eitaa logo
قران پویان
464 دنبال‌کننده
5.9هزار عکس
695 ویدیو
619 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
4_5915557859503900317.mp3
1.93M
آیاتی از قرآن که دعوت به و یا نکوهش از عدم در قرآن می کنند استاد علی صبوحي @tadabor_quranpuyan
4_5915955049489499396.mp3
6.81M
در قرآن و سوره ها برای چیست؟ آیا پیام سوره ها را می‌دانیم که به آنها ایمان بیاوریم!؟ حجت الاسلام صبوحي @tadabbor_quranpuyan
♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 2⃣2⃣ تدبر در سوره پاسخ ۵ : روح ، حقيقت و موجود مستقلى است ، و موجودى است داراى حيات و علم و قدرت ، نه اينكه از مقوله صفات و احوال بوده و آنطور كه بعضى پنداشته اند: قائم به موجودى ديگر باشد، قرآن كريم از سوى ديگر روح را معرفى مى كند به اينكه از امر پروردگار است ، و مى فرمايد: ((قل الروح من امر ربى )) و سپس امر پروردگار را با امثال آيه ((انما امره اذا اراد شيئا ان يقول له كن فيكون فسبحان الذى بيده ملكوت كل شى ء)) معرفى نموده و مى رساند كه : امر خدا همان كلمه ايجادى است كه خداى سبحان هر چيزى را با آن ايجاد مى فرمايد. و به عبارت ديگر: امر خدا همان وجودى است كه به اشياء افاضه مى فرمايد، اما نه وجود از هر جهت بلكه از اين جهت كه مستند به خداى تعالى است ، و آميخته با ماده و زمان و مكان نيست اما اينكه گفته اند : روح به معناى وحى و يا قرآن است . و يا به قول بعضى ديگر به معناى نبوت است . از نظر نتيجه ، خالى از وجه نيست ، چون نتيجه نزول ملائكه با روحى از امر خدا همان وحى و نبوت است ، ولى فى نفسه كه بخواهيم وحى و نبوت را روح بناميم و هر دو را با اشتراك لفظى به يك معنا بگيريم و يا مجازا آن را به اين معنا گرفته و قرينه را مجازا عبارت از اين بدانيم كه روح ، قلب را زنده مى كند آنچنان كه روح حقيقى ، بدن را زنده مى دارد صحيح نيست ، براى اينكه ما مكرر گفته ايم كه طريق تشخيص مصاديق كلمات قرآنى رجوع به ساير موارد قرآن است ، آنچه از ساير موارد قرآن به دست مى آيد اين است كه : روح ، خود مخلوقى از مخلوقات خداست و حقيقت واحدى است كه داراى مراتب و درجات مختلفى است ، يك درجه از آن در حيوان و در غير مؤمنين از انسانها است ، و درجه بالاتر آن در افراد مؤمن انسانها است ، همچنان كه فرمود: ((و ايدهم بروح منه )) و يك درجه ديگر آن روحى است كه انبياء و رسل ، بوسيله آن تاييد مى شوند، و در آن باره فرمود: ((و كذلك اوحينا اليك روحا من امرنا)) تفسیر سوره نحل،تفسیر المیزان https://zaya.io/ajztn کانالِ قرآن‌پویان تدبر در  قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
شماره 142 سوره صفحه_63 🌹🤝تاکید بر 🔶وَ اعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِيعاً وَ لا تَفَرَّقُوا وَ اذْكُرُوا نِعْمَتَ اللَّهِ عَلَيْكُمْ إِذْ كُنْتُمْ أَعْداءً فَأَلَّفَ بَيْنَ قُلُوبِكُمْ فَأَصْبَحْتُمْ بِنِعْمَتِهِ إِخْواناً وَ كُنْتُمْ عَلى‌ شَفا حُفْرَةٍ مِنَ النَّارِ فَأَنْقَذَكُمْ مِنْها كَذلِكَ يُبَيِّنُ اللَّهُ لَكُمْ آياتِهِ لَعَلَّكُمْ تَهْتَدُونَ‌ «103 ال عمران » 🔷وهمگى به چنگ زنيد وپراكنده نشويد ونعمت خدا را بر خود ياد كنيد، آنگاه كه دشمنان يكديگر بوديد، پس خداوند ميان دلهايتان الفت انداخت ودر سايه نعمت او برادران يكديگر شديد، و بر لب پرتگاهى از آتش بوديد، پس شما را از آن نجات داد. اين گونه خداوند آيات خود را براى شما بيان مى‌كند، شايد هدايت شويد. 👈ايجاد ميان تنها به دست خداست. «فَأَلَّفَ بَيْنَ قُلُوبِكُمْ» قرآن خطاب به پيامبر مى‌فرمايد: «لَوْ أَنْفَقْتَ ما فِي الْأَرْضِ جَمِيعاً ما أَلَّفْتَ بَيْنَ قُلُوبِهِمْ» «4» اگر همه‌ى سرمايه‌هاى زمين را خرج كنى نمى‌توانى بدون خواست او بين دلها ايجاد الفت نمايى. تفرقه، در رديف عذاب‌ها و مجازات‌هاى الهى است. 1⃣- وحدت و دورى از تفرقه، يك وظيفه‌ى الهى است. ↩️- محور وحدت بايد دين خدا باشد، نه نژاد، زبان، ملّيت و .... «بِحَبْلِ اللَّهِ» 3⃣- ، عامل اخوّت است. «فَأَصْبَحْتُمْ بِنِعْمَتِهِ إِخْواناً» 4⃣- اتّحاد، از نعمت‌هاى بزرگ الهى است. «فَأَصْبَحْتُمْ بِنِعْمَتِهِ» 5⃣- و ، پرتگاه و است. «شَفا حُفْرَةٍ مِنَ النَّارِ» 📚تفسیر نور. کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
❇نگاه فقها به و حجاب مصوب مجلس 🛑قسمت سوم؛ 🔻🔻اگر قانونی با الزامِ مردم به یک حکم شرعی به شیوه‌ای خشونت‌بار موجب بیزاری از اصل دین شود طبق قاعده حرمت تنفیر، این قانون مقدس اسلام است و نتیجه عکس می‌دهد. 🟢 بنده این قانون را مطالعه کردم. به‌ نظر می‌رسد برای مبارزه با یک منکر باید ریشه‌های آن‌را از بین برد نه آنکه شاخ و برگ آن‌را برید. اگر مسئولین امر مشکلات جامعه ناشی از فقر و فساد و … را حل کنند، قطعاً مردم ما به‌خصوص جوانان با دل و جان از اسلام و احکام نورانی آن استقبال می‌کنند و ریشه منکرات در جامعه کنده می‌شود. اگر مردم و آقایانِ فقها تا به حال دقت کنند، برای افرادی که در جامعه خلافی مرتکب شوند که نیاز به تعزیر داشته باشد، در ابواب مختلف فقه (از جمله حدود و تعزیرات و…) درباره آن گفته شده است. مثلا در مورد بی‌حجابی، اگر از فقیهی پرسیده شود که چه کار باید کرد ابتدا می‌فرمایند که باید به ایشان تذکر داده شده و بگویند حجاب خود را رعایت کنید، یا چادر به سر کنید و یا موهای‌تان پیدا نباشد و یا لباس تنگ نپوشید. اگر شخص اعتنا نکرد باید دوباره تذکر به ایشان داده شود و مؤمنین در این نهی از منکر مشارکت کنند و چندین بار تذکر داده شود. چنانچه باز هم قبول نکرد، اگر این خلاف مخلّ در اجتماع باشد، فقیه اگر لازم بداند (مثلا بداند که بدتر نمی‌شود) تعزیر می‌کند. این هم منحصر به بدحجابی زنان نیست بلکه هر گناهی که در جامعه علنی باشد این حکم در آن جاری می‌شود. البته تعزیر هم فقط تازیانه نیست، ابتدا باید مقدماتی رعایت شود و در آخر نوبت به تازیانه می‌رسد. 🔻حال درباره این قانون حجاب (که تبصره‌های زیاد و سختی در آن گذاشته‌اند) به نظر می‌رسد که مشکل را حل نمی‌کند و همچنین از نظر بنده خلاف شرع است و بیخود از افراد خاطی هیچ وجه شرعی ندارد. لذا به نظر می‌رسد آقایان نمایندگان که این قانون را نوشتند از ایشان خواهش می‌شود روی این قانون خط قرمزی بکشند زیرا به هیچ وجه قابل ملاحظه و تصحیح نیست و شرعیت ندارد. بایستی خط قرمز روی همه این قانون بکشند. بالاخره آقایان فقها هستند و می‌توان از ایشان سؤال پرسید که این قوانین در کجای روایات است؟ و کدام‌یک از فقها چنین چیزی را تأیید می‌کند که از قرآن و روایات است؟ 👈نتیجه این است که امثال این فقط ناراحتیِ بیشتر در اجتماع ایجاد می‌کند. و چنانچه می‌دانید اگر قانونی با الزامِ مردم به یک حکم شرعی به شیوه‌ای خشونت‌بار موجب بیزاری از اصل دین شود طبق قاعده حرمت تنفیر، این قانون خلاف شرع مقدس اسلام است و نتیجه عکس می‌دهد. همچنان‌که بعضی دیگر از مراجع معظم تقلید معتقدند حجاب اجباری امری نشدنی است؛ و با اجبار، وضعِ در اصلاح نمی‌شود. فرض کنید خانواده‌ای است که یکی از دختران‌شان بی‌حجاب است؛ با اجرای این قانون ممکن است نتیجه بدتر شده و بقیه اعضای خانواده نیز به حجاب بدبین شوند! پس آقایان باید این قانون را کلاً حذف کنند. 🔻🔻مخصوصا پول گرفتن از افراد خاطی را کنار بگذارید! خلاصه، این راه درستی نیست و با این وضعیتی که در اجتماع و در دنیا هست، این قانون‌‌های سفت و سخت باعث خندیدن مردم دنیا به ما می‌شود. 🤲خدایا به حق محمد و آل محمد همه ما را به تکلیف خودمان آشنا کن که باید چطور زندگی کنیم و چطور صحبت کنیم. در هر پست و مقامی که هستیم بفهمیم چطور رفتار کنیم تا در این دشواری‌ها قرار نگیریم. 🎙آیت الله سید علی محمد دستغیب 💫جهت مطالعه نظرات مختلف در مورد شرعي بودن الزام به حجاب، لينك زير را كليك نماييد http://quranpuyan.com/yaf_postst5547_y-qrn-w-mSwmyn--Hkwmt-r-bh-jbr-Hjb-bry-khnm-h-mlzm-krdh-st-Hjb-jbry--shry-st-ykhyr.aspx کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔹إِنْ هُوَ إِلَّا ذِكْرٌ لِلْعَالَمِينَ 🔸قرآن فقط وسيلۀ يادآورى و پند براى جهانيان است 📗سوره  تکویر، آیه ۲۷ @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیات 90 تا 104 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
4_5967547644053035239
2.15M
‌‌‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏ 📖 🎙آقای بازرگان 🆔@quranpuyan
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ جهان را به تباهی می‌كشد 💠مَا اتَّخَذَ اللَّهُ مِنْ وَلَدٍ وَ ما كانَ مَعَهُ مِنْ إِلهٍ إِذاً لَذَهَبَ كُلُّ إِلهٍ بِما خَلَقَ وَ لَعَلا بَعْضُهُمْ عَلی‌ بَعْضٍ سُبْحانَ اللَّـهِ عَمَّا يَصِفُونَ (۹۱/مومنون) 🌱‏خداوند هيچ گونه فرزندی برای خود نگرفته است، و هيچ معبودی با او نيست، (و اگر جز اين بود،) قطعاً هر خدايی به سوی آفريده‌ی خود می‌رفت، و بی‌ترديد بعضی از خدايان بر بعضی ديگر برتری می‌جست (و با اين كار، هستی تباه می‌شد) خداوند از آنچه (مشركان) توصيف می‌كنند منزّه است. 🔹اعتقاد به وجود فرزند برای خدا منحصر به مسيحيان نيست كه عيسی را فرزند حقيقی! او می‌خوانند، اين اعتقاد برای مشركان نيز بود كه فرشتگان را دختران خدا می‌پنداشتند، و شايد مسيحيان اين عقيده را از مشركان پيشين گرفته بودند، به هر حال از آنجا كه فرزند از نظر ذات و حقيقت، بخشی از پدر است، برای فرشتگان يا حضرت مسيح و غير او، سهمی از الوهيت قائل بودند و اين از روشنترين مظاهر شرك است. 🔹‏سپس به بيان دليل بر نفی شرك پرداخته چنين می‌گويد:" اگر خداوند شريكی می‌داشت و آلهه متعدد در جهان هستی حكومت می‌كرد هر يك از اين خدايان مخلوقات خاص خود را در پنجه تدبير و اداره خويش قرار می‌داد" (و طبعا هر بخشی از عالم با نظام خاصی اداره می‌شد و اين با وحدت نظامی كه بر آن حاكم می‌بينيم سازگار نيست) (إِذاً لَذَهَبَ كُلُّ إِلهٍ بِما خَلَقَ‌). 🔹‏" بعلاوه هر يك از اين خدايان برای گسترش قلمرو حكومت خود سعی داشتند بر ديگری تفوق جويند" و اين خود سبب ديگری برای از هم گسيختگی نظام جهان می‌شد (وَ لَعَلا بَعْضُهُمْ عَلی‌ بَعْضٍ‌). 🔹‏و در پايان آيه به عنوان يك نتيجه‌گيری كلی می‌فرمايد:" منزه است خدا از توصيفی كه آنها می‌كنند" (سُبْحانَ اللَّـهِ عَمَّا يَصِفُونَ‌). 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ای كه دستت می‌رسد كاری بكن‌      پيش از آن كز تو نيايد هيچ كار 💠‏حَتَّی إِذا جاءَ أَحَدَهُمُ الْمَوْتُ قالَ رَبِّ ارْجِعُونِ (۹۹) لَعَلِّي أَعْمَلُ صالِحاً فِيما تَرَكْتُ كَلاَّ إِنَّها كَلِمَةٌ هُوَ قائِلُها وَ مِنْ وَرائِهِمْ بَرْزَخٌ إِلی‌ يَوْمِ يُبْعَثُونَ (۱۰۰/مومنون) 🌱‏(آنها همچنان به توصيف‌های ناروا و كردارهای زشت خود ادامه می‌دهند) تا زمانی كه مرگ به سراغ يكی از آنان آيد، می‌گويد: پروردگارا! مرا بازگردان. ‏شايد در آنچه از خود به جای گذاشته‌ام (از مال و ثروت و ...)، كار نيكی انجام دهم. (به او گفته می‌شود:) هرگز. اين گفته سخنی است كه (به ظاهر) می‌گويد (ولی اگر برگردد، به آن عمل نمی‌كند) و در پی آنان برزخی است تا روزی كه برانگيخته شوند. ‏🔹غرور و غفلت برای گروهی دائمی است. «حَتَّی إِذا» ‏🔹منحرفان روزی بيدار خواهند شد و تقاضای بازگشت به دنيا خواهند كرد، امّا آن تقاضا نشدنی است. «رَبِّ ارْجِعُونِ» ‏۳- ضايع كردن عمر وفرصت، سبب حسرت در هنگام مرگ است. «رَبِّ ارْجِعُونِ» ‏🔹تقاضای بازگشت از سوی كفّار جدی است ولی قول آنان در مورد صالح شدن مشكوك است. «لَعَلِّي أَعْمَلُ» ‏🔹عمل صالح، زاد و توشه‌ی بعد از مرگ است. «ارْجِعُونِ لَعَلِّي أَعْمَلُ صالِحاً» ‏🔹كسانی كه مُكنت و امكاناتی دارند، بايد بيشتر عمل صالح انجام دهند. «أَعْمَلُ صالِحاً فِيما تَرَكْتُ» ‏ ‏ 🔹دنيا مزرعه‌ی آخرت است. «أَعْمَلُ صالِحاً فِيما تَرَكْتُ» 🔹اقرار كافران به اشتباه، تنها با زبان است و پشتوانه‌ی قلبی ندارد. «إِنَّها كَلِمَةٌ هُوَ قائِلُها» 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌺🌺 منتخب نظرات قرآن آموزان 18 دوره اموزش بخش سوم ✅ دوره مفید و برای من بود. تجربه خوبی بود تا بحال اینگونه در قران نکرده بودم. من قبلا تفسیر موضوعی کار کردم ولی بعد از گذشت زمان فراموش کردم. خودم هم چندین بار قران را بامعنی خواندم هرچند که هردفعه چیز تازه ای متوجه می شدم. و چون یادداشت نمی کردم ،بعد از مدتی فراموش میکردم. اول فکر میکردم یعنی خواندن قران .اما این روش تدبر خیلی برام لذت بخشه. سوره را بیشتر متوجه میشم و در ذهنم می ماند. ✅ من تاحالا معنی هر آیه رو میخوندم. ولی الان برام جالب اینه که ناخودآگاه میخوام بدونم خدا میخواسته با نزول این سوره با چه چیزی بفهمیم وآیا میفهمیم. ✅ سپاس از دوره بسیار خوبی که برای تدبر در مفاهیم قران برگزار کردید.رویکردی که را برای فهم سوره های قران کریم ارایه می کرد و برای من بسیار داشت.از آن‌رو که برای سوره های قرآن برایم باز می کرد و راهی برای پاسخگويی به عدم ارتباط و جدایی معانی ظاهری ایات می گشود. من هم با تکنیک فرازبندی، برای نخستین بار توانستم مفهوم کلی یک سوره 36 ایه ای را متوجه شوم.تا قبل از این معنای ایه های سوره ها را میخواندم ولی نمی توانستم ایده کلی چنین سوره ای را بیان کنم. ✅ سلام استاد عزیز چقدر داشتم که در این گروه شرکت کردم چقدر گوش کردن به پیام های شما برایم بود نمی دانم چه دعایي کنم که در حد شما باشد. فقط می گویم اجرتان با خدای همین قران. ✅ در این فرصت کوتاه خیلی استفاده کردم هر چند ،چندین ساله، کلاس هاي ديگر شرکت کردم. ولی شما و اندیشیدن را نشان دادید. ✅ اگر فردي دوست دارد به گونه ای از روشهای مرسوم، قرآن را مطالعه و بررسی نماید پیشنهاد میکنم که حتما در دوره ی روش ساده فهم قرآن شرکت کند.آنچه آموزش داده میشود نحوه ی مطالعه ی و سوره های قرآن میباشد. ✅ رمز ورود به محتوای قرآن ازهمین طریق است.خداراشکر روش تدریس به نظرم بود، تعیين فرازها و درس سوره بسیار و قابل استفاده و راهکاری برای تحقیق درسور دیگر بود. من واقعا استفاده کردم. این دروس تحقیقی ارزنده باید درحوزه های علمیه هم ورود پیداکنه ✅ آنچه مسلم است تا حالا قرآن می‌خواندیم اما با این روش خواندن وتدبرکردن است ✅ من رشته ام قرآنی نیست خیلی هم فهم قرآن را دوست دارم. مدت ها پیش به خدا گفتم، خدایا کتابت رو می خونم ولی نمیفهمم باهام حرف میزنی ولی نمی دونم چی میگی. الان فکر می کنم برام بازشده ♦♦♦ جهت اطلاعات بيشتر و ثبت نام دوره جديد به كانال زير مراجعه نماييد ايتا و تلگرام @tadabbor_quranpuyan https://chat.whatsapp.com/KmJSRCcMZvWDzIFaS7lv8T در واتساپ
♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 3⃣2⃣ تدبر در سوره ❓ آیا ملائکه، متفاوت از روح هستند؟ تفاوت انها چیست؟ آیا جبرییل (روح القدس) روح است یا فرشته؟ پاسخ ۶ : روح چیست؟ در سوره اسراء، روح، امری از جانب خدا معرفی شد که متفاوت از فرشتگان و نیز تصور رایج یعنی روح انسان است و علم انسانها درباره ان نیز کم است. قل الروح من امر ربی و ما اوتیتم من العلم الا قلیلا. در سوره غافر هم از القای روح به رسولان الهی صحبت شده است. یلقی الروح من امره علی من یشاء من عباده لینذر یوم التلاق و نیز در سوره شوری راجع به رسالت پیامبر اسلام ص: وکذلک اوحینا الیک روحا من امرنا. در ماجرای خلقت ادم و عیسی هم از روح صحبت شده است: نفخت فیه من روحی، فارسلنا الیها روحنا فتمثل لها بشرا سویا، فنفخنا فیه من روحنا، به نظر میرسد روح مامور و مجرای تحقق اوامر خاص الهی است. -ملائکه در قران بعنوان فرستادگان و ماموران خداوند معرفی شده اند. از جمله کارهایی که در قران به انها نسبت داده شده است عبارتست از: توفی نفس (قبض روح) انسانها، فرستادگان خدا در ابلاغ پیام خدا به انسانها مثلا حضرت ابراهیم، حضرت لوط، زکریا و حضرت مریم، یاری دهندگان مومنان ، فرشتگان موکل و محافظ هر انسان، متولیان تحولات قیامتی و نیز مراقبان دوزخ، و ... - کاربرد توام ملایکه و روح در سوره های دیگر چنین است: یوم یقوم الروح و الملائکه صفا سوره نبا، ینزل الملائکه بالروح من امره علی من یشاء من عباده ان انذروا، سوره نحل، (که در مقایسه با ایه سوره غافر مشخص میشود در القای روح بر رسولان، ملائکه هم همراهی میکنند. همچنین نشان دهنده غلبه و برتری و ارحجیت روح بر ملایکه است. شاید بتوان گفت روح نقشی مشابه اتاق فرمان یا سیستم کنترل یا مدیر فرشتگان است.) نکته قابل تامل آنکه علیرغم کاربرد ملائکه بصورت جمع، روح همواره بصورت مفرد آمده است. - در تمام سوره های قران همواره از نزول و ارسال ملائکه و روح صحبت شده است. سوره معارج، تنها سوره ایست که به عروج و بازگشت ملایکه و روح به سمت خداوند در روز قیامت اشاره دارد که شاید حاکی از استمرار کار این کارگزاران خداوند در زمین و اتمام کار انها در دنیای فعلی با اغاز قیامت باشد. اقای سیدکاظم فرهنگ https://zaya.io/ajztn کانالِ قرآن‌پویان تدبر در  قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
شماره 143 سوره صفحه_63 🌹🌱 چگونه باعث شد؟ 🔸اذْكُرُوا نِعْمَتَ اللَّهِ عَلَيْكُمْ إِذْ كُنْتُمْ أَعْداءً فَأَلَّفَ بَيْنَ قُلُوبِكُمْ فَأَصْبَحْتُمْ بِنِعْمَتِهِ إِخْواناً وَ كُنْتُمْ عَلى‌ شَفا حُفْرَةٍ مِنَ النَّارِ فَأَنْقَذَكُمْ مِنْها كَذلِكَ يُبَيِّنُ اللَّهُ لَكُمْ آياتِهِ لَعَلَّكُمْ تَهْتَدُونَ‌ «103 ال عمران » 🌱نعمت خدا را بر خود ياد كنيد، آنگاه كه دشمنان يكديگر بوديد، پس خداوند ميان دلهايتان الفت انداخت ودر سايه نعمت او برادران يكديگر شديد، و بر لب پرتگاهى از آتش بوديد، پس شما را از آن نجات داد. اين گونه خداوند آيات خود را براى شما بيان مى‌كند، شايد هدايت شويد. ✨ایه، اشارة گذرايي است به ، و ٪غارت ريشه‌دار و تمام نشدني ميان قبايل عرب، عقيدتي در پرستش بُت‌ها و دلبستن به شفاعت آنان در مصايب دنيايي كه با ظهور پيامبر اسلام و ريسمان نجات بخشي كه بر كشتي شكستگان درياي گمراهي نازل شد، دشمنان ديروز، كه در معرض سقوط در پرتگاه آتش بودند، به برادراني دست در دست هم تبديل شدند. اعتراف مورخان و دانشمندان اهمیت موضوع فوق (وحدت و برادرى در میان قبائل کینه توز عرب) از نظر دانشمندان و مورخان، حتى دانشمندان و مورخان غیر مسلمان مخفى نمانده و همگى با اعجاب فراوان از آن یاد کرده اند، به عنوان نمونه: 👈 جان دیون پورت دانشمند معروف انگلیسى مى نویسد: ...محمّد یک نفر عرب ساده، قبائل پراکنده کوچک، برهنه و گرسنه کشور خودش را مبدل به یک جامعه فشرده و با انضباط نمود و در میان ملل روى زمین آنها را با صفات و اخلاق تازه اى معرفى کرد، و در کمتر از سى سال، این طرز و روش، امپراطور قسطنطنیه را مغلوب کرد، و سلاطین ایران را از بین برد. سوریه و بین النهرین و مصر را تسخیر کرد و دامنه فتوحاتش را از اقیانوس اطلس تا کرانه دریاى خزر و تا رود سیحون بسط داد . 👈 توماس کارل مى گوید: خداوند را به وسیله اسلام از ها به سوى ها هدایت فرمود، از ملت خموش و راکدى که نه صدائى از آن مى آمد و نه حرکتى محسوس بود، ملتى به وجود آورد که از گمنامى به سوى شهرت، از سستى به سوى بیدارى، از پستى به سوى فراز، و از عجز و ناتوانى به سوى نیرومندى سوق داده شده، نورشان از چهار سوى جهان مى تابید. از اعلان اسلام یک قرن بیشتر نگذشته بود که مسلمانان یک پا در هندوستان و پاى دیگرى در اندلس نهادند و بالاخره در همین مدت کوتاه اسلام بر نصف دنیا نورافشانى مى کرد . 👈 دکتر گوستاو لوبون به این حقیقت چنین اعتراف کرده است: ...تا زمان این حادثه حیرت انگیز، یعنى که دفعتاً نژاد عرب را به لباس جهانگیرى و خلاق معانى به ما نشان داد، هیچیک از قسمت هاى عربستان نه جزء تاریخ تمدن شمرده مى شد و نه از حیث علم یا مذهب نشانى از آن بود . 🖍 و سیاستمدار فقید در این باره مى نویسد: ... و داستان این که چگونه به سرعت در آسیا و اروپا و افریقاتوسعه یافتند و فرهنگ و تمدن عالى و بزرگى را به وجود آوردند یکى از بشرى مى باشد، نیرو و فکر تازه اى که عربها را بیدار ساخت و ایشان را از اعتماد بنفس و قدرت سرشار ساخت اسلام بود... . 📚تفسیر نمونه ┄═❁🍃❈ کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
🌷🌷قرآن خداي سبحان است در كنار اين سفره نشسته‌اند تنها علما و حكما و اهل برهان دعوت نشده‌اند همه انسانها براي هدايت دعوت شده‌اند فكر بسياري از آنها با برهان و استدلال عقلي مأنوس نيست ولي همان معارف را در حد تنزل به صورت يك مثل ذكر مي‌كند تا ديگران هم متوجه بشوند باز به اين هم اكتفا نمي‌كند 🔶چون قرآن كتاب علم نيست كه مطلب را به هر زباني كه شد به مردم بفهماند خواه با برهان خواه با تمثيل 🔻🔻 است يعني هم و هم تنها غرض اين نيست كه اين اصول را به ياد مردم بدهد تا آنها كه با برهان آشنايند از راه دليل بفهمند آنها كه اهل برهان نيستند با مثل بفهمند بايد اين معارف را بپذيرند و به اين معارف گردن بنهند ايمان بياورند لذا قرآن كريم همه حقايق را اول با برهان تثبيت فرمود بعد اشكالات را ذكر كرد و یکی پس از ديگري به اين شبهات جواب داد سپس همه اين معارف را در حد يك تمثيل متنزّل كرد كه دست همه برسد آنهايي كه با برهان فهميدند با تمثيل بهتر بفهمند آنها كه اهل برهان نيستند با تمثيل اصل مطلب را درك كنند و سپس پرداخت به عاملي كه نمي‌گذارد اينها گردن بنهند و ايمان بياورند 🟢قرآن كريم كتاب نور و هدايت است نه كتاب برهان و علم خشك نظير كتب عقلي و مانند آن ایت اله جوادی املی- تفسیر سوره رعد @tadabbor_quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
دعای سلامتی امام زمان (عج) 💐بسم الله الرحمن الرحیم💐 اللّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَ عَلى آبائِهِ فی هذِهِ السّاعَةِ وَ فی کُلِّ ساعَةٍ وَلِیّاً وَ حافِظاً وَ قائِدا ‏وَ ناصِراً وَ دَلیلاً وَ عَیْناً حَتّى تُسْکِنَهُ أَرْضَک َطَوْعاً وَ تُمَتِّعَهُ فیها طَویلا 🌼خدایا، ولىّ‏ ات حضرت حجّه بن الحسن که درودهاى تو بر او و بر پدرانش باد در این لحظه و در تمام لحظات سرپرست و نگاهدار و راهبر و یارى گر و راهنما و دیدبان باش، تا او را به صورتى که خوشایند اوست ساکن زمین گردانیده،و مدّت زمان طولانى در آن بهره‏مند سازى @quranpuyan
༻🍃‌🌸🍃༺ 💝باسلام بہ همراهان عزیز در تلاوت روزانہ یڪ صفحہ از قرآن📖 🔷✨از آنجا ڪه هدف از این برنامہ، تلاوت آیات همراہ با ترجمہ و آگاهی از تفسیر ساده آن صفحہ است، 👈 روزهاے جمعه ، صفحہ جدیدے ارسال نمی‌شود تا دوستانیڪہ در طول هفتہ موفق بہ مطالعہ برخی پستها یا صفحات نشدند، فرصت ڪنند خود را باسایر عزیزان، همراه نمایند. التماس دعا🙏 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا