eitaa logo
قران پویان
440 دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
656 ویدیو
602 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
در واقعه تاریخی قسمت هفتم از کتاب پس باور كنیم حرف این مرد بزرگ حاجی نوری را كه می گوید: امروز اگر كسی بخواهد بگرید، اگر كسی بخواهد ذكر مصیبت كند، بر مصائب جدیده ی أبا عبد اللّه باید بگرید، بر این كه به أبا عبد اللّه علیه السلام نسبت داده می شود. اینها كه عرض می كنم نمونه های كوچكی است. می رسد، همه ی مردم این روضه را گوش می كنند كه اسرا از شام كه برمی گشتند، آمدند به كربلا و در آنجا با ملاقات كردند، امام زین العابدین با جابر ملاقات كرد، در صورتی كه این مطلب جز در كتاب لهوف كه آن هم خود سید بن طاووس در كتابهای دیگرش آن را تكذیب كرده و لااقل تأیید نكرده است، در هیچ كتابی نیست و هیچ دلیل عقلی هم قبول نمی كند. ولی مگر می شود این را از مردم گرفت. 👈در اربعین تنها موضوعی كه مطرح است موضوع زیارت امام حسین است چون اولین زائرش جابر بوده است و در این روز زیارت امام حسین سنت شده است. اربعین جز موضوع زیارت امام حسین هیچ چیز دیگری ندارد، موضوع تجدید عزای اهل بیت نیست، موضوع آمدن اهل بیت به كربلا نیست، اصلاً راه شام از كربلا نیست، راه شام به مدینه از خود شام جدا می شود. آن چیزی كه بیشتر دل انسان را به درد می آورد این است كه اتفاقاً در میان وقایع تاریخی، كمتر واقعه ای است كه از نظر نقلهای معتبر به اندازه ی حادثه كربلا غنی باشد. ✅من در سابق خیال می كردم كه اساساً علت اینكه این همه دروغ اینجا پیدا شده است این بوده كه وقایع راستین را كسی نمی داند چه بوده است؟ بعد كه مطالعه كردم، دیدم اتفاقاً هیچ قضیه ای در تاریخ- در تاریخهای دور دست مربوط به مثلاً سیزده یا چهارده قرن پیش- به اندازه ی حادثه ی كربلا تاریخ معتبر ندارد. معتبرین مورخین اسلامی از همان قرن اول و دوم قضایا را با سندهای نقل كردند و این نقلها با یكدیگر انطباق دارد و به هم نزدیك است؛ و قضایایی در كار بوده است كه سبب شده است جزئیات این تاریخ بماند. یكی از چیزهایی كه سبب شده كه متن این حادثه محفوظ بماند و هدفش شناخته بشود این است كه در این حادثه خطبه زیاد خوانده شده است. در آن عصرها حكم را در این عصر داشت. همین طوری كه در این عصر در وقایع، مخصوصاً در جنگها، اعلامیه های رسمی بهترین چیز است برای اینكه متن تاریخ را نشان بدهد، در آن زمان هم خطبه چنین بوده است. خطبه زیاد است، چه قبل از حادثه ی كربلا چه در خلال حادثه ی كربلا و چه خطبه هایی كه بعد اهل بیت در كوفه، در شام و در جاهای دیگر ایراد كردند 👈و اصلاً هدف آنها از این ها این بود كه می خواستند به مردم اعلام كنند كه چه گذشت و قضایا چه بود و هدف چه بود؟ این یكی از منابع؛ یعنی خودش انگیزه ای بوده است كه قضایا نقل شود. ادامه دارد https://telegram.me/quranpuyan
#دعاهای_روزانه «اللَّهُمَّ اجْعَلْنِي عِنْدَكَ وَجِيهاً بِالْحُسَينِ عَلَيهِ‌السَّلام فِي الدُّنْيا وَ الآخِرَة» خدايا مرا در دنيا و آخرت به‌ واسطه حسين (ع) عزيز و مقبول قرار ده. @quranpuyan
به نام خدا ✅ روشهای و برخورد با از نگاه 🔹مبحث هفتم از ديگر روشهای علیه ظالم، و در خواست از خدا برای رهایی از چنگال ظالمین و انتقام گرفتن است.هم چنين استمداد و طلب ياري از سايرين عليه ظالم نيز مورد تاييد قرآن ميباشد. در قران نمونه هایی از این دست ارایه شده که سه مورد آن اینجا اشاره میشود: 1-دعای همسر فرعون برای نجات از فرعون و ظالمین در سوره وَضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا لِّلَّذِينَ آمَنُوا اِمْرَأَةَ فِرْعَوْنَ إِذْ قَالَتْ رَبِّ ابْنِ لِي عِندَكَ بَيْتًا فِي الْجَنَّةِ وَنَجِّنِي مِن فِرْعَوْنَ وَعَمَلِهِ وَنَجِّنِي مِنَ الْقَوْمِ الظَّالِمِينَ ﴿۱۱﴾ و براى كسانى كه ايمان آورده‏ اند خدا همسر فرعون را مثل آورده آنگاه كه گفت پروردگارا پيش خود در بهشت ‏خانه‏ اى برايم بساز و مرا از فرعون و كردارش نجات ده و مرا از دست مردم ستمگر برهان (۱۱) 2- دعای موسی هنگامیکه از دست فرعونیان فرار میکرد.در سوره فَخَرَجَ مِنْهَا خَائِفًا يَتَرَقَّبُ قَالَ رَبِّ نَجِّنِي مِنَ الْقَوْمِ الظَّالِمِينَ ﴿۲۱﴾ موسى ترسان و نگران از آنجا بيرون رفت [در حالى كه مى]گفت پروردگارا مرا از گروه ستمكاران نجات بخش (۲۱) 3-دعای موسی و بنی اسراییل برای نجات از فرعون:سوره آیه ۸۵و۸۶ وَقَالَ مُوسَى يَا قَوْمِ إِن كُنتُمْ آمَنتُم بِاللّهِ فَعَلَيْهِ تَوَكَّلُواْ إِن كُنتُم مُّسْلِمِينَ ﴿۸۴﴾ فولادوند: و موسى گفت اى قوم من اگر به خدا ايمان آورده‏ ايد و اگر اهل تسليميد بر او توكل كنيد فَقَالُواْ عَلَى اللّهِ تَوَكَّلْنَا رَبَّنَا لاَ تَجْعَلْنَا فِتْنَةً لِّلْقَوْمِ الظَّالِمِينَ ﴿۸۵﴾ فولادوند: پس گفتند بر خدا توكل كرديم پروردگارا ما را براى قوم ستمگر [وسيله] آزمايش قرار مده مکارم: گفتند تنها بر خدا توكل داريم پروردگارا ما را تحت تاءثير گروه ستمگر قرار مده. وَنَجِّنَا بِرَحْمَتِكَ مِنَ الْقَوْمِ الْكَافِرِينَ ﴿۸۶﴾ فولادوند: و ما را به رحمت‏ خويش از گروه كافران نجات ده سید کاظم فرهنگ http://yon.ir/Qp384 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢 https://eitaa.com/quranpuyan
✅ وقایع روز در روز هشتم محرم‌الحرام سال ۶۱ هجرى قمرى با اینکه سپاه امام حسين ‌‏(ع) در محاصره شديد قرار داشت، اميه بن سعد طايي خود را به ياران امام رساند.‏ اميه بن سعد طايي از شهداي كربلا به شمار مي‌آيد و روز عاشورا ‏به نقلي در حمله اول شهيد شد. وي در سواركاري نامي، شجاعي از كوفيان و از اصحاب ‏امیرالمؤمنین (ع) بوده است و در جنگ صفين نيز حضور داشتند. در اين روز عطش بار ‏ديگر بر همراهان امام (ع) غلبه كرد و عمر بن حجاج به محاصره شريعه فرات مباهات ‏مي‌كرد و به حضرت زخم‌زبان مي‌زد.‏ ابومخنف از زبيدي نقل كرده كه مي‌گفت: از عمرو بن حجاج هنگامی‌که نزديك اصحاب امام ‌‏(ع) شد شنيدم مي‌گفت:اي كوفيان! از ابن زياد و جمع خود دست نكشيد و در كشتن ‏كسي كه از دين بيرون رفته(امام حسين (ع)) و با امام خود يزيد مخالفت مي‌كند ترديد ‏نكنيد. امام فرمود: اي عمرو بن حجاج! آيا مردم را بر من مي‌شوراني؟ آيا ما از دين خدا ‏بيرون رفته‌ايم و شما بر دين پايدار مانده‌ايد؟ هان! به خدا سوگند، آنگاه‌که جان‌های شما از ‏بدن‌ها مفارقت كنند و بر اين اعمال خود بميريد، درخواهيد يافت كه کدام‌یک از ما از دين ‏خدا بيرون رفته و چه كسي به سوختن در آتش سزاوارتر است.‏ با توجه به اينكه عطش بر امام و همراهان غلبه كرده بود، عبدالله بن حصين ازدي بر ‏محاصره فرات فخر مي‌ورزيدند عبدالله بن حصين ازدي كه مرگش در بجيله رخ داد، به ‏رويارويي امام آمده و گفت:  اي حسين! آيا اين آب را نمي‌بيني كه همچون دل آسمان ‏مي‌درخشد؟! به خدا سوگند يك قطره از آن را نخواهي چشيد تا تشنه‌کام بميري! امام ‏فرمود: خدايا! او را از تشنگي بميران و او را هرگز نيامرز. حميد بن مسلم مي‌گويد: پس‌ازآن، او مريض شد و من به عيادتش رفتم سوگند به خدايي كه هيچ معبود به حقي جز او ‏نيست. او را ديدم كه پيوسته آب مي‌خورد و سيراب نمي‌شد، سپس آن را پس مي‌داد و ‏دوباره مي‌آشاميد و سيراب نمي‌شد. بدين گونه بود تا مرد.‏ در پايان روز هشتم، حضرت سكينه (ع) فرزند اباعبدالله الحسين (ع) مي‌گويد مهتاب ‏فضاي خيمه امام را روشن كرده بود ديدم پدرم ميان جمعيت ايستاده و خطاب به ياران و ‏همراهان مي‌فرمايد: اي مردم! هرکدام از شما كه مي‌تواند بر تيزي شمشير و ضربات ‏نيزه‌ها صبر كند، با ما قيام نمايد وگرنه از ميان ما برود و خود را نجات دهد. سخنان امام به ‏پايان نرسيده بود كه ياران همگي صدا زدند سوگند به خدا چنين نخواهيم كرد، بلكه جان، ‏مال، زن و فرزندان خود را فداي تو خواهيم كرد. کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢 https://eitaa.com/quranpuyan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
«امکان یا امتناع مذاکره با دشمن در سیاست انقلابی امام حسین» در این سخنرانی این مسائل مورد برسی قرار می‌گیرد: 1. آیا گزارشات تاریخی وقوع مذاکره از سوی امام را تایید می‌کند؟ مورخان شیعی در قبال این گزارشات چه موضعی داشته‌اند؟ 2. امام (ع) در این مذاکرات چه پیشنهادی داشته و تا چه حد حاضر به قبول شرایط طرف مقابل بودند؟ 3. چرا این گفتگوها به سرانجام نرسید؟ 4. آیا از نظر متکلمان شیعه این گزارشات تاریخی قابل قبول بوده و با مبانی کلامی در باب امامت سازگار است؟ 5. فقه شیعه در این باره چه موضعی دارد؟ شب ششم محرم - ۱۶ مهر ماه ۱۳۹۵ - دانشگاه علامه طباطبایی @quranpuyan
بسم الله الرحمن الرحیم سلام برشما : هر هفته تمرین ‌‌به‌ یک دستور قرانی هفته تمرین بیست وهفتم ✅پرهیز از 👈از رسول خدا صلى الله عليه و آله درباره آيه « پس هر كه اميد ديدار پروردگارش را دارد بايد كارى شايسته كند و هيچ كس را شريك پروردگارش قرار ندهد » ( الكهف : ۱۱۰ ) . سؤال شد ، 🌹حضرت فرمود : هر كه براى به مردم نماز گزارد است . . . و هر كه يكى از فرمان هاى خدا را براى به مردم به جاى آورد است . ( تفسير القمّي : ۲/۴۷ ) 🌹امام صادق عليه السلام ـ درباره آيه « هركه اميد ديدار پروردگارش را دارد . . .» ( الكهف : ۱۱۰ ) ـ فرمود : 🔶 الرَّجُلُ يَعمَلُ شيئا مِن الثوابِ لا يَطلُبُ به وَجهَ اللّه ِ إنّما يَطلُبُ تَزكِيَةَ الناسِ ، يَشتَهي أن يَسمَعَ بهِ الناسُ، فهذا الّذي أشرَكَ بعِبادَةِ ربِّهِ . آدمى كار ثوابى مى كند، امّا را در نظر ندارد ، بلكه در نظر اوست و مشتاق است كه آن را به گوش مردم برساند . چنين كسى در پرستش پروردگار خود آورده است ( الكافي : ۲/۲۹۴/۴) ‌گروه عمل به قرآن در پيام رسان ايتا http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d https://eitaa.com/quranpuyan
در واقعه تاریخی قسمت هشتم از کتاب قضایای قضایای روشنی است و سراسر این قضایا هم افتخارآمیز است، ولی ما آمده ایم چهره ی این حادثه تابناك تاریخی را تا این مقدار مُشوَّه كرده ایم! 😔 بزرگترین را ما به امام حسین علیه السلام كرده ایم. اگر امام حسین علیه السلام در عالم ظاهر هم بیاید ببیند، به ما چه می گوید؟ می گوید: آن كه در آنجا بود كه این نیست؟ شما كه به كلی قیافه را تغییر داده و عوض كرده اید، آن امام حسینی كه شما در خیال خودتان رسم كرده اید كه من نیستم! آن قاسم بن الحسنی كه شما در خیال خودتان رسم كرده اید كه آن برادرزاده ی من نیست! آن علی اكبری كه شما در مخیله ی خودتان درست كرده اید كه جوان با معرفت من نیست! آن یارانی كه شما درست كرده اید كه آنها نیستند، پس شما چه می گویید؟ ! ما آمده ایم قاسمی درست كرده ایم كه آرزویش فقط دامادی بوده، آرزوی عمویش هم دامادی او بوده است. این را شما مقایسه كنید با كه در تاریخ بوده است. تواریخ معتبر این قضیه را نقل كرده اند كه در شب عاشورا امام علیه السلام اصحاب خودش را در خیمه ای «عِنْدَ قِرَبِ الْماءِ» جمع كرد. معلوم می شود ای بوده است كه آن را به آب اختصاص داده بودند و از همان روزهای اول آبها را در آن خیمه جمع می كردند. امام اصحاب خودش را در آن خیمه یا نزدیك آن خیمه جمع كرد. آن خطابه ی بسیار معروف شب عاشورا را در آنجا امام القاء كرد، كه حالا نمی خواهم آن خطابه را برای شما به تفصیل نقل كنم. خلاصه به آنها می گوید شما آزادید (آخرین اتمام حجت به آنها) . امام نمی خواهد كسی رودربایستی داشته باشد، كسی خودش را مجبور ببیند، حتی كسی خیال كند به حكم بیعت لازم است بماند؛ خیر، همه تان را آزاد كردم، همه ی یارانم، همه ی خاندانم، حتی برادرانم، فرزندانم، برادرزادگانم؛ اینها هم جز به شخص من به كسی كاری ندارند؛ امشب شب تاریكی است؛ اگر می خواهید، از این تاریكی استفاده كنید بروید و آنها هم قطعاً به شما كاری ندارند آن وقت همین نوجوانی كه ما این قدر به او ظلم می كنیم، آرزوی او را دامادی می دانیم، تاریخ می گوید خودش گفته آرزوی من چیست. یك وقت رو كرد به آقا و عرض كرد: «وَ أَنَا فی مَنْ یُقْتَلُ؟ » آیا من جزء كشته شدگان هستم یا نیستم؟ حالا ببینید آرزویش چیست؟ آقا جوابش را نداد، فرمود: اول من از تو یك سؤال می كنم جواب مرا بده، بعد من جواب تو را می دهم. شاید (من این طور فكر می كنم) آقا مخصوصاً این سؤال را كرد و این جواب را شنید، خواست این سؤال و جواب پیش بیاید كه مردم آینده فكر نكنند این نوجوان ندانسته و نفهمیده خودش را به كشتن داد، دیگر مردم آینده نگویند این نوجوان در آرزوی دامادی بود، دیگر برایش حجله درست نكنند، جنایت نكنند.👉 آقا فرمود كه اول من سؤال می كنم. عرض كرد: بفرمایید. فرمود: «كَیْفَ الْمَوْتُ عِنْدَكَ» ؟ پسركم، فرزند برادرم، اول بگو مردن، كشته شدن در ذائقه تو چه طعمی دارد؟ فوراً گفت: «اَحْلی مِن الْعَسَلِ» از عسل شیرین تر است؛ اینهاست كه این حادثه را یك حادثه ی بزرگ تاریخی كرده است كه تا زنده ایم ما باید این حادثه را زنده نگه بداریم، چون دیگر نه حسینی پیدا خواهد شد نه قاسم بن الحسنی. این است كه این مقدار ارزش می دهد كه بعد از چهارده قرن اگر یك چنین حسینیه ای به نامشان بسازیم كاری نكرده ایم، و الا آن كه آرزوی دامادی دارد، كه همه ی بچه ها آرزوی دامادی دارند، دیگر این حرفها را نمی خواهد، وقت صرف كردن نمی خواهد، پول صرف كردن نمی خواهد، برایش حسینیه ساختن نمی خواهد، سخنرانی نمی خواهد. ولی اینها جوهره ی انسانیت اند خدایا عاقبت امر همه ی ما را ختم به خیر بفرما! ما را به حقایق اسلام آشنا كن! این و نادانیها را به كرم و لطف خودت از ما دور بگردان! توفیق عمل و خلوص نیت به همه ی ما عنایت بفرما! حاجات مشروعه ی ما را برآور! اموات همه ی ما ببخش و بیامرز! https://telegram.me/quranpuyan
🌹امام سجاد (ع) می فرمایند: 🔹أنَّ لِلعَبّاسِ عِندَ اللّه‏ِ مَنزِلَةٌ يَغبِطُهُ بِها جَميعُ الشُّهداءِ يَومَ القيامَةِ. 🔸 را نزد خداوند ‏ است ‏كه در روز قيامت همه‏ شهيدان بر آن رشك‏ مى ‏برند. بحار الأنوار ج ۲۲ ص ۲۷۴ 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢 https://eitaa.com/quranpuyan
امام حسين عليه السلام: تجربه هاى طولانى، مايه فزونىِ عقل است طولُ التَّجارِبِ زِيادَةٌ فِي العَقلِ أعلام الدين صفحه ۲۹۸ @quranpuyan
سلام حضرت حجت علیه السلام به حضرت العباس علیه السلام در زیارت ناحیه مقدسه: السَّلامُ عَلَی أبى الفَضلِ العَبّاسِ بنِ أمیرِ المُؤمِنینَ، المُواسى أخاهُ بِنَفسِهِ، الآخِذِ لِغَدِهِ مِن أمسِهِ، الفادى لَهُ الواقى، السّاعى إلَیهِ بِمائِهِ، المَقطوعَةِ یَداهُ، لَعَنَ اللّه ُ قاتِلَیهِ یَزیدَ بنَ الرُّقادِ الحیتى وحَکیمَ بنَ الطُّفیلِ الطّائِىَّ. سلام بر ابوالفضل عبّاس، فرزند امیر مؤمنان؛ از خود در گذرنده با جان برای برادر، برگیرنده از دیروزش برای فردایش، فداییِ او، نگهدارنده، کوشنده برای رساندن آب به او، و کسی که دست هایش بُریده شد! خداوند قاتلانش یزید بن رُقاد حیتی و حَکیم بن طُفَیل طایی را لعنت کند! منبع مقتل الاقبال سید بن طاووس، جلد ۳, صفحه ۷۳ و المزار الکبیر مشهدی، صفحه 486
✅ وقایع روز (تاسوعا) سال ۶۱ هجری در عصر اين روز، دستور عبيدالله بن زياد به عُمر سعد رسيد که بر امام حسين(ع) و يارانش سخت گيرد و کار را يکسره کند؛ عُمر سعد آماده جنگ شد و به سوی امام حسين(ع) و اصحابش يورش برد؛ در اين هنگام، امام(ع) آن شب را تا به صبح از آنان مهلت خواست و بدين ترتيب جنگ به فردا (عاشورا) موکول شد. کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢 https://eitaa.com/quranpuyan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
⬆️⬆️⬆️ «پیوند زیبای امام حسین ع و اصحاب» در جوامع بشری رهبران دو گونه‌اند: الف) رهبرانی که شخصیت انسان‌ها را می‌گیرند و آن‌ها را به صورت شیء درآورده تا ابزاری در دست‌شان باشند. ب) رهبرانی که شخصیت انسان‌ها را می‌پذیرند و بر اساس آگاهی و آزادی از آنان توقع اطاعت دارند. امام حسین در قیام خود در حفظ آزادی و آگاهی اصحاب خویش تأکید داشت. از این رو پیوندی عمیق پدید آمد. شب دهم محرم (شب عاشورا) - ۲۰ مهر ماه ۱۳۹۵ - مجمع احیاء فضیلت @quranpuyan
🎙استاد نورالهيان: حبيب بن مظاهر فرمانده ميسره جناح چپ و زهير فرمانده جناح راست و قمربني هاشم فرمانده ميدان است. رجز حبيب اينگونه است كه با بي اعتنايي كامل به كثرت دشمن و تكيه بر وفاداري خود و افراد معدودش در ميسره سپاه مي گويد ما براساس اعتقاد به خدا و آخرت به ميدان آمده ايم؛ اما شما چه؟ 🔴 عمر بن جناده انصاري، يازده ساله و كوچكترين رزمنده كربلاست كه پدرش در ابتداي حمله به شهادت رسيده است. امام حسين ابتدا به او اجازه نمي دهد اما عمر مي گويد مادرم به من امر كرده كه به ميدان بروم. عمر شجاعانه جنگيد و نخستين سري بود كه در كربلا جدا شد و سرش را به سوي مادرش پرت كردند. مادر سر فرزند را بوسيد و با عمود خيمه به دشمن حمله كرد و رجز خواند كه درست است كه زنم و عزادار فرزند و همسرم هستم، اما چنان به شما حمله مي كنم كه فرزند زهرا راضي شود. ⚫️ انس يكي از صحابه پيامبر است كه رجزش اين بود: آل علي پيرو رحمان و شما پيرو شيطان. 🔴 اسلم، شهيد ايراني و ترك زبان عاشورا كه حضرت، هنگام جان دادن به بالينش مي رود اين رجز را مي خواند: دريا به شمشيرم مي شكافد و هوا با تيرم مواج مي شود. ⚫️ فرزندان زينب رجز خواندند: اگر مرا نمي شناسيد، فرزند جعفر طيارم كه جدم در موته به شهادت رسيد و دو دستش قطع شد و در بهشت در حال پرواز است. 🔸فرزند ديگر زينب رجز خواند: پناه بر خدا از ظلم شما قوم كه اصول قرآن را بهم ريختيد و با كفر و طغيان به مقابله با قرآن رفتيد. 🔴 امام نمی خواست «جون» غلام خود را اذن ميدان دهد. اجازه گرفت و رجز خواند: شما فاجران ضربت دست من را بچشيد. من با دست و زبانم تا اخرين قطره خون از خاندان پيامبر دفاع مي كنم. 🔴 وهب كه ١٧ روز از ازدواجش گذشته و با امام مواجه شده، ١٢ روز است مسلمان شده است. با همسر و مادرش در كربلاست و رجز مي خواند: من خادم حسينم و او بهترين سرور جهان است كه دل را شاد و قلب را نوراني مي كند. ⚫️ علي اكبر و قاسم رجزهاي ماندگاري دارند. 🔴 اما ابوالفضل العباس بزرگ بني هاشم پس از سيدالشهداست. قمر بني هاشم در عصر تاسوعا زماني كه لشکر كوفه حمله كرد و امام ابوالفضل را براي گرفتن مهلت فرستاد و روز عاشورا، با اين رجز عازم فرات براي آوردن آب شد: من در دفاع از فرزند پيامبر هر كاري مي كنم و با ضربات محمدي شما را به عقب مي رانم. در فرات گفت: اي جان تشنه من، آب نخواهم خورد تا حسين تشنه است. بيرون فرات هم رجز عجيبي خواند و پس از قطع دست راست گفت: بخدا قسم اگر دست راستم را قطع كنيد تا ابد از دينم و امامم حمايت مي كنم. بعد از قطع دست چپ گفت: اي جان از كفار نترس. و به شهادت رسيد. ♦️♦️ رجزهای عاشورا، گنجينه ارزشمندي است كه تحت الشعاع مرثيه قرار گرفته است. نقل از کانال انجمن اندیشه وقلم @andisheqalam @quranpuyan
یا ابوالفضل فرزند علی(ع) در بینش و روش ممتاز است. آنقدر که حبیب و حر و زهیر و دیگر شهیدان که روزگار مانندشان را ندیده به مقامش غبطه خواهند خورد. امام زین العابدین(ع) می فرمایند: «عباس را در پیشگاه خداوند منزلتی است که در روز قیامت، همه ی شهدا به آن غبطه می خورند» راز این جایگاه رفیع را می توان در زیارتنامه نورانی اش جست: «السَّلامُ عَلَيْكَ أَيُّهَا الْعَبْدُ الصَّالِحُ الْمُطِيعُ لِلَّهِ وَ لِرَسُولِهِ وَ لِأَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ وَ الْحَسَنِ وَ الْحُسَيْنِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِمْ وَ سَلَّمَ»سلام بر تو اى بنده شايسته فرمانبر خدا و رسول خدا، و امير مؤمنان و حسن و حسين (درود خدا بر آنان باد) عباس در اطاعت و محبت و تسلیم نسبت به امام زمانش از همه شهیدان سبقت گرفته است و این است راز بزرگی عباس. چنانکه در فرازی دیگر از زیارت نامه اش آمده است: «يَا ابْنَ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ أَشْهَدُ لَكَ بِالتَّسْلِيمِ وَ التَّصْدِيقِ وَ الْوَفَاءِ وَ النَّصِيحَةِ لِخَلَفِ النَّبِيِّ» ای فرزند امیرالمؤمنین شهادت مي دهم براى حضرتت به تسليم و تصديق و وفا، و خيرخواهى، براى يادگار پيامبر(ص). و اینک . قرار سالیانه عاشقان عباس است. تا بزرگداشت جانبازی بی نظیرش را برگزار کنند. فرصتی است برای عاشقان معرفت اندیش تا عباس گونه تجدید عهد کنند با امام زمانشان که در کربلای دنیا ندای «هل من ناصر ینصرنی» سر داده است و یاری کنند امامشان را آن گونه که در توانشان است با قلم، با کلام، احساس، اشک و...
عوامل در واقعه تاریخی قسمت نهم از کتاب عوامل تحریف: عاملهای تحریف بر دو قسم است. یك نوع از عاملهاست كه عاملهای عمومی است، یعنی به طور كلی در تواریخ دنیا این عوامل وجود دارد و تواریخ را دچار تحریف می كند، اختصاص به حادثه ی عاشورا ندارد. مثلاً همیشه اغراض خود یك عاملی است برای اینكه حادثه ای را دچار تحریف كند. دشمن برای اینكه به هدف و غرض خودش برسد، تغییر و تبدیلهایی در متن تاریخ می دهد و یا توجیه و تفسیرهای ناروایی از تاریخ می كند كه این مطلب نمونه های زیادی دارد و من نمی خواهم از نمونه های آن بحثی كرده باشم. همین قدر عرض می كنم كه در حادثه ی كربلا هم این نوع از عامل دخالت داشت، یعنی دشمنان در صدد تحریف نهضت حسینی برآمدند. 👈همان طوری كه در دنیا معمول است كه دشمنان، مقدس را به افساد و اخلال و تفریق كلمه و ایجاد اختلاف و امثال اینها متهم می كنند، حكومت اموی خیلی كوشش كرد برای اینكه چنین رنگی به بدهد. از همان روز اول چنین تبلیغاتی شروع شد. كه به كوفه آمده بود، یزید ضمن ابلاغی كه برای ابن زیاد برای حكومت كوفه صادر می كند، این گونه می نویسد: «مسلم پسر عقیل به كوفه آمده است و هدفش و و ایجاد اختلاف در میان مسلمانان است، پس برو و او را سركوب كن» . وقتی هم كه مسلم گرفتار می شود و او را به دارالاماره ی ابن زیاد می برند، ابن زیاد همین جمله ها را به مسلم می گوید: «پسر عقیل! تو را چه شد كه به این شهر آمدی؟ مردم وضع آرام و مطمئنی داشتند. آمدی در این شهر آشوب كردی، ایجاد اختلاف كردی، كردی» . مسلم هم مردانه جواب داد، گفت: اولاً آمدن ما به این شهر ابتدائی نبود. مردم این شهر از ما دعوت كردند، نامه های فراوان نوشتند، نامه هایشان هست و در آن نامه ها نوشتند كه پدر تو زیاد در سالهایی كه در اینجا حكومت كرده است نیكان این مردم را كشته است، بدان را بر نیكان مسلّط كرده است، انواع ظلمها و اجحافها به مردم كرده است؛ از ما دعوت كرده اند برای اینكه را برقرار كنیم، ما برای برقراری عدالت آمده ایم؛ از پیش خودمان هم نیامده ایم، مردم هم ما را برای این منظور خواسته اند. بعد هم حكومت اموی برای اینكه [در این واقعه ] تحریف معنوی كرده باشد، از این جور قضایا زیاد گفت، ولی به اصطلاح نگرفت، یعنی تاریخ اسلام تحت تأثیر این تحریف واقع نشد. شما یك نفر مورخ و یك نفر صاحب نظر را در دنیا پیدا نمی كنید كه این گونه اظهار نظر كرده و گفته باشد حسین بن علی، العیاذ بالله، قیام نابجایی كرد، آمد تا كلمه ی مردم را تفریق كند، اتحاد را از میان ببرد؛ خیر، این تحریف اثر نكرد كه نكرد. 👈👈پس دشمن نتوانست در حادثه ی كربلا تحریفی ایجاد كند. در حادثه ی كربلا با كمال تأسف هرچه تحریف شده است، از ناحیه ی است😔😔 ادامه دارد https://telegram.me/quranpuyan
امشبی‌را شه دین درحرمش مهمان‌است ظهر فردا بدنش زیر سم اسبان است مکن ای صبح‌طلوع، مکن ای صبح‌طلوع @quranpuyan
به نام خدا اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم ُ 🔈 سیدالشهدا(ع) تمام اصحابشان را امتحان کردند ✅ در شب عاشورا امام حسین (علیه السلام) خطاب به تمامی اصحابشان فرمودند: ... ⌛️ مدت کلیپ : ۱ دقیقه و ۲۲ ثانیه مشاهده این کلیپ در آپارات http://www.aparat.com/v/uo6z7 التماس دعا موسسه فرهنگی قرآن و عترت نورالمجتبی (علیه السلام) telegram.me/namquran
خدایا! لعنت كن نخستين ستمكارى را كه به حق محمّد و خاندان محمّد ستم كرد و آخرین ظالمى که از آن ظالمِ نخستین در ظلم تبعیّت کرد. https://eitaa.com/quranpuyan
پیکار علیه ظالمان پیشه ی ماست جان در ره دوست دادن اندیشه‌ی ماست هرگز ندهیم تن به ذلت، هرگز در خون زلال کربلا ریشه ی ماست محمدرضا سهرابی 🏴فرا رسیدن عاشورای حسینی تسلیت باد @quranpuyan
به نام خدا ✅ روشهای و برخورد با از نگاه 🔹مبحث هشتم آخرین مرحله مبارزه با ظلم وظالم ، و و است. این مرحله معمولا برای اجتماع افراد وجوامع بشری ، صادق است.شهر یا قوم یا کشوری که مورد ظلم قرار بگیردو ظالمین ،جنگ را بر آنها تحمیل کنند ،انها را از سرزمین و خانه خود اخراج کنند. 1-در سوره حج این گونه بیان شده است: إِنَّ اللَّهَ يُدَافِعُ عَنِ الَّذِينَ آمَنُوا إِنَّ اللَّهَ لَا يُحِبُّ كُلَّ خَوَّانٍ كَفُورٍ ﴿۳۸﴾ فولادوند: قطعا خداوند از كسانى كه ايمان آورده‏ اند دفاع مى‏ كند زيرا خدا هيچ خيانتكار ناسپاسى را دوست ندارد أُذِنَ لِلَّذِينَ يُقَاتَلُونَ بِأَنَّهُمْ ظُلِمُوا وَإِنَّ اللَّهَ عَلَى نَصْرِهِمْ لَقَدِيرٌ ﴿۳۹﴾ فولادوند: به كسانى كه جنگ بر آنان تحميل شده رخصت [جهاد] داده شده است چرا كه مورد ظلم قرار گرفته‏ اند و البته خدا بر پيروزى آنان سخت تواناست نکته قابل توجه،این است که خداوند علاوه بر اجازه قتال،بر نصرت و یاری مظلومین نیز بشارت داده است.هم در آیه ۳۹ و هم در آیه ۴۰ الَّذِينَ أُخْرِجُوا مِن دِيَارِهِمْ بِغَيْرِ حَقٍّ إِلَّا أَن يَقُولُوا رَبُّنَا اللَّهُ وَلَوْلَا دَفْعُ اللَّهِ النَّاسَ بَعْضَهُم بِبَعْضٍ لَّهُدِّمَتْ صَوَامِعُ وَبِيَعٌ وَصَلَوَاتٌ وَمَسَاجِدُ يُذْكَرُ فِيهَا اسْمُ اللَّهِ كَثِيرًا وَلَيَنصُرَنَّ اللَّهُ مَن يَنصُرُهُ إِنَّ اللَّهَ لَقَوِيٌّ عَزِيزٌ ﴿۴۰﴾ فولادوند: همان كسانى كه بناحق از خانه ‏هايشان بيرون رانده شدند [آنها گناهى نداشتند] جز اينكه مى گفتند پروردگار ما خداست و اگر خدا بعضى از مردم را با بعض ديگر دفع نمى كرد صومعه‏ ها و كليساها و كنيسه ‏ها و مساجدى كه نام خدا در آنها بسيار برده مى ‏شود سخت ويران مى ‏شد و قطعا خدا به كسى كه [دين] او را يارى مى‏ كند يارى مى ‏دهد چرا كه خدا سخت نيرومند شكست‏ ناپذير است. در ادامه سوره و در آیه ۶۰ نیز خدا ضمن اجازه مقابله به مثل ،وعده را بیان نموده است. ذَلِكَ وَمَنْ عَاقَبَ بِمِثْلِ مَا عُوقِبَ بِهِ ثُمَّ بُغِيَ عَلَيْهِ لَيَنصُرَنَّهُ اللَّهُ إِنَّ اللَّهَ لَعَفُوٌّ غَفُورٌ ﴿۶۰﴾ آرى چنين است و هر كس نظير آنچه بر او عقوبت رفته است دست به عقوبت زند سپس مورد ستم قرار گيرد قطعا خدا او را يارى خواهد كرد چرا كه خدا بخشايشگر و آمرزنده است (۶۰) 2-نکته قابل توجه اینکه حتی در این حالت هم که در جنگ قرار داریم ،نباید از حدود تجاوز کنیم و حرمت های شرعی در مورد حق اله و حق الناس را باید رعایت کرد.در این زمینه در سوره بقره امده است: وَقَاتِلُواْ فِي سَبِيلِ اللّهِ الَّذِينَ يُقَاتِلُونَكُمْ وَلاَ تَعْتَدُواْ إِنَّ اللّهَ لاَ يُحِبُّ الْمُعْتَدِينَ ﴿۱۹۰﴾ مکارم: و در راه خدا، با كساني كه با شما مي‏جنگند، نبرد كنيد! و از حد تجاوز نكنيد، كه خدا تعدي كنندگان را دوست نمي‏دارد! http://yon.ir/Qp384 https://eitaa.com/quranpuyan
ایا قاتلین امام حسین در ،خلاف قرآن است؟ در ایام محرم و تاسوعا و عاشورای حسینی که زیارت عاشورا زیاد خوانده میشود،این سئوال زیاد مطرح میشود که ایا لعن کردن،جایز است یا خیر؟ قران در مورد لعن چه نظراتی دارد؟ یکی از سوره های قران که به موضوع لعن اشاره کرده است،سوره احزاب است.ایات 56و57 سوره احزاب را مرور می کنیم: 💠إنَّ اللَّهَ وَمَلَائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى النَّبِيِّ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَيْهِ وَسَلِّمُوا تَسْلِيمًا ﴿۵۶﴾ خدا و فرشتگانش بر پيامبر درود مى ‏فرستند اى كسانى كه ايمان آورده ‏ايد بر او درود فرستيد و به فرمانش بخوبى گردن نهيد (۵۶) 💠إنَّ الَّذِينَ يُؤْذُونَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ لَعَنَهُمُ اللَّهُ فِي الدُّنْيَا وَالْآخِرَةِ وَأَعَدَّ لَهُمْ عَذَابًا مُّهِينًا ﴿۵۷﴾ بى‏ گمان كسانى كه خدا و پيامبر او را آزار مى‏ رسانند خدا آنان را در دنيا و آخرت لعنت كرده و برايشان عذابى خفت ‏آور آماده ساخته است (۵۷) ابتدا سلام وصلوات بر پیامبر و آلش و تسلیم شدن و سپس لعن کسانی که با آزار خدا ورسول،مورد لعن خدا در دنیا و آخرت قرار گرفتند. امروز روز زیارت عاشورا خواندن است.چه جالب !زیارت عاشورا را بعد از این آیات خواندن حال دیگری دارد. اصلا زیارت عاشورا هم مصداقی از این ایات است اول سلام میدهیم: 🔹*- اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا اَباعَبْدِاللَّهِ اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يَابْنَ رَسُولِ اللَّهِ اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا خِيَرَةَ اللَّهِ و َابْنَ خِيَرَتِهِ اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يَابْنَ اَميرِالْمُؤْمِنينَ و َابْنَ سَيِّدِ الْوَصِيّينَ بر تو اى ابا عبداللّه سلام بر تو اى فرزند رسول خدا سلام بر تو اى برگزيده خدا و فرزند برگزيده اش سلام بر تو اى فرزند امير مؤمنان و فرزند آقاى اوصياء سپس در فراز بعد میخوانیم: 🔹*- و َجَلَّتْ وَ عَظُمَتْ مُصيبَتُكَ فِى السَّمواتِ عَلى جَميعِ اَهْلِ السَّمواتِ فَلَعَنَ اللَّهُ اُمَّةً اَسَّسَتْ اَساسَ الظُّلْمِ وَ الْجَوْرِ عَلَيْكُمْ اَهْلَ الْبَيْتِ و گران و عظيم گشت مصيبت تو در آسمانها بر همه اهل آسمانها پس خدا کند مردمى را که ريختند شالوده ستم و بيدادگرى را بر شما خاندان 🔹*- وَ لَعَنَ اللَّهُ اُمَّةً دَفَعَتْكُمْ عَنْ مَقامِكُمْ و َاَزالَتْكُمْ عَنْ مَراتِبِكُمُ الَّتى رَتَّبَكُمُ اللَّهُ فيها و خدا لعنت کند مردمى را که کنار زدند شما را از مقام مخصوصتان و دور کردند شما را از آن مرتبه هائى که خداوند آن رتبه ها را به شما داده بود 🔹*- و َلَعَنَ اللَّهُ اُمَّةً قَتَلَتْكُمْ و خدا لعنت کند مردمى که شما را کشتند (قتل ،مصداقی کامل از آزار ) 🔹*- يا اَباعَبْدِاللَّهِ اِنّى اَتَقَرَّبُ اِلى اللَّهِ وَ اِلى رَسُولِهِ وَ اِلى اميرِالْمُؤْمِنينَ وَ اِلى فاطِمَةَ وَ اِلَى الْحَسَنِ اى اباعبداللّه من جويم به درگاه خدا و پيشگاه رسولش و اميرالمؤ منين و فاطمه و حسن 🔹*- وَ اِلَيْكَ بِمُوالاتِكَ وَ بِالْبَراَّئَةِ (مِمَّنْ قاتَلَكَ وَ نَصَبَ لَكَ الْحَرْبَ وَ بِالْبَرائَةِ مِمَّنْ اَسَّسَ اَساسَ الظُّلْمِ وَ الْجَوْرِعَلَيْكُمْ وَ اَبْرَءُ اِلَى اللّهِ وَ اِلى رَسُولِهِ) مِمَّنْ اَسَسَّ اَساسَ ذلِكَ وَ بَنى عَلَيْهِ بُنْيانَهُ وَ جَرى فى ظُلْمِهِ وَ جَوْرِهِ عَلَيْكُمْ وَ على اَشْياعِكُمْ و شما بوسيله دوستى تو و بوسيله از کسى که با تو مقاتله کرد و جنگ با تو را برپا آرد و به بيزارى جستن از کسى که شالوده ستم و ظلم بر شما را ريخت و بيزارى جويم بسوى خدا و بسوى رسولش از کسى که پى ريزى کرد شالوده اين کار را و پايه گذارى کرد بر آن بنيانش را و دنبال کرد ستم و ظلمش را بر شما و بر پيروان شما 🔹*- بَرِئْتُ اِلَى اللَّهِ وَ اِلَيْكُمْ مِنْهُمْ وَ اَتَقَرَّبُ اِلَى اللَّهِ ثُمَّ اِلَيْكُمْ بِمُوالاتِكُمْ وَ مُوالاةِ وَلِيِّكُمْ بيزارى جويم بدرگاه خدا و به پيشگاه شما از ايشان و تقرب جويم بسوى خدا سپس بشما بوسيله دوستيتان و دوستى دوستان شما 🔹*- وَ بِالْبَرآئَةِ مِنْ اَعْداَّئِكُمْ وَ النّاصِبينَ لَكُمُ الْحَرْبَ وَ بِالْبَرآئَةِ مِنْ اَشْياعِهِمْ وَ اَتْباعِهِمْ و به بيزارى از دشمنانتان و برپا کنندگان (و آتش افروزان ) جنگ با شما و به بيزارى از ياران و پيروانشان پس در انتها مى گوئى صد مرتبه : 🔹*- اَللّهُمَّ الْعَنْ اَوَّلَ ظالِمٍ ظَلَمَ حَقَّ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ آخِرَ تابِعٍ لَهُ عَلى ذلِكَ خدايا لعنت کن نخستين ستمگرى را که بزور گرفت حق و را و آخرين کسى که او را در اين زور و ستم پيروى کرد. می بینیم که سیاق و روال زیارت عاشورا با آیات سوره احزاب همخوانی دارد. http://quranpuyan.com/yaf_postsm8579_qrn-w-ln-khrdn-y-ln-qtlyn-w--zrdhndgn-hl-byt-w-mmn-jyz-st.aspx#post8579
و پندهای 🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃 🌹امام رضا (ع) می فرمایند: 🔹 مَن كانَ يَومُ عاشوراءَ يَومَ مُصيبَتِهِ و حُزنِهِ و بُكائِهِ، يَجعَلُ اللّه‏ُ يَومَ القيامَةِ يَومَ فرحِهِ و سُرورِهِ. 🔸هر كه روز و اندوه و ‏ اش باشد، خداوند روز قيامت را روز شادى و سرورش مى ‏گرداند. 📚 میزان الحکمة، ج ١٣٠١١ 🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃 🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢 https://eitaa.com/quranpuyan
شعارهای عاشورا از کتاب استاد مطهری ✅قوّت قلب أبا عبد اللّه علیه السلام و قوّت قلبی كه أبا عبد اللّه در روز از خود نشان داد، همه ی [شجاعان ] را فراموشاند. این، سخن راویان دشمن است. راوی گفت: به خدا قسم در شگفت بودم كه این چه دلی بود، چه قوّت قلبی بود؟ ! یك آدمی كه اینچنین دل شكسته باشد كه در جلوی چشمش تمام اصحاب و اهل بیت و فرزندانش را قلم قلم كرده باشند و اینچنین قویّ القلب باشد! من كه نظیری برایش سراغ ندارم.☘☘ در روز عاشورا أبا عبد اللّه نقطه ای را به عنوان مركز انتخاب كرده بود، یعنی وجود مقدس أبا عبد اللّه ابتدا آنجا می ایستاد و بعد حمله می كرد. به طور قطع و مسلّم و بر طبق همه ی تواریخ، كسی جرأت نكرد تن به تن با أبا عبد اللّه بجنگد⚔. البته ابتدا چند نفر آمدند، جنگیدند، ولی آمدن همان و از بین رفتن همان. ✨✨✨ پسر سعد فریاد كرد: چه می كنید ؟این، پسر علی است، روح علی در پیكر اوست، شما با چه كسی دارید می جنگید؟ ! با او تن به تن نجنگید. دیگر جنگ تن به تن تمام شد. آن وقت جنگی كه از طرف آنها نامردی بود شروع شد؛ سنگ پرانی، تیراندازی. 🏹🏹🏹 جمعیتی در حدود سی هزار نفر می خواهند یك نفر را بكشند. از دور ایستاده اند، تیراندازی می كنند🏹 یا سنگ می پرانند. همینها وقتی كه أبا عبد اللّه حمله می كرد، درست مثل یك گلّه ی روباه كه از جلوی شیر فرار می كند، فرار می كردند. ولی حضرت حمله را خیلی ادامه نمی داد یعنی نمی خواست فاصله اش با خیام حرمش زیاد شود. حسین اجازه نمی داد كه تا زنده است كسی به اهل اهانت كند. مقداری كه حمله می كرد و آنها را دور می ساخت، برمی گشت، می آمد در آن نقطه ای كه آن را مركز قرار داده بود. آن نقطه، نقطه ای بود كه صدا رس به حرم بود؛ یعنی اهل بیت اگر چه حسین را نمی دیدند ولی صدایش را می شنیدند. 💓💓 برای اینكه زینبش مطمئن باشد، برای اینكه سكینه اش مطمئن باشد، برای اینكه بچه هایش مطمئن باشند كه هنوز جان در بدن حسین هست، وقتی كه می آمد در آن نقطه می ایستاد، آن زبان خشك در آن دهان خشك به حركت می آمد و می گفت: 🌺«لا حَوْلَ وَ لا قُوَّةَ اِلاّ بِاللّهِ الْعَلِیِّ الْعَظیمِ»🌺 یعنی این نیرو از حسین نیست، این خداست كه به حسین نیرو داده است؛ هم می داد و هم به زینبش خبر می داد كه زینب جان! هنوز حسین تو زنده است. به خاندانش دستور داده بود كه تا من زنده هستم كسی حق ندارد بیرون بیاید. لذا همه در داخل خیمه ها بودند. 🍂🍂🍂🍂🍂 أبا عبد اللّه دو بار برای وداع آمدند. یك بار آمدند، وداع كردند و رفتند. آمد برای بار دوم با اهل بیتش وداع كرد (ثُمَّ وَدَّعَ اَهْلَ بَیْتِهِ ثانِیاً) . چه جمله های نورانی ای دارد! رو می كند به آنها كه: اهل بیت من! مطمئن باشید كه بعد از من شما اسیر می شوید، ولی كوشش كنید كه در مدت اسارتتان یك وقت كوچكترین تخلّفی از وظیفه ی شرعیتان نكنید. مبادا كلمه ای به زبان بیاورید كه از اجر شما بكاهد. ولی مطمئن باشید كه این، پایان كار دشمن است؛ این كار، دشمن را از پا درآورد «وَ اعْلَموا اَنَّ اللّهَ مُنْجیكُمْ» بدانید كه خدا شما را نجات می دهد و از ذلت حفظ می كند. این خیلی حرف است: اهل بیت من! شما اسیر خواهید شد ولی حقیر و ذلیل نخواهید شد؛ اسارت شما هم اسارتِ است. به همین جهت بود كه وقتی در كوفه مردم به رسم صدقه به اطفال گرسنه ی اسرا نان می دادند، زینب نمی گذاشت قبول كنند. اسیر بودند ولی هرگز حاضر نشدند خواری را تحمل كنند. شیر را هم در زنجیر می كنند ولی شیر در زنجیر هم كه باشد شیر است، روباه آزاد هم كه باشد روباه است. 💦💦💦💦💦💦 بار دوم كه امام آمد، اهل بیت خوش حال شدند؛ دوباره با أبا عبد اللّه خداحافظی كردند. باز به امر أبا عبد اللّه از خیمه ها بیرون نیامدند. بعد از مدتی یك دفعه باز صدای شیهه ی اسب أبا عبد اللّه را شنیدند، خیال كردند حسین برای بار سوم آمده است تا با اهل بیتش خداحافظی كند ولی وقتی بیرون آمدند اسب بی صاحب أبا عبد اللّه را دیدندو 🐎. دور اسب أبا عبد اللّه را گرفتند. هر كدام سخنی با این اسب می گوید. طفل عزیز أبا عبد اللّه می گوید: ای اسب! «هَلْ سُقِیَ اَبی اَمْ قُتِلَ عَطْشاناً؟ » من از تو یك سؤال می كنم: پدرم كه می رفت، با لب تشنه رفت ؛ من می خواهم بدانم كه آیا پدرم را با لب تشنه شهید كردند یا در دم آخر به او یك جرعه آب د ادند؟🌟🌟🌟🌟 https://eitaa.com/quranpuyan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
⬛️عاشورا در عطش⬛️ @mohammadsorooshmahallati
⬆️⬆️عاشورا در عطش⬆️⬆️ 💢سخنرانئ استاد سروش محلاتی. شب تاسوعا💢 ◀️محورها : 1️⃣ فاجعه عطش در کربلا تا چه حد جدی و عمیق بوده است؟ 2️⃣ ریشه فاجعه عطش در کربلا چیست؟ ▪️سنت جاهلی؟ ▪️سنت دینی؟ ▪️روحیه انقلابی؟ بهانه جویی انتقام عطش عثمان از علی و اولاد علی 3️⃣ رویکرد ائمه (ع) به استفاده از ابزار عطش در جنگ علیه دشمنان چگونه بوده است؟ 4️⃣ آیا با آراء فقهی موجود می‌توان جلوی فاجعه‌های اخلاقی در جنگ، از قبیل بکارگیری عطش را گرفت؟ اگر بخواهیم جامعه،امنیت و قضای ما اخلاقی و اسلامی باشد ابتدا باید فقه ما اخلاقی و اسلامی باشد.