4_5893130115809809769.mp3
59.74M
✅ روش #فهم_انسجامی #قرآن
♦️ مراحل نزول وحی ♦️
#وحی در دو مرحله بر پیامبر نازل میشود:
1⃣ مرحله القاء و تلقی:
در این مرحله، حقیقت عالی و وزینی که نزد پروردگار است،
وَإِنَّهُ فِي أُمِّ الْكِتَابِ لَدَيْنَا لَعَلِيٌّ حَكِيمٌ﴿زخرف/٤﴾
به پیامبر ص القاء میشود،
إِنَّا سَنُلْقِي عَلَيْكَ قَوْلًا ثَقِيلًا ﴿مزمل/٥﴾
و پیامبر آن را دریافت میکند.
وَإِنَّكَ لَتُلَقَّى الْقُرْآنَ.. ﴿نمل/٦﴾
-در این مرحله فقط شخص پیامبر مخاطب وحی است.
-اگر نزول وحی در این مرحله به پایان برسد، مخاطب وحی به مقام نبوت نائل میشود یعنی صرفا یک خبر/نباء را دریافت میکند و نبی میشود.
2⃣- مرحله زبانی شدنِ وحی:
-همان گونه که گفته شد، زبانی شدن به معنی پوشاندن لباس واژگان بر اندام آن حقیقت عالی است که نبی آن را دریافت نموده است.
-⬅️در زبانی شدن، آن حقیقتی که از سوی پیامبر دریافت شده است، بتدریج تنزیل میشود.
-زبانی شدن وحی میتواند توسط خداوند انجام شود، یا توسط پیامبر.
فَإِنَّمَا يَسَّرْنَاهُ بِلِسَانِك ﴿مریم/٩٧﴾
که قران، اینگونه است.
-⬅️ در #زبانی شدن #وحی توسط پیامبر، "پیام" از خداوند است ولی "زبان/کلام" از خدا نیست، بلکه از پیامبر است
@quranpuyan
﷽
#زندگي_قرآني
شماره 149
سوره #ال_عمران صفحه_64
💐🌾در #کار_خیر #سرعت بگیرید
🔸يُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ وَيَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنكَرِ وَيُسَارِعُونَ فِي الْخَيْرَاتِ وَأُولَئِكَ مِنَ الصَّالِـحِينَ ال عمران/114
[و نيز] به خدا و روز بازپسين ميگرايند و به معروف امر و از منكر نهي ميكنند و در نيكيها ميشتابند و همين كسان از شايستگانند.
🌾سرعت داشتن در کارهاي خير نشانه انگيزه و اشتياق در جلب رضاي خدا و شتابورزي در آن است. فعل «يُسَارِعُونَ» 7 بار در قرآن آمده است که 3 مورد آن ناظر بر شتاب ورزيدن در کارهاي نيکوست.
🔹سرعت در كار خير، ارزش آن را بيشتر مىكند. «يُسارِعُونَ فِي الْخَيْراتِ»
🌾 #سبقت و #سرعت صالحان در نيكىها، موسمى نيست دائمى است. «يسارعون»
#افراد_صالح، كسانى هستند كه با نشاط وشتاب، به سراغ هر #كار_خيرى مىروند، نه فقط بعضى از كارها. «الخيرات»
📚تفاسير بازرگان و نور
┄═❁🍃
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
❇نگاه فقها به #قانونی_کردن_الزام_حجاب
🛑قسمت پنجم؛
▪با گرامیداشت سالگرد ارتحال مرحوم آیت الله #منتظری، بخشي از ديدگاههاي ایشان راجع به #حجاب و نهي از منكر و اجبار در احکام ارایه میگردد:
🛑اول انقلاب وقتی که تصمیم بر اجرای تدریجی قانون حجاب شد، از جمله افرادی که نقش موثری در رسمیت پیدا کردن این قانون داشت، آیت الله منتظری بود که صراحتاً گفت: «حجاب دستور خداست و باید اجرا شود.»
👈از جمله اموری که معمولاً الزام حجاب با آن توجیه میشود، مساله «نهی از منکر» است . بسیاری از فقها اجبار در حد کتک زدن و...را از اختیارات عامه مردم خارج کردهاند، اما حکومت را مجاز به آن دانستهاند.
این مساله معمولاً با این سوال مواجه میشود که اگر چنین اختیاراتی تحت عنوان نهی از منکر وجود دارد، پس چگونه است که در قرآن گفته شده: لا اکراه فی الدین؟ برخی آیه را ناظر به یک امر تکوینی میدانند که عقیده، اساساً بر اساس #اکراه به وجود نمیآید. ( آیت الله جوادی آملی)
بعضی نیز میگویند آیه ناظر به یک امر اعتباری و تشریعی است و آن اینکه قبل از مسلمان شدن شخصی، نباید او را به احکام اسلامی ملزم کرد. (مجموعه آثار شهید مطهری، ج۲۰، ص۲۳۵) بنابراین بعد از مسلمان شدن و پذیرفتن اسلام، حق اکراه با ضوابط نهی از منکر، رسمیت پیدا میکند.
♦آیت الله منتظری در هر دو مطلب یعنی نهی از منکر و لا اکراه فی الدین، نظر متفاوتی پیدا کرد.
♦درباره معنای منکر گفت: «برخی معروف و منکر را در ردیف احکام واجب و حرام تصور کرده و گمان کردهاند که امر به معروف و نهی از منکر بیان احکام و الزام مردم به احکام است. معروف در جامعه باید به نحوی باشد که همه مردم خوب بودنش را بشناسند، لذا در جایی که حکم به این مرحله نرسیده، باید زمینه آشنایی و آگاهی مردم را فراهم کرد.» (اسلام دین فطرت، ص۶۴۳)
🔻در شماره ۱۲۵ مجله چشم انداز ایران اینگونه امده است:
❓«اگر فرض کنیم مردم مسلمان، بخشی از احکامی که فقها فکر میکند جزو شرع است و واقعا هم هست را نخواهند در حکومت دینی اجرا شود، تکلیف حاکم اسلامی چیست؟»
آقای منتظری در جواب میگوید: «در این صورت هیچ کاری نمیتوان کرد، لا اکراه فی الدین...مثلا مردم گفتند ما نمیخواهیم زنانمان محجبه باشند، آیا با زور می شود #حجاب را بر آنها تحمیل کنید؟ با #زور نمیشود.»
♦ از ایشان میپرسند: «پس نظر #اکثریت را می توان ملاک اجرا، نه ملاک حق، قرار داد، هر چند غلط باشد؟» و او جواب میدهد:
«بله، نظر اکثریت ملاک اجراست. اصلا غیر این نمیشود و #حاکمیت_زور، دوام ندارد و دین هم با زور محقق نمیشود. دین بایستی با #اختیار مردم باشد و حاکمیت هم باید در اختیار مردم و اکثریت مردم باشد.»
❓ آیا دولت اسلامی مجاز است حجاب را اجباری و به مردم تحمیل کند؟ آیا مسلمانها در انتخاب نوع پوشش خود آزاد هستند یا خیر؟
👈پاسخ: «اصل حجاب و پوشش زن از احکام ضروری اسلام است و این هم در رابطه با ظرافت زن و ارزش والای اوست که مورد طمع و تجاوز ناپاکان قرار نگیرد. البته #چادر خصوصیت ندارد بلکه نوع و شکل پوشش به اختیار و انتخاب خود زن وابسته است و کسی حق ندارد شکل خاصی را به او تحمیل نماید. و دولت اسلامی باید نسبت به کسانی که حجاب را رعایت نمیکنند با تبلیغات صحیح و اقدامات فرهنگی، آنها را به رعایت حجاب اسلامی #ترغیب نماید و اقدامات خشونت آمیز و رفتارهای پلیسی در این گونه موارد معمولاً اثر معکوس داشته است». (کتاب پاسخ به پرسشهای دینی ص ۳۶۴)
♦ برخورد حکومت دینی با تکالیف فردی از قبیل ترک نماز، روزه و حتی امور فرهنگی و اجتماعی همچون حجاب، چگونه باید باشد؟
«همان طور که #اجبار در عقیده و استفاده از زور برای پذیرش عقیده ممکن و جایز نیست، اگر کسی بخواهد جامعهای را متدین و مقید به تکالیف دینی کند نمیتواند مردم را به زور و اجبار متدین کند و ارزشی ندارد. حکومت دینی میتواند برنامهریزی کند تا مردم با اشتیاق به عبادت و دعا بپردازند، نماز بخوانند و روزه بگیرند، اما حق اجبار و اکراه آنان را ندارد».
♦ «اصل حجاب زن در مقابل #نامحرم از #احکام_قطعی اسلام است؛ اما شکل و نوع آن در اسلام مطرح نیست و در اختیار زن میباشد، و او در انتخاب نوع حجاب آزاد است و کسی نمیتواند نوع و شکل خاصی از حجاب را به زن تحمیل نماید».
«دین – اعم از اصول، فروع و اخلاق – قابل تحمیل نیست و اصولاً دین تحمیلی در هر یک از امور ذکر شده ارزشی ندارد؛ بلکه باید با منطق و استدلال و موعظهی حسنه و عمل صحیح، دین را تبلیغ نمود تا افراد از روی اعتماد و رغبت به دین روی آورند».(ص ۷۸ جلد دوم دیدگاهها)
❇جهت ملاحظه نظر سایر فقها به لینک زیر مراجعه نمایید
https://B2n.ir/t42501
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#دعاهای_روزانه
🍁💕أَيْنَ مُعِزُّ الْأَوْلِياءِ وَمُذِلُّ الْأَعْداءِ ؟ أَيْنَ جامِعُ الْكَلِمَةِ عَلَى التَّقْوىٰ ؟ أَيْنَ بابُ اللّٰهِ الَّذِي مِنْهُ يُؤْتىٰ ؟ أَيْنَ وَجْهُ اللّٰهِ الَّذِي إِلَيْهِ يَتَوَجَّهُ الْأَوْلِياءُ ؟ أَيْنَ السَّبَبُ الْمُتَّصِلُ بَيْنَ الْأَرْضِ وَالسَّماءِ ؟ أَيْنَ صاحِبُ يَوْمِ الْفَتْحِ وَناشِرُ رايَةِ الْهُدىٰ؟ أَيْنَ مُؤَلِّفُ شَمْلِ الصَّلاحِ وَالرِّضا؛
🌸🍂کجاست عزّتبخش دوستان و خوارکننده دشمنان، کجاست گردآورنده قدرت و اقتدار بر پایه تقوا، کجاست دروازۀ به سوی خدا که از آن آمده شود، کجاست جلوه خدا که دوستان به سویش روی آورند، کجاست آن وسیله پیوند بین زمین و آسمان، کجاست صاحب روز پیروزی و گسترنده پرچم هدایت، کجاست گردآورنده پراکندگی صلاح و رضا؛
💫فرازی از دعای ندبه
@quranpuyan
༻🍃🌸🍃༺
💝باسلام بہ همراهان عزیز در تلاوت روزانہ یڪ صفحہ از قرآن📖
🔷✨از آنجا ڪه هدف از این برنامہ، تلاوت آیات همراہ با ترجمہ و آگاهی از تفسیر ساده آن صفحہ است،
👈 روزهاے جمعه ، صفحہ جدیدے ارسال نمیشود تا دوستانیڪہ در طول هفتہ موفق بہ مطالعہ برخی پستها یا صفحات نشدند، فرصت ڪنند خود را باسایر عزیزان، همراه نمایند.
التماس دعا🙏
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
May 11
4_5949647375709508960.mp3
16.32M
♻️ #فاطمه ، و آرمان #عدالت
نگاه عدالت محور حضرت زهرا در خطبه فدکیه
در کنار فرایض مثل نماز و روزه، عدالت را هم ذکر میکند.
فرض الله.. العدل تسکینا للقوب
عدالت مایه ارامش جامعه است
✅پیامبر هم در اخرین سخنرانی خود به حاکمان هشدار داد که مردم را #فقیر نکنید که موجب کفر انها شوید
✅حضرت علی پس از 5 سال خلافت حداقل #رفاه رااینگونه توضیح میدهد و قسم میخورد که درکوفه هیچ کس بدون نان گندم، اب و مسکن نیست.
مگر ما مدعی پیروی از اینها نیستیم؟!
✅امام صادق خط فقر را برخورداری از غذا، مسکن، تعلیم، ازدواج و حج میداند.
✅#وفاق و همدلی دستوری ایجاد نمیشود. حضرت #زهرا فرمود مایه استیناس و انس و همدلی جامعه در احکام عادلانه است.
🔸۱۵ آذر . تهران
استاد سروش محلاتی
@quranpuyan
♦از کارهای بیهوده و قضاوت در مورد اینکه گذشتگان، ملعون اند یا مرحوم، دست بردارید و به انچه که وظیفه شماست بپردازید
🔹️شهید آیت الله مطهری، بر این باور است که در #تاریخ_خوانی، جنبه #درس_آموزی آن است که باید مورد هدف قرار گرفته و از آن استفاده شود.
تحقیق درباره مسائلی که از آن نمی توان #عبرت گرفت، بی فایده است؛ مثلا بحث وجدل درباره #بهشتی بودن و نبودن شخصیت های تاریخی که کاری خدایی است به پژوهشگر تاریخ ارتباطی نداشته و به رشد و تعالی او هیچ کمکی نمی تواند بکند.
به باور مرحوم مطهری، بسیاری از افراد در این زمینه لغزیده اند و به جای آن که در مسائل مهم و سودبخش تحقیق کنند، به بررسی مسائل بیهوده رو آورده و خود را به آن مشغول ساخته اند.
🏷شايد عنايت بيشتر در مِثل آيه
💫 «تِلْكَ أُمَّةٌ قَدْ خَلَتْ لَها ما كَسَبَتْ وَ لَكُمْ ما كَسَبْتُمْ وَ لا تُسْئَلُونَ عَمَّا كانُوا يَعْمَلُونَ»
👌به اين است كه شما فقط بايد از #تاريخ گذشته #درس بياموزيد،
شما مسئول اعمال آنها از جنبه الهى نيستيد،
👈 امر آخرت آنها و #مرحوم يا #ملعون بودن آنها مربوط به كار خداست نه كار شما،
هيچ وقت در اين جهت فكر نكنيد
♦♦و جدل نكنيد كه آيا آنها ملعون اند يا مرحوم
و وقت را صرف اين فكر نكنيد،
اگر خدا صريحاً بيان كرده كه كرده و اگر نكرده كشف و تحقيق آن و استدلال و اقامه برهان بر آن مربوط به شما نيست.
شما درباره آنچه مربوط به خود شماست فكر و تدبر كنيد كه فكر صحيح اين است.
❌ متأسفانه جامعه اسلامى از جمله مواردى كه لغزيد همان فكر كردن در مسائل بيهوده بود؛ از آن جمله راجع به وظايف الهى در عالم آخرت. اين سنخ مجهولات را موضوع تفكر خود قرار دادند.
📚یادداشت های استاد مطهری: 13، 249.
🏷ملّا را ديدند كه چوب بزرگى به دو دست گرفته و كلاهش را روى آن چوب گذاشته و به سرعت مىچرخاند و در اين حال ديدند كه شلوارش پايين افتاده و آنچه بنا نيست پيدا باشد، پيدا شده. گفتند: ملّا شلوارت را بالا بكش. گفت: ببينيد آخر فرصت دارم؟!
از اين قبيل است، عمل بسيارى از مردم كه دائماً در #تلاش_هاى_بيهوده هستند و بى جهت كارهايى براى خود درست كرده اند و وقتى و فراغتى براى خود باقى نگذاشته اند؛ مانند #حوزههاى_روحانى و مشاغل درسى آنها در برابر #وظايف اصلاحى آن ها.
📚 یادداشت های استاد مطهری: 15، 160
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#آیههاینور
🔹 وَمَا الْحَيَاةُ الدُّنْيَا إِلَّا مَتَاعُ الْغُرُورِ
🔸 زندگی دنیا [بدون ایمان] جز کالای فریبنده نیست
📗سوره حديد، آیه ۲۰
@quranpuyan
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_نور آیات 37 تا 43
📄#صفحـہ_355
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_355
❇️#اعمالی_همچون_سراب!
🌱وَ الَّذِينَ كَفَرُوا أَعْمالُهُمْ كَسَرابٍ بِقِيعَةٍ يَحْسَبُهُ الظَّمْآنُ ماءً حَتَّی إِذا جاءَهُ لَمْ يَجِدْهُ شَيْئاً وَ وَجَدَ اللَّهَ عِنْدَهُ فَوَفَّاهُ حِسابَهُ وَ اللَّهُ سَرِيعُ الْحِسابِ (۳۹/نور)
🌱اعمال كسانی كه كافر شدند همچون سرابی است در بيابان هموار كه تشنه، آن را آب میپندارد، تا آن هنگام كه به سراغ آن میآيد آن را چيزی نمیيابد، و خدا را نزد خويش میيابد كه حساب او را بیكم و كاست دهد و خداوند به سرعت به حسابها میرسد.
🔷از آنجا كه در آيات گذشته سخن از نور خدا، نور ايمان و هدايت، بود، برای تكميل اين بحث، و روشن شدن حال آنها در مقايسه با ديگران، در آيات مورد بحث سخن از ظلمت كفر و جهل و بی ايمانی، و كافران تاريكدل و منافقان گمراه میگويد، سخن از كسانی میگويد كه به عكس مؤمنان كه زندگی و افكارشان" نُورٌ عَلی نُورٍ" بود، وجود آنها" ظُلُماتٌ بَعْضُها فَوْقَ بَعْضٍ" است! سخن از كسانی است كه در بيابان خشك و سوزان زندگی بجای آب به دنبال سراب میروند، و از تشنگی جان میدهند، در حالی كه مؤمنان در پرتو ايمان چشمه زلال هدايت را يافته و در كنار آن آرميدهاند.
🔷نخست میگويد:" كسانی كه كافر شدند اعمالشان همچون سرابی است در يك كوير، كه انسان تشنه آن را از دور آب میپندارد" (وَ الَّذِينَ كَفَرُوا أَعْمالُهُمْ كَسَرابٍ بِقِيعَةٍ يَحْسَبُهُ الظَّمْآنُ ماءً).
" اما هنگامی كه به سراغ آن میآيد چيزی نمیيابد" (حتی اذا جاءه لم يجده شيئا).
" اما خدا را نزد اعمال خود میيابد و حساب او را صاف میكند"! (وَ وَجَدَ اللَّهَ عِنْدَهُ فَوَفَّاهُ حِسابَهُ).
" و خداوند سريع الحساب است"! (وَ اللَّهُ سَرِيعُ الْحِسابِ).
🔷" سراب" در اصل از ماده" سرب" (بر وزن شرف) به معنی راه رفتن در سراشيبی است و" سرب" (بر وزن حرب) به معنی راه سراشيبی است، به همين مناسبت" سراب" به تلالؤی میگويند كه از دور در بيابانها و سراشيبیها نمايان میشود و به نظر میرسد كه در آنجا آب وجود دارد، در حالی كه چيزی جز انعكاس نور آفتاب نيست.
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_355
❇️#آیه41نور
💠أَ لَمْ تَرَ أَنَّ اللَّهَ يُسَبِّحُ لَهُ مَنْ فِي السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ الطَّيْرُ صَافَّاتٍ كُلٌّ قَدْ عَلِمَ صَلاتَهُ وَ تَسْبِيحَهُ وَ اللَّهُ عَلِيمٌ بِما يَفْعَلُونَ (۴۱/نور)
🌱آيا نديدی كه هر كه در آسمانها و زمين است و پرندگان بال گشوده (در حال پرواز) برای خدا تسبيح میگويند، و هر يك نيايش و تسبيح خود را میداند؟ و خداوند به آنچه میكنند، داناست.
🔹تنها به خود نينديشيد، به اطراف خود هم بنگريد و در هستی نيز مطالعه و انديشه كنيد. «أَ لَمْ تَرَ»
🔹در ميان موجودات هستی، پرندگان، آن هم در حال پرواز، توجّه خاصّی به خدا دارند. «وَ الطَّيْرُ صَافَّاتٍ»
🔹همهی موجودات، شعور دارند ونماز و تسبيح آنها، آگاهانه است. «كُلٌّ قَدْ عَلِمَ صَلاتَهُ»
🔹نماز، در صورتی ارزش دارد كه نمازگزار بداند چه میگويد و چه میكند. «كُلٌّ قَدْ عَلِمَ صَلاتَهُ»
🔹نماز و تسبيح هر موجودی به صورت خاصّی است. «صَلاتَهُ وَ تَسْبِيحَهُ»
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
May 11
♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
1⃣ تدبر در سوره #دخان
🔹فراز آیات ۱۶-۱ سوره دخان
*بِسمِ اللهِ الرَّحمانِ الرَّحیمِ*
حم (١)
وَ الْکِتابِ الْمُبِینِ (٢)
إِنّا أَنْزَلْناهُ فِی لَیْلَةٍ مُبارَکَةٍ إِنّا کُنّا مُنْذِرِینَ (٣)
فِیها یُفْرَقُ کُلُّ أَمْرٍ حَکِیمٍ (٤)
أَمْراً مِنْ عِنْدِنا إِنّا کُنّا مُرْسِلِینَ (٥)
رَحْمَةً مِنْ رَبِّکَ إِنَّهُ هُوَ السَّمِیعُ الْعَلِیمُ (٦)
رَبِّ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ ما بَیْنَهُما إِنْ کُنْتُمْ مُوقِنِینَ (٧)
لا إِلهَ إِلّا هُوَ یُحْیِی وَ یُمِیتُ رَبُّکُمْ وَ رَبُّ آبائِکُمُ الْأَوَّلِینَ (٨)
بَلْ هُمْ فِی شَکٍّ یَلْعَبُونَ (٩)
فَارْتَقِبْ یَوْمَ تَأْتِی السَّماءُ بِدُخانٍ مُبِینٍ (١٠)
یَغْشَى النّاسَ هذا عَذابٌ أَلِیمٌ (١١)
رَبَّنَا اکْشِفْ عَنَّا الْعَذابَ إِنّا مُؤْمِنُونَ (١٢)
أَنّى لَهُمُ الذِّکْرى وَ قَدْ جاءَهُمْ رَسُولٌ مُبِینٌ (١٣)
ثُمَّ تَوَلَّوْا عَنْهُ وَ قالُوا مُعَلَّمٌ مَجْنُونٌ (١٤)
إِنّا کاشِفُوا الْعَذابِ قَلِیلاً إِنَّکُمْ عائِدُونَ (١٥)
یَوْمَ نَبْطِشُ الْبَطْشَةَ الْکُبْرى إِنّا مُنْتَقِمُونَ (١٦)
ترجمه آيات از مكارم شيرازی
*بنام خداوند بخشنده مهربان* حم. (١)
سوگند به این کتاب روشنگر، (٢)
که ما آن را در شبى پر برکت نازل کردیم; ما همواره انذار کننده بوده ایم. (٣)
در آن شب هر امرى بر اساس حکمت، (الهى) تدبیر مى گردد. (٤)
(نزول قرآن) فرمانى بود از سوى ما; ما (آن را) فرستادیم. (٥)
رحمتى است از سوى پروردگارت، که او شنونده و داناست. (٦)
(همان) پروردگار آسمانها و زمین و آنچه در میان آنهاست، اگر اهل یقین هستید. (٧)
هیچ معبودى جز او نیست; زنده مى کند و مى میراند; او پروردگار شما و پروردگار پدران نخستین شماست. (٨)
ولى آنها در شکّند و (با حقایق) بازى مى کنند. (٩)
پس منتظر روزى باش که آسمان دود آشکارى پدید آورد، (١٠)
که همه مردم را فرا مى گیرد; این عذاب دردناکى است! (١١)
(آن روز کافران مى گویند:) پروردگارا! عذاب را از ما برطرف کن که ایمان مى آوریم. (١٢)
چگونه ممکن است متذکّر شوند با این که رسول روشنگر (با معجزات و منطق روشن) به سراغشان آمد! (١٣)
سپس از او روى گردان شدند و گفتند: «او تعلیم یافته اى دیوانه است.» (١٤)
ما عذاب را اندکى برطرف مى سازیم، ولى شما (به کارهاى خود) باز مى گردید. (١٥)
در آن روز آنها را با قدرت عظیمى خواهیم گرفت; به یقین ما آنها را مجازات خواهیم کرد. (١٦)
سیدکاظم فرهنگ
https://zaya.io/ueh0p
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛