eitaa logo
قران پویان
471 دنبال‌کننده
6هزار عکس
697 ویدیو
619 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
4_5956336486625317269.mp3
21.13M
✅محمد(ص) به‌مثابه اسوه اخلاقی جلسه سوم: تقدم بر دین، شرط استفاده درست از ایا اخلاق را از اسوه ها میگیریم یا اسوه ها را با اخلاق می سنجیم؟ اگر دین را بر اخلاق مقدم کنیم، داعش میشود اگر اخلاق مقدم بر دین نباشد، با چه ملاکی ادیان را مقایسه و اسلام را انتخاب کنیم؟ با چه معیاری امام و معاویه را ارزیابی کنیم؟ ✅اینکه کسی عقیده خود را درست، مطلق و غیر قابل خطا بداند، سایرین را باطل میداند در حالیکه دغدغه هرکس همواره باید کشف باشد 💢اگر ادمی ادعای نبوت کرد و معجزه اورد و مطنین شدیم پیامبر است و بعد دستور به جنایت و قتل داد، چه کنیم؟ نباید جنایت کرد چون اخلاق مقدم است مرز. با   نزدیک است استاد سلیمانی دانشگاه مفید، زمستان ۴۰۲ @quranpuyan
💫حکومت اسلامی منهای جمهوریت محقق نمی شود. نوع حکومت و شخص رهبری باید مورد پذیرش مردم باشد 💢جنابعالی را می پسندید یا را ؟ چرا؟ نقطه اصطکاک این دو کجاست؟ پاسخ: اگر حساس نشده بودند، این دو کلمه هیچ فرقی با هم نداشتند. چون وقتی صحبت از حکومت اسلامی می شود، حکومت باید باشد یا وقتی می گوییم جمهوری اسلامی، نتیجه آن همان حکومت اسلامی می شود. در قانون اساسی «جمهوری اسلامی» آمده است. البته مواردی هم درباره حکومت اسلامی و دولت اسلامی آمده است. باید مشخص شود که حکومت اسلامی از چه عناصری تشکیل می شود؟ 🔻🔻 اولین عنصر این نوع حکومت، هستند. چون تا زمانی که مردم از لحاظ عقیده مسلمان نشوند، جزو امت حکومت اسلامی نمی شوند. پس طرفداران حکومت اسلامی مردمی هستند که عقاید اسلامی دارند. البته نه همه مردم، بلکه اکثریتی که جامعه را تشکیل می دهد. وقتی پذیرفتند، باید کسی بیاید بر این مردم حکومت کند. اگر نپذیرند که نمی تواند کند. خود پیامبر (ص) را مثال می زنم. از (ص) که برای حکومت مشروع تر پیدا نمی شود. وقتی مردم گوش به حرف پیامبر (ص) نمی کردند، حکومتی نداشت. هیچ پیامبر دیگری هم حکومت نداشت. به تاریخ حضرت موسی، حضرت عیسی و دیگر پیامبران نگاه کنید. اگر مردم نمی پذیرفتند، به مردم را به سوی قانون و خود نمی آوردند. اول مردم می پذیرفتند و بعد از پذیرش، قوانین آن دین واجب الاتباع می شد و می بایست از مقررات آن دین اطاعت می کردند. مقررات اسلام هم مشخص است. این معنای واقعی جمهوری است. آن موقع مثل امروز رأی گیری نبود. بیعت های کلی بود که رؤسای قبایل با کسی بیعت می کردند و الان فردی است و همه مردم باید بدهند. پس مردم باید حکومت را بپذیرند. حتی هم باید مورد قبول و پذیرش مردم باشد. درست است که در شیعه اصولی داریم که جامع الشرایط در زمان غیبت به جای امام زمان (عج) می نشیند. این هم یک فرد نیست. ممکن است تعداد زیادی باشند. بنابراین، اگر یکی از آنها بخواهد حکومت کند، باید را داشته باشد. البته گاهی مردم مرید فقیهی می شوند و به حرف هایش گوش می کنند که از گذشته موارد زیادی را سراغ داریم. صحبت ما این است که می خواهد حکومت کند و فرمان بدهد، ارتش و سپاه درست کند و کارهای دیگری انجام دهد. در این فرض باید مردم به آن فرد رأی بدهند. ما در جمهوری اسلامی همین کار را در دو مرحله انجام دادیم. یعنی اول مردم، خبرگان را و در مرحله بعد خبرگان، رهبر را انتخاب می کنند. البته در زمان امام (ره) خود مردم ایشان را به صورت طبیعی به عنوان رهبر انتخاب کرده بودند. بنابراین، جمهوری اسلامی از لحاظ ماهیت هیچ فرقی با حکومت اسلامی ندارد. 💢ولی با توجه به مباحثی که در جامعه مطرح شد، بعضی ها می خواهند حکومت اسلامی را منهای جمهوریت قبول کنند. من می گویم این نمی شود. چون اگر در عالم واقع، فقیهی مشروعیت حکومت داشته باشد، تا مردم با آن فقیه بیعت و همکاری نکنند و رأی ندهند، به هیچ وجه نمی تواند تشکیل حکومت بدهد. اصلاً عملی نیست. 👈بنابراین، باید در نوع حکومت اسلامی باشد. در قانون اساسی ما آمده و از اول هم جزو شعارهای انقلاب بوده است. من ترجیح می دهم همین جمهوری اسلامی باشد. 🎙 از مصاحبه مرحوم هاشمی رفسنجانی، منتشر شده در سایت جماران کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
وَاصْرِفْ عَنّی بِمَسْئَلَتی و بگردان از من به خاطر همان درخواستی که از تو کردم اِیّاکَ جَمیعَ شَرِّ الدُّنْیا وَشَرِّ الاْخِرَهِ همه شر دنیا و شر آخرت را فَاِنَّهُ غَیْرُ مَنْقُوصٍ ما اَعْطَیْتَ. زیرا آنچه تو دهی چیزی کم ندارد (یا کم نیاید) بخشی از دعای ماه رجب @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
 💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیات 112 تا 136 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
4_5769366505711999327.mp3
1.4M
‌‌‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏ 📖 🎙آقای بازرگان 🆔@quranpuyan
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ملاك ارزش، است، نه جايگاه اجتماعی و اقتصادی 💠وَ ما أَنَا بِطارِدِ الْمُؤْمِنِينَ (۱۱۴) إِنْ أَنَا إِلاَّ نَذِيرٌ مُبِينٌ (۱۱۵) قالُوا لَئِنْ لَمْ تَنْتَهِ يا نُوحُ لَتَكُونَنَّ مِنَ الْمَرْجُومِينَ (۱۱۶/شعراء) 🌱(امروز كه آنان ايمان آورده‌اند،) من طرد كننده‌ی مؤمنان نيستم. من جز هشدار دهنده‌ای روشنگر نيستم. مردم به نوح گفتند: ای نوح! اگر (از دعوت خود) دست برنداری قطعاً از سنگسار شدگان خواهی شد. 🔹با پيشنهادات و توقّعات نابجای متكبّران، قاطعانه برخورد كنيد. (طرد فقرای با ايمان جايز نيست، حتّی اگر به قيمت ايمان‌آوردن گروهی ديگر باشد) وَ ما أَنَا بِطارِدِ ... ‏ 🔹ملاك ارزش، ايمان است، نه جايگاه اجتماعی و اقتصادی. وَ ما أَنَا بِطارِدِ ... ‏ 🔹جاذبه بايد در حدّ اعلی باشد، ولی دافعه تنها در موقع ضرورت لازم است. وَ ما أَنَا بِطارِدِ ... ‏ 🔹بيم وهشدار و انذار انبيا، بيش از بشارت آنان است. در قرآن جمله‌ی‌ «إِنْ أَنَا إِلَّا نَذِيرٌ» آمده، ولی جمله‌ی «ان انا الا بشير» نيامده است. ‏ 🔹ترساندن غافل از خطرها، بهترين شيوه‌ی ارشادی است. «إِنْ أَنَا إِلَّا نَذِيرٌ» ‏ 🔹يكی از مهم‌ترين حربه‌های مخالفان انبيا تهديد است. «مِنَ الْمَرْجُومِينَ» ‏ 🔹سنگسار كردن، يكی از قديمی‌ترين انواع شكنجه‌هاست. «مِنَ الْمَرْجُومِينَ» 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan