eitaa logo
قران پویان
471 دنبال‌کننده
6هزار عکس
697 ویدیو
619 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️به فرصت دهيد تا در راه و خود تلاش و حركت كنند 💠‏قالَ لَهُمْ مُوسی‌ أَلْقُوا ما أَنْتُمْ مُلْقُونَ (۴۳) فَأَلْقَوْا حِبالَهُمْ وَ عِصِيَّهُمْ وَ قالُوا بِعِزَّةِ فِرْعَوْنَ إِنَّا لَنَحْنُ الْغالِبُونَ (۴۴/شعراء) 🌱‏(روز موعود فرارسيد و همه‌ی ساحران جمع شدند،) موسی به آنان گفت: بيفكنيد آنچه را می‌خواهيد بيفكنيد. پس (ساحران) ريسمان‌ها و عصاهای خود را (به زمين) افكندند و گفتند: به عزّت فرعون سوگند كه قطعاً ما پيروزيم. 🔹مردان خدا به غلبه‌ی حقّ و پوچی سحر ايمان داشته واز موضع قدرت و با آرامش سخن می‌گويند، نه از روی ضعف و ترس. «أَلْقُوا ما أَنْتُمْ مُلْقُونَ» ‏🔹به مخالفان فرصت دهيد تا در راه عقيده و هدف خود تلاش و حركت كنند، «أَلْقُوا ما أَنْتُمْ»، آنگاه محكم ومنطقی پاسخ آنان را بدهيد. ‏🔹كافر از درون متزلزل است و در ظاهر شعار می‌دهد. ساحران در پيروزی خود شك داشتند و در آيات قبل می‌گفتند: «إِنْ كُنَّا نَحْنُ الْغالِبِينَ» ولی در حضور فرعون، با خودشيرينی و تملّق گفتند: «بِعِزَّةِ فِرْعَوْنَ» وبه پيروزی تظاهر می‌كردند و به اصطلاح جنگ‌روانی راه می‌انداختند. «إِنَّا لَنَحْنُ الْغالِبُونَ» 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️يا را اصلاح كنيم ويا از آن فاصله بگیریم! 💠وَ أَوْحَيْنا إِلی‌ مُوسی‌ أَنْ أَسْرِ بِعِبادِي إِنَّكُمْ مُتَّبَعُونَ (۵۲) فَأَرْسَلَ فِرْعَوْنُ فِي الْمَدائِنِ حاشِرِينَ (۵۳/شعراء) ‏و به موسی وحی كرديم كه بندگان مرا شبانه (از مصر) كوچ ده، زيرا شما تعقيب خواهيد شد. پس فرعون (از اين حركت آگاه شد و) به شهرها مأمور فرستاد تا مردم را گردآورند. 👈در آيات گذشته ديديم كه سرانجام موسی در آن صحنه سرنوشت‌ساز پيروز از ميدان بيرون آمد. گرچه فرعون و فرعونيان به او ايمان نياوردند، ولی اين ماجرا چند اثر مهم داشت كه هر كدام پيروزی مهمی محسوب می‌شد: ‏🔹بنی اسرائيل به رهبر و پيشوای خود مؤمن و دلگرم شدند، و يك‌دل و يك جان گرد او را گرفتند، چرا كه بعد از سالها بدبختی و تيره‌روزی و دربدری پيامبری آسمانی در ميان خود می‌بينند كه هم ضامن هدايت آنها است، و هم رهبر انقلاب و آزادی و پيروزی آنان خواهد شد. ‏ 🔹موسی در ميان مردم مصر و قبطيان جايی برای خود باز كرد، جمعی به او تمايل پيدا كردند و يا لا اقل از مخالفت با او وحشت داشتند، و صدای دعوت موسی در تمام مصر پيچيد. ‏ 🔹از همه مهمتر اينكه فرعون نه از نظر افكار عمومی، نه از نظر وحشت بر جان خود، قدرت مزاحمت با مردی كه عصائی اين چنين در دست دارد و زبانی آن چنان گويا در دهان، در خود نمی‌ديد. 👈‏مجموع اين امور زمينه مساعدی را برای اينكه موسی بتواند در ميان آن مردم بماند و به دعوت و تبليغ بپردازد و اتمام حجت كند فراهم ساخت. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 4⃣1⃣ تدبر در سوره 🔹خلاصه تفسیر سوره دخان از تفسیر تسنیم آیت اله جوادی آملی بخش دوم ﴿نزول دفعی ونزول تدریجی ﴾ ظاهر اين آيات يعني اين سه طايفه آيات اين است که خود قرآن در ماه رمضان و در ليلهٴ مبارکه نازل شد، آن ليله هم ليلهٴ قدر است که ﴿إِنَّا انزَلْنَاهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ﴾، با اينکه ظاهر چند طايفه از آيات قرآن کريم اين است که قرآن تدريجاً نازل شد؛ يعني در ظرف اين ۲۳ سال به تدريج نازل شد. اگر قرآن تدريجاً نازل شد، اينها با ﴿إِنَّا انزَلْنَاهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ﴾ يا ﴿فِي لَيْلَةٍ مُبَارَكَةٍ﴾ چگونه هماهنگ درمي‌آيد؟ آياتي که درباره نزول قرآن کريم است ـ مثل همين سوره «دُخان» که فرمود: ﴿إِنَّا أَنزَلْنَاهُ فِي لَيْلَةٍ مُبَارَكَةٍ﴾؛ گاهي هم آن ليلهٴ مبارکه را مشخص مي‌کند؛ مثل اينکه ﴿إِنَّا انزَلْنَاهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ﴾، هيچ‌کدام از اين آيات در شب قدر نازل نشد؛ يعني اين سوره مبارکهٴ «دُخان» يا آن سوره مبارکهٴ «بقره» که «بقره» در مدينه نازل شد و اين در مکه نازل شد، هيچ‌کدام از اينها در شب قدر نازل نشدند؛ ولي در همه اينها هست که ما قرآن را در شب قدر نازل کرديم، معلوم مي‌شود نزولي هست که در شب قدر واقع شده و با اين تفصيل هم مي‌تواند هماهنگ باشد. اگر همه اينها در شب قدر نازل شده بود، ديگر توجيهي نمي‌خواست؛ اما اين سوره‌ها در شب قدر نازل نشد، ولي اين آيات مي‌فرمايند که خدا قرآن را در شب قدر نازل کرده است. معلوم مي‌شود يک نزول است که مربوط به شب قدر است و يک نزول است که در طي اين ۲۳ سال است. مطلب ديگر آن است که اگر بخواهيد ﴿إِنَّا انزَلْنَاهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ﴾ را توجيه کنيد و بگوييد که قرآن دو بار نازل شده است؛ يکي اينکه مثلاً تدريجاً نازل شده است و ديگری دفعتاً نازل شده است، چه اينکه در بعضي از تعبيرات هم هست. که آغاز نبوّت آن حضرت ۲۷ رجب بود، در آغاز نبوّت بخشي از آيات قرآن مثل اوايل سوره «علق» نازل شده است: ﴿اقْرَأْ وَ رَبُّكَ الأكْرَمُ﴾ و مانند آن، چگونه شما مي‌گوييد قرآن در ليلهٴ قدر و در ماه مبارک رمضان نازل شده است⁉️ با اينکه بين ۲۷ رجب تا ۲۳ و ۲۴ و ۲۵ ماه رمضان تقريباً دو ماه فاصله است؛ حالا چند آيهٴ اول در ۲۷ رجب نازل شد، اين منافات ندارد که کلّ قرآن در ماه مبارک رمضان نازل بشود . اين کتاب نمي‌تواند دفعتاً نازل شده باشد، چرا؟ براي اينکه در بسياري از اين آيات شأن نزولي دارد يا سؤالي دارد، سؤال مي‌کنند: ﴿يَسْئَلُونَكَ عَنِ الْأَهِلَّةِ﴾،﴿يَسْئَلُونَكَ عَنِ الرُّوح﴾، ﴿يَسْئَلُونَكَ عَنِ الْمَحيض﴾ که اين سؤال‌ها هست، بعد از دو روز يا سه روز جواب مي‌آيد که سرّ «أهلّة» اين است، سرّ «روح» اين است، سرّ و حکم آن عادت زنانه اين است؛ اين شأن نزول‌ها نشان مي‌دهد که اين کتاب حتماً تدريجي است! پس اين کتاب، يک کتاب تدريجي است! اين را اسباب نزول نشان مي‌دهد، اين سؤال و جواب‌ها نشان مي‌دهد و اين انتظار حضرت که پاسخي بيايد تا جواب عطا کند، نشان مي‌دهد که کتاب، کتاب تدريجي است، کتاب تدريجي چگونه دفعتاً نازل شده است؟! لذا فرمودند که دو نزول هست: يک نزول دفعي است و يک نزول هم تدريجي است؛ نزول دفعي‌ آن در ليلهٴ قدر ماه مبارک رمضان بود و مانند آن و نزول تدريجي‌ آن در ظرف ۲۳ سال بود؛ ولي آن شبهه همچنان باقي است. مطلب ادامه دارد..... https://zaya.io/m42dk کانالِ قرآن‌پویان تدبر در  قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
شماره 165 سوره صفحه_65 🔻نكاتي از 🟧قسمت اول: لزوم و و 💠وَإِذْ غَدَوْتَ مِنْ أَهْلِكَ تُبَوِّئُ الْمُؤْمِنِينَ مَقَاعِدَ لِلْقِتَالِ وَاللَّهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ ال عمران/121 🌱[به ياد آر] آنگاه كه صبحگاهان از خانواده‌ات [به عزم رفتن به جبهة اُحُد] جدا شدي تا مؤمنين را در سنگرهاي خود مستقر سازي و خداوند [نسبت به سخنان موافق و مخالف] بس شنوا و داناست. از این به بعد آیاتی شروع می‌شود که در باره یک حادثه مهم و پردامنه اسلامی یعنی جنگ «احد» نازل شده. 👈در آغاز اشاره به بیرون آمدن پیامبر از مدینه برای انتخاب لشکرگاه در دامنه احد کرده و می‌گوید: «به خاطر بیاور ای پیامبر! آن روز را که صبحگاهان از مدینه از میان بستگان و اهل خود بیرون آمدی تا برای مؤمنان پایگاههایی برای نبرد با دشمن آماده سازی و خداوند شنوا و داناست» 🔻سپس به گوشه دیگری از این ماجرا اشاره کرده می‌فرماید: «در آن هنگام دو طایفه از مسلمانان (که طبق نقل تواریخ «بنو سلمه» از قبیله اوس و «بنو حارثه» از قبیله خزرج بودند) تصمیم گرفتند که سستی به خرج دهند و از وسط راه به مدینه باز گردند» (إِذْ هَمَّتْ طائِفَتانِ مِنْکُمْ أَنْ تَفْشَلا). 👈 علت این تصمیم شاید این بود که آنها از طرفداران نظریه «جنگ در شهر» بودند و پیامبر با نظر آنها مخالفت کرده بود، اما چنانکه از ذیل آیه استفاده می‌شود آن دو طایفه به زودی از تصمیم خود بازگشتند، و به همکاری با مسلمانان ادامه دادند، لذا قرآن می‌گوید: «خداوند یاور و پشتیبان این دو طایفه بود و افراد با ایمان باید بر خدا تکیه کنند» (وَ اللَّهُ وَلِیُّهُما وَ عَلَی اللَّهِ فَلْیَتَوَکَّلِ الْمُؤْمِنُونَ) 🖊داستان جنگ اُحُد، نه از عِدّه و عُدّه خودي و دشمن و قهرماني شجاعان [كه مورد علاقة ناقلين حوادث است]، بلكه از خيزش سحرگاهي پيامبر با ترك خانه و خانواده و شتافتن به صحنة نبرد براي سامان دادن به سپاهيان و استقرار آنان در سنگرهاي دفاعي آغاز مي‌شود تا فرماندهي قاطع و مصمّم او را در برابر متجاوزين نشان دهد. آن رسول موحّد و متوكّل خدا، تنها مرد موعظه و منطق و معلم و مربّي اخلاق نبود، در دفاع از جان و مال و ايمان پيروانش نيز نمونه و نادر بود. اتفاقاً اسوه بودن آن رسول، در متن آيات مربوط به جنگ احزاب و ماجراي ائتلاف دشمنان اسلام با محاصرة مدينه و مقاومت مثال‌زدني مطرح شده است. احزاب 21- لَقَدْ كَانَ لَكُمْ فِي رَسُولِ اللهِ أُسْوَةٌ حَسَنَهٌ... ⬅️روزهاى حسّاس گذشته را فراموش نكنيم و به عنوان سند تجربه، به ياد داشته باشيم. «وَ إِذْ غَدَوْتَ ...» ↩️لازمه‌ى شركت در جنگ و دل‌كندن از است. «وَ إِذْ غَدَوْتَ مِنْ أَهْلِكَ ...» 📚تفاسیر نور،نمونه،بازرگان ┄═❁🍃❈ کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ها بدترین 👈به طور کلی افرادی که به می‌گروند و سپس بیرون می‌روند از افرادی که از اول گرایش پیدا نکرده‌اند و ضد انسان‌تر می‌شوند؛ زیرا دین به حکم نیروی عظیم خود همه عواطف دیگر انسانی را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد و اگر رفت همه آنها را که در خود هضم و جذب کرده بود نیز با خود می‌برد. این است که افرادی که زمانی متدین بوده و سپس شده‌اند از بی‌دین‌های اوّلی خشن‌تر و بی‌عاطفه‌تر و خطرناک‌تر می‌شوند. ↩️اما خطرناک‌تر از این طبقه، و کج‌سلیقه خشکه مقدس‌اند. این طبقه علاوه بر اینکه تحت‌الشعاع قرار گرفته و از تأثیر مستقل افتاده، نیروی دین به حکم اینکه منحرف شده اثر خود را نمی‌بخشد و از آن طرف چون زائل نشده و به صورت انحرافی کار می‌کند به همان قدرت که مقتضای نیروی است فعال است. اینها دیگر از هر سبع خطرناک‌تر و وحشتناک‌ترند. ⭕️ تاریخ نشان می‌دهد که ، کشتارها، زجر و شکنجه‌ها به وسیله صورت گرفته است. بزرگ‌ترین نمک‌نشناسی‌ها را اینها انجام می‌دهند زیرا «یحْسَبونَ انَّهُمْ یحْسِنونَ صُنْعاً». جنگ‌های صلیبی، جنگ‌های خوارج، حتی فاجعه کربلا ساخته دست این طبقه است. 🖍 استاد مطهری، پاسخ‌های استاد به نقدهایی بر کتاب مسئله حجاب، ص۷۵-۷۴ کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
اللّٰهُمَّ فَاهْدِنِى هُدَى الْمُهْتَدِینَ خدایا مرا به راه ره‌یافتگان بدار  🤲 دعای امام صادق (ع) در ماه رجب @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا