eitaa logo
قران پویان
439 دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
659 ویدیو
602 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨ پروردگارا ما بر خويشتن ستم كرديم و اگر بر ما نبخشايى و به ما رحم نكنى مسلما از زيانكاران خواهيم بود. اعراف/٢٣ https://eitaa.com/quranpuyan
📖 ؟ ✳️بالاتر از هر دانشمندی؛دانشمند دیگری وجود دارد. خداوند در سوره در آیه ای که یوسف (ع) به فرمان خدا ،پیمانه ای را در بار شتر برادرش می گذارد تا اورا پیش خود نگه دارد،جمله جالبی بیان نموده است: 💠 كَذَلِكَ كِدْنَا لِيُوسُفَ مَا كَانَ لِيَأْخُذَ أَخَاهُ فِي دِينِ الْمَلِكِ إِلاَّ أَن يَشَاءَ اللّهُ نَرْفَعُ دَرَجَاتٍ مِّن نَّشَاء وَفَوْقَ كُلِّ ذِي عِلْمٍ عَلِيمٌ ﴿۷۶﴾ 🔸خرمشاهی:بدين ‏سان به يوسف تدبير و ترفند آموختيم [زيرا] نمى ‏توانست برادرش را طبق رسم و آيين پادشاه، بازداشت كند، مگر آنكه خداوند بخواهد، كه درجات هر كس را كه بخواهيم بلند مى‏ گردانيم و برتر از هر داننده‏ اى ،داناترى هست‏ 🔹در در توضیح این جمله گفته شده که از اموری است که توقف و حد معینی ندارد. بی انتهاست. بالاتر از هر صاحب علمی که فرض شود،کسانی هستند که از او عالم ترند. https://goo.gl/ZczzqP 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢 https://eitaa.com/quranpuyan
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول تدبر در سوره 🔹نکات فراز دوم آیات 16-8 : 1⃣ عبارت مناع للخیر تنها در دو سوره قاف و قلم بکار رفته که پس از هر دو نیز صفت معتد ذکر شده است. البته مفهوم و ریشه مشابه ان در سوره معارج راجع به طبیعت انسان ( اذا مسه الخیر منوعا) و در سوره ماعون نیز در توصیف رفتار بی باوران و مکذبان جزای اخروی،(یمنعون الماعون) استفاده شده بود. 2⃣ همز و عیبجویی نیز تنها در سوره های همزه و قلم اشاره شده که در هر دو نیز عیب جویی برخاسته از روحیه مالدوستی و برترپنداری ثروتمندان نکوهش شده است.(الذی جمع مالا و عدده،ان کان ذامال و بنین) 3⃣ سیر کلمه مکذبین : استفاده از ین لغت که از مرحله سوم نزول در سوره واقعه اغاز شد متناوبا در سوره های بعدی مرحله سوم و چهارم نیز تکرار شد و تکذیب کنندگان ایات قران بویژه معاد را مورد خطاب و محاجه و انذار قرار میداد. سوره قلم اخرین سوره ایست که این لغت در مورد معاصران پیامبر بکار رفته است. در سوره های مراحل انتهایی نیز مکذبین بطور معدودی استفاده شده که به تفکر در عاقبت مکذبین اقوام قبلی دعوت کرده است. 4⃣ در ایات 8 و9 ضمیر جمع بکار رفته اما از ایه 16-10 ضمیر مفرد . به نظر میرسد در آیات ابتدایی فراز،به جریان مکذبین اشاره شده و در آیات بعد به شاخصهای رفتاری و اعتقادی رهبر یا رهبران این جریان پرداخته است. 5⃣ در فراز اول،خداوند با رد اتهام جنون پیامبر فرمود از منظر خداوند هدایت یافته و مستحق پاداش فراوان هستی که مخالفان و اتهام زنندگان بزودی خواهند دید.هم چنین اشاره کرد که تو دارای خلق عظیمی هستی.در این فراز بر بی اخلاقی و ارتکاب زذایل اخلاقی متعدد توسط سران مکذب و مخالف پیامبر تمرکز می کند. مجموع این دو فراز میرساند که ایا پیامبر که هم از نظر شاخصهای اخروی هدایت یافته است و هم از نظر شاخصهای اخلاقی،در کمال است مجنون است یا مخالفان و مکذبان او که گمراهند و بی اخلاق.متجاوزند و عیبجو و بدخلق؟ 🖌آقای سید کاظم فرهنگ https://bit.ly/2PgHog7 🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢 https://eitaa.com/quranpuyan
بسم الله الرحمن الرحیم سلام برشما : هر هفته تمرین به یک دستور قرانی هفته تمرین ✅‌موضوع: دادن و 🔶 و 🌹حضرت موسى بن جعفر (ع) مى فرماید: اگر از تو، به آنچه میدانى بخواهند پس بده. به درستیکه خداوند مى فرماید: «خداوند امر فرموده که را به اهلش برگردانید» و هم است که در موقع لزوم باید شود. و نیز فرموده: «و کیست ستمکارتر از کسى که را که از طرف خداوند نزد او است دارد» 📚 (وسائل الشیعه ج ١٨ ص ٢٢٨ ) . 🌹حضرت امیر المؤمنین مى فرماید: کسى که نزد او بر امرى باشد باید ظاهر سازد و وقتى که از او بخواهند باید بگوید و از ملامت کسى نباید بترسد که از خوددارى کند و باید امر به معروف و نهى از منکر نماید. 💫💫 (تفسیر على بن ابراهیم قمى.) ‌گروه عمل به قرآن در پيام رسان ايتا http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d https://eitaa.com/quranpuyan
❓❓❓پرسش و پاسخ قرآنی: 🔴 آيا سوره هاي و ،يك سوره حساب ميشوند؟ 🔴 آیا سوره و را در نماز باهم بايد خواند؟ ✴قسمت چهارم:ادامه بررسي روايات شيعه ✳ نظر علامه طباطبايي: 🔹🔹دلالت روايات بر مجاز بودن قرائت توام سوره و است نه وجوب قرائت هر دو🔹🔹 ✅در روايت ابن مسكان كه هيچ ظهورى در جمع بين دو سوره در يك ركعت ندارد، نه ظهور دارد و نه صراحت ؛ (چون در آن آمده بود: پس سوره الضحى و الم نشرح را در نماز خواند). ✅و اما اينكه بعضى ها روايت ابن ابى عمير را حمل بر نماز نافله كرده اند، درست نيست ، براى اينكه در آن عبارت ((صلى بنا)) آمده ، كه معنايش اين است كه با ايشان نماز جماعت خوانديم ، و نماز نافله را با جماعت نمى شود خواند. ✅و اما روايت مفضل بن صالح كه به آن استدلال كرده اند بر وحدت دو سوره ، بر تعدد بيشتر دلالت دارد (براى اينكه در آن آمده در يك ركعت بين دو سوره ((ضحى )) و ((الم نشرح ))، و نيز بين دو سوره ((فيل )) و ((ايلاف )) جمع مكن )، و اين صريح است در تعدد. ✴👈 پس حق مطلب آن است كه روايات اگر در اين باره دلالتی داشته باشد دلالت دارد بر اينكه است دو سوره (( و الم نشرح)) و دو سوره (( و ايلاف )) را در يك ركعت نماز واجب خواند، ولى در غير واجبات نمى توان خواند. 🔺🔻🔺و مؤ يد اين دلالت روايت راوندى است كه در كتاب الخرائج و الجرائح خود آن را از داوود رقى از امام صادق (عليه السلام ) نقل كرده ، و در آن آمده : هم اينكه فجر طلوع كرد برخاست اذان و اقامه گفت ، و مرا در طرف راست خود بپا داشت ، و در ركعت اول سوره حمد و سوره ضحى را، و در ركعت دوم حمد و قل هو اللّه احد را خواند، و سپس قنوت گرفت ، و سلام داد آنگاه نشست." ترجمه تفسير الميزان جلد 20 صفحه 628 ادامه دارد: 📚برای مطالعه بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید: 👇👇 https://b2n.ir/544406 https://eitaa.com/quranpuyan
#دعاهای_روزانه بار خدایا! به پناه تو میروم از گمان آوری در راستی از پی یقین کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📖 ؟ "اِنَّ الفَضلَ بِیَدِ اللهِ یُؤتِیهِ مَن یَشاءَ" (برتری دادن، به دست خداست و آن را به هر که بخواهد عطا می کند!) آل عمران/۷۳ هیچکس دست خدا را نخوانده است زیرا علم او، فراتر از فکر و اندیشه های بشری است. گاه کارها می کند که حتی حکمای الهی به حیرت فرو می روند. مثلاً؛ مقام بلند توحيد را به ابراهیم (ع) که پدرش و بقولی عمویش بت تراش بود، می دهد، اما آن را به کنعان که پدرش نوح شیخ المرسلین بود، نمی دهد. و یا موسی(ع) را در دربار پر از رقص و شراب فرعونیان پرورش می دهد اما او را تحت تربیت اصحاب کنیسه و معبد و صومعه نمی گذارد. "برکت" را به عیسو که پسر بزرگ اسحاق (ع) است، نمی دهد، اما آن را به یعقوب که خود را به کذب بجای برادر بزرگ جا میزند، عطا می کند. خلافتش را به ابلیس که هفت و بقولی هفتاد هزار سال او را عبادت کرده نمی دهد، اما آن را به آدمی که براحتی ظرف چند ساعت نافرمانیش می کند، عطا می کند... حقاً که علم او، خاص خودش است، و فضل و برتری را به هر کس که بخواهد عطا می کند. پس ای دوست، هیچگاه محزون و مایوس نباش و همواره به خودش توکل کن. چه هیچکس نمی داند که فعل بعدی او چیست و کدام است، و این "فضل" به کجا سفر خواهد کرد. بر گرفته از مجموعه نکات قرآنی مسعود ریاعی 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢 https://eitaa.com/quranpuyan
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول تدبر در سوره 🔹فراز سوم آیات 33-17 : إِنَّا بَلَوْنَاهُمْ كَمَا بَلَوْنَا أَصْحَابَ الْجَنَّةِ إِذْ أَقْسَمُوا لَيَصْرِمُنَّهَا مُصْبِحِينَ {17} ما آنان را همان گونه كه باغداران را آزموديم مورد آزمايش قرار داديم آنگاه كه سوگند خوردند كه صبح برخيزند و [ميوه] آن [باغ] را حتما بچينند {17} وَلَا يَسْتَثْنُونَ {18}وهیچ چیز باقی نگذارند {18} فَطَافَ عَلَيْهَا طَائِفٌ مِّن رَّبِّكَ وَهُمْ نَائِمُونَ {19}پس در حالى كه آنان خوابیده بودند بلايى از جانب پروردگارت بر آن [باغ] به گردش در آمد {19} فَأَصْبَحَتْ كَالصَّرِيمِ {20}و [باغ] همانند زمين باير گرديد {20} فَتَنَادَوا مُصْبِحِينَ {21}پس [باغداران] بامدادان يكديگر را صدا زدند {21} أَنِ اغْدُوا عَلَى حَرْثِكُمْ إِن كُنتُمْ صَارِمِينَ {22}كه اگر ميوه مىچينيد بامدادان به سوى كشتخويش رويد {22} فَانطَلَقُوا وَهُمْ يَتَخَافَتُونَ {23}پس به راه افتادند و آهسته به هم مىگفتند {23} أَن لَّا يَدْخُلَنَّهَا الْيَوْمَ عَلَيْكُم مِّسْكِينٌ {24}كه امروز نبايد در باغ بينوايى بر شما در آيد {24} وَغَدَوْا عَلَى حَرْدٍ قَادِرِينَ {25}و صبحگاهان در حالى كه خود را بر منع [بينوايان] توانا مىديدند رفتند {25} فَلَمَّا رَأَوْهَا قَالُوا إِنَّا لَضَالُّونَ {26}و چون [باغ] را ديدند گفتند قطعا ما راه گم كردهايم {26} بَلْ نَحْنُ مَحْرُومُونَ {27}[نه] بلكه ما محروميم {27} قَالَ أَوْسَطُهُمْ أَلَمْ أَقُل لَّكُمْ لَوْلَا تُسَبِّحُونَ {28}خردمندترينشان گفت آيا به شما نگفتم چرا خدا را به پاكى نمىستاييد {28} قَالُوا سُبْحَانَ رَبِّنَا إِنَّا كُنَّا ظَالِمِينَ {29}گفتند پروردگارا تو را به پاكى مىستاييم ما واقعا ستمگر بوديم {29} فَأَقْبَلَ بَعْضُهُمْ عَلَى بَعْضٍ يَتَلَاوَمُونَ {30}پس بعضىشان رو به بعضى ديگر آوردند و همديگر را به نكوهش گرفتند {30} قَالُوا يَا وَيْلَنَا إِنَّا كُنَّا طَاغِينَ {31}گفتند اى واى بر ما كه سركش بودهايم {31} عَسَى رَبُّنَا أَن يُبْدِلَنَا خَيْرًا مِّنْهَا إِنَّا إِلَى رَبِّنَا رَاغِبُونَ {32}اميد است كه پروردگار ما بهتر از آن را به ما عوض دهد زيرا ما به پروردگارمان مشتاقيم {32} كَذَلِكَ الْعَذَابُ وَلَعَذَابُ الْآخِرَةِ أَكْبَرُ لَوْ كَانُوا يَعْلَمُونَ {33} عذاب [دنيا] چنين است و عذاب آخرت اگر مىدانستند (مکذبین پیامبر)قطعا بزرگتر خواهد بود {33} ♻️عصاره فراز آیات 33-17 : بیان نمونه ای از عذاب دنیوی و شکست نقشه های دنیاطلبان منکر اعمال اراده خدا بر امور که مقهور اراده خدا شده و با تحمل خسارت زیاد،پشیمان شدند. 🖌آقای سید کاظم فرهنگ https://bit.ly/2PgHog7 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢 https://eitaa.com/quranpuyan
بسم الله الرحمن الرحیم سلام برشما : هر هفته تمرین به یک دستور قرانی هفته تمرین ✅‌موضوع: دادن و 🔶 و 👌🔶 نباید سبب گردد: باید دانست که جواز و دادن( شهادت دادن) در صورتهائى که در پُستهای قبلی ذکر گردید مشروط بر اینست که به واسطۀ دادن به یا یا خودش یا ديگران نرسد. زیرا حکمت حرمت و وجوب اداى گواهی بسط( گسترش) عدل و پیچیده شدن دستگاه ظلم و تعدّى و جلوگیرى از ضرر است. 🔶پس اگر در موردى امر به عکس باشد یعنى دادن سبب رسیدن یا نابجا شود، البتّه جایز نیست بلکه در چنین موردى شهادت لازم است. مثلاً میداند وقتى که بر علیه کسى دهد مالش را مى بَرند یا شکنجه اش مى دهند و مثل اینکه شخص سبب مسلّط شدن بر مسلمانى مى شود و گرفتار زندان و شکنجه مى گردد یا شاهد یقین دارد که بدهکار نمى تواند بدهى خود را بپردازد و نمى تواند مفلس( فقیری و بینوا) بودنش را ثابت کند و طلبکار هم به هیچ وجه او را مهلت نمى دهد در این صورت نمى تواند براى اثبات بدهى او گواهى دهد. 🌹حضرت موسى بن جعفر (ع) مى فرماید: «برپا دار را هرچند بر خودت باشد (یعنى واقعاً طرف بر تو دارد خودت بحقّ او گواهى ده) یا بر ضرر پدر و مادر و خویشانت در آنچه بین تو و ایشانست باشد پس اگر بترسى که از گواهى دادنت ظلمى به برادر دینیت برسد نباید آنچه را مى دانى گواهى دهى ١». 🌹حضرت صادق (ع) مى فرماید: «بپا دارید به را هرچند بر ضرر پدر و مادر و فرزند باشد. لیکن خود را که ضیر باشد کتمان کنید (یعنى در مورد ضیر بر ضرر برادر دینى اداى شهادت نکنید.) 👈راوى پرسید ضیر کدامست؟ فرمود: «هرگاه صاحب بخواهد به علیه کند و برخلاف دستور خدا و رسول (ص) با او رفتار نماید. مثل اینکه از کسى طلبى دارد که فعلاً نمى تواند بپردازد و خداوند در این مورد فرموده باید مهلت بدهد. چنانچه مى فرماید: «فَنَظِرَةٌ إِلىٰ مَیْسَرَةٍ» و از تو مى خواهد که بر طلبش از آن شخص بدهى تا پس از اثبات از او مطالبه کند و تو مى دانى که نمى تواند بپردازد بر تو گواهى دادن بر بدهى آن شخص با ناتوانائیش از پرداخت حلال نیست . ♦️🔸 با فرق دارد: ناگفته نماند که غیر از نفع نبردن است، اگر دهنده مستمرى از طرف مشهود علیه (کسى که بر علیه او شهادت داده مى شود) دارد که اگر بر ضررش بدهد مستمرى را مى برد و دیگر به او نفع نمى رساند در این صورت نمى تواند از اداى خوددارى کند، زیرا به منفعت نرسیدن ضرر نیست. 💫💫برگرفته از کتاب گناهان کبیره ایت الله دستغیب 🎋🎋 ‌گروه عمل به قرآن در پيام رسان ايتا http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d https://eitaa.com/quranpuyan
❓پرسش و پاسخ قرآنی: 🔴 آيا سوره هاي و ،يك سوره حساب ميشوند؟ 🔴 آیا سوره و را در نماز باهم بايد خواند؟ ✴قسمت پنجم:(قسمت آخر) نظر ايت الله صادقي تهراني ✳"در اين پيوستگى هائى كه ميان اين دو سوره پياپى يكديگر است سخن از يك و يا دو سوره بودنشان چندان سودى ندارد، مگر در پيرامون خواندن آنها پس از حمد كه آيا يكى از آنها كافى است و يا هر دو يك سوره است و بايد جمع گردند؟ ✅زيرا نخست بر مبناى ادله اى روايتى دست كم چهار آيه (پس از حمد) كافى است چه يك سوره و چه بخشى از يك سوره باشد، ✅ وانگهى خواندن دو سوره هم پس از حمد بر حسب برخى از روايات درست است. 🔸🔹🔸ولى در جمع ، تكرار بسم الله دليل بر بودنشان مى باشد." نقل از تفسیر فرقان 📚برای مطالعه بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید: 👇👇 https://b2n.ir/544406 https://eitaa.com/quranpuyan
خداگويد: تواي زيباتر ازخورشيد زيبايم تواي والاترين مهمان دنيايم بدان آغوش من باز است شروع كن!يك قدم با تو تمام گامهاي مانده اش بامن الهى به اميد تو سلام ☺️ صبحتون بخیر و برکت @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📖 ؟ آیات و جملات ✅ آداب سخن گفتن از منظر قران کریم 4⃣ سخن گفتن حکیمانه و نیکو در سوره نحل آیه ۱۲۵ خداوند روش تبلیغ و موعظه احسن را به پیامبر یاد آوری میکند: 💠 ادْعُ إِلِى سَبِيلِ رَبِّكَ بِالْحِكْمَةِ وَالْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ وَجَادِلْهُم بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ ۱۲۵ 🔸فولادوند: با حكمت و اندرز نيكو به راه پروردگارت دعوت كن و با آنان به [شيوه‏ اى] كه نيكوتر است مجادله نماى https://goo.gl/nc7VJS 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢 https://eitaa.com/quranpuyan
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول تدبر در سوره 🔹نکات فراز سوم آیات 33-17 : 1⃣ جرم و علت عذاب اصحاب باغ چه بود؟ در آیات فوق به چند شاخص رفتاری و اعتقادی آنها اشاره شده است: اراده و عزم جدی بر چیدن تمام میوه ها برای خود بگونه ای که به هیچ محروم و مسکینی ندهند. آیات 29 و28 نشان میدهد که آنها تصور و باور غلطی نسبت به خداوند هم داشته اند که بعد از این واقعه از آن پشیمان شده اند. با توجه به خود آیات این فراز و نیز فراز بعد،میتوان فهمید که آنها بر این باور بودند که هرچه تصمیم بگیرند و بخواهند، قادر به تحقق آن هستند (از جمله منع مساکین از میوه ها و برداشت همه محصول برای خود ) و خداوند و اسباب و عوامل در اختیارش خللی در تحقق خواستهای آنها وارد نمی کند. 2⃣ مشابهت این مثال با مکذبین و آیات فراز قبل چیست؟ باغداران 👈 اولا نمیخواستند به وظیفه خود در برابر محرومین و مساکین عمل کنند و مشابه سران مخالف پیامبر مناع للخیر بودند. 👈 ثانیا بر این باور بودند که اختیاردار کامل میوه ها و قدرت مادی خود هستند و میتوانند سایرین را محروم کنند،برای خداوند قدرتی قایل نبودند در اداره امور عالم و جلوگیری از تحقق اراده آنها، اما خداوند با این عذاب، جلو استفاده آنها از امکانات مادیشان را گرفت و خودشان محروم شدند و فهمیدند در گمراهی بوده اند. خداوند با این مثال به آنها و پیامبر و یارانش متذکر شد که 👈اولا همه چیز عالم دست اینها نیست و اراده خدا میتواند فوق اراده و محاسبات مادی مکذبین مالدار ظاهر شود. 👈ثانیا همانگونه که باغداران بعد از این واقعه و عذاب دنیوی فهمیدند که در گمراهی بوده اند (آیه 26)،مخالفان پیامبر هم بعد از وقوع عذاب دنیوی پیش رویشان،به اشتباه و گمراهی خود معترف خواهند شد.( آیه 5و7) 🖌آقای سید کاظم فرهنگ https://bit.ly/2PgHog7 🔸💢🔸💢🔸🔸💢🔸💢🔸💢 https://eitaa.com/quranpuyan