#تعصب_ديني، ممدوح يا مذموم؟
🛑قسمت چهارم
🛑#آثار_سوء #تعصب در روايات :
تعصب ناروا و مذموم آثار زیانبار فراوانی دارد که به اهم آنها اشاره می شود:
1⃣. از دست دادن #ایمان:
💫رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود:
«مَنْ تَعَصَّبَ أَوْ تُعُصِّبَ لَهُ فَقَدْ خَلَعَ رِبْقَ الاِْیمانِ مِنْ عُنُقِهِ؛
هر کس تعصب بورزد یا دیگران به خاطر او تعصّب بورزند، رشته های ایمان را از گردن خود باز کرده است.»
2⃣. #محشور_شدن با #اعراب_جاهلی:
💫رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و آله فرمود: «مَنْ کانَ فِی قَلْبِهِ حَبَّةٌ مِنْ خَرْدَلٍ مِنْ عَصَبِیَّةٍ بَعَثَهُ اللّهُ یَوْمَ الْقِیامَةِ مَعَ اَعْرابِ الْجاهِلِیَّةِ؛
هر کس در دلش به اندازه [دانه] خردلی #عصبیت باشد، خداوند روز قیامت او را با اعراب جاهلیّت [دوران قبل از اسلام] محشور می کند.»
3⃣. #عذاب_آخرت:
💫امام علی علیه السلام فرمود: «اِنَّ اللّهَ یُعَذِّبُ السِّتَّةَ بِالسِّتَةِ الْعَرَبَ بِالْعَصَبِیَّةِ وَالدَّهاقِینَ بِالْکِبْرِ وَالاْءُمَراءَ بِالْجَوْرِ وَالْفُقَهاءَ بِالْحَسَدِ وَالتُّجّارَ بِالْخِیانَةِ وَأَهْلَ الرَّساتِیقِ بِالْجَهْلِ؛
خداوند شش گروه را به خاطر شش چیز عذاب می کند: عرب را به خاطر #تعصب، اربابان را به خاطر تکبّر، حاکمان را به خاطر ستم، و فقیهان را به خاطر حسد، تجّار را به خاطر خیانت واهل روستاها را به خاطر جهل و نادانی.»
4⃣. #مطرود_شدن:
🌹پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمود: «لَیْسَ مِنّا مَنْ دَعا اِلی عَصَبِیَّةٍ وَلَیْسَ مِنّا مَنْ قاتَلَ عَلی عَصَبِیَّةٍ وَلَیْسَ مِنّا مَنْ ماتَ عَلی عَصَبِیَّةٍ؛
از ما نیست کسی که [مردم را] به تعصّب دعوت کند و از ما نیست کسی که به خاطر تعصّب #بجنگد و از ما نیست کسی که با تعصّب بمیرد.»
5⃣. بازماندن از #درک_حقایق:
👈اشاره شد که #تعصّب، وابستگی غیر منطقی به قوم یا عقیده باطل و یا عادات و #رسوم_خاص است که این حالت پرده ضخیمی بر دیده و عقل انسان ایجاد می کند و انسان را از درک حقایق و تشخیص حق و باطل، و مصلحت و مفسده محروم می سازد.
از اینرو قرآن در جواب مشرکین مکّه که می گفتند: «ما از آنچه پدران خود را بر آن یافتیم، پیروی می کنیم» می فرماید: «أَوَ لَوْ کَانَ ءَابَآؤُهُمْ لاَ یَعْقِلُونَ شَیْئا وَ لاَ یَهْتَدُونَ»؛ «آیا اگر پدران آنها چیزی نمی فهمیدند و هدایت نیافتند [باز از آنها پیروی می کنند]!» این جملات نشان می دهد که مشرکان مکّه از درک این مسئله که پدران آنها چیزی نمی فهمیدند و گمراه بودند، عاجز بودند.
6⃣. از بین رفتن #اتّحاد و #انسجام جامعه:
👈اگر جامعه ای از مجموع اقوامی تشکیل شده باشد که #تعصّب در بین آنها حرف اوّل را بزند، انسجام و اتحاد نخواهد یافت. به همین جهت است که استعمارگران تلاش می کنند بین ملّتهای اسلامی تعصّب منفی و مذموم را تشدید کنند و انسجام اسلامی را خدشه دار نمایند.
7⃣. #ایجاد_کینه:
حضرت علی علیه السلام در این باره فرمود: «فَاللّهَ اللّهَ فِی کِبْرِ الْحَمِیَّةِ وَفَخْرِ الْجاهِلِیَّةِ فَاِنَّهُ مَلاقِحُ الشَّنَئانِ وَمَنافِخُ الشَّیْطانِ الَّتِی خَدَعَ الاُْمَمَ الْماضِیَةَ وَالْقُرُونَ الْخالِیَةَ حَتّی اَعْنَفُوا فِی حَنادِسِ جَهالَتِهِ وَمَهاوِی ضَلالَتِهِ؛ خدا را خدا را [در نظر بگیرید]! در مورد #تکبر_ورزی از روی #تعصب و #افتخار_جاهلی که تعصّب و حمیّت، زادگاه #کینه است و محل دمیدن شیطان که با آن امّتهای گذشته و روزگاران قدیم را فریب داده است تا اینکه در تاریکیهای نادانی و گمراهی او پنهان شدند.»
💻نقل از دانشنامه اسلامي (ويكي اهل البيت)
ادامه دارد
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#دعاهای_روزانه
🌸🤲 رَبَّنَا وَسِعْتَ كُلَّ شَيْءٍ رَحْمَةً وَعِلْماً فَاغْفِرْ لِلَّذِينَ تَابُوا وَاتَّبَعُوا سَبِيلَكَ وَقِهِمْ عَذَابَ الْجَحِيمِ( غافر/۷)
💞اى پروردگار ما، رحمت و علم تو همه چيز را فراگرفته است. پس آنان را كه توبه كرده اند و به راه تو آمده اند بيامرز و از عذاب جهنم نگه دار.
@quranpuyan
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_کهف آیات 17 تا 27
📄#صفحـہ_296
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_296
❇️همه چیز با #اتکاء بر #مشیت_خدا
💠وَ لا تَقُولَنَّ لِشَيْءٍ إِنِّي فاعِلٌ ذلِكَ غَداً "23"
إِلَّا أَنْ يَشاءَ اللَّهُ وَ اذْكُرْ رَبَّكَ إِذا نَسِيتَ وَ قُلْ عَسى أَنْ يَهْدِيَنِ رَبِّي لِأَقْرَبَ مِنْ هذا رَشَداً "24/کهف"
🌱دربارهى هيچ چيز و هيچ كار، مگو كه من آن را فردا انجام مىدهم،مگر آنكه (بگويى:) اگر خدا بخواهد. و اگر فراموش كردى (گفتن: ان شاءاللّه، همين كه يادت آمد) پروردگارت را ياد كن و بگو: اميد است كه پروردگارم مرا به راهى كه نزديكتر است، راهنمايى كند. "کهف"
🔹آیه ، یک دستور کلّى به پیامبر(صلى الله علیه وآله) مى دهد که: «هرگز نگو من فلان کار را فردا انجام مى دهم» (وَ لا تَقُولَنَّ لِشَیْء إِنِّی فاعِلٌ ذلِکَ غَداً).
«مگر این که: خدا بخواهد» (إِلاّ أَنْ یَشاءَ اللّهُ).
یعنى در رابطه با اخبار آینده، و تصمیم بر انجام کارها، حتماً جمله «ان شاء اللّه» را اضافه کن; چرا که:
1⃣ تو هرگز مستقل در تصمیم گیرى نیستى و اگر خدا نخواهد، هیچ کس توانائى بر هیچ کارى را ندارد.
2⃣ خبر دادن قطعى براى انسان که قدرتش محدود است و احتمال ظهور موانع مختلف مى رود، صحیح و منطقى نیست، و چه بسا دروغ از آب در آید، مگر این که: با جمله «ان شاء اللّه» همراه باشد.
👈ودر ادامه آیه می فرماید: اگر به خاطر فراموشى، جمله «ان شاء اللّه» را به سخنانى که از آینده خبر مى دهى، نیفزائى هر موقع به یادت آمد فوراً جبران کن، و بگو «ان شاء اللّه»، که این کار گذشته را جبران خواهد کرد.
«و بگو امیدوارم پروردگارم مرا به راهى روشن تر از این هدایت کند» (وَ قُلْ عَسى أَنْ یَهْدِیَنِ رَبِّی لاِ َقْرَبَ مِنْ هذا رَشَداً).
📚تفسیرنمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_296
❇️#قرآن از هر گونه تغيير و #تحريف مصون بوده است
💠وَ اتْلُ ما أُوحِيَ إِلَيْكَ مِنْ كِتابِ رَبِّكَ لا مُبَدِّلَ لِكَلِماتِهِ وَ لَنْ تَجِدَ مِنْ دُونِهِ مُلْتَحَداً (۲۷/کهف)
🌱وآنچه را كه از كتاب پروردگارت به تو وحی شده است (بر مردم) بخوان، (سنّتها و) كلمات الهی را تغيير دهندهای نيست و هرگز جز او پناهگاهی نخواهی يافت (كه به آن پناهنده شوی).
🔹از بهانههای مخالفان پيامبر اكرم صلی الله عليه و آله، اين بود كه از آن حضرت تقاضای تغيير و تبديل قرآن را داشتند و میگفتند: «ائْتِ بِقُرْآنٍ غَيْرِ هذا أَوْ بَدِّلْهُ»۱ قرآن ديگری بياور يا آن را عوض كن. پيامبر در جواب آنان میفرمود: اين در اختيار من نيست، تبديل آيات تنها كار خداوند است.
🔹وحی و نزول كتب آسمانی لازمهی ربوبيّت الهی و در مسير تربيت انسان است. «ما أُوحِيَ إِلَيْكَ مِنْ كِتابِ رَبِّكَ»
🔹قرآن از هر گونه تغيير و تحريف مصون بوده است. آنگونه كه پيامبر اسلام خاتم پيامبران است، قرآن نيز آخرين كتاب آسمانی است. «لا مُبَدِّلَ لِكَلِماتِهِ»
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
May 11
♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
0⃣9⃣ تدبر در سوره #هود
🔹فراز آیات ۱۰۸-۱۰۰ سوره هود
ذَلِكَ مِنْ أَنبَاء الْقُرَى نَقُصُّهُ عَلَيْكَ مِنْهَا قَآئِمٌ وَحَصِيدٌ {100}
اين از خبرهاى آن شهرهاست كه آن را بر تو حكايت مىكنيم بعضى از آنها [هنوز] بر سر پا هستند و [بعضى] بر باد رفتهاند {100}
و ما به آنان ستم نكرديم ولى آنان به خودشان ستم كردند پس چون فرمان پروردگارت آمد خدايانى كه به جاى خدا[ى حقيقى] مىخواندند هيچ به كارشان نيامد و جز بر خسران و هلاكت آنان نيفزود {101}
وَكَذَلِكَ أَخْذُ رَبِّكَ إِذَا أَخَذَ الْقُرَى وَهِيَ ظَالِمَةٌ إِنَّ أَخْذَهُ أَلِيمٌ شَدِيدٌ {102}
و اين گونه بود [به قهر] گرفتن پروردگارت وقتى شهرها را در حالى كه ستمگر بودند [به قهر] مىگرفت آرى [به قهر] گرفتن او دردناك و سخت است {102}
إِنَّ فِي ذَلِكَ لآيَةً لِّمَنْ خَافَ عَذَابَ الآخِرَةِ ذَلِكَ يَوْمٌ مَّجْمُوعٌ لَّهُ النَّاسُ وَذَلِكَ يَوْمٌ مَّشْهُودٌ {103}
قطعا در اين [يادآوريها] براى كسى كه از عذاب آخرت مىترسد عبرتى است آن [روز] روزى است كه مردم را براى آن گرد مىآورند و آن [روز] روزى است كه [جملگى در آن] حاضر مىشوند {103}
وَمَا نُؤَخِّرُهُ إِلاَّ لِأَجَلٍ مَّعْدُودٍ {104}
و ما آن را جز تا زمان معينى به تاخير نمىافكنيم {104}
يَوْمَ يَأْتِ لاَ تَكَلَّمُ نَفْسٌ إِلاَّ بِإِذْنِهِ فَمِنْهُمْ شَقِيٌّ وَسَعِيدٌ {105}
روزى [است] كه چون فرا رسد هيچ كس جز به اذن وى سخن نگويد آنگاه بعضى از آنان (مردم) تيره بختند و [برخى] نيكبخت {105}
فَأَمَّا الَّذِينَ شَقُواْ فَفِي النَّارِ لَهُمْ فِيهَا زَفِيرٌ وَشَهِيقٌ {106}
و اما كسانى كه تيره بختشدهاند در آتش فرياد و نالهاى دارند {106}
خَالِدِينَ فِيهَا مَا دَامَتِ السَّمَاوَاتُ وَالأَرْضُ إِلاَّ مَا شَاء رَبُّكَ إِنَّ رَبَّكَ فَعَّالٌ لِّمَا يُرِيدُ {107}
تا آسمانها و زمين برجاست در آن ماندگار خواهند بود مگر آنچه پروردگارت بخواهد زيرا پروردگار تو همان كند كه خواهد {107}
وَأَمَّا الَّذِينَ سُعِدُواْ فَفِي الْجَنَّةِ خَالِدِينَ فِيهَا مَا دَامَتِ السَّمَاوَاتُ وَالأَرْضُ إِلاَّ مَا شَاء رَبُّكَ عَطَاء غَيْرَ مَجْذُوذٍ {108}
و اما كسانى كه نيكبخت شدهاند تا آسمانها و زمين برجاست در بهشت جاودانند مگر آنچه پروردگارت بخواهد [كه اين] بخششى است كه بريدنى نيست {108}
♻️عصاره فراز آیات ۱۰۸-۱۰۰ : در این اخبار هلاکت اقوام قبل که به خودشان ظلم کردند و معبودهایشان نیز نتوانستند انها را از عذاب نجات دهند بلکه بر خسارتشان افزودند، نشانه ای است برای باورمندان و خایفین از عذاب اخرت. در انجا اهل شقاوت در اتش و اهل سعادت در بهشت خواهند بود.
نکات:
-تتبیب فقط در سوره هود، تبت و تب که هم ریشه اند نیز در سوره مسد(سوره قبلی) بود. تباب هم در سوره غافر
بلحاظ مفهومی نیز ایه ۱۰۱ که به خسارت ظالمان و مشرکان و ناکارآمدی معبودان انها در برابر امر خدا اشاره دارد، تا حدودی مشابه مفهوم سوره مسد است. آیات ۲۲-۱۹ به عجز مخالفان پیامبر در بازداشتن مردم از راه خدا و خسران انها در دنیا و اخرت اشاره کرده بود. هم چنین در سوره از زبان هود و شعیب هم خطاب به مخالفان بیان شد که هرچه میتوانید انجام دهید و بزودی خواهید دانست که چه کسی مغلوب خواهد شد. این داستنها بیانگر بی نتیجه و ناکام ماندن اقدامات مخالفین در مبارزه با پیام وحی است.
-آیه ۱۰۱ و ۱۰۲ نشان میدهد که همه اقوام هلاک شده قبلی توسط عذاب الهی ، اولا از منظر قران ظالم به نفس خود بودند و ثانیا این ظلم و فساد و عناد بحدی فراگیر و زیاد بوده که ان قریه و شهر و سرزمین، صفت ظالم پیدا کرده است. هی ظالمه
آقای سید کاظم فرهنگ
https://zaya.io/ldpig
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
🌹با سلام به همراهان عزيز
🍃از شروع ارسال پستهاي #زندگي_قرآني
محتواي اين پست، از ابتداي قران به ترتيب از #سوره_حمد و #سوره_بقره، انتخاب شدند.
👈با اتمام اين سوره ها،
ان شاءالله از امروز پستهاي مرتبط با ايات منتخب #سوره_آل_عمران آغاز ميشود.
🌱
🌺🌱
#زندگی_قرآنی
شماره 96
سوره #ال_عمران صفحه_50
#حی بودن و #قیوم بودن #خدا یعنی چه؟
🔶اللَّهُ لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ الْحَيُّ الْقَيُّومُ (ال عمران:2)
خداي [يكتا] كه خدايي [=معبودي] جز او نيست، [همان همواره] زندة برپا دارنده است. 3
__
↩️ - جملة «اللهُ لا إِلَهَ إِلاَّ هُوَ الْحَيُّ الْقَيُّومُ» عيناً در آية 255 سورة بقره (2:255) [معروف به آيه الكرسي] نيز آمده است. با اين تفاوت كه در «آيه الكرسي» پرتو «حيّ و قيّوم» را در «آيات تكويني» [آسمانها و زمين] نشان ميدهد، و در سورة آلعمران در «آيات تشريعي» از طريق نزول قرآن و كتابهاي پيشين.
👈 به اين ترتيب نشان ميدهد حيات و حركت معنوي انسانها نيز ناشي از همان #حيّ و #قيّوم است. «حَيّ» #حيات_مطلقي است كه در همة پديدههاي زنده ظهور يافته و آفرينش را پديد آورده و «قَيُّوم» آن را برپا و در جلوههاي مختلف به حركت درميآورد.
👈 اين دو صفت «ثبوتي» پاية اصلي عالم هستي است، به گونهاي كه هيچ جزيي در جهان نه خود به خود پديد آمده، و نه قائم به ذات خود است. همچنان كه كه در برخاستن از نماز ميگوييم: به حول و قوة ميايستيم و مينشينيم. همة جهان هستي از ذره تا كهكشان، هستي و قوام و دوامشان وابسته به دو صفت حيّ و قيّوم است .
👈«قَيّوم» به كسى گفته مىشود كه خود به ديگرى_تكيه_نداشته باشد، ولى ديگران به او تكيه دارند و يا قوامبخش همه چيز است.
💞خداوند در آفريدن، تدبير و تسلّط كامل دارد. عوامل و اسباب مادّى وسيلهى پيدايش مىشوند، ولى مستقل نيستند و سبب بودنشان از خودشان نيست.
موجودات ديگر، علم، حيات و قدرت مستقلّى ندارند. تنها او زندهاى است كه زندگى هر موجود زنده وابسته به اوست.
در دعاى جوشنكبير مىخوانيم: او قبل از هر زندهاى زنده وبعد از هر زندهاى زنده است.
💢 هيچ زندهاى #شريك او نيست و به كسى نياز ندارد. جان همهى زندهها و رزق آنها به دست اوست. او زندهاى است كه زنده بودن خود را از كسى به ارث نبرده است.
📚تفسیر بازرگان و نور
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#تعصب_ديني، ممدوح يا مذموم؟
🛑قسمت پنجم
❌پرهيز از #تعصب، فحش، #تكفير و اختلاف افكني در گفتوگوها
⁉️چرا برخی از ما به چیزهایی که از قدیم برایمان به ارث مانده، #تعصب میورزیم؟
فکر، ما نیستیم؛ فکر، چیزی است که ما به ارث بردهایم و یا به آن قانع شدهایم.
وقتی شما به چیزی قانع میشوید و دیگری به چیز دیگر قانع میشود.
❓اگر شما اطمینان دارید که #برحق هستید، چرا از #گفتوگو با دیگری بیم دارید؟
❓و اگر دیگری شما را #قانع کرده، چرا باید از اینکه به باور جدید پای بند شوید، بیم به خود راه دهید؟
👈عقیده باید از عمق باور انسان برخیزد.
از این رو، هر چه واقع بینتر و #عقلانی_اندیشتر باشیم، خواهیم دانست چگونه بر اساس حکمت و عقل و برهان با یکدیگر گفتوگو کنیم
و هر چه مسئولیتشناستر باشیم بهتر خواهیم توانست در بحرانهایی که خطر سقوط امت را به همراه دارد کوتاه بیاییم،
و این چیزی است که ما باید از #علی (ع) یاد بگیریم.
⭕ مشکل ما این است که علی (ع) را به یک قهرمان #شمشیر_زن تبدیل کردهایم و او را به عنوان #مبدع_اندیشه و راهبر امت نفهمیدهایم.
او که بسامان ماندن امور مسلمانان را شرط پذیرش #بیعت دانست و وقتی اساس اسلام را در خطر دید، بحث و اختلاف را به کناری نهاد؛ زیرا دشمنان کینه توز اسلام، در مواقع حساس از اختلاف مسلمانان سوء استفاده میکنند.
👈باید بدانیم که چگونه #اختلافاتمان را مدیریت کنیم تا این اختلافات، هستی و موجودیتمان را ساقط نکند.
⭕️ #فحش و #تکفیر ما نسبت به یکدیگر، دشمنان مستکبر و چپاولگر ما را خشنود میکند.
👈ما در عین حال که معتقدیم، عقیده انسان باید از باور او نشأت گیرد و انسان باید #آزادی داشته باشد، در صورتی در فرایند #گفتوگو، سخن و ادعا و استدلال طرف مقابل برایش اقناع کننده باشد، آن را بیهیچ هراسی بپذیرد.
اما معتقدیم باید هوشیاری خود را حفظ کرد و این مسأله را در دایره خودش قرار داد و بازیچه تحریکها و شیطنتها نشد.
✳زمانی کسی نزد مرحوم سید محسن امین رفت و به ایشان گفت: میخواهم #شیعه شوم. سید به او گفت: «فرقی میان شیعه و سنی نیست، شیعیان مسلماناند و سنیها هم مسلماناند و کسی که میخواهد از دینی به دین دیگری در آید، میتواند بپرسد چه باید بگوید و چه کاری باید بکند. اما همه ما مسلمانیم. آن مرد اصرار کرد و شاید هم از جایی مأمور شده بود تا سید را وادار به گفتن حرفی کند و آتش فتنه را با علم کردن آن حرف برافروزد. سید پذیرفت که او را به مذهب شیعه منتقل کند. به او گفت:
🌱میخواهی شیعه شوی، پس بگو «اشهد ان لا اله الا الله»؛ آن مرد گفت. سپس گفت: بگو «اشهد أنّ محمداً رسول الله»؛ آن مرد هم تکرار کرد. سید به او رو کرد و گفت: اکنون #شیعه شدهای، زیرا تشیع هم جز این نیست.»
🖋مرحوم علامه سيد محمد حسين فضل الله
📃نشريه حوزه ۱۵۵و۱۵۶، بهار و تابستان ۱۳۸۹، صص۷۱-۱۱۶
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دین
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_کهف آیات 28 تا 34
📄#صفحـہ_297
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_297
❇️كيفر #دنياگرايی، #غفلت از ياد خداوند است
وَ اصْبِرْ نَفْسَكَ مَعَ الَّذِينَ يَدْعُونَ رَبَّهُمْ بِالْغَداةِ وَ الْعَشِيِّ يُرِيدُونَ وَجْهَهُ وَ لا تَعْدُ عَيْناكَ عَنْهُمْ تُرِيدُ زِينَةَ الْحَياةِ الدُّنْيا وَ لا تُطِعْ مَنْ أَغْفَلْنا قَلْبَهُ عَنْ ذِكْرِنا وَ اتَّبَعَ هَواهُ وَ كانَ أَمْرُهُ فُرُطاً (۲۸/کهف)
🌱وبا كسانی كه پروردگارشان را (همواره و در هر) صبحگاه و شامگاه میخوانند و خشنودی او را میجويند، خود را شكيبا ساز و ديدگانت را از آنان برمگير كه زيور دنيا را بطلبی و از كسانی كه دلشان را از ياد خود غافل كردهايم و در پی هوس خويشند و كارشان بر گزافه و زياده روی است، پيروی مكن.
۱- ثروتمندان برای منصرف كردن پيامبر از معاشرت با تهیدستان مؤمن تلاش میكردند و پيامبر در برابر آن تلاشها، مأمور به مقاومت شد. «وَ اصْبِرْ نَفْسَكَ»
۲- همدلی با تهیدستان سخت است، ولی بايد تحمّل كرد. «وَ اصْبِرْ نَفْسَكَ»
۳- پايبندی به دعا و نيايش، شرط شايستگی افراد برای مصاحبت و همنشينی است. وَ اصْبِرْ نَفْسَكَ مَعَ الَّذِينَ يَدْعُونَ رَبَّهُمْ ...
۴- رهبر بايد نسبت به محرومان همدل وهمدم باشد، نه بیاعتنا.وَ اصْبِرْ نَفْسَكَ مَعَ الَّذِينَ ... وَ لا تَعْدُ عَيْناكَ عَنْهُمْ
۵- دعای دائمی وخالصانه، ارزشمند است. «بِالْغَداةِ وَ الْعَشِيِّ يُرِيدُونَ وَجْهَهُ»
۶- در آغاز و پايان هر روز بايد به ياد خدا بود. «بِالْغَداةِ وَ الْعَشِيِّ»
۷- برای بدست آوردن دنيا و رضايت سرمايهداران، از تهیدستان فاصله نگيريم.
«تُرِيدُ زِينَةَ الْحَياةِ الدُّنْيا»
۸- زشتترين كار آن است كه مردم به خدا توجّه كنند، ولی رهبر، به دنيا.
يُرِيدُونَ وَجْهَهُ ... وَ لا تَعْدُ عَيْناكَ عَنْهُمْ تُرِيدُ زِينَةَ الْحَياةِ الدُّنْيا
۹- خطر دنياطلبی تا حدّی است كه خداوند، به پيامبران هم هشدار میدهد.
«وَ لا تَعْدُ عَيْناكَ عَنْهُمْ تُرِيدُ زِينَةَ الْحَياةِ الدُّنْيا»
۱۰- كسی كه بدنبال دنيا میرود، از مسير رهروان الهی خارج میشود. يُرِيدُونَ وَجْهَهُ ... تُرِيدُ زِينَةَ الْحَياةِ الدُّنْيا دنياگرايی در مقابل خداگرايی است.
۱۱- كيفر دنياگرايی، غفلت از ياد خداوند است. «تُرِيدُ زِينَةَ الْحَياةِ الدُّنْيا وَ لا تُطِعْ مَنْ أَغْفَلْنا قَلْبَهُ»
۱۲- ارزش ياد خدا، به ريشهدار بودن آن در قلب وروح است. «أَغْفَلْنا قَلْبَهُ عَنْ ذِكْرِنا»
۱۳- انسان گام به گام سقوط میكند؛ اوّل غفلت، آنگاه هوسرانی و سپس مسير انحرافی. «أَغْفَلْنا اتَّبَعَ هَواهُ كانَ أَمْرُهُ فُرُطاً»
۱۴- رهبری افراد غافل، هواپرست و افراطی ممنوع است. «أَغْفَلْنا اتَّبَعَ هَواهُ كانَ أَمْرُهُ فُرُطاً»
۱۵- اعتدال، ارزش و زيادهروی ضد ارزش است. «وَ كانَ أَمْرُهُ فُرُطاً»
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_297
❇️ترسیمی از موضع #مستکبران در برابر #مستضعفان
💠وَ اضْرِبْ لَهُمْ مَثَلاً رَجُلَيْنِ جَعَلْنا لِأَحَدِهِما جَنَّتَيْنِ مِنْ أَعْنابٍ وَ حَفَفْناهُما بِنَخْلٍ وَ جَعَلْنا بَيْنَهُما زَرْعاً
🌱حکایتی را برایشان بیان کن: دو مرد که برای یکی از آنان، دو باغ انگور قرار دادیم و اطراف آن دو را با درختان خرما پوشاندیم و (فاصلهی) میان آن دو را کشتزاری قرار دادیم.
كهف - ۳۲
🔹در آیات گذشته دیدیم که چگونه دنیا پرستان سعی دارند در همه چیز از آن مردان حق که تهی دستند فاصله بگیرند، و سر انجام کارشان را در جهان دیگر نیز خواندیم.
در اینجا با اشاره به سر گذشت دو دوست یا دو برادر که هر کدام الگویی برای یکی از این دو گروه بودهاند طرز تفکر و گفتار و کردار و موضع این دو گروه را مشخص میکند.
🔹نخست میگوید: ای پیامبر! «برای آنها مثالی بزن: آن دو مرد، که برای یکی از آنان دو باغ از انواع انگورها قرار دادیم، و گردا گرد آن دو (باغ) را با درختان نخل پوشاندیم و در میانشان زراعت پر برکتی قرار دادیم» (وَ اضْرِبْ لَهُمْ مَثَلًا رَجُلَیْنِ جَعَلْنا لِأَحَدِهِما جَنَّتَیْنِ مِنْ أَعْنابٍ وَ حَفَفْناهُما بِنَخْلٍ وَ جَعَلْنا بَیْنَهُما زَرْعاً).
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan