eitaa logo
قران پویان
465 دنبال‌کننده
5.9هزار عکس
695 ویدیو
619 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
4_5960827055321912216
2.45M
‌‌‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏ 📖 🎙آقای بازرگان 🆔@quranpuyan
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️در جهان‌بينی الهی، هيچ كس گرفتار عقده و احساس حقارت نمی‌شود، چون بيش از توانش تكليفی ندارد 💠ولا نکلف نفسا الا وسعها ولدینا کتاب ینطق بالحق وهم لایظلمون62/مومنون 🌱وما هیچ کس را بیش از توانایی او تکلیف نمی کنیم و نزد ما کتابیست که به حق سخن می گوید و ایشان ستم نخواهند شد. 🔹برای دفع توهم که مبادا مردم فکر کنند که آراسته شدن به صفات مؤمنان امری دشوار و بدون اجر است می فرماید: که این کار امری آسان و ممکن است و خدا ایشان رابه بهتر از آنچه عمل کرده اند جزا می دهد. لذا عبارت (لانکلف ...) بیان می دارد که تکالیف ، حرجی و خارج از وسع نفوس ازقبیل رهبانیت یا امر به قربانی فرزند در اصل شریعت ، هرگز بر عهده بشر گذاشته نشده وهمچنین عسر و حرج به نحو عارضی هم در احکام شرع وجود ندارد کما اینکه مثلاایستادن هنگام نماز بر شخص مریض واجب نیست . 🔹در ادامه بیان می دارد که کتابی که اعمال بشر در آن ثبت شده جز به حق سخن نمی گوید چون از زیاده و نقصان و تحریف محفوظ است ، به همین دلیل هم مؤمنان دلخوش باشند و بدانند که هرگز عملشان ضایع نمی شود و پاداش و اجر آن فراموش و یاکاسته نمی گردد. 📚تفسیر المیزان ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️، وسيله بيداری وشرف ملّت‌ها ونجات آنان از نابودی است. 💠‏وَ لَوِ اتَّبَعَ الْحَقُّ أَهْواءَهُمْ لَفَسَدَتِ السَّماواتُ وَ الْأَرْضُ وَ مَنْ فِيهِنَّ بَلْ أَتَيْناهُمْ بِذِكْرِهِمْ فَهُمْ عَنْ ذِكْرِهِمْ مُعْرِضُونَ (۷۱/مومنون) 🌱‏و اگر حقّ، از هوس‌های آنان پيروی می‌كرد، قطعاً آسمان‌ها و زمين و كسانی كه در آنها هستند تباه می‌شدند، ولی ما قرآنی به آنها داديم كه مايه‌ی ياد (وشرف وحيثيّت) آنهاست، امّا آنان از اين ياد رويگردانند. ‏🔹حقّ، هرگز نبايد تابع تمايلات و خواسته‌های مردم باشد. «وَ لَوِ اتَّبَعَ» ‏🔹اشراف كافر، دوست دارند كه دين طبق ميل آنان باشد. «وَ لَوِ اتَّبَعَ الْحَقُّ» ‏🔹حقّ پرستی با هوا پرستی تضاد دارد. «لَفَسَدَتِ» ‏🔹تمايلات و هوس‌های بشر، جهان را فاسد می‌كند. «لَفَسَدَتِ» ‏🔹نظم موجود در جهان، نشانه‌ی حقّانيّت و حكمت خداوند يكتاست. وَ لَوِ اتَّبَعَ الْحَقُ‌ ... لَفَسَدَتِ‌ ‏🔹در آسمان‌ها، موجودات زنده و با شعور وجود دارد. «مَنْ فِيهِنَّ» ‏🔹قرآن وسيله‌ی تذكّر است. «بِذِكْرِهِمْ» ‏🔹دين، وسيله بيداری وشرف ملّت‌ها ونجات آنان از نابودی است. «بِذِكْرِهِمْ» ‏🔹گاهی انسان از توجّه به آنچه سبب عزّت و نام نيك اوست اعراض می‌كند. ‏«فَهُمْ عَنْ ذِكْرِهِمْ مُعْرِضُونَ» 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❇✳✳إمام علي ع : ❌❌ألا لا خَيرَ في قِراءةٍ ليسَ فيها تَدَبُّرٌ بدانيد كه در قرآن خواندنى كه با همراه نباشد، خيرى نيست. 💐ايا ميدانيد خداوند در قرآن به ما چه فرموده، از ما چه خواسته و ما را ازچه نهي كرده است؟ ⭕اگر هنگام خواندن ترجمه آیات قرآن احساس می کنید، مطالبی و غیر مرتبط با هم هستند و مقصود از مجموعه آیات را درک نمیکنید، ❇اگر شما هم دغدغه و فهم كلام خدا و سوره‌هاي قران را داريد، اما فرصت يا حوصله شركت در كلاسهاي حضوري تدبر يا دوره هاي طولاني تفسير ترتيبي يا شركت در جلسات مختلف قرآني را نداشتين، و يا اگر مسلط نبودن به زبان عربي يا روخواني قرآن، مانع شما بوده يا فكر مي كرديد كه تحصيلات حوزوي براي اين كار نياز است، 👇👇👇👇👇👇👇 ♦ از موانع ذهني بالا فرار كنيد و فرصت امسال را براي تجربه معنوي فهم آيات و سوره‌ها مغتنم بدانيد و در طي 10 هفته را بطور همراه با تمرين عملي فرابگيريد. ⬅ شما را به شرکت در دوره دعوت میکنیم تا روش تدبر را فراگيريد. 🔶🔶 هیچ شرط و پیش نیازی هم جز داشتن دیپلم و علاقمندی شما لازم ندارد. ♦♦♦ جهت اطلاعات بيشتر و ثبت نام دوره جديد به كانال زير مراجعه نماييد ايتا و تلگرام @tadabbor_quranpuyan https://chat.whatsapp.com/KmJSRCcMZvWDzIFaS7lv8T در واتساپ
♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 1⃣2⃣ تدبر در سوره پاسخ ۲ : روح برتر از ملائکه است. ملائكه و روح در سه آيه قرآن باهم آمده‌اند؛ سوره قدر كه از «نزول» آن دو در شب قدر سخن مي‌گويد، آيه ۴ سوره معارج (۷۰:۴) كه از «عروج» [برعكس نزول] آنها در پايان جهان نشاني مي‌دهد. و بالاخره در آيه ۳۸ سوره نباء (۷۸:۳۸) كه از «قيام» آنها در روز قيامت براي داوري ميان انسان‌ها سخن مي‌گويد. گويا روح عامل مهمتري از ملائك باشد، حتي ملائك به نيروي روح بر پيامبران نازل مي‌شوند: «يُنَزِّلُ الْمَلائِكَهَ بِالرُّوحِ مِنْ أَمْرِهِ عَلَيٰ مَنْ يَشَاءُ مِنْ عِبَادِهِ» [نحل ۲ (۱۶:۲) ]. به همين دليل مي‌گويند روح نيرويي فوق فرشتگان است. قرآن در آية ۸۵ سوره نحل (۱۶:۸۵) در پاسخ به سؤال مردم از روح مي‌فرمايد: شما جز علم اندكي [براي فهم اين مسئله] داده نشده‌ايد و روح ماهيتي «امري» دارد. اقای عبدالعلی بازرگان پاسخ ۳ : «الملائكه» كه جمعى با (لام) است به اصطلاح استغراِق و شمولى است كه حتى جبرائيل و عزرائيل را شامل است، و «الروح» كه در برابرشان به عنوانى شاخص آمده طبعاً از فرشتگان نيست، بلكه برتر از همه آنان است. آياتى هم مانند (۷۸:۳۸) و (۷۰:۴) اين گونه تقابلى رادر بردارد، گرچه "روح القدس" (۲:۸۷) (۲۵۳ و ۵:۱۱۰) و "روح منه" (۴:۱۷۱) و الروح من امره (۴۰:۱۵ـ ۱۶) و الروح الامين (۶:۱۹۳) و روحاً من امرنا (۴۲:۵۲) نيز موجود است، ولى روح مطلق پس از الملائكه در همان سه آيه پيش بيش نيست، كه قدرش در بزرگترين قدر در دنيا، و قيام عروجيش بزرگترين قيام ها و عروجها است. تفسیر فرقان پاسخ ۴ : کلمه روح در این سوره به معنی وحی و نبوت است نه به معنی فرشته یا جبرئیل "وکذلک اوحینا الیک روحاً من امرنا ماکنتَ تدری ما الکتابُ و لا الایمانُ و لکن جعلناه نوراً... "( شوری ۵۲. ) از تفسیر اقای صالحی نجف ابادی https://zaya.io/ajztn کانالِ قرآن‌پویان تدبر در  قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
شماره 141 سوره صفحه_62 🟩 چگونه است؟ 🔶وَ كَيْفَ تَكْفُرُونَ وَ أَنْتُمْ تُتْلى‌ عَلَيْكُمْ آياتُ اللَّهِ وَ فِيكُمْ رَسُولُهُ وَ مَنْ يَعْتَصِمْ بِاللَّهِ فَقَدْ هُدِيَ إِلى‌ صِراطٍ مُسْتَقِيمٍ‌ («101» آل عمران) و چگونه شما كفر مى‌ورزيد، در حالى كه آيات خدا بر شما تلاوت مى‌شود و رسول او در ميان شماست و هر كس به (دين وكتاب) خدا تمسّك جويد، پس قطعاً به راه مستقيم هدايت شده است. 💕 ، يك حركت جدّى توأم با انتخاب آگاهانه است كه لازمه‌ى آن رهسپارى با اولياى خداست. چنانكه در زيارت جامعه‌كبيره، امام هادى عليه السلام مى‌فرمايد: «مَن اعتصَمَ بكم فقد اعتَصَم باللّه» پناه بردن و توسّل به اولياى الهى، در حقيقت خود را در پناه و حمايت خدا قرار دادن است. 1⃣ تكيه و توكّل به خداوند و استمداد از او، رمز مصونيّت از تمام وسوسه‌ها و انحرافات است. «مَنْ يَعْتَصِمْ بِاللَّهِ فَقَدْ هُدِيَ» 2⃣ راه اعتصام به خداوند، به روى هر كسى باز است. «وَ مَنْ يَعْتَصِمْ بِاللَّهِ ...» 3⃣- رو كردن به هر راهى غير از راه خداوند، انحراف است. «وَ مَنْ يَعْتَصِمْ بِاللَّهِ فَقَدْ هُدِيَ إِلى‌ صِراطٍ مُسْتَقِيمٍ» 4⃣- آنچه مهم‌تر از حركت است، پيدا كردن راه مستقيم و حركت در آن است. «هُدِيَ إِلى‌ صِراطٍ مُسْتَقِيمٍ» 5⃣- هدايت، نتيجه‌ى قطعى استمداد و تكيه به خداوند است. «فقد هدى» 🍃👈«يَعْتَصِم» از ريشة «»، و است. در باب افتعال آمدن آن، دلالت بر پذيرش و پيوند خوردن با عامل حفظ و نگهداري مي‌کند که آن را چنگ زدن به قرآن ترجمه کرده‌ايم تا مفهوم جدّي و محکم گرفتن را برساند. در نهج البلاغه امام علي(ع) آمده است كه «حَبْلِ الله» همان قرآن است [خطبه‌هاي 156 و 176]. 📚بازرگان و تفسير نور کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
🟣 و جمله كليدي و عميق امام علي ع: اشخاص و افراد، معيار حق نيستند بلكه اشخاص را با حق بسنج 🏷 ما وقتی در تاریخ اسلام به سراغ سلمان فارسی و ابوذر غِفاری و مقداد كِنْدی و عمار یاسر و امثال آنان می رویم و می خواهیم ببینیم چه چیز آنها را وادار كرد كه دور را بگیرند و اكثریت را رها كنند، می بینیم آنها مردمی بودند اصولی و ، هم و هم . می گفتند: ما نباید درك و فكر خویش را به دست دیگران بسپریم و وقتی آنها اشتباه كردند ما نیز اشتباه كنیم. و در حقیقت روح آنان روحی بود كه اصول و حقایق بر آن حكومت می كرد نه اشخاص و شخصیتها. 🏷 مردی از صحابه امیرالمؤمنین در جریان جنگ ، سخت در تردید قرار گرفته بود. او دو طرف را می نگریست. از یك طرف علی را می دید و شخصیتهای بزرگ اسلامی را كه در ركاب علی شمشیر می زدند و از طرفی نیز همسر نبی اكرم، را می دید كه قرآن درباره ی زوجات آن حضرت می فرماید: (همسران او مادران امّتند) و در ركاب عایشه، طلحه را می دید از پیشتازان در اسلام، مرد خوش سابقه و تیرانداز ماهر میدان جنگهای اسلامی و مردی كه به اسلام خدمتهای ارزنده ای كرده است، و باز زبیر را می دید خوش سابقه تر از طلحه، آن كه حتی در روز سقیفه از جمله متحصّنین در خانه ی علی بود. 🏷 این مرد در حیرتی عجیب افتاده بود كه یعنی چه؟ ! آخر علی و طلحه و زبیر از پیشتازان اسلام و فداكاران سخت ترین دژهای اسلام اند؛ اكنون رودررو قرار گرفته اند؟ كدام یك به نزدیكترند؟ در این گیر ودار چه باید كرد؟ ! 👈👈توجه داشته باشید! نباید آن مرد را در این حیرت زیاد ملامت كرد. شاید اگر ما هم در شرایطی كه او قرار داشت قرار می گرفتیم، شخصیت و سابقه ی زبیر و طلحه چشم ما را خیره می كرد. 🔻ما الآن كه علی و عمار و اویس قرنی و دیگران را با عایشه و زبیر و طلحه روبرو می بینیم، نمی شویم چون خیال می كنیم دسته ی دوم مردمی جنایت سیما بودند یعنی آثار جنایت و خیانت از چهره شان هویدا بود و با نگاه به قیافه ها و چهره های آنان حدس زده می شد كه اهل آتش اند. اما اگر در آن زمان می زیستیم سوابق آنان را از نزدیك می دیدیم، شاید از تردید مصون نمی ماندیم. 🏷 امروز كه دسته ی اول را بر حق و دسته ی دوم را بر می دانیم، از آن نظر است كه در اثر گذشت تاریخ و روشن شدن حقایق، ماهیت علی و عمار را از یك طرف و زبیر و طلحه و عایشه را از طرف دیگر شناخته ایم و در آن میان توانسته ایم خوب قضاوت كنیم. و یا لااقل اگر اهل تحقیق و مطالعه در تاریخ نیستیم، از اول كودكی به ما اینچنین تلقین شده است. اما در آن روز هیچ كدام از این دو عامل وجود نداشت. 🏷به هر حال، این مرد محضر امیرالمؤمنین شرفیاب شد و گفت: ⁉ آیا ممكن است طلحه و زبیر و عایشه بر اجتماع كنند؟ شخصیتهایی مانند آنان از بزرگان صحابه ی رسول اللّه چگونه اشتباه می كنند و راه باطل را می پیمایند؟ آیا این ممكن است؟. 👌👌 در جواب سخنی دارد كه دكتر طه حسین، دانشمند و نویسنده مصری، می گوید سخنی محكمتر و بالاتر از این نمی شود؛ بعد از آنكه وحی خاموش گشت و ندای آسمانی منقطع شد، سخنی به این بزرگی شنیده نشده است. فرمود: ⬅"سرت كلاه رفته و بر تو اشتباه شده. حق و باطل را با میزان قدر و نمی شود شناخت. این صحیح نیست كه تو اول شخصیتهایی را مقیاس قرار دهی و بعد و را با این مقیاسها بسنجی: فلان چیز حق است چون فلان و فلان با آن موافقند و فلان چیز باطل است چون فلان و فلان با آن مخالف. نه، اشخاص نباید مقیاس حق و باطل قرار گیرند. این حق و باطل است كه باید مقیاس اشخاص و شخصیت آنان باشند." 🏷 یعنی باید و باطل شناس باشی نه اشخاص و شخصیت شناس؛ افراد را(خواه شخصیتهای بزرگ و خواه شخصیتهای كوچك) با حق مقایسه كنی، اگر با آن منطبق شدند شخصیتشان را بپذیری و الاّ نه. این، حرف نیست كه آیا طلحه و زبیر و عایشه ممكن است بر باطل باشند؟ . 🏷در اینجا (ع) معیار را خود حقیقت قرار داده است و روح تشیع نیز جز این چیزی نیست. و در حقیقت فرقه شیعه مولود یك بینش مخصوص و اهمیت دادن به اصول اسلامی است نه به و اشخاص. قهراً شیعیان اولیه مردمی منتقد و بت شكن بار آمدند. 📚منبع :ر.ک. مرتضي مطهری , جاذبه و دافعه علی (ع), ص١٣٦_ کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. 🌸 بسم الله الرحمن الرحیم 🌸 وَ أَذِقْنِی حَلَاوَةَ الصُّنْعِ فِیمَا سَأَلْتُ، وَ هَبْ لِی‏ مِنْ لَدُنْک رَحْمَةً وَ فَرَجاً هَنِیئاً و به درخواست من شیرینی اجابت بچشان، و از سوی خودت رحمت و گشایشی دلخواه نصیبم فرما 🌿 دعای هفتم صحیفه سجادیه 🌷 کانال قرآن پویان 🆔️ @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیات 75 تا 89 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
4_5965295844239349971
2.21M
‌‌‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏ 📖 🎙آقای بازرگان 🆔@quranpuyan
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️طرق مختلف وَ لَوْ رَحِمْناهُمْ وَ كَشَفْنا ما بِهِمْ مِنْ ضُرٍّ لَلَجُّوا فِي طُغْيانِهِمْ يَعْمَهُونَ (۷۵/مومنون) 🌱‏و (بر فرض) اگر به آنها رحم كنيم و (رنج و عذاب و) بدبختی‌های آنان را برطرف سازيم (به جای هوشياری و شكر) در طغيانشان كوردلانه اصرار می‌ورزند. 🔹و گاه آنها را با حوادث دردناك گوشمالی می‌دهيم تا اگر از طريق رحمت‌ و نعمت بيدار نشدند از اين راه بيدار شوند، ولی اين كار نيز در آنها مؤثر نيست، زيرا" ما آنها را به عذاب و بلا گرفتار ساختيم اما آنها نه در برابر پروردگارشان تواضع و انقيادی نشان دادند و نه به درگاه او توجه و تضرع می‌كنند" (وَ لَقَدْ أَخَذْناهُمْ بِالْعَذابِ فَمَا اسْتَكانُوا لِرَبِّهِمْ وَ ما يَتَضَرَّعُونَ‌) 🔹‏تضرع چنان كه پيش از اين هم گفته‌ايم در اصل از ماده" ضرع" به معنی پستان گرفته شده و" تضرع" دوشنده است، سپس به معنی تسليم آميخته با تواضع و خضوع آمده است. ‏يعنی اين حوادث دردناك آنها را هرگز از مركب غرور و سركشی و خود- كامگی فرود نياورد و در برابر حق تسليم نشدند. ‏و اگر در پاره‌ای از روايات" تضرع" به معنی بلند كردن دستها در هنگام دعا و نماز تفسير شده در واقع بيان يكی از مصداقهای اين معنی وسيع است. ‏ 🔹به هر حال ما به اين رحمتها و نعمتها و مجازاتهای بيدار كننده ادامه می‌دهيم و آنها نيز به طغيان و سركشی و لجاجتشان،" تا هنگامی كه دری از عذاب شديد و دردناك خود به روی آنها بگشائيم و چنان گرفتار شوند كه به كلی مايوس گردند" (حَتَّی إِذا فَتَحْنا عَلَيْهِمْ باباً ذا عَذابٍ شَدِيدٍ إِذا هُمْ فِيهِ مُبْلِسُونَ‌. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️، جايی برای و نجات نيست 💠‏حَتَّی إِذا فَتَحْنا عَلَيْهِمْ باباً ذا عَذابٍ شَدِيدٍ إِذا هُمْ فِيهِ مُبْلِسُونَ (۷۷/مومنون) 🌱‏(نه رحمت در آنان اثر كرد و نه مؤاخذه، ما هم اين سنگدلان را رها می‌كنيم) تا زمانی كه دری از عذاب شديد به روی آنان بگشاييم (و چنان گرفتار شوند كه) ناگهان در آن (عذاب) مأيوس شوند. ‏🔹درهای عذاب، ابتدا به روی ما بسته است امّا سرسختی و لجاجت ما در برابر حقّ، سبب می‌شود كه خداوند آن درها را باز كند. «فَتَحْنا» ‏🔹خداوند در مراحل تربيت، اصولی را اجرا می‌كند: ✔️‏اوّل: با رحمت ومهربانی رفتار می‌كند. «وَ لَوْ رَحِمْناهُمْ وَ كَشَفْنا ما بِهِمْ مِنْ ضُرٍّ لَلَجُّوا» ✔️‏دوّم: با عذاب تنبيهی: «وَ لَقَدْ أَخَذْناهُمْ بِالْعَذابِ فَمَا اسْتَكانُوا» ✔️‏سوّم: با عذاب نهايی كه مايه‌ی بيچارگی و درماندگی است. «عَذابٍ شَدِيدٍ» ‏🔹كسی كه بخواهد با لجاجت، انبيا را به يأس كشاند، گرفتار قهری می‌شود كه خود به يأس كشيده شود. «مُبْلِسُونَ» ‏🔹در عذاب نهايی، جايی برای توبه و نجات نيست و عذاب شدگان مأيوس می‌شوند. «مُبْلِسُونَ» 📚‏تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
4_5915557859503900317.mp3
1.93M
آیاتی از قرآن که دعوت به و یا نکوهش از عدم در قرآن می کنند استاد علی صبوحي @tadabor_quranpuyan
4_5915955049489499396.mp3
6.81M
در قرآن و سوره ها برای چیست؟ آیا پیام سوره ها را می‌دانیم که به آنها ایمان بیاوریم!؟ حجت الاسلام صبوحي @tadabbor_quranpuyan
♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 2⃣2⃣ تدبر در سوره پاسخ ۵ : روح ، حقيقت و موجود مستقلى است ، و موجودى است داراى حيات و علم و قدرت ، نه اينكه از مقوله صفات و احوال بوده و آنطور كه بعضى پنداشته اند: قائم به موجودى ديگر باشد، قرآن كريم از سوى ديگر روح را معرفى مى كند به اينكه از امر پروردگار است ، و مى فرمايد: ((قل الروح من امر ربى )) و سپس امر پروردگار را با امثال آيه ((انما امره اذا اراد شيئا ان يقول له كن فيكون فسبحان الذى بيده ملكوت كل شى ء)) معرفى نموده و مى رساند كه : امر خدا همان كلمه ايجادى است كه خداى سبحان هر چيزى را با آن ايجاد مى فرمايد. و به عبارت ديگر: امر خدا همان وجودى است كه به اشياء افاضه مى فرمايد، اما نه وجود از هر جهت بلكه از اين جهت كه مستند به خداى تعالى است ، و آميخته با ماده و زمان و مكان نيست اما اينكه گفته اند : روح به معناى وحى و يا قرآن است . و يا به قول بعضى ديگر به معناى نبوت است . از نظر نتيجه ، خالى از وجه نيست ، چون نتيجه نزول ملائكه با روحى از امر خدا همان وحى و نبوت است ، ولى فى نفسه كه بخواهيم وحى و نبوت را روح بناميم و هر دو را با اشتراك لفظى به يك معنا بگيريم و يا مجازا آن را به اين معنا گرفته و قرينه را مجازا عبارت از اين بدانيم كه روح ، قلب را زنده مى كند آنچنان كه روح حقيقى ، بدن را زنده مى دارد صحيح نيست ، براى اينكه ما مكرر گفته ايم كه طريق تشخيص مصاديق كلمات قرآنى رجوع به ساير موارد قرآن است ، آنچه از ساير موارد قرآن به دست مى آيد اين است كه : روح ، خود مخلوقى از مخلوقات خداست و حقيقت واحدى است كه داراى مراتب و درجات مختلفى است ، يك درجه از آن در حيوان و در غير مؤمنين از انسانها است ، و درجه بالاتر آن در افراد مؤمن انسانها است ، همچنان كه فرمود: ((و ايدهم بروح منه )) و يك درجه ديگر آن روحى است كه انبياء و رسل ، بوسيله آن تاييد مى شوند، و در آن باره فرمود: ((و كذلك اوحينا اليك روحا من امرنا)) تفسیر سوره نحل،تفسیر المیزان https://zaya.io/ajztn کانالِ قرآن‌پویان تدبر در  قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛