#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_272
❇️#ايمان و #استغاثه به خداوند، نبايد موسمی ومقطعی باشد.
💠وَ ما بِكُمْ مِنْ نِعْمَةٍ فَمِنَ اللَّهِ ثُمَّ إِذا مَسَّكُمُ الضُّرُّ فَإِلَيْهِ تَجْئَرُونَ (۵۳) ثُمَّ إِذا كَشَفَ الضُّرَّ عَنْكُمْ إِذا فَرِيقٌ مِنْكُمْ بِرَبِّهِمْ يُشْرِكُونَ (۵۴/نحل)
🌱وآنچه از نعمت داريد، پس از خداوند است. (به علاوه) هرگاه نگرانی و بلا به شما رسد، تنها به سوی او ناله میكنيد.
اما همين كه نگرانی ومِحنت را از شما برطرف كرد، ناگهان گروهی از شما نسبت به پروردگارشان شرك میورزند. (وعوامل وافراد ديگری را در دفع بلا مؤثّر میدانند)
🔹نعمتهای الهی را، نتيجهی تلاش وتحصيل ومديريّت خود، يا شانس و تصادف نپنداريد. «ما بِكُمْ مِنْ نِعْمَةٍ فَمِنَ اللَّهِ»
🔹همهی نعمتها، حتّی آنچه كه در نظر شما ناچيز است، به ارادهی الهی به شما داده شده است. «مِنْ نِعْمَةٍ»
🔹هم نعمتها از اوست، هم در خطرها، تنها پناهگاه اوست. «فَمِنَ اللَّهِ، فَإِلَيْهِ تَجْئَرُونَ»
🔹بلا و سختی، خداپرستی فطری را زنده میكند. «إِذا مَسَّكُمُ الضُّرُّ فَإِلَيْهِ تَجْئَرُونَ»
🔹انسان ضعيف است وبا كوچكترين تماس سختی ومصيبت، درمانده میشود.
إِذا مَسَّكُمُ ...
🔹نعمتها از اوست، امّا سختیها و ضررها از ماست. «نِعْمَةٍ فَمِنَ اللَّهِ، مَسَّكُمُ الضُّرُّ»
🔹ايمان واستغاثه به خداوند، نبايد موسمی ومقطعی باشد. إِذا كَشَفَ الضُّرَّ ... فَرِيقٌ مِنْكُمْ ... يُشْرِكُونَ
🔹رفاه وآسايش، زمينهی غفلت از ياد خدا وشركگرايی است. كَشَفَ الضُّرَّ ... يُشْرِكُونَ
🔹توجّه به خدا، چون فطری است عمومی است. «فَإِلَيْهِ تَجْئَرُونَ»، امّا شرك تنها در مورد بعضی است. فَرِيقٌ ... يُشْرِكُونَ
🔹«كشف ضرّ» و برطرف شدن مشكلات را از هر قدرتی جز خدا بدانيم شرك است. كَشَفَ الضُّرَّ ... بِرَبِّهِمْ يُشْرِكُونَ
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
May 11
♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
8⃣6⃣ تدبر در سوره #هود
🔹تفسیر سوره هود از عبدالعلی بازرگان
هود : ۸۱
قَالُوا يَالُوطُ إِنَّا رُسُلُ رَبِّكَ لَن يَصِلُوا إِلَيْكَ فَأَسْرِ بِأَهْلِكَ بِقِطْعٍ مِّنَ اللَّيْلِ وَلَا يَلْتَفِتْ مِنكُمْ أَحَدٌ إِلَّا امْرَأَتَكَ إِنَّهُ مُصِيبُهَا مَا أَصَابَهُمْ إِنَّ مَوْعِدَهُمُ الصُّبْحُ أَلَيْسَ الصُّبْحُ بِقَرِيبٍ
ـ [فرشتگان] گفتند: اي لوط: [نگران مباش] ما فرستادگان پروردگار توايم، آنها هرگز به تو دست نخواهند يافت ۸۹
پس [با توکل به خدا] در پاسي از شب خانوادهات را [دور از چشم مردم، به بيرون شهر] کوچ بده و هيچ يک از شما به پشت برنگردد ۹۰
[تا از بساط باقيمانده چيزي بردارد]، مگر همسرت که [با تو نخواهد آمد و] به او همان رسد که به آنها ميرسد. ۹۱
بيترديد وعده [عذاب] آنها صبحگاه است، آيا صبح نزديک نيست؟۹۲
۸۹- البته هدف قوم لوط دستيابي به مهمانان لوط بود، ذکر اين که به تو دست نمييابند در اين آيه، منظور به حريم و حرمت اوست، در آية ۳۷ سورة قمر (۵۴:۳۷) آمده است که متجاوزينِ مستِ شهوت در هجوم به خانه لوط بينائي خود را از دست دادند!
۹۰- «يَلْتَفِتْ»، از ريشة «لَفَتَ»، انصراف و برگشتن از دين يا مسير طي شده است، التفات [در باب افتعال] هم به رو آوردن تعلق ميگيرد و هم به روگرداندن.
۹۱- استثناي «إِلاَّ امْرَأَتَكَ» قاعدتاً بايد بعد از «فَأَسْرِ بِأَهْلِكَ» ميآمد، اما در اينصورت چنين استباط ميشد که لوط از همراه بردن همسرش امتناع کرده است، يا خدا نخواسته او به مؤمنين بپيوندد، اما با فاصله آمدن آن استثناء، نشان ميدهد خود آن زن از همراهي با لوط خودداري کرده است.
۹۲- اينکه به زمان واقعه [صبحگاهان] اشاره ميکند، بايد حاوي نکتهاي پند آموز باشد و گرنه چه تفاوت ميکند که شب هلاک شده باشند يا صبح؟ معمولا ظلم با ظلمت شب، و صبح با تابش نور هدايت و نجات بهتر فهميده ميشود.
هود : ۸۲
فَلَمَّا جَاءَ أَمْرُنَا جَعَلْنَا عَالِيَهَا سَافِلَهَا وَأَمْطَرْنَا عَلَيْهَا حِجَارَةً مِّن سِجِّيلٍ مَّنضُودٍ
پس چون فرمان ما فرا رسيد، آن [ديار] را زير و رو کرديم و بر آنان باراني از سنگ گدازههاي [آتشفشاني] پي در پي [=موج مانند] فرستاديم. ۹۳
۹۳- برحسب آيات متعدد قرآن، قوم لوط در اثر انفجار ناگهاني پوسته زمين، ناشي از تراکم گازها و مواد مذاب طبقات زيرين، که اصطلاحاً بمب آتشفشاني نام گرفته، نابود شدند. اين حادثه با موج انفجار و خروش شديدي که «صيحه» ناميده ميشود آغاز گرديد و با زير و رو شدن و جابجائي طبقات فوقاني، شهر و ساکنان آن را در کام خود فرو برد و سپس باراني از گدازهها و سنگريزههاي داغ منطقه را پوشاند.
حجر ۷۳ (۱۵:۷۳) و ۷۴- فَأَخَذَتْهُمُ الصَّيْحَهُ مُشْرِقِينَ فَجَعَلْنَا عَالِيَهَا سَافِلَهَا وَأَمْطَرْنَا عَلَيْهِمْ حِجَارَهً مِنْ سِجِّيلٍ
شعراء ۱۷۳ (۲۶:۱۷۳) - وَأَمْطَرْنَا عَلَيْهِمْ مَطَرًا فَسَاءَ مَطَرُ الْمُنْذَرِينَ
قمر ۳۴ (۵۴:۳۴) - إِنَّا أَرْسَلْنَا عَلَيْهِمْ حَاصِبًا إِلَّا آلَ لُوطٍ نَجَّيْنَاهُمْ بِسَحَرٍ
https://zaya.io/ldpig
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#زندگی_قرآنی
شماره 75
سوره #بقره صفحه_45
🎊⁉️ ایا #اموالی که به #فقرا میدهید، را خودتان حاضرید قبول کنید؟
🔶 يَاأَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَنفِقُوا مِن طَيِّبَاتِ مَا كَسَبْتُمْ وَمِمَّا أَخْرَجْنَا لَكُم مِّنَ الْأَرْضِ وَلَا تَيَمَّمُوا الْخَبِيثَ مِنْهُ تُنفِقُونَ وَلَسْتُم بِآخِذِيهِ إِلَّا أَن تُغْمِضُوا فِيهِ وَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ غَنِيٌّ حَمِيدٌ بقره:267
اي كساني كه ايمان آوردهايد، از پسنديدهترين [=مرغوبترين] آنچه به دست آوردهايد [=محصول كارتان] و از آنچه از زمين براي شما روياندهايم [=محصولات كشاورزي و باغداري و...] انفاق كنيد. و [هرگز] سراغ قسمت نامرغوبش نرويد كه از آن انفاق كنيد، حال آنكه خود حاضر به مصرف آن نيستيد، مگر با چشمپوشي [و به ناچاري]. و بدانيد خدا مسلماً بينيازي ستوده است.
__
💫 از آنجايي كه هدف از انفاق، نه سير كردن شكمي و پوشاندن برهنهاي، بلكه آزاد كردن نفس خود از اسارتِ مال است، در اين مسير آنچه ميدهيم، به همان نسبتي كه بيشتر علاقمند به آن باشيم، بيشتر از خود دور و به قُرب خدا نزديك شدهايم. اين حقيقي مهمي است كه: «هرگز به مرحلة نيكوكاري نميرسيد، مگر از آنچه دوست داريد انفاق كنيد» [آلعمران 92 (3:92) ].
↩️ با مقايسه 16 باري كه مشتقات «خبيث» در قرآن آمده است، ميتوان ابعاد معنايي آن را بهتر فهميد؛ از جمله: خداوند فرمان داده از آنچه دوست داريد انفاق كنيد، نه آنچه خبيث [دور ريختني، كهنه و ناپسند] است [بقره (2:267) ]، مال طيبب [مرغوب] و خبيث [نامرغوب و كهنه] يتيمان را جابجا نكنيد [نساء 2 (4:2) ]، خدا براي شما طيبات [ارزاق سالم و دلپسند] را حلال و خبائث [ناسالم و نامطلوب] را حرام كرده است [اعراف 157 (7:157) ]، قوم لوط مرتكب كارهاي خبيث [ناپسند] ميشدند، زمين طيب [نيالوده و غير شوره زار] به اذن خدا سبز ميشود و زميني که خبيث [شوره زار] است، جز مختصري نميروياند و...
👈👈 از آنجا که بعضى از مردم عادت دارند، همیشه از اموال بى ارزش و آنچه تقریباً از مصرف افتاده و قابل استفاده خودشان نیست #انفاق کنند و این گونه انفاق ها علاوه بر این که سود چندانى به حال نیازمندان ندارد، یک نوع اهانت و تحقیر نسبت به آنها است، و موجب تربیت معنوى و پرورش روح انسانى نیز نمى باشد، در این جمله صریحاً مردم را از این کار نهى مى کند و آن را با دلیل لطیفى همراه مى سازد، و آن این که، شما خودتان حاضر نیستید این گونه اموال را بپذیرید مگر از روى کراهت و ناچارى، چرا درباره برادران مسلمان، و از آن بالاتر خدایى که در راه او انفاق مى کنید و همه چیز شما از او است، راضى به این کار مى شوید؟!
💫📚تفسیر نمونه و بازرگان
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━
❇️ #اسلام دین #غم یا #شادی؟
🛑قسمت پنجم:
توسعه عزاداري و ايجاد دههها ربطي به دين ندارد بلكه كار مداحان است.
⁉اگر دين مخالفتي باشادي ندارد، چرا الگوی #شادی از طرف #علما ارايه نمي شود؟
اصلا مسوولیت فقه، ارائه الگوها نیست. مسوولیت فقه این است که قلمروها و مرزهایی را در زمینه این مسایل به عنوان احکام شرعی بیان می کند، اما ارائه الگو احتیاج به عوامل بسیار دیگری هم دارد که آن اطلاعات در اختیار فقیه نیست. فقیه، تنها می تواند پاسخ دهد که در شادی ها به چه نکاتی از نظر شرعی باید توجه داشت.
تهیه الگوی شادی احتیاج به توجه به عوامل بسیار فرهنگی و اجتماعی دارد. حکم خدا و احکام فقهی در همه جا یکی است در حالی که این الگوها می تواند به لحاظ فرهنگ ها در مکان های مختلف، متفاوت باشد.
⁉چرا جامعه ما از نظر شادی به این وضعیت #نامطلوب درآمده است؟
علت اول اینکه اساسا سخنگوی دین از #علمای_دین به گروهی دیگر که تحت تأثیر عوامل دیگری اظهارنظرهای دینی می کنند و ارزش و اعتباری برای حرف آنها ندارد، منتقل شده است.
🔻🔻 امروز در جامعه خود یک قشر وسیع تأثیرگذار داریم که هدایت جریان دینی را به عهده دارند و اصلا عالم دینی نیستند و آن گروه #مداحان هستند که در حال حاضر تعیین کننده ترین گروه جامعه ما از نظر دینی به شمار می روند.😔
👈 آنها #علمای_دینی را به حاشیه رانده اند و برخی مسایل را آنها مشخص می کنند که چه باید مطرح شود و در چه قالبی باید مطرح شود.
یک عالم دینی در این فضای اجتماعی، مقهور است.
💫 امام رضوان الله علیه ۱۰ سال در حسینیه #جماران روضه خوانی داشتند، روزهای عاشورا پیرمرد سیدی در آنجا می آمد و #روضه_مختصری در حد یک ربع می خواند که کل عزاداری رسمی جمهوری اسلامی ایران در همان یک ربع و بسیار حساب شده انجام می گرفت، در حالی که امروز همه چیز به طور کامل تغییر پیدا کرده است.😔
👈مرحوم آیت الله توسلی، مسوول تنظیم ملاقات های امام (ره) بود، ایشان می گفت در طول این ۱۰ سال بارها #مداحان خواستند برای رفتن به خدمت امام وقت بگیرند اما ایشان آنها را نپذیرفت و آنها را چندان به رسمیت نمی شناخت که فضایی در اختیار این گروه قرار بگیرد اما امروز بسیاری مسایل ما دست آنهاست.
↩️ علت دوم ، مسأله #معیشت_مردم و گره خوردن شادی با زندگی انسان هاست.
تزریق شادی در جامعه ای که دچار مشکل بیکاری، فقر، ازدواج و … است، خیانت به این جامعه و مخدر است و باید اجازه داد مردم درد را حس کنند و شادی برای آنها تنها یک مسکن است.
👈👈شادی واقعی، از بین رفتن مشکلات معیشت مردم و اصلاح وضعیت فعلی است.
در اینجا باید واقعیت های تلخ را به طور عریان مطرح کرد و جایی برای بحث شادی در چنین جامعه ای وجود ندارد.
↩️عامل سوم، رنج و شادی ما در جامعه تحت مدیریت است و نمی توان خارج از این مدیریت، رنجی احساس کنیم یا شادی داشته باشیم.
🎉یکی از شادترین روزهایی که من در زندگی خود یک شادی اجتماعی را تجربه کرده ام روز #آزادی_خرمشهر بود. آن زمان با وجود شهدای بسیار برای فتح خرمشهر، کسی در برابر شادی ما نگفت که ما شهید داده ایم و هزینه زیادی پرداخته ایم، فقط تأکید این بود که این پیروزی خالص است تا کام مردم ما شیرین باشد.
یک روز دیگر حکومت در مذاکرات سیاسی به نتیجه می رسد اما به ما گفته می شود که این پیروزی مطلق نیست و هزینه هایی نیز داده ایم. این شادی باید کاملا در جامعه ما مهار شود تا از کنترل خارج نشود.
ما در چنین جامعه ای زندگی می کنیم.
♦♦به اعتقاد من مشکل ما این نیست که دین گفته است برای امام حسین (ع) #عزاداری کنید.
عزاداری که در متن دین نسبت به اباعبدالله (ع) وجود دارد اصلا تضادی با شادی شخص ندارد.
⭕ این روزهای عزاداری از جمله دهه #محسنیه و… را که توسعه می دهند، اقدامی نیست که علما انجام داده باشند یا از متن دین بیرون آمده باشد.
این موارد را علمای دین به گردن نمی گیرند و هیچ عالم دینی هم این مطالب را نگفته و مطرح نکرده است. امروز، دین، عزاداری و شادی ما را برای ما مشخص می کنند و شادی در جامعه ما، یک #شادی_مدیریت_شده است.
🎙بخشي از پرسش و پاسخ استاد سروش محلاتي در همايش دين وشادي
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━
#دعاهای_روزانه
💎 اللَّهُمَّ طَهِّرْنِي وَ طَهِّرْ لِي قَلْبِي
✨خدایا مرا پاک کن و دلم را طاهر گردان!
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت
@quranpuyan
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_نحل آیات 55 تا 64
📄#صفحـہ_273
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_273
❇️نقش #اسلام در احیای ارزش #مقام_زن
💠لِلَّذِينَ لا يُؤْمِنُونَ بِالْآخِرَةِ مَثَلُ السَّوْءِ وَ لِلَّـهِ الْمَثَلُ الْأَعْلی وَ هُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ (۶۰/نحل)
🌱برای كسانیكه به آخرت ايمان ندارند صفات زشت است، ولی برای خداوند صفاتِ برتر است و اوست خداوند عزيز و حكيم.
🔷تحقیر و درهم شکستن شخصیت زن، تنها در میان عرب جاهلی نبود، بلکه در میان اقوام دیگر و حتی شاید متمدنترین ملل آن زمان نیز، زن شخصیتی ناچیز داشت، و غالبا با او به صورت یک کالا و نه یک انسان رفتار میشد، البته عرب جاهلی این تحقیر را در اشکال زنندهتر و وحشتناکتری انجام میداد.
🔷ولی اسلام ظهور کرد و با این خرافه در ابعاد مختلفش سرسختانه جنگید و خود پیامبر صلّی اللّه علیه و آله آن قدر به دخترش بانوی اسلام فاطمه زهرا علیها السّلام احترام میگذاشت که مردم تعجب میکردند، با تمام مقامی که داشت، دست دخترش را میبوسید، و به هنگام مراجعت از سفر نخستین کسی را که دیدار میکرد، دخترش فاطمه بود.
👈در حدیثی از پیامبر صلّی اللّه علیه و آله میخوانیم که فرمود: «چه فرزند خوبی است دختر! هم پرمحبت است، هم کمک کار، هم مونس است و هم پاک و پاک کننده».
👌در حقیقت این احترام به شخصیت زن سبب آزادی او در جامعه و پایان دادن به دوران بردگی زنان است.
ولی با نهایت تأسف هنوز در جوامع اسلامی، آثاری از همان افکار جاهلی وجود دارد، و هنوز کم نیستند خانوادههایی که از تولد پسر خوشحال و از نوزاد دختر ناراحت میشوند.
حتی در جوامع غربی که تصور میکنند برای زن شخصیت والایی قائلند عملا میبینیم او را آنچنان تحقیر کردهاند که به صورت یک عروسک بیارزش یا وسیلهای برای خاموش کردن آتش شهوت و یا ابزاری برای تبلیغ کالاهایشان در آوردهاند.
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_273
❇️پذيرفتن جلوههای #شيطان، مقدّمه سلطهی اوست
💠تَاللَّهِ لَقَدْ أَرْسَلْنا إِلی أُمَمٍ مِنْ قَبْلِكَ فَزَيَّنَ لَهُمُ الشَّيْطانُ أَعْمالَهُمْ فَهُوَ وَلِيُّهُمُ الْيَوْمَ وَ لَهُمْ عَذابٌ أَلِيمٌ (۶۳/نحل)
🌱به خدا سوگند كه همانا ما به سوی امّتهای پيش از تو (نيز) پيامبرانی فرستاديم، پس شيطان كارهای (ناپسند) ايشان را برايشان زيبا جلوه داد، پس (آن شيطان) امروز نيز سرپرست آنهاست و برای آنان عذاب دردناكی است.
🔹آشنايی با تاريخ واقوام گذشته، عامل صبر وتحمّل و درس عبرت است.
«أَرْسَلْنا إِلی أُمَمٍ مِنْ قَبْلِكَ»
🔹خداوند، به نام خودش قسم ياد میكند. «تَاللَّهِ»
🔹بعثت پيامبران، يك جريان و سنّت الهی بوده است. «أَرْسَلْنا إِلی أُمَمٍ مِنْ قَبْلِكَ»
🔹راه نفوذ شيطان، جلوه دادن و زينت دادن زشتیها و توجيه انحرافات است.
«فَزَيَّنَ لَهُمُ الشَّيْطانُ أَعْمالَهُمْ»
🔹پذيرفتن جلوههای شيطان، مقدّمه سلطهی اوست. فَزَيَّنَ ... فَهُوَ وَلِيُّهُمُ
🔹ولايت شيطان، لحظهای نيست، او هر روز بدنبال سلطه بر مردم است. «فَهُوَ وَلِيُّهُمُ الْيَوْمَ»
🔹ولايت و سلطهی شيطان تنها در دنياست و در قيامت كاری به دست او نيست.
«فَهُوَ وَلِيُّهُمُ الْيَوْمَ»
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
May 11
♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
8⃣6⃣ تدبر در سوره #هود
🔹نکاتی مهم از داستان قوم عاد(هود)،لوط و مدین (شعیب)
قوم هود گرفتار سه خصلت نكوهيده بودند، يكى انكار آيات الهى ، دوم نافرمانى انبياء و سوم اطاعت كردن از جباران .
خداى تعالى سپس وبال امر آنان را بيان كرده ، مى فرمايد: ((و اتبعوا فى هذه الدنيا لعنة و يوم القيامة )) يعنى به خاطر آن سه خصلت نكوهيده ، لعنت در همين دنيا و در قيامت دنبالشان كرد و از رحمت خدا دور شدند، مصداق اين لعن همان عذابى بود كه آنقدر تعقيب شان كرد تا به آنها رسيد و از بينشان برد، ممكن هم هست مصداقش آن گناهان و سيئاتى باشد كه تا روز قيامت عليه آنان در نامه اعمالشان نوشته مى شود و تا قيامت هر مشركى پيدا شود و هر شركى بورزد، گناهش به حساب آنان نيز نوشته مى شود چون سنت گذار كفر بودند، همچنان كه قرآن كريم درباره همه سنت گذاران فرموده : ((و نكتب ما قدموا و آثارهم )).
❓آیا بشارت فرزندی که فرشتگان مامور عذاب قوم لوط به ابراهیم دادند، برای اسماعیل بود یا اسحاق؟
تنها بشارت به ولادت اسماعيل ،بشرائى است كه در اول آيات سوره صافات آمده است و اين غير آن بشارتى است كه در ذيل آن آيات آمده كه صريحا نام اسحاق در آن برده شده ، دليل بر اين معنا هم سياق آيات ذيل جمله ((فبشرناه بغلام حليم )) است كه بعد از اين بشارت مسأله رويا و ذبح فرزند و مطالبى ديگر را آورده ناگهان در آخر مى فرمايد: ((و بشرناه باسحق نبيا من الصالحين )) و اين سياق جاى شك باقى نمى گذارد كه منظور از غلام حليمى كه در اول آيات به ولادتش بشارت داده غير اسحاقى است كه بار دوم ولادتش را مژده داده است .
اما آيات در همه چهار سوره يعنى سوره هود و حجر و عنكبوت و ذاريات ، متعرض يك قصه است و آن داستان بشارت دادن ملائكه به ابراهيم است به ولادت اسحاق و يعقوب ، نه ولادت اسماعيل .
آيات سوره هود صريح در اين است كه بشارت ، مربوط به ولادت اسحاق و يعقوب بوده چون نام آن دو بزرگوار را برده و همين آيات است كه ميگويد: ابراهيم درباره سرنوشت شوم قوم لوط مجادله كرد، و اين مطلب را در سياقى آورده كه هيچ شكى باقى نمى گذارد در اينكه جريان مربوط به قبل از هلاكت قوم لوط است ، و لازمه اين دو مطلب اين است كه بشارت به ولادت اسحاق قبل از هلاكت قوم لوط واقع شده باشد.
https://zaya.io/ldpig
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#زندگی_قرآنی
شماره 76
سوره #بقره صفحه_45
#رهايي_ازاسارت_مال،گامي در #ثبات_نفس 🌹
🔸 وَمَثَلُ الَّذِينَ يُنفِقُونَ أَمْوَالَهُمُ ابْتِغَاءَ مَرْضَاتِ اللَّهِ وَتَثْبِيتًا مِّنْ أَنفُسِهِمْ كَمَثَلِ جَنَّةٍ بِرَبْوَةٍ أَصَابَهَا وَابِلٌ فَآتَتْ أُكُلَهَا ضِعْفَيْنِ فَإِن لَّمْ يُصِبْهَا وَابِلٌ فَطَلٌّ وَاللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِيرٌ "بقره/265"
مَثَل كساني كه اموال خود را در طلب خشنودي خدا و استوار داشتن نفس خويش [از لغزشهاي حُبّ مال و تزلزل در برابر جاذبههاي مادّي] ميدهند،همچون مَثَل باغي در تپهاي بلند است كه [اگر] باراني تند برآن ببارد، ميوهاش را دوچندان ميدهد، و اگر هم باراني درشت [=تند] بر آن نبارد، [حداقل به دليل قرار گرفتن در ارتفاعات] شبنمي [ريزه باران و رطوبتي براي طراوات خواهد داشت] و خدا به آنچه عمل ميكنيد بس بيناست.
👌 تثبيتي كه از درون نفس «تَثْبِيتًا مِّنْ أَنفُسِهِمْ» باشد، نوعي خودجوشي و درونزايي معنوي است كه حاصل به فعليت رساندن استعدادهاي بالقوه ميباشد.
به قول مولوي:
آب كم جوي تشنگي آور به دست
تا بجوشد آبت از بالا و پست
👈چنين تثبيتي نتيجه و محصول همان ابْتِغَاء مَرْضَاتِ الله» و تغيير مسير از خودخواهي و رياكاري به خداخواهي و خدمت است.
به ميزاني كه آدمي وابسته و اسير دنيا و #مادّيات باشد، به همان نسبت روحيه و شخصيتش در ناپايداري و تزلزل و نوسانات اعصاب و روان گرفتار ميشود و رقابتهاي بر سر خانه و زندگي و حساب بانكي كه حدّ و مرزي ندارد، او را بيشتر ناپايدار و نگران ميسازد.
🌹همين كه از #اسارت_مال #آزاد و رها شد و به جاي رضايت نفس #رضايت_ربّ را برگزيد، به ثبات و آرامش ميرسد و با تولدي ديگر بيرون از رحم ماديات، به استقلال و خودكفايي و رشد واقعي نائل ميشود.
🔻تفاوت قارچ با درختان ريشهدار در همين نسبت ثبات در زمين است [ابراهيم 24 تا 26]، انسانها را نيز طوفانهاي سختي در زندگي به چپ و راست ميگرداند و در معرض شكستن قرار ميدهد؛
باد خشم و باد شهوت، باد آز برد او را كه نبود اهلِ نماز .
💫قرآن بيش از همه از #تثبيت_اقدام [گامها و اقدامات عملي]، كه معناي مخالف لغزش دارد، سخن گفته است [بقره 250، آلعمران 147 ، نحل 94 ، محمد 7].
پس از آن از تثبيت فؤاد [هود 12و فرقان 32 ]، همچنين ثبات در قول [ابراهيم 27]، ثبات در جنگ [انفال 45]، ثبات در برابر بيگانگان [اسراء 74].
📚تفسیر آقاے بازرگان
┄═❁🍃❈
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━
#پیامبر اکرم(ص) #اسوه_اعتدال🌹
🛑قسمت اول
↩️الف- #اعتدال در #تبليغ_دين
از آنجا كه قرآن كتاب هدايت است، بر كيفيت ارتباط پيامبر با مردم نيز حساس است. در یک آیه درباره اين معنا به صورت كلى اينگونه سخن مىگويد
«خُذِ الْعَفْوَ وَ أْمُرْ بِالْعُرْفِ وَ أَعْرِضْ عَنِ الْجاهِلِينَ: (اعراف آيه: ۱۹۹).»
دراین آیه پیامبر(ص) مامور به اعتدال درروابط اجتماعی وبرخورد بادیگران گردیده وروش عملی پیامبر(ص) باید « #عَفو»گذشت وامر به #هنجارهای_متعارف پسندیده وشناخته شده« وَ أْمُرْ ِبالْعُرْفِ» درمیان مردم باشد و ازارتکاب اعمالی همسان جاهلان دوری گزیند« وَ أَعْرِضْ عَنِ الْجاهِلِينَ:»
♦️ ودر آياتى از قرآن نسبت به #زیادهروی_در_تبلیغ ورساندن پیام دعوت توحیدی به مردم به پیامبر(ص) هشدار می دهد و یا توبیخ می کند كه چرا خود را اين گونه به زحمت مىاندازى؟
و بر #ميانه_روى در تبليغ دين و اين كه تبليغ دين نيز بايد با #تعادل همراه باشد تاکید می کندو از اين كه پيامبر(ص) با همه حرص و شدت اراده و تلاش باز نمى تواند موفق بشودو بسيارى از مردم ايمان نمىآورند نباید دچار تاسف جانکاه شود: «وَ ما أَكْثَرُ النّاسِ وَ لَوْ حَرَصْتَ بِمُؤْمِنِينَ: يوسف آيه: ۱۰۳».
♦️از آنجا كه افراد جامعه را سليقهها و #گرايشهاى_مختلف تشكيل مىدهد.همان گونه که درخلقت انسان ها متفاوتند در اندیشه و تفکر وایمان و پذیرش دعوت توحید یکسان نیستند وخداوند دریک آیه این گوناگونی انسانها رابراساس اصل #اختیار و #انتخاب برسمیت شناخته ومی گوید:
اگر پروردگار تو می خواست، کسانی که درزمینند یکسره [به اجبار] ایمان می آوردند پس آیا تو مردم را #مجبور می کنی که مؤمن شوند؟!
«وَ لَوْ شٰاءَ رَبُّكَ لَآمَنَ مَنْ فِي الْأَرْضِ كُلُّهُمْ جَمِيعاً أَ فَأَنْتَ تُكْرِهُ النّٰاسَ حَتّٰى يَكُونُوا مُؤْمِنِينَ»( يونس آيه: (۹۹)
👈اصولا هرگونه حركت و دعوت اصلاحى، و پيام تكاملى و نفوذ اجتماعى كه حد وسط ميان اين افراد باشد، جز به رفتارهاى سالم و درست و پسنديده، وباشیوه های #اقناعی اعتدالی ممكن و شدنى نيست. وجبر و #خشونت که خروج از اعتدال است در دعوت به توحید وایمان هیج جایگاه مطلوبی ندارد
💫وبرهمین اساس خداوند به پیامبراکرمِ یاد آور می شود:
توهرگزبر آنان #سلطه نداری [ وبه جبر،زور وادارنده آنان نیستی تابر پذیرش حق مجبورشان کنی] «وَ مٰا أَنْتَ عَلَيْهِمْ بِجَبّٰارٍ» ٍ: ق آيه: ۴۵»)
و تذکر ده و یادآوری کن که تو پند دهنده و یادآوری کننده ای، نیستی تو برآنان مسلط« فَذَكِّرْ إِنَّما أَنْتَ مُذَكِّرٌ" لَسْتَ عَلَيْهِمْ بِمُصَيْطِرٍ»: (الغاشيه آيه: ۲۲)
💫در حوزه نفوذ اجتماعى، #رهبران_دينى مىبايست براساس رفتارهاى پسنديده #مقبول در پيش اكثر جامعه عمل كنند.
آرمان خواهى به اين نيست كه يكشبه همه تحولات انجام بگيرد، بلكه آن است كه به ذائقه آنان به صورت آرامآرام مطلوب آيد و زمينه پذيرش فراهم شود.
از اين رو در باره علت نفوذ اجتماعى پيامبر در جامعه آن روز به مسئله رفتارها و #خلق_عظيم آن حضرت و #محبت و مهر ايشان نسبت به همگان حتى دشمنان اشاره مىشود.
همين خلق و خوى بزرگوار آن حضرت بود كه همگان را در پيرامون وجود آن حضرت گرد آورد. وگرنه هرگونه #تندخوئى حتى نسبت به دشمنان موجب مىشود تا دوستان نيز دور شوند.
🔸«فَبِمٰا رَحْمَةٍ مِنَ اللّٰهِ لِنْتَ لَهُمْ وَ لَوْ كُنْتَ فَظًّا غَلِيظَ الْقَلْبِ لاَنْفَضُّوا مِنْ حَوْلِكَ...» (آل عمران آيه: ۱۵۹).
🎙حجت الاسلام سعيديان فر
ادامه دارد
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━
.
#آیههاینور
❤ بسم الله الرحمن الرحيم ❤
مَا يَفْتَحِ اللهُ لِلنَّاسِ مِنْ رَحْمَةٍ فَلَا مُمْسِكَ لَهَا وَمَا
يُمْسِكْ فَلَا مُرْسِلَ لَهُ مِنْ بَعْدِهِ وَهُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ
دری که خدا از رحمت به روی مردم بگشاید
هیچ کس نتواند بست و آن در که او ببندد
هیچ کس جز او نتواند گشود ، و اوست
خدای بی همتای با حکمت و اقتدار .
🌿 سوره فاطر ، آیه ۲
کانال قرآن پویان
🆔️ @quranpuyan
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_نحل آیات 65 تا 72
📄#صفحـہ_274
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan