♦️#اولین_کار #امام_زمان از زبان امام #رضا:
🔻با ظهور امام زمان تحولات فراوانی اغاز میشود از احقاق حقوق مظلومان تا رشد و توسعه دانش و تا به زیر کشیدن جباران و تا ابادانی و عمران بلاد و تا......
ولی حضرت اقدامات انقلابی خود را از کجا اغاز میکند و نخستین تغییر در کجا اتفاق خواهد افتاد ؟
🔻عبدالسلام بن صالح هروی میگوید از حضرت #رضا پرسیدم :
وقتی قائم شما قیام میکند از چه کاری شروع میکند ؟
و حضرت فرمود : اول دستان بنی شیبه را قطع میکند انان #دزدان_خانه_خدایند :
فقلت : بای شئ یبدا القائم منکم اذا قام ؟ قال ع یبدا ببنی شیبه فیقاطع ایدیهم لانهم سراق بیت الله عزوجل ( عیون اخبارالرضا - علل الشرایع )
🔻#بنی_شیبه کلید داران حرم الهی اند که خانه خدا را دکان خود کرده بودند و انجا را که خداوند فرموده "وضع للناس"به محل کسب درامد برای خویش تبدیل کرده و در ان مانور میدادند و بجای ذکر خدا ، ذکر خود را به مردم تلقین میکردند و نذورات بیت را متعلق به خاندان خود میدانستند. ائمه به مردم هشدار میدادند که هدایا و #نذورات کعبه را به بنی شیبه ندهید و خودتان مستقیما به مصرف زائران نیازمند برسانید (وسائل ج۱۳ ص۲۴۹)
🔻بنی شیبه "نماد" جریانی است که بر مقدسات چنگ میاندازد و انها را وسیله دنیاطلبی خود قرار میدهد . جریانی که دین را مصادره میکند تا به دنیا برسد .
جریانی که در لباس "خدمت به دین " خیانت میکند ، اگر این جریان اختصاص به یک خانواده در گذشته داشت ،چرا امام ع با این حساسیت به نبش قبر بپردازد و پرونده انان را مطرح نماید ؟!
👈بنی شیبه یک جریان مستمر است و البته اختصاص به یک #حرم هم ندارد .
🔻ولی چرا باید قطع دستان این دزدان قبل از هر اقدام دیگری انجام گیرد ؟ و چرا این دزدان قبل از دزدان بیت المال مجازات میشوند ؟
این دزدان پیوسته در #هاله_ای_از_قداست دزدی کرده و هرگز به نام " دزد " شناخته نشده اند و هرگز کسی نتوانسته بسراغ این "#دزدان_مقدس " برود .
امام زمان با اولین اقدام خود نشان میدهد که دوران قدرت و سلطه دزدان حرم سپری شده و او حکومتی تاسیس میکند که به امتیازات این گروه پایان میدهد .
امام در اولین اقدام خود نشان میدهد که حکومت او با دیگر حکومت ها چه تفاوتی دارد .
🔻🔻آری در دولت ظهور ، اول بسراغ #دزدان_مقدس میروند و سپس #دزدان_نامقدس !
🔻دولت مهدوی کار خود را با برخورد و مجازات " #دزدان_حرم " شروع میکند . همان متولیانی که قرنها بنام دین مردم را سرکیسه میکردند ، همان اخاذانی که انچه مردم به حرم میدادند برای خود برمیداشتند و برای خود مصرف میکردند :
غذایشان از حرم ، تفریح گاهشان از حرم ، ایاب و ذهابشان از حرم ،جلال و جبروتشان از حرم !
✒استاد سروش محلاتی
(یادداشتهای پیشین)
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#آیههاینور
روزى که مال و فرزندان براى انسان نفعى ندارند
مگر کسى که با روح و قلب پاک به سوى خدا آید.
" سوره شعرا - آیه ۸۸ ، ۸۹ "
@quranpuyan
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_اعراف آیه 188 تا 195
📄#صفحـہ_175
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_175
❇️#اسرار_نهان را فقط #خدا میداند
💠قُلْ لا أَمْلِكُ لِنَفْسِي نَفْعاً وَ لا ضَرًّا إِلاَّ ما شاءَ اللَّهُ وَ لَوْ كُنْتُ أَعْلَمُ الْغَيْبَ لاسْتَكْثَرْتُ مِنَ الْخَيْرِ وَ ما مَسَّنِيَ السُّوءُ إِنْ أَنَا إِلاَّ نَذِيرٌ وَ بَشِيرٌ لِقَوْمٍ يُؤْمِنُونَ
🌱بگو: جز مواردی که خدا خواسته است، من اختیار هیچ سود و زیانی را برای خودم (هم) ندارم و اگر از غیب باخبر بودم، بیشک از مال و منال، فراوان جمع میکردم و مشکل و آسیبی به من نمیرسید. من صرفاً بیم دهنده و هشداردهندهای هستم برای افرادی که ایمان میآورند.
أعراف - ۱۸۸
🔷✨شك نيست كه هر انسانی میتواند برای خود منافعی كسب كند و يا از خويشتن ضررهايی را دور سازد، ولی با اين حال، همانگونه كه میبينيم، در آيه فوق مطلقا اين قدرت و توانايی بشر نفی شده است، و اين به خاطر آن است كه انسان در كارهای خود، قدرت و نيرويی از خويش ندارد بلكه همه قدرتها از ناحيه خدا است و او است كه اين تواناييها را در اختيار آنها گذاشته است. و به تعبير ديگر مالك همه قدرتها و صاحب اختيار مستقل و بالذات در عالم هستی تنها ذات پاك خدا است، و دگران، حتی پيامبران و فرشتگان، از او كسب قدرت میكنند، و مالكيت و قادريت آنها بالغير است، جمله إِلَّا ما شاءَ اللَّهُ (مگر آنچه خدا بخواهد و در اختيار من بگذارد) نيز گواه اين مطلب است.
👈در بسياری ديگر از آيات قرآن نيز مالكيت سود و زيان از غير خدا نفی شده است و به همين دليل از پرستش بتها و هر چه غير از خدا است، نهی گرديده.
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_175
❇️#تحدّی و #مبارزهطلبی، یکی از شيوههای تبليغی و تربيتی
💠أَ لَهُمْ أَرْجُلٌ يَمْشُونَ بِها أَمْ لَهُمْ أَيْدٍ يَبْطِشُونَ بِها أَمْ لَهُمْ أَعْيُنٌ يُبْصِرُونَ بِها أَمْ لَهُمْ آذانٌ يَسْمَعُونَ بِها قُلِ ادْعُوا شُرَكاءَكُمْ ثُمَّ كِيدُونِ فَلا تُنْظِرُونِ (۱۹۵/اعراف)
🌱آيا آنان (معبودها)، پاهايی دارند كه با آن راه بروند، يا دستهايی دارند كه با آن قدرتنمايی كنند، يا چشمهايی دارند كه با آنها ببينند، يا گوشهايی دارند كه با آنها بشنوند؟ (ای پيامبر!) بگو: شريكهای (خيالی) خودتان را بخوانيد و عليه من نقشه بكشيد و هيچ مهلت هم به من ندهيد! (تا بدانيد كاری از آنها ساخته نيست).
🔷✨اين آيه، توبيخ كسانی است كه برای خدا شريكانی قرار میدهند كه از خودشان عاجزترند، چون خودشان قدرت راه رفتن، ديدن، شنيدن و ... دارند، ولی آن مجسّمههای بیروح، حتّی اين قدرت را هم ندارند و اگر از آنها خواسته شود كه كاری انجام دهند، هيچ قدرتی ندارند وناتوانند، پس چرا همچنان آنان را میپرستند.
🔹رهبر الهی بايد قدرت و جرأت تحدّی و دعوت به مباهله را داشته باشد و ادّعا كند كه قدرتهای باطل، هر طرحی كه دارند، اعمال كنند، تا عجز آنها ثابت شود. قُلِ ادْعُوا ...
🔹دست و پا دارها، قدرت بر ياری مشركان ندارند، تا چه رسد به شريكهای بیدست و پايی كه در حدّ و اندازه خودتان هم نيستند. أَ لَهُمْ أَرْجُلٌ يَمْشُونَ بِها ...
🔹مشركان زير بار اطاعت پيامبر نمیروند، چون میگويند: بشری مثل خود ماست. ولی زير بار پرستش بتهايی میروند كه از خودشان هم عاجزترند.
قُلِ ادْعُوا شُرَكاءَكُمْ ...
🔹شيوهی احتجاج و طرح سؤال همراه با انتقاد، توبيخ، تحدّی و مبارزهطلبی، از بهترين شيوههای تبليغی و تربيتی است. (با توجّه به اين آيه و آيات قبل)
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
May 11
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
2⃣6⃣ تدبر در سوره #حجر
❓مفهوم #سبع_من_المثانی و کتابا #متشابها_مثانی چیست؟
قسمت سوم :
🔹 #متشابه و مشتقاتش که با قرآن هم همراه باشد در سه جا آمده:
👈حجر ۸۷، و زمر ۲۳ ، و آل عمران ۷،
🔸در اولی، قرآن را به رخ پیامبر کشیده که ثروت مادی را در دست کافران می بینی، این نعمت عظیم که در دست خودت هست را نیز فراموش مکن!
در دومی، در مقایسه کافر و مومن در آخرت را از سه جهت (در «اَ فمن» ها در آیات ۱۹ تا ۲۶)
در سومی در قالب آیات و الطاف الهی، قرآن را به عنوان یک آیت و یک لطف بزرگ مطرح کرده
🔸یعنی:
1⃣ در رابطه با پیامبر(ص) و توجه دادن به او که موقعیت شناسی اش را اصلاح کند به قرآن به عنوان یک نعمت بزرگ تاکید نموده است.
2⃣ در رابطه با تخویف مردم نسبت به قرارگرفتن در زمره خاسران در قیامت، در قالب سه سوال «اَ فمن»ی، بی بهره بودن از درک مقام والای قرآن را موجب خسران دانسته است.
3⃣ در رابطه با ذات مقدس الهی، و بزرگ دانستن شئون او، نزول قرآن را یاد آوری کرده است.
🔸یعنی:
🔸در این سه دست آیات:
1⃣ - قرآن به عنوان نعمت عظیمی که پیامبر (ص) نباید از عظمتش غفلت کند،
2⃣ قرآن به عنوان دستاویز عظیمی که مردم نباید از عظمتش در نجات خویش غفلت کنند،
3⃣ انزال قرآن به عنوان افتخاری بزرگ (در حد آفرینش انسان و . . .) برای خداوند ذکر شده است.
🔸یعنی:
👈در آیات مذکور، قرآن اصل است و چیزهایی مانند «سبعا مثانی» و «متشابها مثانی» و «منه آیات محکمات-هن ام الکتاب-و اخر #متشابهات» صفت قرآن است.
بنا بر این انطباق قرآن بر اجزاء آن (چه فرق میکند، سوره حمد یا سور طوال یا . . . ) موجه نیست.
🔹اما اینکه فرموده «متشابها مثانی» (و نفرموده «متشابها» و «مثانی») یعنی اینکه هر دو صفت را با هم دارد یعنی در عین حالی که #متشابه هست، #مثانی هم هست و البته متشابه بودن آن از لحاظ معانی و مفاهیم است.
👈اما اینکه فرموده بعضی قسمتها به بعضی قسمتهای دیگر منعطف اند، این را هم در همین روش تحلیلی تاکنون ملاحظه فرموده اید.
یعنی اینکه در این روش تحلیلی دیده اید که پاراگراف های مختلف سوره ها به یکدیگر منعطف اند و «درس» هر سوره مانند نخ تسبیح که دانه های تسبیح را در ارتباط با یکدیگر نگه می دارد، ارتباط پاراگراف های سوره را نشان می دهد.
🔶لذا تفسیر ۸۷ سوره حجر اینطور خواهد شد که ای پیامبر ما به تو کتابی داده ایم که قسمتهای زیادی از آن «مثانی» است یعنی قسمت های زیادی از آن طوری است که بخشهائی منعطف است به بخشهائی¬ دیگر و اینکه القران¬العظیم را با «واو» (و) از آن جدا کرده به این معنی است که تمام قسمتهای آن « #مثانی» نیست. (یعنی بعضی قسمتهای آن «منحصر» است (مثلاً آیات احکام) اما اینکه در این آیه به «انحصار» مذکور اشاره¬ای نکرده به این معناست که «حالت غالب» (و حالت حداکثری) #قرآن اینطور است که مطالب آن « #متشابه_مثانی» است و آیات انحصاری آن (مانند احکام) بسیار کم است بطوریکه در تعیین صفات آن نقش زیادی ندارد.
💫تفسیر مرحوم مهندس جمال گنجه ای
.
💫ادامه موضوع را می توانید در لینک زیر مطالعه بفرمائید
zaya.io/dxdmh
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#آسيب_شناسي #حوزههاي_علميه و #روحانيت
🛑قسمت ششم:
اگر حوزه آسیب ببیند، جامعه آسیب می بیند.
لزوم #تفقه شايسته و توجه بايسته به علم #اخلاق
⭕️در قسمتهاي قبل بخشي از نقدهاي شهيد #مطهري در اين خصوص بيان شد. اين موضوع را با صحبتهاي اخير حجت الاسلام مرتضي جوادي آملي در حوزه علميه شهرستان آمل پي مي گيريم.
🛑بخش اول:
🔹 با توجه به شرایط فرهنگی سیاسی و اجتماعی حاکم باید متوجه بود که اگر ما از درون خودمان رو نشناسیم و آسیب ها و ضعف ها و نواقص خودمان را نیابیم و در صدد رفع آن نواقص و آسیب ها نباشیم و آن ها رو جبران نکنیم اتفاقات سنگینی می افتد که بعضاً شاهد هستیم.
🔹اگر حوزه آسیب ببنید، جامعه آسیب می بیند و همان بلایی که سر مسیحیت و #کلیسا آمد بابت این بود که وضعیت خودش رو رصد نکرد نظرات #مردم و #کارشناسان و دلسوزان را از درون و بیرون مورد توجه قرار نداد... .
🔹حوزه های علمیه باید در مسیر اندیشه های بلند و متعالی دین، رسالت و بضاعت خودشان را به درستی بشناسند و برای انجام آنها هم اقدامات لازم را انجام بدهند.
🔹 اولین آسیبی که متوجه حوزه ها هست عبارت است از #عدم_تفقه_کامل و شایسته نسبت به دین؛ اگر این جریان تفقه، فقیه شدن در جنبه های مختلف دین حاصل نشود و مسائل از منظر مباحث علمی و دستگاه علمی ارائه نشود، خطرات و آسیب های جدی گفتاری را برای ما ایجاد می کند.
امروزه آسیب جدی که متوجه حوزه ها هست این است که آن #فقاهت_شایسته، فقاهتی که زیبنده چنین دینی با این دقت هست، وجود ندارد،
🔹 آسیب دیگر عبارت است از #عدم_جامعیت حوزه های ما. چرا که #دین یک مجموعه واحد و منسجم است و این مجموعه واحد همدیگر را تایید می کنند و هم افزایی دارند همدیگر را پوشش می دهند، و احیانا اگر نقصی از طرف ما مشاهده بشود آن ها تکمیل می کنند.
🔹ما در این سه چهار دهه اخیر مباحث زیادی تحت عنوان فقه و #اخلاق در حوزه داشته ایم،
توي يک حوزه ، هر روز فقه درس داده بشود اما از اخلاق حالا اگه يک پنجشنبه اي يه کسي اومد يه مواعظي رو گفت، اين توجه به اخلاق نيست
اخلاق يک علم است و به تعبیر حضرت استاد یک علم برهانی است، موضوع علم اخلاق نفس است و آنچه که در هدف این موضوع و این علم گفته شده است سعادت انسان است،
👈هیچ وقت در باب فقه نگفته اند که هدف از علم فقه، وصول به سعادت و دور شدن از شقاوت است، اما این را راجع به اخلاق میگویند.
🔻مگر جامعه رو ما نمي خواهيم به سعادت برسونيم خب اخلاق به عنوان يک علم بايد مطرح باشد.
خب کتاب هاي عظيمي در اين رابطه نوشته شده کتاب هايي که جناب #غزالي نوشتن و کتاب هايي که مرحوم #فيض و ديگران نوشتن اين #معراج_السعاده و اينها براي چيست؟
👈اينها کتاب هاي شريف #اخلاقي است که حوزويان بزرگ ما نوشتند ولي الان براي ما فقط يک کتاب منبري شده است.
💫ادامه دارد
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دین
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
.
#دعاهای_روزانه
🌸 بسم الله الرحمن الرحیم 🌸
وَ أَذِقْنِی حَلَاوَةَ الصُّنْعِ فِیمَا سَأَلْتُ،
وَ هَبْ لِی مِنْ لَدُنْک رَحْمَةً وَ فَرَجاً هَنِیئاً
و به درخواست من شیرینی اجابت
بچشان، و از سوی خودت رحمت و
گشایشی دلخواه نصیبم فرما
🌿 دعای هفتم صحیفه سجادیه
🌷 کانال قرآن پویان
🆔️ @quranpuyan
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_اعراف آیه 196 تا 206
📄#صفحـہ_176
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_176
❇️#سكوت و گوش كردن به #قرآن، زمينهی برخورداری از #رحمت_الهی است.
💠وَ إِذا قُرِئَ الْقُرْآنُ فَاسْتَمِعُوا لَهُ وَ أَنْصِتُوا لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ «204»اعراف
🌱و هرگاه قرآن خوانده شود، به آن گوش دهيد و ساكت شويد (تا بشنويد)، باشد كه مورد رحمت قرار گيريد.
💥" اَنصِتُوا"
خاموش شوید! 🤫
🔹 برای شنیدن سخن خداوند، باید سکوت همه جانبه داشت،باید خاموش بود. انسان اگر بخواهد با "متکلم"، رابطه بر قرار کند، باید خاموشی را بیاموزد.
👈 انسان خاموش، انسانی است که هم زبانش ساکت است،هم ذهنش آرام است و هم قلبش نرم و پذیراست،این مقدمات را فراهم کن، آنگاه سخن حق را خواهی شنید!
🔹استماع غير از سماع است که در مفهوم آن توجه و دل دادن بخصوص بمعانی آنست.
أَنصِتُوا (انصات ) هم غيراز سکوت است سكوت ، مجرد تكلم نكردن است اما انصات ، سكوت با توجه است.
🔹عمده غرض تدبر است ..أَفَلا يَتَدَبَّرُونَ القُرآنَ أَم عَلی قُلُوبٍ أَقفالُها ؟!
👈 "از ظاهر آیه استفاده میشود که این حکم، عمومی و همگانی است و مخصوص به حال معینی نیست یعنی، شایسته و مستحب است که در هر کجا و در هر حال کسی قرآن را تلاوت کند، دیگران به احترام قرآن سکوت کنند و گوش جان فرا دهند و پیام خدا را بشنوند و در زندگی خود از آن الهام گیرند، زیرا قرآن تنها کتاب قرائت نیست، بلکه کتاب فهم و درک و سپس عمل است.تنها موردی که این حکم الهی شکل وجوب به خود میگیرد موقع نماز جماعت است که مأموم به هنگام شنیدن قرائت امام باید سکوت کند و گوش فرا دهد." ¹
📚1_تفسیرنمونه
📚برگرفته از کانال تفسیر روزانه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_176
❇️#یاد_خدا شیوه #پرهیزکاران برای غلبه و پیروزى بر #وسوسه_هاى_شیطان
👈در آیه 201 سوره اعراف راه گریز از #وسوسه_ شیطان و #ترک_گناه ، بیان شده است
💠إِنَّ الَّذِينَ اتَّقَوْا إِذَا مَسَّهُمْ طَائِفٌ مِّنَ الشَّيْطَانِ تَذَكَّرُوا فَإِذَا هُم مُّبْصِرُونَ
🌱مکارم شیرازی : پرهیزگاران هنگامی که گرفتار وسوسههای شیطان شوند، به یاد (خدا و پاداش و کیفر او) میافتند؛ و (در پرتو یاد او، راه حق را میبینند و) ناگهان بینا میگردند.
🔷✨اصولا هر كس در هر مرحلهای از ايمان و در هر سن و سال گهگاه گرفتار وسوسههای شيطانی میگردد، و گاه در خود احساس میكند كه نيروی محرك شديدی در درون جانش آشكار شده و او را به سوی گناه دعوت میكند، اين وسوسهها و تحريكها، مسلما در سنين جوانی بيشتر است، در محيطهای آلوده، همچون محيطهای امروز كه خود مراكز فساد در آن فراوان و آزادی نه به معنی حقيقی بلكه به شكل بیبند و باری همه جا را فرا گرفته و دستگاههای تبليغاتی غالبا در خدمت شيطان و وسوسههای شيطانی هستند، فزونتر میباشد.
👌 تنها راه نجات از آلودگی در چنين شرائطی، نخست فراهم ساختن سرمايه" #تقوی" است كه در آيه مورد بحث به آن اشاره شده، و سپس" #مراقبت" و سرانجام توجه به خويشتن و پناه بردن به خدا، ياد الطاف و نعمتهای او، و مجازاتهای دردناك خطاكاران است.
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan