#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_301
❇️اطاعت از #معلّم وصبر در راه #تحصيل، ادب وشرط #تعلّم است
💠قالَ فَإِنِ اتَّبَعْتَنِي فَلا تَسْئَلْنِي عَنْ شَيْءٍ حَتَّى أُحْدِثَ لَكَ مِنْهُ ذِكْراً 70/کهف
🌱(خضر) گفت: «پس اگر دنبال من میآیی، در مورد هیچ چیز از من سؤال نکن تا (خودم) دربارهی آن برایت شروع به صحبت کنم.»
كهف - ۷۰
👈آن عالم ربانی به موسی فرمود: اگر از من پیروی می کنی و قصد تعلم داری ، باید از هر چیزی که دیدی و برایت دشوار وگران آمد، سئوال نکنی تا زمانیکه خودم در بیان حقیقت و تأویل آن شروع کنم وتو را از آن خبر دهم ، یعنی موسی نباید خودش از مصلحت آن ابتداء پرسش کند،بلکه سزاوار است صبر کند تا زمانیکه خضر ع آن مطلب را برایش توضیح دهد.
🔹و آنچه در این ماجرا بسیار عجیب است ادب و تواضع فوق العاده ایست که حضرت موسی ع که خود از انبیاء اولوالعزم بوده در برابر حضرت خضر ع که می خواسته مطلبی را بیاموزد، نشان داده است که نمونه های آن در گفتگوی سابق و آتی ایشان آشکار است :
اولا): ابتدا بصورت استفهامی از آنحضرت درخواست کرد که آیا می توانم از توپیروی کنم ؟ ثانیا): همراهی با او را مصاحبت نخواند، بلکه آن را متابعت نامید.
ثالثا): پیروی خود را مشروط به تعلیم نساخت ، بلکه گفت : من از تو پیروی می کنم ،باشد که تو مرا تعلیم دهی .
رابعا): رسما خود را شاگرد او خواند.
خامسا): علم او را به مبدأ الهی نسبت داد.
سادسا): علم او را رشد نامید.
سابعا): آنچه را که خضر به او تعلیم می داد بخشی از علم او دانست ، نه همه آن .
ثامنا): دستورات خضر را اوامر او، و مخالفت خود را عصیان و نافرمانی نامید.
تاسعا): متابعت خود را مقید به مشیت الهی نمود.
🔹از جانب دیگر خضر ع نیز متقابلا رعایت ادب را نمود:
اولا): با صراحت او را رد نکرد.
ثانیا): وقتی موسی ع وعده داد که مخالفت امر او را نمی کند، به او امر نکرد که به دنبال او روان شود، بلکه او را آزاد گذاشت تا اگر خواست از وی پیروی کند.
ثالثا): به طور مطلق او را از پرسش نهی نکرد، بلکه فرمود اگر بنا داری که از من پیروی کنی ، نباید از من چیزی بپرسی.
📚تفسیر المیزان
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
May 11
♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
5⃣9⃣ تدبر در سوره #هود
🔹فراز آیات ۱۱۹-۱۰۹ سوره هود
فَلاَ تَكُ فِي مِرْيَةٍ مِّمَّا يَعْبُدُ هَـؤُلاء مَا يَعْبُدُونَ إِلاَّ كَمَا يَعْبُدُ آبَاؤُهُم مِّن قَبْلُ وَإِنَّا لَمُوَفُّوهُمْ نَصِيبَهُمْ غَيْرَ مَنقُوصٍ {109}
پس در باره آنچه آنان [=مشركان] مىپرستند در ترديد مباش آنان جز همان گونه كه قبلا پدرانشان مىپرستيدند نمىپرستند (یعنی راه پدران و امتهای قبل را ادامه می دهند)و ما بهره ايشان را تمام و ناكاسته خواهيم داد (پس اینهاهم شقی و در اتش خواهند بود){109}
وَلَقَدْ آتَيْنَا مُوسَى الْكِتَابَ فَاخْتُلِفَ فِيهِ وَلَوْلاَ كَلِمَةٌ سَبَقَتْ مِن رَّبِّكَ لَقُضِيَ بَيْنَهُمْ وَإِنَّهُمْ لَفِي شَكٍّ مِّنْهُ مُرِيبٍ {110}
و همانا ما به موسى(هم) كتاب [و آیین] داديم پس در آن اختلاف شد (همانطور که اینها اختلاف کردند) و اگر از جانب پروردگارت حکمی پيشى نگرفته بود (که به ستمگران مهلت داده شود) قطعا در مورد آنها (مشرکان) حکم رانده شده بود. (عذاب میشدند) و البته آنان در باره آن مشکوکند {110}
وَإِنَّ كُـلاًّ لَّمَّا لَيُوَفِّيَنَّهُمْ رَبُّكَ أَعْمَالَهُمْ إِنَّهُ بِمَا يَعْمَلُونَ خَبِيرٌ {111}
و قطعا پروردگارت [نتيجه] اعمال هر يك را به تمام [و كمال] به آنان خواهد داد چرا كه او به آنچه انجام مىدهند آگاه است {111}
فَاسْتَقِمْ كَمَا أُمِرْتَ وَمَن تَابَ مَعَكَ وَلاَ تَطْغَوْاْ إِنَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِيرٌ {112}
پس همان گونه كه دستور يافتهاى ايستادگى كن (انجام بده ماموریتت را) و هر كه با تو توبه كرده (ایمان اورده) [نيز چنين كند] و طغيان مكنيد ( از حد مگذرانید)كه او به آنچه انجام مىدهيد بيناست {112}
وَلاَ تَرْكَنُواْ إِلَى الَّذِينَ ظَلَمُواْ فَتَمَسَّكُمُ النَّارُ وَمَا لَكُم مِّن دُونِ اللّهِ مِنْ أَوْلِيَاء ثُمَّ لاَ تُنصَرُونَ {113}
و به كسانى كه ستم كردهاند متمايل مشويد (تکیه نکنید) كه آتش [دوزخ] به شما مىرسد و در برابر خدا براى شما یاورانى نخواهد بود و سرانجام يارى نخواهيد شد {113}
وَأَقِمِ الصَّلاَةَ طَرَفَيِ النَّهَارِ وَزُلَفًا مِّنَ اللَّيْلِ إِنَّ الْحَسَنَاتِ يُذْهِبْنَ السَّـيِّئَاتِ ذَلِكَ ذِكْرَى لِلذَّاكِرِينَ {114}
و در دو طرف روز [=اول و آخر آن] و نخستين ساعات شب نماز را برپا دار زيرا خوبيها بديها را از ميان مىبرد اين براى پندگيرندگان پندى است {114}
وَاصْبِرْ فَإِنَّ اللّهَ لاَ يُضِيعُ أَجْرَ الْمُحْسِنِينَ {115}
و شكيبا باش كه خدا پاداش نيكوكاران را ضايع نمىگرداند {115}
فَلَوْلاَ كَانَ مِنَ الْقُرُونِ مِن قَبْلِكُمْ أُوْلُواْ بَقِيَّةٍ يَنْهَوْنَ عَنِ الْفَسَادِ فِي الأَرْضِ إِلاَّ قَلِيلاً مِّمَّنْ أَنجَيْنَا مِنْهُمْ وَاتَّبَعَ الَّذِينَ ظَلَمُواْ مَا أُتْرِفُواْ فِيهِ وَكَانُواْ مُجْرِمِينَ {116}
پس چرا از نسلهاى پيش از شما خردمندانى نبودند كه [مردم را] از فساد در زمين باز دارند جز اندكى از كسانى كه از ميان آنان نجاتشان داديم و كسانى كه ستم كردند به دنبال ناز و نعمتى كه در آن غرق بودند رفتند و آنان بزهكار بودند {116}
وَمَا كَانَ رَبُّكَ لِيُهْلِكَ الْقُرَى بِظُلْمٍ وَأَهْلُهَا مُصْلِحُونَ {117}
و پروردگار تو [هرگز] بر آن نبوده است كه شهرهايى را كه مردمش اصلاحگرند (بازدارنده از فساد ند) به ستم هلاك كند {117}
وَلَوْ شَاء رَبُّكَ لَجَعَلَ النَّاسَ أُمَّةً وَاحِدَةً وَلاَ يَزَالُونَ مُخْتَلِفِينَ {118}
و اگر پروردگار تو مىخواست قطعا همه مردم را امت واحدى قرار مىداد در حالى كه پيوسته در اختلافند {118}
إِلاَّ مَن رَّحِمَ رَبُّكَ وَلِذَلِكَ خَلَقَهُمْ وَتَمَّتْ كَلِمَةُ رَبِّكَ لأَمْلأنَّ جَهَنَّمَ مِنَ الْجِنَّةِ وَالنَّاسِ أَجْمَعِينَ {119}
مگر كسانى كه پروردگار تو به آنان رحم كرده و براى همين آنان را آفريده است و وعده پروردگارت [چنين] تحقق پذيرفته است [كه] البته جهنم را از جن و انس يكسره پر خواهم كرد {119}
♻️عصاره فراز آیات ۱۱۹-۱۰۹ : ای پیامبر وعده عذاب اینها محقق خواهد شد و سزای اعمال خود را می بینند. پس با استقامت ماموریت خود را انجام ده و به مخالفان و ستمگران میل نکنید انها دنیا طلب و دنبال خوشگذرانی بوده و در برابر خدا نمیتوانند شما را یاری کنند در عوض، نماز بخوانید و صبر کنید. از ایمان نیاوردن همه نیز ناراحت نباش چرا که اگر خدا میخواست همه ایمان میاوردند.
آقای سید کاظم فرهنگ
https://zaya.io/ldpig
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
زندگی_قرآنی
شماره 101
سوره #ال_عمران صفحه_51
💚 #حب زن و فرزند و ماشين تا كجا؟
♦️زُيِّنَ لِلنَّاسِ حُبُّ الشَّهَواتِ مِنَ النِّساءِ وَ الْبَنِينَ وَ الْقَناطِيرِ الْمُقَنْطَرَةِ مِنَ الذَّهَبِ وَ الْفِضَّةِ وَ الْخَيْلِ الْمُسَوَّمَةِ وَ الْأَنْعامِ وَ الْحَرْثِ ذلِكَ مَتاعُ الْحَياةِ الدُّنْيا وَ اللَّهُ عِنْدَهُ حُسْنُ الْمَآبِ "14/ ال عمران"
🌱 عشق و علاقه به زنان و فرزندان و اموال زياد از طلا ونقره و اسبان ممتاز و چهارپايان و كشتزارها كه همه از شهوات و خواستههاى نفسانى است، در نظر مردم جلوه يافته است، (در حالى كه) اينها بهرهاى گذرا از زندگانى دنياست و سرانجام نيكو تنها نزد خداوند است.
❣«حُبّ» همان #دوست_داشتن است، و #شهوات به #تمايلاتِ_بيش_از_حدّ_تعادل گفته ميشود كه وقتي از حالت طبيعي و غريزي تجاوز كند تشديد ميگردد و همة فكر و ذكر و همّ و غم شخص را به خود معطوف ميسازد، به گونهاي كه با عشق آن به خواب ميرود و با رؤياي سرابگونه از خواب برميخيزد
#مصاديق_جلوههاى_دنيا كه در آيه ذكر شده، با توجّه به زمان نزول آيه است و مىتواند در هر زمانى مصاديق جديدى داشته باشد. طلا و نقره، كنايه از ثروت اندوزى، و اسب كنايه از مركب و وسيلهى نقليّه است.
👈كلمهى «بَنين» شامل دختران نيز مىشود، نظير اينكه مىگوييم: عابران محترم از پيادهرو حركت كنند كه شامل زنان عابر نيز مىشود.
❓❓سؤال: با اينكه خداوند زينت بودن مال و فرزند را پذيرفته است؛ «الْمالُ وَ الْبَنُونَ زِينَةُ الْحَياةِالدنيا» پس چرا اين آيه در مقام انتقاد است؟
👌پاسخ: زينت بودن چيزى، غير از دلبستگى به آن است. در اين آيه انتقاد از #دلبستگى_شديد است كه از آن به «حُبُّ الشَّهَواتِ» تعبير مىكند.
❓❓منظور از #متاع_حیات دنیا چیست؟
متاع به چیزى مى گویند: که انسان از آن بهره مند مى شود و حیات دنیا به معنى زندگى پایین و پست است، بنابراین، معنى جمله ذلِکَ مَتاعُ الْحَیوةِ الدُّنْیا چنین مى شود: اگر کسى تنها به این امور شش گانه به عنوان هدف نهایى عشق ورزد و از آنها به صورت نردبانى در مسیر زندگى انسانى بهره نگیرد، چنین کسى تن به زندگى پستى داده.
💫علاقهى طبيعى به مادّيات، در نهاد هر انسانى وجود دارد، آنچه خطرناك است، فريب خوردن از زينتها وجلوههاى آن و عدم كنترل دلبستگىهاست. «زُيِّنَ لِلنَّاسِ ...»
👈 يكى از عوامل #بد_عاقبت شدن، #شيفتگى و دلبستگى به #دنياست. زيرا #عاقبت_نيكو تنها #نزد_خداست. «زُيِّنَ لِلنَّاسِ ... وَ اللَّهُ عِنْدَهُ حُسْنُ الْمَآبِ»
📚تفاسیر نمونه و نور
┄═❁🍃❈
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#تعصب_ديني، ممدوح يا مذموم؟
🛑قسمت يازدهم :
تعصب نسبت به شخص، قوم و ذهنیات ما محکوم است. #خودحقپنداري و نشنيدن حرف ديگران، ممنوع
🔻﴿وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ آمِنُواْ بِمَا أَنزَلَ اللّهُ قَالُواْ نُؤْمِنُ بِمَا أُنزِلَ عَلَيْنَا وَيَكْفُرونَ بِمَا وَرَاءهُ آیه نود و یک سوره مبارکه بقره .
⭕️این آیه در رابطه با بنیاسرائیل است که پیامبر اسلام (ص) به بنیاسرائیل میفرماید: به آنچه خدا نازل فرموده (که قرآن است) ایمان بیاورید. بنیاسرائیل جواب دادند که ما به تورات ایمان آوردهایم و غیر از تورات به چیز دیگری ایمان نمیآوریم
🔻از این آیه چند نکته استفاده میشود:
نکته اول: تعصب نسبت به شخص خاص و قوم و نژاد خاص محکوم است و صحیح نیست.
اینکه #بنیاسرائیل بگویند که ما به آنچه که بر ما نازل شده ایمان داریم و غیر آن را قبول نداریم، این تعصب است و سخن حق نیست.
👈انسان باید تابع حق باشد و از حق پیروی کند نه تابع نژاد خاص باشد که چون ما بنیاسرائیل هستیم، فقط توراتی را میپذیریم که بر حضرت موسی(ع) نازل شده و بنیاسرائیل به آن عمل میکردهاند و غیر از آن را نمیپذیریم،
👈در حالیکه باید بخوانند و ببینند و اگر حق بود بپذیرند و ناحق را نپذیرند.
❌❌نباید گفت که ما فقط یک چیز را قبول داریم و چیز دیگری را قبول نمیکنیم.
⭕️پس یکی از مشکلات جوامع، مخصوصا بنیاسرائیل و #یهود، تعصب و نژادپرستی آنها است و این محکوم است
👈و ما هم باید در جوامع خودمان توجه داشته باشیم. باید به حرف دیگران گوش کرد،
چرا که ممکن است حرف آنها حق باشد،
#آزادی_بیان برای همین است،
اگر شخصی حرف حقی را بیان کرد آن را میپذیریم و حرفهای باطل را نمیپذیریم.
❇ لذا یکی از درسهای قرآن این است که به حرفهای دیگران گوش کنیم و بهترین را انتخاب کنیم
﴿الَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ﴾
سخنان و حرفهای مردم را گوش کنید و بهترین آنها را انتخاب کنید.
👈 اینکه بگویید من توجهی به حرف شما ندارم، منطقی نیست.
💢ایمان واقعی آن است که انسان به دنبال حق باشد. به دنبال حق و حقیقت بودن به این معناست که حرفها را بشنود و به آنها توجه کند و پس از دقت و تأمل، حق را به دست آورد و به آن عمل کند،
نه اینکه نژادپرستی داشته باشد
و به خاطر توجه به نژادخاص، حق را زیرپا بگذارد.
🎙از درس تفسیر ایت الله محسن فقیهی
💫ادامه دارد
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#دعاهای_روزانه
🔸🔶 اللَّهُمَّ فَاجْعَلْ نَفْسِی... مُولَعَةً بِذِكْرِكَ وَ دُعَائِكَ
خدایا! قرار ده نفس مرا... حریص به ذکر و دعایت
💠 فرازی از زیارت امین الله
@quranpuyan
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_کهف آیات 75 تا 83
📄#صفحـہ_302
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_302
❇️#اسرار_درونی این #حوادث!
💠أَمَّا السَّفِينَةُ فَكانَتْ لِمَساكِينَ يَعْمَلُونَ فِي الْبَحْرِ فَأَرَدْتُ أَنْ أَعِيبَها وَ كانَ وَراءَهُمْ مَلِكٌ يَأْخُذُ كُلَّ سَفِينَةٍ غَصْباً (۷۹/کهف)
🌱اما آن كشتی (كه سوراخ كردم) از آنِ بينوايانی بود كه در دريا كار میكردند. خواستم آن را معيوبش كنم، (چون) در كمين آنان پادشاهی بود كه غاصبانه و به زور، هر كشتی (سالمی) را میگرفت.
🔹بعد از آن که فراق و جدایی موسی و خضر مسلّم شد، لازم بود این استاد الهی اسرار کارهای خود را که موسی تاب تحمل آن را نداشت بازگو کند، و در واقع بهره موسی از مصاحبت او فهم راز این سه حادثه عجیب بود که میتوانست کلیدی باشد برای مسائل بسیار، و پاسخی برای پرسشهای گوناگون.
🔹نخست از داستان کشتی شروع کرد و گفت: «اما کشتی به گروهی مستمند تعلق داشت که با آن در دریا کار میکردند، من خواستم آن را معیوب کنم زیرا (میدانستم) در پشت سر آنها پادشاهی ستمگر است که هر کشتی سالمی را از روی غصب میگیرد» (أَمَّا السَّفِینَةُ فَکانَتْ لِمَساکِینَ یَعْمَلُونَ فِی الْبَحْرِ فَأَرَدْتُ أَنْ أَعِیبَها وَ کانَ وَراءَهُمْ مَلِکٌ یَأْخُذُ کُلَّ سَفِینَةٍ غَصْباً).
🔹و به این ترتیب در پشت چهره ظاهری زننده سوراخ کردن کشتی، هدف مهمی که همان نجات آن از چنگال یک پادشاه غاصب بوده است، وجود داشته، چرا که او هرگز کشتیهای آسیب دیده را مناسب کار خود نمیدید و از آن چشم میپوشید، خلاصه این کار در مسیر حفظ گروهی مستمند بود و باید انجام میشد.
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_302
❇️پاسخ #سؤالها را، #شتابزده جواب ندهيم
💠وَ يَسْئَلُونَكَ عَنْ ذِي الْقَرْنَيْنِ قُلْ سَأَتْلُوا عَلَيْكُمْ مِنْهُ ذِكْراً (۸۳/کهف)
🌱و از تو درباره ذوالقرنين میپرسند. بگو: بهزودی از او يادی بر شما خواهم كرد.
🔹انبيا مرجع مردم وپاسخگوی سؤالات آنان بودهاند. «يَسْئَلُونَكَ عَنْ ذِي الْقَرْنَيْنِ»
🔹رهبر ومبلّغ دينی بايد با تاريخ و حوادث مهم آشنا باشد. يَسْئَلُونَكَ ...
آنكه پيشوای مردم شد، از او سؤالات مختلفی میكنند، چنانكه در آيات ديگر سؤال از روح مطرح است.
🔹سؤالات بجا و منطقی مردم را بیپاسخ نگذاريم. «سَأَتْلُوا»
🔹در پاسخ سؤالها، شتابزده جواب ندهيم. «سَأَتْلُوا»
🔹تاريخ وبازگويی آن، به اندازهای كه در آن تذكّر و عبرت باشد ارزشمند است.
«سَأَتْلُوا عَلَيْكُمْ مِنْهُ ذِكْراً»
🔹پرسشهای مردم، زمينهی نزول بعضی از آيات بوده است. يَسْئَلُونَكَ ... قُلْ ...
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
May 11
♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
6⃣9⃣ تدبر در سوره #هود
🔹تفسیر سوره هود از عبدالعلی بازرگان
هود : ۱۰۵
يَوْمَ يَأْتِ لَا تَكَلَّمُ نَفْسٌ إِلَّا بِإِذْنِهِ فَمِنْهُمْ شَقِيٌّ وَسَعِيدٌ
روزي که [قيامت] فرا رسد، هيچکس جز به اذن او [=خدا] سخن نگويد، ۱۱۵
پس [با رقم خوردن سرنوشتها، بر اساس اعمال دنيائي] بعضي از آنها [آدميان] محروم از ياري و برخي ياري شده [=سعادتمند] خواهند بود. ۱۱۶
__
۱۱۵- منظور از سخن نگفتن هيچکس مگر به اذن خدا چيست؟ آيا لفظ «اجازه» مورد نظر است، يا منظور از اذن، همان قوانين و نظامات خداست که فرمود: زمين پاک نبات خويش به اذن خدا بيرون ميدهد [اعراف ۵۸ (۷:۵۸) ]؟
آيا منظور اين است که در آن روز کسي نميتواند با دروغ و دغل حقيقتي را بپوشاند، يا آنچنانکه فرمود: «بر دهانها در آن روز مُهر سکوت ميزنيم و دست و پاشان بر آنچه کردهاند شهادت ميدهند [ياسين ۶۵ (۳۶:۶۵) ] و نيز گوش و چشم و پوست بدنشان گواهي خواهد داد [فصلت ۲۰ (۴۱:۲۰) تا ۲۲]، اصلا نيازي به سخن گفتن نيست، حافظههاي سلولي واقعيتها را نشان ميدهند.
نطق آب و نطق خاک و نطق گِل
هست محسوس حواس اهل دل
۱۱۶- معناي شقاوت مقابل سعادت، و معناي شقي مقابل سعيد است. به ياري کردن مساعدت و به بازو «ساعد» ميگويند چون ياور آدمي است. پس از جهت مقابل، شقاوت همان بيبهره ماندن از ياري است. چرا که شخص شقي با جدا و مشتق شدن از جمع و ايجاد اشتقاق در وحدت، از منافع پيوستگي و اتحاد محروم ميگردد. سعيد همچون قطرهاي است که با پيوستن به دريا، صفت دريا گرفته، و شقي قطره جدا شدهاي است که تبخير ميگردد.
https://zaya.io/ldpig
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
.
زندگی_قرآنی
شماره 102
سوره #ال_عمران صفحه_51
💞 #رضايت_خدا_برتر از همه #علايق_دنيوي
🔶قُلْ أَؤُنَبِّئُكُم بِخَيْرٍ مِّن ذَلِكُمْ لِلَّذِينَ اتَّقَوْا عِندَ رَبِّهِمْ جَنَّاتٌ تَجْرِي مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا وَأَزْوَاجٌ مُّطَهَّرَةٌ وَرِضْوَانٌ مِّنَ اللَّهِ وَاللَّهُ بَصِيرٌ بِالْعِبَادِ
(ال عمران:15)
- [اي پيامبر به دنياطلبان] بگو: آيا [ميخواهيد] شما را به گزيدهتر از اينها خبر دهم؟ براي كساني كه [در برابر جاذبههاي افراطي اين غرايز] پرهيزكاري كردهاند، نزد پروردگارشان بوستانهايي است كه از زير آن نهرها [یی از آثار نيكوي اعمالشان] جاري است كه در آن جاودانه خواهند ماند و [نيز] همسران پاكيزه شدهاي [از همة پليديها] و خشنودي از [سوي] خدا، [كه از همة آنها برتر است] و خدا بس بيناي به [احوال] بندگان است.
👈با توجه به آنچه در آیه قبل در باره اشیاء مورد #علاقه انسان در
🏡زندگی مادی دنیا آمده بود در اینجا در یک مقایسه، اشاره به مواهب فوق العاده خداوند در جهان آخرت و بالاخره قوس صعودی تکامل انسان کرده است.
💫- دوام و ثباتِ بهشت و رضايت خداوند كجا و لذائذ موقّت و ناپايدار دنيا كجا؟«ذلِكَ مَتاعُ الْحَياةِ الدُّنْيا ... قُلْ أَ أُنَبِّئُكُمْ»
👈کلمة «رِضْوَانٌ» 8 بار در قرآن تکرار شده که در 3 مورد، رضوان الله را بالاتر از بهشت يا مستقل از آن شمرده است [آلعمران 15 (3:15) ، توبه 21 (9:21) و 72 (9:72) ].
💫«رِضْوَانٌ مِنَ الله» [به جاي رضوان الله] منشأ چنان #خشنودي و رضايتي را، در مقايسه با «حُبّالشَّهَوات» شيفتگان دنيا نشان ميدهد؛ آنچنان خشنودي و سرمستي كه نه از ارضاي غرايز حيواني، بلكه از #رؤيت_جمال #ذوالجلال والاكرام و برخورداري از مغفرت و رحمت او ناشي ميگردد. چنان #س_مستي و #نشاطي #وصفناپذير كه براي اسيران غرايز باور نكردني است.
📚تفسیر :نمونه ،بازرگان
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#غيرت_مذمومه همان #تعصب است چه در قلب و چه در عمل
.
🛑قسمت دوازدهم:
👈علمای اخلاق، #غیرت را به غیرت ممدوحه، یعنی ستایششده و غیرت مذمومه یعنی نکوهششده تقسیم میکنند.
«غیرت ممدوحه» عبارت است از این که انسان آن چیزی را که عقلاً و شرعاً حراستش لازم است، حفظ و حراست کند. غیرت از محبّت نشأت میگیرد، یعنی منشأ غیرت، محبّت است. مثلاً آدم چون فرزندش را دوست دارد از او حراست میکند. اصلاً تربیت از غیرت شروع میشود.
#غیرت_مذمومه، همان #عصبیّت و حمیّت #جاهلیّه است
«غیرت مذمومه» عبارت است از این که انسان از کسی یا چیزی که شرعاً و عقلاً حمایتش سزاوار نیست، چه به صورت گفتار و چه به صورت کردار حمایت کند. اسم این را غیرت مذمومه میگذارند.
👈 در اینجا بحثی تحت عنوان «حمیّت» یا «عصبیّت» مطرح میشود که این عنوان هم در قرآن و هم در روایات ما آمده است و غالباً عند الإطلاق #عصبیت، به همین غیرت مذمومه یعنی حمایت از چیزی که شرعاً و عقلاً لازم نیست، منصرف است.
#عصبیّت، از #رذائل قوّه غصبیّه است
این را تذکر میدهم که غیرت ممدوحه از فضائل نفسانیِ مربوطه به قوّه غضبیّه انسان است و غیرت مذمومه از رذائل اخلاقی در ارتباط با قوّه غضبیّه است؛
⭕️اگر انسان قبل از آنکه شخصی را در روابط اعتقادی، اخلاقی و عملی بیازماید، با او رابطه رفاقتی برقرار کند، رشته محبّت ایجاد میشود و اینجا غیر از اینکه نمیتواند عیوب او را بشنود و ببیند، به بدتر از اینها مبتلا میشود و جایی که نباید از او حمایت کند، حمایت میکند. چرا؟ چون رفیقش است. چون رفیقش است، دیگر کور و کر است و نمیبیند که آیا عملی که دوستش انجام میدهد یا حرفی که میزند حق است یا باطل. این حمایت، از رذائل نفسانی است.
چون وقتی محبّت آمد، مانع میشود که انسان درباره محبوبش مطلبی بشنود یا ببیند. روایتی هم از پیغمبر اکرم خواندم که فرمودند محبّت انسان را هم کور میکند و هم کَر میکند.
⭕️ #نکوهش_غیرت_مذمومه در #آیات
این غیرت مذمومه، هم در قرآن و هم در روایات ما نکوهش شده است. در قرآن در باب صلح حدیبیّه است که این آیه شریفه در سوره فتح نازل شد: «إِذْ جَعَلَ الَّذينَ كَفَرُوا في قُلُوبِهِمُ الْحَمِيَّةَ حَمِيَّةَ الْجاهِلِيَّةِ». کفّار در دلشان حمیّت جاهلیه را قرار دادند. خدا هیچوقت حمیّت جاهلیه در دل کسی نخواهد گذاشت. برای کفّار هم میگوید آنها خودشان در دلِ خودشان، حمیّت جاهلیه را قرار دادند؛ امّا از این طرف در مورد مؤمنین میفرماید: «فَأَنْزَلَ اللَّهُ سَكينَتَهُ عَلى رَسُولِهِ وَ عَلَى الْمُؤْمِنينَ».
خدا بر قلب پیامبرش و مؤمنین آرامش نازل کرد.
⭕️ #نکوهش_غیرت_مذمومه در #روایات
در روایتی از پیغمبر اکرم(ص) است که فرمودند: «مَنْ كَانَ فِي قَلْبِهِ حَبَّةٌ مِنْ خَرْدَلٍ مِنْ عَصَبِيَّةٍ بَعَثَهُ اللَّهُ تَعَالَى يَوْمَ الْقِيَامَةِ مَعَ أَعْرَابِ الْجَاهِلِيَّةِ»هرکس در قلبش ذرّهای عصبیّت باشد، خداوند در روز قیامت او را با اعراب جاهلیّت مبعوث میکند. حضرت «قلب» را مطرح میکند؛ چون این پیوند، پیوند درونی است؛ امّا یک پیوند درونیِ حساب نشدة احمقانه است. اینجا تعبیر به عصبیّت عند الإطلاق است. یعنی مرادشان همان غیرت مذمومه است.
روایتی از امام صادق(ع) است که فرمودند: «مَنْ تَعَصَّبَ عَصَبَهُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ بِعِصَابَةٍ مِنْ نَارٍ».
یا از امام ششم(علیهالسلام) است که از پیغمبر اکرم(ص) نقل میفرمایند: «مَنْ تَعَصَّبَ أَوْ تُعُصِّبَ لَهُ فَقَدْ خَلَعَ رِبْقَةَ الْإِسْلَامِ مِنْ عُنُقِهِ». دو طرفه میفرماید نه یک طرفه. اگر کسی نسبت به رفیقش تعصّب به خرج دهد، به این معنا که از او حمایت باطل کند و رفیقش هم به این حمایت راضی باشد، هر دوی اینها آن ریسمان ایمانی که بر گردنِ دلشان هست را باز کردهاند و از زمره مؤمنین حقیقی خارج شدهاند. یعنی تنها نه آنکه تعصّب به خرج داده، بلکه آن کسی هم که برای او تعصّب شده و لذت آن را برده، هر دو از زمره مؤمنین حقیقی خارج میشوند.
⭕️تأثیر #عصبیّتهای جاهلانه بر رفتار و گفتار
↩️ در باب #عصبیّت یا #حمیّت، یک معنایش که تا به حال بحث کردیم از نظر قلبی و درونی است؛ امّا یکوقت هست که این #غیرت_مذمومه به بیرون ترشح میکند. بیرون که بیاید، حمایت رفتاری و گفتاری شروع میشود و اینجا است که دیگر گناهان شروع میشود. تا وقتی که صرفاً راجع به درون بود، ریسمان ایمان از گردنش گسسته میشود؛ یعنی این رذیله با ایمان سر سازگاری ندارد. امّا وقتی که از او گفتار و کردار پیش میآید به بیرون تراوش میکند.
🎙درس اخلاق مرحوم حاج مجتبي تهراني
💫ادامه دارد
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
.
#آیههاینور
بسم الله الرحمن الرحیم
اِنَّا فَتَحْنَا لَكَ فَتْحًا مُّبِينًا
به راستی ما برای تو پیروزی
آشکاری فراهم آوردیم.
🌹سوره فتح ، آیه ۱
کانال قرآن پویان
🆔️ @quranpuyan