eitaa logo
قران پویان
465 دنبال‌کننده
5.9هزار عکس
695 ویدیو
619 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیات 59 تا 61 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
4_6003336098997081299.mp3
1.26M
‌‌‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏ 📖 🎙آقای بازرگان 🆔@quranpuyan
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️فلسفه و مفاسد عدم توجه به آن‌ 💠وَ إِذا بَلَغَ الْأَطْفالُ مِنْكُمُ الْحُلُمَ فَلْيَسْتَأْذِنُوا كَمَا اسْتَأْذَنَ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ كَذلِكَ يُبَيِّنُ اللَّهُ لَكُمْ آياتِهِ وَ اللَّهُ عَلِيمٌ حَكِيمٌ (۵۹/نور) 🌱‏و هر گاه كودكان شما به حد بلوغ رسيدند، پس بايد همانند كسانی كه قبلًا بالغ شده‌اند، (در همه وقت) اجازه (ورود) بگيرند. خداوند اين گونه آيات خود را برای شما بيان می‌كند و خداوند دانا و حكيم است. 🔷‏برای ريشه كن ساختن يك مفسده اجتماعی مانند اعمال منافی عفت تنها توسل به اجرای حدود و تازيانه زدن منحرفان كافی نيست، در هيچ يك از مسائل اجتماعی چنين برخوردی نتيجه مطلوب را نخواهد داد، بلكه بايد مجموعه‌ای ترتيب داد از آموزش فكری و فرهنگی آميخته با آداب اخلاقی و عاطفی، و همچنين آموزشهای صحيح اسلامی، و ايجاد يك محيط اجتماعی سالم، سپس مجازات را به عنوان يك عامل در كنار اين عوامل در نظر گرفت. 🔷‏به همين دليل در اين سوره نور كه در واقع سوره عفت است از مجازات تازيانه مردان و زنان زناكار شروع می‌كند، و به مسائل ديگر مانند فراهم آوردن وسائل ازدواج سالم، رعايت حجاب اسلامی، نهی از چشم‌چرانی، تحريم متهم ساختن افراد به آلودگی ناموسی، و بالآخره اجازه گرفتن فرزندان به هنگام ورود به خلوتگاه پدران و مادران، گسترش می‌دهد. 👈‏اين نشان می‌دهد كه اسلام از هيچ يك از ريزه‌كاريهای مربوط به اين مساله غفلت نكرده است. 🔷‏خدمتكاران موظفند به هنگام ورود در اطاقی كه دو همسر قرار دارند اجازه بگيرند. ‏كودكان بالغ نيز موظفند در هر وقت بدون اجازه وارد نشوند، حتی كودكان نابالغ كه مرتبا نزد پدر و مادر هستند نيز آموزش داده شوند كه لا اقل در سه وقت (قبل از نماز صبح و بعد از نماز عشاء و هنگام ظهر كه پدران و مادران به استراحت می‌پردازند) بدون اجازه وارد نشوند.  👈اين يك نوع ادب اسلامی است هر چند متاسفانه امروز كمتر رعايت می‌شود و با اينكه قرآن صريحا آن را در آيات فوق بيان كرده است، در نوشته‌ها و سخنرانی‌ها و بيان احكام نيز كمتر ديده می‌شود كه پيرامون اين حكم اسلامی و فلسفه آن بحث شود، و معلوم نيست به چه دليل اين حكم قطعی قرآن مورد غفلت و بی توجهی قرار گرفته؟! گر چه ظاهر آيه وجوب رعايت اين حكم است حتی اگر فرضا آن را مستحبّ بدانيم باز بايد از آن سخن گفته شود، و جزئيات آن مورد بحث قرار گيرد. 🔷‏بر خلاف آنچه بعضی از ساده‌انديشان فكر می‌كنند كه كودكان سر از اين مسائل در نمی‌آورند و خدمتكاران نيز در اين امور باريك نمی‌شوند ثابت شده است كه كودكان (تا چه رسد به بزرگسالان) روی اين مساله فوق العاده حساسيت دارند، و گاه می‌شود سهل‌انگاری پدران و مادران و بر خورد كودكان به منظره‌هايی كه نمی‌بايست آن را ببينند سرچشمه انحرافات اخلاقی و گاه بيماريهای روانی شده است. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠‏لَيْسَ عَلَی الْأَعْمی‌ حَرَجٌ وَ لا عَلَی الْأَعْرَجِ حَرَجٌ وَ لا عَلَی الْمَرِيضِ حَرَجٌ وَ لا عَلی‌ أَنْفُسِكُمْ أَنْ تَأْكُلُوا مِنْ بُيُوتِكُمْ أَوْ بُيُوتِ آبائِكُمْ أَوْ بُيُوتِ أُمَّهاتِكُمْ أَوْ بُيُوتِ إِخْوانِكُمْ أَوْ بُيُوتِ أَخَواتِكُمْ أَوْ بُيُوتِ أَعْمامِكُمْ أَوْ بُيُوتِ عَمَّاتِكُمْ أَوْ بُيُوتِ أَخْوالِكُمْ أَوْ بُيُوتِ خالاتِكُمْ أَوْ ما مَلَكْتُمْ مَفاتِحَهُ أَوْ صَدِيقِكُمْ لَيْسَ عَلَيْكُمْ جُناحٌ أَنْ تَأْكُلُوا جَمِيعاً أَوْ أَشْتاتاً فَإِذا دَخَلْتُمْ بُيُوتاً فَسَلِّمُوا عَلی‌ أَنْفُسِكُمْ تَحِيَّةً مِنْ عِنْدِ اللَّهِ مُبارَكَةً طَيِّبَةً كَذلِكَ يُبَيِّنُ اللَّهُ لَكُمُ الْآياتِ لَعَلَّكُمْ تَعْقِلُونَ (۶۱/نور) 🌱‏بر نابينا و لنگ و بيمار و بر خودتان ايرادی نيست كه بخوريد از خانه‌های خود يا خانه‌های پدرانتان يا خانه‌های مادرانتان يا خانه‌های برادرانتان يا خانه‌های خواهرانتان يا خانه‌های عموهايتان يا خانه‌های عمه‌هايتان يا خانه‌های دايی‌هايتان يا خانه‌های خاله‌هايتان يا خانه‌هايی كه كليدهايش را در اختيار داريد، يا خانه‌های دوستانتان. بر شما باكی نيست كه دسته جمعی بخوريد يا پراكنده (و تنها)، و چون وارد خانه‌ای شديد، پس بر يكديگر سلام كنيد، كه تحيّتی است الهی و مبارك و پسنديده. خداوند آيات خود را اين چنين برای شما بيان می‌كند، شايد كه بينديشيد. 🔷‏علّامه طباطبايی می‌فرمايد: ظاهر آيه چنين است كه خداوند برای مؤمنان حقّی قرار داده كه بتوانند از خانه فرزندان و خويشان و دوستانشان به ميزان احتياج بخورند و مصرف كنند و اين اذن، كلّی و فراگير است، لكن ابتدای آيه به سه گروه اشاره كرده كه معمولًا نمی‌توانند غذای خود را تأمين كنند و نيازمند ديگران هستند، اما حكم به اين سه گروه اختصاصی ندارد و برای همه مؤمنان است. ‏🔹ديگران را بر خود مقدّم بداريم، خصوصاً محرومان را. «الْأَعْمی‌- الْأَعْرَجِ‌- الْمَرِيضِ‌- أَنْفُسِكُمْ» ‏🔹روابط خانوادگی و خويشاوندی، در مسائل حقوقی اثر می‌گذارند. (گرچه غذا ملك صاحبخانه است، ولی اسلام روابط خويشاوندی و عاطفی را در اين موارد بر مالكيّت افراد غالب نموده است.) أَنْ تَأْكُلُوا مِنْ‌ ... بُيُوتِ أَعْمامِكُمْ‌ ‏🔹قرائن عرفی و اطمينان عقلايی برای جواز مصرف از خانه ديگران كافی است. ‏(مثلًا دادن كليد خانه، نشان رضايت است) «مَلَكْتُمْ مَفاتِحَهُ أَوْ صَدِيقِكُمْ» ‏🔹در اسلام، حقّ دوست در كنار حقّ فاميل قرار داده شده است. أَعْمامِكُمْ‌ ... أَوْ صَدِيقِكُمْ‌ (از «افلاطون» پرسيدند: برادرت را بيشتر دوست داری يا رفيقت را؟ گفت: برادرم را زمانی كه رفيقم باشد.) ‏🔹سلام كردن، از آداب ورود به منزل است. «فَإِذا دَخَلْتُمْ بُيُوتاً فَسَلِّمُوا» ‏🔹سلام، ادبی آسمانی، مبارك و پسنديده است. «تَحِيَّةً مِنْ عِنْدِ اللَّهِ مُبارَكَةً طَيِّبَةً» ‏🔹سلام‌كردن، در خير وبركت زندگی مؤثّر است. «مُبارَكَةً طَيِّبَةً» 🔹اهل خانه به منزله‌ی جان شما هستند. «فَسَلِّمُوا عَلی‌ أَنْفُسِكُمْ» ‏🔹مرز حقّ و حقوق را بايد خداوند تعيين فرمايد. «يُبَيِّنُ اللَّهُ لَكُمُ الْآياتِ» ۱۰- در احكام الهی بايد انديشيد. «لَعَلَّكُمْ تَعْقِلُونَ» 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 4⃣ تدبر در سوره 🔹مراد از جدا شدن هر امر حكيم در شب قدر (فيها يفرق كل امر حكيم ) بنابراين ، امور به حسب قضاى الهى داراى دو مرحله اند، يكى اجمال و ابهام ، و ديگر مرحله تفصيل . ((شب قدر)) هم بطورى كه از آيه ((فيها يفرق كل امر حكيم )) برمى آيد، شبى است كه امور از مرحله احكام و ابهام به مرحله فرق و تفصيل بيرون مى آيند. و از جمله امور يكى هم قرآن كريم است ، كه در شب قدر از مرحله احكام درآمده ، و نازل مى شود، (يعنى در خور فهم بشر مى گردد). و چه بسا كه خداى سبحان پيامبر خود را به جزئيات حوادثى كه به زودى در زمان دعوت او در هنگام نزول هر آيه و يا آيات و يا سوره رخ مى دهد خبر داده ، و نيز آگاه كرده كه در باره هر حادثه آيه يا آياتى نازل مى شود، و از همين جهت هر پيشامدى مى كرده ، منتظر بوده آيه و يا آياتى در باره آن نازل شود، پس در حقيقت قرآن يك بار دفعه و يكپارچه بر او نازل شده ، و يكبار هم تدريجا و متفرق . برگشت اين وجه به اين است كه بگوييم رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله وسلم ) قبل از آنكه قرآن بر زمين نازل شود، و در مرحله عين و خارج قرار گيرد، در مرحله اى كه داشت به قضاء تفصيلى نازل مى شد، بر آن اطلاع و اشراف داشت . و بنابر اين وجه ، ديگر حاجتى نيست كه دو مرحله را به عنوان مرحله اجمال و تفصيل كه در وجه قبلى بود تقسيم كنيم از ظاهر لفظ آيه چنين برمى آيد كه شب مزبور يكى از شب هايى است كه در روى زمين دور مى زند، و از ظاهر جمله ((فيها يفرق كل امر حكيم )) با در نظر داشتن اينكه صيغه مضارع (يفرق ) استمرار را مى رساند، فهميده مى شود كه شب مزبور همواره در روى كره زمين تكرار مى شود. و از ظاهر جمله ((شهر رمضان الذى انزل فيه القرآن )) چنين برمى آيد كه مادامى كه ماه رمضان در كره زمين تكرار مى شود، آن شب نيز تكرار مى شود، پس نتيجه مى گيريم كه شب مزبور همه ساله تكرار مى شود، و در هر سال قمرى در ماه رمضان همان سال يك بار تكرار مى گردد.براى اينكه ممكن است بگوييم كه قرآن كريم دو نوبت نازل شده ، بار اول تمامى آن در يك نوبت ، و اين در ماه رمضان و در شب قدر كه يكى از شبهاى رمضان است . و بار دوم ، به تدريج و قسمت قسمت در طول بيست و سه سال نبوت و دعوت رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله وسلم ). و ليكن مطلبى كه سزاوار نيست در آن ترديد شود اين است كه قرآن كريم كه مركب از سوره ها و آياتى است ، با اختلافى كه بر حسب موارد شخصى و جزئى نزولش در سياق آن هست ، با اين احتمال كه يك دفعه نازل شده باشد سازگار نيست ، براى اينكه آياتى كه در باره وقايع شخصى و حوادث جزئى نازل شده ، ارتباط كامل با زمان و مكان و اشخاص و احوال خاصه اى دارد كه در باره آن اشخاص و آن احوال و در آن زمان و مكان نازل شده ، و معلوم است كه چنين آياتى صادق و درست درنمى آيد، مگر آنكه زمان و مكانش برسد، و واقعه اى كه در باره اش ‍ نازل شده رخ بدهد، به طورى كه اگر از آن زمانها و مكانها و وقايع خاصه صرف نظر شود، و فرض شود كه قرآن يك باره نازل شده ، آن وقت قهرا موارد آن آيات حذف مى شود، و ديگر بر آنها تطبيق نمى كند، پس ممكن نيست احتمال بدهيم كه قرآن كريم به همين هيئت كه هست دو بار نازل شده يك بار دفعه و يكجا، و بار ديگر به تدريج . پس اگر بخواهيم بگوييم دو بار نازل شده ، لازم مى شود كه قائل به فرق بين اين دو دفعه به اجمال و تفصيل بشويم ، همان اجمال و تفصيلى كه آيه شريفه ((كتاب احكمت اياته ثم فصلت من لدن حكيم خبير)) و آيه ((انا جعلناه قرانا عربيا لعلكم تعقلون و انه فى ام الكتاب لدينا لعلى حكيم )) بدان اشاره مى كند، كه بحثش در تفسير سوره هود و زخرف گذشت ، و گفتيم كه احكام و تفصيل چه معنايى دارد ترجمه تفسير الميزان جلد ۱۸ صفحه : ۱۹۷ https://zaya.io/ueh0p کانالِ قرآن‌پویان تدبر در  قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
شماره 152 سوره صفحه_64 و از صفات 🔴قسمت سوم: 💢آگاهی و بصیرت، شرط اساسی امر به معروف و نهی از منكر ⭕️این وظیفه ی بزرگ (امر به معروف و نهی از منكر) دو ركن، دو شرط اساسی دارد. ↩️یكی از آنها رشد، آگاهی و است. حالا كه من گفتم امر به معروف و نهی از منكر، لا بد همه ی ما خیال كردیم كه خوب از اینجا برویم و امر به معروف و نهی از منكر كنیم. از شما می پرسم: اصلاً من و شما می فهمیم كه امر به معروف و نهی از منكر چیست و چگونه باید انجام شود؟ 👈تا حالا كه و ما در اطراف دگمه ی لباس و بند كفش مردم بوده است، در حول و حوش موی سر و دوخت لباس مردم بوده است! ما اصلاً معروف چه می شناسیم كه چیست؟ منكر چه می شناسیم كه چیست؟ ما گاهی معروفها را به جای منكر می گیریم و منكرها را به جای معروف. بهتر اینكه ما جاهلها امر به معروف و نهی از منكر نكنیم. چه منكرها كه به نام امر به معروف و نهی از منكر به وجود نیامد! آگاهی و بصیرت می خواهد، خبرت و خبرویّت می خواهد؛ دانایی، روانشناسی و جامعه شناسی می خواهد تا انسان بفهمد كه چگونه امر به معروف و نهی از منكر كند، یعنی راه معروف را تشخیص بدهد، ببیند كجاست، را تشخیص بدهد، ریشه ی منكر را به دست بیاورد، از كجا آن منكر سرچشمه می گیرد. و لهذا ائمه ی دین فرموده اند: جاهل بهتر است امر به معروف و نهی از منكر نكند، چرا؟ 🔻«لِاَنَّهُ ما یُفْسِدُهُ اَكْثَرُ مِمّا یُصْلِحُهُ» چون جاهل هنگامی كه امر به معروف و نهی از منكر می كند، می خواهد بهتر كند بدتر می كند. و چقدر در این زمینه مثالها زیاد است! . شاید شما بگویید: ما جاهلیم، پس امر به معروف و نهی از منكر از ما ساقط شد! جواب شما را داده اند. قرآن می فرماید: 🔻«لِیَهْلِكَ مَنْ هَلَكَ عَنْ بَیِّنَةٍ وَ یَحْیی مَنْ حَیَّ عَنْ بَیِّنَةٍ» «لِئَلاّ یَكُونَ لِلنّاسِ عَلَی اَللّهِ حُجَّةٌ بَعْدَ اَلرُّسُلِ» از یكی از معصومین می پرسند: بعضی از مردم جاهلند؛ در روز قیامت با اینها چگونه عمل می شود؟ می فرماید: در آن روز عالمی را می آورند كه عمل نكرده است، می گویند چرا عمل نكردی؟ جواب ندارد؛ باید به سرنوشت ننگین و سهمگین خود دچار شود. شخصی را می آورند و می گویند: تو چرا عمل نكردی؟ می گوید: نمی دانستم، نمی فهمیدم! می گویند: «هَلاّ تَعَلَّمْتَ» نمی دانم، نمی فهمم هم عذر شد؟ ! خدا را برای چه آفریده است؟ برای اینكه بفهمی، كنی، بروی كاوش كنی، تحقیق كنی. تو باید از آن كسانی باشی كه نه تنها اوضاع زمان خودت را درك بكنی، بلكه باید آینده را هم بفهمی و درك بكنی. 💫 امیر المؤمنین فرمود: «وَ لا نَتَخَوَّفُ قارِعَةً حَتّی تَحِلَّ بِنا» مردم ما نادان شده اند؛ بلایایی را كه به آنها رو می آورد، تا رو نیاورده تشخیص نمی دهند، پیش بینی ندارند 📚برگرفته از كتاب حماسه حسيني شهيد مطهري http://www.quranpuyan.com/yaf_postst151_shryT-mr-bh-mrwf-wnhy-z-mnkhr.aspx کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
هدایت شده از قران پویان
🗓باگراميداشت ۲۵ دسامبر سالروز ولادت حضرت ع ✅دو نگرانیِ (ع) در سقوطِ معرفتی و سقوطِ سیاسی به دو آموزه مهم عيسي که یکی در اوج "عرفان" است ، و دیگری ناظر به مسائل "اجتماعی و سیاسی" است ، توجه وافر فرمایید تا عظمت روحی آن پیامبر بزرگ را بشناسید. 🟢 موضوع اول ؛ " " بنا به کلام بی بدیل عیسای مسیح ؛ ورود به گناه ؛ ورود به آتش است ، و تصور گناه و لذت آن تصور [ بدون ارتکاب ] ؛ دود وسیاهی بر جان و روح آدمی است . باور این حقیقتِ معرفتی ، "باب الله" را به روی انسان می گشاید. 🔻متن فرمایش حضرت مسیح را ببینید؛ امام صادق (ع) میفرماید : روزى حواريّون نزد حضرت عيسى (ع) آمدند و به حضرتش عرض كردند: اى آموزگار نيكى! ما را ارشاد فرما. حضرت عيسى (ع)به آنان فرمود: موسى كليم اللّه به شما دستور داده است كه به خداوند تبارك و تعالى سوگند دروغ ياد نكنيد و من به شما فرمان مى‌دهم كه به خداوند نه سوگند دروغ و نه راست ياد كنيد. حواريّون عرض كردند:اى روح اللّه! بيشتر ما را راهنمايى فرما. حضرت مسیح (ع) فرمود: موسى كليم اللّه به شما فرمان نموده است كه [گناه] زنا نكنيد و من به شما دستور مى‌دهم كه اصلا در مورد[گناه] فكر هم نكنيد. زيرا هركس در مورد[گناه] زنا فكر كند مانند كسى است كه در خانه‌اى طلاكارى شده آتش بيفروزد و دود آتش، نقش و نگارها را سياه كند، گرچه خانه آتش نگرفته است. / إجتمع الحواریّون إلی عیسی(ع) فقالوا له: یا معلّم الخیر، أرشدنا. فقال لهم: إن موسی کلیم اللّه(ع) أمرکم أن لاتحلفوا باللّه تبارک وتعالی کاذبین وأنا آمرکم أن لاتحلفوا باللّه کاذبین ولاصادقین. قالوا: یا روح، اللّه زدنا. فقال: إن موسی نبیّ اللّه(ع) أمرکم أن لا تزنوا وأنا آمرکم أن لاتحدّثوا أنفسکم بالزنا فضلاً عن أن تزنوا؛ فإنّ من حدث نفسه بالزّنا کان کمن أوقد فی بیت مزوق فأفسد التّزاویق الدّخان وإن لم یحترق البیت. 》[الکافی۵۴۲/۷] 🟢موضوع دوم ؛ "غرور و " در اندیشه حضرت مسیح که طبیبِ بی رقیبِ هر بیمارِ نابینا و ناشنوایی است ، مرض سختِ "جهالت" قابل معالجه نیست ! این بیماری ، از آنِ مغرورانِ خود رائی است! 🔻متن فرمایش ایشان چنین است ؛ امام صادق (ع) از قول حضرت مسیح نقل میکنند که فرمود: 《من توانستم به اذن خداوند مردگان را زنده كنم و پيسى و كورى را شفا بخشم ولى نتوانستم حماقت و نادانى انسان‌ها را درمان كنم. شخصی از حضرت مسیح (ع) پرسيد: احمق به چه‌كسى گويند؟ حضرت فرمود: كسى كه به خود مغرور است و همۀ فضيلت‌ها و خوبى‌ها را براى خود و پيشبرد منافع خود مى‌خواهد و همه حق را براى خود قائل است و ديگران را صاحب حقى نمى‌داند. چنين كسى هيچ دارويى ندارد . إِنَّ عِيسَى بْنَ مَرْيَمَ قَالَ : دَاوَيْتُ اَلْمَرْضَى فَشَفَيْتُهُمْ بِإِذْنِ اَللَّهِ تَعَالَى وَ أَبْرَأْتُ اَلْأَكْمَهَ وَ اَلْأَبْرَصَ بِإِذْنِ اَللَّهِ ، وَ عَالَجْتُ اَلْمَوْتَى فَأَحْيَيْتُهُمْ بِإِذْنِ اَللَّهِ ، وَ عَالَجْتُ اَلْأَحْمَقَ ، فَلَمْ أَقْدِرْ عَلَى إِصْلاَحِهِ ! فَقِيلَ : يا روح اَللَّه و ما اَلْأَحْمَقُ ؟ قَالَ : اَلْمُعْجَبُ بِرَأْيِهِ وَ نَفْسِهِ اَلَّذِي يَرَى اَلْفَضْلَ كُلَّهُ لَهُ لاَ عَلَيْهِ وَ يُوجِبُ اَلْحَقَّ كُلَّهُ لِنَفْسِهِ وَ لاَ يُوجِبُ عَلَيْهَا فَذَلِكَ اَلْأَحْمَقُ اَلَّذِي لاَ حِيلَةَ فِي مُدَاوَاتِه》[قصص الانبیاء راوندی/۴۱۷] ✅نکته مهم در کلام مسیح این است که "خودرائی" درموارد "حق وحقوق" مطرح شده واین صِرفاً یک خود رائیِ اخلاقی نیست بلکه خودرائی سیاسی است که ارباب قدرت به آنچنان سقوط اخلاقی میرسند که حاضر به تمکین هیچ حقی نیستند!کسانیکه بهرمند ازمنفعت و یا منصبی هستند و بار "حق مردم" را نیز،بدوش دارند. ✍️ حجت الاسلام هادی سروش @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❇️ با دل‌ سیاه و دست خونی 💠عنهم علیهم‌السلام : فِيمَا وَعَظَ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ بِهِ عِيسَى عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ : قُلْ لِظَلَمَةِ بَنِي إِسْرَائِيلَ غَسَلْتُمْ وُجُوهَكُمْ وَ دَنَّسْتُمْ قُلُوبَكُمْ ...  لاَ تَدْعُونِي وَ اَلسُّحْتُ تَحْتَ أَقْدَامِكُمْ ... . 📚 عدة الداعي  ج۱ ص۱۴۰ 🌱از جمله مواعظ خداى عزتمند و بزرگ به عیسى عليه السّلام اين بود كه: اى ، به ستمكاران بنى‌اسرائيل بگو صورت‌هایتان را شستيد و دل‌هايتان را آلوده كرديد ... مرا نخوانید در حالی که زیر پاهای شماست ... . @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
4_6005745841938111654
1.32M
‌‌‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏ 📖 🎙آقای بازرگان 🆔@quranpuyan
4_6005745841938111652
3.23M
‌‌‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏ 📖 🎙آقای بازرگان 🆔@quranpuyan
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ را تنها نگذاريد! 💠إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذِينَ آمَنُوا بِاللَّـهِ وَ رَسُولِهِ وَ إِذا كانُوا مَعَهُ عَلی‌ أَمْرٍ جامِعٍ لَمْ يَذْهَبُوا حَتَّی يَسْتَأْذِنُوهُ إِنَّ الَّذِينَ يَسْتَأْذِنُونَكَ أُولئِكَ الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِاللَّـهِ وَ رَسُولِهِ فَإِذَا اسْتَأْذَنُوكَ لِبَعْضِ شَأْنِهِمْ فَأْذَنْ لِمَنْ شِئْتَ مِنْهُمْ وَ اسْتَغْفِرْ لَهُمُ اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ (۶۲/نور) 🌱‏مؤمنان (واقعی) تنها كسانی هستند كه به خدا وپيامبرش ايمان آورده و هرگاه با پيامبر بر كاری اجتماع نمايند، بدون اجازه او نمی‌روند. همانا كسانی كه اجازه می‌گيرند، آنانند كه به خدا وپيامبرش ايمان دارند. پس (ای پيامبر!) اگر برای بعضی از كارهای خود از تو اجازه خواستند، به هركس از آنان‌كه خواستی (ومصلحت بود) اجازه بده و برای آنان از خدا طلب آمرزش كن، كه خداوند بخشنده ومهربان است. 🔷منظور از" امر جامع" هر كار مهمی است كه اجتماع مردم در آن لازم است و تعاون و همكاريشان ضرورت دارد، خواه مساله مهم مشورتی باشد، خواه مطلبی پيرامون جهاد و مبارزه با دشمن، و خواه نماز جمعه در شرائط فوق العاده، و مانند آن، بنا بر اين اگر می‌بينيم بعضی از مفسران آن را به خصوص مشورت، يا خصوص مساله جهاد، يا خصوص نماز جمعه يا نماز عيد تفسير كرده‌اند بايد گفت: بخشی از معنی آيه را منعكس ساخته‌اند، و شان نزولهای گذشته نيز مصداقهايی از اين حكم كلی هستند. 🔷‏در حقيقت اين يك دستور انضباطی است كه هيچ جمعيت و گروه متشكل و منسجم نمی‌تواند نسبت به آن بی اعتنا باشد، چرا كه در اين گونه مواقع گاهی حتی غيبت يك فرد گران تمام می‌شود و به هدف نهايی آسيب می‌رساند، مخصوصا اگر رئيس جمعيت، فرستاده پروردگار و پيامبر خدا و رهبر روحانی نافذ الامر باشد. 🔷‏توجه به اين نكته نيز لازم است كه منظور از اجازه گرفتن اين نيست كه هر كس كاری دارد يك اجازه صوری بگيرد و به دنبال كار خود برود، بلكه براستی اجازه گيرد، يعنی اگر رهبر، غيبت او را مضر تشخيص نداد، به او اجازه می‌دهد و در غير اين صورت بايد بماند و گاهی كار خصوصی خود را فدای هدف مهمتر كند. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠تبارک الذی نزل الفرقان علی عبده لیکون للعالمین نذیرا1/فرقان 🌱مبارک و پرخیر است آن خدایی که این فرقان را بر بنده خویش نازل کرد تا برای جهانیان بیم رسان باشد. 🔷(برکت ) به معنای ثبوت خیر در هر چیزی است . و (فرقان ) به معنای (فرق ) می باشد و اگر قرآن کریم فرقان نامیده شده به جهت آن است که جدا کننده حق از باطل است و آیات آن جدا جدا نازل شده . می فرماید: خیر بسیار برای خدای تعالی محقق است ، که فرقان را بر بنده خود محمد ص نازل کرده و این خیر کثیر عاید خلائق می شود و این کتاب حقی است که از جانب خدا برای هدایت عالمیان ـ یعنی همه انس و جن ـ نازل شده و به دلیل حق بودن ،می تواند میان حق و باطل جدائی اندازدو معیار تشخیص حق از باطل باشد و هدف ازنزول این فرقان این است که برای جمیع عالمیان بیم دهنده بوده و ایشان را از نتیجه انکارپیامبران و نزول عذاب انداز کند. 🔷موهبت" فرقان و شناخت" تا آن حد اهميت دارد كه قرآن مجيد آن را به عنوان پاداش بزرگ پرهيزكاران ذكر كرده است: يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنْ تَتَّقُوا اللَّهَ يَجْعَلْ لَكُمْ فُرْقاناً:" ای كسانی كه ايمان آورده‌ايد اگر تقوی پيشه كنيد خداوند فرقان در اختيار شما می‌گذارد. 🔷‏آری بدون تقوا، شناخت حق از باطل ممكن نيست، چرا كه حب و بغض‌ها و گناهان حجاب ضخيمی بر چهره حق می‌افكند و درك و ديد آدمی را كور می‌كند. ‏به هر حال قرآن مجيد برترين فرقان است. ‏وسيله شناخت حق از باطل، در تمام نظام حيات بشر است. ‏وسيله شناخت حق از باطل در مسير زندگی فردی و اجتماعی است، و معيار و محكی است در زمينه افكار و عقائد، و قوانين و احكام و آداب و اخلاق. 📚تفاسیر المیزان و نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا