#زندگی_قرآنی
شماره 53
سوره #بقره صفحه_36
⭕️💢 برخي وظايف زن و شوهر در هنگام #طلاق
💮🔶وَ الْمُطَلَّقاتُ يَتَرَبَّصْنَ بِأَنْفُسِهِنَّ ثَلاثَةَ قُرُوءٍ وَ لا يَحِلُّ لَهُنَّ أَنْ يَکْتُمْنَ ما خَلَقَ اللَّهُ في أَرْحامِهِنَّ إِنْ کُنَّ يُؤْمِنَّ بِاللَّهِ وَ الْيَوْمِ الْآخِرِ وَ بُعُولَتُهُنَّ أَحَقُّ بِرَدِّهِنَّ في ذلِکَ إِنْ أَرادُوا إِصْلاحاً وَ لَهُنَّ مِثْلُ الَّذي عَلَيْهِنَّ بِالْمَعْرُوفِ وَ لِلرِّجالِ عَلَيْهِنَّ دَرَجَةٌ وَ اللَّهُ عَزيزٌ حَکيمٌ.(228بقره)
🔹طلاق دادهشدگان [بايد به مدت] سه بار پاك شدن [از عادت ماهانه] درنگ كنند [=از ازدواج خودداري نمايند]. و اگر به خدا و روز بازپسين ايمان دارند، بر آنان روا نيست آنچه را كه خدا در رَحِمهاي آنان آفريده پنهان دارند. و اگر قصد آشتي داشته باشند، شوهرانشان به بازگرداندن آنها [در اين مدت] سزاوارترند.و براي آن زنان است [حقوقي] همانند آنچه [=وظايفي] كه به عهده دارند، و [اما] مردان را بر آنان مرتبتي است [در مسئوليت زندگي و سرپرستي] و خدا قدرتمندي شكستناپذير حكيم است.
💢 این آیه شش بخش دارد:
↩️1. مدت عدّه طلاق.
↩️2. وظیفه زنان در کتمان نکردن آنچه خدا در رحم آنان قرار داده است.
↩️3. حق رجوع شوهر در ایام عدّه در طلاق رجعی.
↩️ 4. حقوق متقابل زن و شوهر.
↩️ 5. تفوّق مرد بر زن.
↩️6. عزیز و حکیم بودن خدای سبحان.
🔸زنان مطلّقه به طلاق رجعی یا باین در هر سنّ و وضعیتی که از جهت بلوغ، دخول، حیض شدن، بارداری و یائسگی باشند باید پس از طلاق تا سه طُهر خویشتنداری کنند و ازدواج نکنند.
🔸زنان مؤمن به خدا و آخرت نباید حیض، طهر و حمل در رحم را کتمان کنند و گفته آنان در این موارد در صورت نبودن شواهد بر خلاف، حجت و معتبر است.
در #طلاق_رجعی، شوهر حق دارد در ایام عدّه زن بدون عقد جدید به او رجوع کند؛ ولی نباید قصدش اذیتکردن وی باشد، وگرنه حکم وضعی رجوع او صحّت است؛ لیکن حکم تکلیفی آن، حرمت.
🔸زن و شوهر با هم حقوقی متقابل و متعادل دارند نه حقوق مساوی یا متجانس، زیرا زن و مرد دو صنف از انساناند نه دو نوع جدای از هم؛ و بحث از حقوق اختصاصی آنها در حقیقتِ انسان که مشترک است راه ندارد.
اسلام در توزیع مسئولیتهای خانوادگی و اجتماعی، با ملاحظه وضعیت بدنی و تواناییهای زن و مرد، برخی مسئولیتها مانند مدیریت خانواده را به مرد سپرده است و این به معنای فضیلت ذاتی مرد بر زن نزد خداوند نیست.
👈- اين آيه بيان روشني است از تعادل و تناسب #تكاليف و #حقوق در روابط #زناشويي، كه در صورت بروز اختلاف بايد بيشتر به آن توجه كرد. «مَعْرُوف» همان رفتار و شيوهاي است كه فطرت سالم آدمي آن را ميشناسد و تأييد ميكند. مِثل و مانند بودن حقوق دوطرف، با تفاوتي كه زن و شوهر در تقسيم وظايف طبيعي دارند، الزاماً تساوي ظاهري نيست، بلكه تعادل و تناسبي است بر موازين عدالت و انصاف.
💫از تفاسير تسنیم و بازرگان
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#نهج_البلاغه را بيشتر بشناسيم💞
🛑قسمت اول:
#نهجالبلاغه؛ مشهورترین کتاب حدیث
کتاب نهجالبلاغه تألیف سید رضی مهمترین، جامعترین و کهنترین کتاب حدیث شیعی نیست؛ ولی #مشهورترین آن است. یعنی اگرچه روایت فقهی اندکی در این کتاب است اما شهرت تفکر شیعی به کتاب نهجالبلاغه باز میگردد.
❇تألیف نهجالبلاغه در سال ۴۰۰ هجری به پایان رسیده است یعنی هزار و ۴۵ سال پیش در ماه رجب این کار پایان یافته است.
در آن دوره مدرسه بغداد، مدرسه پررونقی بود و کتابخانه این مدرسه ۸۰ هزار جلد کتاب داشت که بسیاری از آنها به خط مؤلفین کتابها بود. این کتابهای بسیار زیاد، دستمایه کتابهای سیدرضی شد اما حدود ۴۰ تا ۵۰ سال بعد که سلجوقیان به بغداد حمله کردند کل این منابع میراث حدیثی از میان رفت و از مجموعه غنی کتابخانههای بغداد که تعداد کتاب آن را بیش از ۲۰۰ هزار جلد حدس میزنند چیزی باقی نماند.
❇مرحوم #سید_رضی، به معنای مصطلح، #محدث محسوب نمیشد و بیشتر ادیب و شاعر بود. اصل کتاب نهجالبلاغه را نیز به عنوان ادبیات فاخر گردآوری کرد؛ یعنی چیزی مثل گلستان سعدی در ادبیات ما که افراد برای اینکه ادبیات آنها خوب شود، باید این کتاب را میخواندند.
مرحوم سیدرضی این کتاب را برای ادیبان، دیوانان و منشیان یعنی کسانی که میخواستند کار ادیبانه انجام دهند، تهیه کرد. فقط زرنگی ایشان این بود که ظاهر این مطالب ادبیات فاخر بود که در باطن آن محتوا و مضامین عالی علوی را توانست به جامعه منتقل کند.
👈بین کتابهای کهنی که داریم؛ کتابهای حدیثی مهمتر از نهجالبلاغه هم بین شیعه و هم بین اهل سنت زیاد است ولی هیچ کتابی به پُرنسخگی نهجالبلاغه نیست.
علت این مسئله این است که از همان آغاز درباریها و افرادی که میخواستند فرزندان ادیبی داشته باشند علاقهمند بودند این کتاب را نسخهبرداری کنند.
💫🖋یاقوت مستعصمی که بزرگترین خطاط عرب در دوران خودش بوده، مقید بوده که سالی یک بار قرآن و یک بار نهجالبلاغه را بنویسد که نسخههای آن در دسترس است. از این منظر نهجالبلاغه بینظیر است. 👈افزون بر ویژگیهای ادبی که باعث شده این کتاب رونق گرفته همه جا مورد اشاره قرار بگیرد، #علومضمون یعنی مضامین عالی آن است به خصوص اینکه ما غیر عربها زیبایی ادبی نهجالبلاغه را درک نمیکنیم چون زبان مادری ما نیست، ولی وقتی ترجمه این کتاب را میخوانیم تحت تأثیر آن قرار میگیریم.
🌴زيبايي #نهج_البلاغه منحصر به ادبياتش نيست بلكه #مفاهيم ان هم عالي است.
👈درست است که نگاه مرحوم سید رضی نگاه ادیبانه بوده است ولی مطالب آن مطالب شایسته و بینظیری است و علو مضمون و محتوا در این کتاب مورد توجه بوده است.
همچنین گستردگی و #تنوع حوزههای معرفتی نیز مورد توجه است.
یعنی در نهجالبلاغه مباحث توحیدی، تاریخی، تربیتی، اخلاقی، سیاسی، اجتماعی و … مطرح شده است. مباحثی که به درد همه مردم میخورد و میتوانند با آن ارتباط برقرار کنند.
ادامه دارد
🖋سیدمحمدکاظم طباطبایی، رئیس پژوهشکده علوم و معارف حدیث پژوهشگاه قرآن و حدیث
💫ادامه دارد
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
.
#دعاهای_روزانه
🤲 أَنْتَ إِلٰهِى أَوْسَعُ فَضْلاً،
وَأَعْظَم حِلْماً مِنْ أَنْ تُقايِسَنِى
بِفِعلی وَ خطیئَتی
💞تو ای معبودم!
احسانت گسترده تر
و بردباری ات بزرگتر
از آنست که مرا به کردار ناپسند
و خطاکاری ام بسنجی…🌱
📖دعای ابو حمزه ثمالی
┄═❁🍃❈🌸❈🍃❁═┄
@quranpuyan
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_یوسف آیات 104 تا 111
📄#صفحـہ_248
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_248
❇️پيمايندگان راه #حقّ بايد مواضع خود را با صراحت و بدون ترس بيان و اعلام كنند
💠قُلْ هذِهِ سَبِيلِي أَدْعُوا إِلَى اللَّـهِ عَلى بَصِيرَةٍ أَنَا وَ مَنِ اتَّبَعَنِي وَ سُبْحانَ اللَّـهِ وَ ما أَنَا مِنَ الْمُشْرِكِينَ
🌱بگو: این راه من است؛ (بدینصورت که) بر اساس بصیرت و یقین، بهسوی خدا دعوت میکنم. من و پیروانم (چنین وظیفهای داریم.) خدا را پاک و منزه میشمارم و من از مشرکان نیستم.
یوسف - ۱۰۸
🔷✨در این آیه پیامبر اسلام صلّی اللّه علیه و آله مأموریت پیدا میکند که آیین و روش و خط خود را مشخص کند، میفرماید: «بگو: راه و طریقه من این است که همگان را به سوی اللّه (خداوند واحد یکتا) دعوت کنم» (قُلْ هذِهِ سَبِیلِی أَدْعُوا إِلَی اللَّهِ).
سپس اضافه میکند: من این راه را بیاطلاع یا از روی تقلید نمیپیمایم، بلکه «از روی آگاهی و بصیرت، خود و پیروانم» همه مردم جهان را به سوی این طریقه میخوانیم (عَلی بَصِیرَةٍ أَنَا وَ مَنِ اتَّبَعَنِی).
👈این جمله نشان میدهد که هر مسلمانی که پیرو پیامبر صلّی اللّه علیه و آله است باید با سخن و عملش دیگران را به راه «اللّه» دعوت کند.
سپس برای تأکید، میگوید: «خداوند (یعنی همان کسی که من به سوی او دعوت میکنم) پاک و منزه است از هرگونه عیب و نقص و شبیه و شریک» (وَ سُبْحانَ اللَّهِ).
باز هم برای تأکید بیشتر میگوید: و من از مشرکان نیستم» و هیچ گونه شریکو شبیهی برای او قائل نخواهم بود (وَ ما أَنَا مِنَ الْمُشْرِکِینَ).
در واقع این از وظایف یک رهبر راستین است که با صراحت برنامهها و اهداف خود را اعلام کند.
قرار گرفتن این آیه به دنبال آیات «یوسف» اشارهای است به این که راه و رسم من از راه و رسم یوسف پیامبر بزرگ الهی نیز جدا نیست، او هم همواره حتی در کنج زندان دعوت به «اللّه الواحد القهّار» میکرد، و غیر او را اسمهای بیمسمایی میشمرد که از روی تقلید از جاهلانی به جاهلان دیگر رسیده است، آری! روش من و روش همه پیامبران نیز همین است.
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_248
❇️#قرآن، هدايت محض است و تنها اهل ايمان از هدايت ورحمت آن بهره میبرند
💠لَقَدْ كانَ فِي قَصَصِهِمْ عِبْرَةٌ لِأُولِي الْأَلْبابِ ما كانَ حَدِيثاً يُفْتَری وَ لكِنْ تَصْدِيقَ الَّذِي بَيْنَ يَدَيْهِ وَ تَفْصِيلَ كُلِّ شَيْءٍ وَ هُدیً وَ رَحْمَةً لِقَوْمٍ يُؤْمِنُونَ (۱۱۱/یوسف)
🌱به راستی در سرگذشت آنان، برای خردمندان عبرتی است. (اين) سخنی نيست كه به دروغ ساخته شده باشد، بلكه تصديق كنندهی آن (كتاب آسمانی) است كه پيش از آن آمده و روشنگر هر چيز و (مايه) هدايت و رحمت برای گروهی است كه ايمان میآورند.
🔹شرط امتياز در داستانها، پندآموزی آنهاست. در ابتدای سوره فرمود: «نَحْنُ نَقُصُّ عَلَيْكَ أَحْسَنَ الْقَصَصِ» ودر آخر فرمود: «لَقَدْ كانَ فِي قَصَصِهِمْ عِبْرَةٌ»
🔹چنانكه حضرت يوسف عليه السلام علی رغم همه كيدها و مشكلات و موانع به عزّت و قدرت رسيد، پيامبر اسلام صلی الله عليه و آله نيز علی رغم همهی مكرها و ... به عزّت و قدرت خواهد رسيد. «لَقَدْ كانَ فِي قَصَصِهِمْ عِبْرَةٌ»
🔹تنها خردمندان از داستانها، پند وعبرت میگيرند. «عِبْرَةٌ لِأُولِي الْأَلْبابِ»
🔹عبرتآموزی از قصص قرآن، مخصوص يك زمان نيست. «لِأُولِي الْأَلْبابِ»
🔹داستانهای قرآن، بيان واقعيّتهای عينی و عبرت آموز است. (يافتنی است، نه بافتنی.) «ما كانَ حَدِيثاً يُفْتَری»
🔹گفتار راست و واقعی، تأثير عميق دارد. عِبْرَةٌ ... ما كانَ حَدِيثاً يُفْتَری
🔹قرآن با كتب آسمانی ديگر همسو است. تَصْدِيقَ الَّذِي ...
🔹قرآن، تمام نيازهای انسان را مطرح میكند. «تَفْصِيلَ كُلِّ شَيْءٍ»
🔹قرآن، هدايت محض است و آميخته با هيچ ضلالتی نيست. «هُدیً»
🔹تنها اهل ايمان از هدايت ورحمت قرآن بهره میبرند. «هُدیً وَ رَحْمَةً لِقَوْمٍ يُؤْمِنُونَ»
🔹نكته سنجی و درس گرفتن عقل لازم دارد؛ «عِبْرَةٌ لِأُولِي الْأَلْبابِ» ولی دريافت نور و رحمت الهی، ايمان نيز لازم دارد. «لِقَوْمٍ يُؤْمِنُونَ»
🔹داستان يوسف برای جويندگان حقيقت، آيت «آياتٌ لِلسَّائِلِينَ» برای خردمندان، عبرت «عِبْرَةٌ لِأُولِي الْأَلْبابِ» و برای اهل ايمان، مايهی هدايت و رحمت است. «هُدیً وَ رَحْمَةً لِقَوْمٍ يُؤْمِنُونَ»
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
May 11
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
7⃣4⃣ تدبر در سوره #هود
🔹نکات فراز آیات ۶۰-۵۰ سوره هود
*تکرار ۶ باره افعال مشتق از تبع در سوره
*تکرار وَأُتْبِعُواْ فِي هَـذِهِ الدُّنْيَا لَعْنَةً وَيَوْمَ الْقِيَامَةِ در آیات ۶۰ و ۹۹ .در این دو فراز به پیروی مردم از سران منحرف و جبار اشاره شده بود و سرانجام انها را نیز با این عبارت بیان کرد که لعنت خدا در دنیا و قیامت،انها را پیروی و دنبال کرد.
*با توجه به تکرار زیاد افعال تبعیت و نیز اهل به معنای پیروان در این سوره، و بیان تقابل گفتار و رفتار پیروان رسولان با اکثریت تابع مخالفان رسولان و نهایتا سرانجام هلاکت یا نجاتشان(که نجینا...و الدین امنوا معه) یکی از محورهای سوره تنبه دادن انسانها به این نکته است که از چه کسانی تبعیت می کنند.
*در ایات ۵۰ ،۶۱ و ۸۴ هود، صالح و شعیب به ترتیب بعنوان برادر قوم عاد، ثمود و مدین خطاب شده اند که بر مبعوث شدن انها از همان شهر و قوم دلالت دارد.
* لغت بُعْدًا تنها در دو سوره قران هود(۴ بار در مورد ظالمین، قوم عاد قوم ثمود و قوم مدین) و مومنون (۲ بار) بکار رفته است که به معنای لعنت و دوری از رحمت خداست.سه بار هم کلمه لعنت در سوره استفاده شده که بیشترین تعداد در سور مکی است.
آقای سید کاظم فرهنگ
https://zaya.io/ldpig
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#زندگی_قرآنی
شماره 54
سوره #بقره صفحه_36
⭕️ #طلاق و #محدودیت_تعداد آن
🔸 الطَّلاقُ مَرَّتانِ فَإِمْساکٌ بِمَعْرُوفٍ أَوْ تَسْريحٌ بِإِحْسانٍ وَ لا يَحِلُّ لَکُمْ أَنْ تَأْخُذُوا مِمَّا آتَيْتُمُوهُنَّ شَيْئاً إِلاَّ أَنْ يَخافا أَلاَّ يُقيما حُدُودَ اللَّهِ فَإِنْ خِفْتُمْ أَلاَّ يُقيما حُدُودَ اللَّهِ فَلا جُناحَ عَلَيْهِما فيمَا افْتَدَتْ بِهِ تِلْکَ حُدُودُ اللَّهِ فَلا تَعْتَدُوها وَ مَنْ يَتَعَدَّ حُدُودَ اللَّهِ فَأُولئِکَ هُمُ الظَّالِمُونَ ("229/بقره")
🌱 طلاق (رجعى كه امكان رجوع وبازگشت دارد، حداكثر) دو مرتبه است.پس (در هر مرتبه) يا بايد به طور شايسته همسر خود را نگهدارد و (آشتى نمايد،) يا با نيكى او را رها كند (و از او جدا شود.) و براى شما مردان روا نيست كه چيزى از آنچه به همسرانتان دادهايد، پس بگيريد مگر اينكه دوهمسر بترسند كه حدود الهى را بر پا ندارند. پس اگر بترسيد كه آنان حدود الهى را رعايت نكنند، مانعى ندارد كه زن فديه و عوض دهد. (و طلاق خُلع بگيرد.) اينها حدود و مرزهاى الهى است، پس از آن تجاوز نكنيد. و هر كس از حدود الهى تجاوز كند پس آنان ستمگرانند .
💢در اسلام، طلاق امرى #منفور و بدترین حلال نام گذارى شده است، ولى گاهى عدم توافق تا جایى است که امکان ادامه زندگى براى دو طرف نیست.
💢در #جاهلیّت، طلاق دادن و رجوع کردن به زن، امرى عادّى و بدون محدودیّت بود.امّا اسلام، حداکثر #سه بار طلاق و دو بار رجوع را جایز دانست تا حرمتِ زن و خانواده حفظ شود.
💢در این آیه علاوه بر طلاق رجعى که از سوى مرد است، طرح #طلاق_خُلع که پیشنهاد طلاق از سوى زن است نیز ارائه شده است. به این معنا که زن، مهریه خود یا چیز دیگرى را فداى آزاد سازى خود قرار دهد و طلاق بگیرد.
💢در #طلاق_رجعی، شوهر حق دارد در ایام عدّه زن بدون عقد جدید به او رجوع کند؛ ولی نباید قصدش اذیتکردن وی باشد، تعدّد طلاق، براساس تعدّد رجوع و بقاى ازدواج است. کسى که در یک جلسه مىگوید: «من سه بار طلاق دادم»، در واقع یک طلاق صورت گرفته است. چون یک ازدواج را بیشتر قطع نکرده است.
👈 لذا بر اساس #فقه اهلبیت علیهم السلام، چند #طلاق باید در چند مرحله باشد و یکجا واقع نمىشود. زیرا به مصلحت نیست که زندگى خانوادگى در یک جلسه و با یک تصمیم براى همیشه از هم بپاشد.
📚تفسیر نور
┄═❁🍃
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#نهج_البلاغه را بيشتر بشناسيم💞
🛑قسمت دوم:
مطالب #فرازمانی و #فرامکانی نهجالبلاغه
نکته مهم دیگر در نهجالبلاغه این است که متون آن فرازمانی و فرامکانی است؛ یعنی درست است که بیشتر مطالب آن هزار و ۴۱۰ سال پیش توسط حضرت علی(ع) گفته شده است، ولی سیدرضی خیلی مقید نبوده متونی که قید زمان و مکان داشته و مربوط به زمان و مکان خاصی بوده را در آن بیاورد.
به همین جهت میتوانیم با روزآمد کردن و #معاصر_کردن_نهجالبلاغه، آنچه که در آن گفته شده را برداریم، به زندگی امروزی بیاوریم، با آن زندگی کنیم و نمونههایش را در کارهای روزمره خودمان ببینیم.
👈من از مجموعه نهجالبلاغه که حجم اندک آن باعث شده پررونق شود، حدود ۱۰ سال پیش ۱۲۰ جمله را انتخاب کردم و در این انتخاب بیشتر هم نگاه اجتماعی داشتم.
♦مثلاً حضرت فرمودهاند: «خوش به حال کسی که آنقدر مشغول #رفع_عیوب_خود است که فرصت نمیکند به #عیوب_دیگران بپردازد».
ما که معصوم نیستیم و همه عیب داریم و اگر درصدد رفع عیب خودمان باشیم، فرصت نمیکنیم که به عیبجویی دیگران بپردازیم.
♦در خطبه ۲۱۵ نهجالبلاغه نیز آمده است که خدایا من دوست ندارم #زمینگیر شوم؛ چشم، گوش، توان بدنی، هوش، استعداد و … کرامتهای الهی و از مجموعه نعمتهایی است که خدا به ما داده و ما را با این نعمتها تکریم کرده است. حضرت علی(ع) میفرماید خدایا اولین نعمتی که میخواهی از من بگیری جانم باشد. یعنی علیل، درمانده و … نشوم.
🔶نهجالبلاغه پر از تصویرسازیهای هنرمندانه #حضرت_علی(ع) است.
مثلاً در سوره اسرا خداوند فرموده است که اگر شما کار نیکی کنید در واقع به خودتان نیکی کردهاید؛ اگر هم کار بدی بکنید، به خودتان بدی کردهاید. پس نیکی و بدی به دیگری معنا ندارد و هر کاری کنید نتیجه آن به خودمان باز میگردد. این آیه جزو آیات ناب قرآن است.
🔶حال تصویرسازی حضرت علی(ع) را نگاه کنید.
در نامه ۳۱ به امام حسین(ع) میفرماید:
بدان همه ما مسافر هستیم. مسیر ما هم یک مسیر طولانی و سخت و دشوار است. بنابراین برای این مسیر طولانی زاد و توشه نیاز داریم که فراهم کنیم. ولی توان ما برای حمل زاد و توشه کم است و چون خسته میشویم نباید بار زیاد بر روی دوشمان بگذاریم بلکه بهترین کار این است که حمل کنندهای را استخدام کنیم تا بارمان را برای ما حمل کند و آن بارور، #فرد_نیازمندی است که نیازش را برطرف میکنیم.
❇ فرصت نیاز #نیازمندان به ما
حضرت علی(ع) میفرماید: اگر فرد نیازمندی را پیدا کردی که بار تو را بر دوش بگیرد و روز #قیامت به تو تحویل دهد، از این فرصت استفاده کن و بارت را بر دوشش بگذار. چرا؟ چون ممکن است فرد دیگری نیاز آن نیازمند را برطرف کند و آن موقع دست تو خالی میماند.
👈در این مطلب حضرت علی(ع) رفع نیاز نیازمندان را به گونهای تصویر کردهاند که شما دارید برای #منفعت_خودتان کار میکنید و اصلاً به آن فرد نیازمند کاری ندارید پس وقتی نیازمندی از شما میخواهد نیازش را برطرف کنید، این را مغتنم بدانید تا آن روزی که شما نیاز دارید، آن فرد آنچه نیکی کردهاید را به شما بازگرداند.
👈برخی از افراد وقتی به دیگران کمکی میکنند احساس میکنند خیلی آدم خوبی هستند و کار بزرگی انجام دادهاند و فرد مقابل هم یک فرد نیازمند است. حضرت علی(ع) میفرماید تو با کمک به دیگران، پولت را در حساب خودت ذخیره میکنی تا بعداً به دست خودت برسد؛ به همین دلیل نیز است که امیرالمومنین(ع) به هر کسی کمک میکرد، از او تشکر هم میکرد.
❇تغییر زاویه نگاه به کمک نهجالبلاغه
تصویرگریهای اینگونه، زاویه دید انسان را تغییر میدهد و موجب میشود وقتی کار خوبی هم میکنیم احساس کنیم کار خاصی انجام ندادهایم. خود #حضرت_علی(ع) نیز اینگونه بودند و علیرغم اینکه زندگی زاهدانهای داشتند، تولید ثروت حضرت بسیار زیاد بود. ایشان یک کشاورز قابل بودند و خودشان میفرمایند درآمد سالانه من ۴۰ هزار دینار است. (تقریباً به اندازه ۲۰۰ کیلو طلا).
🖋سیدمحمدکاظم طباطبایی، رئیس پژوهشکده علوم و معارف حدیث پژوهشگاه قرآن و حدیث
💫ادامه دارد
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
.
#آیههاینور
🌹🍃
🍃
❤ بسم الله الرحمن الرحیم ❤
وَهُوَ الَّذِی يَقْبَلُ التَّوْبَةَ عَنْ عِبَادِهِ
وَيَعْفُو عَنِ السَّيِّئَاتِ وَيَعْلَمُ مَا تَفْعَلُونَ
وَيَسْتَجِيبُ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا
الصَّالِحَاتِ وَيَزِيدُهُمْ مِنْ فَضْلِهِ
و اوست خدایی که توبه بندگانش
را میپذیرد و گناهان را میبخشد
و هر چه کنید میداند.
دعای آنان را که ایمان آورده و نیکوکار
شوند مستجاب میگرداند و از فضل
و کرم خود بر ثواب آنها میافزاید
🌿 سوره شوری ، آیه ۲۵ ، ۲۶
🍃
🌹🍃
🆔️ @quranpuyan
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_رعد آیات 1 تا 5
📄#صفحـہ_249
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan