eitaa logo
قران پویان
443 دنبال‌کننده
5.8هزار عکس
681 ویدیو
611 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
4_5996630967853258337.mp3
2.71M
‌‌‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏ 📖 🎙آقای بازرگان 🆔@quranpuyan
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️نقش در احیای ارزش 💠لِلَّذِينَ لا يُؤْمِنُونَ بِالْآخِرَةِ مَثَلُ السَّوْءِ وَ لِلَّـهِ الْمَثَلُ الْأَعْلی‌ وَ هُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ (۶۰/نحل) 🌱‏برای كسانی‌كه به آخرت ايمان ندارند صفات زشت است، ولی برای خداوند صفاتِ برتر است و اوست خداوند عزيز و حكيم. 🔷تحقیر و درهم شکستن شخصیت زن، تنها در میان عرب جاهلی نبود، بلکه در میان اقوام دیگر و حتی شاید متمدنترین ملل آن زمان نیز، زن شخصیتی ناچیز داشت، و غالبا با او به صورت یک کالا و نه یک انسان رفتار می‌شد، البته عرب جاهلی این تحقیر را در اشکال زننده‌تر و وحشتناکتری انجام می‌داد. 🔷ولی اسلام ظهور کرد و با این خرافه در ابعاد مختلفش سرسختانه جنگید و خود پیامبر صلّی اللّه علیه و آله آن قدر به دخترش بانوی اسلام فاطمه زهرا علیها السّلام احترام می‌گذاشت که مردم تعجب می‌کردند، با تمام مقامی که داشت، دست دخترش را می‌بوسید، و به هنگام مراجعت از سفر نخستین کسی را که دیدار می‌کرد، دخترش فاطمه بود. 👈در حدیثی از پیامبر صلّی اللّه علیه و آله می‌خوانیم که فرمود: «چه فرزند خوبی است دختر! هم پرمحبت است، هم کمک کار، هم مونس است و هم پاک و پاک کننده». 👌در حقیقت این احترام به شخصیت زن سبب آزادی او در جامعه و پایان دادن به دوران بردگی زنان است. ولی با نهایت تأسف هنوز در جوامع اسلامی، آثاری از همان افکار جاهلی وجود دارد، و هنوز کم نیستند خانواده‌هایی که از تولد پسر خوشحال و از نوزاد دختر ناراحت می‌شوند. حتی در جوامع غربی که تصور می‌کنند برای زن شخصیت والایی قائلند عملا می‌بینیم او را آنچنان تحقیر کرده‌اند که به صورت یک عروسک بی‌ارزش یا وسیله‌ای برای خاموش کردن آتش شهوت و یا ابزاری برای تبلیغ کالاهایشان در آورده‌اند. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️پذيرفتن جلوه‌های ، مقدّمه سلطه‌ی اوست 💠‏تَاللَّهِ لَقَدْ أَرْسَلْنا إِلی‌ أُمَمٍ مِنْ قَبْلِكَ فَزَيَّنَ لَهُمُ الشَّيْطانُ أَعْمالَهُمْ فَهُوَ وَلِيُّهُمُ الْيَوْمَ وَ لَهُمْ عَذابٌ أَلِيمٌ (۶۳/نحل) 🌱‏به خدا سوگند كه همانا ما به سوی امّت‌های پيش از تو (نيز) پيامبرانی فرستاديم، پس شيطان كارهای (ناپسند) ايشان را برايشان زيبا جلوه داد، پس (آن شيطان) امروز نيز سرپرست آنهاست و برای آنان عذاب دردناكی است. ‏🔹آشنايی با تاريخ واقوام گذشته، عامل صبر وتحمّل و درس عبرت است. ‏«أَرْسَلْنا إِلی‌ أُمَمٍ مِنْ قَبْلِكَ» ‏🔹خداوند، به نام خودش قسم ياد می‌كند. «تَاللَّهِ» ‏🔹بعثت پيامبران، يك جريان و سنّت الهی بوده است. «أَرْسَلْنا إِلی‌ أُمَمٍ مِنْ قَبْلِكَ» ‏🔹راه نفوذ شيطان، جلوه دادن و زينت دادن زشتی‌ها و توجيه انحرافات است. ‏«فَزَيَّنَ لَهُمُ الشَّيْطانُ أَعْمالَهُمْ» 🔹پذيرفتن جلوه‌های شيطان، مقدّمه سلطه‌ی اوست. فَزَيَّنَ‌ ... فَهُوَ وَلِيُّهُمُ‌ ‏🔹ولايت شيطان، لحظه‌ای نيست، او هر روز بدنبال سلطه بر مردم است. «فَهُوَ وَلِيُّهُمُ الْيَوْمَ» ‏🔹ولايت و سلطه‌ی شيطان تنها در دنياست و در قيامت كاری به دست او نيست. ‏«فَهُوَ وَلِيُّهُمُ الْيَوْمَ» 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 8⃣6⃣ تدبر در سوره 🔹نکاتی مهم از داستان قوم عاد(هود)،لوط و مدین (شعیب) قوم هود گرفتار سه خصلت نكوهيده بودند، يكى انكار آيات الهى ، دوم نافرمانى انبياء و سوم اطاعت كردن از جباران . خداى تعالى سپس وبال امر آنان را بيان كرده ، مى فرمايد: ((و اتبعوا فى هذه الدنيا لعنة و يوم القيامة )) يعنى به خاطر آن سه خصلت نكوهيده ، لعنت در همين دنيا و در قيامت دنبالشان كرد و از رحمت خدا دور شدند، مصداق اين لعن همان عذابى بود كه آنقدر تعقيب شان كرد تا به آنها رسيد و از بينشان برد، ممكن هم هست مصداقش آن گناهان و سيئاتى باشد كه تا روز قيامت عليه آنان در نامه اعمالشان نوشته مى شود و تا قيامت هر مشركى پيدا شود و هر شركى بورزد، گناهش به حساب آنان نيز نوشته مى شود چون سنت گذار كفر بودند، همچنان كه قرآن كريم درباره همه سنت گذاران فرموده : ((و نكتب ما قدموا و آثارهم )). ❓آیا بشارت فرزندی که فرشتگان مامور عذاب قوم لوط به ابراهیم دادند، برای اسماعیل بود یا اسحاق؟ تنها بشارت به ولادت اسماعيل ،بشرائى است كه در اول آيات سوره صافات آمده است و اين غير آن بشارتى است كه در ذيل آن آيات آمده كه صريحا نام اسحاق در آن برده شده ، دليل بر اين معنا هم سياق آيات ذيل جمله ((فبشرناه بغلام حليم )) است كه بعد از اين بشارت مسأله رويا و ذبح فرزند و مطالبى ديگر را آورده ناگهان در آخر مى فرمايد: ((و بشرناه باسحق نبيا من الصالحين )) و اين سياق جاى شك باقى نمى گذارد كه منظور از غلام حليمى كه در اول آيات به ولادتش بشارت داده غير اسحاقى است كه بار دوم ولادتش را مژده داده است . اما آيات در همه چهار سوره يعنى سوره هود و حجر و عنكبوت و ذاريات ، متعرض يك قصه است و آن داستان بشارت دادن ملائكه به ابراهيم است به ولادت اسحاق و يعقوب ، نه ولادت اسماعيل . آيات سوره هود صريح در اين است كه بشارت ، مربوط به ولادت اسحاق و يعقوب بوده چون نام آن دو بزرگوار را برده و همين آيات است كه ميگويد: ابراهيم درباره سرنوشت شوم قوم لوط مجادله كرد، و اين مطلب را در سياقى آورده كه هيچ شكى باقى نمى گذارد در اينكه جريان مربوط به قبل از هلاكت قوم لوط است ، و لازمه اين دو مطلب اين است كه بشارت به ولادت اسحاق قبل از هلاكت قوم لوط واقع شده باشد. https://zaya.io/ldpig کانالِ قرآن‌پویان تدبر در  قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
شماره 76 سوره صفحه_45 ،گامي در 🌹 🔸 وَمَثَلُ الَّذِينَ يُنفِقُونَ أَمْوَالَهُمُ ابْتِغَاءَ مَرْضَاتِ اللَّهِ وَتَثْبِيتًا مِّنْ أَنفُسِهِمْ كَمَثَلِ جَنَّةٍ بِرَبْوَةٍ أَصَابَهَا وَابِلٌ فَآتَتْ أُكُلَهَا ضِعْفَيْنِ فَإِن لَّمْ يُصِبْهَا وَابِلٌ فَطَلٌّ وَاللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِيرٌ "بقره/265" مَثَل كساني كه اموال خود را در طلب خشنودي خدا و استوار داشتن نفس خويش [از لغزش‌هاي حُبّ مال و تزلزل در برابر جاذبه‌هاي مادّي] مي‌دهند،همچون مَثَل باغي در تپه‌اي بلند است كه [اگر] باراني تند برآن ببارد، ميوه‌اش را دوچندان مي‌دهد، و اگر هم باراني درشت [=تند] بر آن نبارد، [حداقل به دليل قرار گرفتن در ارتفاعات] شبنمي [ريزه باران و رطوبتي براي طراوات خواهد داشت] و خدا به آنچه عمل مي‌كنيد بس بيناست. 👌 تثبيتي كه از درون نفس «تَثْبِيتًا مِّنْ أَنفُسِهِمْ» باشد، نوعي خودجوشي و درون‌زايي معنوي است كه حاصل به فعليت رساندن استعدادهاي بالقوه مي‌باشد. به قول مولوي: آب كم جوي تشنگي آور به دست تا بجوشد آبت از بالا و پست 👈چنين تثبيتي نتيجه و محصول همان ابْتِغَاء مَرْضَاتِ الله» و تغيير مسير از خودخواهي و رياكاري به خداخواهي و خدمت است. به ميزاني كه آدمي وابسته و اسير دنيا و باشد، به همان نسبت روحيه و شخصيتش در ناپايداري و تزلزل و نوسانات اعصاب و روان گرفتار مي‌شود و رقابت‌هاي بر سر خانه و زندگي و حساب بانكي كه حدّ و مرزي ندارد، او را بيشتر ناپايدار و نگران مي‌سازد. 🌹همين كه از و رها شد و به جاي رضايت نفس را برگزيد، به ثبات و آرامش مي‌رسد و با تولدي ديگر بيرون از رحم ماديات، به استقلال و خودكفايي و رشد واقعي نائل مي‌شود. 🔻تفاوت قارچ با درختان ريشه‌دار در همين نسبت ثبات در زمين است [ابراهيم 24 تا 26]، انسان‌ها را نيز طوفان‌هاي سختي در زندگي به چپ و راست مي‌گرداند و در معرض شكستن قرار مي‌دهد؛ باد خشم و باد شهوت، باد آز برد او را كه نبود اهلِ نماز . 💫قرآن بيش از همه از [گام‌ها و اقدامات عملي]، كه معناي مخالف لغزش دارد، سخن گفته است [بقره 250، آل‌عمران 147 ، نحل 94 ، محمد 7]. پس از آن از تثبيت فؤاد [هود 12و فرقان 32 ]، همچنين ثبات در قول [ابراهيم 27]، ثبات در جنگ [انفال 45]، ثبات در برابر بيگانگان [اسراء 74]. 📚تفسیر آقاے بازرگان ┄═❁🍃❈ کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━
اکرم(ص) 🌹 🛑قسمت اول ↩️الف- در از آنجا كه قرآن كتاب هدايت است، بر كيفيت ارتباط پيامبر با مردم نيز حساس است. در یک آیه درباره اين معنا به صورت كلى اينگونه سخن مى‌گويد «خُذِ الْعَفْوَ وَ أْمُرْ بِالْعُرْفِ‌ وَ أَعْرِضْ‌ عَنِ‌ الْجاهِلِينَ‌: (اعراف آيه: ۱۹۹).» دراین آیه پیامبر(ص) مامور به اعتدال درروابط اجتماعی وبرخورد بادیگران گردیده وروش عملی پیامبر(ص) باید « »گذشت وامر به پسندیده وشناخته شده« وَ أْمُرْ ِبالْعُرْفِ» درمیان مردم باشد و ازارتکاب اعمالی همسان جاهلان دوری گزیند« وَ أَعْرِضْ‌ عَنِ‌ الْجاهِلِينَ‌:» ♦️ ودر آياتى از قرآن نسبت به ورساندن پیام دعوت توحیدی به مردم به پیامبر(ص) هشدار می دهد و یا توبیخ می کند كه چرا خود را اين گونه به زحمت مى‌اندازى‌؟ و بر در تبليغ دين و اين كه تبليغ دين نيز بايد با همراه باشد تاکید می کندو از اين كه پيامبر(ص) با همه حرص و شدت اراده و تلاش باز نمى تواند موفق بشودو بسيارى از مردم ايمان نمى‌آورند نباید دچار تاسف جانکاه شود: «وَ ما أَكْثَرُ النّاسِ‌ وَ لَوْ حَرَصْتَ‌ بِمُؤْمِنِينَ‌: يوسف آيه: ۱۰۳». ♦️از آنجا كه افراد جامعه را سليقه‌ها و تشكيل مى‌دهد.همان گونه که درخلقت انسان ها متفاوتند در اندیشه و تفکر وایمان و پذیرش دعوت توحید یکسان نیستند وخداوند دریک آیه این گوناگونی انسانها رابراساس اصل و برسمیت شناخته ومی گوید: اگر پروردگار تو می خواست، کسانی که درزمینند یکسره [به اجبار] ایمان می آوردند پس آیا تو مردم را می کنی که مؤمن شوند؟! «وَ لَوْ شٰاءَ‌ رَبُّكَ‌ لَآمَنَ‌ مَنْ‌ فِي الْأَرْضِ‌ كُلُّهُمْ‌ جَمِيعاً أَ فَأَنْتَ‌ تُكْرِهُ‌ النّٰاسَ‌ حَتّٰى يَكُونُوا مُؤْمِنِينَ‌»( يونس آيه: (۹۹) 👈اصولا هرگونه حركت و دعوت اصلاحى، و پيام تكاملى و نفوذ اجتماعى كه حد وسط ميان اين افراد باشد، جز به رفتارهاى سالم و درست و پسنديده، وباشیوه های اعتدالی ممكن و شدنى نيست. وجبر و که خروج از اعتدال است در دعوت به توحید وایمان هیج جایگاه مطلوبی ندارد 💫وبرهمین اساس خداوند به پیامبراکرمِ یاد آور می شود: توهرگزبر آنان نداری [ وبه جبر،زور وادارنده آنان نیستی تابر پذیرش حق مجبورشان کنی] «وَ مٰا أَنْتَ‌ عَلَيْهِمْ‌ بِجَبّٰارٍ» ٍ‌: ق آيه: ۴۵») و تذکر ده و یادآوری کن که تو پند دهنده و یادآوری کننده ای، نیستی تو برآنان مسلط« فَذَكِّرْ إِنَّما أَنْتَ مُذَكِّرٌ" لَسْتَ‌ عَلَيْهِمْ‌ بِمُصَيْطِرٍ»: (الغاشيه آيه: ۲۲) 💫در حوزه نفوذ اجتماعى، مى‌بايست براساس رفتارهاى پسنديده در پيش اكثر جامعه عمل كنند. آرمان خواهى به اين نيست كه يكشبه همه تحولات انجام بگيرد، بلكه آن است كه به ذائقه آنان به صورت آرام‌آرام مطلوب آيد و زمينه پذيرش فراهم شود. از اين رو در باره علت نفوذ اجتماعى پيامبر در جامعه آن روز به مسئله رفتارها و آن حضرت و و مهر ايشان نسبت به همگان حتى دشمنان اشاره مى‌شود. همين خلق و خوى بزرگوار آن حضرت بود كه همگان را در پيرامون وجود آن حضرت گرد آورد. وگرنه هرگونه حتى نسبت به دشمنان موجب مى‌شود تا دوستان نيز دور شوند. 🔸«فَبِمٰا رَحْمَةٍ‌ مِنَ‌ اللّٰهِ‌ لِنْتَ‌ لَهُمْ‌ وَ لَوْ كُنْتَ‌ فَظًّا غَلِيظَ الْقَلْبِ‌ لاَنْفَضُّوا مِنْ‌ حَوْلِكَ‌...» (آل عمران آيه: ۱۵۹). 🎙حجت الاسلام سعيديان فر ادامه دارد کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. ❤ بسم الله الرحمن الرحيم ❤ مَا يَفْتَحِ اللهُ لِلنَّاسِ مِنْ رَحْمَةٍ فَلَا مُمْسِكَ لَهَا وَمَا يُمْسِكْ فَلَا مُرْسِلَ لَهُ مِنْ بَعْدِهِ وَهُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ  دری که خدا از رحمت به روی مردم بگشاید هیچ کس نتواند بست و آن در که او ببندد هیچ کس جز او نتواند گشود ، و اوست خدای بی‌ همتای با حکمت و اقتدار . 🌿  سوره فاطر ، آیه ۲ کانال قرآن پویان 🆔️ @quranpuyan
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیات 65 تا 72 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
4_6001056403370808623.mp3
735K
‌‌‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏ 📖 🎙آقای بازرگان 🆔@quranpuyan
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️فرایند در حیوانات، نشانه ای از 💠 وَ إِنَّ لَكُمْ فِي الْأَنْعامِ لَعِبْرَةً نُسْقِيكُمْ مِمَّا فِي بُطُونِهِ مِنْ بَيْنِ فَرْثٍ وَ دَمٍ لَبَناً خالِصاً سائِغاً لِلشَّارِبِينَ «66/نحل» 🌱 و بى‌گمان براى شما در (آفرينش) چهارپايان عبرتى است، ما شما را از آنچه در درون آنهاست، از ميان غذاهاى هضم شده و خون، شير خالصى كه براى نوشندگان گوارا است، سيراب مى‌كنيم. 🔷خداوند، نه تنها از لابلاى ابر، آبى كه مايه حيات است نازل مى‌كند، بلكه از لابلاى درون حيوانات، شيرى كه مايه حيات است، خارج مى‌كند. 🥛شير، يك غذاى كامل است كه هم به جاى آب است و هم به جاى غذا و تمام نيازهاى بدن را تأمين مى‌كند. 🔷خدايى كه شير خالص را از لابلاى خون و غذاى هضم شده، استخراج مى‌كند، نمى‌تواند اعمال صالح را از ساير كارها جدا كند⁉️ تبديل علف به شير، نياز به دستگاه پالايش، ميكروب زدايى، حذف مواد مضرّ، امكانات‌ شيرين كننده، گرم كننده، چرب كننده و رنگ كننده و لوله‌كشى در بدن چهارپايان دارد. ⁉️چگونه است كه يك پالايشگاه نفت، مهندس لازم دارد، امّا پالايشگاه شير، خالق نمی خواهد؟ 👌 انسان‌هاى خالص، كسانى هستند كه از لابلاى فراز و نشيب‌ها و خطوط سياسى و مسائل اجتماعى و دوستان گوناگون، عبور كنند، امّا نه رنگ آنان را بپذيرند و نه بوى آنها را. 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️سر چشمه تفاوت : 💠وَ اللَّهُ خَلَقَكُمْ ثُمَّ يَتَوَفَّاكُمْ وَ مِنْكُمْ مَنْ يُرَدُّ إِلی‌ أَرْذَلِ الْعُمُرِ لِكَيْ لا يَعْلَمَ بَعْدَ عِلْمٍ شَيْئاً إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ قَدِيرٌ (۷۰/نحل) 🌱‏وخداوند شما را آفريد سپس (جان) شما را می‌گيرد وبعضی از شما به پست‌ترين دوران عمر (پيری) بازگردانده می‌شود، تا آنجا كه بعد از دانستن (بسياری از مطالب، بخاطر پيری همه را فراموش می‌كند و ديگر) چيزی نمی‌داند. البتّه خداوند آگاه و توانمند است. 🔷در اینجا مسأله اثبات خالق یکتا را تعقیب می‌کند و آن از طریق دگرگونی و تغییرات نعمتها است که از اختیار انسان بیرون است و نشان می‌دهد از ناحیه دیگری مقدر می‌شود. نخست می‌گوید: «و خداوند شما را آفرید» (وَ اللَّهُ خَلَقَکُمْ). «سپس روح شما را بطور کامل می‌گیرد» و مرگتان فرا می‌رسد (ثُمَّ یَتَوَفَّاکُمْ). 👈هم حیات از ناحیه اوست، و هم مرگ تا بدانید این شما نیستید که آفریننده مرگ و حیاتید. مقدار طول عمر شما نیز در اختیارتان نیست، بعضی در جوانی یا نزدیک به پیری از دنیا می‌روند ولی «بعضی از شما به بالاترین و بدترین سالیان عمر (یعنی نهایت پیری) باز می‌گردند» (وَ مِنْکُمْ مَنْ یُرَدُّ إِلی أَرْذَلِ الْعُمُرِ). 👌«و نتیجه این عمر طولانی آن خواهد شد که بعد از علم و دانش و آگاهی چیزی نخواهد دانست» و همه را به دست فراموشی می‌سپارد (لِکَیْ لا یَعْلَمَ بَعْدَ عِلْمٍ شَیْئاً). درست مانند آغاز عمر و سنین کودکی که یک پارچه نسیان بود و فراموشکاری و ناآگاهی، آری «خداوند آگاه و قادر است» (إِنَّ اللَّهَ عَلِیمٌ قَدِیرٌ). همه قدرتها در اختیار اوست و به هر مقدار که صلاح بداند می‌بخشد و به هر موقع که لازم ببیند می‌گیرد. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 9⃣6⃣ تدبر در سوره 🔹نکاتی مهم از داستان قوم عاد(هود)،لوط و مدین (شعیب) ❓اینکه لوط دختران خود را به قومش پیشنهاد داد، منظور چیست؟ مراد از ((بناتى )) و ((اطهرلكم )) در سخن لوط (ع ) به قوم خود: ((هؤلاء بناتى هناطهرلكم )) و اگر جمله ((هولاء بناتى )) را مقيد كرد به قيد ((هن اطهر لكم )) براى اين بود كه بفهماند منظور لوط (عليه السلام ) از عرضه كردن دختران خود اين بوده كه مردم با آنها ازدواج كنند نه اينكه از راه زنا شهوات خود را تسكين دهند، و حاشا بر مقام يك پيغمبر خدا كه چنين پيشنهادى بكند براى اينكه در زنا هيچ طهارتى وجود ندارد همچنان كه قرآن كريم فرموده : ((و لا تقربوا الزنى انه كان فاحشة و ساء سبيلا)) و نيز فرموده : ((و لا تقربوا الفواحش ما ظهر منها و ما بطن )) و ما در تفسير آيه زنا در سوره انعام گفتيم كه حكم اين آيه از احكامى است كه خداى تعالى در تمامى شرايع آسمانى كه بر انبيايش نازل كرده آن را تشريع نموده است در نتيجه حرمت زنا در زمان جناب لوط نيز تشريع شده بوده پس جمله ((هن اطهر لكم )) بهترين شاهد است بر اينكه منظور آن جناب ازدواج بوده نه زنا. در كافى به سند خود از يعقوب بن شعيب از امام صادق (عليه السلام ) روايت كرده كه در معناى كلام لوط (عليه السلام ) كه گفت : ((اين دختران من براى شما پاكيزه ترند)) فرمود: جناب لوط ازدواج با دختران خود را پيشنهاد كرده . و در ((تهذيب )) از حضرت رضا (عليه السلام ) روايت آورده كه شخصى از آن جناب از اين عمل كه كسى با همسرش از عقب جماع كند سؤال كرد، حضرت فرمود: آيه اى از كتاب خداى عزوجل آن را مباح كرده و آن آيه اى است كه كلام لوط را حكايت مى كند كه گفت :براى اينكه آن جناب مى دانست كه قوم لوط به فرج زنان علاقه اى ندارند پس اگر دختران خود را پيشنهاد كرده منظورش اين بوده كه عمل مورد علاقه خود را با دختران وى و پس از ازدواج با آنان انجام دهند. و در اينكه ايمان و اسلام منحصر در خانواده لوط بوده و عذاب همه شهرهاى آنان را گرفته ، دو نكته هست : اول اينكه اين جريان دلالت مى كند بر اينكه هيچ يك از آن مردم ايمان نداشتند، و دوم اينكه فحشا تنها در بين مردان شايع نبوده بلكه در بين زنان نيز شيوع داشته ، چون اگر غير از اين بود نبايد زنها هلاك مى شدند و على القاعده بايد عده زيادى از زنها به آن جناب ايمان مى آوردند و از او طرفدارى مى كردند چون لوط (عليه السلام ) مردم را دعوت مى كرد به اينكه در امر شهوترانى به طريقه فطرى باز گردند و سنت خلقت را كه همانا وصلت مردان و زنان است سنت خود قرار دهند و اين به نفع زنان بود و اگر زنان نيز مبتلا به فحشا نبودند بايد دور آن جناب جمع مى شدند و به وى ايمان مى آوردند ولى هيچ يك از اين عكس العملها در قرآن كريم درباره زنان قوم لوط ذكر نشده . و اين خود مؤيد و مصدق رواياتى است كه در سابق گذشت كه ميگفت : فحشا در بين مردان و زنان شايع شده بود، مردان به مردان اكتفا كرده و با آنان لواط مى كردند و زنان با زنان مساحقه مى نمودند. تفسیر المیزان https://zaya.io/ldpig کانالِ قرآن‌پویان تدبر در  قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
شماره 77 سوره صفحه_46 ⭕️ وسوسه های که مانع میشود را رها کنید 🔶الشَّيْطانُ يَعِدُكُمُ الْفَقْرَ وَ يَأْمُرُكُمْ بِالْفَحْشاءِ وَ اللَّهُ يَعِدُكُمْ مَغْفِرَةً مِنْهُ وَ فَضْلًا وَ اللَّهُ واسِعٌ عَلِيمٌ‌ «268» بقره شيطان (به هنگام انفاق،) شما را از فقر وتهيدستى بيم مى‌دهد وشما را به فحشا و زشتى‌ها فرا مى‌خواند، ولى خداوند از جانب خود به شما وعده‌ى آمرزش و فزونى مى‌دهد و خداوند وسعت بخش داناست. به هنگام ، شيطان به سراغ انسان مى‌آيد و القاء مى‌كند كه اگر امروز انفاق كنى فردا خودت فقير خواهى شد، بهتر است اموالت را ذخيره كنى تا به هنگام پيرى و بيمارى و ...،خرج نمايى. اينها القائات و وعده‌هاى شيطانى است. نياز ما در فرداى قيامت به مغفرت الهى، به مراتب بيشتر از نياز ما در فرداى دنياست. مبادا مغفرت الهى را با خيال رفاه در زندگى مبادله كنيم. زيرا:👇👇 ↩️اوّلًا: شايد پير نشدم و نيازمند نشدم، ولى در قيامت نياز من قطعى است. ↩️ثانياً: شايد مالى كه امروز براى فردا نگه مى‌دارم، باقى نماند، ولى انفاقِ امروز حتماً براى فرداى قيامت باقى است. ↩️ثالثاً: شايد از مال اندوخته‌ى امروز در فرداى پيرى نتوانم بهره‌مند شوم، ولى از انفاق امروز بهره‌مندى در قيامت قطعى است. ↩️ رابعاً: بهره‌مندى انسان از اندوخته خود در دوران پيرى، موقّتى است، ولى بهره‌گيرى انسان از انفاق در قيامت ابدى است. « «تفسير فخررازى، ذيل آيه.» 🌱پیام ها 1⃣- ، انسان را از اموال مرغوب باز مى‌دارد. «أَنْفِقُوا مِنْ طَيِّباتِ ... الشَّيْطانُ يَعِدُكُمُ الْفَقْرَ ...» 2⃣- اطرافيانى كه انسان را از انفاق باز مى‌دارند و از آينده مى‌ترسانند، ولى نسبت به گناهان تشويق مى‌نمايند، شيطانند. «الشَّيْطانُ يَعِدُكُمُ» 3⃣- با و افكار شيطانى، مبارزه كنيد. در برابر ترس از فقر، به ياد فضل و لطف خدا باشيد. «مَغْفِرَةً مِنْهُ وَ فَضْلًا ...» -4⃣ هر فكر و توهّمى كه براى شما تنگ‌نظرى، ترس و اثر منفى بياورد، شيطانى‌ است و هر فكر و الهامى كه براى شما حركت، نشاط و سعه‌صدر آورد، الهى است. «وَ اللَّهُ يَعِدُكُمْ مَغْفِرَةً مِنْهُ وَ فَضْلًا ...» 📚تفسیر نور کانالِ قرآن‌پویان تدبر در  قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
اکرم(ص) 🌹 🛑قسمت دوم. ب- در و : ❇از جمله مواردى كه قرآن در زندگى بر اعتدال و ميانه روى در آن تاكيد مى‌كند، اعتدال در امور عبادى است. با آن كه براساس نگرش و بينش قرآنى و تحليل آن، آفرينش انسان براى عبادت و پرستش خداوندى است، با اين همه در اين حوزه نيز مورد تاكيد و تشويق قرار مى‌گيرد. و جالب این که مخاطب آیه پیامبراست که سیره ایشان الگویی برای همه موءمنان است مثلا «وَ لاٰ تَجْهَرْ بِصَلاٰتِكَ‌ وَ لاٰ تُخٰافِتْ‌ بِهٰا وَ ابْتَغِ‌ بَيْنَ‌ ذٰلِكَ‌ سَبِيلاً:» (اسراء: آيه: ۱۱۰) قرآن در مسئله اعتدال در عبادت، به مفهوم خاص آن توجه دارد؛ زيرا در تحليل كلى و عام قرآن هرگونه عملى عبادت تلقى مى‌شود، به شرط آن كه در راستاى تكامل بشر باشد. اما در عبادت به معناى خاص آن كه شامل نماز و روزه و امور ديگر عبادى مثل انفاق و پرداخت صدقات است، مى‌بايست اعتدال را رعايت نمايد. حتى در شيوه‌ها و چگونگى به جا آوردن عبادات نيز اين مسئله مورد توجه و تاكيد است. از اين رو به صراحت بر لزوم پرهيز از افراط و تفريط در قرائت نمازهاى مستحبى و خسته‌كننده و يا در باره برخى خصوصيات اشاره مى‌كند. به عنوان نمونه مى‌فرمايد كه قرائت، آن چنان بلند و يا خيلى كوتاه نباشد. از اين رو بايد انسان از جهر و اخفات در نماز به شكلى كه ديگران را متوجه سازد و يا اصولا به گوش كسى نرسد، خوددارى ورزد و راه ميانه را در اين مسئله بجويد. قرآن براى بيان اين معنا پس از ذكر نهى از جهر و اخفات به جستن راه ميانه با گزاره اشاره مى‌كند[بَيْنَ‌ ذٰلِكَ‌] كه به معناى جستن راهى ميان اين دو است 🔻«وَ لاٰ تَجْهَرْ بِصَلاٰتِكَ‌ وَ لاٰ تُخٰافِتْ‌ بِهٰا وَ ابْتَغِ‌ بَيْنَ‌ ذٰلِكَ‌ سَبِيلاً» (اسراء (۱۷) آيه: ۱۱۰) و نمازت را به آواز بلند مخوان و بسيار آهسته‌اش مكن، و ميان اين [و آن] راهى [ميانه] جوى. البته برخى با توجه به معناى لغوى صلات كه به معناى دعاست آن را به نماز اختصاص نداده و گفته‌اند كه مراد از آيه آن است كه شخص در و نيايش، شيوه اعتدال و در آهنگ دعا را در پيش گيرد. 📚(مجمع البيان ج ۵ و۶ ص ۶۸۹) 👈بنابراين در مسئله دعا و نيايش كه از اصول اساسى عبادى است نيز بر لزوم رعايت اعتدال در آهنگ دعا و نيايش به درگاه خداوند اشاره شده است. ❌هرچند امروز با فربهی مناسک درمراسم های مختلف متاسفانه ازسیره قرآنی نبوی دور شدیم وبا افراط ودوری ازتعادل انواع صوتی و سد معبر واسراف وتبذیر انجام می دهیم وجاهلانه باجهل مقدس این اعمال را مرتکب می شویم وآسایش وامنیت روانی مردم را به خطر می اندازیم وحق الناس زیادی را تضییع می کنیم. ج- در : 👈يكى از مصاديق اعتدال كه با تعبيرهاى مختلف از آن سخن گفته شده، ميانه روى در معيشيت و اقتصاد در زندگى و به تعبيرى در توليد و توزيع و مصرف است. از نظر قرآن، رفتار اقتصادى مى بايست معتدل و مبتنى بر قواميت اقتصادى براى جامعه 🔸«وَ لاٰ تُؤْتُوا السُّفَهٰاءَ‌ أَمْوٰالَكُمُ‌ الَّتِي جَعَلَ‌ اللّٰهُ‌ لَكُمْ‌ قِيٰاماً...» (نساء، آيه: ۵) و به دور از هرگونه چون تبذير و ريخت‌وپاش و ، يا در حوزه فردى مانند تقتير، بخل، خساست و مانند آن باشد. در برخى از آيات، هرچند به ظاهر در انفاق است از زبان هنرى تمثيل استفاده شده پيامبر(ص) مامور به درهمه انفاق‌ها و دادو ستدهاى اقتصادى در جامعه گردیده است 🔸«وَ لاٰ تَجْعَلْ‌ يَدَكَ‌ مَغْلُولَةً‌ إِلىٰ‌ عُنُقِكَ‌ وَ لاٰ تَبْسُطْهٰا كُلَّ‌ الْبَسْطِ فَتَقْعُدَ مَلُوماً مَحْسُوراً»(اسراء آيه: ۲۹). و پيامبر(ص) موظف به اداى حقوق خويشاوندان، مسكينان و در راه ماندگان، بارعايت اعتدال و دورى از اسراف و تبذير گردیده است: «آتِ‌ ذَا الْقُرْبىٰ‌ حَقَّهُ‌ وَ الْمِسْكِينَ‌ وَ ابْنَ‌ السَّبِيلِ‌ وَ لاٰ تُبَذِّرْ تَبْذِيراً». ( اسراء آيه: ۲۹). 🎙حجت الاسلام سعيديان فر کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا