eitaa logo
قران پویان
464 دنبال‌کننده
5.9هزار عکس
695 ویدیو
619 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
4_5792153355916678662.mp3
851.2K
‌‌‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏ 📖 🎙آقای بازرگان 🆔@quranpuyan
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️كيفر ، از ياد خداوند است ‏وَ اصْبِرْ نَفْسَكَ مَعَ الَّذِينَ يَدْعُونَ رَبَّهُمْ بِالْغَداةِ وَ الْعَشِيِّ يُرِيدُونَ وَجْهَهُ وَ لا تَعْدُ عَيْناكَ عَنْهُمْ تُرِيدُ زِينَةَ الْحَياةِ الدُّنْيا وَ لا تُطِعْ مَنْ أَغْفَلْنا قَلْبَهُ عَنْ ذِكْرِنا وَ اتَّبَعَ هَواهُ وَ كانَ أَمْرُهُ فُرُطاً (۲۸/کهف) 🌱‏وبا كسانی كه پروردگارشان را (همواره و در هر) صبحگاه و شامگاه می‌خوانند و خشنودی او را می‌جويند، خود را شكيبا ساز و ديدگانت را از آنان برمگير كه زيور دنيا را بطلبی و از كسانی كه دلشان را از ياد خود غافل كرده‌ايم و در پی هوس خويشند و كارشان بر گزافه و زياده روی است، پيروی مكن. ‏۱- ثروتمندان برای منصرف كردن پيامبر از معاشرت با تهی‌دستان مؤمن تلاش می‌كردند و پيامبر در برابر آن تلاشها، مأمور به مقاومت شد. «وَ اصْبِرْ نَفْسَكَ» ‏۲- همدلی با تهی‌دستان سخت است، ولی بايد تحمّل كرد. «وَ اصْبِرْ نَفْسَكَ» ‏۳- پايبندی به دعا و نيايش، شرط شايستگی افراد برای مصاحبت و همنشينی است. وَ اصْبِرْ نَفْسَكَ مَعَ الَّذِينَ يَدْعُونَ رَبَّهُمْ‌ ... ‏۴- رهبر بايد نسبت به محرومان همدل وهمدم باشد، نه بی‌اعتنا.وَ اصْبِرْ نَفْسَكَ مَعَ الَّذِينَ‌ ... وَ لا تَعْدُ عَيْناكَ عَنْهُمْ‌ ‏۵- دعای دائمی وخالصانه، ارزشمند است. «بِالْغَداةِ وَ الْعَشِيِّ يُرِيدُونَ وَجْهَهُ» ‏۶- در آغاز و پايان هر روز بايد به ياد خدا بود. «بِالْغَداةِ وَ الْعَشِيِّ» ‏۷- برای بدست آوردن دنيا و رضايت سرمايه‌داران، از تهی‌دستان فاصله نگيريم. ‏«تُرِيدُ زِينَةَ الْحَياةِ الدُّنْيا» ‏۸- زشت‌ترين كار آن است كه مردم به خدا توجّه كنند، ولی رهبر، به دنيا. ‏يُرِيدُونَ وَجْهَهُ‌ ... وَ لا تَعْدُ عَيْناكَ عَنْهُمْ تُرِيدُ زِينَةَ الْحَياةِ الدُّنْيا ‏۹- خطر دنياطلبی تا حدّی است كه خداوند، به پيامبران هم هشدار می‌دهد. ‏«وَ لا تَعْدُ عَيْناكَ عَنْهُمْ تُرِيدُ زِينَةَ الْحَياةِ الدُّنْيا» ‏۱۰- كسی كه بدنبال دنيا می‌رود، از مسير رهروان الهی خارج می‌شود. يُرِيدُونَ وَجْهَهُ‌ ... تُرِيدُ زِينَةَ الْحَياةِ الدُّنْيا دنياگرايی در مقابل خداگرايی است. ‏۱۱- كيفر دنياگرايی، غفلت از ياد خداوند است. «تُرِيدُ زِينَةَ الْحَياةِ الدُّنْيا وَ لا تُطِعْ مَنْ أَغْفَلْنا قَلْبَهُ» ‏۱۲- ارزش ياد خدا، به ريشه‌دار بودن آن در قلب وروح است. «أَغْفَلْنا قَلْبَهُ عَنْ ذِكْرِنا» ‏۱۳- انسان گام به گام سقوط می‌كند؛ اوّل غفلت، آنگاه هوسرانی و سپس مسير انحرافی. «أَغْفَلْنا اتَّبَعَ هَواهُ‌ كانَ أَمْرُهُ فُرُطاً» ‏۱۴- رهبری افراد غافل، هواپرست و افراطی ممنوع است. «أَغْفَلْنا اتَّبَعَ هَواهُ‌ كانَ أَمْرُهُ فُرُطاً» ‏۱۵- اعتدال، ارزش و زياده‌روی ضد ارزش است. «وَ كانَ أَمْرُهُ فُرُطاً» 📚‏تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ترسیمی از موضع در برابر 💠وَ اضْرِبْ لَهُمْ مَثَلاً رَجُلَيْنِ جَعَلْنا لِأَحَدِهِما جَنَّتَيْنِ مِنْ أَعْنابٍ وَ حَفَفْناهُما بِنَخْلٍ وَ جَعَلْنا بَيْنَهُما زَرْعاً 🌱حکایتی را برایشان بیان کن: دو مرد که برای یکی از آنان، دو باغ انگور قرار دادیم و اطراف آن دو را با درختان خرما پوشاندیم و (فاصله‌ی) میان آن دو را کشتزاری قرار دادیم. كهف - ۳۲ 🔹در آیات گذشته دیدیم که چگونه دنیا پرستان سعی دارند در همه چیز از آن مردان حق که تهی دستند فاصله بگیرند، و سر انجام کارشان را در جهان دیگر نیز خواندیم. در اینجا با اشاره به سر گذشت دو دوست یا دو برادر که هر کدام الگویی برای یکی از این دو گروه بوده‌اند طرز تفکر و گفتار و کردار و موضع این دو گروه را مشخص می‌کند. 🔹نخست می‌گوید: ای پیامبر! «برای آنها مثالی بزن: آن دو مرد، که برای یکی از آنان دو باغ از انواع انگورها قرار دادیم، و گردا گرد آن دو (باغ) را با درختان نخل پوشاندیم و در میانشان زراعت پر برکتی قرار دادیم» (وَ اضْرِبْ لَهُمْ مَثَلًا رَجُلَیْنِ جَعَلْنا لِأَحَدِهِما جَنَّتَیْنِ مِنْ أَعْنابٍ وَ حَفَفْناهُما بِنَخْلٍ وَ جَعَلْنا بَیْنَهُما زَرْعاً). 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌴🥀 شخصیت علیهاالسلام. 🎙 آیت الله طالقانی. کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 1⃣9⃣ تدبر در سوره 🔹نکات مهم تفسیری سوره هود از تفسیر فرقان ❓خلود در بهشت و جهنم یعنی چه؟ مگر آسمانها و زمین باظهور قیامت ،منهدم نمیشوند؟ آيات ۱۰۷ و ۱۰۸ ـ "مادامت السموات و الأرض" مربوط به عذاب برزخى است، زيرا آسمانها و زمين پيش از قيامت از ميان مى روند چنان كه همين "ما دامت السموت و الأرض" در آيه (۱۰۸) همان برزخى است كه اهل بهشت برزخى پس از مرگ تا انقراض عالم در آن خواهند بود و "الاّ ما شاء ربّك" شايد نظر به جريان آغازين بهشت بعضى از آنان است كه احياناً در آغاز زمان برزخى شان مبتلاى به عذاب هايى هستند كه مشمول عذاب "شاء ربك" باشند و سپس منتقل به بهشت برزخى گردند كه تا آسمان ها و زمين پابرجاست در آن بمانند و سپس به بهشت اخروى منتقل شوند و دليل روشنش "عطاء غير مجذوذ" است كه هرگز از بهشت برون نخواهند رفت، و در فاصله برزخ و قيامت كه حالت بيهوشى و صعقه به آنان دست دهد به معناى انقطاع رحمت نيست، بلكه اين خود فاصله اى است ناگزير از براى كل مكلفان "الاّمن شاء ربك" مگر آنان كه خدا خواسته، كه در اين بين هرگز نميرند و صعقه شامل آنها نشود كه "عطاءً غير مجذوذ" براى اينها بى فاصله است تفسیر فرقان https://zaya.io/ldpig کانالِ قرآن‌پویان تدبر در  قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. شماره 97 سوره صفحه_50 🕊 براي پس از 🔸 رَبَّنا لا تُزِغْ قُلُوبَنا بَعْدَ إِذْ هَدَيْتَنا وَ هَبْ لَنا مِنْ لَدُنْكَ رَحْمَةً إِنَّكَ أَنْتَ الْوَهَّابُ«8 آل عمران» 🔹پروردگارا! پس از آن كه ما را هدايت كردى، دلهاى مارا به باطل مايل مگردان و از سوى خود مارا رحمتى ببخش. به راستى كه تو خود بسيار بخشنده‌اى. 💫 «لا تُزغ» در لغت عرب، بابِ «اِفعال» از مادّۀ «زَيَغَ‌»، به معناى «عدول نمودن» و «برگشتن از مسير حق و درست» و «گمراهى از راه راست» آمده است. 💫امام صادق عليه السلام در روايتى، به تكرار بسيار اين دعاى قرآنى، سفارش فرموده است. در كلام معصومان عليهم السلام 👈 «اُمّ سلمه» از رسول خدا صلى الله عليه و آله روايت كرده است كه آن حضرت، در دعاهاى خود، اين دعا را بسيار به زبان مى‌آورد: 🤲«اَللّٰهُمَّ مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ وَ الْأَبْصَارِ، ثَبِّتْ قَلْبِي عَلىٰ دِينِكَ‌» ؛ خداوندا! اى گردانندۀ دل‌ها و ديده‌ها! دل مرا بر دينت، ثابت و پايدار بدار! همچنين «اُمّ سلمه» مى‌گويد:زمانى من به پيامبر صلى الله عليه و آله عرض كردم:دعايى به من بياموز كه برايم سودمند باشد، حضرت فرمود:بگو: 🤲«اللّٰهُمَّ رَبَّ النَّبِيِّ مُحَمَّدٍ، اغْفِر لِي ذَنْبِي، وَ أَذْهِبْ غَيْظَ قَلْبِي، وَ أَجِرْنِي مِنْ مَضَلَّاتِ‌ الْفِتَنِ مَا أَحْيَيْتَنِي» ؛ خدايا! اى پروردگار محمّد! گناه مرا بيامرز! و خشم دلم را نابود كن! و مرا از لغزش‌گاه‌هاى فتنه‌ها-تا زنده‌ام-در پناهت، حفظ كن! به طور يقين، هنگامى كه انسان با تضرّع و زارى و در كمال خشوع و فروتنى، از حضرت حق درخواست كند تا دلش را از انحراف حفظ كند، خداوند نيز دعاى او را مستجاب مى‌كند و دلش را از خطر انحراف، مصون مى‌دارد. ⭕️در ضمن، اين آيه، نشان مى‌دهد كه:همۀ انسان‌ها حتّى آنان كه راسخ در علم هستند، در معرض مى‌باشند. بنابراين ، مردم، بايد اين خطر را بسيار جدّى بگيرند؛ چرا كه در صورت دچار شدن به اين خطر، همۀ ارزش‌ها را از دست داده و از چرخۀ هدايت و سعادت به چاه ضلالت و شقاوت افتاده و در روز محشر-كه ترديدى در وقوع آن نيست-به عذاب دايم، گرفتار خواهندشد. 👌آرى، انسان، در هر لحظه و آنى، به مدد و يارى حضرت حق، نيازمند است؛ و بايد زمينۀ يارى و رحمت و توفيق خداوند را با اجتناب از گناه و انجام و با به‌كارگيرى ، فراهم كند، تا سعادت و او در دنيا و آخرت، تأمين گردد. 📚تفسير حكيم-انصاريان کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
، ممدوح يا مذموم؟ 🛑قسمت ششم: 1⃣ : 👈در داستان شیطان، آنچه او را به وادار کرد، خودبرتربینی و تکبّر او بود. او فکر کرد چون از آتش است، پس برتر است؛ لذا تعصّب و لجاجت ورزید. امام علی علیه السلام در این زمینه می فرماید: «اَمّا اِبْلِیسُ فَتَعَصَّبَ عَلی آدَمَ لاَِصْلِهِ وَطَعَنَ عَلَیْهِ فِی خِلْقَتِهِ فَقالَ اَنَا نارِیٌّ وَاَنْتَ طِینِیٌّ؛ امّا ابلیس به خاطر اصل و ریشه خود بر آدم تعصّب ورزید و آدم علیه السلام را در خلقتش طعنه زد. پس گفت: من از آتش و تو از گل هستی.» 2⃣. و : 👈امام علی علیه السلام فرمود: «وَاَمّا الاَْغْنِیاءُ مِنْ مُتْرَفَةِ الاُْمَمِ فَتَعَصَّبُوا لآثارِ مَواقِعِ النِّعَمِ؛ و امّا توانگران از مرفهین امتها[ی گذشته] به خاطر آثار ورزیدند.» 3⃣. جهل و بی خبری: 👈در آیه ۱۱۳ سوره بقره خواندیم که: «کَذَلِکَ قَالَ الَّذِینَ لاَ یَعْلَمُونَ مِثْلَ قَوْلِهِمْ»؛ «آنهایی که جاهل و نادان بودند نیز حرف [تعصب آمیز] یهودیان و مسیحیان را زدند.» معلوم می شود که گاهی عامل تعصّب جهل و نادانی است. واقعیّت تاریخی نیز این امر را اثبات کرده است که هر قوم و قبیله و مردم و جامعه ای که نادان ترند، بیشتر گرفتار تعصّب می باشند. قرآن کریم در آیه دیگر، تعصّب و حمیّت را به کلمه اضافه نموده که: «حَمِیَّةَ الْجاهِلِیَّةِ». اگر چه جاهلیّت، اصطلاحی است برای دوران پیش از اسلام، ولی انتخاب این عنوان برای آن دوران اشاره ای به این است که آن دوران، دوران و نادانی، و بی خبری و بوده است و حمیّت و تعصّب با جاهلیّت ارتباطی تنگاتنگ دارد. 4⃣. به : آیات متعددی در قرآن مانند قوم عاد وجود دارد که در همه آنها این جمله «وَجَدْنا عَلَیْهِ آبائَنا» و یا مشابه آن آمده است. این نشان از آن دارد که حبّ شدید به آبا و اجداد، انسان را به تعصّب کور وامی دارد. 4⃣. : 👈«گاه شخصی در نظر انسان چنان قداست پیدا می کند که گفتار و رفتار او از دایره نقد خارج می شود؛ هر چند از نظر علمی و اخلاقی در سطح پایین قرار داشته باشد و همین امر سبب می شود که عده ای چشم و گوش بسته به دنبال او راه بیفتند و به خاطر او جان و مال خود را از دست بدهند، بی آنکه در محتوای سخنان و رفتار او کمترین اندیشه ای کنند.» این گونه افراد در گذشته بوده اند و در این دوران نیز در جوامع مختلف وجود دارند. 🌱علی علیه السلام در این باره می فرماید: «اَلا فَالْحَذَرَ الْحَذَرَ مِنْ طاعَةِ ساداتِکُمْ وَکُبَرائِکُمُ الَّذِینَ تَکَبَّرُوا عَنْ حَسَبِهِمْ وَتَرَفَّعُوا فَوْقَ نَسَبِهِمْ وَأَلْقُوا الْهَجِینَةَ عَلی رَبِّهِمْ وَ جاحَدُوا اللّهَ عَلی ما صَنَعَ بِهِمْ مُکابَرَةً لِقَضائِهِ وَ مُغالَبَةً لاِآلائِهِ فَاِنَّهُمْ قَواعِدُ اَساسِ الْعَصَبِیَّةِ وَدَعائِمُ اَرْکانِ الْفِتْنَةِ وَسُیُوفُ اعْتِزاءِ الْجاهِلِیَّةِ؛ هان بترسید! بترسید! از پیروی مهتران و بزرگانتان؛ آنانی که به حسب [و نسب می نازند و] تکبر می ورزند و نژاد خود را بالاتر از آنچه هستند، می پندارند و کارهای نادرست را به خدا نسبت می دهند و خدا را بر آنچه [از نعمتها داده و در حق آنها] انجام داده انکار می کنند برای ستیزه کردن با قضای او و پیروز شدن بر نعمتهای او. به راستی آنان پایه های تعصّب و ستونهای فتنه و شمشیرهای جاهلیت اند.» 👈این جملات به صراحت می گوید که یکی از عوامل تعصّب، و پیروی ناآگاهانه از بزرگان و اجداد می باشد. 5⃣. و : 👈«وقتی انسان در خودش و محیط فکری و اجتماعی اش فرو برود و از جوامع و افراد دیگر و افکار آنها بی خبر بماند، نسبت به آنچه در اختیار اوست، سخت وابسته می شود و در برابر آن تعصّب می ورزد؛ در حالی که اگر با دیگران بنشیند و فکر خود را با افکار دیگران مقایسه کند، نقطه های قوّت و ضعف و مثبت و منفی به زودی آشکار می گردد و به او اجازه می دهد بهترین انتخاب را داشته باشد.» 6⃣. تقلید کورکورانه: 👈تقلید چهار نوع است: تقلید جاهل از جاهل، تقلید عالم از عالم، تقلید عالم از جاهل؛ که این سه نوع تقلید مذموم و نارواست و تقلید جاهل از عالم که ممدوح می باشد و از باب رجوع جاهل به افراد متخصص و کارشناس و کاردان است. گاه عامل تعصّب تقلیدهای کورکورانه جاهل از جاهل است که این مورد نیز در امّتهای پیشین و در عصر حاضر نمونه های فراوانی دارد. 💫ادامه دارد 📒دانشنامه اسلامي کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🤲🏻 یاالله 🤲🏻 يَا كَاشِفَ كُلِّ مَكْرُوبٍ اى برطرف كننده هر غم و اندوه 🌱 جوشن کبیر @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیات 35 تا 45 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
4_5794405155730363738.mp3
2.9M
‌‌‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏ 📖 🎙آقای بازرگان 🆔@quranpuyan
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ و برخورداری‌ها را هرگز باقی و جاودانه مپنداريم 💠‏وَ دَخَلَ جَنَّتَهُ وَ هُوَ ظالِمٌ لِنَفْسِهِ قالَ ما أَظُنُّ أَنْ تَبِيدَ هذِهِ أَبَداً (۳۵/کهف) 🌱‏و او در حالی كه بر خويش ستمكار بود، به درون باغ خود آمد (و با غرور و سرمستی) گفت: گمان ندارم كه هرگز اين (باغ، يا دنيا) نابود شود! ‏۱- همه‌ی دارايی‌های انسان از خداست و مالك حقيقی اوست. در آيه‌ی ۳۲ فرمود: «جَعَلْنا لِأَحَدِهِما جَنَّتَيْنِ» و در اين آيه می‌فرمايد: «دَخَلَ جَنَّتَهُ» ‏۲- دارايی و نعمت‌های سرشار، زمينه‌ی غرور است. دَخَلَ جَنَّتَهُ‌ ... قالَ‌ ‏۳- غفلت از خدا، خودبرتربينی، تحقير ديگران و فريفته شدن به جلوه‌های مادّی دنيا ظلم به خويشتن است. «ظالِمٌ لِنَفْسِهِ» ‏۴- انسانِ منحرف و غافل، از جماد ونبات بدتر است. خداوند درباره‌ی باغ در آيه‌ی ۲۳ فرمود: «وَ لَمْ تَظْلِمْ مِنْهُ شَيْئاً» يعنی چيزی كم نگذاشت، ولی درباره‌ی صاحب باغ فرمود: «ظالِمٌ لِنَفْسِهِ». ‏۵- نعمت‌ها و برخورداری‌ها را هرگز باقی و جاودانه مپنداريم. «ما أَظُنُّ أَنْ تَبِيدَ» 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️هرچه بخواهد همان میشود! 💠وَلَوْلَا إِذْ دَخَلْتَ جَنَّتَكَ قُلْتَ مَا شَاءَ اللَّهُ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ ۚ إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مَالًا وَوَلَدًا ."39/کهف" 🌱وچرا آنگاه‌كه وارد باغت شدى، نگفتى: ماشاءاللّه (آنچه خدا بخواهد)، هيچ نيرويى جز به (قدرت) خدا نيست؟ اگر مرا از نظر مال و فرزند، كمتر از خويش مى‌بينى! 🔹 ماشاءلله ،بيان بازگشت همه امور به مشيت خداى عزوجل است تا دعوى مدعى استقلال و استغناء از خدا باطل گردد. 🔹جمله (لا قوة الا باللّه ) انحصار هر نيرويى در خداى تعالى را افاده مى كند، يعنى مى فهماند آنچه نيرو كه مى بينيم قائم به مخلوقات خدا است ، بعينه همان نيرو قائم به خود خداى تعالى است ، بدون اينكه از خدا منقطع شده باشد و مخلوق خود، مستقل در آن نيرو باشد. همچنانكه در جاى ديگر فرموده : (ان القوة لله جميعا). 🔹گفتن ماشاءلله لا قوة الا بالله نشان دهنده ايمان انسان به قدرت و حاكميت خداوند است و اين كه هر چه خدا بخواهد همان مى شود و نيرويى جز از جانب خداوند نيست . 🔹اين باور، ضمن اين كه باعث توجه كافى انسان به خدا و حاكميت او مى شود، بر قدرت اراده و اعتماد به نفس انسان مى افزايد. 💠پیامبر اكرم‌صلى الله علیه وآله فرمود: هر نعمتى كه خداوند از مال و فرزند به بنده‌اش مى‌بخشد، اگر بگوید: «ما شاء اللّه ولاقوّة الاّ باللّه»، خداوند آفات و ناراحتى‌هاى او را دفع مى‌كند تا به آرزویش برسد. 📚برگرفته از ڪانال تفسیر روزانه یڪ آیه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 2⃣9⃣ تدبر در سوره 🔹تفسیر سوره هود از عبدالعلی بازرگان هود : ۱۰۱ وَمَا ظَلَمْنَاهُمْ وَلَكِن ظَلَمُوا أَنفُسَهُمْ فَمَا أَغْنَتْ عَنْهُمْ آلِهَتُهُمُ الَّتِي يَدْعُونَ مِن دُونِ اللَّهِ مِن شَيْءٍ لَّمَّا جَاءَ أَمْرُ رَبِّكَ وَمَا زَادُوهُمْ غَيْرَ تَتْبِيبٍ  ما بر آنها [در عذاب و انقراض‌شان] ظلم نکرديم، بلکه خود به نفس خويش ستم کردند، و آنگاه که فرمان [عذاب] پروردگارت رسيد، معبوداني که به جاي خدا [براي برآوردن حاجات خود] مي‌خواندند، سودي به حال‌شان نداشت و جز به زيان‌شان نيفزود. ۱۱۲  ۱۱۲- «تَتْبِيبٍ» از ريشة «تَبَبَ»، خسران و زيان مستمر است. آنچنان که فرمود: ...وَمَا كَيْدُ فِرْعَوْنَ إِلاَّ فِي تَبَابٍ [غافر ۳۷ (۴۰:۳۷) ] و يا: تَبَّتْ يَدَا أَبِي لَهَبٍ وَتَبَّ [مسد ۱ (۱۱۱:۱) ]. تتبيب [در باب تفعيل، مثل: تشکيل و تمرين] به خود گرفتن و استمرار اين زيان را مي‌رساند. هود : ۱۰۳ إِنَّ فِي ذَلِكَ لَآيَةً لِّـمَنْ خَافَ عَذَابَ الْآخِرَةِ ذَلِكَ يَوْمٌ مَّجْمُوعٌ لَّهُ النَّاسُ وَذَلِكَ يَوْمٌ مَّشْهُودٌ  به راستي در اين [عبرت‌هاي تاريخي] براي آنکس که از عذاب آخرت بيم کند نشانه‌اي است [از هدفداري جهان و عواقب اعمال]. آن [آخرت] روزي است که مردم به خاطر آن جمع مي‌شوند [تا سرنوشت نيک و بد خويش را برحسب اعمال‌شان بيابند] و آن روز [سوابق هرکس] مورد مشاهده قرار میگیرد ۱۱۳  ۱۱۳- به تعبير قرآن، زندگي واقعي و هميشگي همان آخرت است [عنکبوت ۶۴ (۲۹:۶۴) ] ولي مردم به دنياي زودگذر دلبسته و به آن راضي شده‌اند و از آخرت عالي‌تر، عظيم‌تر و ابدي غافل و رویگردانند [توبه ۳۸ (۹:۳۸) ، رعد ۲۶ (۱۳:۲۶) ، ابراهيم ۳ (۱۴:۳) ، اسراء ۲۱ (۱۷:۲۱) ]. از نظر قرآن، دنيا گذرگاهي موقت براي توشه‌گيري سفر آخرت است و آدمي براي آخرت و ابديت آفريده شده است. https://zaya.io/ldpig کانالِ قرآن‌پویان تدبر در  قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛