در نظر گرفتن شرایطی بر استوار می‌دانند. آیت‌الله از برجسته‌ترین فقیهانی است که با نقد و رد دلایل نظریه «نصب» و با نگاهی قراردادگرایانه به مقوله ولایت، نظریه «نَخب» را طرح می‌کند و رأی دادن را در اصل، حقی می‌داند که همه شهروندان از آن برخوردارند. 👈از نظر ایشان ولایت سیاسی عقد و قراردادی از سنخ لازم است که بین حاکم و اتباع بسته می‌شود، ازاین‌رو خواست و رضایت مردم در آن دخالت دارد. از نظر وی «اساس و زیربنای اداره و سیاست کشور مردم است که در نمایندگان آنان متبلور می‎شود، و در این حق، همه افراد کشور مساوی می‎باشند». او را نیز به این دلیل نادرست می‌داند که «در تشخیص صلاحیت کاندیداها که حق مردم است دخالت می‎کند» 👈 با وجود این آیت‌الله منتظری شرکت در انتخابات را وظیفه و تکلیف و حتی از این فراتر در مواردی بر آن را نیز جایز می‌داند.! ❓ او با طرح این پرسش که «اگر اکثریت مردم از شرکت در انتخابات خودداری کنند تکلیف چیست؟» می‌نویسد: «ممکن است جواب داده شود: بعد از این‌که معلوم شد تشکیل حکومت ضروری و از مهم‌ترین وظایف است، اگر حاکم منصوصی در بین نبود، بر هرکس که خود را واجد شرایط می‌داند واجب است خود را نامزد کند، و بر دیگر مسلمانان نیز واجب است فردی را از میان آنان انتخاب کنند و بنابراین، شانه خالی کردن از این تکلیف گناهی بزرگ است و رهبر منتخب پیشین می‌تواند آنان را بر شرکت در انتخابات مجبور کند. چنان‌که در زمان ما در بعضی از کشورها متعارف است» (منتظری، 1396، 248). 👈هرچند تجربه جمهوری اسلامی تعدیل دیدگاه وی در این زمینه را در پی داشت و وجوه مردم‌سالارانه اندیشه او را تقویت کرد. در بیانیه‌های اخیر ایشان تأکید بیشتری بر این‌که رأی دادن حق شهروندی است صورت گرفته است، ولی هم‌چنان بر مسئولیت شهروندان نسبت به شرکت در انتخابات نیز تأکید شده است. ✅ ايشان در خصوص تقليدي نبودن انتخابات نيز براين نظر بود كه:"شركت كردن يا نكردن در انتخابات، نيست و هر كسي با مشورت با اهل خبره و بررسي همه جوانب، وظيفه خود را تشخيص ميدهد." بنابراین در مجموع می‌توان دیدگاه ایشان را به نظریه بودن شرکت در انتخابات نزدیک‌تر دانست. 3⃣-. به مثابه حق شهروندی 👈این دیدگاه بر پایه برداشتی مدنی از حکومت و دولت طرح شده و با نگاهی حق‌مدارانه به شرکت در انتخابات و رأی دادن می‌نگرد. ایدة دولت مدنی، که ریشه در سنت فقهی مشروطه‌خواهی دارد و در تمایز با دولت اسلامی طرح شده است، حکومت را امری عقلایی و قلمداد کرده و ساختار آن را براساس تجربه و دریافت‌های عقلایی از حکمرانی و شرایط دگرگونی‌پذیر اجتماعی و سیاسی در حال تحول می‌بیند. 💫آیت‌الله در بیانیه‌اش درباره پارلمانی عراق در سال 2018 بر اساس این دیدگاه اظهار نظر کرده است: 🔶«شرکت در انتخابات حق هر شهروند عراقی است و چیزی او را ملزم به احقاق این حق نمی‌کند مگر این‌که شخصاً متقاعد شود که منافع عالی ملت و کشورش ایجاب می‌کند که در شرکت داشته باشد. بلی شایسته است که متوجه باشد که چشم‌پوشی او از حق انتخابش فرصتی بیشتر در اختیار دیگران قرار می‌دهد تا افراد مورد نظرشان، که از آرمان‌های این شخص برای مردم و کشورش فاصله دارند، به کرسی‌های پارلمان دست یابند؛ ولی در نهایت تصمیم یا در خصوص انتخابات تنها بر عهده اوست و شخصاً مسئول هرگونه ارزیابی در این خصوص است. بنابراین شایسته است بر اساس آگاهی و اشتیاق به تحقق منافع کشور و آینده فرزندان آن تصمیم بگیرد». 💮💢در این بیانیه به روشنی از حق شهروندی سخن گفته شده است و تصمیم به مشارکت یا عدم مشارکت در انتخابات برعهده خود فرد نهاده شده است. 🖌برگرفته از مقاله مشارکت در انتخابات ؛حق شهروندی یا تکلیف مدنی، دكتر سيد علي ميرموسوي 💫ادامه دارد http://B2n.ir/u01340 @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔹بَقِيَّتُ اللَّهِ خَيْرٌ لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ 🔸آنچه خدا باقى مى گذارد، براى شما بهتر است اگر مؤمن باشيد. 📗سوره هود، آیه ۸۶ @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــک صفحه قرآن بـه همراه ترجمه 📖 آیات 109 تا 113 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
‌‌‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏ 📖 🎙آقای بازرگان 🆔@quranpuyan
. مربوط به 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ مخصوص ذات خدا است و به هر كس آنچه صلاح ببيند تعليم می‌دهد 💠یوم یجمع الله الرسل فیقول ماذا اجبتم قالوا لا علم لنا انک انت علام الغیوب(109/مائده) 🌱روزی که خداوند رسولان خود را جمع نموده و می فرماید:مردم چه جوابی به شما دادند؟ می گویند: ما نمی دانیم ،به درستی که تویی دانای امور نهانی 🔹یعنی در روز قیامت خداوند پیامبران خود را که هر یک شاهد برامت خویش و بهترین شهدایند به شهادت می طلبد و می پرسد،چه کسانی وچگونه دعوت شما را اجابت کردند؟اما آنان که داناترین مردم به اعمال امت خود و از طرف پروردگار شهدای بر امت خویشند جواب می دهند (لا علم لنا...) 🔹پس وقتی مطلب از این قرار باشد ،یعنی سرانجام خدای سبحان است که عالم به همه چیز و گواه بر بندگان است ، لذا شهود باید از مقام پروردگار بهراسندو در امر شهادت از حق منحرف نشوند و مراد از علمی که پیامبران از خود نفی می کنند اصل علم نیست ،بلکه نفی تمام و جمیع علوم غیبی است که تنها برای خداوند ثابت است وگرنه علم به غیب فی الجمله برای پیامبران به اذن خدامحقق و ثابت است ، چون علم تنها به مقدار قدرتی که از جهت اسباب ومتعلقات دارد واقع را برای صاحبش کشف میکند نه بیشتر ونیز آنچه از یک موجود درچشم یک بیننده منعکس می شود، تنها صورتی از آن واقع و حقیقت است نه اصل و واقعیت آن ، لذا علم حقیقی به موجودات برای کسی حاصل می شود که به جمیع موجودات قبل از آن و همزمان با آن و بلکه به صانع آن احاطه پیدا کند واین احاطه فوق طاقت بشر است . 🔹 لذا قول پیامبران در نفی علم از خود رعایت ادب حضور و اظهار حقیقت امر است و چگونه چنین نباشد و حال آنکه خداوند آنها را شهداء بر مردم قرار داده است و به آنان علم ارزانی داشته و درقرآن کریم می فرماید(ولنسئلن المرسلین )(29)،(هر آینه از پیامبران پرسش خواهیم کرد). 📚تفسیر المیزان ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️گاهی خداوند به دل‌های آماده می‌كند! 💠‏وَ إِذْ أَوْحَيْتُ إِلَی الْحَوارِيِّينَ أَنْ آمِنُوا بِي وَ بِرَسُولِي قالُوا آمَنَّا وَ اشْهَدْ بِأَنَّنا مُسْلِمُونَ (۱۱۱/مائده) 🌱‏و (به ياد آور) زمانی كه به حواريّون (ياران مخصوص حضرت عيسی) وحی فرستادم كه ايمان آوريد، گفتند: ايمان آورده‌ايم و شاهد باش كه ما مسلمان و تسليم هستيم. 🔹‏مراد از وحی به حواريّون، ممكن است الهام به قلب خود آنها باشد نه پيام وحی از طريق حضرت عيسی عليه السلام. چنانكه امام صادق عليه السلام درباره‌ی اين وحی فرمود: «الهموا» يعنی به آنان الهام شد. ‏تعداد حواريّون به فرموده امام رضا عليه السلام دوازده نفر بود و سبب نامگذاری آنان به حواريّون، پاك بودن آنان از درون و پاك كردن جامعه از گناهان از طريق موعظه و تذكّر بود. ‏🔹گاهی خداوند به دل‌های آماده الهام می‌كند. «أَوْحَيْتُ إِلَی الْحَوارِيِّينَ» ‏🔹ايمان به خدا، از ايمان به رسول جدا نيست. «آمِنُوا بِي وَ بِرَسُولِي» ‏🔹وقتی هدايت، باطنی و الهی شد، عميق و سريع اثر می‌كند. أَوْحَيْتُ‌ ... قالُوا آمَنَّا ‏🔹ارشاد بدون نورالهی از درون، يا بی اثر، يا كم‌اثر يا ناپايدار است. أَوْحَيْتُ‌ ... آمَنَّا وَ اشْهَدْ بِأَنَّنا مُسْلِمُونَ‌ 🔹الهامات الهی به مردم، در مسير تأييد وحی انبياست، نه در برابر آنها. ‏أَوْحَيْتُ‌ ... آمِنُوا بِي وَ بِرَسُولِي‌ ‏🔹نشان ايمان باطنی، اظهار و اقرار زبانی است، آن گونه كه ايمان قلبی، پشتوانه‌ی شعارهای ظاهری است. «وَ اشْهَدْ بِأَنَّنا مُسْلِمُونَ» 📚‏تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan